האם של נסיעה בשלג כדאי לנעול את הדיפרנציאל (דיסקו 1)?
Printable View
האם של נסיעה בשלג כדאי לנעול את הדיפרנציאל (דיסקו 1)?
שלג עמוק הוא משטח חלק ללא אחיזה. במצב זה נועלים מרכזי.
אם מדובר בכביש מכוסה שלג, סע פתוח.
כלל האצבע הוא שנועלים בכל מקום בו אם היית נוסע ברכב 4x4 חלקי, היית נדרש לשלב.
אסף.
אסף,אתה יכול להרחיב לגבי השימוש במצבים (בטרנספר דיסקו 1) לפי סוגי השטח?
בטרופר היה לי רק היי ולואוו וכפתור השילוש ל4 על 4.
בפאג'רוQ היה לי נעילת דיפרנציאל מרכזי ואחורית והיי ולואוו.
מה הכוונה ב"לנעול מרכזי"?
להזיז את ידית high low הצידה.
אמורה להידלק נורה כתומה בלוח המחוונים.
יש בעקרון 5 מצבים.
הידית זזה ימינה שמאלה - נעילת דיפרנציאל מרכזי זה בצד שמאל איפה שכתוב diff lock.
בכל אלד מהצדדים יש הילוך גבוה, ניוטרל והילוך נמוך.
כשאין אחיזה טובה נועלים דיפרנציאל מרכזי. כשצריך כוח או יכולת תמרון מדוייק ואיטי משלבים הילוך נמוך.
אסף.
- - - Updated - - -
... והכי חשוב ששכחתי אבל מדובר בדיסקברי אז זה חשוב - כשגוררים אותך אז מעבירים לניוטרל.
אסף.
מה הכוונה בלנעול מרכזי?
הרי הרכב נוסע בהנעה קבועה לכל ארבעת הגלגלים? האם החלוקה של הכח ברגיל היא שונה מהחלוקה כשמרכזי נעול?
יש דיפרנציאל מרכזי. אותו נועלים.
אסף.
התחלת עם זה:
ועברת לזה:
יש הבדל לא קטן בסיטואציות.
ברכב עם דיפ מרכזי, הייתי נועל בירידה לשטח, בלא מעט מקרים לפני שהייתי משלב הנעה קדמית הרכב נטול דיפ מרכזי.
דוקא מתוך החולשה של המערכת הספציפית, והאפשרות לשבירת צירייה ״על כלום״.
מה גם שרכב עם דיפ מרכזי פתוח מסוגלים לעמוד במקום גם על דשא רטוב, וגלגל אחד מחליק.
... לא דובר על גרירה בהרמה או לכל הפחות בגרירה עם סרן אחורי על הרצפה, פירוק גל-הינע אחורי?
בזמנו, איציק נתן הסבר הגיוני, שהגלגש שאוסף את השמן, פועל מכיוון המנוע.
מה שאומר, שבגרירה במצב ניוטרל בתיבה, טרנספר או גיר, הגלגלים מסובבים את התיבה, כשהגלגש שאוסף את השמן מתחתית התיבה לא פעיל (ניוטרל) ואז הגלגשים העליונים והמיסבים עובדים בתנאי שימון אפסיים.
דורון.... עניין הגרירה היה בצחוק. כי זה לנדרובר. לא חשבתי שצריך להסביר...
לגבי השילוב - אני אישית ממליץ לשלב גם ברכב 4X4 Part Time בכל מקרה שיורדים ממשטח סלול - בבחינת יש ספק - אין ספק. תמיד עדיף להיות משולב במקרה שלא בטוחים, וזה נכון גם להנעה Full Time. אותו רכב עם דיפ מרכזי פתוח יחליק במקום ולא ייסע בדיוק כמו רכב 4X4 שלא שילב הנעה קדמיתץ
בכל מקרה, עם הזמן והנסיון יש פחות שאלות ויותר ברור - השאלה, כמו התשובה, היא "למתחילים", וכללי האצבע לרכב קל מכל הסוגים פשוטים וברורים מבחינתי לפחות:
כשאין אחיזה טובה משלבים / נועלים מרכזי.
כשצריך כוח או תמרון משלבים להילוך נמוך.
אסף.
האיש שאל על דיפ מרכזי.. זה "השתלב" יפה בנושא..
:cool:
ההבדל בשטח בין מרכזי נעול לבין לא מתבטא יפה מאד בדיסקו 2.
לפני שהתקנתי נעילה (2004 מגיע בלי) ה-tc היתה עובדת קשה גם במקומות מגוחכים להפליא. והרבה פעמים שלא לצורך.
אחרי ההתקנה ( משלב איך שיורד לשטח) היא עובדת רק בהצלבות אמיתיות.
חפשו ביוטיוב יש סרטון שמדגים יפה את ההבדלין ('צטער גולש מהפלא).
כמובן שבדיסקו 1 אין tc וההשוואה היתה רק כדי להמחיש.
אגב,
לנעילה גם חשיבות לעזרה בבלימה בירידות קשות/מוצלבות או בעמידה באמצע מעלה. למרות שדווקא בלנדרוברים (בניגוד לסופות עם התוף) יש אחלה בלמים גם באחורי.
הפסקה הזו, בדגש על החלק המודגש היא הסיבה הקריטית והחשובה ביותר לנעול בירידה לכל שטח!
הקלות שבה דיסקו 2 ללא נעילה נכנס למצב של כמעט קטסטרופה במקרה של "עליה שנכשלה" לא תאמן פשוט. בעיני זה כמעט בגדר מחדל לרכב שמתוכנן לנסוע בשטח.
הרכב פשוט לא עוצר, ובמקום זה מחליק את החרטום למקום שבו כח המשיכה מושך החי חזק. וזה כבר מתכון מאוד מוצלח להתהפכות. במיוחד למי שרגיל לנסוע ברכב עם 4X4 אמיתי או נעול מרכזי.
ואם כבר יש לך נעילה מרכזית, תנעל אותה בירידה לשטח, אחרת לא רחוק היום שבו תשכח לנעול אותה בדיוק בנקודה הקריטית הזו וייתכן שכשתגלה את זה זה יהיה מאוחר יותר.
במקרה של דיסקו 2- ה- TC יגדיל ויעשה ויביא אותך הרבה יותר רחוק במעלה (והרבה יותר עמוק במצב הביש בו תהיה כשה- TC כבר לא יספיק. והוא לא מספיק!).
מי שיש לו דיסקו 2 חייב בעיני להתקין נעילה מרכזית לפני כל שיפור אחר. בלעדיה הרכב פשוט מסורס ומסוכן!
שלום איל
אתה ממליץ לדיפנדר ארוך התקנת נעילה אחורית נשלטת? (תניח ללא שאלת עלות...במתנה)
בינתיים בשטח לא המעלה ההוא והמדרגות ההן...שטחים שרכבין אחרים מתאמצים ....לא מרגיש שצריך
עם נעילה הוא ייסע עוד ייצר יפה בקטעים טכניים.
ואם עד היום לא היה קשה, זה רק בגלל שהאתגר לא היה באמת קשה.
זה ש-SUV מתקשים בכל מיני מקומות שרכבי שטח אמיתיים לא מתקשים, זה רק מעיד שלא היה אתגר אמיתי..
השאלה שלי התייחסה למצב של שלג או קרח על הכביש
כביש קפוא + דיפ פתוח זה כמו לנסוע רק על הנעה אחורית.
המלצתי היא לנעול ולנסוע לאט, כי לעצור על כביש קפוא זה לא נחמד בכלל.
קודם כל אבהיר, היום אני נוסע על דיסקו (בניגוד למה שיש בתמונה שנמכר בטעות עליה אני מצטער עד היום). שנית, הנעילה עליה כתבתי שהתקנתי היא של הדיפ' המרכזי.
אחרי הגילוי הנאות, אם יש נעילה נשלטת בחינם, אני לא רואה שום סיבה לא להתקין בדיפנדר (כולל כל הויכוחים האינסופיים באתר האם זה מגביר או מפחית את הסיכוי לשבירת ציריה). נכון, עם הדיפנדר הייתי עובר בזלזול במקומות בהם אחרים היו מתקשים/נועלים גם בלי נעילה (אחורית) אבל הנעילה מגדילה משמעותית את מעטפת הביצועים (והיה לי נסיון רב גם עם נעול כפול של ARB) למקרה שרוצים לקפוץ שלב (או סתם נתקעים בבוץ).
אם הנעילה לא בחינם (ונשלטת איכותית עולה לא מעט) הייתי מוותר באופי שימוש סטנדרטי היא לא מצדיקה את המחיר.
רענן, נסיעה על הכביש מבחינתי היא נסיעה בה הגלגלים מונחים על הכביש. זה שטח אם אחיזה טובה גם כשהנוף מושלג ואז אתה צודק.
אבל אם הצמיג לא חדר את שכבת הלבן ולא נוגע באספלט, לנסוע בהנעה חלקית כאשר לרשותך הנעה לכל הגלגלים זה לא רק ביזבוז אלא גם סכנה.
אסף.
במדריך למשתמש רשום , בכל מצב של תנאי אחיזה ירודים יש לנעול דיפרנציאל מרכזי.
בשישי נסענו על כבישים קפואים. קיבלנו הדגמה מעולה שכדאי לנעול דיפרנציאל מרכזי כדי להתקדם....
אסף.
שמע, אני אוטוטו 13 שנים עם דיסקו 2 ( נכון עם נעילה מרכזית) ולא מכיר את התופעות שאתה מדבר עליהן. ה TC בדיסקו מהטובים בשוק ואם אני לא טועה גם הראשון. בדיסקו 2 רצוי לנעול את הדיפרנציאל המרכזי מהסיבות הבאות:
מניעת בלאי מיותר של הדיפ בטרנספר
מניעת בלאי מיותר של המודולטור .....
מניעת נזק לסטיליטים (למי שלא התקין נעילה/ LSD)
הגדלת החיכוך והאחיזה בקרקע
מעבר לזה הדיסקו 2 רכב מעולה למי שמחפש רכב שטח נוח עם עבירות טובה.
אני מזמין אותך לעשות את הניסוי הבא:
מצא עלייה תלולה יחסית, עדיף עם דרדרת, אבל שאין בה אלמנט סיכון גם אם מתדרדרים מעט אחורה יותר ממה שתכננת...
עכשיו טפס בה עם דיפ' מרכזי פתוח עד לנקודה קבועה (עדיף לא רחוק מדי מבסיס העליה...). תן לרכב להתדרדר אחורה בצורה חופשית נניח 3-4 מ' (עד לנקודה קבועה נוספת) ובלום את הרכב בכל הכוח. סמן את הנקודה בה הרכב נעצר באופן סופי.
עכשיו בצע את אותו ניסוי עם דיפ' מרכזי נעול.
אני מהמר שאתה תופתע מאוד מהתוצאות...
אחרי שתעשה את הניסוי הזה תחזור לעדכן.
אני לא מכיר את סגנון הנהיגה שלך ואת סוגי השטח בהם אתה מבלה. אני בטח לא מזלזל בניסיון שיש לך אחרי 12 שנים עם הרכב.
אבל מה שאני טוען הוא מניסיון של מספר דוגמאות שונות בהם הרכב נכנס למצבים גבוליים פלוס רק בגלל היעדר הנעילה המרכזית.
וזה עם נהג שרגיל לדיסקו 1 בתאי שטח מאתגרים בהרבה.
הבחור הבין את הקטע, הקדים והתקין נעילה מרכזית ומאז שקט.
בחור נוסף שעדיין לא התקין נעילה כזו עם אותו הרכב פשוט משתדל להימנע מהמקומות הללו עד שיתקין אותה.
לגביך, אני מהמר שבגלל שיש לך נעילה (ובעקבות הדברים המאוד נכונים שכתבת על הסיבה לנעול) לא יצא לך פעמים רבות להיכנס לעליות בעייתיות עם נעילה מרכזית פתוחה.
ותקן אותי עם אני טועה...
לגבני ה- TC (שאין לו שום קשר מבחינת המערכת לנעילה מרכזית)- אין ספק שהיא מתפקדת יותר ממצוין. היעדר הנעילה המרכזית פשוט מסרסת אותה בצורה מחרידה!!!
לא חוויתי תופעה כזאת ולהערכתי התופעה/בעיה שאתה מתאר קשורה לתפקוד ABS בשעת עצירה במדרון דרדרתי...לא קשור בהכרח לדיסקו. נראה שאתה צודק שהתופעה שתארת קטנה עם נעילת הדיפ המרכזי. לא חושב שזה ייחודי לדיסקו 2 ...בכל מקרה מי שמושך את הדיסקו 2 לתנאי קיצון כדאי שיתקין נעילות רוחביות ובעת כניסה לשטח יבטל את ה TC ואת ה ABS. אצלי , מסיבות שונות, מותקנים 2 מוגבלי החלקה של דטרויט והשילוב עם ה TC והנעילה המרכזית מעולה.
המצב שאני מתאר בכלל לא קשור לדיסקו 2.
הוא קשור לכל רכב שבו אין 4X4 אמיתי כזה שבו הסרן הקדמי מחובר בברזלים לסרן אחורי והפיניונים חייבים להסתובב באותה מהירות.
במקרה כזה בא לידי ביטוי בצורה מוחשית מאוד, מוחשית מדי, הפער בעצמת הבלימה המתוכננת בין הגלגלים הקדמיים לאחוריים.
אין לזה שום קשר ל- ABS ולכן זה גם קורה רק ברוורס או בנסיון לבלום בעלייה תלולה ולמנוע דרדור לאחור.
במצבי אחיזה גבוליים/שיפוע צד/בורות/מדרגה שעולים באלכסון וכד' זה פשוט זורק את הסרן הנעול- גלגלים נעולים (קדמי...) למקום שאליו כח המשיכה מושך הכי חזק.
מה שמייחד את הדיסקו 2 בהיבט הזה זה אותה מערכת TC מצויינת שדואגת להניע את הרכב רחוק מאוד באותה עלייה/מכשול מסוכן. אבל מכיוון שהיא לא מספיקה בסוף, התדרדרות אחורה במקרה של עלייה שנכשלה הופכת למלכודת ללא יכולת לשלוט בצורה מספקת על הרכב.
כשהרכב מקבל את אותה נעילה מרכזית שהוא כ"כ זקוק לה הכל חוזר להיות שפוי ואין כל סיבה לרוץ ולהתקין נעילות רוחביות גם בעבירות קשה יחסית כי הרכב עושה מה שאומרים לו (בניגוד למצב בו אין נעילה מרכזית).
יאללה עזוב קשקושים.
לך תבצע את הניסוי ותעדכן...
(יודע מה עזוב, רד עכשיו לרכב ותעשה את הניסוי על הכביש, ברוורס במישור. תן גז ברוורס ותבלום בפתאומיות בשני המצבים. ממתין לתוצאות...)
נעזוב קשקושים.... בסופ"ש אבדוק את הסוגייה שתארת :)
אחלה.
ממתין לעדכונים (למרות שאני יוצא למילואים בראשון לכל השבוע אז לא בטוח שאספיק לקרוא את תוצאות הניסוי בקרוב...)
יונתן,
התופעה שאתה מדבר עליה אכן קיימת אבל דווקא בדיסקו היא פחותה מכיוון שגם הבלמים האחוריים הם בעלי בלימה טובה מאד (בניגוד לרכבים מיושנים עם בלמי תוף מאחור - סופות, סמוראים ישנים וכו'....).
בדיסקו 2, גם עמוס, עם מע' בלמים תקינה, עוצמת הבלמים היא מספיקה בהחלט ומה שמסרס את הבלימה היא מערכת ה-abs.
אין לכל האמור לעיל שום, קשר לעובדה שאתה צודק, ובמקומות בעייתיים (עליה או ירידה) יתרון ענק (ואכן - גם בטיחותי) לנעילה המרכזית בסיוע הדדי של הסרנים זה לזה.
אני אגב, כשיש ירידות קשות/ארוכות, מנתק את הפיוז של ה-abs למרות הנעילה.