אמנון
31-05-06, 13:03
עניין מוכר הוא ב-CJ, מאחר ובלם החנייה הוא לֵג-ברקס, בעת זינוק בעלייה אין אפשרות למשוך הנד-ברקס ולשחרר קלאצ' לעליה נוחה.
לא אחת נשמעה האימרה שעל בעלי CJ לגדל רגל שלישית לתפעול הגז, ככה שבעת עליה לחיצה על הבלם והקלאצ', ובבוא העת עקב על הגז על מנת לזנק (זה תפקיד הרגל השלישית).
את בעיה זו פותר הפטנט הבא; שליטה ידנית על המצערת, או בפי העם - "גז ביד".
יתרונותיו הם ברורים - אין צורך כלל בדוושת הגז, הנהג מסוגל לתפעל את המצערת ע"י היד, וכך יכול לשלוט על שלושת האלמנטים - המצמד, הבלמים והמצערת בעת ובעונה אחת. הדבר מקל מאוד בזינוקים בעליה, בייחוד בשטח בעליה קיצונית.
השיטה של תפעול המצערת ביד אומנם הכרחית לזינוק בעליה למי שיש ברכבו לֵג-ברקס, אם אינו רוצה להשתמש בשיטת העקב על הגז, אך היא יעילה גם ברכבים בהם יש הנד ברקס, מכיוון שדוושת הבלמים מתוגברת בבוסטר הבלם ובולמת את כל ארבעת הגלגלים, בעוד שההנד ברקס פועל מכאנית על הגלגלים האחוריים (ברוב הרכבים).
יתרון נוסף הוא שהמערכת מתפקדת כמערכת בקרת שיוט מכאנית, "קרוז קונטרול", פטנט שהיה קיים ברכבים ישנים.
חסרונות - אין. פשוט כך.
מערכת השליטה הידנית על המצערת עובדת מאוד פשוט; כבל מחובר למנוף הפרפריות במצערת, בדומה לכבל הגז, שאותו מושך הנהג ידנית, אם ע"י ידית כזו או אחרת או כל פתרון אחר.
לכאורה נדמה שבניית מע' כזו היא פשוטה עד מאוד, וזה נכון בהיבט של הפבריקציה הקלה שיש בעבודה כזו. המפתח לבניית מערכת טובה הוא הנדסת אנוש. ידית שתשלוט על המצערת שממוקמת בצורה לא נוחה, שלנהג אין אפשרות להושיט יד ולתפעל את הידית מבלי להוריד עיניו מהדרך, היא לא יעילה כלל, ואף מסוכנת, אין שום טעם בבנייתה. היבט נוסף הוא שעל הידית למשוך את מנוף המצערת אך לא בצורה "קשיחה", One Way System. המשמעות היא שדוושת הגז לא תושפע כלל מהמערכת לשליטה ידנית. על המערכת להיות בנויה כך, שאם לדוגמא הידית משוכה חצי דרך, הנהג יכול להשתמש בדוושה בחצי השני של המהלך שלה.
הדגש בבניית מערכת כזו הוא על התכנון והנדסת האנוש שצריכה להיות חכמה.
לי אישית גם היה חשוב לשמור על אסטטיקה בתא הנהג.
התכנון שלי השתנה כמה פעמים על שהתכווננתי על תכנון מערכת שמספקת אותי, מערכת שמקיימת את כל התנאים שנימקתי לעיל.
לאחר מכן, הביצוע עצמו היה פשוט יחסית.
תיאור קצר של המערכת שתוכננה ויוצרה:
כבל של אופניים מקשר בין מנוף המצערת לידית הילוכים של אופני כביש ישנות. הכבל מובל בתוך מוביל כבל גמיש. הידית מורכבת על עמודת ההגה, ע"י זוג אומגות שייצרתי לקוטר הנכון.
להלן תמונות הפרוייקט:
http://www.jeepolog.com/forums/attachment.php?attachmentid=1272
http://www.jeepolog.com/forums/attachment.php?attachmentid=1273
http://www.jeepolog.com/forums/attachment.php?attachmentid=1274
http://www.jeepolog.com/forums/attachment.php?attachmentid=1275
http://www.jeepolog.com/forums/attachment.php?attachmentid=1276
http://www.jeepolog.com/forums/attachment.php?attachmentid=1277
http://www.jeepolog.com/forums/attachment.php?attachmentid=1278
http://www.jeepolog.com/forums/attachment.php?attachmentid=1279
תושבת שבניתי מקשרת בין מוביל הכבל הגמיש לבין המנוף, כפי שניתן לראות התושבת מחוברת לבורג בוסטר הבלם. הכבל עובר בחור שקדחתי בקיר האש. מוביל הכבל מוחזק בתושבת ע"י סופית אוחזת שמקורה באופניים. משם הוא מובל לחיבור עם המנוף. על קטע הכבל החשוף מורכב קפיץ שמטרתו לשמור על מתח בכבל כלפי הידית, לא כלפי המנוף. החבר מושחל לחור במנוף שהיה קיים כבר, ומהודק לבורג ייעודי. אין חיבור קשיח למנוף כמו שניתן לראות.
המערכת לפני צביעה.
דגשים מיוחדים לבנייה הם; יש לתכנן את המערכת כך שהכבל יהיה קצר ככל האפשר, שמלמוביל הכבל לא היו כיפופים לאורכו ושהרדיוס שהוא מכופף בו ישאף לאינסוף (קו ישר. המצב לא יהיה כך לעולם אך כוונה שהרדיוס יהיה גדול ככל האפשר על מנת למזער חיכוך - המפתח למערכת שפועלת טוב).
כבל שכזה ומוביל גמיש ניתן למצוא בחניות אופניים. את ידית ההילוכים הורדתי מאופני כביש ישנות.
כשהמערכת בנוייה הקושי הוא לכייל אותה נכון לפעולה נכונה. מאפייני הפעולה הנכונה מוזכרים לעיל.
אוסיף ואומר שהקפיץ שהוספתי עוזר מאוד לכיול המערכת, בכך שהחזרה של הידית למצב ראשוני, שלא מושך את הכבל, מתאפשרת כך. אם זאת הידית לא קופצת למקומה חזרה, זאת ע"י הידוק בורג הכוונוון שלה, לכן יש יכולת קרוז קונטרול.
יש להקפיד בבחירת הידית המושכת! עליה להיות בעלת מהלך מסויים, דיי גדול על מנת למשוך את מנוף המצערת. במערכת הנוכחית אצלי, הידית לא מושכת את כל טווח המשיכה המקסימלי של המצערת. אך זה לא לא חשוב, מכיוון שהיא מספיקה למשוך על מנת לפתוח מצערת לסל"ד גבוה שיספיק בהחלט לזינוק בעליה, וזה האלמנט שחשוב לבדוק. כמו כן, אין בעיה לקרוז קונטרול המכאני להחזיק את הרכב לבד במהירות של 100 - 110 קמ"ש ויותר. אבל מי מגיע ליותר?
המערכת עובדת נפלא, אני מאוד מרוצה מהאופן הקל לתפעל את הידית ומהאסטטיקה שהושגה.
לא אחת נשמעה האימרה שעל בעלי CJ לגדל רגל שלישית לתפעול הגז, ככה שבעת עליה לחיצה על הבלם והקלאצ', ובבוא העת עקב על הגז על מנת לזנק (זה תפקיד הרגל השלישית).
את בעיה זו פותר הפטנט הבא; שליטה ידנית על המצערת, או בפי העם - "גז ביד".
יתרונותיו הם ברורים - אין צורך כלל בדוושת הגז, הנהג מסוגל לתפעל את המצערת ע"י היד, וכך יכול לשלוט על שלושת האלמנטים - המצמד, הבלמים והמצערת בעת ובעונה אחת. הדבר מקל מאוד בזינוקים בעליה, בייחוד בשטח בעליה קיצונית.
השיטה של תפעול המצערת ביד אומנם הכרחית לזינוק בעליה למי שיש ברכבו לֵג-ברקס, אם אינו רוצה להשתמש בשיטת העקב על הגז, אך היא יעילה גם ברכבים בהם יש הנד ברקס, מכיוון שדוושת הבלמים מתוגברת בבוסטר הבלם ובולמת את כל ארבעת הגלגלים, בעוד שההנד ברקס פועל מכאנית על הגלגלים האחוריים (ברוב הרכבים).
יתרון נוסף הוא שהמערכת מתפקדת כמערכת בקרת שיוט מכאנית, "קרוז קונטרול", פטנט שהיה קיים ברכבים ישנים.
חסרונות - אין. פשוט כך.
מערכת השליטה הידנית על המצערת עובדת מאוד פשוט; כבל מחובר למנוף הפרפריות במצערת, בדומה לכבל הגז, שאותו מושך הנהג ידנית, אם ע"י ידית כזו או אחרת או כל פתרון אחר.
לכאורה נדמה שבניית מע' כזו היא פשוטה עד מאוד, וזה נכון בהיבט של הפבריקציה הקלה שיש בעבודה כזו. המפתח לבניית מערכת טובה הוא הנדסת אנוש. ידית שתשלוט על המצערת שממוקמת בצורה לא נוחה, שלנהג אין אפשרות להושיט יד ולתפעל את הידית מבלי להוריד עיניו מהדרך, היא לא יעילה כלל, ואף מסוכנת, אין שום טעם בבנייתה. היבט נוסף הוא שעל הידית למשוך את מנוף המצערת אך לא בצורה "קשיחה", One Way System. המשמעות היא שדוושת הגז לא תושפע כלל מהמערכת לשליטה ידנית. על המערכת להיות בנויה כך, שאם לדוגמא הידית משוכה חצי דרך, הנהג יכול להשתמש בדוושה בחצי השני של המהלך שלה.
הדגש בבניית מערכת כזו הוא על התכנון והנדסת האנוש שצריכה להיות חכמה.
לי אישית גם היה חשוב לשמור על אסטטיקה בתא הנהג.
התכנון שלי השתנה כמה פעמים על שהתכווננתי על תכנון מערכת שמספקת אותי, מערכת שמקיימת את כל התנאים שנימקתי לעיל.
לאחר מכן, הביצוע עצמו היה פשוט יחסית.
תיאור קצר של המערכת שתוכננה ויוצרה:
כבל של אופניים מקשר בין מנוף המצערת לידית הילוכים של אופני כביש ישנות. הכבל מובל בתוך מוביל כבל גמיש. הידית מורכבת על עמודת ההגה, ע"י זוג אומגות שייצרתי לקוטר הנכון.
להלן תמונות הפרוייקט:
http://www.jeepolog.com/forums/attachment.php?attachmentid=1272
http://www.jeepolog.com/forums/attachment.php?attachmentid=1273
http://www.jeepolog.com/forums/attachment.php?attachmentid=1274
http://www.jeepolog.com/forums/attachment.php?attachmentid=1275
http://www.jeepolog.com/forums/attachment.php?attachmentid=1276
http://www.jeepolog.com/forums/attachment.php?attachmentid=1277
http://www.jeepolog.com/forums/attachment.php?attachmentid=1278
http://www.jeepolog.com/forums/attachment.php?attachmentid=1279
תושבת שבניתי מקשרת בין מוביל הכבל הגמיש לבין המנוף, כפי שניתן לראות התושבת מחוברת לבורג בוסטר הבלם. הכבל עובר בחור שקדחתי בקיר האש. מוביל הכבל מוחזק בתושבת ע"י סופית אוחזת שמקורה באופניים. משם הוא מובל לחיבור עם המנוף. על קטע הכבל החשוף מורכב קפיץ שמטרתו לשמור על מתח בכבל כלפי הידית, לא כלפי המנוף. החבר מושחל לחור במנוף שהיה קיים כבר, ומהודק לבורג ייעודי. אין חיבור קשיח למנוף כמו שניתן לראות.
המערכת לפני צביעה.
דגשים מיוחדים לבנייה הם; יש לתכנן את המערכת כך שהכבל יהיה קצר ככל האפשר, שמלמוביל הכבל לא היו כיפופים לאורכו ושהרדיוס שהוא מכופף בו ישאף לאינסוף (קו ישר. המצב לא יהיה כך לעולם אך כוונה שהרדיוס יהיה גדול ככל האפשר על מנת למזער חיכוך - המפתח למערכת שפועלת טוב).
כבל שכזה ומוביל גמיש ניתן למצוא בחניות אופניים. את ידית ההילוכים הורדתי מאופני כביש ישנות.
כשהמערכת בנוייה הקושי הוא לכייל אותה נכון לפעולה נכונה. מאפייני הפעולה הנכונה מוזכרים לעיל.
אוסיף ואומר שהקפיץ שהוספתי עוזר מאוד לכיול המערכת, בכך שהחזרה של הידית למצב ראשוני, שלא מושך את הכבל, מתאפשרת כך. אם זאת הידית לא קופצת למקומה חזרה, זאת ע"י הידוק בורג הכוונוון שלה, לכן יש יכולת קרוז קונטרול.
יש להקפיד בבחירת הידית המושכת! עליה להיות בעלת מהלך מסויים, דיי גדול על מנת למשוך את מנוף המצערת. במערכת הנוכחית אצלי, הידית לא מושכת את כל טווח המשיכה המקסימלי של המצערת. אך זה לא לא חשוב, מכיוון שהיא מספיקה למשוך על מנת לפתוח מצערת לסל"ד גבוה שיספיק בהחלט לזינוק בעליה, וזה האלמנט שחשוב לבדוק. כמו כן, אין בעיה לקרוז קונטרול המכאני להחזיק את הרכב לבד במהירות של 100 - 110 קמ"ש ויותר. אבל מי מגיע ליותר?
המערכת עובדת נפלא, אני מאוד מרוצה מהאופן הקל לתפעל את הידית ומהאסטטיקה שהושגה.