שלום נתחיל..
אז שילוב של כמה גורמים מביא אותי לפרויקט הזה,
הראשון הוא הרצון להשמיש את הטרקטור הישן ששימש אותנו בתחילת שנות ה-80, השיפוץ היה חלק משאיפות הפנסיה של אבי ז"ל, אך לצערי הוא לא הספיק להגשים זאת.
השני הוא צורך בטרקטור חקלאי קטן, בתחילה חשבתי לקנות אחד אבל קצת לא בא לי לשלם 30k על הגרוטאות שיש בשוק.
והזרז המיידי הם החמישה דונם שדה קוצים שניקיתי עם חרמש מוטורי (20 שעות עבודה נטו) וגרמו לי להחיש צעדיי לכיוון הפרגוסון העתיק.
לכן החלטתי להשמיש (או להשמיד? ימים יגידו..) את הפרגוסון הישן.
קצת לגבי העבר של הטרקטור
הדגם זה Tractor England (TE)20H
ה-H מסמל שזה טרקטור שעובד על נפט, יותר נכון לא רק נפט אלא lamp oil, מה שאומר שיחס הדחיסה שלו נמוך מאד (1:4.5) ומאפשר עבודה עם דלקים ללא דירוג אוקטן כלל. קיימת גרסה שמיועד לנפט סטנדרטי (דגם TED) ובה יחס הדחיסה הוא 1:5.1, (הנחשב "גבוה"..) אך גרסה זו תתקשה לעבוד עם lamp oil. קיימות עוד שלל גרסאות, בנזין וגם דיזל, וקיימים דגמי TO שזה בעברית Tractor Overseas, כלומר טרקטור שיוצר במפעל באמריקה ולא באנגליה. המנוע הוא של חברת Standard, בהספק 23.5 כ"ס קיים בגרסאות כאלה האחרות במנועי בנזין של רכבים בריטיים מאותן שנים. יודע לעבוד גם עם בנזין (מבצעים שינוי קל במנוע) ויש שני מיכלי דלק, אחד לבנזין ואחד לנפט, עם הבנזין מניעים וכשהמנוע מתחמם עוברים לנפט.
הגיר הוא ללא LOW, כלומר 4 הילוכים וזהו. ראשון קצר, כמו בסינכרו... יש כמובן pto (לא חי) ושלוש נקודות.
עוד פרט מעניין, זהו למעשה הטרקטור שהפיץ את בשורת השלוש נקודות של הממציא הגאון הארי פרגוסון, אם כי זה לא הטרקטור הראשון שהיה בעל פטנט זה, הראשון למיטב ידיעתי הוא הפורד 9N שהיה למעשה שותפות של הארי פרגוסון ושל הנרי פורד, ולא נכנס כאן לכל השתלשלות האירועים ההיסטורית אף כי היא מעניינת מאד.
הטרקטור הנ"ל נקנה תמורת דלי ברגים בשנת 1980, ושימש אותנו בעיקר להובלות (באותה תקופה עברנו דירה והיה המון ציוד שהועמס על עגלת הסוס בעלת 4 הגלגלים שהוסבה לעגלת טרקטור (גם היא נכללה בתמורה לדלי הברגים) ועשתה את שלה, בנוסף שימש הטרקטור לנסיעה בשדות, לטיולים קצרים. הטרקטור הזה ייחודי מכיוון שברישיונו קיים רישום ל-3 נוסעים, נהג+2, וקיימים כיסאות שמתלבשים על הטרקטור מאחורי הנהג. הרישיונות לא על שמנו אבל זה סיפור אחר..
חוץ מזה, זהו למעשה כלי הרכב הראשון עליו נהגתי ( בגיל 9 כבר הצלחתי ללחוץ על הקלאץ').
אז למה הוא עצר?
באחד הטיולים הגענו לנחל השלושה, למעבר מים די עמוק, אך לא ידענו מה עומקו. אחי שנהג בדיוק עצר ושאל את אבי האם לנסות לעבור, ואבי שישב בכסא האחורי, אמר לו: סע.. וברגע שהגלגלים הקדמיים נכנסו למים, היתה נפילה של החלק הקדמי לעומק, הטרקטור נתקע, ומים נכנסו לקלאץ' והקלאץ' החליק. חזרנו ברגל הביתה, וגייסנו את איציק השכן שהחזיק CJ8 באותה תקופה, והוא גרר אותנו מהנחל עד הבית. אבא שלי, שמח על "ההזדמנות" להתחיל לשפץ, מיד בנה סככה, עם קורה ופלשנצוק 1.5 טון עתיק, שהתחלנו לפרק את הטרקטור בשביל להחליף קלאץ'.
וזהו, מאז (1985) ועד היום, הטרקטור עומד מפורק.
במהלך השנים החלפנו את הקלאץ', ואני המשכתי את הפירוק לשיפוץ הרבה מהחלקים, שנחים בארגזים מצופים בסולר מאז שהתעסקתי איתם לאחרונה. החלפתי שרשרת טיימינג (לא יודע למה זה היה דחוף לי), חידשתי את הבושינגים מהפליז שבהם נעות הדוושות, אבל לא סיימנו את העבודה. עם השנים המקום שבו הטרקטור חנה נחסם על ידי בנייה מכל הכיוונים, וכך הגענו למצב של טרקטור כלוא בחצר.
אז המשימה הראשונה היא העברתו למקום מגוריו החדש. זאת משימה לא פשוטה כי כרגע הוא נמצא בחצר אחורית ללא אפשרות יציאה, לכן נצטרך לשלוף אותו עם משאית עם מנוף די גדול. בנוסף, הוא נמצא תחת סככה, מפורק דרג ג'.. כך שמנוף לא יוכל לשלוף אותו אלא אם נוציא את גוש הברזל מהסככה בשלב ראשון.
התמונה מ-1981, וכך אני מקווה שהוא ייראה בקרוב..
Sent from my 22120RN86G using Tapatalk
![]()




ציטוט ההודעה בתגובה





מחלה שלא עוברת אלא לאחר סיום הפרוייקט .

























שמרו על קשר