Close
  • פרויקט Twin Stick לג'יפ CJ

    תמיד חלמתם על אפשרות ל2X4LOW בסיקס שלכם (בלי לפתוח לוקרים) אמנון מסביר צעד אחר צעד, איך מפצלים את ידית תפעול טרנספר דנה 300 לשתי ידיות, כמו בג'יפים של פעם. (Photographs: )

    רקע:

    במקור מגיעה הדנה 300 עם ידית אחת השולטת במצבי העברת הכוח לסרנים.

    בדנה זוג יחסי העברה - גבוה (HIGH), יחס של 1:1, ונמוך (LOW), יחס של 1:2.6. במקור ישנם ארבעה מצבי העברת כוח: הנעה אחורית עם יחס גבוה, הילוך סרק,  הנעה כפולה ביחס גבוה והנעה כפולה ביחס נמוך.

    אופן ברירת המצבים בתוך הטרנספר מבוצע ע"י זוג מזלגות, המזיזים שרוולים (Sleeves) שננעלים על גלגלי השיניים, ובשינוי מצב הידית מחליקים השרוולים על גלי הכוח וננעלים בגלגל שיניים שנותן יחס מסוים. ישנם ארבעה גלי העברת כוח (Shafts) בטרנספר; Input Shaft - הכוח הסיבובי מגיע מהגיר לגל הזה, Rear Output Shaft - ממנו מועבר הכוח לסרן האחורי, Intermediate Gear Shaft - עליו נמצאים גלגלי שיניים באמצעותם נוצר היחס השונה, Front Output Shaft - ממנו עובר הכוח לסרן הקדמי.

    המזלגות שלנו נמצאים על הגלים המעבירים כוח לסרנים. על כל מזלג שולט מוט. ידית ברירת המצבים שולטת במקור על זוג המוטות יחד. כל מוט משפיע על גל שונה; האחד על הגל של העברת הכוח לסרן הקדמי, השני לסרן האחורי. בתמונה מצד שמאל, מוט מס' 2 שולט על הכוח לסרן האחורי, מס' 4 לסרן הקדמי.

    העובדה שכל מוט שולט על העברת כוח לסרן שונה, היא המאפשרת מערכת כפולת ידיות, שבה כל ידית תשלוט על העברת כוח לסרן אחר, ומכאן השם  TwinStick.

     

     

     

     

     

     

    התמונה הזו היא של תוכן הטרנספר שלי. ניתן להבחין בשרוול המחליק שננעל על גלגלי השיניים, וכן את הגדלים השונים שלהם.

    כמו כן ניתן גם לראות את המזלג שמשתלב על השרוול. הגל שעליו יושבים גלגלי השיניים האלו הוא ה-Front Output Shaft, ועל המזלג שלו תשלוט הידית הימנית יותר בפרויקט ה- TwinStick.

     

     

    היתרון שבמערכת ה- TwinStickהיא היכולת לקבל עוד מצבי העברת כוח, לדוגמא הנעה אחורית בלבד והילוך נמוך, הנעה קדמית בלבד והילוך נמוך, קדמית\אחורית בהילוך גבוה וכו'. כמובן שהיתרון הגדול הוא בהנעה אחורית בלבד בהילוך נמוך. הדבר יעיל ביותר כאשר ישנה נעילה אוטומטית בסרן הקדמי. נוצר מצב בו אפשר לנסוע בהנעה אחורית בנמוך, בעוד שקודם התאפשר הדבר רק בהנעה כפולה, וכאשר יש צורך בהנעה קדמית, אין צורך לרדת מהרכב ולנעול לוקרים, מכיוון שאפשר לנסוע נעול מבלי לקבל את ההשפעה השלילית של הנעילה האוטומטית, על ההיגוי.

     בתמונה משמאל ניתן לראות את מרכיבי מכלול הידית המקורית.

    פין מס' 6 (באנגלית נקרא Pivot Pin), משמש כציר המרכזי לתנועת הידית. לתוך החורים (מס' 10) שהם חלק מקייס הטרנספר, נכנסים הבושינגים העשויים פלסטיק, מס' 8. קוטר החור הוא 16 מ"מ, כנ"ל גם הבושינגים. במקור ישנם זוג בושינגים. הידית מחוברת לפלטה (מס' 7) בה זוג חורים בקטרים שונים. חור גדול, אליו נכנסת הידית עצמה (מס' 3) בחלק העגול התחתון שלה, וחור קטן אליו נכנס פין קטן שמחבר בין הפלטה למוט השולט על המזלג. בפלטה המקורית ישנם זוג חורים קטנים, המתחברים לזוג המוטות.

     

    בכדי לשלוט על כל מוט ע"י ידית נפרדת, יש צורך ליצור זוג פלטות לכל אחד מהמוטות. הפלטה תחבר בין המוט לידית. כך יתפקדו זוג הידיות ללא קשר ביניהן.

     

     חומרים:

    ה"מצרכים" לפרויקט פשוטים -

    ידית טרנספר דנה300 נוספת, בושינג נוסף, פלאח 6 מ"מ ליצירת הפלטות, ספייסר מחור מסויים. הספייסר יכול להיות עשוי מאלומיניום, פלסטיק מסוג מסויים או כל דבר אחר שיתפקד כראוי. אני השתמשתי בקפיץ, כפי שניתן לראות בהמשך.

    הידית הנוספת שלי נתרמה ע"י ניר לינגל, ועל כך תודה רבה!

    הכלים הדרושים לעבודה:

    מקדח 16 מ"מ ליצירת החורים בפלטות, לחורים אלו תיכנס הידית. יש להרחיב את החור המרכזי של אחת הידיות, ניתן לבצע זאת ע"י מקדח כוס, אך רצוי לחרוט חור לקבלת דיוק מירבי. כמו כן, דרושים רתכת, דיסק וכלי יד שונים.

    הפרויקט:

    בתמונה משמאל ניתן לראות את רכיבי המכלול החדש שיצרתי.

    שלושה בושינגים, אחד מקוצר, פין R, קפיץ כספייסר, פין הציר המרכזי, אום, זוג פלטות עם טבעת למניעת חופשים, והפינים של הפלטות והמוטות (אחד מהפינים הוא בורג).

     

     

     

    בתמונה הזו הרכבה של המכלול מחוץ לרכב. חורי הציר בקייס הם בקוטר 16 מ"מ, אליהם נכנסים הבושינגים. בתמונה יש שגיאה, השייבה הגדולה (מתוך 3) ממוקמת במציאות משמאל ועל הבושינג שעטוף ע"י הקפיץ. הקפיץ, ששימש אותי כספייסר בין הידית לקייס הטרנספר, מתכווץ כמעט לרוחב הדרוש, לכן נשאר מרווח ושם נדחסת השייבה הגדולה. הקפיץ הוא קפיץ שסתומים של מנוע מכסחת דשא ישן. ע"י השימוש בקפיץ כספייסר הצלחתי להשיג הפחתה בחופשים של תנועות צידיות של הידית.

    את הבושינג שנכנס לחור מס' 10 בקייס הטרנספר יש לחתוך כך שלא יבלוט מחוץ לחור מס' 10. 

    הפלטות המקשרות בין הידיות למוטות. הקוטר של החור הגדול הוא 16 מ"מ והקוטר של החור הקטן הוא 6 מ"מ. המידות בין מרכשי החורים מופיעים בתמונה, 19X8 מ"מ. הוספתי טבעת מתכת מרותכת לפלטות, בכדי למנוע חופשים ולהשיג תפקוד מרבי של הידיות. המוטות מושחלים דרך הטבעת והפין נכנס דרך החור במוט ודרך החור בפלטה.

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    הידיות עצמן דרשו קיצור, והידית השולטת על העברת הכוח לסרן הקדמי דרשה הרחבה (השמאלית יותר בתמונה, ימנית יותר מתא הנהג), להוספת גובה, כך שתמוקם מעל הידית השנייה (ראו תמונות בהמשך להבהרה).

    הערה - אני לא מוסיף את מידות הקיצור וההגבהה של הידיות, מהסיבה הפשוטה שאני מאמין שיש צורך בהתאמה של כל אחד לרכב שלו ולמציאות בשטח. וכן אני ממליץ לקחת בעירבון מוגבל מידות נוספות בכתבה (להבדיל ממידות קטרים של פינים או בושינגים), שכן המציאות בשטח יכולה להיות שונה.

     

     

     

     

     

    החור בידית משמאל הורחב ע"י חריטה בעזרת ראש מתאים, לקוטר 16 מ"מ, בכדי שיתאים לקוטרו החיצוני של הבושינג. הבושינג השלישי במכלול נכנס דרך החור הנ"ל, ודרכו נכנס פין הציר המרכזי.

     

     

     

     

     

     

     

     

    לאחר התאמות הידיות למידות הנדרשות, יש צורך להגדיל את הפתח בבודי של הג'יפ.

     

    נוצר הצורך לחתוך פח חדש שיכסה את הפתח.

     

     

     

     

     

     

     

    לאחר סיום ההתאמות, נותר להרכיב את כל המכלול יחד.

     

     

     

     

             

                             

                         

                         

    כעת נפנה לאזור פנים הרכב, להתאמות האחרונות. את הפח שנחתך לצורה הרצויה, קדחתי לפי תבנית החורים של הפח הקודם, שייפתי וכופפתי לזווית הנכונה. מכיוון שכרגע ישנם זוג ידיות טרנספר ולא אחת, מגף הגומי המכסה את הידיות בצאתן מבטן הג'יפ כבר לא מתאים (החלק הנ"ל, המגף, נקרא Boot באנגלית, לחיפוש בגוגל). יש מספר אפשרויות לכיסוי הידיות; ניתן לרכוש מגף גומי ייעודי ל-TwinStick, מאיביי, לעיתים מתפרסמים כאלו למכירה. ניתן לרכוש\להשיג מגף גומי מקורי של CJ, ולשלב ביניהם ליצירת כיסוי. אני הלכתי על אופציה אחרת. חתכתי את האזור שבו נמצא כיסוי ידית הטרנספר במקור בעזרת תער, והכנתי משטח גומי עם מסילות שיתאים לטווח התנועה של הידיות. השתמשתי בשטיח גומי לרגליים שיהיה במחסן.

    התוצאה לעיניכם. הרווחתי אסטטיקה, הגנה מפני בוץ ולכלוך, ולא הוצאתי כסף וזמן.

                         

    עלויות:

    כאמור, החומרים הדרושים לנו הם; ידית טרנספר נוספת. להשיג אחת כזו ממשהו שמעוניין למסור היא האופציה הטובה ביותר, כמובן (תודה לניר). בזמנו הרמתי צלצול למגרש המוכר חלקי CJ משומשים והמחיר לידית עמד על 150 ₪.  נדרש בושינג נוסף לידית השנייה. אני ממליץ לנצל את ההזדמנות ולרכוש כמה יחידות של בושינגים חדשים כאלו, המחיר צפוי להיות גרושים. כמו כן דרוש פלאח 6 מ"מ, רוחב 40 מ"מ, מקדח 16 מ"מ (אני השתמשתי במקדח כוס), עלות - 15 ₪. למעשה המחיר יכול לנוע בין 250 ₪ לכלום, אם יש מעט מזל. יש להזכיר כי מומלץ לחרוט את חור הידית הנוספת ולא לקדוח אותו במקדח כוס (יכול להיות גם מסוכן). אני השתמשתי בראש כרסום וחרטתי לבד, אך אם אין בנמצא חשוב לשקול שימוש בחרט לביצוע החריטה. כמו כן, יכול להעלות הצורך לרכוש רק את הראש (ה"תפוח") של הידית הטרנספר. המחיר לידית אצל ינוביץ' הוא 55 ₪ לראש הידית ועוד 20 ₪ לסימון העגול שנכנס על ראש הידית, אותו אחד שמראה את תבנית ההעברה. 

     

    נסיעת מבחן:

    המערכת מתפקדת נפלא. הקושי שהיה כרוך בהעברת מצב הטרנספר, שילוב ל-LOW שהיה סיוט, תופעה נפוצה בדנה 300, חלף עבר. המשחק עם המצבים פשוט וקל, אין מאמץ. רק בשביל למנוע את הסבל שהיה בתפעול הידית במקור שווה את הפרויקט, וכמובן שעכשיו יש לנו את כל היתרונות שנמנו בתחילת הכתבה.

    תבנית העברת המצבים בטרנספר מסומנת בסקיצה משמאל. הידית הימנית, כאמור, שולטת על הכוח לסרן הקדמי. השמאלית לאחורי. ניתן להבחין שעכשיו ישנם שלושה מצבים לכל ידית, במקום ארבעה במקור. שלושת המצבים הם LOW, מצב סרק ו-HIGH. הקומבינציות של מצבי הידיות יוצרות את מצבי ההעברה השונים כפי שניתן לראות.

    הסיבה שבידית היחידה במקור היו ארבעה מצבים היא פשוטה. בשביל להשיג מצב של הנעה אחורית ב-HIGH עם ידית אחת, יש טווח שבו המוט (מספרים 2 ו- 4 בשרטוט הפיצוץ) הימני (סרן קדמי) נמצא בסרק והמוט השמאלי (סרן אחורי) נמצא ב-HIGH. אך כאשר עברנו לזוג ידיות, לכל אחת יש שלושה מצבים.

    לכן יתרון נוסף שהרווחנו הוא הקלות של מציאת כל מצב בטרנספר. עם המערכת, מאוד פשוט למצוא את הסרק בכל ידית.

    אני מאוד מרוצה, וממליץ לעשות את זה לכל אחד ששוקל ביצוע של פרויקט כזה, או סובל מתפעול קשה של הטרנספר.

     

     

                          

     

    Untitled Document