צפייה מקרוב בשיטפון בערוץ מדברי הוא חוויה נדירה, עבור רובנו שחיים את החיים הנוחים בסביבה עירונית, במרכז הארץ. שיטפונות בדרך כלל לא מתרחשים בתאום מראש, ביום שישי אחה"צ או בשבת בבוקר לפני החמין - צריך מעט ידע וניסיון כדי להגביר את הסיכוי "לתפוס" אותם. המדריך הקצר הזה נועד לעזור ולכוון לטיול שיטפונות ספונטאני, בטוח ומהנה.
הרכב וציודו אפשר לצאת לכביש ולהגיע לנחל הראשון המוצף, לעצור, לצלם ולחזור הביתה. גם רכב משפחתי רגיל לגמרי יעשה את העבודה. אם לעומת זאת בתכנון להגיע לנחלים השוצפים הדרומיים, הכלי הנכון הוא רכב שטח גבוה עם הילוך כוח. כדאי לצאת מצוידים היטב גם לטיול הספונטאני ביותר. רשימה אופיינית של הדברים שכדאי להחזיק בג'יפ בחורף תכלול את הפריטים הבאים:
איך "צדים" שטפון? כלל האצבע, שלמדתי מבקיאים בתורה, הוא שאם במקום מסוים ירדו 20 מ"מ בשעה, יהיה שיטפון. השאלה היא היכן? ישנם מספר מקורות מידע שעוזרים לנו להתאפס על הכיוון הנכון. חדשות ודיווחי תנועה ברדיו: בדרך כלל יציינו ברדיו בחדשות כבישים חסומים בעקבות שטפונות. מוקדי התנועה זמינים גם בטלפון: רשת ב' *955 , גלגל"צ 1-800-800-918 . יש לסייג: כשאומרים בתחזית מזג האוויר הכללית "קיים חשש לשיטפונות בכל נחלי הדרום ומדבר יהודה", אין מה לרוץ - זוהי אזהרה כללית ואוטומטית.
זוכרים את "קו פרשת המים" מלימודי הגיאוגרפיה בתיכון? אותו קו דמיוני שעובר במרכז הארץ ומחלק אותה לאגני היקוות ראשיים. אם הגשם יורד בצידו המזרחי של קו זה, שטפונות צפויים בבקעה, ים המלח או הערבה. אם יורד גשם משמעותי (צהוב ומעלה במכ"ם) בערד, נחל צאלים יזרום, אם יורד גשם בירושלים ואזור מעלה אדומים, נחל אוג יהיה מקום התצפית המועדף. פורום ג'יפולוג: חברי הפורום מאזור ירושלים, ערד, הבקעה והערבה נוהגים לעדכן בזמן אמת על מצב הגשם באזורם. כמו כן, בשנים האחרונות, משגלישה סלולארית הפכה לטכנולוגיה נפוצה ואזורי הכיסוי שופרו גם בנגב, ישנם רבים המעדכנים את הפורום מרכבם. בדרך כלל כאשר מזג האוויר נוטה לטובה, נפתחים בפורום שרשורי עדכון מסודרים. מכשיר הקשר: הגעתם לאזור המועד - זה הזמן בו מכשיר המקסטרק שווה כל שקל . מכוונים אותו לסריקת כל התדרים וכך שומעים את כל הג'יפאים שבסביבה, כל אחד מדווח מה הוא רואה והיכן. אם אתם שומעים דיווח מעניין, עלו בגל הנכון, הזדהו, ברכו לשלום ובקשו מידע. שמרו על כללי נימוס וחסכו בדיבורים, הקשר עלול להיות עמוס. (על המכשירים המשמשים ג'יפאים - מדריך ג'יפולוג למכשירי קשר.) ברגע שיש לך מידע על שיטפון, צא. כל שעה שעוברת תעשה את הגישה קשה יותר עד בלתי אפשרית. הכבישים יחסמו מהר ובדרך כלל לא תוכל לעקוף דרך השטח כדי להגיע ליעד. מייד עם היוודע על שיטפון, הרשויות יעשו הכל כדי למנוע ממך להגיע למקום. כביש הבקעה יחסם פיזית עם מחסומים, במחסומי צה"ל לא יתנו לך לעבור, ובערוץ הראשון שחוצה את הכביש תעמוד ניידת ותחסום את הכביש. חציית כביש חסום, בנוסף להיותה מסוכנת כאמור, עלולה לעלות לך בדו"ח תנועה על אי ציות לשוטר. כדי להימנע מהחסימות, צריך לצאת לדרך לפניהן - צריך להגיע לנקודות התצפית המועדות מהר, ואז להמתין בסבלנות, לעיתים פרק זמן ארוך, עד שהזרימה תגיע. זאת בהנחה שקראתם את מכ"ם הגשם והמרתם נכון... הגעתם לאזור היעד. אתם רואים ברקים מרחוק, שומעים בקשר שיש זרימות, או שכבר נכנסתם לגשם חזק. האטו! אם תגיעו למעבר מים לא מסומן ב 100 קמ"ש, אתם בבעיה חמורה. אם היה מזל והשיטפון רק מתחיל, תקבלו את נתז המים של החיים שלכם (קרה לי לאחרונה, ועד עכשיו לא נרגעתי), ואם נכנסתם לנחל שוצף, הלך עליכם... נהגו לאט, בזהירות יתר, בהתאם לתנאי הראות. איפה שיש שיטפונות עלולים להיות גם מפולות סלעים. למצוא גושי סלע ואדמה באמצע סיבוב בכביש ים המלח, לא נעים. איך בכל זאת חוצים נחל מדברי זורם? קודם כל, כמו שכתבתנו בהתחלה, אם יש ספק קל שבקלים,לא חוצים! אך אם לפניכם עוברים כלי 4X4 דומים לשלכם בהצלחה, אתה יכול להתגלח על זקנם.
רשימת נקודות תצפית קלאסיות כביש 1, ירושלים לכיוון ים המלח
כביש 90 מצומת קליה ודרומה כל הנחלים מועדים לשיטפונות, נציין את העיקריים בהם:
אזור הערבה והנגב
לסיכום - סעו בזהירות, עקבו אחרי הפורום, והצטרפו למטיילים מנוסים בפעמים הראשונות. צלמו הרבה, שתפו אותנו בתמונות, וגם אם ברוב הפעמים לא תצליחו לצוד שום דבר, הרווחתם טיול מדברי חורפי, חוויה בפני עצמה תמיד. קריאה נוספת: מדריך הישרדות לג'יפאי המתחיל - כללי האצבע והציוד הבסיסי לטיולי ג'יפים |