-
1 קבצים מצורפים
רעיונות לדיגום צ'רוקי (מתקנים לגלגל רזרבי, גגונים...)
בשיטוטי צדה את עיני התמונה הבאה:
קובץ מצורף 70031
מדובר על רכב בנוי למרוצים לקטגורית Jeepspeed, שבכוונה שומר על מראה חיצוני תמים, ואת הכתבה כולה אפשר לקרוא כאן: http://www.off-roadweb.com/features/...p_cherokee_xj/. כדי לפתוח את דלת תא המטען, צריך להוריד את הגלגל.
אבל נוסיף עוד תמונה - מתקן גלגל ספייר הידראולי בזיבאר של עידו (מכאן http://www.jeepolog.com/forums/conte...epolog-archive)
http://www.jeepolog.com/UserFiles/Im..._zibar_m36.jpg
ואז הרעיון מתגלגל... אם ניקח את העריסה הזאת, על צירים בחלק התחתון ושני חיבורים נתיקים בחלק העליון, ממש בתפר בין הפגוש לבין לבין הדלת האחורית, נדמה שאפשר להוריד אותה. על רכב בגובה נורמלי אפשר לתכנן אותה כך שתרד לרצפה, ואפשר אפילו לדרוך על הגלגל (או על לוח שיהיה מאחורי הגלגל). להרים גלגל 31 או 33 על ציר זה לא כזה סיפור, והחיבורים העליונים יהיו עם תפיסה עצמית ("קליק!").
החסרון הברור - בכל זאת, צריך כוח כדי להרים את המתקן, וגם כדי להוריד שלא יפול (אלא אם מתקינים מרסן מסיבי!) יותר מאשר לפתוח או לסגור מתקן צידי. חסרון נוסף הוא זוית הנטישה, אבל זה באמת תלוי כבר בתכנון שלא התעמקתי בו. היתרון - לא צריך לבנות פגוש שלם, אפשר להשאר עם המקורי, והחיבור בארבע נקודות כשהגלגל ממש צמוד לשלדה יכול להיות חזק ביותר - מתקן כזה, גם כשבארבע הנקודות יש צירים וניתוקים, יוכל לסבול כל התעללות, ולא סתם בנו אותו כך לג'יפ מרוץ.
מה אומרים?
-
תגובה: רעיון שונה למתקן גלגל ספייר... תחשבו לפני שפוסלים
המתקן הראשון שבניתי לניבה שלי היה בנוי בדיוק כך, כדי לפתוח את הדלת האחורית הייתי צריך להוריד את המתקן על צירים ולפתוח, קצת מגביל את הגישה לבגאז' אבל אחלה שולחן עבודה..הייתה לי תמונה איפושהו אבל לא מוצא אותה עכשיו..
-
תגובה: רעיון שונה למתקן גלגל ספייר... תחשבו לפני שפוסלים
ואללה, אם תמצא תמונה יהיה נהדר. איך חיברת את הנקודות העליונות? ועד כמה זה באמת היה פרקטי?
-
תגובה: רעיון שונה למתקן גלגל ספייר... תחשבו לפני שפוסלים
ועוד מחשבה... הגלגל באותו מיקום, אבל המתקן לא יורד על ציר אופקי לרוחב הרכב, אלא על ציר אופקי לאורך הרכב - הגלגל כאילו מתגלגל כלפי מטה. מתקן עוד יותר פשוט, שמוגבל בעצם על ידי גודל הגלגל וגובה הרכב.
-
תגובה: רעיון שונה למתקן גלגל ספייר... תחשבו לפני שפוסלים
האמריקאי הראשון :) נראה פצצה
-
תגובה: רעיון שונה למתקן גלגל ספייר... תחשבו לפני שפוסלים
חשבתי בזמנו לבנות משהו כזה ליוסי כשהוא רצה שאבנה לו מתקן להרמת הגלגל. בסוף רוק סוליד עשו את העבודה...
-
תגובה: רעיון שונה למתקן גלגל ספייר... תחשבו לפני שפוסלים
-
תגובה: רעיון שונה למתקן גלגל ספייר... תחשבו לפני שפוסלים
נמרוד,
הרעיון השני - ציר אופקי דווקא מעניין, הוא פותר את הבעיה של המרחק מאחורי הרכב (פתיחת תא המטען בחניה צפופה)
עדיין אתה נשאר עם הסרבול של פתיחה כפולה בכל פעם שתרצה משהו מתא המטען.
האם יש דרך להסב את פתיחת הדלת האחורית לצדדים במקום כלפי מעלה?
אולי חלוקה של הדלת שליש/שני שליש ופתיחת דלתות לצדדים, הגלגל יכול להיות מורכב על הדלת...
ברור שזה מורכב יותר מתכנון מנשא לגלגל, אבל זה פותר את הבעיה באופן מושלם.
סער
-
תגובה: רעיון שונה למתקן גלגל ספייר... תחשבו לפני שפוסלים
בוא נגיד שהתחלתי מזה שאני מחפש מתקן פרקטי ופשוט לגלגל ספייר, עם מינימום שינויים למראה המקורי של הג'יפ...
גם במתקנים הסטנדרטיים יש שתי פעולות - הסתה של מתקן הגלגל הצידה ואז פתיחת הדלת. בגלגול כלפי מטה בצורה כזאת או אחרת נראה לי שהמתקן עצמו יכול להיות פחות ברזלים, הגלגל קרוב יותר לרכב, וזה שכדי להוריד או להרים את הגלגל עצמו כשמחליפים פאנצ'ר הרבה יותר קל (זו הסיבה שהאמריקאים בונים מתקנים כאלו דווקא לגלגלים גדולים במיוחד) אבל הבעייה היא שצריך להרים את משקל הגלגל כל פעם שרוצים גישה לבגאז', גם ביום יום.
-
תגובה: רעיון שונה למתקן גלגל ספייר... תחשבו לפני שפוסלים
מה רע בגלגל על הגג?
(הרעיון של מתקן שיורד דווקא חביב)
-
תגובה: רעיון שונה למתקן גלגל ספייר... תחשבו לפני שפוסלים
אתה לא יכול לשלב בוכנה חשמלית? או לפחות בוכנת גז? נראה לי שהמשקל העצום של הדבר הזה יגרום לך לא לרצות לפתוח את הבאגאז'. בהתחלה זה אולי לא יפריע אבל זה ימאס ואתה לא נהיה צעיר יותר עם הזמן.
-
תגובה: רעיון שונה למתקן גלגל ספייר... תחשבו לפני שפוסלים
המתקן שלי היה נראה בדיוק כמו בתמונה של הג'יפ האדום, בזמנו לא הייתה לי מכופפת אז החלק העליון היה פחות מעוגל (ממילא לא רואים אותו), ובניבה יש סף גבוה לדלת, היא נפתחת רק 2/3 למעלה ככה שהוצאתי פלאח מתחת הדלת בערך 4 מ"מ ואליו המתקן התחבר עם פין (R) וחתיכת גומי שהדבקתי למנוע קרקושים, מבחינה פרקטית זה קצת הפריע לגישה לבגאז' אבל אצלי גם ככה הבגאז' לא ענק אפשר לחיות עם זה, עם הזמן הסבתי אותו למתקן שנפתח הצידה על ציר עד שבן בליעל נכנס בי מאחורה ועיקם אותו..
עכשיו עשית לי חשק לבנות חדש... ד"א לגבי המשקל, אצלי הגלגל קטן יחסית (215) אבל הצירים נושאים ברוב המשקל אין בעיה להרים אותו ביד אחת ולסגור את הפין ...
ליאור
-
תגובה: רעיון שונה למתקן גלגל ספייר... תחשבו לפני שפוסלים
הפתעת אותי נמרוד.
לפני שבניתי את הפגוש שלי התלבטתי באותה נקודה ודווקא אתה שללת מתקן שבו המשקל יושב על הרסיבר של הוו גרירה...
אני דווקא אוהב את המתקו שבו גלגל נשכב 90 מעלות אחורה ויכול לשמש גם כשולחן לעת מצוא.
מפתיע אותי איך אף אחד בעולם עוד לא המציא קיט שמסב את הדלתות האלו לפתיחה הצידה ואז גם פותר על הדרך את העניין המציק הזה עם הגלגל.
ובעניין הפרקטיקה לרכב שלך-
הצירוקי קל להנדסה לפי מה שמצאתי בזמנו באינטרנט.
אתה מקשיח את הברזלים מאחורי הפלסטיקה של הפגוש, כולל הברקטים ומוציא החוצה רק זרוע לציר ומנגד מנגנון נעילה.
מעל זה אתה משאיר את הפגוש פלסטיק או אפילו מחליף אותו באותה דוגמא אבל מפח דק. אין אצלך הרבה דקורציה בפגוש.
אנסה למצוא תמונות של זה.
-
תגובה: רעיון שונה למתקן גלגל ספייר... תחשבו לפני שפוסלים
נמרוד
חפש בגלריה מיורוסטורי האחרון תמונה של איווקו LMV פתוח שדוגם על ידי ארקטיק טראקס. צילמתי אותו מאחור, מהצד של הגלגל ספייר. המתקן שלו הוא עם ציר אלכסוני. פותחים נועל, ומורידים את הגלגל לרצפה.
אסף.
-
1 קבצים מצורפים
תגובה: רעיון שונה למתקן גלגל ספייר... תחשבו לפני שפוסלים
בועז לא זכור לי שאמרתי משהו בעד או נגד משקל על הרסיבר בהקשר הזה.
בכל מקרה - אפשר גם להוריד את הגלגל באותו מישור כמו בציור, עם הגבהה כמו שלי לגלגל 31 אין שום בעייה וגם ל33 לא תהיה בעייה. יש מספיק גובה בין הגלגל המונח על הקרקע לבין הדלת, ונראה שהוא לא מפריע במיוחד בגישה לבאגאז'.
קובץ מצורף 70056
חנן - בתצורה הנ"ל שבה הגלגל יורד על מישור אנכי, המומנט על הציר קטן יחסית, ולכן קפיץ גז (או קפיץ רגיל) מבטל משקל יכול לעבוד. זה הזמן לעבור ללוח השרטוט.
-
תגובה: רעיון שונה למתקן גלגל ספייר... תחשבו לפני שפוסלים
במקרה הזה מתבקש קפיץ ספירלי, או קפיץ סליל בקוטר גדול שעובד לא בלחיצה אלא בפיתול.
אסף.
-
תגובה: רעיון שונה למתקן גלגל ספייר... תחשבו לפני שפוסלים
נמרוד, הרעיון של גלגל יורד על ציר האופק נחמד אך לא רק שלא יקל על בגישה הוא רק מקשה עליה.
היתרון בגלגל שסובב על צירו הוא בזה שעם כל ה"קושי " הרב של "שתי פתיחות", פעם אחת את הגלגל ואחר כך את הדלת, ברגע שהיסטת את הגלגל הצידה הוא כבר לא מפריע לגישה לתא המטען.
תראה מה קורה בציר אופקי, גם אם תצליח ליצור מצב שבו הגלגל יכנס למטה, מתחת למיכל הדלק , [ במצב פתוח ] עדיין יפריע לגישה.
סלח לי על השאלה אבל למעט היכולת ההנדסית / טכנית לייצור משהו שונה, מה רע בפתיחה צידית ? בכל מקרה לא פתרת את בעיית הבעיות - שתי פתיחות ...
-
תגובה: רעיון שונה למתקן גלגל ספייר... תחשבו לפני שפוסלים
.עלית עלי אסף... קפיץ פיתול בתוך הציר, ואולי אפילו קפיץ עלה.
-
תגובה: רעיון שונה למתקן גלגל ספייר... תחשבו לפני שפוסלים
אני חושב שהבעיה ההנדסית האמיתית בכל המתקנים עם הציר העומד היא מניעת התנועה של הגלגל לכיוון קדימה - אחורה.
דווקא ציר שוכב לאורך הרכב מונע את התנועה הזו בצורה מובנית, וזה גם אפקטיבי וגם פשוט לביצוע.
אסף.
-
תגובה: רעיון שונה למתקן גלגל ספייר... תחשבו לפני שפוסלים
עוד דבר - מה שמתבקש במקרה של הצ'רוקי הוא הצמדת הגלגל לדלת פלסטיק המתרוממת, וחיזוק גם של הצירים שלה גם של המסגרת וגם של הבוכנות.
אסף.
-
תגובה: רעיון שונה למתקן גלגל ספייר... תחשבו לפני שפוסלים
אני חושד שגלגל שיורד אחורה יקשה על הגישה לתא המטען גם אם יירד 'למטה' ובטח אם יפתח אחורה וגם יפריע בפתיחת הדלת בחניות ובסהכ למרות שהאתגר ההנדסי נחמד, יהיה פחות נוח.
אני התחלתי עם הרעיון ה'אחר' לחבר את הציר לגג וכך ייצרתי את המתקן המקורי שלי באופן שמאוד הוריד עלויות אבל יצא לכל הפחות מגושם (שעבד בסדר גמור)
ובהמשך תפסתי קצת אומץ (או טיפשות, אם תשאל את בועז ;)) וחיברתי לצד הרכב עם מפזר לחץ בפנים וזה הרבה יותר אלגנטי וחזק מאוד לטעמי.
-
1 קבצים מצורפים
תגובה: רעיון שונה למתקן גלגל ספייר... תחשבו לפני שפוסלים
רק כדי לגרות את המחשבה,
רעיון שלא מצאתי לו דוגמא, השתעשעתי איתו קצת בעבר ועדין מסקרן אותי הוא לתלות את הגלגל על הגג כשהוא רק 'יושב' על הדלת האחורית ובעצם יפתח יחד איתה.
המשקל יישב על צירים כחלק מגגון רציני.
כדי לא להישען על הצירים המקוריים של הדלת מבחינת המשקל וכדי שיהיה קל לפתוח אותה ידנית עם המשקל הזה יהיו בוכנות גז,
ומכיוון שהצירים לא באותה נקודה, המפגש בין המתקן לדלת יהיה מסילה.
שרטוט עקרוני בלבד וגס מאוד רק להמחשה...
קובץ מצורף 70059
-
תגובה: רעיון שונה למתקן גלגל ספייר... תחשבו לפני שפוסלים
ציטוט:
נכתב במקור על ידי
JUST DO B
רק כדי לגרות את המחשבה,
רעיון שלא מצאתי לו דוגמא, השתעשעתי איתו קצת בעבר ועדין מסקרן אותי הוא לתלות את הגלגל על הגג כשהוא רק 'יושב' על הדלת האחורית ובעצם יפתח יחד איתה.
המשקל יישב על צירים כחלק מגגון רציני.
כדי לא להישען על הצירים המקוריים של הדלת מבחינת המשקל וכדי שיהיה קל לפתוח אותה ידנית עם המשקל הזה יהיו בוכנות גז,
ומכיוון שהצירים לא באותה נקודה, המפגש בין המתקן לדלת יהיה מסילה.
שרטוט עקרוני בלבד וגס מאוד רק להמחשה...
קובץ מצורף 70059
זה כבר הרבה יותר פרקטי.
אם נתעלם [ או תצליח לפתור את בעיית המשקל עם בוכנות עזר ] מבעיית המשקל בפתיחה, או אז יש פה משהו , שיאפשר "פתיחה אחת " של כל הגישפט ... דלת + גלגל ..
עדיין חוזר לשאלה המקורית, מה כ"כ רע בפתיחה צידית ? כשהפגוש בנוי כהלכה, ומתוכנן נכון , אין בלאי. פשוט קווים נקיים . מה צריך יותר ?
-
תגובה: רעיון שונה למתקן גלגל ספייר... תחשבו לפני שפוסלים
אתה צודק יוסי. השאלה אם אפשר משהו פשוט יותר, בלי לבנות פגוש שלם. ברירת המחדל היא כמובן פגוש ברזל עם מתקן גלגל נפתח הצידה אינטגרלי, זה הסידור הנפוץ ביותר ולא סתם.
-
תגובה: רעיון שונה למתקן גלגל ספייר... תחשבו לפני שפוסלים
לדעתי דילגנו מהר מדי על שלב הפתיחה.
מה מניע אותך - מחיר, יופי, פשטות ביצוע, שמירה על מקוריות?
אין לך וו גרירה ולכן אתה ממילא הולך לבנות את כל התושבות בשביל זה.
ציר גם תהיה חייב.
מה שנשאר לך זה חיפוי פח.
קטן עלי יכולות התכנון שלך.
החומרים הם בעלות שולית ואני מכיר מישהו שישמח לכוון אותך
-
תגובה: רעיון שונה למתקן גלגל ספייר... תחשבו לפני שפוסלים
1. גלגל ספייר לא בתוך הרכב ולא על הגג (וגם לא על מכסה המנוע, ולא בצדדים)
2. גודל גלגל 31 או 33
3. פגיעה מינימלית בזוית נטישה.
4. מינימום שינויים עיצוביים, רצוי שמירה על הפגוש המקורי.
5. מחיר נמוך, פשטות, עד כמה שאפשר בנייה עצמית.
6. תוצאה מתפקדת ברמה גבוהה, לאורך זמן, בנסיעת שטח וכביש בכל מהירות (זה אומר גלגל כמה שיותר קרוב לבודי, נמוך מבלי לפגוע בזווית הנטישה הקיימת)
בין דרישות 5+6 יש סתירה מסויימת. היתרון והחסרון שלי - אני מתכנן טוב הרבה יותר מאשר מרתך...
דווקא יש לי רסיבר גרירה מקורי של ג'יפ.
-
תגובה: רעיון שונה למתקן גלגל ספייר... תחשבו לפני שפוסלים
תקרא שוב מה שהצעתי קודם.
לדעתי יותר נכון לבנות מסגרת שתיפתח עם הדלת. אני רואה שאני לא היחיד שחושב על זה.
אגב, בגלל שהדלת שלך עשויה מפלסטיק או משהו בסגנון, זה דורש בניית מסגרת שלמה. אם תפתור את הבעיה הזו בצורה טובה (בלי משקל מיותר) - פתרת את בעיית הגלגל.
אסף.
-
תגובה: רעיון שונה למתקן גלגל ספייר... תחשבו לפני שפוסלים
אתה גם כן מהנדס, כל מה שצריך זה לבנות את הדלת מחדש, ונפתרה הבעייה...
-
תגובה: רעיון שונה למתקן גלגל ספייר... תחשבו לפני שפוסלים
מתנצל על הפרגמטיות, אבל בשביל מה אתה ממציא את הגלגל?
הרי הרכב הזה נולד עם גלגל ספייר. יש לו מקום מסודר. אני מניח שהגלגל קטן.
אז מה?
אני נוסע משנת 98 עם גלגל ספייר קטן ומעולם לא הצטערתי על כך. בפעם בכמה שנים שנקרע צמיג (כי סתם תקר ניתן לתקן עם תולעת) אז נוסעים עם ספייר קטן. מה הסיפור?
בשביל זה להפוך את הרכב לפחות שימושי? להתחיל לפתוח בריחים ושערים כדי לשלוף שניה את הבקבוק של הקטנה מהבאגאז'? לנסות לטפס על הגלגל ספייר כדי להגיע לחלק הקדמי של תא המטען?
זה לא הגיוני, לטעמי.
-
תגובה: רעיון שונה למתקן גלגל ספייר... תחשבו לפני שפוסלים
ציטוט:
נכתב במקור על ידי
חנן-ג'יפולוג
מתנצל על הפרגמטיות, אבל בשביל מה אתה ממציא את הגלגל?
הרי הרכב הזה נולד עם גלגל ספייר. יש לו מקום מסודר. אני מניח שהגלגל קטן.
אז מה?
אני נוסע משנת 98 עם גלגל ספייר קטן ומעולם לא הצטערתי על כך. בפעם בכמה שנים שנקרע צמיג (כי סתם תקר ניתן לתקן עם תולעת) אז נוסעים עם ספייר קטן. מה הסיפור?
בשביל זה להפוך את הרכב לפחות שימושי? להתחיל לפתוח בריחים ושערים כדי לשלוף שניה את הבקבוק של הקטנה מהבאגאז'? לנסות לטפס על הגלגל ספייר כדי להגיע לחלק הקדמי של תא המטען?
זה לא הגיוני, לטעמי.
נכון שלפעמים להמציא את הגלגל מחדש זה מיותר אבל מה לעשות שיש דברים שמאלצים אותנו
למשל: מיכל הגז למי שיש הסבה לגז...
למשל: ספסל ישיבה למי שיש לו מעל ל3 ילדים ולא מוותר על הגיפ לטובת יפני 7 מקומות אורגינל...
הבעיה היחידה בפיתרון של JUST TO B שמרכז הכובד של הרכב עולה למעלה בגלל משקל הבוכנות, המסילות ומבטלי המשקל.