את הכתבה הזו אני מתכנן לכתוב כבר הרבה זמן מתוך המחשבה שכל רגע אני מסיים את הפרוייקט שנכנסתי אליו ואז אני יכול לשבת בשקט ולסכם תקופה. מכיוון שזה כנראה לא יקרה בקרוב, אז הנה דו"ח ביניים על "יישור קו". נתחיל בהתחלה, מה זה בכלל "יישור קו"? חיפוש מהיר בפורומים מביא מספר לא קטן של פרושים למושג "יישור קו". כשחיפשנו את המונח המקביל באנגלית מצאנו:
מדובר בסופו של דבר בהחלטה האינדיבדואלית של כל אדם ואדם: איפה הקו שאתה רוצה ליישר. הרעיון המקורי היה טיפול באותם מכלולים אשר הכרחיים לקיום היום יומי של הרכב כגון: מערכת הנעה, היגוי, בלימה, חשמל ואולי גם קוסמטיקה קלה (פוליש ווקס בהחלט לא נכנסים לקטגוריה הנ"ל). ואני... אני מיקמתי את הקו בדיוק איפה שרציתי אותו, מיקמתי אותו בדיוק בשורה התחתונה של איך אני רוצה שהרכב שלי יראה. אז אולי זה לא בדיוק יישור קו, אולי מדובר בקו קצת עגול עם נטייה לזוז כל הזמן אבל לדעתי, כל מי שקונה רכב 4X4 יודע על מה אני מדבר. הקו לא יהיה ישר עד שנסיים את כל העבודה וגם אז זה נתון לפרשנות. חזרה למקורות במשך 7 שנים, מאז 1998, שימש אותי כרכב פרטי הוויליס שלי, cj-5 מודל 1958. הוא שימש אותי נאמנה בנסיעות היום יומיות, בשרות הקבע שלי, בטיולים ובעת הצורך גם כרכב עבודה. תוכלו לקרוא עליו עוד הרבה כאן. אבל הזמנים משתנים, אנחנו כבר ילדים גדולים, עוד מעט אפילו נהיה זקנים. אז החלטתי לשדרג את עצמי לרכב חדש (כמובן שבנוסף לוויליס ולא במקומו – וויליס זה כמו נישואים קתוליים), רכב עם דלתות, חלונות, מיזוג, ברקסים שעובדים בכל עונות השנה. ובשנת 2003 רכשתי טויוטה היילקס מודל 98. הרכב נקנה מבחור נחמד שעוסק בסחר ברכבים וברשותו היו 19 היילקסים ממכרז של קרן קיימת. למזלי (ואחרי חיפוש של 4 חודשים בהם ראיתי כל היילקס שחוט באזור השרון) הגעתי אליו מספר ימים לאחר שהרכבים עברו לרשותו ונפל ברשותי העונג "לבחור" מבין הרכבים. למה היילקס? אם אתם באמת שואלים אז:
ולמה מודל 98?
אני אעבור על כל העבודה שנעשתה בשלוש השנים האחרונות ויסלחו לי כל המעריצים, אני לא אעשה זאת בסדר כרונולוגי (או כל סדר הגיוני אחר). 1. תחילה פורקה סגירת הארגז מאחור לטובת העמסות והובלות אלו ואחרות תוך כדי תכנון למקם ארגז כלים רציני מאחורה – כבר בשלב זה התחלתי לנדנד לחברת "רכסים" ולחיים בפרט ( על השרות והיחס המעולה שקיבלתי מהם אני אדבר יותר מאוחר). 2. קשת "דקורטיבית" של חברת טל והדס הותקנה מאחור – הייעוד שלה לא היה להעמסות ונגיע גם לזה. 3. פגוש אחורי עם תושבת לוו גרירה נשלף נבנה על ידי כאשר את החלקים עצמן הזמנתי בעזרת שירטוטים "משלייסנר-ברזל" – כל החלקים יצאו מפלטת ברזל 10 מ"מ בעזרת חיתוך להבה ולי נשאר רק לבצע את ההתאמות/קידוחים/ריתוכים. השלב הבא היה טיפול במערכת המיתלים:
גלגלים/צמיגים: נידנדתי לכולם כאן באתר בנוגע לרעיונות להתקנת גלגלי 31, 33, וכו' על ההיילקס ולבסוף הותקנו BF-mud 31/10.5/15. היה צורך לחתוך קצת בכנפיים הקדמיות כדי למנוע שפשופים, תוכלו לקרוא על העבודה הזאת כאן. התוצאה, צמיג חדש מול מקורי והכנפיים המשופצות:
רוב בעלי ההיילקסים מפרקים את חצאית הפלסטיק התחתונה של הפגוש הקידמי או לחלופין מחליפים את כל הפגוש בפגוש מתכת חליפי (עם הכנה לכננת ושאר ירקות). בשלב זה התקציב לא איפשר לי רכישת פגוש חליפי, בעוד הורדת החצאית התחתונה חושפת את קצהו התחתון של הרדיאטור לניזקי הטבע והצטברות בוץ ולכלוך. הפתרון היה פשוט. חיתוך הפינות של החצאית התחתונה, חימומה על ידי מפזר חום תעשייתי והדבקתה בצורה הרצויה. התוצאה:
הנעילה מתבצעת בעזרת אום מרכזי שרותכו לו אוזניים ואשר לוחץ על פלטה עגולה שלה רותכו שלושה אומי גלגלי כדי להחזיקו במקום.
דיגום הארגז
מיכל מים של 100 ליטרים בתחתית (בדיוק מעל הסרן האחורי, בין שתי הכנפיים של הגלגלים) ומעליו ארגז כלים המחולק לשני תאים.
תושבת לברז מים מתחברת בקצה דלת הארגז:
Over Kill זה לא מושג שקיים בלקסיקון שלי והפרוייקט הבא ידבר בעד עצמו. 3 שקעי מצית נוספים הותקנו בתוך הרכב לטובת ממיר מתח/GPS וכו', מה שמביא אותנו ל9 ברכב כולו. 1 מקורי, 3 לידו, 3 בתוך הארגז כלים, 1 חיצוני לארגז כלים ו-1 נוסף על הקשת (נגיע לזה עוד רגע).
מערכת מפסקים לפיקוד הותקנה (מייד נגיע לשימושים שלה, סבלנות): קופסת ממסרים ונתיכים נבנתנה לטובת הנושא ומותקנה מאחורי המושב האחורי:
אז מה מפעילים כל המתגים האלו? זוג פנסים קידמיים נוספים, זוג פנסים אחוריים בארגז:
תוכנן ונבנה גשר תאורה בעל חיבורים מהירים לקשת הרכב, גם הוא מחובר למפסקים שבקונסולה. פרופיל ברזל 100X20 מ"מ, 6 פנסים, פלאח ברזל שנחתך וכופף בהתאם, מוטות הברגה ואומים לחיבור מהיר, חיווט ומחבר חשמל לחיבור המערכת כולה. חיבורים מהירים לקשת:
חיבור החשמל לגשר התאורה (לידו אפשר לראות קשור את הפקק שסוגר אותו כאשר המערכת מנותקת). המערכת מורכבת או מפורקת תוך חצי דקה. ואם כבר התקנו כזו קונסולה יפה ושימושית, אז החלטתי לנצל את אחד התאים (לא זה שאני ממלא בקבנוס לטיולים) לטובת מטען למכשירי קשר. זוג מכשירי קשר סטנדרטיים של חברת מוטורולה, המטען פורק, נוסר והותאם לביתו החדש בתוך יציקת ספוג/פלסטיק/סיליקון.
אני אחסוך מכולם את גלריית התמונות מהטיולים מהשלוש שנים האחרונות. רק אחת. האם הקו יושר? מה נשאר לנו:
וכשנסיים את הסעיפים הללו אני מבטיח למצוא חדשים. תודות לכל אשר עזרו במלאכה, אנחנו לא רחוקים מה"קו הישר". |