PDA

צפייה בגרסה מלאה : שאלה על ההבדל בין שתי שיטות חיבור מצבר צרכנים



ehudzeelim
13-06-23, 14:22
יש כמה אופציות פשוטות לטעינת מצבר צרכנים ע"י הרכב, אני רוצה לשאול לגבי שתי אפשרויות (השאלה בסוף):
1. אפשרות אחת: חיבור במקביל של המצבר הראשי ומצבר הצרכנים, ומפסק/ריליי שנשלטים ידנית או בצורה אחרת על קו הפלוס המחבר בין המצברים. בשיטה הזו המצבר הראשי נטען בכל מצב, והמצבר צרכנים נטען רק כשרוצים שייטען.
2. אפשרות שניה מתוארת בתמונה המצורפת, יש מפסק נוסף על המינוס של המצבר הראשי, כך שבכל החלפת מצב בשני המפסקים, נטען מצבר אחר, אף פעם לא שניהם במקביל.

השאלה היא, בהנחה ששני המצברים לא זהים בקיבול שלהם, למשל שני מצברי פריקה עמוקה, הראשי 70 אמפר*שעה והצרכנים 120 אמפר*שעה, איזו שיטה תשמור על חיי המצברים והאלטרנטור טוב יותר? האם הטענה מקבילה של שני המצברים, או הטענה "בארבע עיניים" של כל מצבר בנפרד מול האלטרנטור (כלומר אופציה 1 או אופציה 2)?

144037

Sent from my SM-J710F using Tapatalk

ד ו ר ו ן
13-06-23, 17:13
הכי פשוט ומאד נפוץ בעולם, חיבור במקביל דרך ממסר מתאים שנסגר אחרי סוויץ.

ehudzeelim
13-06-23, 17:27
תודה דורון, גם אצלי זה מחובר באופן הזה,
אבל השאלה היא, האם כשאלטרנטור טוען כל פעם מצבר אחר, כמו באופציה השניה עם ניתוק מינוס של מצבר ראשי, הטעינה לא מתבצעת באופן יותר נכון מבחינת מערכת החשמל.
אם קצת להיכנס לפרטים, בשיטה הרגילה (הראשונה) - הטעינה תהיה לפי המתח שהאלטרנטור "רואה" מהמצבר הראשי, כלומר המצבר המשני לא באמת מקבל את זרם הטעינה שהיה מקבל בטעינה נפרדת (מה שלמיטב הבנתי isolator היה פותר).
יש כמובן הבדלים מהותיים נוספים בין השיטות, למשל בשיטה השניה הרכב עובד בכל פעם על מצבר אחר, ולזה יש משמעויות נוספות.

אבל נתחיל מלהבין אם זה בריא למצברים או לא..

Sent from my SM-J710F using Tapatalk

asafk
13-06-23, 18:47
אני חושב שכאשר תצייר גם צרכן בסכמה - תבין את הבעיה.

אסף.

ehudzeelim
13-06-23, 19:22
ניסיתי..לא הבנתי
אני רק אציין שזה סידור שעובד, נתקלתי בו בשיטוטי ברשת אצל בחור שמטייל עם בוחנק'ה שהוא הפך לקמפר בפקיסטן, וככה הוא בנה את המערכת אצלו.

Sent from my SM-J710F using Tapatalk

asafk
13-06-23, 19:42
תצייר קוים. צרכן. מפסק שאליו התכוונת.

אסף.

ehudzeelim
13-06-23, 19:53
שני העיגולים עם ה-S אלה המפסקים היחידים, והצרכן מחובר לפלוס ומינוס של המצבר צרכנים.

Sent from my SM-J710F using Tapatalk

asafk
13-06-23, 20:13
השיטה השניה למעשה הופכת את מצבר הצרכנים למצבר התנעה חלופי.
אם אתה חי עם זה טוב - כלומר הוא מתאים להתנעה - למה לא?

אסף.

ehudzeelim
13-06-23, 20:40
אין בעיה עם זה, גם לא חייבים להשתמש בו כמצבר התנעה אלא אם רוצים, אז זו תוספת בחירה. השאלה מה מבחינת הטעינה, האלטרנטור שרואה שני מצברים שונים במקביל טוען את שניהם באופן מיטבי? נראה לי שעדיף שבכל פעם ייטען מצבר אחד (וההחלטה מי ייטען מתי תתקבל על פי שני שעוני מתח למשל, אחד לכל מצבר) ואז זה יתרון נוסף לשיטה הזו.
אבל אני לא באמת מבין לגמרי את ההבדלים בין שתי השיטות מבחינת שחיקת המצברים (ואולי גם שחיקת האלטרנטור, למרות שזה פחות משנה לי).

Sent from my SM-J710F using Tapatalk

איל מ
13-06-23, 21:59
למעשה, ישנם רכבים עם מערכת צרכנים 24 וולט שעובדים בשיטה שהצעת. קיים רכיב שדוגם כל הזמן (אחת לדקה) את מצב המצבר השני, ובהתאם לכך מחליט האם להטעין אותו או לא.

zivo
13-06-23, 22:01
השיטה השניה למעשה הופכת את מצבר הצרכנים למצבר התנעה חלופי.
אם אתה חי עם זה טוב - כלומר הוא מתאים להתנעה - למה לא?

אסף.

ואת המצבר התנעה למצבר צרכנים......
אפרופו ....צייר את המעגל עד הסוף ותבין הבעיתיות.
איזה סוג המפסק הזה ( שמחבר כל פעם מצבר אחר)?
אתה מבין איזה זרם עובר שם ( בהתנעה)?
כל פעם תפתח מכסה מנוע? או תתחיל להריץ כבלים של התנעה?
אין ספק, לאלטרנטור יותר נח, אז מה, הוא מיועד לעבוד, אז שיעבוד.

ehudzeelim
13-06-23, 22:18
ואת המצבר התנעה למצבר צרכנים......
אפרופו ....צייר את המעגל עד הסוף ותבין הבעיתיות.
איזה סוג המפסק הזה ( שמחבר כל פעם מצבר אחר)?
אתה מבין איזה זרם עובר שם ( בהתנעה)?
כל פעם תפתח מכסה מנוע? או תתחיל להריץ כבלים של התנעה?
אין ספק, לאלטרנטור יותר נח, אז מה, הוא מיועד לעבוד, אז שיעבוד.

כמו שכתבתי בדוגמה בהתחלה, שני המצברים פריקה עמוקה ומתאימים להתנעה, רק שונים בקיבול שלהם.
המפסקים הם ברזים שמיועדים לזרם גבוה, מהסוג הפשוט ביותר, נניח כמו שיש בטרקטורים.
מה שמעניין אותי אם בדרך הזו ניתן לשמור יותר טוב על המצברים,
האלטרנטור יעבוד קצת קשה יותר או פחות לא קריטי מבחינתי

אין הרצת כבלים, מדובר על הוספת שני מפסקים, על המינוס של המצבר הראשי, ועל הפלוס של המצב צרכנים, שני המפסקים יכולים להיות בקרבת המצבר הראשי,
ענייני נוחות לא בעדיפות גבוהה, רק ענייני שימור המצברים [emoji16]


Sent from my SM-J710F using Tapatalk

asafk
13-06-23, 23:45
תראה.. אצלי בקמפר יש מפסק על המינוס של המצבר התנעה ויש מפסק בין שני המצברים על הפלוס. את שני המפסקים אני הוסםתי למערכת המקורית.
אבל.
יש מפצל טעינה ביניהם - מקורי- ככה שמצבר הצרכנים לא יכול לשמש להתנעה וכדי להתניע המצבר הראשי צריך להיות מחובר.
כלומר תמיד כשהמצבר צרכנים מחובר שני המצברים נטענים בו זמנית.
והמצבר צרכנים האחרון חי ככה הרבה שנים.
כנראה לא אכפת להם להיטען במקביל על ידי אותו אלטרנטור.
כאמור אני לא נכנס לתאוריה - זה מה שהגיע מיצרן הקמפרים לפני 45 שנה (כן כן.....) וככה זה עובד.

אסף.

zivo
14-06-23, 01:57
כמו שכתבתי בדוגמה בהתחלה, שני המצברים פריקה עמוקה ומתאימים להתנעה, רק שונים בקיבול שלהם.
המפסקים הם ברזים שמיועדים לזרם גבוה, מהסוג הפשוט ביותר, נניח כמו שיש בטרקטורים.
מה שמעניין אותי אם בדרך הזו ניתן לשמור יותר טוב על המצברים,
האלטרנטור יעבוד קצת קשה יותר או פחות לא קריטי מבחינתי

אין הרצת כבלים, מדובר על הוספת שני מפסקים, על המינוס של המצבר הראשי, ועל הפלוס של המצב צרכנים, שני המפסקים יכולים להיות בקרבת המצבר הראשי,
ענייני נוחות לא בעדיפות גבוהה, רק ענייני שימור המצברים [emoji16]


Sent from my SM-J710F using Tapatalk

בוא נחזור לבסיס, אם המצברים מסוג זהה, אבל רק שונים בקיבול, אין שום בעיה לטעון במקביל. גם המחמירים ביותר לא טוענים שזה פוגע באורך חיים של המצברים.
הרבה אנשים, גם פה באתר, יגידו לך שגם אם המצברים מסוג שונה אז אין בעיה לטעון במקביל.
אבל אם הם מסוג שונה, והאלטרנטור לא מטריד אותך, אל תסתבך, לך על האופציה הראשונה.
נקודה נוספת - זמן טעינה. אם מתעלמים מהשניות הראשונות לאחר ההתנעה בבוקר, זרם הטעינה של המצבר הוא נמוך יחסית.
בהנחה שאתה צריך להחזיר כמה עשרות AH למצבר צרכנים ורוצה לשמור על המצבר הראשי מלא, יש יתרון גדול לטעינה מקבילית של שניהם.

דרך אגב, תחזור לציור המקורי שלך, ובמקום המפסק על הקו של המצבר צרכנים, שים איסולטור פשוט (ממסר חזק).
את הפיקוד שלו תחבר למפסק 3 מצבים -
1- מחובר לצד של האלטרנטור .
2- (אמצע) מנותק.
3- מחובר לצד של המצבר צרכנים.

זה יכסה לך את כל האפשרויות. תוכל לשחק עם זה ולהגיע לשימוש שהכי נוח לך.
את החיבור הראשון ( שהולך לצד של האלטרנטור) אפשר לשכלל ולחבר אחרי הסוויטש, או דרך חישן לחץ שמן או רגישות למתח , ע"מ שזה יתנתק לבד שהמנוע כבוי.

רק להיות ברור, לדעתי, זה מיותר, לך על האפשרות הראשונה.

ehudzeelim
14-06-23, 09:02
תודה זיו,
האפשרות הראשונה היא מה שקיים אצלי כרגע. זאת אפשרות טובה אבל יש לה חסרונות מסוימים, למשל קצב טעינת מצבר הצרכנים
שמתי לב שזרם הטעינה לא עובר את 2 אמפר בשום מצב, לא משנה כמה פרקתי את מצבר הצרכנים. כלומר האלטרנטור מייצר זרם על פי המתח של המצבר הראשי שתמיד מלא. זה הגיוני כי המצברים מחוברים במקביל.
אז אם המצבר צרכנים מרוקן, במקרה שלי מצבר 95ah, נדרשות די הרבה שעות מנוע כדי למלא אותו.
באפשרות השניה, על ידי ניתוק המינוס של המצבר הראשי, זרם הטעינה יהיה חזק יותר ומהר מאד המצבר צרכנים יתמלא. למשל בטיול של כמה לילות, בנסיעה קצרה בין חניות יהיה ניתן לטעון את מצבר הצרכנים, יש בזה יתרון מבחינתי.
ובתפעול יומיומי, שזה בעצם 90 אחוז מהשימוש ברכב, יש משהו לא לגמרי הגיוני בעיניי, שיש מצבר אחד שנושא בנטל כל ההתנעות, ומצבר שני לא. כבר יש שני מצברים שמתאימים להתנעה, למה לא לנצל אותם? אם שני המצברים ישאו בנטל ההתנעות, כלומר כל מצבר יראה 50% מההתנעות עבור פרק זמן נתון, האם זה לא משהו שאמור להאריך את חיי שני המצברים?

Sent from my SM-J710F using Tapatalk

ehudzeelim
14-06-23, 09:08
תראה.. אצלי בקמפר יש מפסק על המינוס של המצבר התנעה ויש מפסק בין שני המצברים על הפלוס. את שני המפסקים אני הוסםתי למערכת המקורית.
אבל.
יש מפצל טעינה ביניהם - מקורי- ככה שמצבר הצרכנים לא יכול לשמש להתנעה וכדי להתניע המצבר הראשי צריך להיות מחובר.
כלומר תמיד כשהמצבר צרכנים מחובר שני המצברים נטענים בו זמנית.
והמצבר צרכנים האחרון חי ככה הרבה שנים.
כנראה לא אכפת להם להיטען במקביל על ידי אותו אלטרנטור.
כאמור אני לא נכנס לתאוריה - זה מה שהגיע מיצרן הקמפרים לפני 45 שנה (כן כן.....) וככה זה עובד.

אסף.


תראה.. אצלי בקמפר יש מפסק על המינוס של המצבר התנעה ויש מפסק בין שני המצברים על הפלוס. את שני המפסקים אני הוסםתי למערכת המקורית.
אבל.
יש מפצל טעינה ביניהם - מקורי- ככה שמצבר הצרכנים לא יכול לשמש להתנעה וכדי להתניע המצבר הראשי צריך להיות מחובר.
כלומר תמיד כשהמצבר צרכנים מחובר שני המצברים נטענים בו זמנית.
והמצבר צרכנים האחרון חי ככה הרבה שנים.
כנראה לא אכפת להם להיטען במקביל על ידי אותו אלטרנטור.
כאמור אני לא נכנס לתאוריה - זה מה שהגיע מיצרן הקמפרים לפני 45 שנה (כן כן.....) וככה זה עובד.

אסף.

המפצל טעינה יודע לגרום לטעינה בעיקר למצבר הפרוק יותר? או שהטעינה נקבעת על פי המתח של המצבר הראשי, ואם הוא מלא היא תמיד נמוכה כמו אצלי?
ואם זה כמו אצלי, אז גם בקמפר מצבר הצרכנים נטען בקצב איטי, ועל ידי מצב של ניתוק המינוס מהמצבר הראשי, אפשר להאיץ את הטעינה הזו, גם ללא היתרון של אפשרות להתנעה עם מצבר הצרכנים, שנמנע בגלל בקר הטעינה.

Sent from my SM-J710F using Tapatalk

zivo
14-06-23, 09:27
תודה זיו,
האפשרות הראשונה היא מה שקיים אצלי כרגע. זאת אפשרות טובה אבל יש לה חסרונות מסוימים, למשל קצב טעינת מצבר הצרכנים
שמתי לב שזרם הטעינה לא עובר את 2 אמפר בשום מצב, לא משנה כמה פרקתי את מצבר הצרכנים. כלומר האלטרנטור מייצר זרם על פי המתח של המצבר הראשי שתמיד מלא. זה הגיוני כי המצברים מחוברים במקביל.
אז אם המצבר צרכנים מרוקן, במקרה שלי מצבר 95ah, נדרשות די הרבה שעות מנוע כדי למלא אותו.
באפשרות השניה, על ידי ניתוק המינוס של המצבר הראשי, זרם הטעינה יהיה חזק יותר ומהר מאד המצבר צרכנים יתמלא. למשל בטיול של כמה לילות, בנסיעה קצרה בין חניות יהיה ניתן לטעון את מצבר הצרכנים, יש בזה יתרון מבחינתי.
ובתפעול יומיומי, שזה בעצם 90 אחוז מהשימוש ברכב, יש משהו לא לגמרי הגיוני בעיניי, שיש מצבר אחד שנושא בנטל כל ההתנעות, ומצבר שני לא. כבר יש שני מצברים שמתאימים להתנעה, למה לא לנצל אותם? אם שני המצברים ישאו בנטל ההתנעות, כלומר כל מצבר יראה 50% מההתנעות עבור פרק זמן נתון, האם זה לא משהו שאמור להאריך את חיי שני המצברים?

Sent from my SM-J710F using Tapatalk

איפה \ איך אתה בודק את ה 2A טעינה?
על האלטרנטור? על המצבר צרכנים?

ehudzeelim
14-06-23, 11:09
על הכבל פלוס בין המצבר הראשי למצבר צרכנים.

Sent from my SM-J710F using Tapatalk

נמרוד
14-06-23, 11:52
ובתפעול יומיומי, שזה בעצם 90 אחוז מהשימוש ברכב, יש משהו לא לגמרי הגיוני בעיניי, שיש מצבר אחד שנושא בנטל כל ההתנעות, ומצבר שני לא. כבר יש שני מצברים שמתאימים להתנעה, למה לא לנצל אותם? אם שני המצברים ישאו בנטל ההתנעות, כלומר כל מצבר יראה 50% מההתנעות עבור פרק זמן נתון, האם זה לא משהו שאמור להאריך את חיי שני המצברים?


מה שאתה מתאר זה בעצם המערכת הפשוטה ביותר של שני מצברים, עם ברירה ידנית בין מצבר 1, מצבר 2, מצבר 1 ו2 במקביל, וניתוק מלא. הגיוני ופשוט. עשיתי כזה דבר בסיקס לפני הרבה שנים. מאז בכל כלי הרכב שהיו לי לא מצאתי צורך להתקין מצבר נוסף.

לא ברור לי מה נותן לך ניתוק המינוס הנוסף?

תמונות מהסידור שבניתי פעם בסיקס:
144040144041

ehudzeelim
14-06-23, 12:02
כדי להפוך את מצבר הצרכנים למצבר התנעה או לטעון רק אותו (ללא טעינה של המצבר הראשי), חייבת להיות אפשרות ניתוק של המינוס של המצבר הראשי. זה בגלל שהפלוס שלהם משותף.
אם הבנתי נכון את המערכת שלך, היא דומה באפשרויות שלה, אבל יותר מסובכת מבחינת כבילה. הפשטות בעצם מתקבלת בזכות הניתוק על המינוס של המצבר הראשי, שחוסך את הולכת הכבלים אל מפסק 4 מצבים שהיה לך.
מצד שני, אצלך היה רק מפסק אחד ובתיאור שלי שניים, אבל יותר פשוטים.

Sent from my SM-J710F using Tapatalk

asafk
14-06-23, 12:53
אם שניהם מחוברים ואתה מתניע אז מה תה משתמש בשניהם יחד. מה המוטיבציה *לא* להשתמש במצבר הראשי להתנעה?

אסף.

ehudzeelim
14-06-23, 13:01
המוטיבציה בהיבט של ההתנעות היא לחלק את עומס ההתנעות בין המצברים. במקום להתניע 160 פעמים בחודש מהמצבר הראשי, להחליף בין המצברים פעם בשבוע או שבועיים, כך שכל מצבר יתניע רק 80 התנעות בחודש.
והמוטיבציה בהיבט הטעינה היא טעינה הרבה יותר מהירה בין חניות.
והמוטיבציה האחרונה היא שמירה על מבנה מערכת פשוט ככל הניתן ללא רכיבים אלקטרוניים בכלל.

Sent from my SM-J710F using Tapatalk

ehudzeelim
14-06-23, 13:28
איפה \ איך אתה בודק את ה 2A טעינה?
על האלטרנטור? על המצבר צרכנים?תיקון ל-2 אמפר,
בגלל שמזמן לא בדקתי, עשיתי עכשיו את הבדיקה הזו. עצרתי אחרי נסיעה, המקרר עובד כבר 3 ימים רצוף (ללא כיבוי גם בלילה), מדדתי 9 אמפר על הפלוס של המצבר צרכנים. כיביתי את המקרר, ובדקתי שוב, ירד ל-6 אמפר.
מדדתי על הקו מהאלטרנטור למצבר הראשי, 18 אמפר. על המינוס של המצבר הראשי, 12 אמפר, כלומר האלטרנטור מייצר 18, שמתחלקים 12 ו-6 בין המצבר הראשי והצרכנים, בהתאמה.
אם הייתי מנתק את המינוס של המצבר הראשי, אני מתאר לעצמי שזרם הטעינה על המצבר צרכנים היה גדל.

Sent from my SM-J710F using Tapatalk

zivo
14-06-23, 17:44
תיקון ל-2 אמפר,
בגלל שמזמן לא בדקתי, עשיתי עכשיו את הבדיקה הזו. עצרתי אחרי נסיעה, המקרר עובד כבר 3 ימים רצוף (ללא כיבוי גם בלילה), מדדתי 9 אמפר על הפלוס של המצבר צרכנים. כיביתי את המקרר, ובדקתי שוב, ירד ל-6 אמפר.
מדדתי על הקו מהאלטרנטור למצבר הראשי, 18 אמפר. על המינוס של המצבר הראשי, 12 אמפר, כלומר האלטרנטור מייצר 18, שמתחלקים 12 ו-6 בין המצבר הראשי והצרכנים, בהתאמה.
אם הייתי מנתק את המינוס של המצבר הראשי, אני מתאר לעצמי שזרם הטעינה על המצבר צרכנים היה גדל.

Sent from my SM-J710F using Tapatalk
אני לא מבין את החשבון ( וכתוצאה מזה את המסקנות).
צריך לדייק את הכיוון של הזרם.
טעינה ומקרר זורמים בכיוון הפוך.
בקיצור, אני לא מבין את המספרים.
כדאי אולי שתשרטט בדיוק את המעגל ואיפה אתה מודד.

ehudzeelim
14-06-23, 19:17
טוב, הזרמים על המצבר צרכנים כנראה יותר גדולים מה שחשבתי עד היום, ומשתנים מאד. בדקתי שוב מופיע בתמונה כולל כיווני הזרם (+/-), מיד אחרי הנעה בלי צרכנים (מקרר כבוי). קטונתי מלהסביר.. לא הבנתי למה יש 40 אמפר על המינוס בין המצבר הראשי למנוע.
בכל מקרה המצב בפועל ממחיש שכנראה מה שכתבתי קודם הוא טעות, ואין באמת צורך במפסק על המינוס של המצבר הראשי למטרת טעינה מהירה של מצבר צרכנים.

144050

Sent from my SM-J710F using Tapatalk

asafk
14-06-23, 19:30
נתחיל בכך שכל מפסק הוא נקודת כשל פוטנציאלית.
מפסק על המינוס של המצבר הראשי שימושי לצורך ניתוק כללי - למשל בחניה ארוכה.
חוץ מזה אין לו באמת שימוש.....
אבל כשהוא עולה באש כי קנית מפסק-אקספרס - לא נעים בכלל.

עכשיו לגבי מצבר הצרכנים - הסיבה לנתק אותו היא הרצון למנוע מהצרכנים לרוקן את מצבר ההתנעה עד למצב בו אי אפשר להתניע. אז שם צריך מפסק או מפצל.

אסף.

ד ו ר ו ן
14-06-23, 21:31
.. יש מפצל טעינה ביניהם - מקורי- ככה שמצבר הצרכנים לא יכול לשמש להתנעה וכדי להתניע המצבר הראשי צריך להיות מחובר.
כלומר תמיד כשהמצבר צרכנים מחובר שני המצברים נטענים בו זמנית.
והמצבר צרכנים האחרון חי ככה הרבה שנים.
כנראה לא אכפת להם להיטען במקביל על ידי אותו אלטרנטור.
אהוד,
הסידור אצל זהה, זו השנה העשירית.
חיבור הממסר בפתיחת סוויץ.
אין שינוי לרעה באורח חיים של המצברים, וב-5-6~ שנים האחרונות הם גם מסוגים שונים (עופרת+AGM).

Oren Kipnis
15-06-23, 07:00
אין שום בעיה בטעינה כאשר המצברים בקיבול שונה.
בסינכרו שלי יש 70 א"ש ראשי (משהו ספרדי) , ו 140 א"ש צרכנים (2 ורטה 70 א"ש כחולים).
מחוברים באמצעות ממסר המחבר רק כאשר האלטרנטור טוען. אין שום בעיה, כל עוד האלטרנטור חזק, במקרה שלי 120 אמפר.
יש לי מעגל ידני קטן לחיבור בזמן טעינה משמשרת.
מתכוון לבנות מעגל שיאפשר למצברי הצרכנים לגבות יכולת הפעלת המתנע בחירום.

איל מ
15-06-23, 09:31
נשאלת השאלה,
כמה כבר יוצא להניע "בחירום"?
אם מצבר הצרכנים נגיש, זוג כבלים או אפילו, רחמנא ליצלן, החלפת מצברים, לא טוב? האם בשביל פעם בשנתיים/שלוש שווה לסבך את המערכת?
(התשובה כמובן משתנה מאדם לאדם. רק שם עוד אופציה על השולחן).

ehudzeelim
15-06-23, 13:30
כולכם צודקים, המערכת טובה כמו שהיא, אבל הכוונה היא לשפר אם ניתן היבטים מסוימים. למשל בגלל שהתמקדתם בנושא ההתנעה ממצבר הצרכנים אני מצטט מה שכתבתי בהודעה 22:

"המוטיבציה בהיבט של ההתנעות היא לחלק את עומס ההתנעות בין המצברים. במקום להתניע 160 פעמים בחודש מהמצבר הראשי, להחליף בין המצברים פעם בשבוע או שבועיים, כך שכל מצבר יתניע רק 80 התנעות בחודש."

המערכת שהצגתי בהודעה הראשונה היא הפשוטה ביותר שיכולה לקיים את זה, בתנאי שהכבלים בין הפלוס של המצברים והכבל מינוס של מצבר הצרכנים, מספיק עבים.
ברור שזה רלוונטי רק במקרים מסויימים, וגם זה בספק מבחינת הרווח בתוחלת חיים. למשל אצלי ברכב יומיומי שנוסע הרבה ומתניע הרבה פעמים ביום. מצבר ההתנעה הוא 70ah agm, מצבר הצרכנים 95ah agm. שניהם בנויים להתנעות. אולי שווה לעשות את זה.
ברכב טיולים שיוצא פעם בשבוע מהחניה זה לא רלוונטי.
Sent from my SM-J710F using Tapatalk

zivo
15-06-23, 16:00
My two cents.
אתה סתם מחפש, ויוצר בעיות.
קודם כל, סתם תרגיל מחשבתי \ לוגי:
נגיד ומספר ההתנעות כל כך קריטי לחיי המצבר, אז אתה מחלק על שני מצברים.
מה יוצא מזה? ששניהם "מזדקנים"?
בשביל מה כל הסיבוך?
אז המצבר התנעות ימות קודם, אז מה??? תחליף ותמשיך.. מי אמר שצריך להחליף ביחד?.
גם אם אני זורם עם הלוגיקה שלך ( של ההשפעה של ההתנעות) , כל ההבדל זה אם תחליף 2 מצברים כל 4 שנים או מצבר אחד כל שנתיים :-).

אחרי הלוגיקה, קצת פרקטיקה - מצבר רגיל ( לא פריקה) מה מקצר לו יותר את החיים, התנעה או פריקה???
למצבר רגיל, התשובה ברורה, פריקות מקצר יותר מהתנעות!
מה קורה עם מצבר פריקה? לא יודע, וכמה אתה פורק אני גם לא יודע...
אבל מבחינת אורך חיים, אני בכלל לא בטוח מי יגמר קודם.
אני לא כל כך מבין מה זה "עובד קשה" ( לגבי המצבר) , אני מניח שאתה מתכוון לאורך חיים.
ולמצברי עופרת ( גם אם זה פריקה) פריקה מקצרת לא פחות מהתנעות.

zivo
15-06-23, 17:39
My 2nd cent
נחזור לההערה של אסף על המפסק כנקודת כשל.
זה נכון, לא רק למפסק, זה נכון לכל פריט במערכת ( נעל כבל, בורג, כבל... ).
ומה לגבי תפעול לעומת מערכת קבועה שלא מצריכה התעסקות?
בסוף , טועים, משאירים בתצורה הלא נכונה, חושבים שאתה במצב אחד ובפועל , אתה במצב אחר...

בקיצור, תמורה שולית עד לא קיימת לעומת סיבוך ופגיעה באמינות המערכת.

ehudzeelim
15-06-23, 18:19
לגבי הלוגיקה, לא בטוח שמה שתארת זאת האופציה היחידה, יכול להיות שתוחלת חיי המצבר לא תושפע מהתנעות כל עוד הן לא מעל אינטנסיביות מסוימת; ההתיישנות תהיה הדומיננטית בקביעת תוחלת החיים של המצבר. כלומר אולי אני לא ממצה את הפוטנציאל שלו. זה מאפיין הרבה מוצרים שתוחלת החיים שלהם מוגבלת על ידי התיישנות או שימוש, הראשון מביניהם. גם במדע זה קיים ואפילו מוגדר (חוק המינימום של ליביג) כך שאני לא ממציא כלום. ואז, בחלוקת עומס ההתנעה בין שני המצברים, במקום להחליף מצבר התנעה כל 3 שנים, בגלל שחיקה עקב שימוש אינטנסיבי, ומצבר צרכנים כל 6 שנים בגלל התיישנות, יכול להיות שאפשר להחליף את שני המצברים כל 6 שנים, כלומר כל 6 שנים מרוויחים מצבר.
לגבי תפעול אין לי בעיה, אני מעדיף את הפשטות וההתעסקות על מערכות אוטומטיות, שאני לא יודע לפתור בהן בעיות למשל בקר שנשרף או אפילו ריליי שהתעייף ואין לי תחליף בשבילו. אני מאמין יותר במפסקים בהיבט הזה, בהנחה שהם איכותיים.. לא רואה פה פגיעה באמינות המערכת, המערכת מאד פשוטה בעיניי.
בכל מקרה הדיון מלכתחילה נועד להבין את הבעיות והצרות שלא חשבתי עליהן, אז ברור שאני מחפש אותן [emoji16]

Sent from my SM-J710F using Tapatalk

ד ו ר ו ן
15-06-23, 19:45
My two cents.
אתה סתם מחפש, ויוצר בעיות.
קודם כל, סתם תרגיל מחשבתי \ לוגי:
נגיד ומספר ההתנעות כל כך קריטי לחיי המצבר, אז אתה מחלק על שני מצברים.
מה יוצא מזה? ששניהם "מזדקנים"?
בשביל מה כל הסיבוך?
אז המצבר התנעות ימות קודם, אז מה??? תחליף ותמשיך.. מי אמר שצריך להחליף ביחד?.
גם אם אני זורם עם הלוגיקה שלך ( של ההשפעה של ההתנעות) , כל ההבדל זה אם תחליף 2 מצברים כל 4 שנים או מצבר אחד כל שנתיים :-).
.
כשהגמל היה יומיומי, המצבר הנעה נגמר לפני המצבר צרכנים.
יחס של בערך 1:1.5, לא משהו שמצדיק שום שינוי.

-->