Close
  • הגבהת קאיה סורנטו

    לאילן נשבר סוף-סוף מלעשות עם הסורנטו שלו "זחילת סלעים" במובן הרע של המושג: כשהגחון מתגלגל על הסלעים ומפחיד את השועלים באיזור. בכתבה הוא מתאר את מגוון השיקולים בבחירת ההגבהה. (Photographs: )

    ההכרה, השכנוע, התהליך והתוצאה:

    בכל אשם חנן. בחג השבועות יצאנו לטיול ברמה"ג, אני וחנן. הטיול היה מדהים אבל המגונים של הרכב לא הפסיקו לחטוף מכות מהאבנים ברמה. כל הזמן שכנעתי את עצמי שבשביל זה הם קיימים. שיעבדו תמורת אלפי ה₪ים ששילמתי עליהם. אז זהו, שלא, המגונים לא אמורים לחטוף מכות כל הזמן. הם אמורים להגן על התחתית של הרכב האהוב שלנו כאשר אנחנו עושים שטות.

    נחזור קצת אחורה. לחלקינו רכב ה 4X4 משמש כרכב המשפחתי הראשי (אשה + ילדים) אנחנו נוסעים ברכב עבודה או אחר. כאשר זה המצב תמיד תהיה פשרה, גובה הרכב, צמיגים וציוד המותקן על הרכב באופן קבע. הרי לא נרצה שהגברת עם הילדים תיסע על צמיגי MT קבוע (בד"כ), או ברכב שנמצא חצי מטר מעל הכביש או שבתא המטען יהיה הייליפט באופן קבע שיעוף על הילדים (חס וחלילה) בעת תאונה. מכאן צריך להתפשר, והפשרה היא לעיתים רכב כביש-שטח חדיש ונמוך (ככה בונים אותם היום). במשך שנתיים הפשרה עבדה, יצאנו לטיולים, חזרנו בשלום, פעם בחצי שנה נכנסים למוסך ליישר את המיגון.

    נחזור לטיול ברמה"ג, באחת העליות הגובה הנמוך של הרכב גרם להיתקעות על מדרגה. חנן היה צריך לעקוף אותי ולגרור אותי למעלה, באותה מדרגה החליטה באותו יום (שהיה חם כמו שחם רק ברמה"ג) להתנחל מושבת ברחשים, העינוי היה עצום. בדיעבד באותו טיול, אבני הבזלת של רמה"ג, דפקו שוב ושוב את מיגון מיכל הדלק, הנזק לא היה נראה בעין אבל: הרכב החל להיכבות תוך כדי נסיעה, פעם ראשונה זה קרה בקסטל בעליה! למוסך לקח חודש וחצי לגלות שהמיגון העביר את המכות למיכל הדלק, גרם נזק למשאבה ולסתימת צינור.

     

    זהו, כאן נשברתי, חייבים לעשות משהו. בקיץ במילא לא מטיילים הרבה, אז ישנתי על הרעיון חודשיים והחלטתי שלפני עונת הטיולים עושים מעשה.

    מערכת המתלים בסורנטו:

    כמו ברוב רכבי השטח בארצנו, מקדימה מתלים נפרדים, שתי זרועות A עם בולם בתוך קפיץ. מאחור סרן חי, קפיצים בצדדים ובולמים לכיוון אמצע הרכב בנפרד.

    האופציות להתקנה:

    , דיברתי עם מספר מתקינים ובסופו של יום גיליתי שבעצם יש שלוש אפשרויות:

    1. קיט של Old Man Emu שמתאים לרכב, בולמים + קפיצים, אם תתעקש יביאו לך אבל יעלה לך הון.
    2. קיט של קפיצי קינג להגבהה, ניתן לשלב עם בולמי קוני קדימה ואחורה.
    3. קיט הגבהה של אייבך עם קפיצים של בילשטיין.

     כיוון שהרכב אמור להמשיך להיות סוג של פשרה, החלטתי שבשום פנים ואופן לא מסכנים את האישה והילדים בניסיונות ובהתקנת ציוד שלא נוסה קודם, גם עניין הנוחות היה חשוב ביותר. הרכב היה נוח מאוד, טיפה רך מדי לטעמי, אבל נוח.

    בעיה מוכרת בסורנטו הסטנדרטי הנה נדנוד שנמשך לאחר עבירת מכשול במהירות גבוהה, בגלל מתלה קדמי רך מדי. גורם לפעמים לנגיחת הגחון בקרקע.

    סינון האופציות:

    הרבה קראתי באינטרנט וגיליתי:

    1. לאייבך אין סט לאוטו, לא ברור מקור הקפיצים בארץ. יש סט הנמכה עבור הרכב, לא הגבהה. אי לכך פסלתי את אופציה 3.

    2. התברר לי שיש סט לקפיצי קינג (הקטלוג הראשון) המיועדים לרכב וגם לקוני יש בולמים מותאמים לרכב:

    3. Old Man Emu – יש בארץ רכב אחד מותקן ניסיתי להגיע אליו וכשלתי, גם היבואן אמר שאפשר לסדר נסיעת מבחן אבל כרגע אין.

    דווקא המתקין (במקרה הזה גתוס - שמכיר את הרכב ואת אפשרויות ההגבהה הקיימות) אמר שהוא מתקין בד"כ קפיצי קינג. אפשר להשאיר בולמים מקוריים או להחליף 2 מאחורה ואם רוצים גם 2 מקדימה.

    החלטתי ללכת על 4 קפיצי קינג ושני בולמי קוני מאחורה כדי לא לאבד מהלך מתלה.

     

     

     

     

    מקדימה נסתדר עם הבולמים המקוריים ופחות מהלך מתלה בגלל מחירם היקר של הבולמים הקדמיים.

     

     

     

     

    ההתקנה ארכה 4 שעות, 3 שעות מאחורה, שעה מקדימה, ופחות בכיס כ- 5,000 ₪.

     

    התוצאה:

    לאחר התייצבות הרכב וכוון פרונט התוצאה היא הגבהה של כ 5 ס"מ מאחורה ו 4 ס"מ מקדימה.

    הרשמים בנהיגת כביש:

    ההרגשה של לשבת גבוה יותר היא מיידית וגורמת להעלאת הביטחון בנהיגה. הראות מעל גגות הרכבים הרגילים מורגשת במיידית. ההרגשה היא שהרכב קשיח במעט מהמצב הקודם, לא משהו שפוגע בנוחות, שנשארה ברמה מאוד גבוהה. הכי חשוב הנדנודים פסקו לחלוטין וזו הנקודה המהותית בעניין. בחסרונות ניתן לציין שבשינוי כיוון מהיר,נניח פניה שמאלה ומייד אח"כ ימינה, הרכב מגיב יותר לאט להגה, לזה צריך להתרגל. הרכב איבד קצת מזריזות ההיגוי.

    הרשמים בנהיגת שטח:

    כאן השיפור ענק, המיגון הפסיק לטאטא את האבנים לרכבים הבאים, בטיול ארוך שעשיתי לא היו פגיעות במיגון אם היו רעשים מלמטה הם היו בעיקר מאבנים שעפו למגן הסף. במעבר חריצים אין יותר את תופעת הנדנוד לאחר המעבר וכתוצאה אין ניגוח של אבנים על השביל לאחר מעבר. מהלך המתלה האחורי נשאר כשהיה, הקדמי קטן משהו, יתכן ובהצלבות נצטרך קצת יותר תנופה אבל זה לא משהו מהותי.

     

     

    סיכום:

    קניתם רכב כביש שטח מודרני? אתם יורדים לשטח והמיגון חוטף, בכל טיול יש עליו סימני מכות, זה סימן לא טוב, הנזק יקרה בסוף. אם כך, הגביהו את הרכב. 4-5 ס"מ זה שינוי גדול כיוון שברגע שאתם בגובה של רוב רכבי השטח – השבילים כבר נקיים מאבנים גדולות שיסכנו את רכבכם היקר.

     

    תגובות 3 תגובות
    1. TROOPER 1's Avatar
      TROOPER 1 -
      יפה התרשמתי מהרצינות של ההשקעה .
    1. Sorentos's Avatar
      Sorentos -
      הי לכולם
      כתבה נחמדה מאוד
      אצלי היה מותקן קיט של OLD MANUE זה מגביעה 2" אינץ'
      ובנוסף לזה הרכבתי סט הגבעה לקפיצים עוד 2"
      רכב היה גבוה רך לנסיע
      ממליץ מעוד.
      דרך עגב יש לי עוד קיט למכירה לקפיצים עם מישהו מעוניין נא להתקשר 0547697667
    1. המשוטט's Avatar
      המשוטט -
      חבר עם סורונטו התקין בגתוס
      קפיצים של קינג - אוסטרלי
      בולמים קידמיים מונרו
      בולמים אחוריים איירון מן

      הגבהה של 2׳

      הוא ממליץ על סט בולמים קפיצים של אולדמן- לדבריו היום המחיר שלהם נורמלי

      בכל מקרה הוא המליץ על מישהו שתמיד לוקח מחיר מאוד זול, בראשון לציון קוראים לו פרונטאקס
    Untitled Document