Close
  • תיקון קונסולת האורות בסמוראי

    זה החל בשפריצר מקרטע ואיתות דועך והסתיים בפירוק מלא של גלגל ההגה וקונסולת האורות שמתחתיו. עלילות אפי ומתג האורות בסמוראי. (Photographs: )

    אצלי בסמוראי יש תופעה מוזרה, האיתות הימני דועך. למרות גילו הצעיר יחסית הוינקר שלי התעייף. לאחר שנועצתי בחשמלאי הבנתי שהבעיה היא לא במנורת האיתות עצמה, התברר לי שהמקור לכל צרותי מצוי קרוב הרבה יותר, מתחת לידיים. לכן הפשלתי שרוולים וירדתי לשורש הבעיה – קונסולת האורות. קניית קונסולה חדשה לא ממש באה בחשבון מתוך חישוב העלויות ומשום מה, כמובן בלי קשר לצורך הילדותי/גברי לבחון מאיפה צומחות הרגליים, החלטתי לנסות לבד ולראות האם אצליח לתקן.

    כלים נצרכים:

    • בוקסה 17
    • מפתח ראצ'ט
    • מברג 2 מ"מ
    • פיליפס / מברגה
    • טוש סימון
    • מטלית
    • קופסת אכסון קטנה לברגים ושאר החלקים.

    לפני שנתחיל לעבוד, ניישר את הגלגלים ונעביר את כל הידיות (איתות / שפריצר / חירום) למצב נייטרלי.

     

    שלב א'

    נפרק את חלק הפלסטיק שמגן על החיווט (יש לשים לב לא לאבד את שני חלקי הברזל הקטנים שאליהם מבריגים את הפלסטיק – סימון 1) ואת הפלסטיק שמתחת להגה.

    ננתק את שני חיבורי החשמל של הקונסולה (סימון 2).

     

    נמשוך את כיסוי הצופר שעל ההגה.

    בעזרת בוקסת 17 נפרק את האום שבאמצע גלגל ההגה (סימון 3), לא לפני שנסמן את  חלקו העליון של האום. כשנחזיר הכל, נרצה את ההגה ממורכז כמו שהיה לפני – כן.


    מאחורי האום ישנו חלק מפלסטיק ומאחוריו קפיץ (סימון 4), שימו לב  שסימנתם גם את כיוון החלק הנ"ל לפני הוצאתו.

    נפרק את הברגים השמאלי עליון (סימון 5) ואת האמצעי עליון (סימון 6) של הדש-בורד. כמו כן, לאלו מאיתנו שעדיין יש, נבריג החוצה את בורג קיבוע הדש בורג מהצד השמאלי תחתון שצמוד לדלת (סימון 7).

    את הקונסולה מקבעים שלושה ברגים (סימון 8), יש להבריג את שלושתם החוצה. בשביל העליון שמאלי צריך לדחוף קלות את חלק הפלסטיק שמעל לקונסולה.

    לאחר שהברגנו את כל הברגים החוצה ואכסנו אותם בקופסת אכסון יחד עם אום ההגה, חלק הפלסטיק והקפיץ. נתמוך בדש-בורד מלמטה ונרימו קלות תוך כדי משיכת חוטי החשמל של הקונסולה בעדינות. לשים לב לא למשוך חזק ושאף חוט לא נתקע. נעביר את שני צרורות החוטים והמחברים אל קדמת הקונסולה.

    תוך כדי הרמת החלק השמאלי של הדש בורד ביד אחת / ברך, ניתן יהיה למשוך את הקונסולה ביחד עם חלק הפלסטיק העליון שמכסה אותה. למי שמתקשה למשוך או שחלק הפלסטיק תקוע, ניתן לסובב 90 מעלות לכיוון שמאל את חלק הפלסטיק שמכסה על לוח השעונים ובכך להקל על העניין (סימון 9).

    סיימנו שלב א'. את השלב הבא מומלץ לבצע מעל שולחן נקי. פירוק הקונסולה טומן בחובו התעסקות עם מספר חלקים קטנים שלא שווה לבזבז ערב על לחפש אחד מהם רק כי הוא קפץ החוצה בדיוק כשלא שמנו לב.

    שלב ב'

    הקונסולה מתחלקת לשני צדדים:
    * צד א' : אורות רגילים, אורות גבוהים,
    ואורות דש-בורד.
    * צד ב' אורות חירום, איתות ושפריצר.

    למי שיש בעיה רק באורות מומלץ לא לפתוח את הצד השני, לעומת זאת למי שיש בעיה בצד ב', אין שום בעיה שיפתח וינקה גם את צד אחד.

    צד א'

    לחלק זה שני ברגים (סימון 10) ושני תופסנים (סימון 11).
    לאחר שהברגנו את שני הברגים החוצה, יש לדחוף להטות את לוח החשמל העליון למעלה עד שיעבור את חלק הפלסטיק השחור שבאמצע ואז לדחוף בעדינות את התופסנים פנימה בעזרת המברג.

    מתחת לוח החשמל ישנם שני חלקים נוספים אחד שאחראי על פעולת אורות הרגילים (סימון 12) ואחד שאחראי על פעולת האורות הגבוהים (סימון 13). נוציא את שני החלקים וננקה טוב טוב את צידו הפנימי של הלוח, ואת מגעי שני החלקים. באם נשאר במקום את החומר הלא מוסבר בצורת בוץ שנועד בעבר לעזור לחלקים לזוז תנקו או תשאירו – לשיקול דעתכם. אני אישית ניקיתי הכל.

    לאחר הניקוי, בזמן שנחזיר את שני חלקים בחזרה למקום, יש לשים לב שהכנסנו באותה צורה שהוצאנו ושהפינים נכנסו לחורים. מומלץ לשחק מעט עם ידית האורות ולוודא שהחלקים הנ"ל זזים יחד עם תזוזת וסיבוב הידית.

    נחבר את כל חלקי צד א' למקום ונעבור לצד ב'.

    הודגש מקודם, ואני חוזר ומדגיש: למי שאין לו צורך, עדיף שיוותר על התעסקות עם צד זה.

    צד ב'

    נבריג את שני הברגים שמחזיקים את כיסוי הפלסטיק של לוח החשמל (סימון 14), ולאחר נבריג את שאר הברגים החוצה (סימונים 15 ו-16). בזמן ההברגה יש להפעיל לחץ עדין על חלקו העליון של הלוח.
    דגש מיוחד בהוצאת לוח החשמל, יש לשים לב שלא יקפוץ החוצה הקפיץ של מתג אורות החירום (נמצא בין ברגים 15) והקפיץ + התותב של ידית השפריצר .

    נוציא את הלוח. מתחת ללוח ישנו חלק פריק שאחראי על אורות האיתות וכן מספר מגעים נוספים. ננקה את כל המגעים ואת צידו התחתון של הלוח ונחזיר הכל למקום. שימו לב שהחזרתם את ידית השפריצר למקומה הנכון (ישנה פיטמה בולטת בשני הצדדים שאמורה להיכנס לחורים המיועדים לכך), וכן שידית אורות החירום נתפסת בלחיצה.

    * מכיוון שלחלק קרוב לוודאי ישנה בעיה עם אורות החרום (או שפשוט החלק "ברח" החוצה) להלן הדרך הנכונה להוציא ולהחזיר את כפתור אורות החירום למקום:

    מכלול הכפתור מבחוץ מורכב מ: חצאית פלסטיק, וקפיץ דוחף תחתון ומבפנים מכיוון הנסיעה: גולה שמאחוריה קפיץ ומאחוריו אנקול.
    נוציא את הקפיץ התחתון ונסיר את חצאית הפלסטיק.
    נדחוף  את הגולה בעדינות החוצה בעזרת האנקול. הקפיץ כבר יצא אחריה ללא בעיה ומיד אחריו אם נהפוך את הכפתור גם האנקול.
    דגש – מכיוון שהגולה והקפיץ  יוצאים בלחץ, יש להוציאם בהטיה לתוך הקופסה כבר מלכתחילה. אחרת הם יקפצו להם להנאתם ויישכבו להם ככה סתם במשך השעה וחצי הבאות עד שיימצאו.

    כשנחזיר את הכפתור בחזרה, ראשית נמקם אותו ביחד עם הקפיץ התחתון ועל המגרעות שמול צידו הקדמי (שעל גבי הקונסולה) יש לשים שהכפתור יורד ועולה כמו שצריך.

    כשהכפתור במצב פתוח, נכניס את האנקול – וזה חשוב: דרך פתח הגולה (דהיינו דרך הפתח האחורי) כשפתח העיגול וידית האנקול לצד שמאל, נכניס את הקפיץ מעליו ונניח את הכדורית מעל הקפיץ. נדחוף בעדינות את הכדורית עד שתקבע את הקפיץ במקום ונמהר לקבע את הכפתור בעזרת לוח החשמל.

    את החזרת כפתור אורות החירום למקום מומלץ לבצע לאחר החזרת תותב האורות איתות למקום (נמצא באמצע צד ב' – ניתן לראות שחזר למקום ע"י הזזת ידית האורות למצב איתות) ולפני החזרת ידית השפריצרים למקומה.

    לחבר הכל מהסוף להתחלה. לשים לב שלא שכחתם שום דבר וואללה, כמעט כמו חדש.

    לי אישית זה פתר את בעיית השפריצר, אי חזרת כפתור אורות המצוקה למקום ואת התפקוד הלקוי של האורות הגבוהים.

    בעיית האיתות נפתרה יומיים אחרי שיפוץ הקונסולה – מסתבר שנגרמה מחוט שהתנתק. ניחא, לפחות יצא מזה המדריך הראשון שלי.

     

     

    תגובות 1 תגובה
    1. Ace2000's Avatar
      Ace2000 -
      יש לשים לב שכיסוי הצופר שעל ההגה איננו יוצא סתם כך
      ישנו בורג אשר תופס אותו בחלקו התחתון של גלגל ההגה מצידו האחורי..
    Untitled Document