מעניין : האם ובמקרה ,הם היו גובים מחיר שפוי לרכב כזה , האם אזרחיים היו קונים .והאם הם היו שורדים ?
Printable View
מעניין : האם ובמקרה ,הם היו גובים מחיר שפוי לרכב כזה , האם אזרחיים היו קונים .והאם הם היו שורדים ?
לכאורה הבעיה היא שסופה 3 נבנה מכספי הסיוע האמריקאי ומוגדר רק לשוק הצבאי.
הבעיה האמיתית היא שהגניוס היהודי לא מצליח לחשוב על פטנט ל"אזרח" מוצרים כאלה לשוק האזרחי.
באופן מעשי, ביום שהוחלט כי על תוצרת תע"ר יוטלו מיסים כמו על מכוניות מיובאות, המחיר עלה פי 2 ומאז אין קונה שפוי שיקנה ג'יפ תוצרת הארץ. לייבא רוביקון דיזל מאירופה יעלה פחות.
זה מה שקורה כשהמדינה מנוהלת על ידי פקידים ולא על ידי מנהיגים.
אסף.
לפני לא מעט שנים, באמצע שנות ה90, עתרו יבואני הרכב לבג"צ, כי הם ראו שג'יפי סופה נמכרים בכמויות יפות, כיוון שהוצעו במחירים נמוכים משמעותית מהטנדרים והג'יפים היפנים שרק החל הייבוא שלהם.
הם דרשו כי על תוצרת תע"ר יוטלו אותם מיסים כמו שיש עליהם.
המדינה, במקום לומר "זכותנו לקבוע העדפה למפעל שמרכיב מכוניות בארץ כדי לעודד אותו", תגובה של מנהיגות, בחרה להשיב "וואלה? למה לא? ככה נרוויח יותר מיסים", תגובה של פקידות.
(כמובן, לא מדובר בציטוטים מדוייקים).
וביום מחיר של ג'יפ סופה עלה מ99000 ש"ח לבערך 200000 ש"ח. ובזה נגמר הסיפור עבור תע"ר.
אסף.
תודה אסף, אבל אני שוב שואל- יש מישהו בעל אינטרס הפוך ? (הפעם נחריג, חוץ מ-80 העובדים, גם את ״אנחנו״ - המדינה, שלא יודעת מה טוב לה...)
מישהו שירוויח מזה ?
לא יודע.. לא נראה לי.
אסף
מחיר סופה עם מיסוי אמור להיות מעל 300 אש״ח.
מס הקניה נועד בדיוק בשביל ליצור העדפה מתקנת לתוצרת הארץ.
אפשר להשתמש בזה מחר בבוקר אם רק ירצו כפי שעשו לטובת בטר פלייס בדיוק.
סתם מנוולים.
וואלה זה רעיון.מעביר את הלינק לשרשור לאחד מקובעי המדיניות באוצר. אולי יעזור במשהו.
נועם, זה נושא ישן ולעוס. זה לא יזיז כלום לאף אחד באוצר.
אלה לא רואים בני אדם ולא פרנסה בפריפריה ולא חזון ולא כלום. הם רואים רק מספרים, ורק שני ס"מ לפני האף שלהם ולא מילימטר מעבר לזה.
למדינה הזו באמת אין הנהגה. רק פקידונים. הרבה יותר מדי פקידונים. ואני אוסיף שהם גם קטנים ורעים וסיפורים עליהם לא חסר.
בשביל "להרוויח עוד קצת מיסים" הפקידונים יחסלו גם את המפעל הזה, ישלחו עוד 80 משפחות לרחוב ללא פרנסה והמדינה תצטרך לשלם להן קצבאות (אבל זו כבר בעייה של משרד הרווחה, לא של משרד האוצר... ככה זה מתנהל שם, לא?...)
"לא הפלסטינים, לא חמאס, לא חיזבאללה ולא איראן. מדינת ישראל היא האויב הכי גרוע של אזרחיה", זה משהו שנדהמתי לשמוע מפי עובדת מדינה ותיקה ומאד-מאוד בכירה, לויאלית למערכת וכזו שאמורה להתבטא בצורה הכי דיפלומטית שאפשר... באותו רגע היה נדמה לי כאילו שמעתי את עצמי מדבר. ואני לא אוסיף.
נפגשתי במקרה ביום רביעי האחרון עם בעל המפעל ושוחחנו על זה קצת. הוא היה מאושר שאפשר וניתן להמשיך עוד ולקיים אותו.
הבעיה עם הפקידונים זה שהם עושים ניתוח לעכשיו כמו כל דבר במדינה הזו.
הם לא רואים שבוע קדימה וגם לא שנתיים. הרי ברור שאם מס הקניה על רכבים
של תע"ר יהיה 15% או אפילו 0% הם ירוויחו יותר כסף ממיסים מאשר לשלם
דמי אבטלה והבטחת הכנסה לכל אלה שלא יעבדו שם.
הרי ברור שג'יפאי אמיתי יעדיף לקנות סופה ישראלית על רנגלר גם אם המחיר
יהיה דומה. ועל אחת כמה וכמה אם יהיה זול יותר.
שום דבר לא ברור וכולנו מסתכלים דרך החור בגרוש. למה לקנות סופה ב-350K אם יש רנגלר ב-250K ורוביקון ב-280K?
תוצרת מקומית צריכה להיות מוגנת על ידי הקלות מיסוי משמעותיות שיתבטאו במחרי קניה נמוך משמעותית.
אני אצא רגע מהקונצנזוס ואהיה סנגור השטן..
רק שוכחים, כולל דרור, שרמת הגימור של הסופות היתה "על הפנים" בלשון המעטה ואפילו חלקי הפלסטיק "תפסו חלודה" - ודרור, למרות אהבתו הרבה למותג/רעיון, כתב ל זה לא אחת.
אני גם זוכר את הבעיות של דגם הדיזל והגיר האוטומטי ושאר הניסויים הקושלים, שאם היו קורים ב... לנד רובר (לדוגמא), כולם כבר היו מעלים את הרכב על המוקד.
כך שתחרות אמיתית לאופזיציות לא היתה (ונראה לי שגם לא תהיה), אלא רכבי מכרז, שיצאו לשוק הפרטי.
עד כמה שאני זוכר, מאחת הכתבות (אולי ביקור של דרור במפעל..לא זוכר), ג'יפ התנו מכירת חלקים לתע"ר, באי-תחרות, לרנגלר ועוד אני זוכר, שגם עם מיסי ייבוא, ה"סופה" שייוצרה במצרים יצאה זולה יותר מזו שבנצרת אבל אסור היה לייבא, נדמה לי, בגלל ג'יפ/קרייזלר.
וחוץ מזה, איזה ערך אסטרטגי יש למפעל שמרכיב מחלקים שמיובאים, רובם ככולם, מחו"ל, על פני ייבוא ממפעל המקור?
80 עובדים, עם כל הכבוד והסימפטיה, הם לא מספר שמצדיק שינויי במדיניות המיסויי/ייבוא והם, שוב עם כל הסימפטיה, לא טובים יותר מעובדי פרי הגליל או כל מפעל אחר בסכנת סגירה.
זה שהנושא הזה קרוב יותר לליבנו, לא הופך אותו לחשוב יותר.
תסתכלו על זה באופן אובייקטיבי:
- מפעל שתלוי לחלוטין בייבוא.
- מייצר מוצר בסיסי ביותר, שלא עומד בסטנדרטים מודרניים אזרחיים.
- שיש לו שוק מצומצם ביותר.
- מפעל "שחי" רק בזכות הסיוע הצבאי האמריקאי.
- לא מצליח לחדור לשווקים אחרים בעולם, באופן "שיחזיק" את עצמו.
- לא מצליח להתמודד עם חלופות אחרות שיש בשוק (צבאי או אזרחי).
מה ההבדל בינו לבין, לדוגמא, המתפרה שמוכרת לצבא?
המפעל הזה, כבר שנים, חי על "נדבות" של משרד הביטחון, שמסיבות פוליטיות בלבד, ממשיך לקנות ממנו (בכל תקופה, יוצאות כתבות שבמכרז של הצבא, ולא חשובה בכלל הסיבה, לא בוחרים בסופה והפוליטיקאים "מכופפים" את הבדיקות העינייניות (כולם פה רק משבחים את צוות ויחידות הבדיקה והניסויים של צה"ל) על מנת להציל את תע"ר - שנים.
אני, ברצון הייתי קונה סופה חדשה אבל רק במחיר נמוך משמעותית מזה של הרנגלר.. משמעותית!
אבל...
בשנת 2000 סופה קצרה פתוחה (כבר היה כתוב עליה Jeep) עלתה 97,000 שקל. דגם סגור ארוך עלה בערך 120,000.
רנגלר? היה כאן דבר כזה? מכשירי תנועה עשו טובה ואפשרו לך להזמין TJ ב-250,000 שקל ולחכות לו. ולחכות לו, ולחכות לו. TJ בסיסי מהחנות, אם תסלח לי, ג'יפ עדין של כוסיות עם מפרט טכני של צעצוע, גלגלי סקטבורד ומרווח גחון של פיאט פונטו, בקושי מטפס על מדרכה בלי להצליב. כדי שאפשר יהיה לנסוע לטייל בשבילי קק"ל הוא צריך שיפורים. איפה הסופה ואיפה הוא...
בפחות מ-100K, גם בשנת 2000, סופה היתה קנייה מעולה.
אבל בין לילה המחיר עלה ל-283,000 שקל. לא פחות. זה בזכות אותו/ם יבואן/ים ואותם פקידוני משרד האוצר. ככה מחסלים מפעל, ככה שולחים מאות אנשים לרחוב בלי עבודה.
לא רוצה להזכיר שמות, אבל לא קשה לנחש למי בדיוק זה כל כך הפריע לראות את תע"ר מצליח למכור מאות סופות בשנה בשוק האזרחי.
היום אני מעדיף סופה 3 במפרט הצבאי על פני רוביקון אזרחי חדש. לא בגלל סנטימנטים לתע"ר אלא בזכות איכות המוצר עצמו. כל מה שצריך זה שהיא תעלה פחות כי היא בכל זאת ספרטנית ואיכות הגימור פחות יפה (מי שישמע איך JK אמריקאי מקורי מגומר, ממש תחרות לבנטלי). זה רק עניין של מיסי קנייה ואין סיבה שתוצרת מקומית לא תזכה להקלה במיסוי.
ולאיכות המוצר באמת אין שום קשר.
דרור-
מכשירי תנועה ותע"ר - בבעלות כמעט זהה.
חשוב לומר את האמת. בגלל מיקומנו הגאוגרפי ומחסור בלקוחות אין הצדקה למפעל רכב בישראל, ביחוד למפעל ש 90% מרכיבי המוצר מיובאים מחו"ל. מעבר לכך, המסגרייה בנצרת מעולם לא ייצרה מוצר באיכות סבירה למרות שכאמור רוב המרכיבים העיקריים, איכותיים ומיובאים כקיט מוכן להרכבה. הבדיחה הגדולה, העצובה והמבישה ביותר היה דגם הדיזל שתכנון יחסי העברה אינפנטילי גרם לכך שהרכב לא הצליח לזנק בעלייה ברחוב בלפור בחיפה.......עצוב אבל זאת המציאות. נראה שהקשר ארוך השנים עם הצבא ניוון את המפעל בנצרת וגרם להם לייצר מוצרים ירודים שלא מסוגלים לעמוד בתחרות מול רכבים מיובאים.
דרור.
- אתה רק שוכח ששגם בשנת 2000, כל החלקים היו מסובסדים ע"י המדינה, בצורה כזו או אחרת ו/או לא שולם עליהם מס ייבוא מלא (כמו על כל חלק מיובא) ובגלל זה יכלו למכור במחיר לא ראלי.
- ועוד דבר שאתה שוכח, שכל החלקים מיובאים ואז למה שלא יהיה עליהם מס כלשהו.
- והכי חשוב, אתה שוכח שכל יתר אזרחי מדינת ישראל, מימנו את המחיר הנמוך של הרכב, שאין לו כל זכות קיום בפני עצמו ואולי כדאי להעביר את הכסף הזה להצלת מפעלים קצת יותר חיוניים..
- ואתה לא צריך לשכנע אותי, שהגימור של רנגלר (גם היקרים, מעור ונצנצים) הוא ברמה של משחק לגו, של ילדים אבל של הסופות עוד יותר גרוע.
והמחיר של הרנגלר הוא תוצאה של מיסוי משוגע של כלל המכוניות בארץ ולא רק של הרנגלר ואני לא רואה שום סיבה להעדיף את חובבי הסופות על פני חובבי המאזדה 3.
מחר יחליטו להקים מפעל הרכבה של מאזדה 3 (בסטנדרט נמוך יותר) עם 80 עובדים שמייצרים 100 מכוניות לשנה, ללא כל ייצור מקומי - מעיין הרכבת קיטים וירצו סיוע/הנחות/סיבסוד...
תומקאר לא משלמים מיסי ייבוא על המנועים שהם קונים? הם מקבלים בחינם את מערכות ההילוכים? ייבוא הצמיגים שלהם זוכה להנחה מיוחדת להם בלבד?
תע"ר מייבאים (אל מייצרים), מנוע, גיר, סרנים, שילדה, גוף, פנסים, צמות חשמל... כמעט רכב שלם - ומבצעים שינויים/שיפורים כאלה ואחרים - סדנת שיפורים לרכב קיים.
הם אפילו לא כמו החיקויי של פיאט לדיפנדר, שהוא איכותי יותר מהמקור..
מה הרעיון הגדול שהם מביאים והתרומה למדינה, מלבד מקום עבודה של 80 איש? ושוב, מבלי לפגוע בעובדים, שלא אשמים בכלום.
למה? מה הראיייה ארוכת הטווח שיש באחזקת מפעל כזה והתרומה לכלכלה?
נכון, עד לפני שנת 2000, המפעל נהנה מהעדפה, מסיבה כזו או אחרת אבל..
עם כל הכבוד, הבסיס הקיומי של המפעל הזה (ששנים זילזל בכולם, כולל בלקוחות הגדולים/עיקריים/יחידים שלו, עם איכות ייצור מעליבה, שלא לומר מסוכנת של כל כלי הרכב שהרכיבו בו) הוא ביטחוני, היינו הצבא כלקוח.
אפילו הלקוח הזה, שהמפעל היה צריך לעשות כל שביכולתו להניח את דעתו, לא רוצה את המוצר, מסיבות כאלה ואחרות, שאין כל ספק (אני מקווה) שהן אובייקטיביות (מבצעיות ומימוניות).
אז...
תזכיר לי שוב, מדוע צריך להעדיף את תע"ר, על 80 עובדיה, על פני פרי הגליל?
תוצרת ישראלית צריכה להיות מתועדפת מול תוצרת חוץ כל זמן שזה לא גורם ליקור התוצרת המיובאת באופן מלאכותי.
אנחנו רוצים פה תעשיה בריאה ותעסוקה לכלל האזרחים.
לא רק הייטק.
זה טוב גם שיותר כסף נשאר בארץ.
הגיון פשוט שכול אחד יכול להבין בקלות
לפחות כל מי שגר בארץ..
עוקצנות... אני אתעלם בגבורה ובבגרות..
אני מסכים עם כל מילה ודיעה שלך, כפי שמופיעות מעלי.
איך הסופה נכנסת להגדרה של "תוצרת ישראל"?
חוץ מחומר הריתוך, בחלקים מסויימים, אין שם שום דבר שמיוצר בישראל..
האם זה לא ״ביצה ותרנגולת״ ? (שוב, אני שואל מחוסר ידיעה).
מחד, המפעל ממומן ומסובסד, ומאידך, מוגבל מבחינת אפשרויות היבוא, היצור, המכירה והיצוא.
הבנתי נכון ?
נשאל אחרת:
מפעל כזה, בעל הנהלה רעננה, יצרנית ויוצרת, ללא הגבלות ומגבלות יצור ומכירה אך עם תעדוף של תוצרת מקומית - יצדיק את עצמו ?
האם, המפעל של עידו, עומד בפני אותם קשיים ?
גם מה שמורכב בישראל זה תוצרת ישראל.
גם dell למשל רק מורכב בארהב מרכיבים סיניים.
ה certificate of origin הוא usa ולסופה israel.
בקיצור, זה מספק תעסוקה ורווח לישראלים ולמדינה.
מבחינתי שיביאו עוד הרבה מפעלי הרכבה לארץ. יעשה לנו הרבה טוב.
ברור. ואני מאוד בעד.
אבל DELL לא מבקשים סיבסוד מהממשל ואם יש מס על הרכיבים, משלמים - לא מקבלים כחלק מהסיוע הצבאי ואז מנסים למכור לאזרחי...
הגיון פשוט שכל סטודנט שנה א' לכלכלה יכול להסביר מדוע הוא פשוט לא נכון (לכלל המדינה).
מעבר לזה, אם אני לא טועה, לתת מיסוי שונה על תוצרת הארץ לעומת תוצרת חוץ, פרושו מיסי מגן, שהיום מבינים כמה הם פוגעים בכלכלה ועושים ההפך מ"תעשיה בריאה ותעסוקה לכלל האזרחים", וישראל חתומה על שלל הסכמים של שוק חפשי ואיסור על מיסים כאלה, לטובת כולנו.
הבעיה העיקרית של הכלכלה כאן הוא חוסר תחרות, והבעיה העוד יותר עיקרית היא שבחרנו מישהו שידאג לשמר את חוסר התחרות לטובת חבריו הטייקונים (ואין הכוונה לביבי).
הרצאה מאלפת של ד"ר ירון זליכה בנושא בשפה פשוטה ללא כלכלנים.
ברנרד,
גם הדיפנדרים שהגיעו לכאן היו מורכבים בטורקיה. ולא תוצרת בריטניה, עד כמה שהבנתי, ונמכר בטורקיה במחיר נמוך יותר מאשר לייבא מחוץ למדינה.
ואותו הדבר במפעלי טויוטה המקומיים בדרום-אמריקה, שהעסיק עובדים מקומיים ויועד להציע לשוק המקומי רכבים מורכבים במחיר תחרותי לייבוא.
זה לא פסול כלל לתת תעדוף למוצר שעונה על הכללים שמאפשרים להגדיר אותו כייצור מקומי.
נהוג בהרבה מאד מדינות.
כי אין מיסוי על מחשבים....
כל מדינה אמורה להעדיף יצור מקומי שדואג לתעסוקת האזרחים שלה ובלבד שהתחרות הלא הוגנת הזו לא תגרום לייקור המוצר הסופי לצרכן.
ברכב אין סכנה כזו כי ממילא המיסוי (מס קניה)עליו הוא כ 90 אחוז ולכן הנחה ליצרן.מרכיב המקומי לא תפגע בצרכן.
כשרוצים לעזור הם יודעים לעשות את זה מצויין - ראה מקרה בטר פלייס שקיבלו כמעט או לגמרי פטור ממס...
הסיוע למיטב הבנתי הוא שהאמריקאים משלמים על הרכב המוגמר במקום שהכסף ירד מתקציב הבטחון.
את הרכיבים ושכר העבודה המפעל משלם מכספו.
אני לא יודע ואני מאוד מקווה שאין אותו מס על חלקי חילוף ועל רכיבים שמשמשים ליצור.
למיטב הבנתי לא אמור או יותר נכון לא נכון והוגן להטיל מס על רכיבים ליצור וגם על המוצר המוגמר כי זה מיסוי כפול.
ראו מה המדינה יודעת לעשות בשביל מי שהיא חפצה ביקרו.
קראו ותתעצבנו-
http://www.jdn.co.il/news/224487
לסייע ליצרן הישראלי אפשר בדרכים רבות. אפשר גם סתם לשפוך עליו כסף ממשלתי.
מה שחשוב זה לסייע למשק הישראלי תוך ראיה מורכבת של צרכנים, יצרנים וממשלה.
נחמד שאתה חושב שלא הבנתי את הפרק הזה בכלכלה. ראש החוג לכלכלה באוניברסיטה חולק עליך ודאג להביע את זה בציון.
אתה מוזמן להתווכח איתו.
לא לריב ילדים.
אני בעד לעזור למוצר ישראלי, גם במחיר כלשהו של פגיעה בתחרות "בריאה" וגם נגד כוחות השוק "הטבעיים" (עאלק.. אם יש באמת דבר כזה).
אבל פה, איך בדיוק עוזרים?
זה לא רק עניין של מחיר אלא של מוצר שלא עומד בסטנדרטים שמהווים תחרות עם כלי רכב מודרני (לפחות לא עד דור סופה 3).
בועז, אין מיסוי על מחשבים בישראל. אנחנו מדברים על DELL, שמקבלים אותו יחס כמו כל חברת מחשבים אחרת ולא מבקשת הקלות/מענקים וכל מיני דברים אחרים..
ובאותו עניין.. אם DELL יבואו ויפתחו מרכז הרכבה בישראל (שהרי DELL היא בסך הכל חברת הרכבות רכיבים ממותגת), על כל הכרוך בכך - הכנסות למדינה + ייצוא המוצרים - כמו שנתנו פה את הדוגמא של טויוטה ולנד רובר בטורקיה וכו', זה משהו אחר לגמרי. שם זה מפעל טויוטה לכל דבר שגם מייצא מוצרים של טויוטה ולנד רובר לכל מיני מקומות בעולם (מישהו אמר ישראל?) ומתחרה בשווקים, כמוצר של החברה - מפעל כזה תורם לכלכלת המדינה. הוא מפעל ייצרני, שקונה מוצרים בשוק המקומי, מעסיק פועלי ייצור לכבישת מתכת, יציקת מתכת, משלם מיסים על ייבוא הרכיבים והחומרים וכו'.. והכי חשוב.. מייצא - מפעל רכב לכל דבר.
מה עושה תע"ר?
קונה/מקבל חלקים של ג'יפ ו/או קרייזלר ומרכיב רכב "דמויי ג'יפ" שאסור לו להקרא ג'יפ ואסור לו להמכר כג'יפ וברור שאסור לו להיות מייוצא כג'יפ.
הוא מקבל (כמעט) הכל מוכן ועורך שינויים מינוריים, לפי דרישות ספציפיות של לקוח (שבויי פוליטית) מוגבל בכמות הרכישה, בגלל אילוצים כאלה ואחרים.
המוצר הסופי, נחות מהמקור (אני עוד זוכר את המשפט של אסף, במבחן האחרון של אחת הסופות, על הדלת האחורית, שעדיין צריך "לעבוד" על תיכנונה..).
מפעל, שעם כל הכבוד, שנים עומד על כרעי תרנגולת ולא מצליח להביא למימוש את הפוטנציאל הגלום בו (לטענתו)...
גם אני מסכים שהיה נחמד מאוד לקנות רכב דמויי רנגלר (עם שיפורים פה ושם, לאוריינטציית השטח המסוקסק - כמו שדרור (ואני) אוהב) במחיר מצחיק.. אבל איך זה בדיוק עוזר לכלכלה בישראל?
בוא לא נהיה צבועים.
לקרוא לתע"ר "סמל ישראלי" זה פופוליזם זול.
פעם, כשבנו (כן, לטוב ולרע) את הסוסיתא והכרמל ואפילו הסאברא, זה היה סמל ישראלי - לקחו בסיס אנגלי ועליו בנו רכב ישראלי לגמרי. אז מכרו לצבא, משום שזה היה פטריוטי אבל התליחו לא רע גם בשוק האזרחי - עד גבול מסויים.
פורד אסקורט ונדמה לי הילמן (ולא מזמן, ראיתי פה באיזו תכנית רכב אמריקאית לחלוטין, שגם דודג' הורכבו בארץ) רק הורכבו פה ואף אחד לא קרא להם "סמל ישראלי" ולא קפצו כשההרכבה חדלה להיות קדאית והופסקה.
שונה לגמרי מתע"ר של היום.
אני לא אומר שתע"ר הם אנשים רעים.
הם מתמודדים עם שכר עובדים לא תחרותי, הוצאות תיפעול גבוהות יחסית לחו"ל (חשמל, מים וכו'), חוסר במשאבים מקומיים ושווק מקומי קטן - כמו הרבה מפעלים אחרים שנאלצו להתעדכן או לחדול - כולם סמלים ישראלים.
תוסיף את כל זאת להיסטוריה, כפי שציינתי, מזלזלת ואיכות גרועה, ותחרות בינלאומית (חוץ מההגבלות שג'יפ הטילה כתנאי להספקת החלקים) והאמת... אין הצדקה לסיבסוד ממשלתי של מוצר מותרות/תחביב כזה...
עצוב אבל ככה זה.
ותסלח לי, תמיר.
זליכה, גם אם הוא צודק עובדתית ואקדמאית, הוא דוגמא ל... כלום.
הרבה רוח וצילצולים וסיסמאות ו.. התרכזות בדברים שיוצרים יחסי ציבור, במקום להתמקד בדברים החשובים באמת.. כמעט כמו מבקר המדינה הקודם.
לא סומך עליו ולא על המלצותיו - רוצה חוו"ד שנייה ושלישית..
ועוד דבר, אחרון.
אני הייתי נגד בטר-פלייס מהרגע הראשון והקונספט שלה נראה לי מטופש ולא מעשי, לחיי היומיום. במיוחד "פטנט" הטעינה המונופוליסטי, שהיה אמור להעשיר את החברה עצמה..
אבל.. וזה אבל גדול - היה סיכויי לשנות את סדרי העדיפויות האנרגטיים במדינה (ובעולם??) וייצר יחסי ציבור טובים מאוד לישראל, כמובילת דרך וכו' וכו' - משהו ששווה, באופן עקרוני, להקדיש לו סיוע ממשלתי/ציבורי.
ברור שתמיד יש מי שמתעשר (אגסי) אבל גם יש מי שמפסיד אם לא הולך (עידן עופר, גם אם לא חסר לו ושגם בעלי מניות הפסידו - הוא המפסיד העיקרי) אבל היה גם למדינה מה להרוויח.. והרבה.
לא הצליח - חבל וצפויי..
כל מי שהתאהב בסופה בחייו ויודע מזה לחטט מתחת למנוע במזג אוויר קיצוני ולחפש מה התנתק\נשרף או קשר את דלת המטען עם אזיקונים רק כדי שלא לאבד את הציוד או ניסה לסגור את דלת הנוסע ולהעביר להילוך שלישי באותו זמן כי היא החליטה להיפתח באמצע כיכר או אפילו חד אבחנה שהצליח למצוא את העכבר האסטמתי שנבחר בקפידה לגור בתוך יחידת המיזוג המפנקת ועוד ועוד, יכול להגיד בשקט בשקט כדי שחס וחלילה היא לא תעלב שם בחנייה ותחליט לשבוק, שתע"ר היא סמל לאיכות הרכבה פושעת ושאין כל הגיון להרכיב רכב שכמעט כל חלקיו מיובאים. יש פה מספיק מוחות, כח עבודה וכשרון שיכלו לתכנן מאפס רכב ישראלי 100% במיוחד במדינה שיש בה כמעט כל סוג שטח, אם לאדם מוכשר כמו עידו כהן למשל ורבים וטובים כמוהו היתה האפשרות לייצר ולמכור רכבים בלי להיות טיייקונים או מקורבים למיניהם