רוב השטחים הפתוחים בנגב, מדבר יהודה ורמת הגולן, כמו גם חלקים מהכרמל, רמות מנשה, שפלת יהודה ועוד, מוגדרים כשטחי אימון של צה"ל, או בשם הפחות רשמי "שטח אש". איך מטיילים בהם, בלי להיפגע מצרור מקלע או פגז מרגמה על הראש, ובלי להפריע לכוחות הבטחון? השאלה חוזרת ועולה בפורום ג'יפולוג מדי כמה שבועות, והיא ראויה להתייחסות מסודרת. ננסה לענות בצורה ברורה, מעשית ומבלי לרדת לפרטים מיותרים.
...
ת'אמת, לא היה לי כוח לרדת למפגש ג'יפולוג בסוף דצמבר עם הסופה הפתוחה. קר, יקר ולא ממש נוח. מצד שני להגיע בטנדר הליסינג התאילנדי למפגש ג'יפולוג זה עילה לסקילה על ידי אלו שעבורם 4X4 זה משהו עם נשמה, אישיות וסיכוי טוב להיתקע. אז החלפתי, באופן זמני, את הסופה הכחולה בפורד F250 כחול בגרסת Tremor - שזה אומר יותר צמיגים, יותר כוח, יותר גובה, ופחות פחד מלחזור על גרר.
...
אתרי השוואות הביטוחים הפכו את ענף הביטוח לאינטראקטיבי, מיידי וידידותי מאי פעם. כל נהג יכול לגלות עשרות הצעות ביטוח בלחיצת כפתור אחת, ולעבור ביניהן תוך דקות. כשכל האפשרויות מונחות לפניכם, כיצד יודעים במה לבחור? ריכזנו עבורכם 3 כללים ישימים ופשוטים שינחו אתכם בבחירת ביטוח הרכב הנכון.
...
חיי הסוללה ברכב חשמלי מטרידה מאד את הקונה הפוטנציאלי. הסוללה יקרה. מחיר החלפת סוללה לכל הפחות עשרות אלפי שקלים ובמקרי קיצון מגיעה גם להרבה יותר ממאה. אבל מה באמת "תוחלת החיים" הצפוייה? מהתבוננות בנתונים שנאספו על מכוניות טסלה, היחידות שנמצאות על הכביש במספרים משמעותיים כעשור, נראה שבממוצע הסוללה מחזיקה יותר מהרכב. ערך אופייני של ירידה בקיבול הסוללה הוא 20% לאחר כ300 אלף ק"מ, ויש מקרים מתועדים של סוללות שמוחלפות לראשונה לאחר 500-600 אלף ק"מ. וכאמור, מדובר על הדור הראשון של מכוניות חשמליות פרקטיות.
...
שנת 2022 הייתה אחת השנים החריגות בענף הרכב בישראל וגם בעולם. כדי לתאר את השינויים שעבר הענף נדרשות פסקאות רבות, שרובן ישעממנו עד הירדמות – מלאים, מחירים, תיעדוף יצרנים, תיעדוף יבואנים, ביקוש קשיח, מהפכת חשמל, הפלישה הסינית, משבר חומרי גלם, משבר עובדי יצור, צ'יפים, מלאים, הובלה ימית, ועוד ועוד. לפיכך, הקדמה קצרה, ואז נצלול לתוך המספקים שמצאתי אותם כמעניינים - עם התייחסות לנושאים שמעניינים ומפלגים את גולשי ג'יפולוג - 4X4, וחשמליות!
...
אז החלטתם שאתם רוצים רכב חשמלי. רוב הסיכויים הם שכבר ביררתם והבנתם את העניין של קיבול סוללה וטווח נסיעה. זה די קל להבנה, גם למי שלא מתמצא ברזי תורת החשמל. קיבול האנרגיה של הסוללה נתון בקילוואט-שעה KWh. אתם מזהים בגדול את משקל, גודל, ומקדם הגרר של הרכב, ויכולים לקבל סדר גודל של טווח, לאחר צפייה במספר דיווחים של משתמשים. לא מסובך. פשוט להבנה, גם להדיוטות, ולכן זה הנתון שיופיע בכל כתבה של מבחן דרכים לרכב חשמלי, ובכל ברושור מכירות של יבואן. אבל מה עם הטעינה הביתית? טעינת AC? העסק מסתבך. ודווקא זה הנתון שישפיע באמת על השימושיות של הרכב בעולם האמיתי.
...
נסענו לטייל, בנורבגיה מכל המקומות. או אולי נורווגיה? לא משנה. נסענו. רכב שכור צריך להזמין המון זמן מראש, אנחנו באופן חריג ביותר צייתנו לכלל הזה והזמנו כבר בפסח רכב וולוו סטיישן, שיהיה מקום. רכב גדול, יוקרתי, נוסע מהר כשצריך ודי חסכוני. אז הזמננו. מה שקיבלנו, זה משהו אחר, שנתן לנו הזדמנות לחוות חיים עם מכונית חשמלית בארץ המכוניות החשמליות.
...
המדריך הזה נכתב לאחר טיול בנורווגיה עם רכב חשמלי שכור. זה התחיל בשאלה בפורום, והתגלגל באופן אקראי שלא לומר מפתיע, למצב שבו קיבלתי רכב חשמלי מחברת ההשכרה, וההבנה שללא ידע מוקדם הימים הראשונים ואולי כל תקופת הטיול לא יהיו קלים. המדריך זה נכתב גם כי לא מצאתי בשום מקום אחר ברשת, בעברית ועבור התייר הישראלי את ההסבר המלא. כל מה שכתוב כאן מתבסס על החוויה האישית שלי בקיץ 2022 ואתם מוזמנים להוסיף לתקן או לאתגר את הדעה שלי בשלכם - בתגובות לכתבה.
...
מה המאפיין הטכני החשוב ביותר של מכונית חשמלית? טווח נסיעה, מן הסתם. אז זהו, שיש עוד מאפיין, קצת פחות בולט, שהוא חשוב לא פחות ובמתארי שימוש מסויימים אפילו יותר - קצב הטעינה המהירה, או טעינת DC. זה משהו שאתם מקבלים בילט-אין באוטו, והוא מה שעושה את ההבדל בין מכונית חשמלית אמיתית שיכולה להחליף את רכב הבעירה הפנימית המסורתי, למכונית חשמלית מוגבלת, שעלולה להתגלות כקלאב-קאר מפואר אם לא בחרתם נכון.
...
לפני כמה שנים מישהו במערך הכיבוי הבין שכמו שאר כוחות הבטחון בארץ, יש מספיק פראיירים שישמחו לעשות עבודות שחורות במקום אלו שמקבלים משכורת. אסון הכרמל הבהיר גם הוא שמערך הכיבוי חייב חיזוק. אז התנדבתי להיות כבאי! זו ההתנדבות היחידה שמקבלים בה משאית - ועכשיו שדרגו אותנו! לקחנו את האקסית המיתולוגית של כל כבאי ותיק, מרצדס 1113, למבחן שיכלול מעט מאוד אתגרים, כלום טכנולוגיה, הרבה סנטימנט וכמובן, כמו שמקובל אצלי תמיד, גם סיפור שכל כולו אמת לאמיתה.
...