למי מותר לגרור מה? מורה נבוכים
עולות מדי פעם שאלות בעניין, והתשובות בד"כ מעורפלות. גם אנשי החוק, מתברר, לא שולטים בחוק.
לצורך זה, חיפשתי ונברתי בתקנות התעבורה, והנה מה שמצאתי- ציטוט מתקנות התעבורה:
ציטוט:
178. רשיון נהיגה דרגה 2
תיקון: התש"ס, התשס"א, התשס"ב
(א) רשיון נהיגה דרגה 2 הוא רשיון לנהוג -
(1) ברכב מנועי שצויין ברשיונו כרכב נוסעים פרטי, ברכב פרטי דו-שימושי, ברכב מדברי שמשקלו הכולל המותר לפי רשיונו אינו עולה על 4000 ק"ג וברכב חשמלי ובלבד שמספר מקומות הישיבה לפי רשיונו אינו עולה על 8 מלבד הנהג.
.......
(ב) בעל רשיון נהיגה לפי תקנה זו רשאי לנהוג ברכב, לפי תקנת משנה (א)(1) ו-(2) גם אם צמוד אליו גרור שמשקלו הכולל המותר אינו עולה על 1,500 ק"ג.
179. רשיון נהיגה דרגה 3
(תיקון: התשס"ב, התשס"א)
(א) רשיון נהיגה דרגה 3 הוא רשיון לנהוג -
(1) ברכב מנועי מסחרי שמשקלו הכולל המותר לפי רשיונו עולה על 4,000 ק"ג אך אינו עולה על 14,999 ק"ג גם אם צמוד אליו גרור שמשקלו הכולל המותר אינו עולה על 4,000 ק"ג;
......
לגבי משקל הגרור כתלות במשקל הרכב הגורר:
ציטוט:
(ג) בחישוב המשקל הכולל המותר של רכב מחובר לא יעלה המשקל הכולל המותר של הגרור על המשקל הכולל של הגורר אולם הרשות רשאית לאשר יחס משקל כולל מותר בין הגרור לגורר של אחד לאחד אם נתקיימו כל אלה:
1. במנוע של הגורר מתקיימות הוראות תקנה 316א;
2. לגבי מערכות הבלימה של הגורר ושל הגרור מתקיימות דרישות הנחיות השוק האירופי המשותף (EEC., בריסל) כפי שקבע מנהל אגף הרכב.
3. לא נתקיים האמור בפסקה (2), לא יעלה המשקל הכולל המותר של הגרור על 80% מן המשקל הכולל של הגורר.
מה זה תקנה 316א, תשאלו?
ציטוט:
316א. כח סוס מינימלי
(א) לא יירשם רכב מן הסוגים המפורטים בתקנה זו, אלא אם כן הספק מנועו ביחס למשקלו הכולל המותר כפי שקבע יצרנו הוא כמפורט להלן:
הספק לכל 1000 ק"ג משקל כולל מותר
לפי תקן I.S.O (קילווט) לפי תקן DIN 70020 (כוח סוס) סוג הרכב
......
4.5 ........ 6.12 ......... גורר, תומך, רכב עבודה ורכב מסחרי הגורר גרור
.......
(ב) הותקן ברכב כאמור מזגן אוויר המופעל על ידי מנוע הרכב, הספק המנוע של הרכב יוגדל במספר כוחות הסוס שיהיו דרושים לפי הצריכה המקסימלית של המזגן.
....
(ד) ברכב מנועי מסחרי הגורר גרור יהיה הספק המנוע מתאים למשקל הכולל המותר של הרכב הנגרר בתוספת המשקל הכולל המותר של הרכב הגורר, בשעת הגרירה, ובלבד שהספק המנוע לא יהיה פחות מההספק שנקבע בתקנה זו לגבי תומך.
אני מקווה שזה עונה על הכל. אם לא- יש פרנסה למשפטנים.
אסף.
חוזר: למי מותר לגרור מה? מורה נבוכים
תקנה 316א. תמוהה ביותר.
למה צריך כ"ס בשביל לגרור?
זה יותר בכיוון של מומנט.
אביחי
חוזר: למי מותר לגרור מה? מורה נבוכים
מכל השירשור הזה אני מבולבל לחלוטין.
אז בואו נתחיל מאפס. מדובר בשאלה אמיתית, לא היפוטתית.
יש לי וו גרירה ברשיון.
אני צריך לבצע בשבועיים הקרובים גרירה למרחק גדול. המשקל הכולל של כל החבילה יהיה בסביבות 1200 ק"ג (נגרר עם רישוי, כ-300 ק"ג פלוס + המטען שעליו, כ-850 ק"ג).
בלוחית המתכת המקורית של תע"ר שמחוברת בתוך הסופה כתוב:
משקל כולל - 2350 ק"ג. נראה לי הגיוני.
כושר גרירה - 620 ק"ג (!!!!!!!!..........) זה כבר לא נשמע לי הגיוני.
אז בדקתי ברשיון הרכב של הסופה, ושם כתוב:
משקל לצורך גרירה - 1670 ק"ג.
ועכשיו מה? 1670 נראה לי כמו משקל הסופה (ארוכה סגורה) כשהיא עירומה וריקה? די הגיוני.או שזה משקל הנגרר שמותר לי לגרור?
התקנות מנוסחות כמובן בצורה הכי סתומה שאפשר, וחובב קונספירציות כמוני מיד מפרש את זה בצורך של המערכת לאפשר פתח לשוטרים לתת לנו דו"חות.
אז בשורה התחתונה - מותר לי לגרור משקל שכזה? כמה בכלל מותר לי לגרור בלי ששוטרים יעוטו על המציאה?
חוזר: למי מותר לגרור מה? מורה נבוכים
דרור,
ה"משקל לצורך גרירה" מציין את המשקל של הסופה שממנו יש לעשות חישובים ע"מ להגיע למשקל אותו
מותר לך לגרור.
מצד שני, כמו שאתה רואה בדיון הזה, שום דבר לא ברור לצערנו....
את הסמוראי מכרתי לפני חודשיים, לאחר 4 שנים שהוא היה ברשותי ועדיין איני יודע איזה משקל מותר
לו לגרור...
אגב, הנגרר המדובר הוא עם בלמים?
איתי
חוזר: למי מותר לגרור מה? מורה נבוכים
אני מעורר שוב את השרשור המנומנם (אמנם דביק, אבל נימנם זמן רב).
רפאל כתב היום את זה:
ציטוט:
לכל בעלי העניין בגרירות. ביום שישי העלתי את הכלי על נגרר אשר משקלו הכולל 1350 ק"ג כאשר משקלו העצמי 350 ק"ג. רתמתי את הכל למיצובישי פג'ארו בנזין ארוך אשר משקלו הכולל 2720 ק"ג ומשקלו לצרכי גרירה (ברישיון) 1620 ק"ג. נסעתי כך מנתניה עד לסדנאת OVERLAND במושב צפריה. בדרך חזרה על כביש גהה עצר אותי שוטר. בדק את רשיונות הרכב, בדק את רשיונות העגלה, שאל אותי מה זה הרכב הזה (אמרתי לו כי הרכב נבנה לקראת כניסת חוק הספורט המוטורי) ולאחר מכן שיחרר אותי בברכת שבת שלום. לא יודע האם הוא מכיר את נושא המשקלים והכל היה תקין או שנפלתי על שוטר שלא מכיר (למזלי) אך זהו המקרה.
(נלקח מכאן: http://www.jeepolog.com/forums/showthread.php?t=13326).
עכשיו, קראתי את השרשור הנוכחי שוב (בפעם המי יודע כמה), ואני עדיין לא מבין (קשה, כן, אני יודע).
בימים אלו אני עומד בפני רכישת נגרר, אני מעוניין לרכוש נגרר, שבבוא היום, יאפשר לי לגרור את המשקל המקסימלי המותר. אחת המטרות, היא העלאת רכב על הנגרר.
פרטי הרכב הגורר הם:
סוג - משא אחוד.
משקל כולל - 3,050 ק"ג.
משקל עצמי - 2,130 ק"ג.
משקל מורשה - 920 ק"ג.
שאלותי הן:
1. מה המשקל המקסימלי אותו אוכל לגרור עם בלמים בנגרר?
2. מה המשקל המקסימלי אותו אוכל לגרור ללא בלמים בנגרר?
3. האם אני בכלל רשאי להעלות רכב על הנגר, או שאז אני זקוק לרשיון נהיגה של גורר?
4. בהנחה כי התשובה לסעיף 3 היא לא, אז מה ההבדל בין גרירת רכב קטן (נניח פיג'ו 106 ראלי, שמשקלה סביב ה-800 ק"ג), לבין גרירת טרקטורון (שמשקלו יכול להגיע אף לאיזור ה-500 ק"ג)?
חוזר: למי מותר לגרור מה? מורה נבוכים
במיקרה עיינתי בדיון והאמת ככל שאני מעמיק אני מבין פחות כך שגם לי יש מספר שאלות:
1.לאחרונה ראיתי רכב שגורר אחריו תוםקאר כאשר שני הגלגלים הקידמיים שלו באויר על ידי מיתקן(מוט גרירה שיבנה במיוחד) מותר ???
2. במידה והתשובה כן ,העם מותר לי לעשות זאת עם רכב רגיל כמובן כל זמן שלא חרגתי מין המשקלים המותרים.
כמו כן העם הרכב הניגרר חייב להיות בעל רישוי וביטוח.
תגובותכם
דורון
חוזר: למי מותר לגרור מה? מורה נבוכים
ציטוט:
1.לאחרונה ראיתי רכב שגורר אחריו תוםקאר כאשר שני הגלגלים הקידמיים שלו באויר על ידי מיתקן(מוט גרירה שיבנה במיוחד) מותר ???
ככל שידוע לי, ולאחר בדיקות - אסור. אשמח אם תוכל להפנות אותי למי שגרר כך, כדי לבדוק שוב, או לחילופין לתת את פרטיו (ואפילו מספר העגלה מספיק).
2. במידה והתשובה כן ,העם מותר לי לעשות זאת עם רכב רגיל כמובן כל זמן שלא חרגתי מין המשקלים המותרים.
כאמור - לא.
כמו כן העם הרכב הניגרר חייב להיות בעל רישוי וביטוח.
בהנחה שאתה לא מדבר על גרירה חקלאית, עם טרקטור ובתוך כפר - התשובה לרישוי היא כן, צריך רישוי.
לגבי ביטוח: מבלי להכנס לעומק התשובה המשפטית, פתחת שאלה בעייתית, שאפילו בבית המשפט העליון הדעות בה חלוקות.
משטרה, בכל אופן, תדרוש ביטוח תמיד.
המלצתי - כן, הגרור צריך להיות עם ביטוח.
תגובה: למי מותר לגרור מה? מורה נבוכים
האם חוקי להעמיס את האוטו על נגרר אם הרכב הגורר מורשה גרירה למשקל הנגרר והרכב המועמס עליו?
Sent from my SM-G900F using Tapatalk
תגובה: למי מותר לגרור מה? מורה נבוכים
ציטוט:
נכתב במקור על ידי
asafpeleg
האם חוקי להעמיס את האוטו על נגרר אם הרכב הגורר מורשה גרירה למשקל הנגרר והרכב המועמס עליו?
Sent from my SM-G900F using Tapatalk
לעניות דעתי כן
חשוב לזכור שרשיון ב׳ מורשה לגרור עד 1500 קג גם אם הרכב מורשה ליותר
Sent from my SAMSUNG-SM-G870A using Tapatalk
תגובה: למי מותר לגרור מה? מורה נבוכים
ציטוט:
נכתב במקור על ידי
המשוטט
לעניות דעתי כן
חשוב לזכור שרשיון ב׳ מורשה לגרור עד 1500 קג גם אם הרכב מורשה ליותר
Sent from my SAMSUNG-SM-G870A using Tapatalk
ג', סלוורדו.
Sent from my SM-G900F using Tapatalk
תגובה: למי מותר לגרור מה? מורה נבוכים
ציטוט:
נכתב במקור על ידי
asafpeleg
ג', סלוורדו.
Sent from my SM-G900F using Tapatalk
איזה מודל?
היה לי מודל 2008 שהיה רשאי לגרור רק 2300
אם זה החדשים יותר אז מותר 3500
Sent from my SAMSUNG-SM-G870A using Tapatalk
תגובה: למי מותר לגרור מה? מורה נבוכים
ציטוט:
נכתב במקור על ידי
המשוטט
איזה מודל?
היה לי מודל 2008 שהיה רשאי לגרור רק 2300
אם זה החדשים יותר אז מותר 3500
Sent from my SAMSUNG-SM-G870A using Tapatalk
כושר גרירה עם בלמים 3500 ק"ג.
עניות דעתי כעניות דעתך. השאלה מה עניות דעתו של המחוקק
Sent from my SM-G900F using Tapatalk
תגובה: למי מותר לגרור מה? מורה נבוכים
אם הרכב לא בולט מהעגלה אז הוא מטען .......
Sent from my SAMSUNG-SM-G870A using Tapatalk