-
דרייבשאפט אחורי שמתחבר לסרן ללא צלבים? (סופה 3)
אתמול עשיתי טיפול לסופה 3 באחת הסדנאות. כשהסופה עלתה על הליפט החלטתי להציץ איך הרכב נראה מלמטה.
תוך כדי שאני מפנטז על איזה צמיגים יכולתי להרכיב על הסמוראי שלי אם הייתי משתיל לו את הסרנים של הסופה 3 אני רואה שהדרייבשאפט האחורי מחובר עם סליפ-יוק לטרנספר ובסרן יש גם סליפ-יוק קטן במקום צלב (אין בכלל צלב,חיפשתי אותו בנרות). בסרן הקדמי יש צלב רגיל. האם גם בJK האזרחיים אין צלב שמחבר בין הפיניון לדרייבשאפט מאחורה?
איך אפשר להגביה רכב ללא צלב בדרייבשאפט ועדיין לשמור על "מהלך משחק" בסליפ-יוקים ולהשאיר אותם מאוזנים?
זאת פעם ראשונה שאני רואה רכב עם סרן חי שאין לו צלבים בין הפיניון לדרייבשאפט. יש עוד רכבים כאלה?
-
תגובה: דרייבשאפט אחורי שמתחבר לסרן ללא צלבים? (סופה 3)
זה מחובר בברגים או בריתוך ?
חבל שלא צילמת, זה מאד מעניין.
בברכה,טושי
-
תגובה: דרייבשאפט אחורי שמתחבר לסרן ללא צלבים? (סופה 3)
-
תגובה: דרייבשאפט אחורי שמתחבר לסרן ללא צלבים? (סופה 3)
זה אפילו לא מחובר כמו שבתמונה,זה סליפ יוק קטן (בסגנון של הציריות של ויטרה לדוגמה,לא מכיר דוגמה אחרת) שנכנס דוך לפיניון,בלי סוג של מפרק בין הדרייבשאפט לפיניון
העדפתי שלא לצלם ולפרסם ברשת מהסיבה שלא רק אנחנו מתעניינים במה יש ומה אין ברכבים של צה"ל
זה נראה כמו הדבר הכי דבילי שאפשר לשים ברכב שקונים כי הוא פלטפורמת שיפורים, כי ברגע שמגביהים אותו הסליפ יוק יוצא החוצה מעבר לזווית עבודה שלו ואי אפשר לתקן את זה עם ספייסר לדרייבשאפט (כי פשוט אין איפה לשים אותו). כל הגבהה הכי קטנה תצריך SYE ברכב הזה (אולי בגלל זה יש את זה בגירסה הצבאית,שלא נועדה להגבהות? אולי גם בגלל זה לא הגביהו את הסופה 3 סיור אלא חתכו את הבודי בשביל הצמיגים הגדולים יותר? מי יודע....)
יניב.
-
תגובה: דרייבשאפט אחורי שמתחבר לסרן ללא צלבים? (סופה 3)
אם אפשר לדחוף מתחת לרכב צמיגים גדולים בלי להגביה ועדיין לאפשר למתלים לעבוד מבלי לפגוע בבודי, זה הכי חכם שאפשר. בסופה 3 סיור מסתבר שאפשר, וזה אחד הפיצ'רים הטובים שבו.הצמיגים הגדולים נותנים מרווח גחון ועבירות, המתלים וגיאומטריית ההיגוינ בתצורתם הסטנדרטית נותנים ניהוג טוב.
הגבהה אינה מטרה אלא אמצעי, בהרבה מקרים אמצעי שנוקטים בו מחוסר ברירה כי הנזק מהגבהה לעתים קרובות מדי רב מהתועלת.
-
דרור,
הקפיצים בסופה 3 מוגבהים ביחס לJK רגיל.
בזמנו דובר על הגבהה של כ-4 אינצ׳.
-
תגובה: דרייבשאפט אחורי שמתחבר לסרן ללא צלבים? (סופה 3)
לא ארבעה אינץ'. לא צריך להגזים.
ועדיין - ככה הוא מגיע מהיצרן. זו לא הגבהה של קיט אפטרמרקט.
רוב הקיטים, במיוחד אלה שנותנים גובה רציני ומגיעים מיצרן מוכר, מלווים באזהרה מפורשת לגבי שינוי מאפייני הניהוג של הרכב ודרישה מפורשת לנהיגה איטית וזהירה על הכביש. ברור שזה סוג ש לכסת"ח, ומצד שני אין עשן בלי אש. רוב הג'יפים המוגבהים מתנהגים על הכביש כמו פילים שיכורים.
תקראו שוב את המבחן לסופה סיור. הצמיגים הגדולים נותנים לו את כל מה שהוא צריך בשטח, המתלים בגובה המקורית וההיגוי בגיאומטריה המקורית שומרים על מאפייני ניהוג והתנהגות טובים גם בכביש וגם בשטח. זה משהו שברוב הג'יפים המוגבהים מאוד, כבר לא קיים.
-
אתה צודק שזה מגיע ככה מהיצרן, ולא מואלתר, ובזמנו כשהרכב היה בבחינה, נאמר שזה 4 אינצ׳ ביחס לדגם האזרחי.
ואם לנסח בלשונך, אז הגובה המקורי שלו הוא 4 אינצ׳ יותר מהאזרחי.
תסתכל על הפרופורציות של הרכב, גודל הגלגל, כמה הגלגל ממלא את חלל הגלגל וכמה מרווח יש לו ותראה שזה הגיוני גם ויזואלית.
-
תגובה: דרייבשאפט אחורי שמתחבר לסרן ללא צלבים? (סופה 3)
למען האמת,זה אחד מהרכבי שטח הכי יציבים והכי מנומסים בכביש שיצא לי לנהוג בהם (אומנם לא נהגתי על הרבה, אני נהג רק שנתיים וחצי - אבל כל הזמן הזה אני על משאיות קלות או רכבי שטח)
הוא כן מגלגל בפניות יותר מרכבים אחרים (יותר מF350 מודלים 02-03 למשל) אבל ביציאה מעיקול אין לו את הנדנוד האופייני שיש ברכבים שאנחנו רגילים לנסוע עליהם (לא במרכב ולא בהגה שמנסה להתייצב על עצמו אחרי כל עיקול)
באמת שיש לו התנהגות מדהימה ביחס לגובה הכללי שלו,אבל אני חושב קדימה על הזמן שבו יוציאו אותו לאזרחות ואנשים,מה לעשות,ירצו להגביה אותו
בקשר לאם הוא מוגבה ובכמה, יש לו משיכה יותר גדולה בפניות מרכבים אחרים,אז כנראה שהוא מוגבה בצורה רצינית יותר ממה שאני מכיר ורגיל אליו (סמוראי מוגבה לא מעט,היילקס מסורתית לטחינת סלעים,סופה 2 שזה סתם רכב לא יציב,דיפנדר שזה סתם רכב נקודה,ועוד מיני דוגמאות).אבל כנראה שמי שירצה לעשות איתו שטח קשה (כיאה לרנגלר) יהיה חייב להרכיב צמיגים יותר גדולים ולשנות לו משהו ביחסי העברה. הגיר האוטומט זרק את הרכב הזה לעזאזל - אין לו שום בלימת מנוע,וכבר יצא שאני מנסה לעקוף משאית בעליה והמנוע צועק וכלום לא קורה. אם הסופות הוותיקות היו רואות את דור ההמשך שלהן באותו רגע, הן היו מוחקות אותה מהמשפחה
לדעתי לסופה 3 אין חצי מהקסם של הסופה 2 ובהתאם לכך אין לה עשירית מהקסם של הסופות האמיתיות. עוד 10-20 שנים כשירצו להעיף אותם לאזרחות הם יהיו רכבים שפעם היו חכמים (מיליון תקלות),עם גיר אוטומטי (מיליון תקלות),עם חיישנים ואלקטרוניקה שכבר עייפה ועברו כמה דורות של נהגים שפשוט חייבים לבדוק מה המגבלות של הרכב הזה.
איך זה שגם במסחריות וגם במשאיות אין את החיבור הזה? הוא נראה כמו פתרון פשוט - כל עוד לא מנסים להגביה את הרכב בכוח...
יניב.
(נ.ב המונח "סתם" לא נועד להעליב או לומר שהמתלים פחות טובים מהשאר,הכוונה היא לרכבים שלא הגביהו אותם,ורוב הסיכויים שלסופות סימן 2 שאני נוהג עליהם הקפיצים שקעו כבר ממש ממזמן. גם הדיפנדרים שאני מכיר מאוד יציבים.)
-
תגובה: דרייבשאפט אחורי שמתחבר לסרן ללא צלבים? (סופה 3)
הוא לא "ייצא לאזרחות".
רכב חום/מכספי סיוע לא יוצא למכרזים.
הם יסיימו את חייהם כספקי חלפים לכלים אחרים מסוגם. זה בדיוק מה שקורה להרבה סופות 2 בצבא.
-
תגובה: דרייבשאפט אחורי שמתחבר לסרן ללא צלבים? (סופה 3)
זה מה יש ברנגלר, ובג'יפ J8, דריישפט עם מיסבי CV במקום צלבים.
אני לא מומחה לרנגלר JK, אבל אני חושב שיש מוסכמה שמעבר ל2-3" הגבהה בקצרים ו3-4 בארוכים, מיסבי הCV הופכים לנקודות תורפה. אפשר ומקובל להחליף לדריישפטים קונבנציונאליים יותר עם צלבים.
ג'יפ סופה 3, סיור או לא סיור, כולם באותו גובה ועם אותה מערכת מתלים מקורית של ג'יפ J8. עד כמה הJ8 מוגבה ביחס לרנגלר JK אזרחי, אם בכלל, אני לא יודע.
-
תגובה: דרייבשאפט אחורי שמתחבר לסרן ללא צלבים? (סופה 3)
שלום חברים.
בJK כמו כן בסופה 3 ישנם שלושה CVים שניים בדיישפט האחורי ואחד בדריישפט הקידמי (צד טרנספר) בסרן ישנו צלב רגיל.
הסליפיוק הוא לא בטרנספר אלא בדריישפט עצמו. כך שאין צורך בSYE בעתיד במידה וצריך להחליפו.
הדרישפטים הללו הם מהנעימים ביותר שנסעתי בהם בכל רכב שטח. הם מתגלגלים חלק ללא ויברציות גם בזויות חדות.
אין צורך להחליפם בהגבהות עד 3.5" בקצר ו4.5" בארוך. נכון שברוביקונים (יחס 1:4 בטרנספר) הם נשברים יותר מהר אבל עד היום נתקלתי במעט מהם שנשברים.
הבעיה העיקרית שלהם היא הקוטר הגדול של הצינור. במהלך מתלה כזה או אחר הצינור פשוט נוגע בחלקי רכב (קרוסממבר, מיכל דלק, קניסטר, אגזוז וכו') לכן יש צורך בהגבהה להחליפם לדריישפט יותר דק. זו בעיה יותר גדולה בדיגמי 2012 של JK ובסופה 3 בגלל בעיית קרוסממבר קידמית ומיקום האגזוז לידה.
הסופה 3 יוצאת מהמפעל עם הגבהה של 2" תודות לקפיצים ובולמים של אספיר (בילשטיין, קפיצים לא זוכר)
גם הסופה 3 סיור בעלת גלגלים 35" אין הגבהה יותר גדולה.
ארנון
-
תגובה: דרייבשאפט אחורי שמתחבר לסרן ללא צלבים? (סופה 3)
הסופה 3 מגיעה במתכונת רוביקון ללא הנעילות, "הגאונים" מנצרת החליפו את הקפיצי סליל האחוריים בקפיצי עלים כדי לאפשר לו כושר העמסה גבוהה יותר וכך גם פגמו ביציבות שלו.
-
תגובה: דרייבשאפט אחורי שמתחבר לסרן ללא צלבים? (סופה 3)
ציטוט:
נכתב במקור על ידי
GrafPotozky
הסופה 3 מגיעה במתכונת רוביקון ללא הנעילות, "הגאונים" מנצרת החליפו את הקפיצי סליל האחוריים בקפיצי עלים כדי לאפשר לו כושר העמסה גבוהה יותר וכך גם פגמו ביציבות שלו.
לא גאונים ולא בטיח.
סופה 3 = ג'יפ J8 כמעט ללא שום שינוי טכני. קפיצי עלים מאחור הם חילק מהדגם הזה, ממש לא יציאה של תע"ר. קפיצי עלים אכן מתמודדים טוב יותר עם משקלים.
יש לזה הרבה חסרונות כמובן, וגם יתרונות.
הדבר האחרון שאפשר לבוא אליו בטענות בסופה 3 הוא יציבות... אם כבר לבוא בטענות לסידור הזה, הן נוגעות לזוית נטישה, מה שהופך לא בדיוק רלוונטי עם צמיג 35...
-
תגובה: דרייבשאפט אחורי שמתחבר לסרן ללא צלבים? (סופה 3)
מעבר לשינויי מתלים (עלים אחוריים) ישנם כמה דברים נוספים ראויים לשינויי ביחס לרוביקון.
הרכב הוא דיזל.
סרן אחורי דנה 60 מיוחד לרכב זה (35 שיניים ו C-CLIP)
אין נעילות.
מעגל חלוקה של הגלגלים כמו של סיקס (5X5.5)
ברקס דיסק מוגדל קידמי ואחורי
נאבות HD קידמיות
ואני מאמין ששחכתי עוד כמה דברים בדרך...
-
מה רע בקפיצי עלים? השאקלים שמחברים את הקפיצים לשלדה,אגב,קצרים לאללה! ועל זה ג'יפ נתנו פיצוי בצורת עלים ארוכים וקשיחים מאוד.לדעתי אין מה להתבאס על הקפיצי עלים מאחורה (ועל קפיצים עלים בכלל) מבחינת יציבות. מבחינת נוחות אין ספק שהרכב במצב ריק מקפץ כמו גמל (וזה גם ככה ג'יפ פוזה של מג"דים אז הוא לא יהיה באמת עמוס אי פעם. אז שיסבלו.זה צבא.) אבל זה נכון גם למתלה הקדמי שלו
-
תגובה: דרייבשאפט אחורי שמתחבר לסרן ללא צלבים? (סופה 3)
מה רע בקפיצי עלים? אין שיכוך ובסיבוב עם מהמורה הרכב זורק תחת.
-
ציטוט:
נכתב במקור על ידי
Scrusher
מה רע בקפיצי עלים? השאקלים שמחברים את הקפיצים לשלדה,אגב,קצרים לאללה! ועל זה ג'יפ נתנו פיצוי בצורת עלים ארוכים וקשיחים מאוד.
הנדנדות קצרות כי הן עושות את תפקידן בלבד(לפצות על השינוי ברדיוס), ולא כאלמנט הגבהה.
ככה צריך להיות מתלה תקין.
הקפיץ ישר מאותה הסיבה, שקפיץ עלה ישר נמצא במצב הכי נכון לעבודה, מאוזן בין מהלך כניסה ויציאה, ויד הכי מעט שינוי ברדיוס ומינימום היגוי פאסיבי.
שים לב שהרכב הזה מגיע מוגבה מהמפעל, ועדיין הקפיץ האחורי שטוח כי התושבות המקור מתוכננות נכון.
-
ציטוט:
נכתב במקור על ידי
GrafPotozky
מה רע בקפיצי עלים? אין שיכוך ובסיבוב עם מהמורה הרכב זורק תחת.
הפוך,
בקפיץ עלה יש עודף שיכוך.
ומה הקשר לזריקת תחת?
-
התושבות המקוריות יושבות מאוד נמוך מהשלדה על מנת להכניס קפיצי עלים כל כך ארוכים. אבל מה הקשר לזריקת תחת? סרן אחורי לא אמור לפנות לשום מקום. בשביל זה יש מוטות רדיוס במערכת של קפיצי סליל,כדי שהסרן לא ירקוד בפניות. בקפיצי עלים הכל קשיח חוץ ממה שבאמת צריך להיות גמיש אז לא צריך פנהארד וכו'
חוץ מזה שהטורבו-דיזל העצלן הזה בקושי מסובב את עצמו - לזרוק תחת עם סופה 3 זה פרויקט.
לדעתי חוץ מהקריטריון של נוחות נסיעה,קפיצי עלים זה דבר מצוין (יש שיאמרו את אותו הדבר לגבי סרן חי). היו בעבר סטאפים של מתלים שכבר אף אחד לא משתמש בהם,אבל עובדה שכל רכב שצריך "לתת עבודה" מצויד בקפיצי עלים עד היום (חוץ מאוטובוסים,שמשתמשים בקפיצי סליל וכריות אוויר)
-
תגובה: דרייבשאפט אחורי שמתחבר לסרן ללא צלבים? (סופה 3)
ג'יפ J8 (=סופה סימן 3) זה הג'יפ הכי טוב שיוצר אי פעם. טוב, זה הג'יפ הכי טוב שאני נהגתי בו. ונהגתי בכמה.
תציע לי J8 או רוביקון? אני לוקח את הJ8, בלי לחשוב פעמיים. הפריט המהותי היחיד שיש ברוביקון שהייתי רוצה בJ8 זה טרנספר 4:1.
אבל זו רק דעתי...
-
תגובה: דרייבשאפט אחורי שמתחבר לסרן ללא צלבים? (סופה 3)
עצלן?
בכל סיטואציה של סל"ד נמוך עד בינוני, הטורבו דיזל לועס ויורק את ה-V6 בנזין ה"ישן" (3.8 ליטר).
באותה דיונה ממש, הוא טס במקומות שהבנזין המעפן לא הצליח להעלות טורים ולזוז מהמקום בכלל.
הדבר האחרון שחסר לסופה 3 הצבאית זה כוח. בחיי.
"לזרוק תחת"... עם הנעה אחורית והרבה כוח, אין שום בעיה לקבל היגוי יתר - עם קפיצי עלים או עם סלילים. מה זה קשור בכלל.
ואם קשה לך לקבל היגוי יתר ברוביקון האזרחי - זה רק בגלל (אולי בזכות) בקרת היציבות. כבה את זה, ותופתע (אבל תעשה את זה במקומות נידחים, לא על כביש ציבורי בבקשה).
נסיעה "רכה ונוחה" - פונקציה של קפיץ ספציפי והתאמה למשקל הרכב. אפשר להתקין קפיץ עם קבוע נמוך יותר ולקבל רכב "רך ונוח", ואז תתלוננו שהוא סוגר מהלך ואולי גם "מתנדנד" ואפילו "לא יציב".... יותר מזה? תחת כל עומס בינוני הקפיץ ייסגר ויפסיק לספוג מהמורות. ראה את הג'פ"ס M151 כדוגמה מצויינת לתכנון לקוי - 4 קפיצי סליל רכים מאוד עם מהלך קצר. הרכב באמת נוח להפליא, מהנוחים ביותר שקיימים, בוודאי בכלים צבאיים מסוגו - אבל רק כשהוא ריק.
שים עליו 3 חיילים וציוד, והקפיצים סגורים עד הסוף. גלגלים נוגעים במרכב. עכשיו כבר אין לו מתלים כמעט בכלל וכל אבן או בור משודרים און ליין לתחת. של הנהג והנוסעים.
רכב שמיועד במקור לשימוש צבאי כמו ה-J8 מתוכנן תחת מיפרט שלם של דרישות שנועדו להתאים אותו למגוון שימושים של צבא. זה אמור להיות לא רק ג'יפ מג"ד אלא גם פלטפורמה לתול"ר, או לרכב ממוגן?
סופה 3 עברה גם סאגה ארוכה של ניסויים ביחידות שונות והתאמות לפי דרישות של צה"ל. אני זוכר טוב מאוד אבטיפוס של קפיץ עלים פרבולי שתוכנן במיוחד עבור הסופה 3 ע"י יצרן קפיצים מוביל ומוכר בארץ, ושהיה עדיף בכל פרמטר על המקורי. בסוף הצבא העדיף את הקפיץ המקורי של קרייזלר. למה? כובע. דגמי האב טיפוס שנבחנו אצלנו היו מצויידים בדיפ'ים מוגבלי החלקה מסוג Trac-loc + בקרת אחיזה אלקטרונית, בשני הסרנים. תכל'ס בשטח, השילוב הזה עבד טוב יותר מנעילות "אמיתיות" - האוטו פשוט לא עצר בשום מקום, בלי שום תופעות לוואי שאני מכיר מנעילות אוטומטיות, ובלי שום חשש מהקפריזות והתקלות המפתיעות של נעילות נשלטות. אחר כך התברר שבצה"ל לא רצו את זה. העדיפו דיפ'ים פתוחים. למה? כובע. לטעמי שטות גמורה - אבל סיבותיהם איתם. בואו לא נשכח שג'יפ כזה בצבא לא מיועד לעבירויות ולא לטיולים.
ארנון דיבר על הבלמים - אלה ברקסים שהגיעו מטנדר דודג' דקוטה. מלכתחילה בנויים לעבוד עם משקלים. זה ג'יפ שעוצר! המתלים קשים? נכון. אבל תחת משקל של ג'יפ עמוס באנשים ובציוד בטיול ארוך וטכני, הוא היה נוח להפתיע. לטעמי, מנקודת המבט של ג'יפאי מטייל - הג'יפ הכי טוב אי פעם. הלוואי עלי אחד כזה בחניה.
-
תגובה: דרייבשאפט אחורי שמתחבר לסרן ללא צלבים? (סופה 3)
נמרוד .. אולי כדאי שתבדוק .. בסופה 3 יש טרנספר HD .. 241
זה גם כתוב בסקירה הראשונה שלכם בג"יפולוג ..
עשו לאחרונה עדכון תוכנה ל J8 הראשונים והם עכשיו עומדים על כ 200סוסים .. כמו ב סופה3 סיור ..
עוד עובדה מעניינת .. באירופה כבר אפשר לקנות למי שיש את הממון את הקומבינציה של רנגלר דיזל ורוביקון דיזל .. עם המנוע הנ"ל
-
תגובה: דרייבשאפט אחורי שמתחבר לסרן ללא צלבים? (סופה 3)
אבל בסופה שלוש הוא לא עם LOW של 4:1.
-
תגובה: דרייבשאפט אחורי שמתחבר לסרן ללא צלבים? (סופה 3)
דרור,
במסגרת הטיפול היינו צריכים להביא איתנו את השמנים. חלק מהם היה שמן סרנים מוזר.
לאחר הטיפול המייגע (ראיתם פעם טיפול קילומטראז' שאורך 12 שעות?) קישקשתי קצת עם הנגד חימוש שעשה את ההחלפת שמנים על מיני סרנים,התאמת סרני דנה לסמוראי,הפיכת סרן קדמי לאחורי,הוא גם סיפר לי שנפל לו איכשהו זיבאר לידיים ושזה כלי חולה נפש לחלוטין. תוך כדי השיחת-חולין שאלתי אותו : אם הסרן הקדמי של הסופה 3 זהה לסרן האחורי של סופה 2,והסרן האחורי זהה לסרן קדמי של אביר, בשביל מה צריך שמן סרנים שונה?
הוא ענה לי "בגלל הנעילות.יש בסופה 3 דיפ' מוגבלי החלקה" אז אני לא בטוח שצה"ל "ויתר" עליהן. מה שכן,הוא אמר שהדיפרנציאלים המוגבלי-החלקה שהיו בסופה 2 היו זבל של החלטה,וזה גרם להרבה חיילים רוויי הורמונים לזרוק תחת ולבסוף להעיף גלגלים (כן,גם עם דנה 44) אז כיום משתמשים בשמן סרנים שלא מתאים לעבוד עם הנעילה המוגבלת החלקה בסופה 2. מה שקצת מוזר לי כי אף אחד לא דיבר על שימוש בשמן סרנים שונה בדיפרנציאלים מוגבלי החלקה לעומת פתוחים,לוקרייט וכו'
בהקשר של המנוע,אני לא יודע איך המנוע V6 של הJK מתפקד כי מעולם לא נסעתי באחד כזה,אבל זה בכל זאת מנוע של מיני-ואן. ה"עצלנות" שאני מדבר עליה באה לידי ביטוי בכביש,שדווקא שם יש את הפחד מזריקת תחת. בשטח אין בעיה עם זה. אם כבר אז המנוע בנזין-כסאח של הסופות האמיתיות הוא ה-מנוע לזריקות תחת
יניב.
-
את המוגבל החלקה השאירו. את האלקטרוניקה לא תמצאו בחלק מהכלים.
מוגבל החלקה חייב שמן מתאים כל מנת לשמור על המצמדים שבתוכו.
אסף.
-
תגובה: דרייבשאפט אחורי שמתחבר לסרן ללא צלבים? (סופה 3)
תגיד לי, מה הקטע שלכם עם זריקות בתחת?
לכו לבית ספר לאחיות, ילמדו אתכם לעבוד עם מזרק ולתקוע אותו לאחרים בתחת...
עכשיו ברצינות - לזרוק תחת אפשר גם עם סוסיתא ועם חיפושית ועם כל רכב בעל הנעה אחורית. בטח אם יש לו המון כוח.
עם פורד F350 עוד לא זרקתם תחת?...
זריקות תחת או לא זריקות תחת ושאר השתוללויות עם רכב צבאי של ילדים בני 18 שהמפקד שלהם "מבוגר" בן 19 - ונגמרות אחר כך בתאונות ובהרוגים ובכל מיני פרשנויות על "כלי רכב מסוכנים" ושאר שטויות שנכתבות בעיתונים על ידי כל מיני צדקנים שאין להם מושג ירוק, מעלות לי את הסעיף. ולא רק בגלל שאת הנזקים שאתם גורמים לציוד צבאי במשחקים הללו כולנו צריכים לשלם, אלא בגלל שאתם מסכנים את עצמכם שלא לצורך.
בוא קבל עצה ממבוגר אחראי עאלק ("אחראי עאלק" בגלל שבגיל 46 אני עושה לא פחות שטויות ממך וכנראה יותר, אבל זה על אחריותי ולא על חשבונך או על חשבון אבא שלך) - אין דבר כזה "רכב מסוכן", ממש כמו שאין "נשק מסוכן". ככה גם אין דבר כזה רכב ש"זורק תחת". זריקות התחת, התאונות, ההתהפכויות, פליטות הכדורים - זה הכל בגלל משתמש הקצה - הבנאדם. שהוא או לא מיומן, או שהוא בן 18 עם עודף הורמונים שמחפש הרפתקאות וצרות (ובעברית - ילד מגודל ולא בוגר בנפשו) או גם וגם. את עניין עודף ההורמונים של חיילים בני 18 הם צריכים לפתור בחופשות השבת שלהם בעצמם עם החברות שלהם, או שהמפקדים שלהם יפתרו את זה באמצעות הכלים הידועים והמקובלים בצבא - הצמדות, ריתוקים ומחבושים למיניהם.
וסליחה על הנימה הפדגוגית. קודם כל כי זה לא אישי ושנית כי בעוד כמה שנים אתה תדבר בדיוק כמוני. אז אל תיעלב...
-
תגובה: דרייבשאפט אחורי שמתחבר לסרן ללא צלבים? (סופה 3)
דרור צודק ..
אם החיילים שלנו מספיק "גדולים" כדי להיות אחראים ולהחזיק נשק ביד .. אז גם מספיק אחראים ללמוד להתנהג עם ג"יפ יותר מתוחכם ..
המוגבלי החלקה יותר מתאימים לצבא .. אני די בטוח שבחלק מהכלים ליחידות המיוחדות יש גם נעילות נשלטות סטייל ARB ... ולא חשמליות ..
אנחנו הרי הצבא הראשון בעולם שהפך האמר .. לא דרור ? :)
אז בסדר .. לומדים ונהיים חכמים יותר .. ולגבי השמן בסדר.. אז הצבא ילמד להחזיק בדרג ב" שלו שמנים קצת יותר טובים .. ביג דיל .. הם לא יקרים בטירוף מעבר לרגיל .
-
תגובה: דרייבשאפט אחורי שמתחבר לסרן ללא צלבים? (סופה 3)
דרור, לא אמרתי שאני מחפש ריגושים או שאיבוד שליטה הופך נהג ליותר טוב. אני לא מחפש להרוס רכבים בכוונה (גם אם ממש מעצבנים אותי) אבל תרשה לי לספר לך סיפור
יום אחד חבר נשפט אצלנו כי הוא החליק עם סופה 2 על איזה משטח-חצץ שאין בו שום סיבה בעולם להחליק וכמעט נכנס בחפ"ק. אכל כלא כמו גדול. 5 דקות אחרי שהוא החליק הייתי צריך לקחת את הרכב לאיזה טיפול. כיכר ראשונה אחרי היציאה מהבסיס אני מרגיש שהרכב נעול זיקה. נסעתי לאיזה מגרש פתוח ועשיתי סיבוב פרסה במהירות המסחררת של 5 קמ"ש. כמו שחשבתי,הסרן תפוס. הסברתי למפקדים הנחמדים שאני חוזר עכשיו לבסיס ושישכחו מזה שאני אסע עם סרן אחורי לא תקין 80 קילומטר בכביש,כשבכל רגע יכול לעוף לי גלגל.הם קצת התעצבנו עלי אבל נרגעו בסוף ועשו שיפוץ סרן (לטענתם). כמובן שזה לא עזר לנהג השני שקיבל את הכלא כמו גדול אפילו שלא הייתה לו שום כוונה לנסוע ברכב לא תקין.
נראה לי שאני מבין למה אתה עצבני "עליי",כי בסופו של דבר חלק מהאהבה של נהיגה בשטח הן ההחלקות הקטנות ולפעמים גם הגדולות. אבל אין לי מה לחפש ריגושים בצבא. כשבא לי להנות יש לי את הסמוראי בבית.
אגב,מתי אמרתי שיש דבר כזה רכב מסוכן? הנגד חימוש שדיברתי איתו שנמצא כבר מיליון שנה בצבא אמר שהדיפ' המוגבל החלקה בסופה 2 גרם להרבה מקרים לא נעימים,זה לא אומר שכל הגלגלים שעפו מסופה 2 הם בגלל שאני כיסחתי אותה.
-
תגובה: דרייבשאפט אחורי שמתחבר לסרן ללא צלבים? (סופה 3)
כתבתי לך לא לקחת אישית?... כתבתי.
גם אני הייתי פעם בסדיר (וואו זה היה מזמן...) וגם אז אנשים עשו שטויות עם רכבים ואפילו עם רק"מ - ואלה שהלכו לכלא - זה לא היה סתם ככה. יש בעיה עם אנשים צעירים מדי - תקרא לזה הורמונים, מה שתרצה - עובדה שהם לא בוגרים ולא אחראים מספיק. נכון שאלה בדיוק אותן תכונות שבגללן מגייסים בגיל 18 ... אבל כשזה מגיע לפעולה שהיא מצד אחד כל כך פשוטה כמ ונהיגה, אבל מצד שני מצריכה כל כך הרבה נסיון, אחריות ושיקול דעת - יש בעיה.
נכון שלצבא, מעצם היותו גוף היררכי-טוטליטרי שלא מהסס להעניש בכליאה/מחבוש על כל שטות, יש יותר אפשרויות וכלים לאכוף כללים וחוקים - במקרה הזה כללי בטיחות ונהיגה זהירה. אבל לצבא יש גם בעיה קשה ביותר של הכשרת נהגים. לא, לא ביחידות מובחרות שמתנהלות במין אוטונומיה קטנה משל עצמן, אלא ביחידות הקרביות ה"רגילות".
כאשר חיילים מתגייסים בגיל 18 עם מעט מאד נסיון בנהיגה וכשהם מגיעים לקורסים - שלא משנה מה לומדים בהם - 75-90 אחוז מהזמן מיועד לתורנויות, נקיונות, שמירות/בט"שים ותס"חים, ככה החיילים נוהגים אחר כך.
אצלנו עשו הסמכות לחלק מהאנשים בפלוגה לאביר ונ"נ במילואים - וראה זה פלא, שני חצאי יום, מבוקר ועד אחר הצהריים - וכולם הוסמכו. נראה לך שאחרי ה"הסמכה" הזו היה להם מושג בנהיגה בנ"נ או באביר?... אבל אני זוכר שבסדיר אותו "קורס" בדיוק, באותו בסיס בדיוק (מחנה נתן) לקח כמה ימים טובים במהלכן החבר'ה הכירו היטב את כל פינות הבסיס מהשמירות הבסיסיות האינסופיות - אבל לא נהגו מטר אחד יותר מאשר באותה הסמכה של שני חצאי יום במילואים.
אין לזה צורה. באמת.
אחר כך רכב מתהפך ברמת הגולן על כביש רטוב בחורף ואנשים נפגעים, ואז כותב המומחה התורן בעיתון שלכלי X אין בקרת יציבות ובגלל זה הוא מתהפך. נו באמת.
גם עם רכב שבאמת יכול לענות על הגדרת ה"מסוכן" כמו ג'פ"ס M151, כמות התאונות הקטלניות שהכלי היה מעורב בהן מדהימה. אבל עובדה שנהג טוב ואחראי לא יתהפך. אז או שנוהגים באחריות או שלא. אביר למשל - כלי שפעם היתה לו בעיה מובנית בזמן בלימת חירום - נהגים גם אצלנו בגדוד במילואים התהפכו עם אבירים בלי סוף. אבל היו כאלה שאף פעם לא היתה להם בעיה. אחריות ידידי, אחריות. אלה הכלים - מגבלותיהם ידועות, תנהגו בהם בתבונה. אין כלי ש"לא מתהפך", אין רכב שאין לו מגבלות. מערכת הבקרה האולטימטיבית נמצאת בין האזניים שלך - תשתמש בה!
לא יודע מה הבעיה בסופה 2. היתה לנו אחת לסופ"ש בזמנו. ג'יפ נהדר, נסע והתנהג מצוין. באופן אישי הייתי משנה בו כמה דברים לפי טעמי, אבל הייתי גם יותר מאשר שמח אם הם היו יוצאים למכרזים... מי יודע, אולי היתה לי אחת כזאת היום. לטעמי הבעיה נטו בנהגים, חוסר נסיונם, חוסר בגרותם וכמובן בהכשרה שלהם.