Close
  • פגוש עם מתקן גלגל נפתח לCJ

    תיאור בנייה של פגוש אחורי עם מתקן נפתח מסיבי לגלגל, שני ג'ריקנים והיליפט. תכנון מדוקדק עם המון מחשבה על הפרטים הקטנים של נמרוד רון. יופי של פרויקט! (Photographs: )

    מתקן נפתח לגלגל רזרבי הוא צורך ברור כמעט בכל ג'יפ. כדי לשאת משקל של צמיג שטח גדול וציוד נוסף, יש צורך במתקן רציני יותר מהמקורי ורצוי כזה המחובר לפגוש. אך לסיקסים אין ממש פגושים בתצורתם המקורית... על כן הפרויקט לרוב משולב - פגוש+מתקן נפתח - Swing out tire carrier באנגלית מדוברת.  לאחר התייעצות עם חבר שמתמחה בבניית קונסטרוקציות תוכנן הפרויקט, נלקחו מידות, שורטטו סקיצות, הוזמנו חומרים - וניגשנו לעבודה. המתקן ניבנה על הג'יפ שלי,CJ8S   קצר מקורי.  מי שהרכב שלו קוצר לא לתצורה המקורית יתכן שיהיה זקוק לצורת חיבור מעט שונה לשלדה. רציתי  פגוש מסיבי כבסיס חזק למתקן שיחזיק את הגלגל,  עם נקודות עיגון חזקות לחילוץ ושיהווה גם בסיס לחיבור וו גרירה כשצריך (אני לא רואה מתי אני אצטרך, אבל הוא כבר מופיע ברישיון).

    החלקים לפגוש

    • פרופיל מלבני  100X50X5 מ"מ.  מראש העדפתי פרופיל עבה  עוד יותר, בעובי רבע אינץ' (6.35 מ"מ ) אך זה הלא היה זמין בארץ ונאמר לי כי לא יהיה בזמן הקרוב, אז הסתפקתי בעובי דופן 5 מ"מ.

    • "בסיסים" כך אני קורא לפלטות שמחברות את הפגוש לקורת רוחב של השלדה. מידותיהן -  260X80X10 מ"מ.

    • אוזני הגרירה/חילוץ – 170X60X23 עם חור בקצה בקוטר 23 מ"מ (עבור בורג של שאקל עד 7/8 אינץ').

    • "ספייסרים" בין הפגוש לבסיסים – ארבע חתיכות מפרופיל U80 ברוחב 40 מ"מ.

    בניית הפגוש

    הפגוש החדש מתחבר לשלדה דרך החורים המקוריים הקיימים בכל צד של קורת הרוחב האחורית. החורים האלו נמצאים בהמשך ישיר לקורות האורך של השלדה  ובמקור נועדו לחיבור פגושי הפח המצחיקים המוכרים מג'יפים צבאיים.  אוזני הגרירה מתוכננות להוות המשכים ישירים של קורות האורך.

    בשלב הראשון קדחתי חורים בבסיסים מול החורים בקורת הרוחב של הג'יפ,  ארבע  בכל צד,  ועוד חור אחד בקצה בכל צד. כלומר בכל בסיס עכשיו ישנם חמישה חורים, הבורג החמישי האמת קצת מיותר אבל אם הפלטה שם בסביבה אז חשבתי שזה לא יכול להזיק.

    לבסיס רותכה בניצב אוזן הגרירה שעשויה מפלאח בריא בעובי 23 מ"מ, בדיוק באמצע בין החורים, כך שכוחות המשיכה ימשיכו בדרך הקצרה ביותר לקורות האורך. מסביב לאוזן הניצבת ריתכנו שני חתיכות של פרופיל U80 בכדי לתת בסיס רחב וחזק הרבה יותר לריתוך הפגוש. התמונות די מדברות בעד עצמן:

     

     

      

    לאחר השלמת הבסיסים לפגוש שהם גם נקודות הגרירה,  עברנו לקורת הפגוש עצמה. חתכתי זוויות בשביל האסטטיקה שנסגרו בריתוך. במרכז הפגוש קדחתי ארבע חורים שמיועדים לוו גרירה, לידם ישנו חור שרותך בתוכו צינור, בתוך הצינור עוברים חוטי החשמל שקשורים לנגרר (נכון לכתיבת שורות אלו המחבר אינו מחובר).

    הרכבתי את הבסיסים לקורת הרוחב של הג'יפ ומיקמתי את הפגוש היכן שהוא אמור להיות, וסימנתי היכן יש לחתוך פתחים כדי שקורות הגרירה יוכלו לעבור. קדחתי קדחים עוברים לצד השני של הקורה בארבעת הפינות בתור סימונים, ובעזרת דיסק חתכתי פתחים מלבניים משני צידי קורת הפגוש.

      

    העברתי את אוזן  הגרירה דרך אותם פתחים עד שהפגוש בעצם "יושב" על הריבוע שנוצר מפרופילי הU. עכשיו נותר לרתך את הבסיס לפגוש מצדו הפנימי,  ואת אוזן הגרירה בצידו החיצוני של הפגוש, ובאופן כללי להשלים תפרים על הכל.

    בצד ימין של הפגוש, קרוב ככל האפשר לחיבור בין הפגוש לבסיס (זהו המקום בו הפגוש הכי חזק)  קדחתי חור עובר בקוטר 29 מ"מ, שישמש בסיס לציר המתקן. בדיוק בצידו השני של הפגוש הכנתי את המקום בו המתקן "יישב" וינעל.

     

    בניית המתקן הנפתח

    החלק השני של פרויקט הבנייה הזה הוא המתקן הנפתח עצמו, "השער" אם תרצו.  המתקן הזה נועד להיות חזק ויציב מספיק כדי לשאת גלגל רזרבי בקוטר 33 אינץ', ג'ריקן דלק של 20 ליטר,  מגבה היי ליפט, תושבת לאנטנה של מכשיר קשר,  ומיכל מים של  15 או  20 ליטר. 

    חלקים למתקן הגלגל

    • פרופיל מרובע 40X40X3.25 מ"מ

    • פלטה עגולה בקוטר 190 להרכבת הגלגל

    • פלטה עגולה בקוטר 130 כתושבת לאנטנה

    • זווית 30X30 מ"מ,  בעיקר למיתקן המים.

    • קצת פלחים ושאריות ברזל בכל מיני מידות...

    בכדי שג'ריקן הדלק יהיה כמה שיותר נמוך וקרוב לדלת האחורית החלטתי לבנות את המתקן  לא כמשולש שווה שוקיים אלא כמשולש ישר זווית שהאנך שלו נמצא במרכז המתקן והיתר יורדת לכיוון הציר.  בצידו השני של המשולש  יושב הג'ריקן בתוך מסגרת בנויה מברזלים שטוחים.

      

    מקודקוד המשולש יוצאת  קורה אופקית מפרופיל ריבועי כלפי חוץ,ובסופה פלטה עגולה עם שני ברגים שתופסים את הגלגל ועוד פין עם חור למנעול לנעילת הגלגל. בין האנך לקורה האופקית חיזוק משולש בזוית של בערך 45 מעלות.

     

     

     

     

    מהיתר של המשולש, בערך באמצע, הוצאתי עמוד אנכי כלפי מעלה. בקצה האנך ישנו בורג שבעזרתו מצמידים את ההיי ליפט, שבסיסו מונח על פלטה המרותכת לבסיס המתקן עם שני פינים הננעצים בחורים של הבסיס. מהעמוד יוצא מוט אופקי קצר ובסופו פלטה עגולה, במרכז הפלטה מורכבת האנטנה. הפלטה נותנת בסיס אלקטרו-מגנטי החיוני לשידורי האנטנה.

      

    על העמוד  מורכב גם מתקן לג'ריקן מים,  היושב בעצם בינו לבין קצה המשולש. הג'ריקן מחוזק עם חבל וגומייה, בצורה זאת אין צורך בבניית מסגרת גבוה יותר, יתרון נוסף הוא שניתן על אותו בסיס לקחת ג'ריקן מים בנפח 15 ליטר ו 20 ליטר מפני שבסיסם זהה במידותיו.

       

    ציר המתקן

    הציר הוא החלק העיקרי והחשוב במתקן נפתח. העומסים המתרכזים בציר עצומים, ואין לזלזל בתכנון ובחומרים. הציר שלי עשוי בחריטה. חלקו התחתון גליל בקוטר 29 מ"מ שניכנס לפגוש ומחוזק מתחת לפגוש, מעל הפגוש ישנה טבעת על הציר שממנה יוצא גליל בקוטר 25 מ"מ. עליו מותאם גליל חלול אליו מרותך מתקן הגלגל. ההידוק מתחת לפגוש וההידוק של המתקן על הציר נעשים על ידי "כובעים" המהודקים עם בורגי 12 מ"מ.     

    בצד שמאל של הפגוש התווסף מעצור וידית נעילה קנויה, מהם אפשר להתרשם בתמונות בסוף הכתבה.

     

     

     

     

     

      

    סיכום עלויות הפרויקט

    • פרופיל מלבני 100*50*5 עולה בערך 400 ש"ח לששה מטר (מספיק לארבעה פגושים לארבעה ג'יפים)

    • פרופיל מרובע 40*40*3.25 ש"ח עולה כ60 ש"ח לששה מטר, ונשארו ממנו לא מעט שאריות.

    • ציר – ניבנה על ידי אבא שלי, ללא עלויות... עבודה כזאת עצל חרט בתשלום תעלה מאות בודדות של שקלים.

    • נעילה – ניתן להשיג ב "נועה פרזול" - רח' העבודה 28 ראש העין.  עולה 30 ש"ח לא כולל מע"מ - יש שם עוד סוגרים באיכויות יותר טובות.

    • זווית 30 וכל מיני פלחים מכאן ומישם, ללא עלויות.

    • זמן עבודה: שני ימים, בבית מלאכה  המצויד בדיסק שורף 14 אינץ', מקדחת עמוד, מחרטה ועוד.  ללא הכלים הללו סביר להניח שהיה לוקח עוד יום עבודה לפחות.

    קריאה נוספת:

    מבוא לריתוך

    מתקן גלגל רזרבי לג'יפ גראנד צ'רוקי

    מתקן גלגל רזרבי לג'יפ CJ (כתבה ישנה)

    תמונות נוספות באיכות גבוהה:

     

    תגובות 1 תגובה
    1. מאיר רוטברג's Avatar
      היו זמנים
    Untitled Document