התחברות

צפייה בגרסה מלאה : שמן 15W40, מינרלי דרג SL/CF שנמכר בלא מעט מקומות מתאים למנועי טורבו-דיזל ישנים?



eyalski
30-08-21, 21:37
לפי מה שקראתי, שמן 15W40 בדרג CF קיים כבר משנת 1995.

שמנים שנמכרים היום בחלקם כבר עם דרג CK-4, תקן שנכנס ב 2017.

וכאן השאלה? האם יש בעיה להשתמש בשמן מינרלי SL/CF שמתאים לתקינה מלפני 20 שנה ויותר? וכמה כלי רכב יש על הכביש שמשתמשים בשמן הזה

האם כדאי לקנות שמן יקר יותר, חצי סינטטי כמו Castrol Vecton 15W40 CK-4/E9 למנוע ישן כמו של הדיפנדר ואיזה שמן בכלל עדיף למנוע הזקן הזה שיהיה בריא עם 600000 ק'מ?

תודה.

arnonmg
30-08-21, 21:43
מינרלי, כמה שיותר סמיך ועם בלוק גומי
כל סינתטי יהיה דליל ויכנס במרווחים שלא היית רוצה שייכנס - תופעה של עישון
סינתטי לא מתאים למנועי דיזל נקודה


Sent from my iPhone using Tapatalk

מוטי ג.
30-08-21, 21:58
ראה כאן, בלינק שבועז שלח:
http://www.jeepolog.com/forums/showthread.php?p=956572

להבנתי, cf יכול להיות תחליף לשמנים ישנים המיועדים למנוע דיזל ישן טיפש.

boaz avrahami
30-08-21, 21:59
מינרלי, כמה שיותר סמיך ועם בלוק גומי
כל סינתטי יהיה דליל ויכנס במרווחים שלא היית רוצה שייכנס - תופעה של עישון
סינתטי לא מתאים למנועי דיזל נקודה


Sent from my iPhone using Tapatalk


שמן סינטטי בעל צמיגות זהה לשמן מינרלי יהיה לדעתך דליל יותר?

מה שוקל יותר, קילו נוצות או קילו ברזל?

ד ו ר ו ן
31-08-21, 00:22
מינרלי, כמה שיותר סמיך ועם בלוק גומי
כל סינתטי יהיה דליל ויכנס במרווחים שלא היית רוצה שייכנס - תופעה של עישון
סינתטי לא מתאים למנועי דיזל נקודה


Sent from my iPhone using Tapatalk

סליחה על הבוטות- קשקוש.

היו כאן כבר דיונים מעמיקים בנושא, וכדאי להתעדכן.

tzagi
31-08-21, 05:25
שמן סינטטי בעל צמיגות זהה לשמן מינרלי יהיה לדעתך דליל יותר?

מה שוקל יותר, קילו נוצות או קילו ברזל?

It has nothing to do with the viscosity, Synthetics have smaller molecules that CAN cause
oil leaks on older engines that never seen synthetic before.
Here is my advice: if your engine came with non synthetic from the factory there is no need to tempt faith and switch.
PS:
15w40 CI (or CX) is specifically designed for diesels, it contains sulphur that SI oils don't have (for many years now)
sulphur is essential for anything that does not use a roller cam.
So for example, you got a 1980 Chevy 350 or anything else older then the 2000's, that is the recommended oil to use.
The reason sulphur was removed from SI oils is that allegedly it can ruin the catalytic converter.

ד ו ר ו ן
31-08-21, 09:38
השאלה העיקרית האם מפרט המנוע הספציפי עבורו נשאלת השאלה מראש כולל בטבלת השמנים שלו שמן סינטטי כלשהו.
הרמז הזה די קובע מצד היצרן האם האטמים במנוע מתאימים לשמנים כאלו.
נאמר כאן בעבר, ויש על זה לא מעט חומר ברשת, כולל דיון שמנים ארוך כאן באתר, שאטמי מנוע ברכבים ישנים מאד לא עובדים טוב עם התוספים של שמנים סינטיים, לא בגלל הצמיגות.
אחרי הרבה מאד קריאה, והתעמקות בנושא, העברתי לפני כמה שנים את הגמל (97) עם יותר מחצי מליון ק"מ בזמנו, לשמן סינטטי מלא שמיועד לדיזל, עם דרגת צמיגות מתאימה לטווח הנדרש למנוע עפ"י היצרן.
לא רק שלא היו שום נזילות חדשות, אלא שאף נעלמה הטיפה שהייתה תלויה מתחת לחיבור המצמד והגיר, בגלל אטם מנוע אחורי מזיע.
בחורף, יש הבדל חיובי ניכר בתגובת המנוע בהנעה קרה, במהירות היעלמות נורית לחץ השמן, ותגובת המנוע כשהוא קר.

ממליץ להשקיע זמן ולקרוא כאן באתר סקירה של איש שמנים שכתב בצורה מאד בהירה על ההבדלים ולמה האגדה הזו התפתחה ולמה כדאי ואפשר להתקדם באיכות השמן גם במנועים ישנים.
תגבשו החלטה לפי מידע ולא שמועות.

sportage
01-09-21, 12:05
שמעתי דעות מלומדות לכאן או לשם.

הדיעה הרווחת ששמן סינטטי מלא הינו בעל כושר המסה וחדירה יותר טובים.

במנוע חדש או כזה שהכל בו תקין והוא תוכנן ומתאים לסוג השמן - אז ברור שעדיף.

אממה, מנוע שפונק במשך שנים עם שמן מינראלי, צבר "פיח אטימה" באטמים וברינגים שחוקים, הרי שמעבר לסינטטי מלא, יקר ומישובח לכאורה, עשוי להגמר בפריצת האטמיפ/מחזירי שמן ונפילת קומפרסיה.

מכיר חבר שחזר בתמימות על המעבר הזה ב-3 מכוניות ישנות שונות, ובכולם זה נגמר באכילת שמן ונזילות.

מכאן שכל אחד יעשה את שיקול הדעת שלו.

ד ו ר ו ן
01-09-21, 12:37
, מנוע שפונק במשך שנים עם שמן מינראלי, צבר "פיח אטימה" באטמים וברינגים שחוקים,
המשפט הזה סותר את עצמו.
אם שחוק=לא אוטם, ולא משנה איזה שמן תשים אם לא עלית לדרגת ״דבש״ שמן סמיך מאד.

ואם אוטם, אז לא שחוק/בלוי בצורה המתוארת.

הדבר היחידי הוא אטמים ישנים ובלויים, או רכבים משנתונים שמראש בטבלת שמנים מתאימים למנוע אין שמן סינטטי ברשימה.

צמיגות היא צמיגות.

ehudzeelim
01-09-21, 13:27
צמיגות היא צמיגות.

המשפט הזה נכון. אבל המציאות מורכבת יותר,
כי עקומת התלות של הצמיגות בטמפרטורה שונה בין שמנים, ולכן בטמפרטורה נתונה ולמרות שמדובר בשני שמנים באותה דרגת צמיגות, ייתכנו צמיגויות שונות

ד ו ר ו ן
01-09-21, 14:07
המשפט הזה נכון. אבל המציאות מורכבת יותר,
כי עקומת התלות של הצמיגות בטמפרטורה שונה בין שמנים, ולכן בטמפרטורה נתונה ולמרות שמדובר בשני שמנים באותה דרגת צמיגות, ייתכנו צמיגויות שונות
צמיגות היא פרמטר נתון לפי טמפרטורה.
בשביל זה קבעו טבלה אוניברסלית מקובלת, כדי שלא תצטרך לעשות הערכות.

ולכן שני שמנים שמסווגים לטווח זהה אמורים להיות מאד דומים, ברמה שקופה למשתמש.
זו המשמעות של תקן.

asafk
01-09-21, 19:28
הטבלה לא בדיוק אוניברסלית.
בעיקר בטווח הטמפרטורה שבין 40 למ100 מעלות.
השיפוע - אינדקס הצמיגות - מעט שונה וזה דווקא לטובת הסינטטי.

אסף.

Sent from my Redmi 4X using Tapatalk

gp1
01-09-21, 21:30
איל ...לי יש דיפנדר עם 850 אלף מקורי ...כבר שנים אני שם אך ורק מוטוקראפט 15w40 (חברת שמנים וחלפים של פורד ....) שמן מעולה !!!


https://www.motorcraft.com/us/en_us/home/our-products/chemicals-and-lubricants/motor-oil/diesel-engine-motor-oil/sae-15w-40-super-duty-diesel-motor-oils.html








https://i5.walmartimages.com/asr/d337eafb-32c0-4064-aaa5-d94ed7af5a59_1.1cdd4cf238efbec6732bf475b bf75278.jpeg?odnWidth=612&odnHeight=612&odnBg=ffffff

arnonmg
01-09-21, 21:35
שנים אני שם קסאדו 10W40
תכלס, כל שמן עדיף על החביות של היצרנים המקומיים


Sent from my iPhone using Tapatalk

איל מ
01-09-21, 21:41
אני נאמן שנים למוצרים של קסטרול.
למה? לא יודע. זה מה שהמכונאי האחרון שסמכתי עליו היה שם, והמשכתי עם ההרגל. כמובן שעוזר שבתקופות מסוימות היה ללנדרובר ולקסטרול שת"פ, אז יש טבלאות של שמנים מומלצים.
בגדול, יהיה קשה להרוג אתהמנוע הזה גם אם תשפוך לתוכו שמן בישול.

eyalski
02-09-21, 08:45
תודה, המון שנים השתמשתי ב CASTROL GTX

הדילמה הייתה אחרי שקניתי כבר שמן Castrol Vecton 15W40 CK-4/E9 חצי סינטטי

135074

ולא היה ברור אם שמן בדרג CK-4 שהוא דרג מתקדם שנקבע ב 2017 מתאים למנוע ישן.

אז אחרי מחקר ברשת מסתבר שזה בסדר.

הדרג הבא שנקרא FA-4, מיוצר עבור מנועים מהדור החדש וכבר לא מתאים למנועים של רכב ישן.

מה שמעניין ששמן מדרג SL/CF הוא בתקן שנקבע לפני יותר מ 20 שנה ועדיין נמכר בכל מקום, ואז השאלה שהתעוררה היא, האם השמן הזה מתאים גם למנועים מתקדמים ואם לא, מה הוא עושה על המדפים? ואכן שמן SL/CF לא מומלץ למנועים שיוצרו לאחר 2004. כך לפחות מופיע באתרים המתמחים בנושא.

sportage
02-09-21, 11:09
המשפט הזה סותר את עצמו.
אם שחוק=לא אוטם, ולא משנה איזה שמן תשים אם לא עלית לדרגת ״דבש״ שמן סמיך מאד.

ואם אוטם, אז לא שחוק/בלוי בצורה המתוארת.

הדבר היחידי הוא אטמים ישנים ובלויים, או רכבים משנתונים שמראש בטבלת שמנים מתאימים למנוע אין שמן סינטטי ברשימה.

צמיגות היא צמיגות.

יש מצב של אטימה חלקית עקב שחיקה, אבל הפיח סותם את "הפירצה" ומונע בריחת שמן/קומפרסיה. בדומה לצנרת מים ישנה בא החלודה אוטמת :-(

ברגע שמסירים את "החלודה" או הפיח/ליכלוך שאוטם - יתחילו הצרות.

חכמי הדור כמובן יגידו שמדובר בבעיה שצריך לפתור אותה במקור, והחלפת השמן רק חשפה אותה - כלומר הצורך לעשות שיפוץ מנוע והחלפת מחזירי שמן.

מכאן שכל אחד עם רכב בגיל העמידה יעשה את חשבון הנפש שלו - ליהיות חכם ומה שעובד לא לגעת ולמשוך עוד עשור עם הגרוטאה, או ליהיות צודק וללכת לנזילות פוטנציאליות ושיפוץ מנוע במקרה הקיצוני (יותר נכון להפרד מהרכב...) כי השמן המינארלי חיפה על בעיית יסוד.

ד ו ר ו ן
02-09-21, 12:30
מכאן שכל אחד עם רכב בגיל העמידה יעשה את חשבון הנפש שלו - ליהיות חכם ומה שעובד לא לגעת ולמשוך עוד עשור עם הגרוטאה, או ליהיות צודק וללכת לנזילות פוטנציאליות ושיפוץ מנוע במקרה הקיצוני (יותר נכון להפרד מהרכב...) כי השמן המינארלי חיפה על בעיית יסוד.
במקום סיסמאות מציע להתעמק במידע.

-->