צפייה בגרסה מלאה : מי יודע איזה דגם של אלטרנטור של 120-130A יתאים לצ'ירוקי XJ ללא התאמות ?
בהמשך לשרשור על חימום המזגן את האוטו, ולאחר בדיקה של חשמלאי ואיש מזגנים, נראה שכל המאווררים החשמליים שהוספתי על המצבר לא מאפשרים טעינה תקינה של האלטרנטור (אם אני במין נכון סביב 11.5-12 במקום 13 ומעלה)
אני מחפש אלטרנטור של 120-130A במקום זה של ה-90A הקיים ושבשאיפה ניתן יהיה להתקינו ללא התאמות נוספות
מישהו עשה זאת בצ'ירוקי XJ ? איזה דגם ?
תודה !
בהמשך לשרשור על חימום המזגן את האוטו, ולאחר בדיקה של חשמלאי ואיש מזגנים, נראה שכל המאווררים החשמליים שהוספתי על המצבר לא מאפשרים טעינה תקינה של האלטרנטור (אם אני במין נכון סביב 11.5-12 במקום 13 ומעלה)
אני מחפש אלטרנטור של 120-130A במקום זה של ה-90A הקיים ושבשאיפה ניתן יהיה להתקינו ללא התאמות נוספות
מישהו עשה זאת בצ'ירוקי XJ ? איזה דגם ?
תודה !
1. כבר כתבתי לך ש WJ זהה מבחינת ההתאמות ומגיע עם 136A
2. שים לב שהרגולטור, לא נמצא על האלטרנטור, אלא במחשב הרכב.
3. לדעתי, אתה מתעקש לצייר מטרה, אחרי שירית את החץ ... יש לך בעיה, ומשום מה החלטת שהאלטרנטור אשם. תביא לי את הישן, בלי לבדוק, אני מניח שהוא תקין ועובד, ללא דופי.
ד"א האם בדקת המצבר? איזה יש לך ? באיזה הספק ?
1. כבר כתבתי לך ש WJ זהה מבחינת ההתאמות ומגיע עם 136A
2. שים לב שהרגולטור, לא נמצא על האלטרנטור, אלא במחשב הרכב.
3. לדעתי, אתה מתעקש לצייר מטרה, אחרי שירית את החץ ... יש לך בעיה, ומשום מה החלטת שהאלטרנטור אשם. תביא לי את הישן, בלי לבדוק, אני מניח שהוא תקין ועובד, ללא דופי.
ד"א האם בדקת המצבר? איזה יש לך ? באיזה הספק ?
יוסי באמת תודה על הנחישות, משום מה אני לא מצליח להסביר לך למה, ומכיוון שאני מעריך אותך ואת דרכך אני מעדיף לנסות שוב.
את השאלה הזו פירסמתי במקביל לשרשור ההוא כך שהתשובה שלך לא הייתה זמן רב לפני שאלה זו, אל דאגה.
הבנתי מה אתה חושב, נשבע לך הבנתי היטב, וכמו שכבר אמרתי קשה לתאר את כל התמונה בכתב.
בוא נתרכז בעיקר - מתוקף חיפוש בעיית החימום הגעתי לעמוס מזגנים שהמלצת עליו. הוא באמת ערך בדיקה מקיפה ולא מצא בעיה.
מה לעשות שעל הדרך, ובאמת בלי כוונת זדון הוא מצא שהאחטרנטור לא מתפקד טוב במדידה מכשירית תמימה. גם הוא וגם אלכס מהרצליה בדקו את האלטרטור וקבעו שהוא גמור, מספק בקושי 11-12 מתוך 13.8AH שאמור לספק. אני לא מבין גדול אבל ראבק, שתי דעות מספיק טובות עבורי.
בלי קשר (ושוב אחי - בלי קשר) ההתחממות בטיפול. אחרי ששיפצתי את כל מערכת הקירור לפני שנה כולל אותו מאוורר אגדי שגם אצלך מותקן אני מאמין שהיום הבעיה נובעת קודם כל מזה שהמנוע עייף ומנפח ולזה אין כנראה מזור אמיתי חוץ מהחלפה בבוא העת.
עד אז אני מנסה לא להקשות עליו ולכן בסופ"ש האחרון השקעתי בשיפור הנחת המאווררים מול הרדיאטור - ייצרתי כונס יותר יעיל. גם זה היה חלק מההמלצות שלך לא ? - ותודה.
עכשיו דוגרי - בנתונים האלה לא מספיק כדי להחליף או לשפץ אלטרנטור ?
יוסי באמת תודה על הנחישות, משום מה אני לא מצליח להסביר לך למה, ומכיוון שאני מעריך אותך ואת דרכך אני מעדיף לנסות שוב.
את השאלה הזו פירסמתי במקביל לשרשור ההוא כך שהתשובה שלך לא הייתה זמן רב לפני שאלה זו, אל דאגה.
הבנתי מה אתה חושב, נשבע לך הבנתי היטב, וכמו שכבר אמרתי קשה לתאר את כל התמונה בכתב.
בוא נתרכז בעיקר - מתוקף חיפוש בעיית החימום הגעתי לעמוס מזגנים שהמלצת עליו. הוא באמת ערך בדיקה מקיפה ולא מצא בעיה.
מה לעשות שעל הדרך, ובאמת בלי כוונת זדון הוא מצא שהאחטרנטור לא מתפקד טוב במדידה מכשירית תמימה. גם הוא וגם אלכס מהרצליה בדקו את האלטרטור וקבעו שהוא גמור, מספק בקושי 11-12 מתוך 13.8AH שאמור לספק. אני לא מבין גדול אבל ראבק, שתי דעות מספיק טובות עבורי.
בלי קשר (ושוב אחי - בלי קשר) ההתחממות בטיפול. אחרי ששיפצתי את כל מערכת הקירור לפני שנה כולל אותו מאוורר אגדי שגם אצלך מותקן אני מאמין שהיום הבעיה נובעת קודם כל מזה שהמנוע עייף ומנפח ולזה אין כנראה מזור אמיתי חוץ מהחלפה בבוא העת.
עד אז אני מנסה לא להקשות עליו ולכן בסופ"ש האחרון השקעתי בשיפור הנחת המאווררים מול הרדיאטור - ייצרתי כונס יותר יעיל. גם זה היה חלק מההמלצות שלך לא ? - ותודה.
עכשיו דוגרי - בנתונים האלה לא מספיק כדי להחליף או לשפץ אלטרנטור ?
אין לי בעיה שתספק עבודה למשפצי האלטרנטורים ... [ גילוי נאות - כמה מידידי הטובים ביותר משפצים ...]
אבל יחד עם זה, מצבר מקצר ייתן לך את אותה תופעה כמו אלטרנטור גמור.
לכן, לפני שהולכים לשפץ אלטרנטור ואח"כ לגלות שהוא בכלל לא אשם ... אני ממליץ לך לבצע בדיקות פשוטות שיחסכו לך [ אולי ] שיפוץ אלטרנטור, ואוליי יגלו לך שצדקו כל המומחים.
עם כל הכבוד וההערכה שיש לי לבעלי מקצוע [ עד שיוכח אחרת ..] מי שמשלם בסופו של יום את הטעויות, זה אתה.
ושיפור הכונס, לא היזיק לאיש, אבל מאוורר שעובד קבוע כדי לשמור על טמפ עבודה, לא ישרוד. מאוורר חשמלי בנוי לעבודה לפרקי זמן קצרים בלבד. תריץ אותו באופן קבוע, והוא ימות. גם אם הוא חדש.
בהצלחה !
מאוורר חשמלי בנוי לעבודה לפרקי זמן קצרים בלבד. תריץ אותו באופן קבוע, והוא ימות. גם אם הוא חדש.
כאן אני חייב להסכים עם יוסי.
שים לב שכתבתי לך את זה עוד בשרשור המקורי שפתחת, עם הבעייה המקורית.
[QUOTE=sos4u;341594]אין לי בעיה שתספק עבודה למשפצי האלטרנטורים ... [ גילוי נאות - כמה מידידי הטובים ביותר משפצים ...]
אבל יחד עם זה, מצבר מקצר ייתן לך את אותה תופעה כמו אלטרנטור גמור.
ושיפור הכונס, לא היזיק לאיש, אבל מאוורר שעובד קבוע כדי לשמור על טמפ עבודה, לא ישרוד. ]
שוב תודה.
1. סידרתי כהמלצתך שהמאוורר הנוסף יעבוד רק עם הפעלת המזגן ו/או עם מעבר של הטמפ. 95 מעלות. באילו טמפ. אתה מפעיל אצלך את המהירות הנמוכה שלו ? ואת הגבוהה ?
2. הכונס החדש פשוט פצצה. האוטו נסע שעתיים רצוף עם עומס חופ בחוץ ומזגן והגיע רק ל-90 !
3. המצבר (לצערי במקרה זה) במצב מצויין - היום נבדק שוב. האלטרנטור לא... טרם החלפתי - האם אתה/מישהו יודע להמליץ איפה להשיג אלט. 136A במצב טוב ? זה חלק שנכון לקנות חדש או לאיו דווקא ? שיקולים נוספים ?
4 . כתבת שהרגולטור במחשב ולא באלטרנטור - האם זה שונה מהאלט. 90A שיש אצלי כיום ?
שוב תודה !
[באילו טמפ. אתה מפעיל אצלך את המהירות הנמוכה שלו ? ואת הגבוהה ?
2
מהירות נמוכה - מופעל 91, נפסק 88.
מהירות גבוהה - מופעל 94, נפסק 90.
אצלי מזגן מדליק אותו רק בתוך העיר, או בלחצים גבוהים (יש יוניט לזה).
1. 2. שים לב שהרגולטור, לא נמצא על האלטרנטור, אלא במחשב הרכב.
זה אומר שעלי לחפש אלטרנטור עם רגולטור חיצוני (reg e/r) ?
זו דוגמא טובה ? http://cgi.ebay.com/ebaymotors/NEW-Jeep-Grand-Cherokee-5-9L-V8-Alternator-1998-_W0QQcmdZViewItemQQhashZitem5ad8368b60QQ itemZ390174509920QQptZMotorsQ5fCarQ5fTru ckQ5fPartsQ5fAccessories#ht_1558wt_1165
תודה !
זה אומר שעלי לחפש אלטרנטור עם רגולטור חיצוני (reg e/r) ?
זו דוגמא טובה ? http://cgi.ebay.com/ebaymotors/NEW-Jeep-Grand-Cherokee-5-9L-V8-Alternator-1998-_W0QQcmdZViewItemQQhashZitem5ad8368b60QQ itemZ390174509920QQptZMotorsQ5fCarQ5fTru ckQ5fPartsQ5fAccessories#ht_1558wt_1165
תודה !
כבר עניתי לך, למיטב זכרוני, האלטרנטור שלך ושלי זהים, גם בצורה, וגם בהספק ושלי זהה ל WJ שמספק במקור- 136A במקום ה 90A שלנו ...
אז לך למשפץ אלטרנטורים, ותבקש אחד של WJ ...
רגע,
אז תן להבין, עכשו, עם כונס אטום ומסודר האוטו לא מתחמם ?
זה אומר שחסכנו לך החלפת מנוע?
יש עמלה ליועצים ? סתתאאאםםם ...
בהצלחה
אז תן להבין, עכשו, עם כונס אטום ומסודר האוטו לא מתחמם ? זה אומר שחסכנו לך החלפת מנוע?
יש עמלה ליועצים ? סתתאאאםםם ... בהצלחה
דווקא לא סתם בכלל :) אנחנו בדרך לסיום של סיבוב שיפורים מאוד משמעותי שמאוד מושפע מההמלצות בשרשור וטפו-טפו-טפו - נראה טוב :
המנוע כמובן עדין עייף ומנפח אחרי 16 שנה ו- 350K ק"מ.
עמוס מבני ברק שהמלצת עליו זיכה את המזגן כולו והוביל אותי לבנות במהלך החג כונס ביתי מפח, מאוד יעיל באטימותו שכולל את המאוורר שתי מהירויות של הטאורוס ומאוורר חזק קטן יותר לחיזוק למזגן.
ההמלצות שלך ושמיל הובילו לחיווט מחודש של המערכת כך שהמהירות הנמוכה נכנסת לפעולה רק ב95 ומפסיקה ב-90 (אצלי זה אמנם רוב זמן הנסיעה ברוב השנה אבל לא כולו) והגבוהה תיכנס ב-102 ותיפסק ב-97.
המאוורר הנפרד כבר לא פועל כל הזמן אלא רק עם המזגן וכך יוצא שבאופן פרדוקסלי האוטו מתקרר בהפעלת מזגן יותר מבלי ;-) - קודם הגבוהה הייתה 90-95 ולכן עבדה למעשה כל הזמן והמאוורר הקטן חובר קבוע.
המצבר הוחלף אחרי 3 שנות שירות, אבל - ואני כבר מנחש שלא תשמח לשמוע - עדיין הטעינה של האלטרנטור חלשה בלי קשר לכלום - מה לעשות - הוא עייף אחרי 16 שנה.
היות שהוא צריך להחזיק ביום חם את מאוורר הטאורוס ואת השני החלטתי בכל זאת להגדיל בשקל וללכת על 136A ויש אחד כזה באיזו ספינה באיזה אוקיינוס בדרך לארץ הקודש.
אחרי שיותקן - אעדכן שוב.
בקיצור, בינתיים היה שווה.
מהירות נמוכה - מופעל 91, נפסק 88.
מהירות גבוהה - מופעל 94, נפסק 90.
אצלי מזגן מדליק אותו רק בתוך העיר, או בלחצים גבוהים (יש יוניט לזה).
שמיל,
תוכל להרחיב על הלוגיקה מאחורי מספרים אלה ?
מה הטמפרטורה אליה הם אמורים להוביל את המנוע ברוב הזמן לדעתך ?
אנא קח בחשבון שאצלי עם מהירות נמוכה פועלת בנסיעה שגרתית המנוע יתייצב על 92-94 מעלות
יוסי - מה הטמפרוטורות לשתי המהירויות שאתה קובע אצלך ?
תודה !
הלוגיקה מאחורי המספרים נמצאת בעיקר אצל אשר (coas) ואצל יואב hitoy. כששני אלו בדקו, לא טרחתי לבדוק, וזה עובד לי.
אצלי, עםטרמוסטט 75, המספרים הללו מובילים לנסיעה בינעירונית במהירות 90-100 בטמפרטורה של 86-88 בקיץ ללא מזגן, ועם מזגן- המהירות הנמוכה עובדת לחצי דקה אחת ל-3 עד 4 דקות.
ואגב, גם המנוע שלי מנפח.
כך שמשהו אצלך לא הגיוני.
זה לא כ"כ משנה מה יש אצל שמיל או אצלי, כיוון שכל רכב וכל אפליקציה לגופה.
ואני אסביר.
נקודת המוצא היא שלמנוע יש טווח טמפ עבודה אידיאלית שבו הוא צריך לעבוד רוב הזמן. והאידיאל מבחינתי למערכת קירור הוא שהמנוע יגיע לטמפ העבודה מהר ככל האפשר, ויישאר שם בכל מצבי הנסיעה [ אוטוסטרדה, שטח, זחילת סלעים וזחילת פקקים - עם או בלי המזגן] עד שתכבה את המנוע.
עכשו, נניח שטווח העבודה הוא 92-98 מע' צלציוז.
אתה צריך לשחק עם טמפ הפתיחה והסגירה כך שהמנוע יעבוד כמה שיותר סביב טמפ העבודה המומלצת שקבע היצרן. ז"א שהמניפה תתחיל לעבוד לפני שאתה מגיע לשיא הטמפ המומלץ, ותפסיק לפני שתגיע למינימום הנדרש. יש איזה שהוא טולרנס, כי לא מדובר במתג ON/OFF אלא בתהליך שלוקח כמה שניות.
גורם משפיע נוסף הוא הטרמוסטט, וצריך לדעת מהי טמפ הפתיחה שלו.
כל זה מתייחס למהירות הנמוכה.
המהירות הגבוהה , היא מצב חרום שבו עקב טמפ חיצונית גבוהה, מאמץ, או כל סיבה אחרת, המהירות הנמוכה לא מצליחה להשתלט על פינוי החום, והטמפ עדיין עולה.
פה צריך את המהירות הגבוהה.
עכשו נצרף נתון נוסף למשוואה- המזגן .
מתי להפעיל את המניפה? מיד אחרי הדלקת המזגן ? לא בטוח...
עמוס מזגנים, טוען ובצדק רב, שאין הצדקה להפעלת המניפה, מיד ובכל פעולה של המזגן [ כמו שקורה אצל מי שיש לו מניפה מכאנית ומאוורר נפרד למזגן] אלא יש להוסיף פרסוסטאט, שיפעיל את המניפה רק ואך ורק כאשר הלחץ במערכת מצריך זאת. והוא אכן צודק, כמו בפעמים רבות.
וזה מאפשר להישאר רק עם מאוורר אחד מכיוון המנוע ולא לחסום את האוויר עם מאוורר חיצוני.
עכשו, למה אני טוען שכל מקרה לגופו ?
כי לגרנד 5200V8 ול מנוע 4 ליטר צ'רוקי, ולמנוע CJ טווחי עבודה שונים, כמות נוזל קירור שונה, וכונס שונה שמייעל או פוגע ביכולת הקירור של המניפה. והמזגן מעמיס שונה על יכולות המנוע. ויחס משקל הספק שונה.
אבל, העיקרון - דומה.
בהצלחה
תודה, יש לי תחושה שזה יהיה תהליך מעניין ועדין.
בכל מקרה אני ניגש אליו עם מצב יציב ושפוי יותר מקודם.
אני חייב לשאול שאלה שמציקה לי ואולי יש צדיק שישכנע אותי למה הקונספט הזה עדיף..
מה עושים אם הוונטות מפסיקות לתפקד ?? (נשרף הבקר, קצר חשמלי, הלכה היוניט, מעבר מים... ואני יכול להמשיך)..
וונטה מכנית תמיד עדיפה על חשמלית.. !? ועוד בV8..
אשמח לשמוע ממה נובעת הקביעה הזו?
אני חייב לשאול שאלה שמציקה לי ואולי יש צדיק שישכנע אותי למה הקונספט הזה עדיף..
מה עושים אם הוונטות מפסיקות לתפקד ?? (נשרף הבקר, קצר חשמלי, הלכה היוניט, מעבר מים... ואני יכול להמשיך)..
וונטה מכנית תמיד עדיפה על חשמלית.. !? ועוד בV8..
אשמח לשמוע ממה נובעת הקביעה הזו?
לא צריך להיות צדיק. . . .
1. הקונספט- לא חף מבעיות. הנה תראה כמה חופרים פה על זה ...
2. תמיד מחזיקים וונטה מכאנית עם / בלי פאן קלטץ באוטו למצב חרום.
אצלי יש מעקף נוסף, [ צמה ישירה למצבר ] שבמצב חרום מתחברת ישירות למנוע של הוונטה ועובד קבוע. כדי להגיע הבייתה [ בשלום] למקרה של כשל במערכת אך עדיין הוונטה החשמלית עובדת.
וונטה מכאנית אמינה ב מאות אחוזים על חשמלי.
יעילה הרבה פחות. וזה מקור העיניין.
היתרון הגדול בחשמלי ושעושה את ההשקעה לשווה , בעובדה שאתה מפעיל את הוונטה רק כשצריך ...
נתראה במפגש.
הפעלת המאווררים צריכה להעשות בהתאם לטרמוסטט המותקן ברכב.
כלל אצבע הוא הפעלה של המאוורר 10 מעלות צלסיוס מעל טמפ הפתיחה של הטרמוסטט וסגירה ב 3-4 מעל.
כלומר, עם טרמוסטט של 90C הפעלה ב99C וכיבוי ב93-4.
למהירות הגבוהה ההפעלה ב101 וכיבוי ב95.
האינדיקציה לתקינות היא שהמניפות לא מתחילות לעבוד בנסיעה מהירה ללא מזגן.
תודה יוסי.
אם אתה מחזיק ספייר אז מה אני אגיד לך.. לא מבין את הקטע..
ולענייננו :
אני טוען שהרכב לא מתחמם (בהנחה וכל המערכות המקוריות תקינות כמובן), פשוט יש לנו איזו בעייה פסיכולוגית עם העניין הזה. כולנו היינו או עדיין בעלי פרייבטים, והתרגלנו שהסיכה של מד חום מנוע לא זזה מילימטר.. אבל אצלנו בגי'פ אין מצב שזה יהיה ככה.. כי זה פשוט לא אותו הדבר.
אני טוען שבגלל ששעון החום שלנו בגי'פ בלוח השעונים נגמר ב125 צלסיוס וטמפ' עבודה של 90-110 צלסיוס אנחנו באופן קבוע בפניקה.
נניח והשעון היה מראה עד 200 צלסיוס !! והמחוג עומד על 105 בשעון, בוודאות לא היינו מנידים עפעף.. אז אני באמת לא מבין את כל עניין החום מנוע.
במקרה נתקלתי באיזה עניין דומה אצל בעל רכב כמו שלנו. הוא היה משוכנע במיליון האחוזים שאצלו המצב גרוע, הרכב לוהט.. אין דברים כאלה. הרכב בוער!! הבחור נוסע על 100-105 מעלות ביום עם מזגן.
שתבינו, הוא החליף מערכת מים שלמה ברכב, אח"כ הוא הוריד וונטה מכנית ושם חשמלית ועדיין מחפש את מקור הבעייה.
עכשיו תגידו לי אתם, הבחור שם כבר 6K שקלים על הרכב על כל השטויות האלה.. על מה רבאק..!! הרכב תקין לחלוטין.
אני טוען שיש לנו קבעון במוח בכל מה שקשור לסיכת החום של המנוע וקשה לנו לקבל את זה שהמחוג עולה ויורד..
תודה יוסי.
אם אתה מחזיק ספייר אז מה אני אגיד לך.. לא מבין את הקטע..
ולענייננו :
אני טוען שהרכב לא מתחמם (בהנחה וכל המערכות המקוריות תקינות כמובן), פשוט יש לנו איזו בעייה פסיכולוגית עם העניין הזה. כולנו היינו או עדיין בעלי פרייבטים, והתרגלנו שהסיכה של מד חום מנוע לא זזה מילימטר.. אבל אצלנו בגי'פ אין מצב שזה יהיה ככה.. כי זה פשוט לא אותו הדבר.
אני טוען שבגלל ששעון החום שלנו בגי'פ בלוח השעונים נגמר ב125 צלסיוס וטמפ' עבודה של 90-110 צלסיוס אנחנו באופן קבוע בפניקה.
נניח והשעון היה מראה עד 200 צלסיוס !! והמחוג עומד על 105 בשעון, בוודאות לא היינו מנידים עפעף.. אז אני באמת לא מבין את כל עניין החום מנוע.
במקרה נתקלתי באיזה עניין דומה אצל בעל רכב כמו שלנו. הוא היה משוכנע במיליון האחוזים שאצלו המצב גרוע, הרכב לוהט.. אין דברים כאלה. הרכב בוער!! הבחור נוסע על 100-105 מעלות ביום עם מזגן.
שתבינו, הוא החליף מערכת מים שלמה ברכב, אח"כ הוא הוריד וונטה מכנית ושם חשמלית ועדיין מחפש את מקור הבעייה.
עכשיו תגידו לי אתם, הבחור שם כבר 6K שקלים על הרכב על כל השטויות האלה.. על מה רבאק..!! הרכב תקין לחלוטין.
אני טוען שיש לנו קבעון במוח בכל מה שקשור לסיכת החום של המנוע וקשה לנו לקבל את זה שהמחוג עולה ויורד..
אני מסכים [ כמעט ] לכל מה שכתבת. גם לקיבעון, וגם לעודף לחץ בנושא.
כתב פעם שמיל, שהיה רוצה שהשעון לא יזוז עד שיעבור את ה 105 מע' .... וצדק.
לא מפריע לי שהשעון יזוז מדי פעם, מסכים שמערכת הקירור עובדת מצויין ולא מפריע לי שהמנוע יתחמם מדי פעם [ עד 105-08 מע] זה עדיין בטווח העבודה התקין של הרכב.
מצד שני,
הסיבות [ שלי ] למעבר הזה היא אחרת לגמרי. אני חושב שמע' המיכאנית עובדת נחמד, מצד הקירור, רק שהיא עובדת כל הזמן, הרעש עצום, והעומס הישיר והקבוע על המנוע גדול.
מעבר לכך :
1. למנוע לוקח זמן רב מדי להגיע לטמפ עבודה מומלצת [ 90-95] מע', לפעמים גם אחרי נסיעה של 50 ק"מ לא מגיע לזה.
2. מצד שני בזחילה איטית , עם / בלי מזגן, בכביש או בשטח קורה והטמפ עוברת את ה 100 מע'.
3. הטולרנס [ המרחק בין טמפ מינימום למקסימום - באותה נסיעה ] עצום.
אני חיפשתי, [ דפוק , מה לעשות..] מערכת שתיתן מענה לנקודות שהעליתי,
ז""א :
1. תביא את הרכב לטמפ' העבודה מהר יותר.
2. תשמור על הטמפ הנ"ל ולא תיצור מצב של חריגות גדולות
3. תעבוד רק כשצריך. לא כל הזמן
והפתרון היה במע חשמלית.
לא יודע איך שילם ידידך 6 אש"ח, אבל בקר אלקטרוני של סייטק עולה כ 330 ש"ח כולל רגש, ונטה חשמלית של טאורוס [ חדשה ב EBAY ] עולה 77$ כולל משלוח לא כולל מיסים, ואת המתאם שלחתי לעשות אצל חרט, ועלה כולל החומר כ 300 ש"ח. אהה, שכחתי, 2 ריליי של 100A עלו כ 75-90 ש"ח כ"א.
עכשו, עם ונטה חשמלית, הבקר קובע, מתי היא תעבוד, ובאיזה מהירות בהתאם לטמפ הנוזל, ופרסוסטאט נוסף על צנרת המזגן קובעת מתי המאוורר יעבוד בהתאם לצורך של המזגן.
"שקט" לי באוטו, ופעולת המאוורר היא לזמנים קצובים בלבד.
לא שהייתה בעיית התחממות גם לפני כן, אבל עכשיו אני [ המנוע] משקיע פחות אנרגיה , לקירור.
רוני תורג'מן
07-10-10, 16:30
יוסי
איפה מיקמת את המתאם?
six 4 life
07-10-10, 16:34
לכל אלה שלא מתחמם להם הגרנד, מנוע 4.0L או 5.2L, תפעילו מזגן ב40 מעלות במסלול איטי בדרום וואחר כך נראה אתכם, עם חלונות פתוחים מזיעים למוות כי האוטו מתחמם עם מזגן, אומרים שהאוטו לא מתחמם.
יוסי
איפה מיקמת את המתאם?
על הצינור העליון שנכנס לרדיאטור
המלצתי לך לא לשים שם את הרגש אלא דווקא על הצינור התחתון
גם שלי יהגר לשם... בקרוב
לכל אלה שלא מתחמם להם הגרנד, מנוע 4.0L או 5.2L, תפעילו מזגן ב40 מעלות במסלול איטי בדרום וואחר כך נראה אתכם, עם חלונות פתוחים מזיעים למוות כי האוטו מתחמם עם מזגן, אומרים שהאוטו לא מתחמם.
1. מי נוסע בדרום עם מזגן ? ב 40 מע'?
2. מי נוסע בדרום עם מזגן ?
3. מי נוסע בדרום ?
4. מי נוסע ?
ועכשו ברצינות,
אישית, אני נוסע בשטח [ למעט בפודרה] עם חלונות פתוחים, ללא מזגן. ככה אני אוהב. כך שזה לא מפריע לי.
שנית, בקיץ האחרון שלא היה קריר, נסעתי יותר מפעם אחת, עם מזגן, בדרום.
ואם עדיין מתחמם לך הגרנד, פתח ניקוז לאוויר החם החוצה [ במכסה המנוע] , הבעיה ,וזה נטחן פה כבר עד דק, בהתחממות הגרנד, אינה במנוע או במערכת הקירור, אלא בחוסר ניקוז האוויר החם מתא המנוע. והפתרון לזה, הוא פתחי איוורור במכסה המנוע.
בהצלחה !
ארז - תסלח לי חמוד אבל אתה מדבר לא לעניין וכנראה מחוסר נסיון עם "הכלים האלה". ושלא תבין אותי לא נכון.. מעריך את הנסיון והידע שלך אבל פה העניין בנוי קצת שונה.
ולגבי נסיעה בטמפ' 40 מעלות.. בטיול האחרון, ביום השלישי, נסענו שיירה של רכבים עם מזגנים דולקים תוך כדי טיפוס איטי ועם רכבים עמוסים בחום של 43 מעלות בחוץ (והיו גם כאלה שצעקו 47 בקשר, אבל נראה לי שהם קצת הגזימו) והרכבים לא התחממו מעבר לרצוי..(100-105 מעלות) אז שוב אני לא מבין מאיפה הקביעה שלך בעניין.
יוסי - אין ויכוח יקירי, מסכים איתך בעניין. רק מחדד את עניין התחממות הרכבים. המקורי עושה את העבודה יופי אפשר לחזק ולשפר את המערכת בתוספות אבל זה מהסיבה שהמנוע מתחמם עם המערכת הקיימת.
six 4 life
07-10-10, 23:43
כתבתי כאן תגובה אבל יודעים מה, קטונתי:). גרנד לא מתחמם לא עם מזגן ולא בלי מזגן לא בקיץ ולא באביב :).
ארז - אם נפגעת אז אני מתנצל, זאת לא הייתה הכוונה.
בהמשך להודעה המקורית שלך : " ותארזו את זה באיזה אריזה שאתם רוצים". אז אני לא מבין כלום באריזות עדיין, זה לא התחום שלי ..
אני יודע רק מה שאני יודע, אם לא הייתי יודע שאני יודע אז כנראה שאני לא יודע שאני לא יודע אבל זה לא משנה..
ואפילו הספקת לערוך את ההודעה שלך מחדש.
רוני תורג'מן
08-10-10, 09:21
על הצינור העליון שנכנס לרדיאטור
המלצתי לך לא לשים שם את הרגש אלא דווקא על הצינור התחתון
גם שלי יהגר לשם... בקרוב
יוסי,
למה על הצינור התחתון?
הרי כאשר המנוע מתחמם מעל טמפ' עבודה המים החמים! זורמים מהטרמוסטט(שנפתח) דרך הצינור העליון למצנן, וחוזרים "מצוננים" דרך התחתון למנוע,
אם כך הרי שאנו רוצים לקבל את האינדיקציה לטמפ' המים החמים שבמנוע ולא את החוזרים,לא?
ולפי הטמפ' הזו המאוורר יפעל לצנן את הרדיאטור .
אשמח להארה טכנית אם אני טועה.
המלצתי לך לא לשים שם את הרגש אלא דווקא על הצינור התחתון
גם שלי יהגר לשם... בקרוב
בהמשך לשאלה של רוני - גם אני מצטרף לשאלה אילו מים מייצגים נכונה את הצורך בקירור - הנכנסים למנוע או היוצאים ממנו - ולמה ?
ואם ממילא הרגש כבר על העליון (בכל זאת עבודה שכבר נעשתה) אפשר אולי פשוט לשים רגש בטמפ. גבוהה יותר ? יוסי - אצלך אתה יכול לכוון באיזו טמפ. להפעיל לא ?
מה ההפרש בין נכנסים ליוצאים ?
על אף יוסי וארז שגורסים על התחתון, החוזר, אני בדעה שעל העליון.
כך, גם אם הרדיאטור סתום, אני אזהה את ההתחממות קודם, ואדע לחפש שמשהו לא בסדר, ולעומת זאת, אני מכוון את המניפות לפי החום האמיתי במנוע, ולא לפי החום ברדיאטור.
six 4 life
10-10-10, 18:11
שמיל היקר :)
במקרה של פיקוד מערכת כמו אצלך (בקר דיג' שקורא חום + הפעלת וונטות מרגש אחד), רגש קריאת החום, ורגש הפעלת המאווררים- הם בעצם אותו רגש, ועל כן אתה נאלץ להתפשר (מעדיף קריאה של חום על יעילות המאווררים כברירת מחדל וזה מובן).
קריאת חום מנוע- אכן צריכה להיקרא מהנקודה העליונה של המנוע (פלאנג' המים, צינור המים העליון וכו').
הפעלת המאווררים- צריכה להיקרא מהצינור התחתון, מהסיבה שהם צריכים לדעת מתי הרדיאטור לא מצליח לקרר לבד, ודורש גיבוי שלהם (הפעלה).
אם תוסיף רגש נוסף למערכת שלך (אפשרי עם בקר כשלך, או יוניט מכנית), תקח את קריאת החום מלמעלה (כמו היום), והפעלת הוונטות תגיע מהצינור התחתון (לא כמו היום)- ניצחת.
תקבל קריאת חום מנוע אמיתית ומדוייקת (גם עם כשל ברדיאטור), והפעלת וונטות מדוייקת ורלוונטית בהתאם לדרישות הרדיאטור.
בוא נניח מצב היפותטי, בו הרדיאטור אידיאלי, עם ספיקת חום גבוהה מאד, כך שהוא מקרר תמיד לטמפרטורה מסויימת ספציפית שאמורה להספיק, ללא ונטות, וטמפרטורה נמוכה יותר, נניח ב-8 מעלות, עם ונטות. ללא תלות בטמפרטורת הכניסה.
עכשיו, ניקח מצב שהמנוע מתאמץ יותר, אם כתוצאה מבריחה מכיוון, אם כתוצאה ממאמץ:
הרדיאטור ייתן הרי טמפרטורה קבועה ביציאה, אבל המנוע מתחממם יותר, ואני בעצם הרי רוצה להוריד עכשיו משמעותית את טמפרטורת המוצא של הרדיאטור, כדי שתתמודד עם תפוקת החום הגדולה יותר של המנוע.
הרדיאטור האידיאלי, לשיטתך, לא ייתן לבקר לעשות זאת, והמנוע יתחמם ויתחמם....
six 4 life
10-10-10, 18:58
חום המנוע מושפע מיכולת הקירור של הרדיאטור- ולא להיפך.
אם הרדיאטור בדוגמה שהבאת, יודע לשמור את חום מערכת המים על 90 מעלות נניח, לא יכול להיות מצב בו טמפרטורת המנוע תמשיך לעלות מעבר לטווח המסויים הזה.
מערכת הקירור היא הפרמטר היחיד שיקבע על איזה חום המנוע יעבוד. לא יכול להיות מצב שבו מערכת המים תקינה, וטמפרטורת המנוע תעלה כאשר הרדיאטור בעצם מתפקד ומקרר.
כאשר המנוע מתאמץ ביום חם מאוד, ודרוש קירור מוגבר- כאן מערכת המהירות השניה ויכולת הקירור של הוונטות במקסימום תפוקה, צריכה לתת מענה. אם היא לא נותנת- המערכת לא מספיקה בתפוקה שלה.
(אגב, זו גם בדיוק הסיבה למה הוחלפו המאווררים בדוגמה שסיפרתי לך כשנפגשנו.)
חום המנוע מושפע מיכולת הקירור של הרדיאטור- ולא להיפך.
אם הרדיאטור בדוגמה שהבאת, יודע לשמור את חום מערכת המים על 90 מעלות נניח, לא יכול להיות מצב בו טמפרטורת המנוע תמשיך לעלות מעבר לטווח המסויים הזה.
מערכת הקירור היא הפרמטר היחיד שיקבע על איזה חום המנוע יעבוד. לא יכול להיות מצב שבו מערכת המים תקינה, וטמפרטורת המנוע תעלה כאשר הרדיאטור בעצם מתפקד ומקרר.
וכאן אנחנו שוב לא מסכימים.
המיים הם רק מסיע החום מהמנוע.
מים שנכנסים למנוע בטמפרטורה קבועה ובקצב אחיד (אותו סל"ד), יצאו בטמרפרטורה אחת כאשר המנוע ללא מאמץ, ובטמפרטורה שונה כאשר המנוע במאמץ
וכאן אנחנו שוב לא מסכימים. המים הם רק מסיע החום מהמנוע.
מים שנכנסים למנוע בטמפרטורה קבועה ובקצב אחיד (אותו סל"ד), יצאו בטמרפרטורה אחת כאשר המנוע ללא מאמץ, ובטמפרטורה שונה כאשר המנוע במאמץ
אני מתחיל להבין, ואשמח לעוד חשיבה מצידך -
אני מניח שהמנוע רוב הזמן בטמפ שבין המים הנכנסים לאלה היוצאים. אם הוא מאוד מתאמץ והמערכת לא מצליחה לקררו המים שיצאו יהיו גם הם חמים מהמנוע.
השאלה שלי הפוכה - האם זה טבעי או באיזה מקרה יתכן שהמנוע קר יותר מהמים היוצאים ?
אני שואל כי לא פעם הרגש המקורי של המנוע מראה כ-85 מעלות ואילו היוניט שמתחיל ב-95 ומסיים ב-90 כן נכנס לפעולה (הוא תקין - בדקתי שלושה).
אולי זו הסיבה שלמרות שהמנוע חי טוב והמאוורר עובד יותר מהדרוש ? ואז אולי נכון לשים יוניט ש'מרמה' למעלה ? 100-95 ?
מעבר להפרשי רגישויות בין רגשים שונים, יש גם הפרשי טמפרטורות בתוך המנוע עצמו. למשל והכי מוכר - הבלוק יותר חם באיזור צילינדר 6, מאשר באיזור צילינדר 1 (לכן גם היצרן שם את יוניט החום המקורי במקום הכי חם במנוע).
כך שאין משמעות למה שאתה אומר בלי לדעת היכן בדיוק כל רגש נמצא.
מכל מקום - לא יכול להיות מנוע קר יותר מהמים שיוצאים ממנו. אם כך - מה חימם אותם?
six 4 life
10-10-10, 20:53
וכאן אנחנו שוב לא מסכימים.
המיים הם רק מסיע החום מהמנוע.
מים שנכנסים למנוע בטמפרטורה קבועה ובקצב אחיד (אותו סל"ד), יצאו בטמרפרטורה אחת כאשר המנוע ללא מאמץ, ובטמפרטורה שונה כאשר המנוע במאמץ
כל מה שאתה אומר נכון, ולכן יש מאווררים (בין אם זה פן קלאץ' ובין אם זה מאוורר חשמלי)- כדי שבאותה נקודה שהרדיאטור לא מצליח יותר להתגבר ולפרוק את החום שהמנוע העביר אל המים (עקב טמפ' מנוע שעולה), המאווררים נועדו לתגבר את קירור הרדיאטור בנקודה הזאת.
איפה אנחנו לא מסכימים עוד לא הבנתי :)
איפה אנחנו לא מסכימים עוד לא הבנתי :)
רק בעובדה שאני לא חושב שאת הרגש צריך לשים על צינור הנכנסים (תחתון /קרים), אלא על צינור החוזרים מהמנוע, גם אם אין לי בכך מידע על נצילות/הטמפ' ברדיאטור.
בדקתי, ובאיזשהואופן הבקר שלי כנראה יודע איך לקבל שני רגשים, ועם זאת, לא שוכנעתי להוסיף...
אבל מחלוקות, כמו שאתה יודע, עשויות רק להפרות את שני הצדדים, ולכן גם ברוכות :)
six 4 life
10-10-10, 21:19
שמיל בקר כזה זה סיפור של כמה עשרות שקלים, עשה ניסוי. אם תשים ולא תהיה מרוצה אני קונה אותו ממך:cool:.
אם יש לך בעיה להשיג כזה אני אשיג לך.
אם תקרא את תגובה 30 של ארז תראה שזה בדיוק מה שהוא כתב.
קריאת טמפ המים יש לקרוא מצינור העליון (חזרת המים לרדיאטור)
הפעלת המאוררים (במידה ויש חשמלים ) בצינור התחתון (כניסת מים אחרי קרור ברדיאטור .
ככה שאתם תמימי דעות בענין .
ארז, מה לגבי מצב בו הטרמוסטט תפוס ולא מאפשר מעבר של מים לרדיאטור. לא תרצה שלפחות הוונטות יעבדו כדי להזרים אוויר קר על הרדיאטור והמנוע? במידה והרגש שנותן את אות ההפעלה למאווררים נמצא ביציאה מהרדיאטור, הוא תלוי בכך שהרדיאטור יעבוד בצורה תקינה ובסיטואציה הזו הוא לא יתפקד.
six 4 life
10-10-10, 23:38
עירא
אם נתפס טרמוסטט הווה אומר אין סירקולציה, אין קירור.
אין סירקולציה- לא יעזור לך שהמאווררים יעבדו רצוף גם על המהירות הכי גבוהה. לקרר את הרדיאטור ללא סירקולציה לא יעזור במאום מאחר ואין לך שום שימוש במים שאתה מקרר ברדיאטור, כי הם לא חוזרים אל המנוע.
הרוח שהמאווררים ייצרו שולית ביותר, ולא תעזור בשום צורה לקירור המנוע.
במצב כזה שבו הרכב מתחמם ואתה מקבל על זה אינדיקציה בשעון החום- אין מה לעשות, אתה פשוט עוצר. מי מאיתנו (עם פן קלאץ', מאוורר מכני, או מאווררים חשמליים) שלא יעצור, ישלם על ראש מנוע במקרה הטוב.
קריאת טמפ המים יש לקרוא מצינור העליון (חזרת המים לרדיאטור)
הפעלת המאוררים (במידה ויש חשמלים ) בצינור התחתון (כניסת מים אחרי קרור ברדיאטור .
הי עמוס,
אם מערכת ההפעלה כבר מורכבת בעליון, אי אפשר פשוט לשים בה רגש לטמפ גבוהות יותר שיפצה על ההבדל ?
מה אתה מעריך ההפרש הסביר ?
הי עמוס,
אם מערכת ההפעלה כבר מורכבת בעליון, אי אפשר פשוט לשים בה רגש לטמפ גבוהות יותר שיפצה על ההבדל ?
מה אתה מעריך ההפרש הסביר ?
שינוי מיקום הרגש מלמעלה למטה - משמעותה החלפת צינור המים העליון שחתכת ... זה הכל. תחליף וזהו ...
הרי גם אצלך הרגש יושב על ניפל ששתול בתוך צינור המים העליון. מה הבעיה לעשות את אותו דבר למטה ?
מצד שני, לכל מי שרוצה ל"קרוא" טמפ חום מנוע מדוייקת, תצמדו לחיישן המקורי, של השעון בלוח. והוא ייתן את קריאת חום המנוע, לא צריך משהו נוסף על כך.
מצד שני הפעלת המאווררים מהצינור התחתון, מאפשרת סייקל גדול יותר ובכך יותר זמן למערכת ל"הבין" את הטמפ.
בל נשכח שאין זו מערכת של on/off שבה ברגע שהופעלה הוונטה, החום חוזר לנורמאלי, אלא תהליך קבוע של עליית הטמפ, שגוררת פתיחת טרמוסטט והזרמת מים חמים, הפעלת מאוורר, שמקרר את מי הרדיאטור, הזרמת מים קרים למנוע סגירת הטרמוסטט וחוזר חלילה..
התהליך לוקח זמן, ובמנועים גדולים עם 18 ל' נוזל קירור, [ ב V8 ]זה יכול לקחת עשרות שניות ואוליי יותר ...
ולכן לאחר אימוץ נסיונו של עמוס גיליתי שאכן התהליך הופך להיות יותר "חלק" ורציף ...כאשר הגשש שמפעיל את הוונטה יושב למטה.
בהצלחה.
שינוי מיקום הרגש מלמעלה למטה - משמעותה החלפת צינור המים העליון שחתכת ... זה הכל. תחליף וזהו ...
נדמה לי שהצינור התחתון עבה יותר, ואז אולי החלק שבנינו לא יתאים. אני אבדוק את זה ואדווח ;)
אם תקרא את תגובה 30 של ארז תראה שזה בדיוק מה שהוא כתב.
קריאת טמפ המים יש לקרוא מצינור העליון (חזרת המים לרדיאטור)
הפעלת המאוררים (במידה ויש חשמלים ) בצינור התחתון (כניסת מים אחרי קרור ברדיאטור .
ככה שאתם תמימי דעות בענין .
במקרה הזה שוב חוזרים לשאלה מה רוצים לבדוק ואיזה חום לווסת, של הרדיאטור או של המנוע?
בהצעה הזו בודקים את יעילות הרדיאטור ולא את חום המנוע.
אז מה אם הונטה עובדת "חלק" יותר?
מה שמעניין (וחשוב) זה יכולת ההסעה של החום החוצה מהמנוע ע"י המים, ואם הרגש דוגם את הטמפ' הקרה ביציאה מהרדיטור אז כמו שכבר כתבו, יעבור פרק זמן גדול מאד עד שהחום הגבוה יגיע לתחתית הרדיאטור ויבוא לידי ביטוי בהפעלת הונטה, זה לא תהליך מיידי אלא בנייה של חום וצורך לחמם את כלל הרדיאטור עד לתחתית כדי שהטמפ' הגבוה יבוא לידי ביטוי ברגש התחתון ויפעיל את הונטה.
אתם שוכחים שהרדיאטור מקרר במידה מסויימת בנסיעה רק מעצם המבנה שלו, כך שהטמפ' ביציאה התחתונה גם לא משקפת את פעילות הונטות בצורה מלאה.
בנוסף,
במצב של רדיאטור לא במיטבו, שהספיקה דרכו נמוכה מידי, הטמפ' ביציאה התחתונה יהיה נמוך ושוב לא ישקף את המצב בראש המנוע.
במצב קיצוני הטמפ' בראש יכולה להגיע לטמפ' הרתיחה של נוזל הקירור ועד שההשפעה הזו תגיע לתחתית הרדיאטור הנזק כבר יתרחש.
בינתיים אתה זה שמציע להפעיל את מערכת ויסות הטמפ' של המנוע לפי הטמפ' הנמוכה ולא הגבוהה שיכולה לגרום לנזק.
מה שיהרוג את המנוע זה הטמפ' הגבוה ולא הנמוך..
במידה וקצב החימום יהיה גבוה מזמן התגובה של הרגש (כי הוא לא רואה פוגש את טמפ' האמיתי) המנוע שפוט יתבשל.
שמיל המחיש את זה בצורה ברורה למדי, תאורטית, בשיטה שלך יכול להיות מצב בו הונטות כלל לא יכנסו לעבודה במהירויות בינעירוניות כי ספיקת האויר על הצלעות תספיק לקרר את הנוזל ברדיאטור תקין, והרגש התחתון לא יידע ששם למעלה יש בעיה.
לגבי "כניסה לפעולה בצורה חלקה יותר", הרי ברור שאם הרגש כמעט ולא מרגיש שינויים כי הטמפ' ביציאה כמעט ולא משתנה אז הוא יפעל מעט יותר וכביכול "חלק יותר", אבל לא בהתאמה לטמפ' הבעייתי שבאמת קיימת במנוע.
six 4 life
12-10-10, 23:02
דורון, בגלל שהעיקר כבר נכתב כמה פעמים ומכאן והלאה זה רק לחזור על דברים שוב ושוב, כל אחד יעשה מה הוא מבין ברכב הפרטי שלו.
אני רק אסכם לך את זה ולשאר החבר'ה שבטוחים שהפעלת המאווררים צריכה להתבצע בחלק העליון של המנוע בצורה הבאה- בדוק בפרייבט שלך (לא משנה איזה פרייבט, לא משנה המודל ולא משנה היצרן)- כל עוד יש לה מאווררים חשמליים- איפה נמצא היוניט שמפעיל אותם.
קח רמז- חפש מהשליש התחתון של הרדיאטור ומטה.
עכשיו חפש מהיכן מגיעה קריאת חום המנוע של שעון החום המקורי של הרכב.
קח עוד רמז- חפש רק באיזור הראש והסעפות.
אחרי שמצאת את שניהם, תתווכח עם כל יצרני הרכב (כולם כולל כולם) שבונים את מערכת הקירור החשמלית שלהם כך (מדידה למעלה, הפעלה למטה) שהם טועים והיוניט של המאווררים צריכה לשבת למעלה.
בהצלחה.
צר לי (אמרה הבתולה.. אופס סיפור אחר)
הנה בשליפה מהירה, פרייבט סטנדרטי שנת 97 שהעסיק אותי לא מעט במערכת הקירור שלו:
יוניט חום מנוע (זה שנותן חיווי בלו"ש)- מחובר לבית תרמוסטט..
יוניט שני (מאווררים) במרכז הדוד- אבל זה רדיאטור שוכב, הדודים בצידי הרדיאטור=בחלק העליון, בכניסת המים החמים.
עדיין לא מסתדר לי ההסבר שלך.
אני מודע לכך שמהשאלה המקורית השרשור הלך לכיוון אחר לגמרי, ומאז עברו הרבה מים מבולבלים ברדיאטור בלי לדעת איפה כדאי להם להימדד יותר, למעלה או למטה ;)
אבל מתוך מחויבות להשלים את התהליך ולשתף בידע חשוב לי שתכירו שאלטרנטור 136A שהוזמן, הגיע, יפה ונקי אינו X אינו מתאים באופן ישיר להחליף את ה- 90A שב- XJ 95 בלי התאמות -
היה צריך להשחיז לא מעט מהתושבת שלו עד שהתאים.
בכל מקרה, למרות שההתקנה לא היתה קלה כצפוי, האלטרנטור החדש מספק את הסחורה היטב.
-->
vBulletin® v4.2.4, זכויות יוצרים ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd, תורגם על ידי vBHeb.