מבחינה פיזיקאלית, ככל שהאוויר קר יותר, כך יש בו יותר מולקולות חמצן, שיאפשרו שריפת יותר דלק בתא השריפה בכל פעימת עבודה. החלפת האינטרקולר בגדול יותר, במקרה שלנו כמעט פי שלוש מהמקורי, תאפשר טמפטורה נמוכה יותר של האוויר בסעפת היניקה. בתיאוריה ועל פי מקורות יודעי דבר, שיפור שכזה יכול להביא לשיפור של עד 25% בביצועי המנוע. , לא בצעתי כל מדידה אמינה לפני ואחרי כך שאיני יכול להתייחס לנתון מספרי אך השיפור מוחשי. עוד מידע כללי תוכלו למצוא בוויקיפדיה.
האינטרקולר הסטנדרטי של מנוע לנד רובר TDI 200\300 נמצא בצידו השמאלי (צד נהג) של הרדיאטור .זהו רדיאטור אוויר/אוויר קטן וצנוע שמבצע את עבודת צינון האויר החם המגיע ממדחס הטורבו בדרכו לתאי השריפה במנוע.
שיקולי הרכבה
ברכב שלי מורכב מזגן (אם אפשר לקרוא לו ככה) שהמעבה שלו מורכב לפני רדיאטור המנוע. עמדו בפני שתי אפשרויות למיקום האינטרקולר המוגדל.
הראשונה היא הרכבת האינטרקולר "מעבר למזגן", כלומר מצידו החיצוני של הגריל. האופציה השנייה כללה ביטול המזגן והרכבת האיטרקולר במקום המעבה. מכיוון שהמזגן אצלי לא עובד (הערת המערכת: מפאת כבוד המשפחה והפחד מאבא שלא מרשה להפעיל את המזגן הוא נטול עבודה), בעצם המדחס שוכב לו אחר כבוד במרתפי המחסן ,הוחלט לפרק גם את המעבה ולהתקין את האינטרקולר במקומו, ובכך להתקין אותו מוסתר ולא לשנות את חזית הרכב .
פירוק האינטרקולר המקורי
- הסרת גריל פלסטיק.
- הסרת המסכה הקדמית.
- פירוק פאנל עליון מעל הרדיאטור כולל תומכי מכסה המנוע.
- שחרור כונס האוויר של המאוורר (שני ברגים קטנים( .
- שחרור הבאנדים של צינורות האינטרקולר (הכי נוח לפרק אותם לגמרי בשביל ההרכבה בהמשך וגם כדי לראות אם הם תקינים).
בחלקו התחתון של האינטרקולר ישנם שני פינים שנכנסים לתוך תושבות עם גומיות,נמשוך את האינטרקולר למעלה, לשמור בצד את הגומיות, עוד נזדקק להם בהמשך .
טיפ: למי שיכול להשבית את הרכב ליום, שווה לפרק את רדיאטור המנוע ולשלוח אותו למכון לניקוי/שיפוץ.

בניית תושבת לאינטרקולר החדש
בפורומים בנושא באינטרנט מצוין שלפני הרדיאטור ישנה תושבת שאליה ניתן לחבר את האינטרקולר החדש. מכיוון שאינטרקולר יותר גדול המרחק בין הפינים בחלקו התחתון גדול יותר . להפתעתי גיליתי שאצלי התושבת הזו חסרה במרכב לכן נצטרך לבנות כזו תושבת ולחבר אותה לרכב לפני התקנת האינטרקולר . תושבת זו משמשת כהארכה לתושבת של הרדיאטור עצמו .
שרטוט ומידות :
אורך - 77 ס"מ רוחב- 4 ס"מ גובה- 2 ס"מ
נצטרך לקדוח שני חורים שבתוכם יישב האיטרקולר החדש . מחרק בין החורים- 64 ס"מ

חשוב לשמור על מידת הרוחב מכיוון שהמסיכה תכנס ברווח שבין התושבת לבודי . את התושבת נחבר עם שני ברזלי זוית בצורת "ר" שנרתך לתחתית התושבת ונחבר למרכב בעזרת ברגים .


התקנת האינטרקולר החדש
- נשתמש בגומיות ששמרנו מהתושבת הישנה ונמקם בתושבת החדשה.
- נמקם את האינטרקולר החדש מלמעלה, נדחוף כלפי מטה עד שישב לגמרי במקום.
- מיד נראה שהצינורות של האינטרקולר החדש ארוכים יותר מהישן ושהפלסטיק של כונס האוויר של המאוור מפריע לחיבורים.
- בעזרת סכין חמה נחתוך בפלסטיק מקום לצינורות החדשים.
טיפ: אפשר לחתוך את הפלסטיק לכל האורך ובכך להקל את חיבור צינורת הטורבו .
- נחבר את צינורות הטורבו למקום, אני נאלצתי קצת להתעסק עם הצינורות ולמקם מחדש את צינור הכניסה (עשוי מתכת) מחדש על הכנף . כמו כן יש להאריך קצת את החיבור הגמיש שמחבר את צינור הכניסה מהטורבו לפתח התחתון של האינטרקולר .

נסגור עניינים
- נחבר ונחזק את צינורות הטורבו - הזדמנות טובה לרענן את הבנדים.
- נחזיר את המסיכה למקום.
- נחזיר את הפאנל העליון של הרדיאטור.
- נפרק את תפסן מכסה המנוע, האינטרקולר מפריע לו, נצטרך למצוא פתרון אחר (אין חשש מכסה המנוע נסגר בעזרת המנגנון הרגיל פשוט לא נצטרך יותר לשחרר עם התפסן).
- להחזיר את המסיכה ואת הגריל.


סוף דבר
כל העבודה לקחה מספר שעות, אילו לא הזדקקנו לבנות את התושבת אפילו הרבה פחות, אבל כנראה ששום דבר לא ממש בולט-און , ישנה הרגשה משמעותית של שיפור, לא יכול לכמת באחוזים אבל מורגשת תוספת הכוח במיוחד בטווח הביניים של המנוע, וזה עוד לפני שינויים במשאבת הדלק ושלא לדבר על טורבו משודרג. הייתה דאגה שהמנוע יתחמם יותר בגלל שהאינטרקולר מכסה יותר משטחו, אך בינתיים ההיפך קרה, חום העבודה ירד קצת, אני מסביר את זה בפירוק מעבה המזגן שלמראית עין הרשת שלו יותר צפופה מהאינטרקולר . רק בקיץ בנסיעת מדבר איטית אוכל להחליט סופית אם יש צורך במאוורר חיצוני .
שאלות, הערות והארות יתקבלו בברכה בדיון בפורום לנדרובר.
|
הודעת מערכת