Close
  • תקנון טכני ראלי רייד התפרסם

    התקנון הטכני המגדיר איך לבנות רכב למרוצי שטח פתוח התפרסם בשעה טובה באתר עמותת הראלי רייד, www.rallyraid.org. זהו התקנון הרשמי והמחייב החל מהעונה הקרובה - הדפיסו וקראו בתשומת לב. (Photographs: )

    התקנון הטכני  לרכבי שטח של עמותת ראלי רייד ישראל התפרסם באופן רשמי באתר העמותה. התקנון הוא מסמך PDF בן 75 עמודים, המבוסס על תרגום מקצועי של תקנוני הFIA לרכבי T2 וT1. התקנון נערך במשך החודשים האחרונים על מנת להתאים לחוק הספורט המוטורי, ולא פחות חשוב, למציאות הישראלית.

    להורדת התקנון מאתר עמותת הראלי רייד

    איך הגענו לתקנון הזה?

    התקנון אושר על ידי וועד עמותת הראלי רייד בישיבתה האחרונה באוגוסט 2007. את התקנון ערך הח"מ, בהתבסס על תרגום מקצועי (תודה לרפי פדלי וגלובוס תרגומים) כאשר טיוטות שלו הופצו לכל הגורמים בתחום וגם הוצגו לעיון הציבור בצורה חופשית בפורומים שונים. העמותה ווהח"מ באופן אישי מבקשים להודות לכל מי שטרח ושלח הערות במייל, בטלפון, ובישיבות העמותה. תודה מיוחדת לברוך לביא, היועץ הטכני הוותיק המלווה את נושא תקינת רכב מרוץ בארץ שנים רבות.

    ממתי התקנון תקף?

    חוק הספורט המוטורי אמור להכנס לתוקף בנובמבר 2007, חודשיים מתאריך כתיבת שורות אלו. בעידן המרוצים החוקיים, הנוסח העברי המפורסם באתר העמותה יהיה בעל תוקף חוקי. מכוניות מרוץ יבדקו על פיו כדי לקבל רישוי  רכב ספורטיבי.

    עמותת הראלי רייד החליטה, בעצה אחת עם מארגני התחרויות, להחיל את התקנות הטכניות ב1.1.2008 בכל מצב, גם אם יישום החוק עצמו עדיין יתעכב מסיבות אחרות. אמנם הזרז לכתיבת התקנון הגיע מדרישות החוק, אבל הצורך קיים ובוער בלי קשר. לתקנון הטכני יש שני היבטים:

    • בטיחות. כדי לקיים מרוצים, ולהיות מבוטחים, חובה לבנות לפי התקנון המסדיר את דרישות המינימום הבטיחותיות מכל מכונית וג'יפ מתחרה. כלוב בטיחות מלא, מושבים ורתמות מרוץ, ניתוק מערכת החשמל, מטפים, רשתות בחלונות ועוד.  בראלים בשנה האחרונה נראו רוב המתחרים, גם בקטגוריות סטנדרטיות, עם רוב אביזרי הבטיחות - הצוותים כבר הפנימו שמדובר על החיים שלהם.  התקנון בא כדי ליישר קו, ולהפוך את הדרישות המינימליות לחד משמעיות.

    • תחרותיות. הגדרות ברורות של הקטגוריות השונות, מה שהעם מכנה "שקיפות", נדרשות מזה זמן רב. בנוסף לקטגוריות T1 וT2 המוכרות, הוספנו קטגוריות משנה - קטגוריה לבאגים מבנייה עצמית מוגבלות בשיפורים ובמנוע, קטגוריה TS  ופורמולה סופה כשלוש קטגוריות עממיות שבהן כל אחד אמור למצוא את מקומו. ומי שעדיין לא מוצא את מקומו - מלמטה או מלמעלה - ימצא אותו בקטגורית OP1, "הפתוחה".

    מה בין התקנון הישראלי לתקנון FIA?

    התקנון בעברית מבוסס על תרגום מדויק של תקנוני הFIA, אולם הוא לא זהה. פרק הבטיחות מבוסס כולו על תקנון הבטיחות 283 של הFIA, כאשר יש בו הקלות מסוימות באבזור המינימום הנדרש. התקנונים הספציפיים של הקטגוריות הבינלאומיות T1 וT2 זהים כמעט לחלוטין, עם הקלות בתחום מגבלות המנועים.

    בכל מקרה, מתחרה שמתכוון להשתתף בתחרויות בחו"ל חייב להכין את עצמו ורכבו לפי התקנון שיקבל ממארגני התחרות הספציפית, בשפה הרשמית של התחרות. התקנון הישראלי תקף לתחרויות ראלי רייד בארץ בלבד!

    מה התקנון לא כולל?

    אופנועים וטרקטורונים - מתחרים באותם תחרויות, אך מבחינת התקינה הטכנית שלהם נפרדים לחלוטין. כך נהוג בעולם וגם בישראל.

    ישנה קבוצת כלי רכב נוספת, מיני-באגים, שהתקנות הטכניות שלהן נכתבות בימים אלו ויצורפו בהמשך לתקנון ראלי-רייד.

    כתובת להערות ושאלות

    התקנון הוא רשמי ומחייב. אך למרות עשרות זוגות העיניים שעברו עליו עדיין מדובר על מסמך טכני ארוך, יבש, משעמם ברובו... אין לנו ספק שכאשר המתחרים יכנסו לעומק הדברים (כי הם חייבים) יתגלו עוד שאלות וידרשו הבהרות. מן הסתם יתגלו גם טעויות הגהה. נשמח לקבל פידבק, באימייל לכתובת שרשומה בתחתית כל דף בתקנון.

    תיקונים ועדכונים יפורסמו מפעם לפעם באתר העמותה. לכן בחודשים הקרובים בעיקר הקפידו להתעדכן. מבחינה מהותית לא יהיו שינויים, ותוקף התקנון הוא חמש שנים.

    לדיונים בנושא מרוצים ורכבי מרוץ: פורום הספורט המוטורי

    Untitled Document