תגובה: מה עדיף צר או רחב?
בוא ונאמר שמה שאנחנו רוצים מהצמיג זה קודם כל אחיזה. בלי אחיזה גם הג'יפ הכי נעול ומשופר בעולם לא מתקדם. אפילו לא ס"מ אחד.
אז רחב או צר? נכנסים עוד כמה פרמטרים כמו משקל הצמיג והשפעתו/העומס שהוא מפיל על המכלולים, דיוק ההיגוי ואחיזה בכביש ובשביל. ציפה/חיתוך בבוץ וכו'.
כביש: הרכבים שלנו הם רכבי טיולים והם נדרשים להתמודד עם מגוון רחב של תרחישים. גם בטיול הכי אקסטרים שתעשה, עדיין אתה נוסע אליו בין 50 ל-200 ק"מ על הכביש. לכל כיוון. והתנהגות הצמיג בכביש חשובה - אחיזה, שקט, נוחות, ויברציות וכו'. צמיג רועש, קשה, או כזה שגורם לרכב לשייט או לוברץ או כזה שאוחז רע ומחרבן את ההיגוי ודורש ממך מהירות איטית ועירנות מוגברת, מעייף אותך. גורם לך להגיע לשטח כשאתה מותש ולחזור הביתה מפורק לגמרי. בגדול, צמיג צר יחסית מתפקד טוב יותר בכביש ואפילו יחסוך לך קצת דלק.
שטח: סוגי השטח בישראל הם מאוד מגוונים - יש סתם שבילי שדות או כורכר ויש טרשים ויש סלעים/בולדרים ויש דיונות - וחלק מהמסלולים עשויים להפגיש אותנו עם כל אלה גם יחד. חוץ מזה יש גם בוץ בחורף ואולי גם קצת שלג בירושלים ובצפון. באופן כללי מאוד, צמיגים רחבים יותר מכילים יותר אוויר, מאפשרים הפחתת לחץ משמעותית יותר, אוחזים יותר ועובדים טוב יותר בשטח. זה כמובן מאוד כללי ויש תרחישים יוצאי דופן - לדוגמא, בבוץ לא עמוק מאוד ובשלג שיורד בישראל שאינו עמוק - דווקא צמיג צר "חותך" טוב יותר את השכבה העליונה ואוחז טוב יותר בתשתית הכביש/שביל המוצקה יותר.
רובנו מסתפקים בסט צמיגים אחד שאמור לדעת להסתדר בכל התרחישים האלה, ומטבע הדברים דרושה איזו שהיא פשרה שתיתן תוצאה סבירה עד טובה בכולם. לטעמי, רוחב "נכון" לצמיגים ברכבים בסדר הגודל שלנו כמו סיקס/סופה/רנגלר וכו' הוא 10.5 - 12.5 אינץ'. זה גם הרוחב המקובל ברוב צמיגי השטח שאנחנו משתמשים בהם בקטרי 31-33-35.
מה שבטוח - קוטר הצמיג משנה המון. תבחרו בצמיג הכי גדול שיצרן הרכב מאפשר לכם.
תגובה: מה עדיף צר או רחב?
על זה דיברתם אחרי שהלכתי לישון..?
רחב עדיף, מה שמחזיק את הרכב או מה שמייצר אחיזה זה חיכוך .
יותר שטח מגע- יותר חיכוך
תגובה: מה עדיף צר או רחב?
בת מצלצלת לאמה ובהתרגשות רבה מספרת שהיא רוצה להתגרש מבעלה משה.
"כל מה שהוא רוצה זה סקס, בקר, צהרים, ערב, לילה - סקס...סקס...סקס..סקס...ועוד פעם סקס!
כשהתחתנתי איתו , איברי המוצנע היה בגודל 5 אגורות ועכשיו הוא רחב כמו 5 שקלים! די נמאס לי!"
"תקשיבי לי", עונה האם ואחר כך תעשי מה שאת רוצה:
"את נשואה למיליונר, את גרה בבית יפהפה עם בריכה בקיסריה, יש לך ג'יפ מרצדס,
את מקבלת סכום אגדי לבזבוזים, נוסעת לחופשת חלומות 6 פעמים בשנה,
ואת רוצה להגיד לי שאת כל זה את רוצה לעזוב בגלל 4 שקלים ו 95 אגורות?"
תגובה: מה עדיף צר או רחב?
בטיול בתאילנד, החליפו לנו לפני עליה (רמת קושי בינונית מינוס) טנדר עם צמיגים רחבים בטנדר עם צמיגים צרים (שניהם טויוטה ויגו משופרים).
לשאלתי למה להחליף, המדריכים טענו שהטנדר עם הצמיגים הדקים עולה טוב יותר.
אישית, לא נשמע לי הגיוני, אבל זה הסיפור.
Sent from my LG-D802 using Tapatalk
תגובה: מה עדיף צר או רחב?
ציטוט:
נכתב במקור על ידי
דידו
על זה דיברתם אחרי שהלכתי לישון..?
רחב עדיף, מה שמחזיק את הרכב או מה שמייצר אחיזה זה חיכוך .
יותר שטח מגע- יותר חיכוך
אם אני זוכר נכון איך התיחסות לשטח המגע במשוואה של החיכוך.
אלה רק מקדם חיכוך ונורמל (מסה).
תגובה: מה עדיף צר או רחב?
ציטוט:
נכתב במקור על ידי
דידו
רחב עדיף, מה שמחזיק את הרכב או מה שמייצר אחיזה זה חיכוך .
יותר שטח מגע- יותר חיכוך
אחיזה זה לא רק חיכוך או יותר נכון חיכוך זה לא רק שטח מגע.
שטח זה לא אספלט או בטון אחידים עם מקדם חיכוך קבוע, אלא משטח לא אחיד, במקדם החיכוך ובצורה.
ולכן צריך איזון בין שטח הפנים לבין משקל הרכב, כי רחב מידי יכול בתנאים מסויימים לגרום לציפה וחוסר אחיזה.
זה בולט בנסיעה בשיפוע על מצע משוחרר, וראו את יפה בסרטון של התפלץ 6x6 של ברוך שלא הצליח לטפס החוצה מתעלה, הגלגלים מסתובבים ומחליקים בלי לחפור פנימה.
וכמובן יש גם מבנה הסוליה.
רחב וחלק או צר יותר וגס?
או רחב וגס..
אז אם מתייחסים לרגע רק לנושא העבירות ששלמה פתח איתו, בשטח סלעי, הייתי מעדיף צמיג רחב וגמיש, עם סוליה אגרסיבית ש״ימצא״ אחיזה הרבה יותר מאשר צמיג צר.
זה יכול להיות שן אחת, או דופן שמתחככת בנק אחיזה היחידה שיעשה את ההבדל.
בעצם, בשטח, למעט חול, ובוץ דליל מאד, בכל מקום הייתי מעדיף רחב על צר, כל עוד לא הגזמנו ברוחב.
Slowly..
תגובה: מה עדיף צר או רחב?
ציטוט:
נכתב במקור על ידי
ד ו ר ו ן
בעצם, בשטח, למעט חול, ובוץ דליל מאד, בכל מקום הייתי מעדיף רחב על צר, כל עוד לא הגזמנו ברוחב.
Slowly..
צמיג צר בחול?.....
בחול אנחנו רוצים שטח פנים רחב של הצמיג כדי להקטין את הלחץ על הקרקע ולייצר יותר ציפה.
תגובה: מה עדיף צר או רחב?
אם מנטרלים את כל ההשפעות הנלוות לרוחב הצמיג כמו משקל וחוזק כתפיים,
צמיג רחב עדיף בכל מקום בו רוצים "לרחף" על פני השטח - חול בוץ עמוק פודרה דרדרת ובסלעים, ששם חשובה האחיזה שצמיג רחב יוכל להשיג טוב יותר מצמיג צר.
לעומת זאת השלג ישראלי... ובשבילי בוץ אחרי גשם עדיף צמיג צר שמבקע את החלק העליון והבעייתי.
אני זוכר שב2004 יצאנו לטייל כמה חברים והגענו לעליה גם דרדרת ופודרה, אחרי שטילנו בחולות זיקים ששם הורדנו אויר כולנו פירפרנו בעליה בשלב מסוים כאילו נסענו על גולות. כש"הקשיש" הציע למלא אויר צחקנו עליו... אבל הוא היחיד שעלה.
תגובה: מה עדיף צר או רחב?
ציטוט:
נכתב במקור על ידי
דרור ברלי
צמיג צר בחול?.....
בחול אנחנו רוצים שטח פנים רחב של הצמיג כדי להקטין את הלחץ על הקרקע ולייצר יותר ציפה.
בהחלט לא צר בחול, תוצאה של הקלדה בטלפון שלא ברצף.
Slowly..
תגובה: מה עדיף צר או רחב?
אז מה בעצם היצרנים יודעים שאנחנו הצרכנים עושים הפןך?
כל הרכבים הקשוחים מצוידים מהיצרן בצמיג צר וגבוה, כנ"ל כל צבאות העולם..
רק שיוצאות גירסאות פוזה וכביש מנפחים את רוחב הצמיגים בהגזמה.
ואולי אפשר לסכם שאין נכון ולא נכון ואין שחור ולבן...
הרכב הוא מכלול של פשרות והכל משתנה ע"פ הרכב הספציפי ו"לאן הנהג מכוון את ההגה?
תגובה: מה עדיף צר או רחב?
ציטוט:
נכתב במקור על ידי
e-Pit@m
כל הרכבים הקשוחים מצוידים מהיצרן בצמיג צר וגבוה, כנ"ל כל צבאות העולם..
ממש לא נכון.
Slowly..
תגובה: מה עדיף צר או רחב?
ציטוט:
נכתב במקור על ידי
e-Pit@m
אז מה בעצם היצרנים יודעים שאנחנו הצרכנים עושים הפןך?
כל הרכבים הקשוחים מצוידים מהיצרן בצמיג צר וגבוה, כנ"ל כל צבאות העולם..
איזה רכבים קשוחים בדיוק?
דיפנדר?
הוא מגיע עם 7.50/16 צר במיוחד. עם כל הכבוד (ויש הרבה כבוד) קצת קשה להתפעל מיכולת התנועה שלו בחולות למשל. רוב הדיפנדרים האזרחיים נוסעים על 235/85, עדיין לא רחב מאוד, אבל רחב משמעותית מהמקורי.
צה"ל לדוגמא מרכיב עליו צמיג 265/75 שהוא כבר רחב יחסית לכל הדעות.
היילקס הגיבור הגיע עם 205/16 צר - אבל כל מי שרוצה ממנו לממש את פוטנציאל השטח הגבוה שלו עובר ל-31/10.5/15 "רחב".
ומה זה "צר וגבוה"?
31/10.5/15 הפופולרי נחשב "רחב". האם 33/10.5/15 ברוחב זהה אבל בקוטר גדול ב-2 אינץ', הוא "גבוה וצר"?
או 33/12.5/15 הוא רחב. האם 37/12.5 הוא "גבוה וצר"?
בסופה 3 צה"ל משתמש בצמיג 245/70/17 - לא הכי רחב, ובאותה מידה רחוק מלהיות צר.
המידה האופציונית בסופה 3 היא ברוחב 265 - "רחב" לכל הדעות ובדגם הסיור פגשנו בצמיג רחב עוד יותר (וגם קוטר גדול יותר). אז מה זה אומר?
לא יודע מה השיקולים המנחים של כל צבא וצבא בעולם. אבל אני מנחש שלמחיר ולעמידות יש משקל רציני.
למעט יחידות סיור וניוד וכמובן יחידות מיוחדות עם דרישות ספציפיות (שמה שמשותף לכולן הוא רמת הכשרה ונהיגה גבוהה אלפי מונים מאלה של נהג צבאי ממוצע), רוב רכבי השטח הצבאיים הרגילים בד"כ לא נדרשים ליכולות עבירות יוצאות דופן.
תגובה: מה עדיף צר או רחב?
הוא כן גבוה, ומצד שני לא ממש צר.
הפרופורציה שלו אידיאלית לדעתי, כי גם רחב מדי זה לא מציאה. חבל שהוא לא מספיק נפוץ.
אבל הכל יחסי בחיים, כנראה.
תגובה: מה עדיף צר או רחב?
ציטוט:
נכתב במקור על ידי
e-Pit@m
אז יכול להיות שאני הוזה... לי נראה שרוב חיי רוב הרכבים הצבאיים שראיתי נעלו צמיגים צרים וגבוהים.
אני מכליל גם משאיות וגם את ההאמר..ה37 יחסית לגובהו איננו צמיג רחב..
לדעתי צר וגבוה זו פשרה טובה יותר מרחב ומעט נמוך יותר.
הגובה תמיד יותר קריטי. לעבירות . לנוחות .
על מצב נתון וחוזק מכלולים מסויים נראה לי שחוץ מלדיונות.. עדיף צמיג גבוה יותר ב2" מאשר רחב יותר ב2"
אתה נכנס עכשיו לשדה שלם של מוקשים..
קוטר גדול מפעיל יותר עומס מאשר רוחב וסיכוי גבוה יותר לשבור משהו בדרך מאשר תוספת של 2 אינצ' לרוחב.
ואם אתה קורא לצמיג של האמר צר, אז אנחנו מדברים על אותו הדבר במילים אחרות.
כי צמיג 34 על 255 רוחב נראה לך צר כי זה ביחס לגובה, ואותו הרוחב על קוטר קטן יותר היה נראה לך רחב?
תגובה: מה עדיף צר או רחב?
נקודה מעניינת לכל מי שמנסה להכניס את נושא פיתוח הכוח בין הרכב לקרקע למשוואות:
כל קרקע שהיא לא משטח כמו אספלט או בטון (דהיינו כל דבר משביל כורכר, דרך חול ועד בוץ) מפעילה תגובה על הצמיג כתוצאה מגזירה, לא רק חיכוך. קרקע קשה יותר קשה יותר לגזור, כמובן. בתוך פונקצית הגזירה של הקרקע יש אלמנט חשוב - הלחץ המופעל על הקרקע. ככל שהקרקע קשה יותר, כך ניתן להפעיל יותר לחץ עליה ולכן מקבלים כוחות גזירה גדולים יותר עבור לחץ אוויר נתון, לכן עבור קרקע חולית צריך להוריד לחץ אוויר כי גבול הגזירה שלה נמוך. כפי שדרור ודורון ציינו, בקרקעות רכות כמו חול יש חשיבות לא לעבור את ערך הגזירה הזה, שזה אומר לא להפעיל לחץ גדול על הקרקע.
אממה, צמיג שמנופח ב20 PSI מפעיל על הקרקע כמעט בדיוק 20 PSI. שימו לב, בלי שום קשר לרוחב שלו (יש קשר לסוליה, אבל זה סתם מבלבל עכשיו - תניחו שזה אותו חתך בקירוב, נגיד כולם עם צמיגי כביש). צמיג של אופניים על 20 PSI וצמיג של טרקטור על 20 PSI מפעילים על הקרקע... 20 PSI.
למי שזה מעניין ורוצה להתעמק, אתם מחפשים חומר בהקשר של עבירות רכב. יש ספר של בחור בשם Wong, נקרא Theory of ground vehicles. אזהרה - ספר כבד.
לדעתי, עבור התקדמות הרכב עדיף תמיד צמיג רחב, גם בבוץ לא עמוק שרוצים להגיע לתחתית שלו. אם מכניסים שיקולים נוספים כמו שדרור הציע, כמו ניהוג או עומסים על מכלולים ושאר ירקות, אז זה נהיה מורכב וממש לא חד משמעי. זה בסדר, אם זה היה חד משמעי היו רק צמיגים רחבים בשוק...
תגובה: מה עדיף צר או רחב?
הלחץ שווה, הכוח שונה.
כוח=לחץxשטח פנים.
צמיג בעל פרופיל צר מפעיל כוח גדול יותר על הקרקע מצמיג בעל פרופיל רחב שמנופחים לאותו לחץ.
לכן צמיג רחב יותר עדיף ברוב המקרים
תגובה: מה עדיף צר או רחב?
גיל, זו טעות נפוצה.
הכוח שווה כי הוא משקל הרכב
שטח המגע גם הוא שווה.
מה שמשתנה הוא צורת שטח המגע
אסף.
Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
תגובה: מה עדיף צר או רחב?
אסף,
איך בדיוק שטח המגע שווה?
Slowly..
תגובה: מה עדיף צר או רחב?
כי האוויר הוא רק "מתווך" בעל ערך לחץ מסויים שרוכב עליו משקל הרכב . PSI = משקל (פאונד) לשטח (אינטצ' מרובע)
אם בשני המקרים המתווך נשאר באותו ערך לחץ ,ומשקל הרכב כמובן לא השתנה, שטח מגע הסוליה חייב להיות זהה,כי אחרת היינו רואים שינוי בלחץ האוויר בגלגל עם כל קילוגרם שהיינו מוסיפים למשקל הרכב,ולהיפך,וזה לא.
ולשאלת פותח השרשור,לדעתי בזחילת סלעים צמיג צר יותר יהיה טוב יותר כשמדובר על "חתירה" לתוך נקיקי סלע וסדקים צרים יחסית בצורה טובה יותר לחיפוש אחיזה עם שימוש יותר יעיל בדפנות הצמיג להתקדמות,אך ברוב המקרים האחרים רחב יותר בלחץ נכון יהיה יעיל יותר.
תגובה: מה עדיף צר או רחב?
ציטוט:
נכתב במקור על ידי
ד ו ר ו ן
אסף,
איך בדיוק שטח המגע שווה?
Slowly..
חשבון של כיתה ד'.
אם הלחץ הוא כוח חלקי שטח. והכוח שווה (משקל על הגלגל = כוח נורמלי) והלחץ שווה, גם השטח יהיה שווה.
צורת שטח המגע תהיה שונה, וגם אם רוצים להעמיק - השתנות הכוח בנקודות שונות בשטח המגע (כלומר לא בכל נקודה פועל בדיוק אותו הכוח, ובין צמיג צר לרחב הפרופיל של השונות הזו יהיה שונה... ). אבל הסה"כ יהיה שווה.
מה שכן, יש כאן הפשטה מסויימת שנכונה יותר לצמיגי כביש, בצמיגים עם "קוביות" גדולות יש הפרשים קטנים בסה"כ שטח המגע.
אסף.
תגובה: מה עדיף צר או רחב?
לחץ אוויר נמוך יותר=שטח מגע גדול יותר
צמיג רחב = שטח מגע גדול יותר מצמיג צר באותו לחץ
כל היתר טחינת מים
תגובה: מה עדיף צר או רחב?
ציטוט:
נכתב במקור על ידי
דידו
לחץ אוויר נמוך יותר=שטח מגע גדול יותר
נכון
צמיג רחב = שטח מגע גדול יותר מצמיג צר באותו לחץ
לא נכון
כל היתר טחינת מים
ובאמת חבל לטחון מים
אסף.
תגובה: מה עדיף צר או רחב?
אם כך אני מבין שאתה עובר לנסיעה על צמיגי אופני מירוץ בלחץ נמוך בשטח;)