-
3 קבצים מצורפים
מטען סולארי למצבר - דו"ח שימוש
בעקבות דיונים שעלו כאן במשך השנים (כמו זה) ולמרות סקפטיות טבעית, החלטתי לנסות.
רכשתי מותג - Sunforce (58022) 6 Watt Coleman Solar Panel Battery Trickle Charger . איביי מלא בהם:
http://www.ebay.com/sch/i.html?_from...harger&_sop=15
קובץ מצורף 92370
קובץ מצורף 92371
קובץ מצורף 92372
הזמנתי דווקא דרך buy2usa ושרות קונים באמאזון שלהם שנתנו כאן מבצע של 40 ש"ח הנחה לפני מספר שבועות, והמחיר יצא 370 שקלים בסך הכל.
מה שמקבלים פשוט מאד, פאנל סולארי כבד וקשיח עמיד לתנאי סביבה, ושני מתאמים - אחד לשקע מצית ואחד תנינים ישירות למצבר. מכיוון ששקע המצית אצלי עובד רק בסוויץ' פתוח ובמילא הג'יפ אצלי חונה במקום בטוח, אז לא אכפת לי שהפאנל יעמוד על הגג של הרכב. ניתקתי את המצבר מהרכב, חיברתי את התנינים, והפאנל על גג. הוא כבד יחסית, כך שאין צורך לקבע אותו. לא יעוף ברוח.
ביצועים:
בצהרי יום אוקטובר בהיר, הוא נותן 0.25 אמפר במתח 21 וולט, שזה 5.25 וואט - לא רחוק בכלל מ6 הוואט הנומינליים. כלומר, אמת בפרסום. על המצבר, אני מקבל מתח טעינה של עד 15.5 וולט באותם תנאים.
למיטב הבנתי, כדי לשמר את המצבר כשהוא מנותק מהג'יפ, זה יעשה את העבודה. וזה כבר יותר נוח מהמטען הקודם שלי, מטען בוש אוטומטי ישן שחייב אותי בעצם להוציא את המצבר מהג'יפ למחסן לתקופות ארוכות.
בשלב הבא הדבר הנכון הוא לחבר את שקע המצית ישירות למצבר (לא דרך הסוויץ') ולחבר את הפאנל בתוך הרכב, בלי צורך לפתוח מכסה מנוע. כאן נכנס עניין הצריכה הפרזיטית של הג'יפ, אותה גם בדקתי בעקבות אותם דיונים, וגיליתי שהיא בפני עצמה 0.22 אמפר - כלומר אותו סדר גודל של הטעינה המקסימלית, שמתקבל רק בחלק קטן של היום. פה ברור שהטעינה הסולארית לא תספיק לאורך זמן, והיא אמנם תוכל להחזיק את המצבר חי קצת יותר אבל לא מספיק לשבועות ארוכים של עמידה.
-
תגובה: מטען סולארי למצבר - דו"ח שימוש
אז חוץ מזה שיש לזה תמונה של פאגרו על האריזה, למה זה טוב לנו? בתוך הרכב תקבל עוד פחות...
מילא נגרר שטח עם איזה רבעיה שכזו שמזינה מצבר שאחראי עם התאורה הפנימית בלילה, מאוורר קטן או משהו כזה.
אז... חנן צדק לא?
-
תגובה: מטען סולארי למצבר - דו"ח שימוש
הזליגה שלך לא תקינה. הייתי מנסה להבין מה הגורם לה. מכיוון שהיא גדולה ממש הייתי בודק אורות שנשארים דלוקים כמו למשל בתא הכפפות או התא המטען, או זליגה לאלטרנטור.
-
תגובה: מטען סולארי למצבר - דו"ח שימוש
חנן,
מה הערכים של זליגה ״תקינה״?
ברכב של הכרותי, הצרכנים בעמידה הם אזעקה, ורדיו.
גם אצלנו יש ערכים כמו של נמרוד ונאמר לי ע״י חשמלאי רכב שזה תקין.
-
תגובה: מטען סולארי למצבר - דו"ח שימוש
מתח הטעינה להבנתי גבוה מדי ולמעשה זו טעינת יתר שמזיקה למצבר.
חוץ מזה, שורה תחתונה, מקבלים את המינימום שצריך להחזיק את המצבר - בערך 500 מיליאמפר ב14 וולט?
אסף.
-
תגובה: מטען סולארי למצבר - דו"ח שימוש
איך יכולה להיות טעינת יתר אסף?
בלי צרכן, הדבר הזה כאמור נניח 0.25 אמפר במתח 20 וולט בשיא הייצור.
אם אני לא מפספס משהו בחוק אוהם, אז הוא נותן את אותם 5W למצבר, ואם המתח שאני רואה על המצבר הוא 15 וולט אז הזרם על המצבר הוא שליש אמפר. על ההתנגדות של המצבר אני לא שולט.
חנן אני אבדוק את הדברים הפשוטים, אני מפחד אבל שיש לי בלאגנים יותר גדולים עם כל מיני התקנות מקומיות.
-
תגובה: מטען סולארי למצבר - דו"ח שימוש
ציטוט:
נכתב במקור על ידי
opl
אז חוץ מזה שיש לזה תמונה של פאגרו על האריזה, למה זה טוב לנו? בתוך הרכב תקבל עוד פחות...
מילא נגרר שטח עם איזה רבעיה שכזו שמזינה מצבר שאחראי עם התאורה הפנימית בלילה, מאוורר קטן או משהו כזה.
אז... חנן צדק לא?
מבחינתי זה נועד לשימור המצבר בג'יפ שעומד תקופות ארוכות, בלי הצורך בכבל ארוך עד לשקע חשמל או לפרק את המצבר. זה הכל.
-
תגובה: מטען סולארי למצבר - דו"ח שימוש
ציטוט:
נכתב במקור על ידי
ד ו ר ו ן
חנן,
מה הערכים של זליגה ״תקינה״?
ברכב של הכרותי, הצרכנים בעמידה הם אזעקה, ורדיו.
גם אצלנו יש ערכים כמו של נמרוד ונאמר לי ע״י חשמלאי רכב שזה תקין.
היצרן שאני מכיר מגדיר עד 100 מ"א כתקין.
בפועל ברכב כמו שהוא מגיע מהיצרן יש פחות מ10, ואחרי התקנות מקומיות יש 60.
תכפיל רבע אמפר ב60 שעות של סופ"ש ותקבל פריקה של 15 אמפר. זה הרסני ממש למצבר.
-
תגובה: מטען סולארי למצבר - דו"ח שימוש
חנן אתה יכול לתת איזה מדריך מה, איפה ואיך לחפש גנבי זרם? משהו רלוונטי לבעלי הרכבים הישנים שרובנו כבר לא משתמשים ולא צריכים את כל השטויות שהתקינו ברכב בשנות ה90 העליזות.
-
תגובה: מטען סולארי למצבר - דו"ח שימוש
הרסני, אז איך המצברים מחזיקים לפחות את תקופת האחריות שלהם?
-
תגובה: מטען סולארי למצבר - דו"ח שימוש
ציטוט:
נכתב במקור על ידי
נמרוד
בלי צרכן, הדבר הזה כאמור נניח 0.25 אמפר במתח 20 וולט בשיא הייצור.
אם אני לא מפספס משהו בחוק אוהם, אז הוא נותן את אותם 5W למצבר, ואם המתח שאני רואה על המצבר הוא 15 וולט אז הזרם על המצבר הוא שליש אמפר. על ההתנגדות של המצבר אני לא שולט.
אין פה עסק עם נגד אלא עם קבל,קבל שהפוטנציאל(מתח) המקסימלי שלו הוא מוגדר מעצם צורת הייצור שלו,כל נסיון לאגור בו אנרגיה (ע"י זרימת זרם) מעבר לפוטנציאל המוצהר שלו תגרום לו נזק ,או בקיצור טעינת יתר. בדיוק כמו שקבל אלקטרוליטי קטן יכול להיתפוצץ מנסיון לכפות עליו מתח טעינה גדול ממה שרשום עליו. במקרה הזה עם הייעוד הזה ,אני מתפלא למה הם לא מתקינים ביציאה איזה ווסת מתח/זרם קטן ?
-
תגובה: מטען סולארי למצבר - דו"ח שימוש
ציטוט:
נכתב במקור על ידי
ד ו ר ו ן
הרסני, אז איך המצברים מחזיקים לפחות את תקופת האחריות שלהם?
אני מניח שאתה מכיר אנשים מעשנים בני 80.
-
תגובה: מטען סולארי למצבר - דו"ח שימוש
נו באמת.. תשובה יותר רצינית?
אמרת שרוב ההתקנות המקומיות גורמות לפחות צריכה כזו, אם לא יותר.
ועדיין, התלונה הרווחת היא שהמחבר נגמר רגע אחרי האחריות, לא הרבה לפני.
אישית, בעשרים שנה האחרונות, כל המצברים התעייפו/התפגרו אחרי האחריות, או על הדקה ממש.
אני אשמח אם תוכל, כמו שנמרוד כבר שאל. לפרט לגבי גנבים פוטנציאליים.
-
תגובה: מטען סולארי למצבר - דו"ח שימוש
התשובה היתה רצינית.
פספסת אותי, או שאני אותך. אמרתי שאחרי התקנות הצריכה היא 60 מילי. אני לא אוהב את זה אבל זה מה שעמישראל דורש.
את החישוב עשיתי לגבי ה250 מילי של נמרוד, שיקחו מהמצבר בסופ"ש 15 אמפר שעה, וזה המון.
אגב, ברכבי השטח שלי המצברים התפגרו קצת קודם לחמש שנים.
אנסה לפרט בהמשך לגבי צרכנים. קצת עסוק כרגע.
-
תגובה: מטען סולארי למצבר - דו"ח שימוש
אני פספסתי את היחידות הנכונות.
-
תגובה: מטען סולארי למצבר - דו"ח שימוש
ציטוט:
נכתב במקור על ידי
נמרוד
מבחינתי זה נועד לשימור המצבר בג'יפ שעומד תקופות ארוכות, בלי הצורך בכבל ארוך עד לשקע חשמל או לפרק את המצבר. זה הכל.
אם באמת האזעקה אצלך לוקחת 220 מילי אמפר (או שאולי 20 מילי?) אולי שווה להוסיף מפסק ולנתק אותה כשאתה בבית במקום בטוח כמו שאתה כותב, במקום כל פעם לנתק קוטב. אם היא גנרית היא גם ככה לא תהווה מכשול לאף פורץ.
-
תגובה: מטען סולארי למצבר - דו"ח שימוש
נמרוד, למה חש ווסת טעינה על האלטרנטור? הוא מוודא שמתח הטעינה לא יהיה גבוה מדי. מתח מווסת, לא זרם שהמצבר מושך כמה שהוא צריך.
15 וולט זה יותר מדי. מתח תקין הוא 13.8 עם סיבולת די גדולה.
אסף.
-
תגובה: מטען סולארי למצבר - דו"ח שימוש
חלק מהאפשרויות לזליגת זרם :
אלטרנטור דפוק ,
התקנה מקומית של מערכת נעילה מרכזית בשלט רחוק ,
מערכת אזעקה / קודנית / משבת/ פיונטר וכו,
רדיו / מערכת וכו
מנורה שלא ניכבת
שעון תא נהג
מזגן או מפוח שעובדים חלש כל הזמן...
טלפון / דיבורית קבועה
מערכת קשר / כריזה
בגדול צריך לשים רב מודד על מצב זרם ,לנתק קוטב אחד ואת המודד לחבר בטור לחיבור המצבר (איפה שהקוטב היה מוחבר), ולהוציא כל פעם פיוז אחר - ככה אפשר למצוא כיוון לזליגה ...
-
אם זו התקנה מקומית יכול להיות מצב שהזללן לא עובר בכלל דרך פיוז מקורי.
-
תגובה: מטען סולארי למצבר - דו"ח שימוש
ציטוט:
נכתב במקור על ידי
נמרוד
ביצועים:
בצהרי יום אוקטובר בהיר, הוא נותן 0.25 אמפר במתח 21 וולט, שזה 5.25 וואט - לא רחוק בכלל מ6 הוואט הנומינליים.
אתה יכול לתאר איך בוצעה המדידה?
לא מסתדר לי.
-
תגובה: מטען סולארי למצבר - דו"ח שימוש
בעצם, במקום לשחק בפינג-פונג, אני אתאר את מה שאני מנחש שעשית:
בדקת מתח על שני התנינים. קיבלת מתח של 21 וולט.
למד המתח יש התנגדות מאוד גדולה, כמעט נתק למעשה, ולכן זו בדיקה כשהמעגל מנותק. כלומר הזרם הוא 0 ולכן ההספק הוא 0.
בהמשך חיברת את מד הזרם שלך בין התנינים וקיבלת זרם של 0.25 אמפר. הבדיקה הזו היא למעשה בדיקה בקצר, כי מד הזרם מהווה קצר בין התנינים. על קצר יש 0 וולט.
כלומר, שוב ההספק הוא 0.
אז, אנחנו עוד לא יודעים מהם הזרם וההספק האמיתיים, תחת עומס.
אני צודק בתיאור שלי?
-
תגובה: מטען סולארי למצבר - דו"ח שימוש
אלא אם כן, תקן אותי כאן חנן, מד הזרם שלך בודק זרם בהשראה. ז"א עם צבת.
-
תגובה: מטען סולארי למצבר - דו"ח שימוש
-
תגובה: מטען סולארי למצבר - דו"ח שימוש
ציטוט:
נכתב במקור על ידי
gali
אלא אם כן, תקן אותי כאן חנן, מד הזרם שלך בודק זרם בהשראה. ז"א עם צבת.
גם במקרה כזה, הוא היה צריך לסגור את המעגל כדי שמשהו יימדד.
-
תגובה: מטען סולארי למצבר - דו"ח שימוש
בבדיקת השראה עם צבת אין נגיעה בכבלים, כך שמד הזרם לא מהווה קצר על התנינים. עד כמה הם מדויקים איני יודע.
-
תגובה: מטען סולארי למצבר - דו"ח שימוש
אין ויכוח, אבל בשביל שיזרום זרם במעגל, הוא צריך להיסגר.
-
תגובה: מטען סולארי למצבר - דו"ח שימוש
ציטוט:
נכתב במקור על ידי
חנן-ג'יפולוג
בעצם, במקום לשחק בפינג-פונג, אני אתאר את מה שאני מנחש שעשית:
בדקת מתח על שני התנינים. קיבלת מתח של 21 וולט.
למד המתח יש התנגדות מאוד גדולה, כמעט נתק למעשה, ולכן זו בדיקה כשהמעגל מנותק. כלומר הזרם הוא 0 ולכן ההספק הוא 0.
בהמשך חיברת את מד הזרם שלך בין התנינים וקיבלת זרם של 0.25 אמפר. הבדיקה הזו היא למעשה בדיקה בקצר, כי מד הזרם מהווה קצר בין התנינים. על קצר יש 0 וולט.
כלומר, שוב ההספק הוא 0.
אז, אנחנו עוד לא יודעים מהם הזרם וההספק האמיתיים, תחת עומס.
אני צודק בתיאור שלי?
יודע צדיק נפש בהמתו... קלעת בול :(
אז עכשיו יצאתי החוצה ומדדתי זרם בין תנין אחד של המטען ל קוטב המצבר, שזה אם אני מבין נכון הדרך הנכונה. קיבלתי זרם מקסימלי של 0.26 אמפר, כשאני מכוון את הפאנל ישירות לשמש.
-
תגובה: מטען סולארי למצבר - דו"ח שימוש
כשהמצבר מנותק מהרכב?
מהו המתח על הדקי המצבר? עדיין 15.5?
-
תגובה: מטען סולארי למצבר - דו"ח שימוש
שאלה לנמרוד,
היית קונה שוב 6 וואט או שוקל הספק אחר?
האם יכול להיות מותקן בחוץ על הגג באופן קבוע?
-
תגובה: מטען סולארי למצבר - דו"ח שימוש
סליחה על חוסר העדכון...
אז ככה - ניתקתי את המטען (כלומר פשוט הפכתי אותו עם הפנים על הגג) לפני 11 ימים.
הבוקר יצאתי לבדוק שוב.
קודם כל המתח על המצבר - 12.85 וולט. כלומר טעון ברמה מצוינת, לא איבד כמעט כלום במשך 11 יום. כאמור, המצבר מנותק מהרכב ומהטענה כלשהי.
כשאני מחבר את המטען, ומכוון אותו כלפי השמש, זרם הטעינה הוא שוב 0.26-0.28 אמפר, זה המקסימום שהפאנל הזה מסוגל לייצר. המתח עולה בהדרגה, אין לי כוח לחכות עד שיגיע ל15 וולט, אבל מן הסתם הוא יגיע לשם.
המסקנה שלי, ותקנו אותי אם אני טועה - אם אני משאיר את המטען הסולארי מחובר לג'יפ, כשהמצבר מחובר לג'יפ, והזליגה היא כאמור סדר גודל של 0.2 אמפר, אז הפאנל לא יכסה אותה לגמרי. אם אני מוריד את הזליגה לחצי, לאזור ה0.1 אמפר, אז פאנל כזה זרוק על הגג כנראה יחזיק את המצבר בצורה טובה גם אם הג'יפ יונע פעם בחודש ואפילו יותר.
אז התשובה לגלי - כן, מטען כזה אמור להספיק להחזיק מצבר של ג'יפ לנצח עם זליגה סבירה כמו שחנן מגדיר אותה, עד 100 מיליאמפר.
הפאנל הזה שכתוב עליו 6 וואט, מקסימום זרם הטעינה שהוא נותן זה חצי עד שני שליש (3-4 וואט).
לגבי ווסת הטעינה, אני לא סגור עדיין. הפאנל הזה לכאורה קטן מספיק כך שהוא לא צריך ווסת, כך נטען על ידי הייצרן. כנראה שהיצרן מניח שהוא יחובר למצבר שיש ממנו צריכה קבועה בסדר גודל של הטעינה לפחות, כלומר המצבר צריך להיות מחובר לג'יפ.