תתחדש !
אם תהיה לך בעיה בסרנים דבר עם ברוך יש לו כאלה.
טל
יש סדרת מוצרים שנקראת Core cell - מיכלים להרכבה עצמית, בלי מיכל המתכת. זול משמעותית - את מיכל האלומיניום/פלדה אתה צריך לבנות בעצמך. יש גם 22 גלון.
http://www.fuelsafe.com/store/enduro...uel-cells.html
יש בחנויות שונות באינטרנט גם מחירים נמוכים יותר מאשר בחנות המפעל.
חנן - הכוונה היא לקנות את המיכל הפנימי בלבד, ולא יהיה מיכל מתכת חיצוני נפרד - המיכל יבנה כחלק מהשלדה. לא תמיד זה רלוונטי, בוודאי לא ברכב שכבר קיים, אבל תחשוב שאני יכול להשתמש במתכת שכל תפקידה אצלך הוא להוות קופסה למיכל הדלק, להיות חלק אינטגרלי מהשלדה. כמו שמיכל דלק הוא חלק מבני מהכנף של מטוס או מהשלדה של מכונית פורמולה אחד.
איוניק 5 | ג'יפ CJ-7 1979 | היילקס 2015
היו: ג'יפ XJ צ'רוקי 1994| היילקס 2008| היילקס 1997 | ג'יפ CJ-8 1989 | סמוראי 1988
תתחדש !
אם תהיה לך בעיה בסרנים דבר עם ברוך יש לו כאלה.
טל
הגעתי לרכב כזה -
צמיגים 33.12.5R15
רוחב כולל מעט פחות מ2 מטר
בסיס גלגלים 2.8 מטר
מיכל דלק 32 גלון
מהלכי גלגל של 19-20 אינץ' מקדימה ומאחורה.
הגעתי להערכת משקל של 1,500 ק"ג עם סרן דנה 60 (דומה למה שבנינו לרכב של סרטינה) מנוע V8 ברזל וגיר 400 (זה מה שיש לי מודל מדויק שלו ותכננתי מסביבו). עם רכבת כוח V6 מודרנית, עם סרן ומכלולי קצה גלגל איכותיים יותר, ועם עוד מחשבה - אולי אפשר להתקרב ל1,200 ק"ג...
בכל מקרה, זה הנקודה לעצור, התכנון הראשוני מיצה את עצמו.
איוניק 5 | ג'יפ CJ-7 1979 | היילקס 2015
היו: ג'יפ XJ צ'רוקי 1994| היילקס 2008| היילקס 1997 | ג'יפ CJ-8 1989 | סמוראי 1988
נמרוד האם בחנת אפשרות להפטר מהסרן האחורי על-ידי שימוש בביצה בלבד וציריות (את הקייס אפשר לבנות לבד) ולעבור לשימוש במתלים נפרדים מאחור.
כן, המחשבות האלו חלפו בראשי בעבר. יש דיפרנציאלים IRS מתאימים לכאורה - יש דנה 44 IRS בקורבט ובדודג' ויפר למשל, ובמקרה זה יש גם בארץ משהו זמין מאד שמשמש ברכבי 4X4 - דיפרנציאל של פאג'רו קינג, מכלול בריא למדי.
שימוש בדיפרנציאל וציריות עם מנוע וגיר אורכיים קדמיים מפתה על הנייר, ויש דוגמאות, לא הרבה, של שימושים כאלו בשלדות מרוצי מדבר חדשניות. אבל לרוב זה בא ביחד עם דיפרנציאל קדמי בנסיון לייצר טרופי טראק 4X4. יש כמה דברים מעניינים באינטרנט, אני אפתח שרשור נפרד אולי.
לעניין עצמו - לדעתי, עבור רכב 2X4, לעומת שתי התצורות המקובלות - סרן אחורי חי מצד אחד, טרנסאקסל מצד שני - דיפרנציאל IRS הוא פתרון ביניים לא מוצלח, שלוקח את החסרונות משני הצדדים בלי היתרונות. טרנסאקסל עדיף עליו כי הוא מקטין ומרכז את כל המסה של מכלולי ההנעה למקום אחד. סרן אחורי חי עדיף מכיוון שני - הרבה יותר פשוט ועמיד.
החסרון של ציריות מכל סוג לעומת סרן חי הוא מובהק - בסרן חי המפרקים האוניברסליים רואים מומנט קטן, שלפני יחס העברה הסופי. בציריות, עם דיפרנציאל IRS או טרנסאקסל, המפרקים האוניברסליים (או CV, היינו הך מבחינה פונקציונאלית) רואים מומנט גדול פי 4-5 בהתאם ליחס העברה הסופי. זה היתרון העצום של סרן אחורי חי. בכל רמת הספק הוא נותן שקט, שמערכת העברת הכוח מאחורי הגיר אמינה. ואם רוצים הספקים ומומנטים גדולים באמת, אז הוא פחות או יותר הדרך המוכחת והאמינה היחידה.
זה מסוג הדברים שגם בארץ ניתן לראות באופן מובהק - הסרנים האחוריים שמשמשים בטרופי-טראקים למיניהם של עידו, ברוך, שלי ועוד, כולם סרני דנה 60-70 משומשים, עובדים ולעיתים נדירות ביותר יש בהם כשל (לעידו נשברו ציריות פעם או פעמיים, נדמה לי שהן עוד היו 32 שיניים, בכל מקרה ציריות מחוזקות 35 שיניים לא יקרות מחו"ל פתרו את הבעיות). דרישפט הוא רכיב זול ואמין שלא נכשל, על אחת כמה וכמה כשהוא ארוך מאד יחסית.
בבאגים שאתה וחנן ואחרים בונים, הטרנסאקסלים שלכם הם נקודת התורפה, וימשיכו להיות, במיוחד כשתתחילו להגדיל הספקים ולנהוג בצורה תחרותית. הפתרונות ידועים - אבל יקרים מאד. לעומת זאת, סרן אחורי דנה 60 במקרה הגרוע ביותר, עובד וסוגר את הפינה במיני-טרופי-טראק שהיא נושא השרשור הזה, בעלות מינמלית. הדגש הוא לא רק על עלות - אלא על "סוגר את הפינה" הרמטית, אמינות הכי טובה שיכולה להיות + חלקי חילוף זולים וזמינים.
החסרון של סרן אחורי חי במכונת שטח הוא משקל, משקל בלתי מוקפץ בפרט, אבל זה מה יש, ועם זה צריך להתמודד. מעבר לדיפרנציאל IRS, יאפשר לתכנן מתלים נפרדים, זה נכון, עם משקל בלתי מוקפץ קטן יותר משמעותית, ויכול להיות גם שמשקל כללי קטן יותר. אבל המנוע עדיין יהיה קדמי, ואי אפשר להביא אותו אל מאחורי הנוסעים, אלא בתצורה של V-drive שמוסיפה עוד רמה של סיבוכיות שאני פוסל על הסף בפרויקט שאמור להיות מעשי. חלוקת המשקל עדיין תהיה דומה לשל טרופי טראק, ותחייב להאריך את הרכב ולהעביר מסה מאחורי הסרן האחורי (חסרונות מול תצורת באגי עם טרנסאקסל), והבעייה הגדולה היא שנכנסת חזרה עז הציריות...
איוניק 5 | ג'יפ CJ-7 1979 | היילקס 2015
היו: ג'יפ XJ צ'רוקי 1994| היילקס 2008| היילקס 1997 | ג'יפ CJ-8 1989 | סמוראי 1988
נמרוד אתה מתייחס לגיר בבאגי כאל טראנסאקסל וזה נכון אבל אם נתיחס אליו כגיר שהוא הוא מקור כל הרע בגלל המחיר הגבוה אז הרי שגם בטרופיטראקס הגירים הם אלו שעושים את מירב הבעיות כך שבסופו של דבר הבעיה בשני סוגי כלי הרכב 4 על 2 היא אותה בעיה - המחיר של גיר יעודי למרוצים. הלא כך ?
לא כך. טרנסאקסל מרוץ אתה חייב - אין לך סיכוי אמיתי עם טרנסאקסל מפרוקיה.
גיר אוטומטי מפרוקיה, משופץ, יכול לעבוד בהחלט, אם תתאים את המכונית והמנוע, וזה כל העניין.
הנקודה החשובה שאני למדתי עם הזמן, היא מה שפתחתי איתו את השרשור - יחס משקל/הספק. חייב להיות 200 כ"ס לטון + אמין בשביל להיות תחרותי, וקרוב יותר ל250 כדי להתמודד באמת על המקומות הראשונים, בישראל, בשנים הקרובות (אתם יכולים להתווכח על המספרין לכאן או לכאן, אבל העקרון נשאר). זאת משוואה שצריך למצוא לה פתרון בתוך התקציב שלנו, אחרת אין טעם להתחיל פרויקט שהמטרה שלו לנצח.
אני לא רואה פתרון למשוואה הזאת עם טרנסאקסל שהוא לא יעודי. הפתרון היחיד שאני רואה שמשתמש במכלולי הנעה סטנדרטיים פחות או יותר, הוא כאמור משהו באזור 300 כ"ס ומשקל של 1,200 עד מקסימום 1,500 ק"ג. גיר 400 משופץ ברמה טובה, יחזיק.
אתה צודק שגיר אוטומטי סטנדרטי שידרש לעמוד מאחורי מכונית במשקל 2 טון, כמו כל הטרופי טראקים שקיימים בארץ, כנראה לא יעמוד בהספקים הנדרשים (לפי כלל האצבע שלי - לפחות 400 ורצוי 500 כ"ס... לרכב של 2 טון).
איוניק 5 | ג'יפ CJ-7 1979 | היילקס 2015
היו: ג'יפ XJ צ'רוקי 1994| היילקס 2008| היילקס 1997 | ג'יפ CJ-8 1989 | סמוראי 1988
נמרוד למה צריך סרן מסיבי כ"כ על רכב שקל לפחות ב 30 אחוז מהטרופיז שאנחנו רואים בארץ ?
גם לרכב שישקול, במקרה התיאורטי הטוב ביותר, 1,200 ק"ג, צריך ציריות 35 שיניים = דנה 60. לא הייתי מהמר על סרן 30~ שיניים (דנה 44, טויוטה 8 אינץ'). נגיד את זה אחרת, הרכב צריך להיות קטן על המכלולים שלו כדי לעבוד טוב ולהיות אמין, לא גדול במידה או שתיים כמו כמעט כל הפרויקטים בארץ. בעצם לא כמעט, כולם.
איוניק 5 | ג'יפ CJ-7 1979 | היילקס 2015
היו: ג'יפ XJ צ'רוקי 1994| היילקס 2008| היילקס 1997 | ג'יפ CJ-8 1989 | סמוראי 1988
נמרוד - למה לא גיר ידני ?
לא הגעתי לראש שרשרת המזון כדי להיות צמחוני!
מחפש רוכש לזוג כליות במצב טוב,כולל עבודה...
אני מניח שיכול להיות גם גיר ידני.
איוניק 5 | ג'יפ CJ-7 1979 | היילקס 2015
היו: ג'יפ XJ צ'רוקי 1994| היילקס 2008| היילקס 1997 | ג'יפ CJ-8 1989 | סמוראי 1988
האם יש ספיצפיקציות טכניות מהגיר ?
משקל רכב יעודי במקור , הספק מנוע , שניהם יחדיו ?
אותה שאלה גם לגבי הסרן האחורי אם אפשר .
נמרוד, אם אפשר גיר ידני, אז יש גירים חזקים דיו במחירים יותר נמוכים מגיר מקביל אוטומטי, לא כן ?
לא הגעתי לראש שרשרת המזון כדי להיות צמחוני!
מחפש רוכש לזוג כליות במצב טוב,כולל עבודה...
בז לגבי הסרן אני יכול לענות לך - ציריות 35 שיניים. זה אומר דנה 60/70 או, עדיף, פורד 9 אינץ'. לא פחות. סרן דנה 44 או טויוטה 8 אינץ' גבוליים מדי, זו דעתי.
לגבי הגיר אני לא יודע, זו בעייה. אם ללמוד מהאמריקאים, הגירים שהם משתמשים גם לכלים הקטנים יותר מבוססים על אותו דבר - גיר TH400 עם שלושה הילוכים. מן הסתם לרכב קל יותר, הגיר יכול להיות קרוב יותר למקורי, שזה מה שמעניין אותנו.
איוניק 5 | ג'יפ CJ-7 1979 | היילקס 2015
היו: ג'יפ XJ צ'רוקי 1994| היילקס 2008| היילקס 1997 | ג'יפ CJ-8 1989 | סמוראי 1988
נמרוד
ואם נניח .....
סרן 8 אינטצ 30 שיניים "המדובר"
מנוע 2.5 ליטר 4 בוכנות טורי 150+ סוסים וגיר 350/400
על אותם 1.2 טון ?
אני זקוק לטרופי לייט או מקסימום קלאס 7 מבחינת תכנון תקציב
וגם זה בלחץ
רכב קל ואמין שניתן לחיות איתו בין חוצה לחוצה.
האם ללכת על דנה 70 זה לא כבד מידי לרכב בינוני/קטן ?
תודה.
150 כ"ס על 1200 קילו, זה לא יהיה רכב תחרותי. זה יחס משקל הספק של צ'רוקי, בערך, לא משהו מרגש... חבל על הטרחה, לדעתי.
איוניק 5 | ג'יפ CJ-7 1979 | היילקס 2015
היו: ג'יפ XJ צ'רוקי 1994| היילקס 2008| היילקס 1997 | ג'יפ CJ-8 1989 | סמוראי 1988
אם כבר מדברים על רעיונות... אז הפרויקט הזה, והתמונה הזאת ספציפית, נתנה לי השראה, וגרמה לי למחשבה מחודשת על מתלה אחורי נפרד, בהקשר שלנו:
פה מדובר על רכב 4X4. עזבו את ה4X4. הרעיון הוא כזה - דיפרנציאל אחורי מיצובישי קינג, IRS, דיפרנציאל חזק ביותר, זמין ומוכח בארץ, עם הציריות ומכלולי הקצה שלו (כמובן שנאבות יבנו מחדש יחד עם כל גיאומטרית המתלה), ולפניו, עם דרישפט קצר מאד, מנוע טורי וגיר חמישה הילוכים של שברולט טרייל בלייזר ( 6 בוכנות, 24 שסתומים, נפח 4,157 סמ"ק, הספק מרבי 275 כ"ס ב-6,000 סל"ד, מומנט מרבי 38 קג"מ ב-3,600 סל"ד). תסתכלו על התמונה לעיל, תעיפו את המיכל דלק מהתמונה, קחו את המושבים+הגיר+המנוע עוד אחורי עד הגלגלים, ותקצרו את המכונית בהתאם. מה שיפה במנוע הטורי זה שהוא יכול להכנס יותר עמוק לחפיפה עם תא הנוסעים בלי ליצור תא נוסעים רחב מאד (סטייל הרכבים של ברוך טולידאנו). זה יכול להיות רכב עם חלוקת משקל מצויינת, ובאופן כללי קל יותר מרכב עם סרן אחורי חי - מגדיל את הסיכוי לעמוד ביעד של 1200 ק"ג, וכאמור יש כאן 275 כ"ס אמריקאים אמינים. עוד יתרון - במידה והגיר המקורי של הטרייל בלייזר לא אמין מספיק, זה שברולט - אני מניח שאפשר די בקלות לחבר גיר 400 או 4L80E למנוע הזה, ואם רוצים, גם כל גיר ידני שמתאים לשברולט - מבחינת מיקום ידית ההילוכים ביחס לנהג אין בעייה.
השאלה היא מה מהלך המתלה שאפשר להשיג ממתלה אחורי מקורי של מיצובישי פאג'רו? עם ציריות מקוריות. ברכבי 4X4 יש מגבלה של 10 אינץ', השאלה היא האם הציריות יכולות לתת מהלך של 15-16 אינץ' ואם כן, אז זה רעיון לא רע בכלל ששווה לעבוד עליו!
נ.ב. איך שכחתי... בסידור כזה, גם מנוע JEEP אמיתי בא בחשבון! יש כאן פיתוי מסוכן של בניית הרכב עם מנוע 180 כ"ס של סופה, רק כי זה כל כך זמין וזול, אבל זה מנוע שיש בארץ וכאן בפורום הרבה אנשים שהגדילו ובנו ממנו משהו עם הספק גדול בהרבה, בדיוק כמו האמריקאים בפרויקט ה4X4 הנדון (מנוע ג'יפ מוגדל ל5 ליטר בנוי על ידי HESCO)
איוניק 5 | ג'יפ CJ-7 1979 | היילקס 2015
היו: ג'יפ XJ צ'רוקי 1994| היילקס 2008| היילקס 1997 | ג'יפ CJ-8 1989 | סמוראי 1988
ממה שראיתי, מי שעובר את ה 250 מ"מ מהלך על ציריות של פאג'רו, גומר את הCVים מהר מאוד ומאבד אמינות. המגבלה היא זוויות, ואין לה עדין פתרון ממש טוב. ה CVים הכי טובים נותנים בערך 25 מעלות לכל צד, ואם אתה לוקח רוחב כללי לא גדול מדי, צמיגים רחבים, ודיפרנציאל שתופס לא מעט מקום - יש לך נקודת תכנון להתחיל איתה - והיא לא משהו.
אני לא אומר שאי אפשר להסתפק בזה, אבל זה מבאס כשמשווים לרכב עם סרן.
יש עוד דבר חשוב והוא היכולת להעביר כוחות גדולים לרצפה עם מתלים נפרדים. קשה מאוד (אפשרי אבל קשה מאוד) למנוע שקיעה בהאצה, וזה אומר שבסופו של יום רוב הכוח לא יגיע לקרקע. גם דבר שצריך לקחת בחשבון. יש לזה פתרונות - לדעתי ה"בית ספר" לדברים האלו הוא המתלה האחורי של גרסאות המירוץ של דה-תומסו, אבל זה מורכב יותר ממה שאנחנו רגילים.
עוד פתרון חלקי הוא מתלה מורכב - סגנון המתלה 3 חיבורים של הRZR900. בניה נכונה שלו תאפשר הורדת יותר כוח לקרקע מאשר ממתלה זרועות A כפולות. אבל צריך לקחת בחשבון, שוב, תכנון מורכב יותר ממה שאנחנו רגילים.
אסף.
"scars are tattoos with better stories"
אין תכנית. חיים. נקודה.
הקמפר - VW TYPE 2 1978 | הטנדר - היילקס 2008
מהלך המתלה זו השאלה הראשונה. אני מקווה שמישהו כאן יודע את התשובות, אם כי זה לא מסובך מדי לבדוק. אני כבר עובד על זה. במידה והציריה היא המגבלה, אז נשאלת השאלה כמה יעלה לייצר ציריות ארוכות יותר ולהרחיב את הרכב - לא יותר מדי, אני יכול לתכנן את הנאבה מחדש כדי להוציא את הCV עוד החוצה.
לגבי נושא העברת הכוחות במתלה - כאן אני חולק עליך. במתלה דאבל A בלי מגבלות, אפשר לשחק עם הזויות של צירי הזרועות על השלדה ולבנות antisquat בדיוק כמו בסרן חי, ואין צורך להתחשב בשינויי קאסטר כמו במתלה קדמי עם היגוי. אבל זה באמת לשלב מתקדם יותר, אחרי שנראה מה האפשרויות מבחינת מהלך מתלה.
איוניק 5 | ג'יפ CJ-7 1979 | היילקס 2015
היו: ג'יפ XJ צ'רוקי 1994| היילקס 2008| היילקס 1997 | ג'יפ CJ-8 1989 | סמוראי 1988
עם אני זוכר נכון בפג'רו קינג מהלך המתלה המקורי הוא 320 מ"מ .
אבל מה חדש בקונספט הזה , ראה ערך ה " צוללת הצהובה " זה אותו קונספט .
עידו
שמרו על קשר