שלום לכולם רציתי לדעת איזה סוג שמן מנוע הכי
כדאי לשים. לסופה שעשתה 145 ק"מ ללא נזילות
כלומר מה עדיף? חצי סינטטי או מינרלי.
וגם מה המספרים של השמן?
תודה מראש לכל העונים
Printable View
שלום לכולם רציתי לדעת איזה סוג שמן מנוע הכי
כדאי לשים. לסופה שעשתה 145 ק"מ ללא נזילות
כלומר מה עדיף? חצי סינטטי או מינרלי.
וגם מה המספרים של השמן?
תודה מראש לכל העונים
שכחתי לציין את גיל הסופה: שנת 94
לשיטתי, מינרלי 20W50 שעולה 35-40 שקל לגלון, ולהקפיד על החלפת שמן ופילטר כל 5000 ק"מ או חצי שנה, מה שבא קודם.
המלצת היצרן, ולכן גם המלצתי- שמן מינרלי רב דרגתי SAE 15W40.
תקפיד לקנות רק שמן ברמת איכות SJ. רשום על האריזה בדרך כלל API SJ. אם השמן, נגיד, SG, זה אומר גם שהוא פחות איכותי, אבל בעיקר שהוא ישן..
לא חשוב מה הפירמה, כל עוד זו פירמה מוכרת (ולא "שמני שמעון" שמדפיס בעצמו את התווית נתונים).
אסף.
מה בדיוק מיצגים המספרים/אותיות (אני מניח שצמיגות וכ"ו אבל אם אפשר קצת יותר לפרט?טבלת סוגי שמנים למערכות שונות?)ציטוט:
נכתב במקור על ידי asafk
בקצרה...
SAE- זה 'מכון התקנים' לרכב. עוד פרטים ב www.sae.org.
כל שמן לרכב נבדק במספר טמפרטורטת. בכל טמפרטורה כזו נמדדת הצמיגות. שמן דרגה 15 הוא די דליל. שמן דרגה 40 הוא די צמיג. שמן 15W40 מתנהג בטמפרטורה נמוכה כמו שמן 15 (דליל יחסית) ובטמפרטורה גבוהה כמו שמן 40 (צמיג יחסית). זה נותן לך להניע בקלות (כשהשמן קר), ואח"כ כשהמנוע מתחמם תכונות הסיכה של השמן משתפרות עם צמיגותו.
שמני מנוע מדורגים בין 5 ל50. שמני גיר מדורגים בין 70 ל140. שמן גיר 70 יהיה בערך עם אותה צמיגות כמו שמן מנוע 15. אבל- התכונות שלהם אחרות (לדוגמה- שמן גיר לא נוטה לספוח פיח, שמן מנוע כן).
API - התקן (האמריקאי) למדידת איכות השמן. יש גם תקן אירופרי, הסימונים הרבה יותר מסובכים, אז נעזוב כרגע, כי כל השמנים בארץ אמורים להיות מסומנים בAPI.
הAPI התקפים כרגע למנועי בנזין הוא SL וSJ. לפני הרבה שנים זה התחיל בSA, עבר לSB וכו'.. כל שמן חדש חייב להיבדק, ונכון להיום, חייב לעמוד בSJ. זאת אומר ששמן SG הוא ישן, כי היום אין אפשרות לבדוק שמן לרמת איכות SG. הבדיקה עצמה היא הרצה של מנוע סטנדרטי עם השמן, ולאחר מכן בדיקת השמן על מנת למצוא חלקיקים מהמנוע, ובדיקת המנוע לראות כמה נזק נגרם מההרצה. אם לא נגרם יותר נזק ממה שהתקן מרשה, ואין יותר מדי חלקיקים, השמ מקבל את דירוג האיכות התקף.
הנה עוד קצת חומר על דירוג API http://www.micapeak.com/bike/ST1300/API.html
אותו דבר יש דירוג איכות לשמני מנועי דיזל, לשמני גיר וכו'. בהחלט יכול להיות שמן שמתאים לשני תקנים או יותר, וזה יהיה רשום עליו, וכך אותו שמן יהיה שימושי למכללים שונים. (לדוגמא הרבה שמני 15W40 מתאימים לתקן C4 של ממסרות אוטומטיות...)
אסף.
וגם זה..
http://api-ep.api.org/filelibrary/ACF1E1.pdf
אסף.
תודה אסף.
אסף שלום לך
אמרת להקפיד שרמת האיכות תהיה SJ , לאחר שעיינתי בלינקים שפרסמת ראיתי שכבר יש תקןSL
האם מתאים למנוע סופה ?(שנת 97 במקרה שלי)
תודה רבה על תגובותיכם
צריך להיות "SJ לפחות"- SL טוב יותר, ולכן מתאים בהחלט.
אסף.
אתמול בערב חיפשתי שמן לג'יפ (אצלי הטיפולים לפי לוח השנה העברי, אחד בפסח, אחד בראש השנה :) ), הייתי באייס גן-שמואל (פתחו שם גם סניפון של אוטו-דיפו בזמן האחרון) וחיפשתי שמן. בקיצור, לא ממש מצאתי.ציטוט:
נכתב במקור על ידי asafk
עד עכשיו הייתי משתמש בשמן מינרלי של פז (SJ) שעלה 35 ש"ח לגלון, משום מה כבר לא מוכרים אותו שם ומה שהיה שם במחירים דומים אלה שמנים של "אמריקן איגל" ודלק כאשר השמנים של דלק היו בדרגות SF ו-SG ... לפי מה שכתב אסף נראה שמדובר בשמנים די ישנים, מישהו יודע מה הסיפור שלהם?
למישהו יש נסיון עם השמנים המשווקים תחת המותג "אמריקן איגל"? פשוט אני לא מספיק להגיע לחנויות לחלקי חילוף ולראות מה יש להם ... ואני מאמין שלא משהו הרבה יותר טוב ממהיכרות עם החנויות באיזור שלי.
אדי
ב- 35 שקל לליטר ניתן לרכוש שמן חצי סינטטי 15-50 של וולוולין בדרוג SJ מחברת "פרנס" בהרצליה ולקבל שמן ליגה לאומית.
בברכה.
נ.ב. ברמת הדיוק של מנועי הסופה גם שמן דגים יספיק... אבל השאלה היא מה רמת התוספים: מסירי פיח, נוגדי חימצון, נוגדי קצף, וכו'
במחיר הזה (35 ש"ח, ואפילו פחות), אני קונה גלון שמן מינרלי.ציטוט:
נכתב במקור על ידי קיד
אני מעדיף לשים שמן מינרלי רגיל, 15-40, ולהחליף כל 5000 ק"מ.
גם יוצא יותר זול.
זאביק,
זה לא אותו דבר.
ההפרש במחיר השמנים הוא לא עבור שמן הבסיס אלא עבור התוספים אשר בשמן.
שמן אשר לא מתוסף לא תורם למנוע כלום מלבד הפחתת חיכוך.
אתה מוזמן פעם לנסות לנקות חלק מלוכלך מאוד (אפילו חלקי נשק מפוייחים)עם שמן מנוע ותראה את יכולת המסת הפיח. שמן הידראולי למשל לא יסיר את הפיח, כי הוא חסר את התוסף הנ"ל. להבדיל שמני דיזל טהורים מלאים בתוסף הסרת פיח (SHPD) ולכן מיד אחרי החלפת שמן במנוע דיזל השמן שוב שחור.
בהתאם לכך גם שאר התוספים. שמן זול הוא סתם שמן מינרלי, אך אינו בהכרך שמן מנוע!
דוגמאות לא חסר גם בשמנים הידראוליים. שמן הלייר 24 עולה פי 3 משמן 10 רגיל. למה? כי הוא שמן הידראולי יעודי המתוסף כימית לנושא.
בוא נראה:
תוסף הפחתת חיכוך - לשמירת כל המכללים.
תוסף נגד קורוזיה וחלודה - סביבת המנוע חמה, וחמצנית ולכן מאוד קורוזיבית.
תוסף ממיס - למנוע שקיעת בוצה בעוקת השמן.
תוסף לשינוי מקדם החיכוך - מוריד מקדם חיכוך בין החלקים ובין השמן לחלקים, חוסך כו"ס.
תוסף לשמירת צמיגות - עוזר שמן לזרום כאשר הוא קר.
תוסף אטימה - מחזק את הקשר המולקולרי בשמן ועוזר באטימה.
תוסף נגד הקצפה - גל הארכובה עובד כמו מיקסר בתוך העוקה.
תוסף נגד חימצון - שמן מינרלי נוטה לחימצון עקב החום ותוצרי הלוואי של הבעירה.
תוסף הגנה - מונע הפרשי פוטנציאלים בין חלקיקי המתכת (שבבים) ולכן מונע הווצרות תא גלווני.
בנוסף: תוסף נגד בקטריות,
נגד יצירת אמולסיה עם הלחות,
ותוסף פיזור למניעת הווצרות מצבורים של כימיכלים לא מסיסים.
אני מקווה שלא שכחתי כלום.
בברכה,
בספר הסופה (המקורי) רשום 20W50 ולהחליף כל 5000 קמ' אז למה לשנות?
אני מבין את הרצון לטפל בםופות שלנו שחשובות לרוביינו כמעט כמו הילדים שלנו ז"א בחום ואהבה ולהציג אותן בגאווה ועוד סופרלטיבים. אבל האם שמן זול מיצרן ישראלי ידוע ועל תזלזלו בהם שעולה 35-40 ש"ח לגלון ומוחלף לעיתים קרובות לא יתן תשובה טובה מספיק והרבה יותר זולה? ז"א יתכן שעמידות התוספים נמוכה יותר על ציר הזמן אבל לא מגיעים לקצה חייהם כי הם מוחלפים כל 5000 קמ'.
מה דעתכם?
אגב יצא לי לבדוק סטטיסטיקות אמריקאיות לגבי תקלות מכאניות והשפעות טיפולים על אורך חיי ציוד מכאני סובב כולל התפלספות על טיפולי שבר טיפולים מונעים וטיפולים חזויים שזה היום ביטוי שהוא מאד IN והמסקנה שלהם שהטיפול מאריך החיים הטוב ביותר הוא מבחינת עלות תועלת להישתמש בחומרי הסיכה המומלצים ע"י היצרן ולהחליף אותם בזמן!
כי...... הגדרות יצרן אינן הגדרות משתמש אלא הגדרות יצרן, ונועדו לשרת את היצרן. יש לזכור כי היצרן מרוויח כסף ממכירת חלפים!!.
ברכבי פז'ו החדשים הוגדל מרווח החלפת השמנים ל- 30,000 ק"מ. אז אתה חושב שמנוע כזה יחזיק חצי מיליון ק"מ??? ברור שלא. אבל זה לא מעניין את היצרן שיום אחרי סוף האחריות ילך המנוע.
בסופה אשר בבעלותי כבר 345,000 ק"מ, עם נפילת לחץ 18%-20% בכל הצילינדרים, ועדיין המנוע אינו צורך שמן, ומניע בנגיעה.
אין לי בעייה עם שמן 20-50 מינרלי, אך שמן זה הומלץ ע"י היצרן לפני 15 שנה. היום בהשקעה לא גבוהה אתה יכול לדחות את שיפוץ המנוע בכמה שנים.
דרך אגב מחיר השמן עליו המלצתי (אחרי בירור נוסף) הינו 12 ש"ח לפני מע"מ למוסכים. נניח לתשיג אותו ב-25 ש"ח כולל.
בוא נעשה חשבון: נניח ששמן חצי סינטטי יקר ב 15 ש"ח משמן מינרלי.
כל טיפול 6 ליטר שמן> 6*15=90 ש"ח הבדל בין הטיפולים. זאת אומרת שעבור 900 ש"ח אתה יכול לנסוע 100,000 ק"מ אם תגדיל מרווח טיפולים ל- 10 אלף ק"מ בין החלפות. עלות הבנזין לנסיעת 100,000 ק"מ הינה 100,000 ש"ח. עכשיו בוא נשווה 100,000ש"ח לעומת 900 תגיד אתה עושה ממני צחוק. זה אפילו לא 1% מתמחיר הנסיעה ללא בלאי מכללים וצמיגים, שלא לדבר על נזקים.
מעבר לכך שמן סיננטי או חצי סיננטי תמיד עדיף על מינרלי בגלל הקשר המולקולרי שלו.
בברכה,
קיד (יש לך שם ??).
אתה אומר פה שני דברים.
א. להשתמש בשמן יותר טוב, זה בריא למנוע.
ב. בגלל השמן הטוב יותר, אפשר לרווח את זמני הטיפולים.
אני מניח שהיצרן (קרייזלר במקרה הזה) ערך הרבה מחקרים וניסויים, והגיע לתוצאות שלו (שמן כזה, מרווח טיפולים כזה).
אני מסכים ששמן טוב יותר לא יכול להזיק (כולל התקדמות טכנולוגית, ב-15 שנה אחרונות).
אני לא מקבל את הטענה שבגלל זה, אפשר לרווח את הטיפולים, בלי הוכחות ותוצאות מדעיות. סופה אחת, ואפילו 10 סופות הן לא ניסוי מדעי ולא הוכחה חותכת מבחינתי.
אני גם לא מסכים עם הטענה שליצרן יש אינטרס שמנועים יילכו אחרי פרק זמן. לייצרן יש יותר אינטרס לשם אמין למכוניות שלו, זה יביא לו יותר כסף בטווח הארוך.
בינתיים, אני מעדיף להיצמד לספר.
שלום זאביק.
כן יש לי שם קוראים לי קיד.
הסיבה שניתן לרווח את החלפות השמנים בעת שימוש בשמנים על בסיס סיננטי היא הקשר החזק יותר בין המולקולות בשמנים אלו (בו נעזוב לרגע את נושא התוספים). כאשר שמן זורם בקו לחץ רגיל - לדוגמא מערכות הידראוליות טהורות - אין עומס לפירוק הקשר המולקולרי. אבל במנועים, הלחץ הנקודתי, למשל בין פיקת גל הזיזים ל"TAPPET" או במיסבי גל הארכובה או בפין הטלטל נוטה לשבור את הקשר המולקולרי של השמן. התוצאה היא שהשמן מאבד את תכונות הצמיגות שלו עם הזמן וממש נראה כמו מים. ואכן מדעית, בדיקה ספקטרומטרית של שמן משומש מוכיחה את שבירת הקשר המולקולרי. חמור הדבר בייחוד בשמן רב צמיגי, שהרי שמן 20-50 הינו שמן בצמיגות 20 המתוסף כדי שיתנהג כמו שמן 50 חם בטמפ' עבודה. מכאן אתה למד שבין כו אתה תלוי בתוסף לשמן כדי שהשמן יהיה בצמיגות הנכונה. שמנים חד צמיגיים מחזיקים זמן רב יותר לפני פרוק הקשר המולקולרי, אבל לא מספקים שימון ראוי בעת התנעת הרכב בטמפ' נמוכות.
אופנועים בעלי מנוע UNIT בו המנוע והגיר משתמשים באותו השמן (כל האופנועים למעט הרלי) מפרקים את השמן מהר מאוד עקב הלחץ הנקודתי של גלגלי השיניים אשר בגיר. ולמרות שמנועים אלה כמעט לא מייצרים פיח (טמפ' גבוהות) מחליפים להם שמן בתדירות גבוהה.
לכן... הומצאו השמנים על בסיס סינטטי בהם חוזקו הקשרים המולקולריים.
בקשר ליצרני המנועים, יש להבחין בין שבר לבין בלאי מתמשך. אף יצרן לא מעוניין בתקלת שבר במנוע או במכללים אחרים, אבל בלאי, כן וכן. ומידה ואתה רוצה נפגש בארבע עניים ואראה לך את התחשיב של רוחיות יצרנים, מכירה רכב חדש מול חלפים. מידע זה לא ניתן לפרסם ברשת עקב רגישותו.
בברכה,
לקיד
לא הבנתי את הקשר בין הבנזין ליתר.
חוץ מזה נשמח לחלוק איתך את תחשיבי היצרנים.
ג'יפאים אינם מרבית האוכלוסייה על הכוכב (למרבה הצער / שמחה מחק את המיותר) ותקני שמן הם מורכבים למדי, ולא כולם מתבססים דווקא על מנועי בנזין עקב העלות הגבוהה של ביצוע הבדיקות.
לדוגמא: API SG הינו תקן שמן למנועי בנזין משנת 1989. תקן זה מכליל את תקני CRC L-38, IID, IIIE, VE וקטרפילר 1 H2 .
אם תבדוק את תקן קטרפילר 1 H2 תראה שהוא התבצע עם מנוע דיזל בנפח 2188 סמ"ק בעל מגדש מכני ב-1800 סל"ד למשך 480 שעות בדלק בעל 0.4% גופרית בטמפ' 82 מעלות. ומה נבדק?? נבדקה ההצטברות של משקעים על הבוכנות. כל הבדיקה הזו בדקה פרט אחד קטן, אבל פרט זה יהיה נכון גם לגבי מנוע בנזין בשימוש בשמן זה.
תקן CRC L-38 השתמש במנוע בנזין בנפח 696 סמ"ק (מנוע גמד!) למשך 40 שעות ובדק את רמת חמצון השמן, שיתוך (קורוזיה) במסבים, בוצה ושינוי צמיגות.
ניתן לראות שתקן שמן הוא דבר מורכב מאוד, התקן מנסה לאגד רמת שמנים של מאות יצרנים ברחבי העולם, וזו מלאכה לא פשוטה.
למרות המורכבות, כאשר את קונה שמן עם סימון API - וישנן עוד מספר תקנים, JASO יפני, G1,2,3 אירופאי וצבאי MIL – אתה יודע מה תקבל.
שמן שנמכר היום 2004 בישראל ובעל תקן נמוך יכול להצביע על שני דברים: שהשמן ישן מאוד ונקנה ממקור מפוקפק (מחסנים במדינת עולם שלישי) או שהשמן חדש אך זוקק במפעל של קמצנים (שימכרו אותו לעולם השלישי), שחסכו באיכות התוספים ולכן השמן בקטגוריה נמוכה.
באופן מדהים ישראל מפגרת אחרי העולם בתקן, והסיבה שנטפלתי לתקן SG היא כי מצאתי שמנים כאלה בחנויות, למרות שמאז עברו כמה שנים H.I.J.L(SJ שזה מה שאני מתמש הוצג בשנת 1996).
מסקנה: דברים טובים עולים כסף, אבל הם שווים כל אגורה.
ואמר נכון אסף בתחילת השרשור (רק לא הסביר). אז אסף הוא גאון מבוזבז כי הוא שולט בחומר, אך חסכן במילים.
ולמי שעדיין מתלבט על המספרים המספר הראשון הוא הצמיגות הקינמטית שלהשמן כאשר הוא קר 40 מעלות. והמספר השני הוא הצמיגות הקינמטית של השמן ב-100 מעלות. המספר הראשון הוא שמן הבסיס! W הינם שמני חורף מתוספים להורדת הצמיגות. שמן 10 קר הוא בין 30 עד 50 סנטיסטוק שמן 50 חם הוא בין 17 עד 23 סנטיסטוק. אתה למד כי שמן 50 חם דליל יותר משמן 10 קר.
בברכה,
פה איבדתי אותך :(ציטוט:
שמן 10 קר הוא בין 30 עד 50 סנטיסטוק שמן 50 חם הוא בין 17 עד 23 סנטיסטוק. אתה למד כי שמן 50 חם דליל יותר משמן 10 קר.
שים עוד טיפה סימני פיסוק :roll:
(זה בחינם אצלנו באתר) :wink:
אני בשמחה מנסה שוב.
שמן 10 לפי דרוג SAE )Society of Automotive Engineers) כאשר הוא קר (40 מעלות) צמיגותו הקינמטית נעה בין 30 עד 50 סנטיסטוק (יחידות מדידה לצמיגות קינמטית ביחידות Lבחזקת 2 חלקי T, כאשר L הוא האורך, T הוא זמן). שמן 50 לפי דרוג SAE )Society of Automotive Engineers) כאשר הוא חם (100 מעלות) צמיגותו הקינמטית נעה בין 17 עד 23 סנטיסטוק. אתה למד כי שמן SAE 50 כאשר הוא חם צמיגותו קטנה יותר (קרי הוא דליל יותר) מאשר שמן SAE10 קר.
מצטער,
באמת לא היה ברור.
מספר סנטיסטוק גבוה = שמן סמיך יותר.
באופן כללי, אילו היו לך שני כיריום (כמו כיור מטבח) זהים מלאים שמן. ולכל כיור היתה מותקנת בתחתיתו צינור ניקוז באורך = L, תוך כמה זמן היו מתרוקנים הכיורים מהשמן? = T.
משמעות הסיפור המיגע היא: שהשמן החם יזרום מהר יותר למרות צמיגותו הבסיסית גבוהה יותר.
--------------הערכים נכונים לשמני מנוע בלבד, ואינם דומים לערכי שמן גיר---------
בברכה,
אני מקווה שאני לא מטריד את קוראי הפורום.
להיפך.ציטוט:
נכתב במקור על ידי קיד
אנחנו תמיד שמחים ללמוד, בכל התחומים, ופתוחים לכל מי שמוכן להשמיע ולשמוע
זאביק,
מנהל פורום סופה/YJ/TJ
ומוטוגוצ'י, במוו ועוד כל מיני דברים שאפשר להעלות באוב :wink:ציטוט:
נכתב במקור על ידי קיד
כתבת ששמני דיזל סופחים פיח הרבה יותר טוב. משתמע מכך, שאחוז התוסף שאחראי על ספיחת הפיח (או איכותו) גבוה יותר מלמנועי בנזין.
האם ניתן להסיק מכך שכדאי למנוע ישן ומפוייח (ככל הנראה, 263K כרגע, אבל לא אוכל טיפה) להוסיף משהו לשמן ע"מ לספוח מעט מהפיח? אולי אפילו להריץ כמה דקות של שמן לדיזל, בתור ניקוי למנוע?
ובכלל, דעתך לגבי תוספים? אחרי הכל, המנוע בריא, גם אם לא במיטבו.
תוספים...
בעיה כאובה.
בקצרה- אם השמן מ"בית טוב"- הוא מהונדס נכון. כלומר- יש בו בדיוק מה שהמנוע שלך צריך, ולא מזיק לו, ולא פולט מזהמים. יש כל מיני תוספים ש"משפרים" את פעולת המנוע המורגשת וגורמים בעיות אחרות. לדוגמא- תוספים על בסיס כלור (מקטיני חיכוך למיניהם) שמשנים לחלוטין את תכונות השמן, ברמה שיכולה לגרום נזק לטווח ארוך. יש תוסף שאולי מקטין את שריפת השמן, אבל האם זה טוב? לא תמיד- בדרך כלל זה בא על חשבון משהו- נגיד- פליטת מזהמים שגדלה. נגיד, שינוי צמיגות השמן.
התוסף היחיד שאני הייתי ממליץ להשתמש בו באופן קבוע הוא תוסף MoS2- חומר שמשמן את המנוע גם כשהשמן עדיין קר ולא הגיע לכל חור (יוצר שכבת שימון קטנה על כל החלקים הנעים). גם כאן יש תשלום- הגדלת כמות המזהמים, ולאורך זמן (לא רב) סתימת הממיר הקטליטי. לכן- לא הייתי ממליץ להשתמש בכזה תוסף במנוע מודרני.
אבל- אפשר לקנות שמן זול ולהוסיף לו תוסף כזה, ואפשר... לקנות שמן שיש בו מראש את החומר או משהו דומה, שמן שעבר את כל הבדיקות ואושר לתקן הרצוי (למנוע בנזין או למנוע דיזל) כמו שהוא, בלי תוספים.
אסף.
נקסוס שלום,ציטוט:
נכתב במקור על ידי asafk
מאין אתה יודע שיש לך פיח במנוע?? פיח במנועי בנזין הינו תוצאה ישירה של מערכת מים לא תקינה - מנוע פועל קר (טרמוסטט לא תקין, או נסיעות קצרצרות (בטח לא עם ג'יפ). מנועי דיזל מייצרים פיח רב בגלל עקרון פעולת המחזור הטרמי של דיזל. מחזור דיזל תמיד עובד עשיר מאוד - בקצרה - סעפת יניקה תמיד פתוחה אין גוף מצערת, והנהג שולט בכמות הסולר בלבד, לכן יש תמיד עודף סולר (מבוא לפעולת משאבת הזרקה).
רק בבדיקה עם בורוסקופ (סיב אופטי שמוחדר דרך הפלג לצילינדר) ניתן לראות את מצב הפיח.
סביר להניח שיש לך פיח רב על השסתומים, אך את זה לא ניתן לנקות ע"י שמן - משום שהוא אינו מגיע לשם - אלא ע"י תוספי דלק.
בקשר לק"מ של המנוע שלך, אצלי יש 340K על המנוע המקורי והמנוע עובד כמו שעון (לא, לא, לא הוא לא דופק).
בקשר לשמנים: השמנים החדשים נועדו להפחית חיכוך במנוע - ולכן מעלים כ"ס - דרישה זו באה דווקא מארגוני איכות סביבה, כך שאין צורך להוסיף להם תוסף נגד חיכוך.
מעבר לכך רוב שמני הבנזין האכותיים עומדים גם בתקן בנזין וגם בתקן דיזל מטעמי שיווק, למשל יהיה כתוב SJ CF. האות C היא לשמני דיזל. לעומת זאת שמני דיזל טהורים כמו SHPD כלל אינם מתאימים למנועי בנזין – ולכן גם זולים משמעותית-, אז אין שום צורך ממשי להריץ שמן של מנועי דיזל.
להורדת פיח מצטבר + הוצאת בוצה מהמנוע יש להשתמש ב"פלשינג" ראה שרשור מרימי שסתומים הרחבתי בנושא.
בקשר לתוספים: תוספי דלק, כאלה שמוספים למיכל, זה הימור. מצד אחד זה ינקה את כל מערכת הדלק, אך מצד שני לכלוך שהשתחרר, עלול לסתום את המרססים, או במקרה הגרוע ניקוי לא אחיד של שסתום יניקה, יגרום לדליפת לחץ. בנושא זה הדעות מאוד חלוקות. באופן אישי, אני משתמש באינפוזיה של חברת פטרו המתחברת לסעפת ההזרקה, להניקוי המרססים, ומבצע זאת אחת לחצי שנה.
דעתי האישית בנושא היא, שאם התחלת עם תוסף דלק, אז לך על זה בגדול, גם בריכוז גבוה וגם בתדירות גבוהה. רק אל תגיד שלא הוזהרת! (כיסוי תחת)
תוספי שמן: השמנים הטובים מתוספים דיים!! (כבר אמר אסף) התוסף היחיד שלא נכלל בהם הוא תוסף למנועים שחוקים. תוספים מסוג זה ממלאים את המרווחים במנוע, הן בצילינדר בוכנה, והן במסבים גל ארכובה. אבל זה לא המקרה אצלך, ולכן אתה לא צריך!!
התוסף היחיד לבעלי מנוע שחוק, עליו אני לא ממליץ הוא תוסף הטפלון. בתחילת הדרך הם עוזרים אך לאחר מכן גורמים לירידת יכולת השימון עקב התגבשויות, למשל FIN25. תוספים אלא היו מאוד פופולריים בעבר.
מנוע שאוכל שמן צריך גם שיפוץ לגל הארכובה, תוסף המטפל באכילת השמן בצילינדר, לא מתקן את החופשים בין גל ארכובה למסבי טלטל.
בקרוב... איך תדע שהמנוע שלך שחוק , או שה-PCV לא תקין.
בברכה,
הפוך, גוטה, הפוך :wink:ציטוט:
מחזור דיזל תמיד עובד עשיר מאוד - בקצרה - סעפת יניקה תמיד פתוחה אין גוף מצערת, והנהג שולט בכמות הסולר בלבד, לכן יש תמיד עודף סולר (מבוא לפעולת משאבת הזרקה).
אוויר נכנס חופשי ללא הגבלה, ודלק לפי מצב מצערת, זה נותן ברוב המצבים "תערובת" עניה. (עד כמה שניתן לקרוא לעסק "תערובת" במנוע דיזל... ) .
חנן,
במנוע דיזל – להלן מחזור דיזל – אין קשר ישיר בין כמות האוויר במנוע לבין כמות הסולר. גם אם אתה נוסע בטרקטור פרגוסון או בטנדר טויוטה היילקס, משאבת ההזרקה מקבלת פקודה אחת והיזון חוזר אחד. הפקודה היחידה היא מצערת, והיא פותחת את קוצב הסולר. ההיזון החוזר הוא משקולות צנטריפוגליות (למעט מנועים ממוחשבים) הסוגרות את קוצב הסולר כאשר המנוע מגיע לסיבובים הרצויים. מכאן שאין "אובר" טורים במנוע דיזל. במנוע של CJ דיזה מטופשת קובעת את כמות הדלק ביחס למסה של האוויר. דיזה זו "יודעת" שכאשר חם או שהלחץ הברומטרי נמוך, מסתו של האוויר נמוכה יותר ובאופן די פשוט יכולתו לשאוב דלק דרך הנחיר יורדת בהתאם. שלא לדבר על מנוע בנזין ממוחשב שעל ידי שני סנסורים – לחץ אויר אבסולוטי, וטמפ' – יכולים לחשב את מסתו המדויקת של האוויר, ולרסס בהתאם. מנוע דיזל ממש לא יודע כמה אויר יש לו. מנוע המצוייד במגדש של גארט סובל מנצילות מגדש לא לינארית (מגדש גדול לא דוחס בסל"ד נמוך, ואילו מגדש קטן חייב לפתוח מעבר עוקף בסל"ד גבוה – הרצאה בהזדמנות) וממש לא יכול לכוון את כמות הסולר בהתאם לסל"ד. מנוע המצויד במצנן ביניים, סובל מהפרשי צינון בין מהירות נסיעה גבוהה בה המצנן יעיל לעומת עומס במהירות נמוכה, בה אין מספיק קירור למצנן ולכן הוא לא אפקטיבי. עדיין לא דיברנו על הפרשים בין קיץ לחורף בנושא טמפ' ולחות יחסית שלא לדבר על גובה ברומטרי.
מנוע בנזין פשוט צורך פחות בנזין כאשר אין לא מספיק אויר (נצילות נפחית / מסתית נמוכה) ומייצר פחות הספק. ואילו מנועי דיזל, כאשר לוחצים את הדוושה, נפתח קוצב הסולר וסולר נשפך לתוך המנוע ללא שום שימוש. עד אשר יעלה המנוע לסל"ד המתאים למשקולות, ואז האחרונות, יסגרו את הסולר. אבל דבר זה לא יקרה לעולם משום שמערכת זו יכולה לעבוד רק בהילוך סרק, כאשר אין עומס על המנוע. אפילו בשיוט רגיל, המנוע לעולם לא יגיע לסל"ד המתאים למשאבת ההזרקה _במידה ותלחץ על המצמד הסיבובים יעלו), ולכן המשאבה תיתן תמיד עודף סולר. מסיבה זו בדיוק נבנתה מערכת ה- EGR הממחזרת גזי פליטה. גם מנועי דיזל ממוחשבים לוקחים את כמות הדלק מהדיסקה האופטית אשר בתוך משאבת ההזרקה, דיסקה זו מוזנת מסיבובי המנוע, ולכן חזרנו לאותה בעיה.
אם פעם לא תהית למה טרנזיט,פג'רו,טרופר,היילקס,איפון,L200, וכו' מעשנים כל-כך הרבה?? ולמה בקיץ טנדר נוואדה צורך ליטר לכל 5 ק"מ למרות שהוא מצויד ב EGR ובמחשב?
התשובה לכך היא שביום חורף קר על פני הים הנצילות הניפחית של האוויר היא מקסימלית – מקסימום מולקולות (מסה) חמצן לכל ליטר אויר. מכן שתסריט תערובת עניה (עודף חמצן) יכול לקרות רק בתנאי זה. היות שמתכנני המנוע דאגו שהמנוע לא יעבוד עני, ובהתאם מכוונת משאבת ההזרקה, כל תנאי אקלים שונה, בהכרח יש פחות חמצן, ובהתאם התערובת עשירה.
בברכה,
מבין גדול אני ממש לא, אבל אני מוכרח לכתוב שאני ממש נהנה לקרוא הסברים שכאלו.
עירא