Close
  • פורמולה סופה יוצאת לדרך

    גביע פורמולה סופה הראשון יוענק בסוף עונת 2007. הגביע, בחסות ג'יפולוג, פיטסטופ ובברכת עמותת ראלי-רייד ישראל, מסמל פתיחה של דלת נוספת, עממית ומזמינה לעולם מרוצי השטח. (Photographs: )

         

    גביע פורמולה סופה הראשון יוענק השנה, לאחר המרוץ האחרון בעונת 2007 בנובמבר. את הגביע ילווה פרס, זיכוי בסך אלף שקלים לרכישת ציוד מרוצים ושיפורים בפיטסטופ, יבואנית ציוד המרוצים התקני של חברת OMP. הזוכה בגביע הוא הצוות שיצבור את מירב נקודות הגביע בכמה שיותר מרוצי שטח עד סוף השנה.

    הגביע השנה  הוא פיילוט, ומשמעותו סמלית.  אנחנו כבר באמצע העונה  ונשארו רק  ארבעה אירועים שיחשבו לצורך ניקוד גביע, אבל החלטנו לא לחכות.  חשיבות הגביע היא בעצם ההכרזה, ומטרתו לתת אור ירוק לג'יפאים לבנות סופות ולהירשם לקראת העונה המלאה הראשונה – 2008. היום אנחנו רואים כבר שלוש סופות מתחרות, שאחת מהן צפויה לקחת את הגביע ההיסטורי הראשון.  אך לכל אלו שיושבים על הגדר, הנה רגע ההכרזה – לכו על זה! בכל קונסטלציה, עם חוק ספורט מוטורי בתוקף או בלעדיו, פורמולה סופה נותנת בגז.

    אז מה זה פורמולה סופה?

    תמונה טובה יותר מאלף מילים, אז הנה שלוש תמונות - זה פורמולה סופה:

     

    ועכשיו, אלף מילים...

      תקנון טכני פורמולה סופה

    ובקיצור:

    פורמולה סופה היא קטגוריה במרוצי ראלי-רייד (מרוצי ג'יפים בשטח פתוח) לג'יפים סטנדרטיים וזהים במבנה המכאני. זהו כרטיס הכניסה הזול ביותר לעולם מרוצי השטח. זו הדרך הנכונה לנהגים מתחילים להוכיח מה הם שווים, לצבור שם ומוניטין שיאפשרו להם לגייס ספונסרים ולהשתדרג לקטגוריות מהירות ויקרות הרבה יותר. מאפייני פורמולה סופה:

    • הרכבים, מכל בחינה מהותית, זהים. הבסיס שנבחר הוא ג'יפ ה4X4 הזול והזמין ביותר בישראל – והוא גם כחול לבן – ג'יפ סופה M240. כשהרכבים זהים, הנהגים והנווטים הם אלו שצריכים להוכיח את עצמם.

    • הגבלה על שיפורים – אין צורך ואין אפשרות להשתולל עם התקציב. המכלולים חייבים להיות מקוריים, ממנוע ועד סרנים. הרכב נשאר עם מערכת המתלים מבוססת קפיצי העלים.

    • בפורמולה סופה, כסף לא קונה נצחון.  אך זכרו שכסף המושקע במחשבה  כן יכול לקנות חוסן ואמינות.

    • סכום סביר בו ניתן להעמיד רכב תחרותי מאובזר בכל ציוד הבטיחות הוא 50-60 אלף שקלים – נמוך משמעותית מכל כרטיס כניסה אחר. ובפורמולה סופה היתרון הגדול -  כולם מתחרים על אותו מגרש – הג'יפים זהים -   כישורי הצוות, הן בנהיגה, בניווט ובתחזוקה נכונה, הם שיקבעו את הסדר על הפודיום.

    מאיפה הרעיון לפורמולה סופה?

    הרעיון עצמו הגיע, כמו הרבה דברים טובים, מארצות הברית. ארגון Jeepspeed הוותיק מאגד בתוכו עשרות מתחרים על גבי ג'יפי צ'רוקי מוגבלים בשיפורים. למה צ'רוקי? כי בארה"ב צ'רוקי הוא רכב השטח הזול והנפוץ ביותר...  לאחרונה התווספה גם קטגורית ג'יפ-ספיד לג'יפי רנגלר - בעצם, פורמולה סופה.

    סדרת ג'יפ YJ אליה משתייכת הסופה הישראלית מצטיינת במבנה בסיסי פשוט וחסון ומנוע נהדר המקנה יחס משקל הספק יפה.  כל בעל סופה, כמו גם מבריח סמים ונשק בנגב יודע – הם שוברים את הגב, אבל הם מהירים!  אנשי ג'יפ-ספיד מתחרים כקטגוריה במרוצי מדבר המאורגנים על ידי ארגוני  מרוצים שונים – SCORE, BITD, MDR, הן על הישגים בכל מרוץ בפני עצמו והן על גביע שנתי כללי.

    גם בישראל, נהגי הפורמולה סופה יכולים להתחרות בחלק או כל המרוצים בכל ליגות מרוצי השטח. השנה נותרו ארבע ארועים רלוונטיים לגביע, אחד של מסע מעולם אחר באוגוסט, פוינטר גולן-אילת של נועם היימן ביולי, ושני ארועי באחה-ישראל של נועם היימן נוספים  בספטמבר ובנובמבר. הסופות יתחרו בקטגורית הסטנדרטים. 

    מה צריך לעשות כדי להשתתף?

    1.לבנות פורמולה סופה על פי התקנון הטכני.*

    2. להיות חברים רשומים בעמותת הראלי-רייד

    3. להרשם לפורמולה סופה...  ניהול הגביע מתבצע על ידי אתר ג'יפולוג, שיהווה גם את אתר ההודעות הרשמי לכל הנושאים הקשורים בפורמולה סופה. 

    בדיקות טכניות יבוצעו כלכל רכב אחר כמקובל בתחרות ולפי חוקי המדינה. מבחינה בטיחותית, רכבי הפורמולה סופה הם רכבי T2 לכל דבר. במידה ויהיו מחלוקות טכניות ספציפיות רלוונטיות לגביע, לגבי עמידה של סופה זאת או אחרת בתקנון – נציג טכני מעמותת הראלי רייד יכריע ובמידת הצורך הרכב יזומן לבדיקה מיוחדת.

    (* תתגלה גמישות באכיפת התקנות הטכניות לגבי רכבים שכבר מתחרים בעונה הנוכחית. גמישות זו, המכונה "תקופת חסד" grace period נדונה והוגדרה על ידי עמותת הראלי רייד לצורך הקלת המעבר למרוצים תחת תקנות חוק הספורט המוטורי, והיא רלוונטית גם לגבי פורמולה סופה)

    שיטת ניקוד הגביע

    • בכל מרוץ, הסופות הרשומות שיסיימו בתוך זמן הגג על פי הגדרת האירוע הספציפי יקבלו ניקוד גביע בהתאם למיקום היחסי בקרב הפורמולה. שימו לב, טבלת התוצאות הרשמית של האירוע היא הקובעת חד משמעית!

    • הפורמולה סופה הראשונה תקבל 10 נקודות גביע. השנייה 8, השלישית 6, הרביעית 4 והחמישית 2 נקודות גביע.

    • ניקוד הגביע אינו קשור למיקום או לזמנים הכלליים  במסע ספציפי – הסופות מתחרות עליו בינן לבין עצמן. בסוף העונה יסוכמו נקודות הגביע, כאשר כ75% מהתוצאות הטובות ביותר נחשבות.  לדוגמא, בשנה הנוכחית אנו מתחילים מהאמצע ולמעשה נשארו 4 אירועים בלבד. לכן, השנה, שלושה מתוך ארבעת האירועים יילקחו בחשבון, כלומר ניתן לא לזנק או לא לסיים אירוע אחד בלא לפגוע בסיכוי לגביע.

    • דוגמא אחרת: בעונה מלאה בה יהיו 12 מסעות בסך הכל, יחושבו מתוכם רק 9. דבר זה מאפשר גמישות למתחרים בבחירת תחרויות וגם מאפשר מרווח טעות.

    • הניקוד הוא לצוות/רכב - הוא לא שמי לנהג ולנווט. הדבר מאפשר למספר חברים להתאגד בהקמת צוות מרוץ, בניית ותחזוקת רכב אחד, ולהתחלק ב"נטל" המרוצים במהלך השנה - למשל על פי הליגות השונות. זו עוד דרך להוזיל את הפורמולה ולהפוך אותה לנגישה יותר.

    איפה אני לומד עוד? איך אני מפרש את התקנון? מי יבנה לי כלוב בטיחות ומאיפה קונים כסאות מרוץ?

    פורום פורמולה סופה  הוא המקום לשאול שאלות ולשתף מידע בנושאי פורמולה סופה. תוכלו להתרשם בו גם מהדיונים שהתקיימו על תקנון הפורמולה והתהליכים שהובילו ליצירתה.

    Untitled Document