בעקבות התביעה נגד טויוטה, למי שנשבר המתלה הקידמי תוך כדי נסיעה נא להתקשר 0522453989
Printable View
בעקבות התביעה נגד טויוטה, למי שנשבר המתלה הקידמי תוך כדי נסיעה נא להתקשר 0522453989
לי זה קרה פעמיים נשברה הציריה והתפוח התח'
מה מתכוונים לעשות בנידון ?
היה RECALL באוסטרליה!
http://www.recalls.gov.au/content/in.../itemId/954296
אני חושב שגם בארץ טויוטה צריכים לפתור את זה!
אם לא נאחד כוחות ונדאג לעצמנו טויוטה לבטח לא תדאג לנו!
כל הכבוד על היוזמה!!! - אני בפנים.
כל אחד מאיתנו שיוסיף את קולו בעניין זה יתרום לכך שהיצרן ייקח אחריות על מערכות פגומות\תכנון לקוי ולא רק יתפרנס מאיתנו הלקוחות הנאמנים!!!
הנושא הוא בטיחותי מהדרגה הראשונה - זה קורה ליותר מידי אנשים סביבי.
תודה למי שהעלה נושא חשוב זה לתשומת ליבנו בעלי הלנד קרוזרים
סלחו לי אבל זה נשמע לי הזוי כל הסיפור הזה.
לצאת בתביעה על מוצר שירד מהמדף לפני לא מעט שנים וכבר הוחלף ב-2 דגמים חדשים.
אני אשמח לשמוע על מישהו שחווה משהו דומה ברכב מקורי שטופל כראוי בחלפים מקוריים של טויוטה. לי לא יצא לשמוע על כזה וגם ברכבים תחרותיים על בסיס זהה, טויוטה טקומה לדוגמא, משתמשים בתפוח תחתון מקורי אחרי שהכל מסביב הוחלף ברכיבים מחוזקים ועדיין אין לקריסה שום עדות.
מדובר על רכבים שנמצאים תחת עומסים הזויים בהשוואה לרכבים שלנו, כאלו עם קיטים long arms שמבלים יותר זמן באויר מבקרקע.
עצם העובדה שהיה על הנושא ריקול לא משקפת את הבעיה אלא נוגעת בטווח מסויים של רכבים עם חשש לתפוח תחתון תקול (ואני מצטט מתוך הריקול הרלוונטי - "lower ball joint may have been scratched"). לא תאמינו כמה ריקולים יצרן מוציא על רכב בתקופת הדגם שלו ורובם הם רק בשביל להיות on the safe side.
בכל מקרה, רכב מוגבה יוצא מהזוויות אליהן הוא תוכנן, התפוח העליון לא עומד במרכז המהלך כשהרכב במנוחה וכל העסק יושב תחת עומס תמידי.
יש לזה פתרונות אבל זה לא זול, בדיוק כמו שלא זול לשים תפוחים מקוריים של טויוטה ובדיוק כמו שלא זול לתחזק רכב שטח שעובד בכל סופ"ש.
אי אפשר לצפות לסחוט את המכונה ולא לשלם על החוויה, זה התחביב והוא עולה כסף, :)
צירפתי תמונה של איך החלק העליון נראה אצלי ברכב ומומלץ שיראה בכל רכב שעבר שינוי בגובה המקורי.
ניראה טוב.
אני לא מומחה
אבל לפי הבנתי הבולג'ונט העליון עובד הרבה פחות קשה מהתחתון.
הוא בסה"כ עוקב אחרי המשולש התחתון, אין עליו את הלחצים שיש על התחתון (המכה שהגלגל מקבל ורוצה לעלות למעלה לעומת המשולש שמחובר לקפיץ\בולם שרוצה להוריד למטה.
גם אני ברכב מוגבה ולא ניראה כאילו הבולג'ונט העליון סובל מהעניין, ושוב ניראה כאילו התחתון הוא זה שסובל מזויות ההגה.
אגב, החלק העליון אצלך של הבולג'נט לא אוסף בתוכו בוץ, אבק ועוד זבל שלא מומלץ לאזור?
גם המשולש התחתון והבולג'ונט הוחלפו או שהם בצורתם המקורית?
על 2 הבולג'וינטים קיים עומס זהה, ברגע שאחד מהם לא מתפקד כראוי השני סובל ולהיפך.
תרים את הרכב שלך באויר בחלקו הקידמי ושים לב ל-2 דברים לא תקינים שמתרחשים:
1. הזוית של הבולג'וינט העליון.
2. מגע של המשולש העליון בקפיץ.
תוסיף לזה זוית קסטר רחוקה מנתוני היצרן ותקבל חגיגה.
לגבי השאלה האחרונה, לא רואים בתמונה אבל מדובר על חלק מסיבי יחסית, מדובר על מיסב כדורי בגודל 1" עשוי נירוסטה עם ציפוי טפלון שאמור לתת פתרון למים, חול ובוץ.
כמו כל חלק, גם הוא דורש תשומת לב וגם הוא ידרוש החלפה בעתיד. שימוש ב-uniballs שכיח מאוד ברכבי שטח.
RANSTER תוכל לשים קישור לגבי מהיכן החלק?
http://www.chaosfab.com/
קיימות חברות נוספות כגון ICON שמייצרות רכיבים דומים, טוטל כאוס היו הראשונים והם הוותיקים והמנוסים יותר בתחום.
נראה מצוין ועולה 750 דולר.
לא זול.
רק רציתי לדעת - אתה משתמש ברכב שלך לתחרויות?
רן
תודה על הקישורים. לצערי לא יכולתי לראות את הסרטון. דרך אגב 750 דולר זה רק לשני עליונים או לכל הערכה שכוללת משולשים תחתונים ועליונים?
לא.
החלפת בושינגים לבושינגים פולי במשולש העליון ובולג'וינט מקורי של טויוטה יעלו כמחצית ולא פתרת עם זה כלום אם הרכב מוגבה.
750$ זהו המחיר ל-2 משולשים עליונים בארה"ב לפני משלוח ושאר ירקות.
קיט long arms עולה כ-3200$
לזה צריך להוסיף זוג קוליאוברים שיעלו כ-1000$
ציריות ארוכות - 900$
ועם זה אפשר להתקדם הלאה עם בייפסים, שדרוג מערכת ההיגוי ועוד.
שימו לב, שבכל הקיט הזה התפוח התחתון נשאר כשהיה.
סרטון תדמית של טויוטה טקומה מדור חדש יותר עם קיט לונג ארמס - http://www.youtube.com/watch?v=g-n4fAJfI4I
אני לא רואה הצקדה למחיר, אלה אם באמת הרכב משמש לתחרויות
אני עם רכב מוגבה, הבולג'ונטים העליונים והתחתונים עדיין מקוריים כבר 360 אלף ק"מ ויותר מ 10 שנים,אולי אחליף בקרוב כטיפול מונוע.
סט בולג'ונטים בטיוטה עולים 1950 ש"ח עליונים+תחתונים.
החלפת משולשים עליונים+בולג'ונטים, לא ניראה לי ימנעו מהבולג'ונטים התחתונים למות בבוא הזמן, כך שבכל מקרה היה צורך גם אותם להחליף.
מחיר כזה ( קצת יותר מ-19,000 אלף ש"ח, עוד לפני החלפת הבולג'ונטים התחתונים מקוריים) ) לא היתי משמלם בשום מקרה עבור השיפור הזה.
אולי עבור הסבה לסרן חיי בריא וגם זה לא בטוח.
אף אחד לא מכריח אותך :)
אגב, מדובר על 750$ ולא על 19,000 ש"ח...
וכמו שכבר אמרתי, זה לא בא כתחליף למקורי אלא מתקן מצב קיים לא תקין. תעשה את 2 הבדיקות שציינתי קודם לכן ותווכח.
אגב 2, השיפור בכביש בנסועה יומיומית עצום כך שממש לא מדובר על תחרויות ואין לי מושג מאיפה זה הגיע? אני מזמין אותך לעשות סיבוב ומאמין שתשנה את דעתך אחרי מספר דקות.
אבל אם כבר ציינת, אז כן, זה משפר מהלך מיתלה באופן משמעותי, מחדד ומוסיף משקל להיגוי (מגדיל את זוית הקסטר), מקזז את זוית הקמבר בהגבהות של 3" ויותר ומתנהג מדהים בנסיעה מהירה בשטח ובקטעים טכנים.
ככה זה נראה בפעולה:
http://www.youtube.com/watch?v=GVE-RdGUmIk
אני דיברתי על 19,000 ש"ח אם מדובר בכל השינוי.
כי לדעתי החלפת משולש עליון+בולג'ונט לא יתן שום פיתרון לנושא השירשור, שהוא קריסה של הבולג'ונט התחתון בכלל.
ועניין שגם אחרי 19000 אלף ש"ח אתה נישרא עם אותו בולג'ונט תחתון.
וגם אם תרוויח מיזה עוד 5 ס"מ בפתיחה (שזה המון) אתה משלם על זה יותר מכפול עבור נעילה קידמית שתיתן הרבה יותר מיזה, לא כך?
750$ זה רק תחילת הסיפור, אלה עם יש לך איך להביא את זה.
לאדם רגיל זה יעלה פה פלוס\מינוס 3500 ש"ח בהנחה שהצלחת לשחרר את זה ממישרד הרישוי.
בעוד שזוג בולג'ונטים מקוריים עולים 866 ש"ח.
אולי אם יש צורך על הדרך להחליף בושינגים (עוד 750 ש"ח) זה כבר מתחיל להיות הגיוני וגם אז...
בכל מקרה מעניין להרגיש את זה, כי ממה שאני מבין לא צריך להיות שום הבדל ברכב שמוגבה 2" עם בושינגים ותפוחים תקנים לעומת הסט משולשים הזה על אותו רכב.
אתה טועה ובגדול. קרא את מה שרשמתי ובדוק את 2 הדברים שציינתי ברכב שלך טרום הסיבוב.
זה אחד תלוי בשני, המשולש לא יפתור לך בעיות בדרייבשאפט ולא יגרום לחלון האחורי להפתח כלפי מעלה.
משולש תחתון מומלץ להחליף למקורי בלי שום קשר ובמיוחד אם לא יודעים מה ההיסטוריה של הרכב או אם הוא לא הוחלף לאחרונה ויש חשש אפילו קלוש שהוא עלול לקרוס.
זה כמו צמיג ישן, לא נוסעים עליו עד שהוא מתפוצץ.
הבעיה במתלה של הטויוטה ואפשר להסתכל בסרטון שצורף ע"י רן - היא שהבולגויינט התחתון עובד במשיכה ולא בלחיצה . שימו לב , יד הסרן /נאקל נמצא מעל המשולש ולא מתחתיו כמו שניתן לראות בתצורות מתלה של כלי רכב אחרים הווה אומר - הבולגויינט התחתון מועמס במתיחה . תסתכלו על מתלה של פאג'רו לדוגמה ותוכלו להבחין בכך שיד הסרן (החלק החיצוני) חופפת מתחת למשולש התחתון ולוחצת את הבולג'ויינט . ד"א המשולש התחתון הוא אכן זה שנושא בעומס - הבולם והקפיץ נמצאים בינו לבין השלדה , חשיבות המשולש העליון פחותה עשרות מונים, לא בכדי הוא בנוי הרבה פחות חזק ולא בכדי הוא לא זה שנכשל.
הבעיה האמיתית במתלה הזה היא לא הכשל אלא מה שקורה בגללו.
בולג'וינטים נשברים. אבל כשהמשקל של הרכב מונח עליו (לוחץ אותו) גם כשהוא נשבר יד הסרן לא משתחררת. בפראדו כשהבולג'וינט מתפרק הרכב נופל.
אסף.
זה מאוד הגיוני, ומחזק את זה שבדגם ה 120 זה מורכב בדיוק הפוך, בלחיצה ולא במתיחה.
מצד שני, אם אני זוכר נכון אותו תצורה כמו בפראדו ניתן לראות גם בדיסקאברי 3\4, ועוד לא מעט רכבים.
מפה גם אני יצא מנקודת הנחה שלבולג'ונט העליון חיים קלים בהרבה מהבולג'ונט התחתון.
הגלגל מקבל מכה ועולה למעלה ומצד שני הבולם והקפיץ מתנגדים לפעולה וכך יוצא שהבולג'ונט התחתון הוא במתיחה ולא לחיצה.
גם בסירטון ניראה כי המשולש העליון בסה"כ עוקב אחרי התחתון.
אם זה היה בתצורה של מוטות פיתול שמחוברים למשולש העליון (כדוגמא היילקס 98<) אז היו לא מעט כחות על העליון, למרות שגם אז הוא היה בלחיצה ולא מתיחה.
אגב, ראיתי בדיוק את אותו מקרה ביום שיש על כביש 4, צמוד לסיירים אבל עם שוורולט אופטרה.
הבולג'ונט התחתון קרס הגלגל קיבל זוית של 90 מעלות, סימני חריקה של 6-7 מטר והאוטו עצר.
אסף, אם אתה כבר כאן , אז אולי תוכל לחדד קצת לגבי היחס בין עומס מתיחה מירבי לעומס לחיצה מירבי לבין חוזק גזירה מירבי לחומר נתון בחתך נתון . חוץ מזה - אני לא מכיר תופעה של שבירת בולג'ויינטים במתלים נפוצים אחרים ללא התרעה מוקדמת . מה שקורה כאן הוא שכתוצאה ממאמץ מחזורי או מטראומה כלשהי בעבר , נוצרים סדקים אפילו מיקרוסקופיים שהולכים ומתפתחים במשך הזמן , המושג המטלורגי הוא "התעייפות" אאל"ט והתוצאה היא שהכשל הסופי עלול להתרחש בכל רגע נתון ולאו דווקא תחת עומס חריג. התעייפות (עייפות החומר) משמעותה היא שהחומר נכשל בעומס קטן מהעומס המירבי המותר (אחרת התפוחים האלו לא היו שורדים דקה) והכי מפחיד , זה שלא ניתן לאבחן אותה בבדיקה פשוטה של חופשים ובלאי שהם סימנים מוקדמים לכשל בתצורת מתלה בה העומס הוא בלחיצה.
ד"א לעניות דעתי, מה שהכי חשוב לעניין תביעה של הייצרן/יבואן הוא השאלה אם הכשל קיים גם בכלי רכב שטופלו עפ"י הוראות הייצרן ובחלפים מקוריים . כי אם הייצרן לקח מקדמי ביטחון מספיקים ע"י שימוש בחומר איכותי וטיפולים למניעת התעייפות החומר , אין הוא אחראי על כך ששימוש בחלף לא מקורי מפח של מרזבים נכשל תחת עומס מחזורי ללא סימנים מקדימים.
זה לא בגלל ההבדל בין לחיצה למתיחה, אלא בגלל שהמבנה של הבולג'וינט (מיסב כדור בתוך בית כדורי חלול) הוא כזה שכשהוא מתפרק אפשר לשלוף אותו במשיכה אבל לא בלחיצה.
לכן במבנה הזה, כשל בבולג'וינט יגרום לקטסטרופה. במבנה שיש לך בפג'רו, כשל בבולג'וינט לא יגרום לקטסטרופה.
המבנה של זרוע תחתונה הוא מבנה מאוד מסובך מבחינת הכוחות. הגלגל (הבולג'וינט) מושך אותה כלפי מעלה, הקפץ והבולם מחזירים כלפי מטה, והמשקל של הרכב גם לוחצים מטה. אבל כשהמתלה עובד כל הכוחות מתהפכים לפעמים. בנוסף הזרוע הזו מעבירה המון כוחות לכיוון אורך הרכב ועובדת גם בפיתול. בקיצור - שמח. תוסיפו לזה כוחות מחזוריים ואקראיים שמעורבבים זה בזה.
כמעט הכל מתנקז לכיוון הבולג'וינט המסכן, שעובד בהעמסה משולבת (ליותר מכיוון אחד בו זמנית).בולג'וינט הוא לא רכיב שיודע לעבוד בהעמסה משולבת, והוא רחוק מהאופטימום שלו מבחינת חוזק כאשר הוא לא ישר (כי אז שטח המגע בין הכדור הפנימי לחיצוני הוא לא מקסימלי). חופש הכי קטן בקונוס שלו או בכדור, הופכים את כל העומסים מהפיסקה הקודמת לאימפקטים שמהר מאוד יפרקו את הבולג'וינט. גם עבודה שלו מחוץ לנקודת העבודה האופטימלית שהיצרן חשב עליה (מבחינת זווית אבל לא רק), תקצר את חייו. בגלל זה בולג'וינטים הם גיבורים אמיתיים, המקורי של טויוטה מאוד חזק בפני עצמו, אבל אם אתה לוקח רכב ומקלקל את גאומטריית המתלה שלו אפילו קצת, הזוויות כבר לא אופטימליות ואורך החיים של כל המכללים נפגע. כאמור, מי שהכי סובל הוא הזרוע התחתונה ומה שמורכב עליה. חיים קשים.
המסר הוא שאפשר וצריך למצוא חופש, ולו הכי קטן, כחלק מהטיפול התקופתי. אבל צריך לדעת איך (לא, לנדנד את הגלגל כשהאוטו על ג'ק זה לא נחשב). המסר הנוסף הוא לא להשתמש בחלקים ממקור לא ידוע. והמסר החשוב ביותר הוא שרכבי שטח "משופרים" דורשים הרבה יותר תשומת לב, לקילקולים שנוצרו עם ה"שיפורים", ולא לפחד לתקן את הקילקולים על ידי שיפורים אחרים (כמו הזרועות שהוצגו כמה תגובות קודם)
אסף.
משיכה או לחיצה, זה בדיוק אותו הדבר ותלוי מהיכן אתה מסתכל ולכן כיוון הבולג'וינט שולי.
מחזק את אסף, הבעיה היא לא קריסה של הבולג'וינט אלא מה שקורה לאחר מכן.
אני אשמח לשמוע על מקרה של קריסה בשימוש בחלפים מקוריים שלא תם זמנם, עד היום לא נתקלתי במקרה אחד.
וכן, ניתן ואף רצוי לבדוק חופשים או בלאי מוקדם כחלק מרוטינת הטיפולים וזה נכון לגבי כל רכב.
רן, לחיצה ומשיכה זה ממש לא אותו הדבר ולא משנה מאיפה אתה מסתכל . שוב הייתי שמח אם מישהו מהמהנדסים היה שולף נתונים ומראה את היחס . אני יודע שבד"כ מציינים לגבי פלדות את העומס המירבי למתיחה ולקריעה כי אלו העומסים הכי נמוכים ביחס לשאר המאמצים שאפשר להפעיל על החומר. ברור לי שלא מדובר במאמץ במימד אחד ויש כאן שילוב של כוחות שפועלים על התפוח, נדרש ניתוח יותר מעמיק ומקצועי. ביחס למה שאסף טוען לגבי התפרקות של התפוח - אני לא מתווכח כי לא ראיתי את התוצאות , יהיה נחמד אם מישהו יצרף תמונות , אם לא -כבר אמצא לבד ברשת... גם אני כאמור סקרן לדעת אם זה מתרחש גם עם חלק מקורי וכעבור כמה זמן/ק"מ של נסיעה.
ניר, החוזק של הפלדה למשיכה או ללחיצה לא רלוונטי. כי מה שנכשל הוא לא הקנה של התפוח בגלל לחיצה או משיכה, אלא חופש שנוצר ומהר מאוד הופך למכות על הבסיס של התפוח (בין הקנה לכדור) שגורמות או לשבר שם, או לשבירת הכדור החיצוני ואז התפוח נשלף החוצה ממנו. ושוב - הכשר דומה ברוב הרכבים, מה ששונה כאן הוא התוצאה.
אסף.
יקיריי:
הבולג'ויינט הגיבור / מסכן מנסה לעמוד בכל הסופרלטיביים שנכתבו כאן, אבל דבר אחד פשוט נשכח: בנסיעה, גם במבנה הנוכחי שבו משקל הרכב שואף לנתק את הג'ולה מהמכתש (זה הדימוי הכי מוצלח שמצאתי - סליחה) וגם במבנה שבו משתמשים במודלים משנת 2003 ואילך שבו משקל הרכב שואף ללחוץ את הג'ולה לתוך המכתש (סליחה על הדימוי כנ"ל) המאפיין הזה לא רלוונטי - משום ששניה אחרי כשל בחלק, גם במבנה החדש (ההפוך) יפעלו על הבולג'ויינט כוחות אחרים עצומים: תיקון היגוי, מכה מהצד לחישוק / גלגל או כניסה ויציאה לבור שתפרק את יד הסרן מהמשולש כי הגלגל דווקא שואף למטה. זה שבמצב עמידה המבנה הנוכחי קורס בכשל וההפוך - לא, אינה רלוונטית כי האוטו נוסע... וברגע של תנועה, כשל בבולג'וייט, בכל תצורה של מתלה נפרד - היא קטסטרופה.
מכיוון שראיתי כמה וכמה מכוניות כאלה ואפילו נסעתי לפחות רבע שעה שלמה על אוטו כזה דווקא עמוס למדי, אני קובע בבטחון כמה עובדות:
1. שימוש בחלק מקורי או ש"ע הוא חובה וימנע קריסה כנ"ל. מכלל ה"הן" אתה שומע את ה"לאו": חלק שאינו מקורי ומאיכות עלומת שם - מקומו לא יכירנו ברכב שבעליו חפץ חיים, בטיחות ואיכות.
2. היתרון של הפראדו הוא שהאוטו נדיב... הוא מזהיר אותך לפני שזה קורה, רק צריך להקשיב לו. הסימנים מגיעים הרבה לפני שהמכלול יקרוס.
3. הבדיקה היא פשוטה, קצרה ומוחלטת. כל חופש שימצא בה מחייב החלפה מיידית של הבולג'ויינט, גם אם הוא קל שבקלים והבולג'ויינט הוחלף לפני חודש או עשר שנים. פעולה כזו תמנע לחלוטין קריסת מתלה.
מיי טו גרושים
PW
כל יצרן רכב מתכנן את הרכב לתצורה בא הוא יוצא מהמפעל.
ושום יצרן לא לוקח בחשבון שינויים עתידיים כאלו ואחרים אחרי שהרכב יצא משערי המפעל בטח , אי אפשר לבוא בטענות לטויטה על כשל בבולג'יונט אחרי שהרכב הוגבה והמתלה עובד בזויות שונות מבמקור ובשימוש בחלפים לא מקוריים ובטח לא לאחר 11-14 שנה.
כל רכב שטח שתגביה אותו יווצרו בעיות כאלו ואחרות שיכולות בהמשך להוביל לכשל כזה או אחר.
ולא, אין לי פרדו אבל זה רכב שהחלט הייתי קונה בלי שום חשש.
או קיי , לאור הארותיכם (א במקור) ולכך שמצאתי גם תמונה שמראה לפחות מקרה אחד בו התפוח אכן נשלף מתוך הבית שלו - אני עדיין טוען שתפוח שעובד במשיכה ייכשל מהר יותר מתפוח שעובד בלחיצה והמשמעות היא שאסור להתפשר על תוצרת לא אייכותית מה גם שהתוצאה היא הרסנית במקרה כזה.
מה שכן - נראה לי מאד סביר שמתפתח שם חופש די הרבה זמן לפני שהתפוח מתנתק ואת זה כן ניתן לאבחן בבדיקה .