-
TAU Racecar Design – פרויקט סטודנטיאלי הנדסי קבוצתי לתכן ובניית רכב מרוץ Formula SAE
שלום לחברי הפורום המכובדים.
ברצוני להכריז על פרויקט סטודנטיאלי קבוצתי באוניברסיטת תל אביב, שמטרתו תכן ובניית רכב מרוץ בתקן Formula SAE והשתתפות בתחרות במסגרת ליגה זו בחו"ל בקיץ 2013.
הקבוצה שלנו מונה 14 סטודנטים להנדסה מכנית באוניברסיטת תל אביב – שנה ד' ונקראת TAU Racecar Design.
היוזמה לפרויקט עלתה לפני למעלה מחצי שנה ובמשך תקופה זו עמלנו קשות על הכנת התשתית למימוש הפרויקט, מציאת מנחים מקצועיים שנענו לסייע ולייעץ (חלקם חברי הפורום), הקמת משכן לפעילות באוניברסיטה וקבלת האישור להוצאה לפועל.
מטרותינו ביוזמת הפרויקט ומימושו, הן השתתפות בתחרות Formula SAE בחו"ל, העלאת המודעות וקידום הספורט המוטורי בישראל, פיתוח התעשיה בארץ בדגש על תחום הרכב, ביסוס תשתיות לפרויקטים דומים עבור דורות הסטודנטים העתידיים, ושיתוף פעולה עם קבוצות נוספות בישראל לעידוד הצמיחה של פרויקטי ה-FSAE בארץ וחתירה לקיום תחרות ארצית.
החלטנו להשיק מעין בלוג שילווה ויפרט את כלל תהליכי הגיית המוצר, התכן, הייצור וההרכבה, על מנת שחובבי הרכב בארץ יוכלו להיחשף ולהתרשם מהתהליך שמתרחש החל מהחלום והקונספט ועד לגרגור מנוע וביצועים מרגשים במסלול.
בפוסטים הבאים אפרט בעצם מהו רכב Formula SAE, מעט על שלבי היוזמה והקידום, האתגרים העומדים בפנינו, מבנה הקבוצה ופריסת צוותים, תכנון תהליכי התכן והשיקולים ההנדסיים תוך כדי.
נציין שהיוזמה לפרויקט עלתה תוך הבנה שמימון הפרויקט ומימושו לא יוכלו להתקיים על בסיס אמצעי האוניברסיטה ויהיה עלינו לגייס תרומות וחסויות רבות על מנת שהפרויקט יראה אור. למרות זאת נלחמנו להגיע לשלב זה והלאה תוך אמונה שאמצעים שייתרמו לנו ע"י אנשי התעשיה ותומכים יהוו את הדלק הטוב ביותר להצלחה טהורה.
כמובן שאין לנו הסטודנטים שום אינטרס כלכלי או רווחי, ואנו מוכנים להקדיש המון מאמצים ואמצעים על מנת להגשים את מטרותינו ולהנחיל מורשת הלאה.
להמחשה קלה, תמונה מהיום – התאריך שקבענו ליריית הפתיחה לפרויקט, בו ביצענו דיון קבוצתי המסכם תהליך פירוק הרכב לגורמים (מערכות ומרכיבי המערכות) וניתוח תהליכי התכן שיש לבצע.
https://lh5.googleusercontent.com/-V...12 (Light).jpg
נשמח מאוד לשמוע דעותיכם ותגובותיכם, הערות והארות.
כמו כן, במידה והנכם בעלי מקצוע, בעלי עסק בתחום, מכירים כאלו שיתעניינו או מעוניינים לסייע לנו בכל צורה שהיא, אתם הרבה יותר ממוזמנים לפנות אלינו.
בתודה רבה מראש,
שחף בן צבי – ראש הקבוצה ומנהל הפרויקט.
-
תגובה: TAU Racecar Design – פרויקט סטודנטיאלי הנדסי קבוצתי לתכן ובניית רכב מרוץ Formu
בהצלחה!
הפורום פתוח בשבילכם, וחלק לא מבוטל מעבודת היח"צ שלכם יכולה/צריכה להעשות פה.
מה זה אומר? זה אומר עדכון מתמיד על כל התקדמות, תכנונית או פיזית, שיתוף חברי הפורום בבחירות, התלבטויות וכן תמונות, הרבה תמונות ובאיכות טובה (אם צריך תקנו מצלמה)- יש רכב מרוץ בארץ (של צוות סרטינה) שהתחיל כאשכול בפורום והסתיים בלקוח (מאושר אני מקווה).
כולי תקווה כי בעזרת הפורום תצליחו למצא ממנים לפרוייקט.
בעלי עסקים עם מעט ציונות והרבה שכל ימצאו את החיבור של עסקם לפרוייקט שלכם ושל כמותכם.
סביון
-
תגובה: TAU Racecar Design – פרויקט סטודנטיאלי הנדסי קבוצתי לתכן ובניית רכב מרוץ Formu
מאחל לכם המון בהצלחה, זה פרויקט מדהים,, חוויה שלא שוכחים.
אל תהססו לפנות בכל נושא!
-
תגובה: TAU Racecar Design – פרויקט סטודנטיאלי הנדסי קבוצתי לתכן ובניית רכב מרוץ Formu
תודה לכם על הברכות.
אני מבטיח לעדכן ולשתף ככל שניתן. הפוסטים מפורסמים גם בפורומים נוספים ואנו אכן מקווים שנמצא תמיכה באמצעים כך, מתוך מוטיבציה טהורה.
למעוניינים לסייע: כרגע יש לנו צורך דחוף בתרומת מנוע ותיבת הילוכים (מאופנוע כמובן, 500-600 סמ"ק, עדיפות ל-CBR600) וצמיגים ייעודיים. נודה למי שיוכל לעזור או להפנות אותנו לכאלו (ניתן לפנות בה"פ).
תודה רבה.
שחף בן צבי,
ראש הקבוצה ומנהל הפרויקט - TAU Racecar Design.
-
תגובה: TAU Racecar Design – פרויקט סטודנטיאלי הנדסי קבוצתי לתכן ובניית רכב מרוץ Formu
מהי בעצם ליגת הפורמולה SAE?
לפני כשלושים שנה יזם איגוד מהנדסי הרכב העולמי – ה-SAE, תחרות עבור סטודנטים להנדסה על מנת לאתגר אותם בפרויקט ייחודי, התנסות מעמיקה בשיקולים הנדסיים מתקדמים וגם ביכולות שיווק וניהול.
https://lh5.googleusercontent.com/-P...x3E/s420/2.jpg
היתרונות של תחרות כזו ברורים ולמעשה כולם מרוויחים. הסטודנטים זוכים להזדמנות מיוחדת להוביל פרויקט בסדר גודל עצום, להכווין אותו בהתאם לשיקולים שלהם, לצבור ניסיון בפיתוח מלא של מוצר, וגם להתערות בתעשייה ולהיחשף. התעשייה מאידך מרוויחה בליהוק כישרונות צעירים ומרעיונות מעניינים.
במסגרת התחרויות הנערכות ברחבי העולם מדי שנה, משתתפות מאות קבוצות ואלפי סטודנטים.
https://lh3.googleusercontent.com/-v...tSg/s420/1.jpg
מבנה התחרות כולל חלק סטטי ודינמי. בחלק הסטטי נבחנות תכונות הרכב היבשות, מבוצעות בדיקות בטיחות מקיפות והסטודנטים נבחנים על יכולותיהם לשווק את הרכב, להציג את תהליכי התכן ולענות על שאלות לגבי שיקולי התכן והייצור. החלק הדינמי, שבאופן טבעי הוא המעניין יותר והמגרה, בו נבחנים ביצועי הרכב בד בבד עם כישורי הנהיגה של הסטודנטים, כולל מרוצים שונים – תאוצה, בלימה, Skidpad, Autocross ו-Endurance – הארוך והקשה ביותר (22 ק"מ), אותו קבוצות רבות לא צולחות עקב אמינות הרכבים.
https://lh3.googleusercontent.com/-P...xIo/s420/3.jpg
בין שופטי התחרות נמנים מהנדסים בכירים בתעשיית הרכב העולמית, ומהנדסים מקבוצות המרוצים המובילות בעולם. אושיות אלו בוחנים את יצירות הסטודנטים ומתקילים בשאלות רבות לבחינת ידע הסטודנטים והחלטותיהם.
ומהו רכב פורמולה SAE ותכונותיו?
רכב פורמולה SAE ניתן לתאר כבין קארט לפורמולה 3.
https://lh5.googleusercontent.com/-T...oLc/s420/5.jpg
הגבלות הליגה מגדירות מנוע בנפח עד 610 סמ"ק ומגביל זרימה של 20 מ"מ ביניקה. מגביל זה מאתגר במיוחד ומביא למצב שמנוע שנתרם מאופנוע משנה מאוד את אופיו ולכן חשיבות גבוהה לתכן מערכותיו וכיולו. לכן יש לא מעט מקרים שבהם מנועים חד צילינדרים בנפח נמוך יחסית מניבים תוצאות טובות יותר ממנועי 600 סמ"ק ביצועיסטים. הגבלות נוספות נוגעות לתנועת הגלגל (מהלך המתלה) של לפחות 50.8 מ"מ, בסיס גלגלים מינימלי של 1525 מ"מ וקוטר גלגל מינימלי של 203.2 מ"מ. אורכו של התקנון מעל מאה עמודים, לא נלאה בפרטים מיותרים.
https://lh4.googleusercontent.com/-Q...uxs/s420/4.jpg
משקלים נעים בין 200 ל-300 ק"ג בממוצע.
מבחינת מהירויות – המהירות המירבית לא ממש רלוונטית היות ומסלולי התחרות לא מאפשרים צבירת מהירות גבוהה (עד כ-90 קמ"ש), אך התאוצות הן מרשימות בהחלט ויורדות מ-4 שניות למאה קמ"ש.
להמחשה קצרה של ביצועי רכב שכזה:
http://www.youtube.com/watch?v=BLsjS5muF3I
הערה והארה לגבי שם הקבוצה שלנו – Design היא מילה שהתרגום השגור שלה בישראל לא תואם בדיוק את משמעותה. לרוב, הסברה היא שמשמעות המילה Design היא עיצוב, אך למעשה המשמעות היא תכן - ומדובר בערך שכולל בתוכו אספקטים רבים, שהעיצוב הוא רק אחד מהם. הכוונה לכלל התהליך שעובר מוצר מראשית הגייתו ועד למימושו – הגדרת דרישות, קונספט, הנדסה, תכנון, עיצוב, ייצור ואף שיווק – ואלו בדיוק הדברים שנבצע במסגרת הפעילות שלנו.
https://lh4.googleusercontent.com/-D...BTk/s440/6.jpg
בהמשך נפרט על תהליכי הקמת הקבוצה, חלוקה לצוותים והצגת האתגרים והמשימות איתם יתמודדו הצוותים.
בברכה.
שחף בן צבי,
ראש הקבוצה ומנהל הפרויקט - TAU Racecar Design.
-
תגובה: TAU Racecar Design – פרויקט סטודנטיאלי הנדסי קבוצתי לתכן ובניית רכב מרוץ Formu
הקמת הקבוצה
כיצד התגבשו להם 14 סטודנטים לפרויקט קבוצתי אחד?
הייתי מתחיל לספר שהכל מתחיל בחלום, אבל זה כבר ברור לכולם. חלום היה קיים תמיד, אך במשך זמן רב היה נראה שבאוניברסיטת תל אביב אין מקום לפרויקט כזה – אצלי ובכלל אצלנו הסטודנטים. אך חלומות נועדו להגשמה ויזמתי פגישה עם ראש בית הספר להנדסה מכנית ובה הועברו היתרונות והנימוקים למימוש הפרויקט. במקביל התגבשה לה קבוצת חברים לספסל הלימודים, אלו שבעורקיהם זורם בנזין במקום דם ורוב השיחות איתם סובבות סביב הגה וגלגלים.
אותם חבר'ה סייעו בתהליכים ראשוניים אלו וקראתי לנו 'צוות הליבה' של הפרויקט.
אחד האתגרים היחודיים של הפרויקט באוניברסיטת תל אביב הוא המחסור בחבר סגל המתמחה בתחום הרכב. פרויקט בסדר גודל עצום שכזה חייב בהנחיה אקדמאית ואם לא תתקיים, לא תהיה אפשרות לבצעו. להנחיה כזו, במידה ולא מדובר באיש סגל, יש צורך במהנדס עם למעלה מ-5 שנות ניסיון מוצהר בתחום הרכב. בישראל, כידוע, אין הרבה כאלו.
לא ויתרנו, ומיד באותו יום שיצאנו מהפגישה פרסמנו מודעות ברחבי הפורומים בבקשה למהנדסים שכאלו לעזור לנו – והופעתנו להיווכח למספר אנשים אדיבים שנרתמו לעזרה והסכימו לתרום מזמנם כדי להנחות את הפרויקט ולהשיג את האישור הרשמי.
בד בבד עם חיפוש המנחים, בנינו מאגר מידע עצום המקיף עשרות ספרים, סיכומי פרויקטים, עיקרי דיונים רלוונטיים בפורומים, קישורים למאגרי מידע מקוונים, סרטוני הדרכה על תוכנות המחשב הרלוונטיות ועוד ועוד.
עם הצגת פוטנציאל ההנחיה לאוניברסיטה ניתן אישור לקיים כנס הסברה וגיוס לסטודנטים, וזומנו כלל הסטודנטים להנדסה מכנית בשנה ג', ומתוכם הביאו עניין בפרויקט כ-30 סטודנטים. בכנס גם נכח אורח כבוד - תמיר פלצ'ינסקי, ראש קבוצת BGR 2011. ההירתמות למסע הייתה ענפה, תשעה סטודנטים הצטרפו לקבוצה והתגבשנו לכדי קבוצה בת 14 סטונדטים – קבוצת TAU Racecar Design.
https://lh4.googleusercontent.com/-1...U8/s630/01.jpg
כנס גיוס והסברה לסטודנטים
https://lh6.googleusercontent.com/-_...z8/s400/02.jpg
כנס גיוס והסברה לסטודנטים
https://lh5.googleusercontent.com/-F...s400/03jpg.jpg
תמיר פלצ'ינסקי, ראש קבוצת BGR2011, מדגיש את חשיבות הפרויקט והחוויות הרבות הכרוכות
השלב הבא היה חלוקה לצוותים – כפי שצוין בפוסטים הקודמים, גישת הפורמולה SAE היא שקבוצות הסטודנטים מדומות לחברות לפיתוח וייצור רכבים – ולחברה יש מבנה ארגוני. השיקולים בחלוקת הצוותים היו רבים ומגוונים – תחומי עניין ונסיון הסטודנטים, ניהול ושליטה בתחומי העיסוק, ריכוז תחומי עיסוק או ביזור אחריות לכל מערכת ועוד.
https://lh5.googleusercontent.com/-f...Lw/s300/04.jpg
רכז הפרויקטים בביה"ס להנדסה מכנית, מדגיש את ההשקעה הרבה הנדרשת בהשתתפות בפרויקט והיתרונות
לבסוף קבענו שמימוש הפרויקט – תכן ובניית רכב המרוץ, יתבצע ע"י 4 צוותים – יצירת כוח (4 סטונדטים), מתלים והיגוי (4 סטודנטים), שלדה (3 סטודנטים) והעברת כוח (3 סטודנטים):
צוות יצירת כוח יעסוק בכל הנוגע להפקת מומנט מבנזין (מנוע ומערכותיו);
צוות מתלים והיגוי יעסוק בדיוק בתחומים המפורטים בהגדרתו;
צוות שלדה יעסוק במסבך, או מבנה הרכב והתשתית לכלל האלמנטים האחרים;
צוות העברת כוח יעסוק בכל המתרחש מרגע יצירת המומנט בארכובת המנוע ועד הגעתו לגלגל
בשלב זה לבטח אתם תוהים איך רכב, על כל מערכותיו, מתבצע ע"י 4 תחומים. אז לא – לכל צוות, נוסף על תחומי האחריות הראשיים (כגון תמסורת, דיפרנציאל וכד' בצוות העברת כוח) תהיה בנוסף אחריות גם על מערכות נוספות (כגון בלמים) אותן הגדרנו כמערכות משנה. וכך הכל מתאגד לכדי רכב מרוץ!
https://lh3.googleusercontent.com/-q...rs/s400/05.jpg
המתעניינים בכנס הסטודנטים
נדבך חשוב כמובן הוא ניהול הפרויקט – הנדסת המערכת – מה שבעצם גורם לכך שכל פעילות התכן לא נשארת אצל כל מערכת בגפה, אלא מתאחדת ומשתלבת עם כל שאר המערכות ומאפשר שיצא רכב ולא אוסף מערכות עצמאיות. הווה אומר הגדרת דרישות המוצר, תהליכי עבודה, תכנון לו"ז, אינטגרציה בין כלל תפוקת הצוותים, מעקב אחר לו"ז ותקציבים, ביצוע שיקולי רכש/ייצור ועוד ועוד ועוד. בעולם התעשיה הדבר מתבצע ע"י המהנדסים המנוסים או מהנדסי תעשיה וניהול – בקבוצות הסטודנטים המשתתפות בפורמולה SAE לרוב יש גם מספר סטונדטים להנדסת תעשיה וניהול, לנו אין את הפריבילגיה הזו ואנו נדרשים לעשות זאת בעצמנו.
צוות הליבה הוא זה שיטפל בכל נושאי הנדסת המערכת וניהול הפרויקט. לאור העובדה שכמעט חצי שנה לפני שאר הקבוצה כל חברי הצוות פשפשו במאגרי המידע האדירים וביצעו תהליכי למידה מהותיים, מן הטבעי שכך יהיה והגדרנו שחברי הצוות יהיו ראשי הצוותים (ואני, מנהל הפרויקט). ראוי לציין שתחום זה לא נכלל בחובותינו האקדמיים, ולכן האחריות הזו של צוות הליבה מתבצעת נוסף על המחויבות כסטודנטים בשאר צוותי הפרויקט.
בפוסט הבא נציג את הפעילות שבוצעה בשלב הראשוני ע"י הקבוצה.
בברכה.
שחף בן צבי,
ראש הקבוצה ומנהל הפרויקט - TAU Racecar Design.
-
תגובה: TAU Racecar Design – פרויקט סטודנטיאלי הנדסי קבוצתי לתכן ובניית רכב מרוץ Formu
שלום ושנה טובה לכולם.
לכבוד השנה החדשה השקנו את עמוד הפייסבוק של הקבוצה.
בעמוד יהיה ניתן להתעדכן בפעילויות הקבוצה, התקדמות תהליכי התכן והייצור, תמונות המתעדות כל אירוע ומאורע, להיווכח לדרך האדירה מחלום וקונספט להגשמה וייצור, להתלהב, להתרגש איתנו ולתמוך!
http://www.facebook.com/tau.racecar.design
נשמח מאוד אם תחברו אלינו למסע, תצטרפו ותעשו 'לייק' לעמוד.
כמובן גם לא נפסח על עדכונים כאן, אך אלו יהיו תמציתיים יותר ומרוכזים ופחות ויזואלים.
בברכת חג שמח.
שחף בן צבי,
ראש הקבוצה ומנהל הפרויקט - TAU Racecar Design.
https://lh4.googleusercontent.com/-L...s/s300/sig.jpg
-
איזה יופי.
בקצב שזה תופס את האקדמיה אני מאמין שישנו סיכוי מצויין שיום אחד נראה פה אולי תעשיית רכבי בוטיק סטייל איטליה.
המוחות והיכולות שיש פה יכולים לעשות חייל בעולם.
בהצלחה חברים.
לאור ההצלחות של בן גוריון השנה מצפה לכם פייט לא קל אבל אל תוותרו ותראו שתל אביב לא נופלים מהפרובינציה...
-
תגובה: TAU Racecar Design – פרויקט סטודנטיאלי הנדסי קבוצתי לתכן ובניית רכב מרוץ Formu
אני אישית חושב שהמטרה כרגע היא משותפת והיא לייצג את ישראל בכבוד וששתי הקבוצות יהיו בין המקומות הראשונים.
נכון לעכשיו יש תמיכה הדדית ושיתוף מידע בין שתי הקבוצות, ולא תחרות, ואני רק מקווה שזה ישאר ככה.
ואולי תוך שנתיים שלוש, לא תהיה ברירה ובן גוריון, תל אביב והטכניון יצטרכו לריב בינהם על המקומות 1 עד 3.
מי יתן בועז והחזון שלך על תעשיית רכב ישראלית יתגשם מוקדם מהמצופה. אין ספק שיש פה את ההון האנושי להקים דבר שכזה.
-
תגובה: TAU Racecar Design – פרויקט סטודנטיאלי הנדסי קבוצתי לתכן ובניית רכב מרוץ Formu
תודה רבה על התמיכה והאמונה.
כפי שציינתי לעיל, אחת המטרות שלנו היא שיתוף פעולה עם הקבוצות הנוספות וחתירה לקיום תחרות ארצית.
השאיפה שבעתיד אכן תהיה תחרותיות בין הקבוצות ויווצר 'מרוץ ידע' שכולם ירוויחו ממנו, אך לעת עתה על מנת ליצור את התשתית המטרות של כולנו זהות וקבוצת TAU Racecar Design בעד פרגון ותמיכה הדדית ושיתוף פעולה.
בהזדמנות זו נודה גם לג'יפולוג על האירוח, התמיכה והבמה להצגת הפרויקט במפגש ג'יפולוג 2012!
אנו נהננו, מקווים שביקרתם והתרשמתם.
https://lh3.googleusercontent.com/-9...0/JEEPOLOG.jpg
בברכה.
שחף בן צבי,
ראש הקבוצה ומנהל הפרויקט - TAU Racecar Design.
https://lh4.googleusercontent.com/-L...s/s300/sig.jpg
עקבו אחרינו גם בפייסבוק
-
תגובה: TAU Racecar Design – פרויקט סטודנטיאלי הנדסי קבוצתי לתכן ובניית רכב מרוץ Formu
עד כה סיפרנו על הקמת הקבוצה, אך כיצד למעשה ייווצר רכב המרוץ?
מבחינת נקודת הזמן, כנס הגיוס התקיים באמצע מאי ודיון התנעה נקבע לתחילת יוני. אלו הבקיאים בלוח השנה הסטודנטיאלי יודעים שמדובר בתקופה בעייתית – רגע לפני תקופת המבחנים, כך שנוצרה לה הזדמנות טובה לבצע את התהליכים הראשוניים, שלעיתים מרגישים פחות פרודוקטיביים אך הכרחיים להתנהלות תקינה של פרויקט בסדר גודל כזה.
בדיון ההתנעה שיתפו חברי הקבוצה בידע והנסיון ספציפי בתחום, הועברו הסברים כלליים להתנהלות התהליכים בפרויקט והדרכות על תחומי הפעילות הצוותיים שהועברו ע"י ראשי הצוותים. בשלב זה צוות הליבה היה מגובש על תכנון הפעילות לאחר תקופה של מספר חודשים של לימוד וסקירת התחום, חקירת ספרי ניהול פרויקטים וקריאת מגוון מאמרים מקוונים בדבר ניהול פרויקטי FSAE. חלוקת הצוותים הסופית נקבעה בדיון נוסף שנערך שבוע לאחר מכן, בו הייתה הזדמנות לסטודנטים להביע את רצונם העדכני והעדפות לתחומי פעילות הצוותים.
https://lh5.googleusercontent.com/-q...Ho/s400/03.jpg
הדרכה על מתים והיגוי במהלך דיון ההתנעה
https://lh4.googleusercontent.com/-_...Wg/s400/02.jpg
הדרכה על שלדה במהלך דיון ההתנעה
במהלך תקופת המבחנים ביצענו ברמת הצוותים תהליך הנקרא PBS ולמעשה תכננו את התכן. משמעות התהליך – Product Breakdown Structure היא פריטת המוצר, במקרה שלנו רכב המרוץ, לכל מערכותיו ומרכיביהן, תוך התחשבות בייחודיות הפרויקט. צעד זה גם היווה הכנה לשלב הבא – הגדרת לוחות זמנים לכל תהליכי התכן (תהליך הנקרא WBS – Work Breakdown Structure) ובניית תרשים לו"ז קבוצתי.
צעד זה, של תהליכי ה-PBS וה-WBS, הינו חשוב להיכנס לפרופורציות מימדי הפרויקט. למרות שמדובר 'רק' במניין הפעולות שעלינו לעשות מבלי לתכנן שום דבר בפועל, הדבר הסתכם לידי מסמך בן עשרות עמודים! את סיכום התהליכים הצגנו ושיתפנו בקבוצה בדיון יריית הפתיחה שהתקיים לפני למעלה חודש – המועד שסימן את תחילת תהליכי התכן הראשוניים וחשיפת הפרויקט.
https://lh5.googleusercontent.com/-G...nw/s400/01.jpg
סיכום תהליך PBS של צוות יצירת כוח במהלך דיון יריית הפתיחה
מבחינת התקדמות תהליכי התכן – נעדכן בהמשך. אך רק לשם גירוי העיניים, נחשוף תמונות של בניית מודל ראשוני לשלדה מעץ, אשר מטרתו היא ניתוח והבנת המימדים הכלליים של השלדה תוך שקלול מספר פרמטרים של צרכי הרכב כגון: ארגונומיה, מוטות הגנה צידיים, קשתות התהפכות קדמית ואחורית ועוד.
https://lh6.googleusercontent.com/-q...dw/s400/04.jpg
צוות שלדה בעת בניית מודל העץ הראשוני
https://lh5.googleusercontent.com/-O...m0/s400/05.jpg
דגימת תנוחת נהיגה במודל העץ הראשוני
הקמת מעבדת הרכב החלוצה באוניברסיטת תל אביב:
בד בבד עם תחילת הפעילות בקבוצה, קיבלנו לידנו חדר בין כתלי האוניברסיטה, שישמש לצרכי הקבוצה ומימוש הפרויקט ולמעשה יהווה המשכן שלנו. בתחילה, החדר שקיבלנו היה שומם ומוזנח והחלטנו להפיח בו רוח חיים, על מנת ליצור סביבת עבודה נעימה והשראתית.
https://lh6.googleusercontent.com/-u...pY/s333/06.jpg
החדר בראשית הדרך
https://lh6.googleusercontent.com/-2...k8/s400/07.jpg
החדר בראשית הדרך
ראשית הוצבו מחשבים ותוכנות רלוונטיות, נקודות אינטרנט ואמצעים נוספים. כמו כן, פוסטרים ססגוניים מגוונים נתלו על הקירות – החל מתמונות רנטגן של מנועים וחלקי מרכב ועד תמונות ניצחון אליפויות עולם בראלי – כמעט ולא נותרו חללים ריקים ולבנים. בנוסף גם הוצבו ציטטות המהוות השראה לפעילויות הקבוצה – אמרות חוכמה מפי האנשים שריתקו את כולנו – אלברט איינשטיין, פרדיננד פורשה, קולין צ'אפמן, צ'ארלס קטרינג ועוד. מעבר לכך, פלקטי הפרויקט הנושאים את לוגו הקבוצה והמטרות הוצבו בגאון.
לקינוח, על גבי מדפים שונים הוצבו חלפים מעולם הרכב – שנתרמו לנו באדיבות ע"י מוסך "סבנה" חן, מורשה סקודה ביפו. חלפים אלו מסייעים לתהליך הלמידה והתכנון, ממחישים לנו את היישומים המעשיים בחיי היומיום של האלמנטים אותם אנו מתכננים בפרויקט, ממחישים עקרונות שונים שלמדנו במעלה הדרך וגם נראים פשוט מגניב.
https://lh5.googleusercontent.com/-r...hE/s400/08.jpg
וכך – משממה ועזבון, אל מעבדת הרכב הראשונה בתולדות אוניברסיטת תל אביב!!!
https://lh3.googleusercontent.com/-6...KY/s400/09.jpg
קבוצת TAU Racecar Design בהשקת המעבדה
מהותינו כסטודנטים היא ללמוד, אך לעיתים אין דרך טובה יותר לעשות זאת מאשר החוויה והחושים.
בזכות תרומה של מוסך "סבנה" (מורשה סקודה) ביפו, ניתנה לנו ההזדמנות להדרכה מעשית במשך 3 שעות על גבי רכב סטנדרטי יומיומי. בהדרכה זכינו לראות ולהרגיש את האלמנטים אותם אנו מתכננים ועתידים לייצר, לעמוד על עשרות שיקולי התכן השונים בין רכב סטנדרטי לרכב המרוץ שהוא מטרתנו, לנתח תהליכי ייצור של רכיבים ועוד.
https://lh6.googleusercontent.com/-9...yI/s400/10.jpg
התארגנות במוסך "סבנה"
https://lh6.googleusercontent.com/-d...AQ/s450/11.jpg
תמונה קבוצתית במוסך
https://lh6.googleusercontent.com/-X...5k/s400/12.jpg
ניתוח המתלה האחורי בסקודה אוקטביה
https://lh6.googleusercontent.com/-b...Xc/s400/13.jpg
סקירת משאבת מים
ומה לגבי השיווק וחשיפת הפרויקט?
קבוצת TAU Racecar Design הוזמנה למפגש ג'יפולוג 2012 ובו נכחנו, הצגנו את הפרויקט הקבוצתי, זכינו לתגובות נלהבות ותמיכה רבה וגם לחוויה מהנה ומגבשת. תודה לג'יפולוג!
https://lh3.googleusercontent.com/-4...VY/s600/14.jpg
TAU Racecar Design במפגש ג'יפולוג 2012
בעתיד הקרוב מאוד גם נבצע מספר ימי תרומה לקהילה ונעדכן בהמשך עם תמונות וחוויות.
בהזדמנות זו נצהיר שנשמח להיות נוכחים באירועים נוספים ולהציג את הפרויקט.
כמו כן, נזכיר כי עניין החסויות הינו קריטי להצלחת הפרויקט (הפרויקט יתממש על בסיס תרומות וחסויות בלבד!), ולכן נודה לעזרתכם בסוגיה האקוטית.
מועדים לשמחה!
שחף בן צבי,
ראש הקבוצה ומנהל הפרויקט – TAU Racecar Design.
https://lh4.googleusercontent.com/-L...s/s300/sig.jpg
עקבו אחרינו גם בפייסבוק! TAU Racecar Design
-
תגובה: TAU Racecar Design – פרויקט סטודנטיאלי הנדסי קבוצתי לתכן ובניית רכב מרוץ Formu
שלום לכולם.
בקרוב נעדכן על תחומי הפעילות של הצוותים בקבוצה - סטודנט מכל אחד מהצוותים שצויינו בפוסטים הקודמים יפרסם פוסט המפרט את המטרות של הצוות, האתגרים וכו'.
לעת עתה, קמצוץ תמונות לעדכון בתהליך התכן:
https://lh3.googleusercontent.com/-F...3s/s400/01.jpg
מודל ממוחשב ראשוני לשלדה
https://lh5.googleusercontent.com/-3...Jk/s400/02.jpg
מודל ממוחשב ראשוני לשלדה
https://lh4.googleusercontent.com/-r...Fw/s400/03.jpg
מודל ממוחשב ראשוני להגה ומנגנון בטיחותי לנעילה ושחרור
בברכה.
שחף בן צבי,
ראש הקבוצה ומנהל הפרויקט - TAU Racecar Design.
https://lh4.googleusercontent.com/-L...s/s300/sig.jpg
עקבו אחרינו גם בפייסבוק! TAU Racecar Design
-
תגובה: TAU Racecar Design – פרויקט סטודנטיאלי הנדסי קבוצתי לתכן ובניית רכב מרוץ Formu
צוות שלדה
פתיח
“כשהייתי בגן, בקשתי מאבא אוטו קטן. אבא אמר: אם תמצא גלגלים אני אוציא את ארגז הכלים וביחד, נבנה לך אוטו”, כך מתחיל אחד מספרי הילדים האהובים עלי (“גלגלים” מאת מיריק שניר, מהדורה ראשונה). כשגדלתי הבנתי שכדי לבנות אוטו צריך קצת יותר מארבעה גלגלים.
איך בכלל מתחילים לבנות רכב?
השלדה היא הרכיב שכמעט כל שאר החלקים מורכבים עליו: המנוע, תיבת ההילוכים, מערכת ההיגוי, המתלים, מושב הנהג ועוד. יש לזכור שבתחילת הפרוייקט המידות של רוב הרכיבים לא ידועות, ולכן קשה לתכנן שלדה בלי נתונים אלה.
בשלב הראשוני יש לעבור על אוסף החוקים והתקנות של איגוד מהנדסי הרכב – SAE, ולראות מהן הדרישות וההגבלות הקשורות לשלדה. לאחר מכן, ניתן לחלק את השלדה למספר מקטעים עליהם ניתן לעבוד בנפרד. באופן גס החלוקה היא תא הנהג, החלק הקדמי של הרכב והחלק האחורי.
החלק הראשון עליו בחרנו לעבוד הוא תא הנהג, יש לכך מספר סיבות:
1. תא הנהג פחות תלוי בתכן של רכיבים אחרים. כלומר, שינוי מידות של המנוע או המתלים לא ישפיע באופן ישיר על גודלו של תא הנהג.
2. אנחנו יודעים באופן די מדוייק את גודל הנהג ואת משקלו.
3. על תא הנהג חלות מגבלות רבות, רצוי לפתור אותן כבר בתחילת תהליך התכן.
על מנת למצוא את המידות של הנהג (בנוסף למידות הכלליות הרשומות בתקנון) וכדי לתכנן סביבת נהג בעלת הנדסת אנוש סבירה,
בנינו, בדומה לקבוצות רבות, דגם עץ של תא הנהג.
https://lh6.googleusercontent.com/-B...K8/s400/01.jpg
https://lh4.googleusercontent.com/-V...lQ/s400/02.jpg
לאחר מכן העברנו את מידות הדגם לתוכנת CAD.
https://lh4.googleusercontent.com/-t..._I/s620/03.jpg
אבטיפוס ראשוני לשלדה - מבט חזית, צד ועל.
מושגים בסיסיים
אחד המאפיינים החשובים ביותר עבור שלדה לרכב מירוץ הוא קשיחות לפיתול. מונח זה מתאר כמה מעלות השלדה זזה כאשר מפתלים אותה בכוח מסויים. למעשה, ניתן לומר שחלק נכבד מהתכן של השלדה מתעסק באופטימיזציה של קשיחות השלדה. החשיבות של הקשיחות לפיתול היא רבה, מכיוון שכאשר מתכננים את מערכת המתלים, יוצאים מנקודת הנחה שהשלדה אינה מתעוותת (כאשר השלדה מתעוותת, התנהגות הרכב לא צפויה ומפריעה לכיול מדוייק של המתלים). מרבית החישובים נעשים באמצעות תוכנת אלמנטים סופיים.
קצת על אלמנטים סופיים: רוב התרגילים שניתן לפתור באמצעות דף ועט הינם תרגילים פשוטים למדי הפותרים בעיות על מבנים אידאליים. למשל, קורה הנתונה תחת עומס, מסבך דו מימדי וכדומה. כאשר מנסים לפתור בעיות סבוכות יותר, לא תמיד ניתן יהיה לפתור אותם באמצעות דף ועט. לצורך כך פותחו, במהלך המאה הקודמת, תוכנות מחשב המקבלות מודל ממוחשב של הבעיה, מתרגמות אותו למספר משוואות עצום (בהתאם למגבלות המחשב והבעיה) ופותרות אותן.
עבודה מול מחשב
כרגע, רוב תהליך העבודה מתבצע מול מחשב על מנת לתכן שלדה קשיחה. בנוסף, מתבצעת עבודה של מדידות נוספות הקשורות להנדסת אנוש, ותהליך למידה נוסף של חומר הנדסי.
ניתן לחלק את תכן השלדה לשני חלקים:
1. קביעת מידות של כל איזור – קבלת מידות של המנוע ומתוך כך לתכנן את גודלו של תא המנוע.
2. קביעת אופן החיזוק של אותו איזור – למשל, ניתן לקבוע שאיזור העיגון של המנוע יחוזק באמצעות מוטות בתצורה מסויימת – ע"י ניסויים ממוחשבים.
https://lh6.googleusercontent.com/-H...6I/s400/04.jpg
בשלב זה של העבודה, ניתן בעיקר לתכנן את אופן החיזוקים של האיזורים השונים בשלדה, ולהתמקד בעיקר בתכן של תא הנהג. בעתיד, כאשר צוותים אחרים יתקדמו בתהליך התכן, נבצע אינטגרציה של שאר הרכיבים לשלדה, תוך התאמה מדוייקת של המידות.
חשוב לציין, שמציאת קשיחות לפיתול אופטימלית אינה חזות הכל, יש לוודא במהלך התכן שהשלדה גם חזקה מספיק כדי לעמוד בשאר הכוחות הפועלים על הרכב. בשלב זה אנו הולכים לפי כלל האצבע הטוען ששלדה שקשיחה מספיק לפיתול, תהיה חזקה דיה. לאחר מכן, נוודא שהנחה זו נכונה. במידה והיא תתגלה כמוטעית, השלדה תעבור מקצה חיזוקים (ממוחשב כמובן).
כמו כן, במהלך תהליך התכן יש לבחור את חומר הגלם של השלדה תוך התייחסות לשיקולים שונים (תכונות החומר, נוחות עבודה, מחיר ועוד).
https://lh3.googleusercontent.com/-F...3s/s400/01.jpg
דגם ממוחשב של אבטיפוס ראשוני לשלדה
https://lh5.googleusercontent.com/-3...Jk/s400/02.jpg
דגם ממוחשב של אבטיפוס ראשוני לשלדה
בהמשך נעדכן עוד על התפתחויות התכן בצוות שלדה!
בברכה.
צוות שלדה - TAU Racecar Design.
https://lh4.googleusercontent.com/-L...s/s300/sig.jpg
-
תגובה: TAU Racecar Design – פרויקט סטודנטיאלי הנדסי קבוצתי לתכן ובניית רכב מרוץ Formu
צוות העברת כח
הצוות מורכב משלושה סטודנטים אשר עובדים יחד על ביצוע תהליכי התכן.
תחום העיסוק והאחריות העיקרי של הצוות הינו העברת המומנט הנוצר ע"י המנוע אל גלגלי הרכב.
לצוות ישנם תחומי אחריות נוספים: מערכת הבלימה, מנגנון העברת הילוכים, דוושות ומערכת החשמל.
תחומים אשר לכאורה נשמעים פשוטים לתכנון עבור מביני עניין אך למעשה מדובר בהכלאה בין רכיבים מעולם הדו-גלגלי לבין עולם הרכב הארבע גלגלי.
דוגמא לכך ניתן למצוא למשל בציר ההנעה האחורי. הרכב מונע באמצעות מנוע של אופנוע אשר מניע ציר אחורי המחובר לשני גלגלים. שלא בתצורת גל ארכובה כמקובל בעולם הרכב העברת המומנט אל הציר האחורי מתבצעת באמצעות שרשרת הינע ודיפרנציאל אחורי אשר נדרש עבורו תכנון הנדסי כדי להתאימו לביצועי הרכב הנדרשים. (התצורה בטרקטורון/ באגי אמנם דומה אך מעשית שונה ולכן נדרש תכן מחודש ולא לקיחת מוצר מדף).
https://lh6.googleusercontent.com/-Q...40/desktop.jpg
דוגמא נוספת הינה מנגנון העברת ההילוכים. כאמור התיבה הינה תיבה של אופנוע אשר בה מתבצעת ההעברה במקור באמצעות הרגל, דבר אשר לא יתאים לרכב מרוץ ארבע גלגלי ולכן נדרש תכן עבור ייצור מנגנון להעברת ההילוכים דרך היד.
על הצוות מוטלות הגבלות רבות אשר מופיעות בתקנון התחרות בהן אנו מחויבים לעמוד ולקחת בחשבון במהלך תהליכי התכן במכלולים השונים. אציין שלוש הגבלות לדוגמא שניתן למצוא:
• חיפויים לפי מפרט ספציפי אשר מיועדים למנוע חדירה של גופים זרים למכלולים נעים, זאת על מנת למנוע פגיעה לא רצונית בגוף האדם וגם במכלולים בזמן שהרכב מונע.
• מפסקי חירום מסוגים מסוימים אשר יופעלו במצבי קיצון הן מתוך הרכב ע"י הנהג והן מחוץ לרכב ע"י מפעיל חיצוני. לדוג'- במקרה של מהלך יתר(כשל) בדוושת הבלם יופעל "Kill switch" אשר יכבה את כל מערכות הרכב וידומם מנוע כאשר פעולתו חד צדדית בלבד, כלומר כאשר נחזיר את המפסק למצבו הראשוני המתח לא יחזור ישירות לרכב.
• איטום המערכות ברכב מפני נזילות. אחת מבדיקות הרכב במהלך התחרות הינה Tilt test כאשר במהלכה הרכב מוטה לזווית של 45 מעלות ונבדק נושא איטום המכלולים.
הקווים המנחים את הצוות הינם:
• חיסכון במשקל.
• עלויות נמוכות.
• הקניית ביצועים מקסימאליים תוך תכנון כמה שיותר פשוט.
• אמינות המכלולים.
קווים אלו נלקחים בחשבון במהלך תהליכי התכן שכן בסופו של דבר הרכב עומד להיבחן במקצה סטטי וגם במקצה דינמי.
לסיכום ניתן לומר שאחריות הצוות כמו גם שאר הצוותים הינה חשובה ביותר ויכולה להכריע בין הצלחה לבין כישלון בתחרות. לכן נדרשת עבודה יסודית ומקיפה להשגת התוצאות המצופות. הצוות נשען על מספר מוצרי מדף אך גם בחירתם מצריכה ביצוע תכן ואנליזות לשם התאמה ואינטגרציה בין המכלולים השונים ולכן נדרשות למידה, רמת בקיאות וידע ברמה גבוהה לשם קבלת החלטות נכונה ומתאימה.
בברכה,
איציק סווירי,
ראש צוות העברת כח.
קבוצת TAU Racecar Design.
-
תגובה: TAU Racecar Design – פרויקט סטודנטיאלי הנדסי קבוצתי לתכן ובניית רכב מרוץ Formu
לכל תומכינו,
כפי שניתן לראות בתמונה - רכב המרוץ מורכב ממאות חלקים - חלקם עלינו לתכן ולייצר, וחלקם עלינו לרכוש.
הפרויקט יתממש אך ורק ע"י תרומות, לכן נודה לכם על כל עזרה שתוכלו להעניק - בין אם במימון לרישום לתחרות ורכש חלפים, בין אם בתרומת חלפים, חומרי גלם או סיוע בייצור.
כרגע יש לנו צורך דחוף במנוע, צמיגים וחומרי גלם לייצור.
https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.n...83827061_n.jpg
תודה!
שחף בן צבי,
מנהל הפרויקט - TAU Racecar Design.
-
תגובה: TAU Racecar Design – פרויקט סטודנטיאלי הנדסי קבוצתי לתכן ובניית רכב מרוץ Formu
צוות יצירת כוח
אנו, צוות יצירת כוח אחראים על לב הרכב - המנוע וכל הרכיבים הנלווים לו. הפעילות מסובכת ומסועפת, ואנו נתונים תחת הגבלות רבות.
הפעילות שלנו תתבצע בשלבים הבאים:
- תחילה עברנו על אוסף החוקים והתקנות של איגוד מהנדסי הרכב העולמי – SAE, וציינו את הדרישות וההגבלות הקשורות לחלקים שבאחריותנו.
- מיקום המנוע ועיגונו בשלדת הרכב:
עלינו לחפש מנוע שיענה על דרישות התחרות ויחד עם זאת יתאים לביצועי הרכב שאנו דורשים. אם זה מבחינת נפח, מספר בוכנות, סל"ד, עקומת הספק וכו'. בתיאום עם צוות שילדה ,נקבע את מקומו. כמו כן נוסיף עיגונים למנוע.
- תכנון וייצור מגביל זרימה, סעפת יניקה וסעפת פליטה:
לאחר שנקבע ונקבל את המנוע, נפיק את כל נתוניו: נפח, משקל, ספיקת אוויר ועוד, ובהתאם לכך נחשב מה צריכים להיות הממדים של החלקים שמתחברים למנוע - מגביל הזרימה, סעפת היניקה וסעפת הפליטה אותם אנחנו מתכננים ובונים בעצמנו. יש לציין כי בתקנון התחרות אנו נתונים להגבלה של קוטר מגביל הזרימה ל-20 מ"מ. זה גורם להורדה משמעותית בהספק המנוע. בשל כך אנו צריכים להפעיל חשיבה רבה בתכנון סעפת היניקה (למשל מהו נפח תיבת אוויר הדרוש) כך שנתגבר על הפסד זה.
https://lh4.googleusercontent.com/-X...572/intake.jpg
מידול ראשוני של מערכת היניקה
- תכנון וייצור מיכל הדלק:
בהתאם להנחיות התחרות ,שיקולי ביצועים ובהתייעצות עם צוות שילדה, נקבע את מיקום מיכל הדלק, גודלו והחומר ממנו הוא יהיה עשוי.
https://lh6.googleusercontent.com/-V...estrictor1.jpg
חישוב וניתוח מהירויות האויר במגביל הזרימה
פעילותנו כרגע:
כרגע טרם נקבע סופית המנוע בו נשתמש, ולכן החלטנו להניח שיש בידנו מנוע עם נתונים מסוימים, ובהתאם לכך מידלנו דגם של מגביל זרימה וסעפת יניקה בתוכנת .CAD כעת אנו מבצעים אנליזות זרימה ומתקנים את מימדי הדגם בהתאם.
אחד מהדברים החשובים שעלינו להקפיד עליהם הוא לא להגיע למצב של זרימה חנוקה.
מהי זרימה חנוקה?
כאשר זורם נע ממיכל אחד למיכל שני דרך צינור וונטורי (צינור בעל הצרה - אצלנו זהו מגביל הזרימה), במהירות גבוהה - הלחץ, באזור ההצרה, יורד וספיקת האוויר לא יכולה לגדול. כלומר זרימת האוויר מהמגביל לסעפת תהיה נמוכה וזאת משום שאוויר זורם מלחץ גבוה ללחץ נמוך כך שמאזור בלחץ נמוך מדי יהיה לאוויר קשה להמשיך בתנועתו.
המהירות המקסימאלית של האוויר מבלי להגיע לזרימה חנוקה היא 340m/s.
https://lh6.googleusercontent.com/-G...estrictor2.jpg
חישוב וניתוח מהירויות הזרימה במגביל הזרימה
בקרוב נעדכן עוד על המשך הפעילות בצוות.
בברכה.
קרן אבי אבן,
צוות יצירת כוח - TAU Racecar Design.
-
תגובה: TAU Racecar Design – פרויקט סטודנטיאלי הנדסי קבוצתי לתכן ובניית רכב מרוץ Formu
שלום לכולם.
לטובת גיוס התמיכה ואמצעים למימוש הפרויקט השקנו קמפיין באתר "מימונה".
נודה לכם אם תכנסו לקישור, תפיצו בין כל המכרים שלכם וגם תתרמו במידת יכולתכם.
http://www.mimoona.co.il/Projects/598
זוהי ההזדמנות שלכם לעזור לנו להגשים את הפרויקט והחלום, ולהפוך לחלק בלתי נפרד מהפרויקט.
תוכלו לבחור האם תמונתכם תופיע על הרכב, אם להגיע להרצאה בנוגע לתהליכים בפרויקט, לקבל חולצה, להגיע לאירוע השקה או אפילו איתנו לתחרות!
כל תרומה וסיוע יתקבל בברכה!
תודה רבה!!!
שבת שלום.
שחף בן צבי,
מנהל פרויקט TAU Racecar Design.
-
תגובה: TAU Racecar Design – פרויקט סטודנטיאלי הנדסי קבוצתי לתכן ובניית רכב מרוץ Formu
שלום לכולם.
ברצוננו לאחל לכם חג אורים שמח!!
https://lh6.googleusercontent.com/-g...dle_upload.jpg
בהזדמנות זו נזכיר שוב כי יש לנו צורך מהותי בסיוע שלכם בהגשמת הפרויקט ומימוש רכב המירוץ מהשרטוטים לייצור והרכבה!
נודה לכם מקרב לב אם תיכנסו לקישור הבא באתר "מימונה", ראו את הסרטון, עזרו במידת האפשר והפיצו.
http://www.mimoona.co.il/Projects/598
חג שמח!
שחף בן צבי,
מנהל הפרויקט - TAU Racecar Design.
-
תגובה: TAU Racecar Design – פרויקט סטודנטיאלי הנדסי קבוצתי לתכן ובניית רכב מרוץ Formu
מה המצב..
לגבי מיכל הדלק.. אם עדיין לא בניתם אחד.
בדר"כ הרבה בונים אותו מנרוסטה וכו'... יש חברה בבאר שבע מייצרת מיכלים לפי הזמנה מסוג של חומר פלסטי (שאני לא זוכר את שמו... )
עמיד בכימיקלים, משהו איכותי ויפה.
אין לי קשר לחברה או משהו כזה ,רק משהו שפגשתי ואני ב"ה מתכנן גם סוג של מיכל לצרכים שלי(עבודה).
היתרון הוא במשקל של המיכל ובחוזק שלו, וכמובן שהוא מיוצר לפי מפרט מדיוק שאתם בוחרים ככה שהוא מתאים בול אליכם.
אם תהיו מעוניינים בטלפון אשמח לעזור..
בהצלחה.
-
תגובה: TAU Racecar Design – פרויקט סטודנטיאלי הנדסי קבוצתי לתכן ובניית רכב מרוץ Formu
תודה רבה על ההמלצה, נפנה אליך בהודעה פרטית בהמשך לבירור פרטים נוספים.
-
תגובה: TAU Racecar Design – פרויקט סטודנטיאלי הנדסי קבוצתי לתכן ובניית רכב מרוץ Formu
צוות מתלים והיגוי
כששומעים "ביצועי רכב" חושבים ישר על הספק מנוע ומהירות מכסימלית. אבל האמת היא ששום מנוע, חזק ככל שיהיה, לא יהיה שווה כלום אם ארבעת הגלגלים שהוא מניע פשוט יחליקו על הכביש כתוצאה מפניה חדה או יקפיצו את הרכב באוויר לאחר עליה על פסי האטה.
כאן אנחנו נכנסים לתמונה- צוות מתלים והיגוי.
הצוות שלנו מונה 4 סטודנטים העובדים יחד לתכנון המערכת על כל חלקיה.
למערכת המתלים וההיגוי מספר תפקידים:
• אחיזת כביש- הצמדת הצמיג לכביש ויצירת אחיזה טובה בכביש כמה שאפשר לאורך זמן במהלך הנסיעה.
• שמירה על יציבות הרכב בזמן פניות ותמרונים תוך שליטה על העברת המשקל של הרכב בזמן פעולות אלו.
• חיבור מכאני של ההגה לגלגלים- שליטה בתנועתם תוך מניעת היגוי יתר.
מערכת המתלים מטפלת בנושאים אלו ובכך מאפשרת נסיעה נוחה ובטוחה.
מערכת המתלים וההיגוי מורכבת ממספר חלקים עיקריים:
• הגה ותיבת היגוי.
• בולמי זעזועים ומערכת ייצוב.
• מתלים (double wishbone).
• מכלול הגלגל (ג'אנט, נאבה, upright).
כדי שנוכל להתחיל את תכנון המערכת עבור הרכב, עברנו על תקנון הפורמולה ועל המגבלות שארגון ה SAE הגדיר עבור המערכת.
תכנון המערכת חולק לשלושה תתי נושאים:
1. הגה ותיבת היגוי- ההיגוי מקנה לנהג את השליטה בהתנהגות של הרכב. הוא זה שמקשר בין הנהג מצד אחד לבין הצמיגים מצד שני. דרישות התחרות קובעות כי המערכת חייבת להיות מכאנית לחלוטין. המערכת תהיה מסוג rack and pinion. בנוסף קובעות דרישות התחרות כי חייב להיות מנגנון שחרור מהיר של ההגה, שיאפשר לנהג לצאת מהרכב תוך 5 שניות. מערכת ההיגוי תלויה מאוד במערכת המתלים מכיוון שכל מאמץ במהלך פנייה או בעלייה על מהמורה מורגש ביכולת השליטה על ההיגוי על ידי הנהג.
https://lh4.googleusercontent.com/-y...%25D7%2599.JPG
2. בולמי זעזועים ומערכת ייצוב- המערכת מורכבת משני רכיבים עיקריים - קפיץ ומרסן, מערכת זו קיימת עבור כל גלגל. בעבר הקפיץ והמרסן היו נפרדים אך כיום הם מגיעים כיחידה אחת, כאשר הקפיץ מולבש מסביב לגוף הגליל של המרסן. התפקיד של הקפיץ הוא לספוג את האנרגיה שמייצר הצמיג בעקבות הפרעות. קבוע הקפיץ מתאר את היחס בין הכוח להתכווצות, מושפע מהחומר ממנו עשוי הקפיץ, הקוטר האפקטיבי (הקוטר של הספיראלה כולה), קוטר התיל ומספר הליפופים של הספיראלה. כאשר הקפיץ מתכווץ הוא מפעיל כוח נגדי על הגלגל וכך משאיר אותו צמוד לכביש. הבעיה בפעולה זו היא שהקפיץ יפעיל אותו הכוח גם על מסת הרכב דבר שיגרום לרכב לקפוץ ולהתנדנד, כמובן זה מאוד לא רצוי. תופעה לא רצויה נוספת במקרה שלנו בקפיצים הינה תהודה. בטווח הקצר הנהג יחוש בבחילות נוראיות ובטווח הארוך זה יוביל לשבר בקפיץ. לכן הדרך למנוע את התופעות האלה היא על ידי הוצאת האנרגיה מהקפיץ אל הסביבה.זה התפקיד של המרסן.
המרסן הוא מערכת חלקים מורכבת, אבל בפשטות היא בנויה מגליל חלול הסגור מצד אחד, בוכנה וזורם שנמצא בחלל הגליל. הזורם יכול להיות גז או נוזל דחיס, כמו שמן. התכווצות המרסן גורמת לעלייה בחום בגלל דחיסת הנוזל, והסעת החום על ידי אוויר, וכך מוצאת אנרגיה מהמערכת. הכוח הנגדי שמפעיל הזורם משכך את מהירות התכווצות הקפיץ מחליש את עוצמת הזעזוע המועברת אל הרכב והנהג.
מערכת נפרדת וחשובה לא פחות היא מוטות הייצוב. ישנם שני מוטות כאלה, כאשר אחד מחבר בין הגלגלים הקדמיים והשני את האחוריים. המוטות בנויים בצורת ח' והתפקיד שלהם הוא ליצור התנגדות לשקיעה של צד אחד של הרכב ולעלייה של הצד השני בזמן פניות, וכך למנוע מהרכב להתהפך. מידת ההתנגדות נקבעת לפי החומר והמידות ממנו עשוי המוט. המוטות הם כמעט כולם בעלי חתך עגול, לכן המידה הקובעת היא קוטר המוט.
https://lh6.googleusercontent.com/-s...%25D7%259D.JPG
3. מתלים ומכלול הגלגל- מערכת המתלים תפקידה להעניק לרכב יציבות דינאמית על הכביש כלומר, המתלים הם אלו האחראים על ניהול מעבר הכוח מהגלגל לרכב ומספקים שליטה על מרכוז הגלגל בזמן פניות כך שהם מעניקים לרכב אחיזה טובה בכביש בזמן האצה ופניות. גיאומטריית המתלים ואופן חיבורם לשלדה משפיעים על מרכז הגלגול של הרכב, אנחנו נשאף למקם את ציר מרכז הגלגול כמה שיותר קרוב לקרקע ובכך להבטיח את יציבות הרכב. עבור הרכב שלנו נבחרה גיאומטריית מתלים מסוג A-arm unequal unparalleled .
https://lh4.googleusercontent.com/-O...259D%25201.JPG
המערכת מורכבת משתי זרועות בצורת האות A (או משולשים) כאשר קודקוד המשולש מחובר ל upright המורכב לגלגל דרך ה- hub ושני החודים האחרים מחוברים לשלדה על ידי מיסב כדורי אשר במקרה שלנו יאפשר בעיקר תנועה כלפי מעלה ומטה. ישנה חשיבות רבה לאורך הזרועות זווית הפתיחה שלהן והזווית היחסית בין שתי הזרועות.
הגדרת מימדי הזרועות תלויה בהגדרת גודל הכוחות הפועלים על הגלגל ואופן העברתם למתלים. לכן, ישנה חשיבות מרכזית לסוג הצמיג, מימד הג'אנט שנשתמש וכמובן לתכנון הupright ו hub דרכם מועברים הכוחות.
בתחרות הFSAE ישנן מגבלות על מימדי הג'אנט (8inch=203.2mm) כמובן שיש צורך למצוא איזון בין מימדי הגלגל לבין יעילותו. בנוסף התאמת הצמיג לג'אנט ולרכב עצמו הינה קריטית מאחר ויש לקחת בחשבון את זווית ההחלקה שמספק הצמיג ביחס לכוח הפועל עליו.
הupright אליו מחוברים המשולשים צריך להיות מסוגל לעמוד בעומסים ולחצים גדולים שיופעלו עליו בזמן תמרונים לכן, על ה upright להיות בעל סיבולת גבוהה ומשקל נמוך.
https://lh5.googleusercontent.com/-m...259D%25202.JPG
מאחר וכל המערכות הללו תלויות אחת בשנייה ומשפיעות באופן ישיר על השליטה ברכב ויכולות התמרון שלו עלינו תחילה להגדיר: מה מצפים מהרכב ואילו כוחות פועלים עליו בזמן האצה בלימה ופניות. ישנן מערכות היגוי, בולמים ומתלים שונים עבור רכבים משפחתיים רכבי הובלה (משאיות) וכמובן רכבי מרוץ.
העבודה על המערכות האלה היא דינמית מאוד וכלולה בחשיבה רבה, הבנה של כל המרכיבים וההשפעות שלהם. חשוב לדעת מהן הפשרות שיש לעשות על מנת להגיע לביצועים הטובים ביותר שאפשר, ולזכור כי יש יותר מתשובה אחת נכונה. זו בהחלט עבודה קשה, אבל גם מעניינת מאוד.
אנחנו נמצאים כרגע בשלב ניתוח הכוחות הפועלים על מערכת המתלים והבולמים והשפעתם אל אופן חיבור מערכת ההיגוי לגלגל. בדיקת זוויות הפתיחה של המתלים, הזווית היחסית בין המתלה התחתון לעליון והשפעתן על חלוקת הכוחות המועברים לשלדה. הגדרת אופן חיבור הבולם לשלדה ו ל- upright והשפעת המיקום על העברת הכוח לשלדה. התאמת מערכת ההיגוי והגדרת זווית ההיגוי (תנועת הגלגל ביחס לסיבוב ההגה).
להלן תמונה של סימולציה דינמית של תצורת המתלים בתוכנה ייעודית, להמחשה כיצד אנחנו מבצעים את כל האמור לעיל:
https://lh5.googleusercontent.com/-8.../s623/susp.jpg
בהזדמנות זו נזכיר שאנו זקוקים לעזרתכם בהגשמת הפרויקט! אנא כנסו לקמפיין "מימונה" שלנו, עזרו במידת האפשר והפיצו למכריכם:
http://www.mimoona.co.il/Projects/598
תודה!
בקרוב נעדכן עוד על התפתחויות התכן בצוות מתלים והיגוי.
בברכה,
צוות מתלים והיגוי - TAU Racecar Design.
-
תגובה: TAU Racecar Design – פרויקט סטודנטיאלי הנדסי קבוצתי לתכן ובניית רכב מרוץ Formu
רכב FSAE לא מתהפך כל כך מהר, גם בלי מוטות מייצבים :).
באיזה תוכנה אתם משתמשים?
לא יודע אם זה מייצג את הגאומטריה שלכם או לא, אבל קחו בחשבון שמיקום המסרק למעלה מחייבת קוקפיט ענקי היות והמסרק תופס נפח שמפריע למדמה נפח (הידוע בכינוי "טמפלייט" ביוונית) לעבור בבדיקה הטכנית.
בהצלחה והמשיכו לעדכן
-
תגובה: TAU Racecar Design – פרויקט סטודנטיאלי הנדסי קבוצתי לתכן ובניית רכב מרוץ Formu
רני שלום,
בגלל שיש את עניין הטמפלט, כמו שהזכרת, בשביל למנוע את שינוי מבנה השילדה, הוחלט למקם את התיבה קרוב לדוושות, על מנת לעמוד בתקנון. בצורה דומה למופיע בתמונה המצורפת.
https://mail-attachment.googleuserco...iBd9M&sadssc=1
אם אפשר, אז ישנה שאלה בחזרה: כיצד הטמפלט המדובר (תמונה מוצרפת) ברכבים עם תיבת היגוי הממקומת למטה, מצליח לעבור ממושב הנהג אל הדוושות ללא הפרעה, כאשר מוט ההיגוי חוצה את אזור הרגליים?
https://mail-attachment.googleuserco...bebLI&sadssc=1
בברכה.
יוני פוליאביץ', ראש צוות מתלים והיגוי.
-
תגובה: TAU Racecar Design – פרויקט סטודנטיאלי הנדסי קבוצתי לתכן ובניית רכב מרוץ Formu
ציטוט:
נכתב במקור על ידי
TAU-RD
לא רואים אצלי את התמונות, לא יודע אם אני היחיד.
לגבי מעבר הטמפלייט, אאל"ט כתוב בתקנון שכדי להעביר אותו ניתן לפרק את מוט ההגה לבדיקה. בפועל מכניסים אותו עד המוט הגה מהכניסה לקוקפיט עד המוט ואחר כך מהמוט והלאה דרך השלדה מלמעלה (דרך צינורות השלדה. בעצם בודקים עד המוט ומהמוט.
-
תגובה: TAU Racecar Design – פרויקט סטודנטיאלי הנדסי קבוצתי לתכן ובניית רכב מרוץ Formu
זה למעלה מחודשיים מאז שהתחלנו בפירוט עיסוק הצוותים השונים בפרויקט ומאז לא היו כאן עדכונים בנעשה בקבוצת TAU Racecar Design.
-------
אי שם באוקטובר, החלטנו לנצל את השקט היחסי לפני תחילת הסמסטר ושלב התכן המתקדם. באווירת חג הסוכות ביצענו שני ימי התנדבות בבית החולים "אסף הרופא" ובמרכז שניידר לרפואת ילדים, בפעילות 'נהג מירוצים ליום אחד'. הילדים המאושפזים הגיעו, קיבלו הדרכה מלאה על נהיגת מירוץ וירטואלית בסימולטור ה-LFS ונהגו בשיא המרץ. זאת רק לאחר שחגרו את הרתמות הייצוגיות והצטיידו בקסדה מדומה, מאחר והבטיחות חשובה מכל.
https://lh6.googleusercontent.com/-m...Qk/s450/01.jpg
בסיום הפעילות הוענקו לילדים רשיונות מירוצים וירטואליים, סוכריות וחיוכים המוניים.
https://lh4.googleusercontent.com/-4...Lw/s450/02.jpg
ההנאה הייתה מוקרנת בעיניהם, וגם אנחנו נהננו לא פחות – תודה רבה לבית החולים "אסף הרופא" ומרכז שניידר על האירוח.
-------
ומה עם התכן?
על המודל הראשוני של השלדה שבנינו מעץ כבר סיפרנו – המידות והמסקנות הועברו לתוכנת ה-CAD, נוספו חלקים מעבר לתא הנהג והשלב הבא הוא שילוב מודלים גנריים של האלמנטים המשמעותיים ברכב – המנוע המועדף, מתלים, סופג אנרגיה וגם החשוב מכל – הנהג.
זאת על מנת לקבל מושג ראשוני על שילוב האלמנטים הללו ועדכון השלדה בהתאם.
בשלב זה הזדמן לנו לבצע הדפסה תלת מימדית של הדגם באוניברסיטה וזכינו לראות את הביטים הממוחשבים הופכים לאובייקט מוחשי.
ההדפסה מבוצעת באמצעות אבקה הדומה לגבס, כאשר בכל שכבה של עשירית מ"מ מודפס דבק – ממש בדומה להזרקת דיו במדפסת ביתית. ספציפית בדגם שלנו יש למעלה מ-1,000 שכבות כאלו!
https://lh6.googleusercontent.com/-2...gI/s450/03.jpg
הדגם המודפס הינו עדין ביותר, ולכן משחנו אותו במספר שכבות של דבק אפוקסי להקשחה וגם צבענו להמחשה.
https://lh3.googleusercontent.com/-K...fk/s450/04.jpg
הדגם המוחשי מאפשר לראות דברים בצורה ברורה יותר – להסיק מסקנות קונקרטיות יותר לגבי תנוחת הנהיגה למשל וזווית הראיה של הנהג, אפילו תחושה לגבי קשיחות השלדה מורגשת. מעבר לכך, מדובר בעזר שיווקי נהדר.
https://lh3.googleusercontent.com/-G...JQ/s450/05.jpg
https://lh6.googleusercontent.com/-r...CY/s450/06.jpg
עיקר העיסוק בתקופה האחרונה היה במחקר מקיף וקביעת קונספט התכן הסופי. עד לרגע האחרון התחבטנו עם עשרות הטיעונים לכאן או לכאן בכל רכיב ומערכת, ובסופו של דבר נקבע הקונספט הסופי והמפרט הטכני העקרוני. נעדכן עליו בהמשך.
לצורך תיאום הכוונות בין כלל הצוותים נבנה מודל CAD אינטגרטיבי:
https://lh3.googleusercontent.com/-m...tg/s450/07.jpg
תוך כדי בחינת הכיוונים השונים לתכן צוות השלדה המשיך במידול השלדה, חישובי החוזק ועדכונים בהתאם לשינויים. בתהליך גם הסקנו שתנוחת הנהיגה הראשונית שהגדרנו לא מספקת לתכן המתקדם ולכן נבנה מודל עץ יציב יותר, בעל כסא עם משענת בזוויות משתנות. כך מדדנו בצורה קונקרטית את זווית המשענת הנכונה, גובה קשתות ההתהפכות, מיקום הכסא וגובה ההגה (תוך עמידה בתקנון המגדיר מרווח בטיחות בין קסדת הנהג לקשתות ההתהפכות) ונקבעה התנוחה.
https://lh4.googleusercontent.com/-a...yU/s450/08.jpg
חישובי קשיחות השלדה:
https://lh5.googleusercontent.com/-A...NU/s450/09.jpg
צוות יצירת הכוח ביצע ניתוח מתקדם למספר סוגי מנועים – החל מהנפוצים יותר בתחרות – הסופר ספורט 600 סמ"ק, דרך מנועי סינגל בנפח נמוך יותר (400-500 סמ"ק), מנועי קטנועים שונים, ואף מנוע גנרטור! לכל אחד כזה מגוון יתרונות וחסרונות ותכונות שונות בעליל – משקל, חלוקת המשקל והמימדים, עקומת הכוח, מערכות העזר, פשטות השימוש והניהוג ועוד.
להלן תמונה הממחישה חישוב מהירויות זרימת האוויר ביניקת המנוע:
https://lh4.googleusercontent.com/-s...Vw/s400/10.jpg
צוות העברת הכוח עסק באיפיון מקיף לאופן העברת הכוח בציר האחורי – היתרונות והחסרונות של דיפרנציאל פתוח או ננעל, דיפרנציאל SPOOL או ציר קשיח. לכל תצורה כזו גם השפעה על תצורת הבלמים (שגם באחריות הצוות) ובכלל על ביצועי הרכב והתכן בצוותים האחרים.
צוות המתלים וההיגוי שוקד על קביעת תצורת המתלים וזוויות הגלגלים. מדובר בתהליך ארוך, מתמשך ואיטרטיבי בו מגדירים תצורה של זרועות המתלים ומיקום הקוילאובר – חישוב כיצד התצורה תתנהג תחת עומס פניה, ואז הגדרת תצורה אחרת וחישוב מחודש על מנת להגיע להתנהגות המיטבית.
בנוסף גם תצורת המתלים נבחנת בתוכנה ייעודית וסימולציות שונות של התנהגות הרכב בעומסי פניה ותנאי כביש מסויימים.
https://lh3.googleusercontent.com/-_...HU/s450/11.jpg
-------
בין לבין, עלה צורך גם ביום גיבוש לקבוצה. עשרות השעות השבועיות שאנו מבלים יחדיו בתכנון הרכב מהנות מאוד, אך גם להתאוורר מחוץ למעבדת הרכב מדי פעם צריך.
אז היכן הקבוצה שלנו יכולה לבלות יום אחד של חופש מתכנון הרכב?....
בחברת רכבים שכבר תוכננו, יוצרו והורכבו ברמה גבוהה מאוד. בין הגבוהות בנמצא בארץ ישראל.
https://lh6.googleusercontent.com/--...to/s450/12.jpg
תודה רבה ל"אוטו איטליה" ואודי בניה על ההדרכה המקיפה והמעניינת.
https://lh5.googleusercontent.com/-4...pc/s450/13.jpg
-------
כפי שהצהרנו בעבר, מטרתנו בין היתר, היא קידום הספורט המוטורי בישראל. אנו משיגים זאת גם ע"י נוכחות באירועים השונים והצגת הפרויקט לקהל. עד כה זכינו להיות באליפות ישראל במרוצי אספלט, ראלי ספרינט קצרין וראלי ספרינט ערד.
בנוסף גם הצגנו את הפרויקט בכינוס ה-32 להנדסת רכב בישראל.
https://lh4.googleusercontent.com/-G...ME/s450/14.jpg
-------
בתקופה הזו גם נחשף הפרויקט במדיות שונות:
ידיעה בפורטל "גלגלים":
http://galgalim.co.il/?CategoryID=372&ArticleID=3949
כתבה בערוץ 1 על מפגש ג'יפולוג בו הצגנו את הפרויקט (תודה לזיו רייף):
http://www.youtube.com/watch?v=xoFC415mqfc
ידיעה באתר הפורמולה הישראלי:
http://www.4mula.co.il/Article/2800
כתבה ב"חדשות הספורט" בערוץ 5 על פעילות ה-FSAE בישראל (תודה רבה לבועז קורפל!):
http://www.youtube.com/watch?v=uK-tIkx4O_Q
------
ומה הלאה?
כרגע אנו נמצאים בשלב התכן המתקדם והקריטי. כל צוות עובד על תכנון הרכיבים באחריותו, כמובן תוך וכדי תיאום עם יתר הצוותים. בתקופה הקרובה נסיים את החישובים, מידולי ה-CAD והאנליזות הממוחשבות השונות.
השלב הבא הוא בניית מודל אינטגרטיבי מלא של הרכב על כלל רכיביו – הנקרא Super Assembly. בשלב זה הרכב מורכב בתוכנת ה-CAD והתנגשויות בין הרכיבים (מהן אנו נמנעים במידת האפשר בשלב התכן) יצופו אל פני השטח. אז נחזור אל החישובים, נשנה את התכן בהתאם לצורך ונעדכן את המודל האינטגרטיבי. במודל זה כל חלק מורכב וירטואלית בדיוק כפי שיורכב במציאות כך שבמודל המלא הרכיבים ינועו כפי שינועו במציאות.
בהמשך נעבור אל הוצאת השרטוטים – ההתקדמות הזו תתאפשר רק לאחר ווידוא שבמודל האינטגרטיבי אין חופשים בין רכיבים, הגבלות לתנועה של הרכיבים הנעים, והכל מתפקד כראוי.
מיד לאחר מכן הייצור וההרכבה המיוחלת...
-------
והחשוב ביותר:
אנחנו שמחים מאוד להודיע ש-TAU Racecar Design רשומה לתחרות הפורמולה SAE באיטליה שתתקיים בספטמבר 2013!!!!!!!!!!!
אנו נתחרה לצד 2 קבוצות ישראליות נוספות להן אנו מאחלים גם המון הצלחה.
https://lh5.googleusercontent.com/-S...8o/s450/15.jpg
http://www.ata.it/en/formulaata/view...2013/iscritti/
-------
עוקבים ותומכים יקרים, עזרתכם נדרשת בהגשמת הפרויקט והחלום!!
קמפיין המימונה שלנו כבר עבר את נקודת החציון ואנו זקוקים לסיוע שלכם בתרומה והפצת הקישור, כך נוכל לממש את הפרויקט באופן איכותי ומכובד ולייצג את ארצנו בכבוד בתחרות באיטליה!
להלן סרטון עדכון:
http://www.youtube.com/watch?v=zEI2WpScbOM
והקישור:
http://www.mimoona.co.il/Projects/598
השתתפו איתנו במרוץ למרוץ לאיטליה.
תודה רבה!!
עדכונים רבים יהיו בקרוב.
שבת שלום.
שחף בן צבי,
מנהל פרויקט TAU Racecar Design.
-
תגובה: TAU Racecar Design – פרויקט סטודנטיאלי הנדסי קבוצתי לתכן ובניית רכב מרוץ Formu
יש משהו הטורד את מנוחתי בפרוייקטים הסטודנטיאלים האלו, מצד אחד היכולות והביצוע שהופגנו מרשימות,
אבל מאחר ומדובר באקדמיה עדיין חסר לי ההיבט החינוכי.
אמנם מדובר בפרוייקט במסגרת תואר ראשון, אפשר לפטור את הענין בכך שבשלב אקדמי זה, לא נדרשת יצירתיות ברמת מדען-מהנדס.
מה שנכון ומקובל, אבל הבעיה שאין פרוייקטים מעשיים בסדר גודל כזה בתואר שני,שלישי למיטב ידיעתי.
למשל, הייתי רוצה לראות במקום מימוש (טוב ככל שיהיה) של עצמות עצה כפולות א-סימטריות, משהו חדש, משהו שונה, הפגנה של יצירתיות
חוץ מיישום מקצועני והנדסי לעילא של פתרונות הקיימים עשרות שנים.
-
תגובה: TAU Racecar Design – פרויקט סטודנטיאלי הנדסי קבוצתי לתכן ובניית רכב מרוץ Formu
שימי, אני מוכן לרמוז לך - שדווקא ברכב הזה לא תראה עצמות עצה כפולות בכל ארבעת הפינות...
אסף.
-
תגובה: TAU Racecar Design – פרויקט סטודנטיאלי הנדסי קבוצתי לתכן ובניית רכב מרוץ Formu
שימי,
אני בטוח שהרצון להיות יצירתי, מקורי ומיוחד יוצר קונפלקט לכל המשתתפים בפרויקטים אלו עם הרצון להצליח ולהגיע לדרוג טוב בתחרות.
לכן, לא בטוח שהפלטפורמה של פרויקט בתואר ראשון, עם תחרות בינלאומית, מתאים להרפתקאות חדשות.
אבל אני משוכנע שמכל העוסקים בדבר, מתוכם יצמח היוצר הקריאטיבי שיחדש וימציא את הדבר הבא.
חסר לך את ההיבט החינוכי-לימודי?
אני רואה את מטרתו של התואר ראשון בהנדסה כהקניית כלים, שפות, ויכולות לפתרון בעיות הנדסיות, תוך השמת דגש על בחירה נכונה של חומרים ואלמנטים, שבחלק גדול מהמקרים מדובר בחומרים ואלמנטים קיימים, שימוש בכלים אנליטיים ומתמטיים לחיזוי תוצאות תכנון או מוצר, והקניית ידע נרחב בתכנון וביצוע ניסויים ומציאת תוצאות מתוכם בהתאם לצרכים.
אין ספק שפרוייקטים אלו לוקחים את הסטודנט לקצה בכל הנוגע לניצול כלים אלו שנלמדו, בנוסף לאינטגרציה קבוצתית, ניהול פרויקט רחב היקף ועבודה מול קבוצות אחרות, תוך כדי התחשבות ותיאום צרכים בין הקבוצות השונות, ומכאן התועלת גדולה, להבדיל מפרויקט אישי, שמלמד אותך כלים לניהול זמן ופרוייקטים, אבל לא את האינטרגרציה הכל כך רלוונטית בשוק העבודה למהנדסי מכונות בישראל.
האקדמיה בארץ רחוקה מלהיות מושלמת, אבל אין ספק שדווקא פרוייקטים אלו הם המקדמים ביותר את הסטודנטים לתואר ראשון,
בקבוצות עם יותר ניסיון מחו"ל, ועם רקע כלכלי חזק יותר, דווקא כן יש ניסיונות ליצירתיות מעניינת וחדשנית לעיתים, ואני יכול לאחל לכולנו, שהאקדמיה הישראלית תצליח להגיע למקומות האלו, והמינוף והקדמה, הפרוגרסיה בתחום ה- Formula SAE שאנו רואים זאת השנה השלישית כבר בישראל, תמשיך במגמת העליה המרשימה שלה. אין ספק שכניסתם של הטכניון ואונ' תל אביב לתמונה, במקביל לחוקיות הספורט המוטורי, מסתמנת כיריית הפתיחה לתקופה מאוד מעניינת בכל הנוגע להנדסת רכב בישראל.
-
תגובה: TAU Racecar Design – פרויקט סטודנטיאלי הנדסי קבוצתי לתכן ובניית רכב מרוץ Formu
ציטוט:
נכתב במקור על ידי
BackDoorMan
למשל, הייתי רוצה לראות במקום מימוש (טוב ככל שיהיה) של עצמות עצה כפולות א-סימטריות, משהו חדש, משהו שונה, הפגנה של יצירתיות
חוץ מיישום מקצועני והנדסי לעילא של פתרונות הקיימים עשרות שנים.
מה כוונתך ב"עצמות עצה כפולות א-סימטריות"? ומה אתה מציע?
(יכול להיות שזה דיון נפרד, אם יהיה מעניין נפצל אותו)
לשחף והחבר'ה מאוניברסטית תל-אביב - ישר כוח!
-
תגובה: TAU Racecar Design – פרויקט סטודנטיאלי הנדסי קבוצתי לתכן ובניית רכב מרוץ Formu
יפה מאוד לראות אותכם מתקדמים בפרויקט , אני עדין מחכה שתיצרו קשר .
עידו