בויטארה דור ראשון אין בכלל דיפ' מרכזי. יש תיבת העברה רגילה ופשוטה שעובדת בדיוק באותו עיקרון כמו CJ/סופה. הנעה אחורית בכביש, 4X4 "גבוה" או "נמוך" בשטח. אפשר לנסוע ב-4X4 על כביש רטוב/חלקלק, אבל לא מומלץ על כביש יבש.
נדב - תואיל נא להסביר ולהאיר את עינינו למה אתה כל כך בטוח שנעילה נשלטת טובה יותר מאוטומטית, למעט עניין הנוחות בכביש?...
(אני יודע את התשובות, והן לכאן ולכאן. אני נסעתי כמעט 10 שנים עם שתי נעילות אוטומטיות והיום עם נעילה אחורית אוטומטית וקדמית נשלטת-פניאומטית מתוצרת בולסטר שמאד דומה ל-ARB, את התובנות שלי אעלה בקרוב בכתבה מפורטת...)
מדברי - ב-CJ שלך שני דיפרנציאלים בלבד. רוחביים (בסרנים). מומלץ לנעול לפחות את האחורי, ומכיוון שברכב די פשוט וגסמ דובר, אתה יכול בשקט להתקין נעילה אוטומטית "קטנה" פשוטה כמו איזי-לוקר, לוקרייט או נו-סליפ (מעט יקרה יותר). אפשר גם נעילה "גדולה" (שמחליפה את כל הקייס) כמו דטרויט-לוקר, אבל זה כבר יקר עוד יותר, כמעט כמו נעילה נשלטת. נעילה אוטומטית זה מכלול מכני די פשוט שעובד בשיטת "שגר ושכח" - היא עובדת תמיד ואתה לא מוטרד האם ומתי לשלב/לנתק. בנעילה נשלטת יש מלבד מכלול הנעילה גם את מכלול מערכת השליטה בנעילה : מדחס אוויר + צנרת + טבעת אטימה (בנעילה פניאומטית כמו ARB ובולסטר), חיווט חשמלי, מתגים וכו'. יותר מורכבות = סיכוי תיאורטי גדול יותר לתקלות/כשלים.
, , , , "
, 2 . .
4 ( CJ) . ( ) - ? ? " .
. .
מלבד מחיר גבוה יותר - אני מוצא בנעילות נשלטות עוד חסרונות.
1. מורכבות טכנית: ריבוי חלקים ומכלולים = סיכוי תיאורטי גדול יותר לתקלות. נעילה נשלטת יכולה לרבוץ בתוך הסרן במשך חודשים ארוכים ללא שימוש, וברגע האמת תגלה שקצר חשמלי/דליפת אוויר/פגם או פגיעה כלשהי בצנרת האוויר/נתק כלשהו בחיווטים לא מאפשרים לה לפעול כיאות או לפעול בכלל. הפיתרון - להפעיל את הנעילה מדי פעם. פעם בשבוע זה טוב. מי עושה זאת?
2. מתי לנעול? מתי לנתק? נעילה אוטומטית חוסכת לך התלבטויות. היא תמיד שם ותמיד עובדת, ואפילו מאפשרת לך היגוי. נעילה נשלטת - שכחת לשלב? אתה עלול למצוא את עצמך במצב לא נעים. שכחת לנתק בזמן? כנ"ל. אתה אפילו עלול לשבור ציריה או צלב.
3. אמינות ותחזוקה. נעילה אוטומטית לא דורשת כל סוג של תחזוקה. נעילה נשלטת תדרוש לפחות החלפת טבעת אטימה פעם בתקופה.
בטיחות - כעיקרון אתה צודק, אם כי בדגמי רכבי שטח מסוימים, במיוחד אלה שנחשבים ל"טהורים" כמו CJ, סופה, סמוראי, טנדרים מסוימים וכו', התנהגות הכביש כה גרועה בבסיסה, שאפילו מטורלל כמוני לא רוצה להיכנס במהירות לסיבוב רטוב גם עם דיפ'ים פתוחים למהדרין... שים לב שאנחנו מדברים רק על נעילה אחורית, כי לנעילה קדמית אוטומטית, אין שום השפעה על ההיגוי בנסיעה על כביש במצב 4X2, על אחת כמה וכמה בכלים עם נועלי טבור ידניים שממילא מנותקים בכביש.
אני עומד על דעתי שבנהיגה ממש לא איטית בהכרח אבל מאוד "מתוכננת" וזורמת, אין בשום מצב שום בעיה עם נעילה אוטומטית וגם עם שתיים. גם ברטוב, וזה מנסיון אישי שלי. אבל אני בפירוש לא ממליץ לאף אחד להתייחס לזה כתורה מסיני, כי כל אחד נוהג אחרת. התרחיש ה"כבישי" היחיד שבו אני מוצא את הנעילות האוטומטיות כמסוכנות באמת - כביש מכוסה בקרח. כמה יש לנו מזה?.....
בטיחות בשטח - תופעת ה"סרטן" שאני תיארתי אינה בעייה של היגוי, אלא נטייתו של רכב בעל דיפ'ים נעולים לנסוע לא רק קדימה/אחורה אלא גם קצת הצידה במצב של שפ"צ. אבל כדי שזה יקרה בפועל אתה צריך להיקלע לשפ"צ בזוית חדה מאוד ולאורך מטרים רבים של נסיעה. אפילו בשפ"צים חריפים אך נקודתיים כמו במרזבה או בחמרן לדוגמה - לא תרגיש שום בעיה. באותו קטע ספציפי שאני נסעתי בו בבקעת הירדן, של שפ"צ חריף לאורך מעל 100 מטרים? אכן בעיה, וגם היא ניתנל פיתרון בצורת בחירת קו התקדמות מעט שונה - חריגה מהשביל ובחירת נתיב תלול יותר אך לפחות ישר קדימה ולא באלכסון. עם נעילה נשלטת אין לך בעיה - אתה מנתק. אם זכרת לנתק... כי אם לא, אתה בבעייה קשה יותר מאשר עם נעילה אוטומטית שיודעת לרצ'ט קצת בזמן היגוי... לא לחינם אני ממליץ לאלה שמעדיפים נשלטת, להתקין סוג של התראה קולית כמו זמזם שיזכיר לנהג שהנעילה הנשלטת שלו נעולה. ולא - התאורה המצחיקה של המתגים ממש לא מספיקה, בטח לא באור יום חזק כמו אצלנו.
נוחות - תקתוקים/צרצורים/רעשים למיניהם הם חלק מהרפרטואר של CJ/סופה וכו' גם עם דיפ'ים פתוחים, והתיקתוק שמשמיעה הנעילה לא באמת מפריע. ב-SUV שקט ומעודן התקתוקים של לוקרייט או ה"בום" התקופתי בדטרויט-לוקר מהדגם הישן אחת לשבועיים שלושה הם באמת לא תמיד לעניין. בעיה אחרת של נעילה אוטומטית היא במעלות/מורדות מפותלים מאוד, היכן שתמצא שקוטר הסיבוב גדל משמעותית ומחייב אותך לעיתים לתמרוני קדימה/אחורה. זה קורה בדרך כלל עם נעילה קדמית אוטומטית, אין בזה סכנה, סתם מטרד קל שמחייב אותך לתכנן מראש רדיוס פנייה רחב ככל שתוכל.
ברכב זול כמו CJ סופה או סמוראי, אפילו ויטארה ישנה, נראה לי קצת מיותר להשקיע 50% מערך הרכב בנעילות נשלטות + פוטנציאל התקלות התיאורטי, אם אפשר לקבל את אותו אפקט תמורת 500$-1000$ שעולות שתי נעילות אוטומטיות.
, , , , "
,
, .
"" - ? - " . ...
4X4 ( - ). - ...
- . - - .
, , . () ...
, , ( - ).
, ( ) , .
, ?
.
;
זה לא גורם נזק כל עוד אתה לא עף על מעקה הבטיחות (במקרה הטוב), או במורד התהום (במקרה הרע מאוד).
חשוב לזכור שחוץ מהבלאי לאוטו יש גם אספקט בטיחותי. זה לא צחוק. גלגל "מפרפר" זו החלקה לכל דבר. תוסיף לזה סיבוב בכביש רטוב ו... לי היה מזל לפני 20 שנה שהיה מעקה בטיחות אחרת הייתי צונח לתהום בסמוך לכביש ערד-ים המלח, מנסיעה זהירה במהירות 30 קמ"ש. רוצה לנסות ?
;
מעניין אותי איך קבעת את זה? (סעיף 3) כי זו פעם ראשונה שאני שומע את זה.
ובנושא ההחלקה שלך עם הסי ג'יי, ברור לשנינו שקרה מה שקרה בגלל חוסר ניסיון. אבל זה לא דומה לפעולת נעילה אוטומטית. מה שגרמת כשישלבת 4X4 בסיבוב ללא דיפ' מרכזי חריף בהרבה- בגלל שהסרנים שואפים להסתובב במהירות זהה הסרן האחורי "מחליק" והקדמי "בולם" ובנוסף שואף להתיישר.
MMR; 17-05-10 21:06. : החלפת סרנים...
( ) , .
: 3 , .
: , " , . ...
20 - - 4X4. ( 4X4) .
.
;
, , ( ).
, ( ).
my2c
When your options low, I lift you from below...
. "" . ? 2:1?
.
, " " .
1937 (). .
http://www.youtube.com/watch?v=yYAw79386WI
- awd .
(), . " (, , ) , - - !
, . , - . "" -200 ".
, "" .
- (), . ( ...)
" " ( )
? '.