גביע פורמולה סופה הראשון יוענק השנה, לאחר המרוץ האחרון בעונת 2007 בנובמבר. את הגביע ילווה פרס, זיכוי בסך אלף שקלים לרכישת ציוד מרוצים ושיפורים בפיטסטופ, יבואנית ציוד המרוצים התקני של חברת OMP. הזוכה בגביע הוא הצוות שיצבור את מירב נקודות הגביע בכמה שיותר מרוצי שטח עד סוף השנה. הגביע השנה הוא פיילוט, ומשמעותו סמלית. אנחנו כבר באמצע העונה ונשארו רק ארבעה אירועים שיחשבו לצורך ניקוד גביע, אבל החלטנו לא לחכות. חשיבות הגביע היא בעצם ההכרזה, ומטרתו לתת אור ירוק לג'יפאים לבנות סופות ולהירשם לקראת העונה המלאה הראשונה – 2008. היום אנחנו רואים כבר שלוש סופות מתחרות, שאחת מהן צפויה לקחת את הגביע ההיסטורי הראשון. אך לכל אלו שיושבים על הגדר, הנה רגע ההכרזה – לכו על זה! בכל קונסטלציה, עם חוק ספורט מוטורי בתוקף או בלעדיו, פורמולה סופה נותנת בגז. אז מה זה פורמולה סופה? תמונה טובה יותר מאלף מילים, אז הנה שלוש תמונות - זה פורמולה סופה: ועכשיו, אלף מילים... ובקיצור: פורמולה סופה היא קטגוריה במרוצי ראלי-רייד (מרוצי ג'יפים בשטח פתוח) לג'יפים סטנדרטיים וזהים במבנה המכאני. זהו כרטיס הכניסה הזול ביותר לעולם מרוצי השטח. זו הדרך הנכונה לנהגים מתחילים להוכיח מה הם שווים, לצבור שם ומוניטין שיאפשרו להם לגייס ספונסרים ולהשתדרג לקטגוריות מהירות ויקרות הרבה יותר. מאפייני פורמולה סופה:
מאיפה הרעיון לפורמולה סופה? הרעיון עצמו הגיע, כמו הרבה דברים טובים, מארצות הברית. ארגון Jeepspeed הוותיק מאגד בתוכו עשרות מתחרים על גבי ג'יפי צ'רוקי מוגבלים בשיפורים. למה צ'רוקי? כי בארה"ב צ'רוקי הוא רכב השטח הזול והנפוץ ביותר... לאחרונה התווספה גם קטגורית ג'יפ-ספיד לג'יפי רנגלר - בעצם, פורמולה סופה. סדרת ג'יפ YJ אליה משתייכת הסופה הישראלית מצטיינת במבנה בסיסי פשוט וחסון ומנוע נהדר המקנה יחס משקל הספק יפה. כל בעל סופה, כמו גם מבריח סמים ונשק בנגב יודע – הם שוברים את הגב, אבל הם מהירים! אנשי ג'יפ-ספיד מתחרים כקטגוריה במרוצי מדבר המאורגנים על ידי ארגוני מרוצים שונים – SCORE, BITD, MDR, הן על הישגים בכל מרוץ בפני עצמו והן על גביע שנתי כללי. גם בישראל, נהגי הפורמולה סופה יכולים להתחרות בחלק או כל המרוצים בכל ליגות מרוצי השטח. השנה נותרו ארבע ארועים רלוונטיים לגביע, אחד של מסע מעולם אחר באוגוסט, פוינטר גולן-אילת של נועם היימן ביולי, ושני ארועי באחה-ישראל של נועם היימן נוספים בספטמבר ובנובמבר. הסופות יתחרו בקטגורית הסטנדרטים. מה צריך לעשות כדי להשתתף? 1.לבנות פורמולה סופה על פי התקנון הטכני.* 2. להיות חברים רשומים בעמותת הראלי-רייד 3. להרשם לפורמולה סופה... ניהול הגביע מתבצע על ידי אתר ג'יפולוג, שיהווה גם את אתר ההודעות הרשמי לכל הנושאים הקשורים בפורמולה סופה. בדיקות טכניות יבוצעו כלכל רכב אחר כמקובל בתחרות ולפי חוקי המדינה. מבחינה בטיחותית, רכבי הפורמולה סופה הם רכבי T2 לכל דבר. במידה ויהיו מחלוקות טכניות ספציפיות רלוונטיות לגביע, לגבי עמידה של סופה זאת או אחרת בתקנון – נציג טכני מעמותת הראלי רייד יכריע ובמידת הצורך הרכב יזומן לבדיקה מיוחדת. (* תתגלה גמישות באכיפת התקנות הטכניות לגבי רכבים שכבר מתחרים בעונה הנוכחית. גמישות זו, המכונה "תקופת חסד" grace period נדונה והוגדרה על ידי עמותת הראלי רייד לצורך הקלת המעבר למרוצים תחת תקנות חוק הספורט המוטורי, והיא רלוונטית גם לגבי פורמולה סופה) שיטת ניקוד הגביע
איפה אני לומד עוד? איך אני מפרש את התקנון? מי יבנה לי כלוב בטיחות ומאיפה קונים כסאות מרוץ? פורום פורמולה סופה הוא המקום לשאול שאלות ולשתף מידע בנושאי פורמולה סופה. תוכלו להתרשם בו גם מהדיונים שהתקיימו על תקנון הפורמולה והתהליכים שהובילו ליצירתה. |