צפייה בגרסה מלאה : פיצוץ מצבר
להלן הנתונים, כבאית מגירוס שעומדת אצלי בעבודה, שני מצברי 12V גדולים בטור.
מחוברת קבוע לטעינה כאשר כל פעם רק מצבר אחד מוטען ואחת לכמה חודשים מוחלף המטען בינהם.
מונעת פעם בשבוע לפחות לעבודה של 15-20 דקות בטורים בדיקת אורות, קשר, משאבה וכו'...
היו לנו הרבה בעיות עד שהוחלט לחבר לטעינה קבועה ובחצי שנה האחרונה מניעה כמו שעון כל שבוע.
לפני שבוע ניסיון הנעה קבוע ו... אין סטרטר אין כלום.
המחוג על המטען מראה על חוסר טעינה, החלפה של המצבר הנטען, טעינה של יומיים ועדיין אין סטרטר.
בדיקה של כל הפיוזים (השניים בממסר של הסטרטר נוטים לפורענות)
ניסיון להניע עם כבלים ממצבר של טרקטור (בהנחיית המכונאי) גם לא הניב תוצאות.
דיווח לאחראי מהכיבוי וצ'יק צ'ק הגיע מכונאי.
בדיקה של המצברים עם מד מתח מראה על טעינה נמוכה, חיבור כבלים למק שלו, ניסיון הנעה ו...בום!
אחרי ההלם הראשוני, בדיקת "אתה בסדר???", מישוש של הפנים לבדיקת תקינות של כל החלקים והשתעלות מרובה מהאדים הנוראיים הגיע הזמן לנסות להבין מה קרה.
הסברה שלו היא שבפקקי מילוי נוזל, החורים שאמורים לאפשר שיחרור של הצטברות גזים נסתמו ובניסיון הנעה פשוט התפוצצו.
פעם ראשונה בחיים שראיתי דבר כזה קורה, המכונאי הרגוע אמר שכבר ראה כאלה בחייו.
ועכשיו לניתוח העניין, האם יכול להיות שזה רק סתימה של החורים באופן "טבעי" או האם יכול להיות שהטעינה 24/7 עושה נזק למצבר? אולי עדיף לחבר את המצבר לשעון שבת או משהו מסוג זה? כמובן שבסופו של דבר הכלי הוא באחריות כב"ה וההנחיות של המכונאי שלהם הן אלו שיתבצעו אבל אשמח לחוות דעת.
חבר אמר שראה מקרה דומה כאשר היה חיבור של 24V למצבר של 12V, לא הסתכלתי על החיבור של הכבלים ואחרי האירוע הייתי כנראה בהלם מדי ולא שמתי לב אבל אני סומך על המכונאי שחיבר בצורה נכונה.
בכל מקרה, היה מלחיץ....
100763
התפוצצות המצבר נגרמה מניצוץ כלשהוא שהצית את גזי המימן שנוצרו במצבר (יש מימן במיים).
לרוב יש הצטברות של גזי מימן בחלל המצבר לאחר טעינת המצבר, ע"י מטען או לאחר נסיעה ע"י האלטרנטור ברכב.
ניצוץ שגורם לפיצוץ נגרם או ממשהוא חיצוני (מגעי כבלי התנעה רופפים ו'או נעל כבל מצבר רופפת) או בגלל נתק פנימי רגעי בתוך המצבר עצמו.
בברכה - רפי לין
חנן-ג'יפולוג
23-08-15, 07:12
זו הסיבה שאת החיבור האחרון בחיבורי כבלי ההתנעה עושים למינוס גוף, רחוק מהמצבר. כדי להרחיק את הניצוץ של סגירת המעגל מהמצבר.
ראיתי את זה קורה בהתנעת אוטובוס. לא היו פצועים, עקב שמירה על הוראות בטיחות.
Sent from my SAMSUNG-SGH-I537 using Tapatalk
איציק - 4X6ZH
23-08-15, 16:09
זה יכול להיות מה שנכתב בתגובות הקודמות
אבל מאחר ואתה מתאר מצב של קשיי התנעה למרות המצבר נמצא בטעינה
סביר שלאחד המצברים היה תא מגופר ( קצר פנימי )
במצב כזה מתקבלת פליטה של גז מימן בכמות גדולה מאחר והתא רותח במהלך הטעינה
ומקצר במהלך נסיון התנעה ( יש עליית זרם שגורמת לניצוץ בתוך התא
ניצוץ זה מצית את המימן המפוצץ את המצבר
אפשר לראות שהפיצוץ הוא פנימי מתוך המצבר כלפי חוץ
כאשר הפיצוץ הוא מהמימן שמצתבר בתא המצברים במהלך טעינה רגיל
בדרך כלל פקק המצבר מתעופפים מבלי שהמצבר מתבקע
אין לזלזל בטעינה מצברים
במיוחד בהתנעה מיד לאחר טעינה
איציק
אני ראיתי מצבר שהיתפוצץ במהלך נסעעה בשטח, המצבר היה ישן וכניראה גם היה תא שקיצר כמו שאיציק כתב.
איציק - 4X6ZH
23-08-15, 16:42
תעלול בדיקת מצבר בעומס למי שאין נגד עומס
זה לפתוח את פקקי המצבר ( פעם לכל מצבר היה פקקים )
ולתת סטרטר ארוך בלי להניעה את המנוע
ואז מסתכלים לתוך המצבר ( כמו בבדיקת נוזל )
תא במצבר שאינו תקין מתחיל מיד להוציא בועות
ניתן לזהות זאת בקלות
מצבר כזה אינו תקין
איציק
בהמשך לשרשור הזה,
ברשותי רכב תפעולי חשמלי, לאחר טעינה לילה שלם על ידי מטען אוטומטי, בנסיעה הרכב גמגם, אבחנתי שאחד מהקטבים גמור והכבל התנתק, איכשהו הגעתי איתו למוסך במושב שאני מבחין שהקוטב המדובר לוהט.
במוסך קדחתי בקוטב ועשיתי הברזה כדי למקם בורג.
במהלך הסגירה של הבורג פתאום התפוצץ לי המצבר בפנים,
במזל גדול נגמר הסיפור עם כוויות בעיניים בלבד עם צפי להחלמה מלאה.
עכשיו השאלה שלי, איפה טעיתי?
חנן-ג'יפולוג
23-08-15, 16:45
זה היה קוטב פלוס?
Sent from my SAMSUNG-SGH-I537 using Tapatalk
חיובי,
ההנחה שלי הייתה שאולי נגעתי עם הראצ'ט בטעות בגוף.
חנן-ג'יפולוג
23-08-15, 16:47
הנחה סבירה מאוד.
לכן סוגרים מינוס אחרון ופותחים ראשון.
כמו כן, ציוד מגן.
Sent from my SAMSUNG-SGH-I537 using Tapatalk
ציוד מגן בהחלט רשמתי, לא העלתי בדעתי להשתמש בציוד מגן כשמהדקים מצבר
בכל מקרה למה שהמצבר יתפוצץ
לאחר נסיעה במצבר נוצרים גזים המכילים גם מימן שהוא נפיץ במקרה של ניצוץ לידו.
בברכה - רפי לין
בדיוק מה שחנן אמר. מינוס מנותק ראשון ומחובר אחרון ודגש על ציוד מגן....זה הלקח.
קודם כל תודה רבה לכל התשובות המעשירות.
אני מנסה להפיק לקחים להמשך ולראות האם יכול להיות שהצטברות הגזים הוא תוצר של טעינת יתר, כמו שאמרתי המטען מחובר 24/7 והוא אינו מטען אוטומטי.
כנראה ומקום העבודה שלי לא ישקיע במטען אוטומטי חדש האופציה הרלוונטית נראית לי להעמיד את המטען מחובר לשעון שבת ועבודה לפרקים.
כן? לא? הערות?
חנן-ג'יפולוג
23-08-15, 21:00
שעון שבת עם מטען טיפש זה סידור טוב.
Sent from my SAMSUNG-SGH-I537 using Tapatalk
הנחה סבירה מאוד.
לכן סוגרים מינוס אחרון ופותחים ראשון.
כמו כן, ציוד מגן.
Sent from my SAMSUNG-SGH-I537 using Tapatalk
חנן, אולי תכתוב בבקשה בתמצית כיצד מחברים ומפרקים בסדר הנכון
בטעינה ממושכת כזו, כדאי לפתוח את הפקקים ולהניחם ליד.
בהנחה שזה רכב ביטחון בכוננות להעמיד אותו בלי פקקים במצברים נראה לי בעייתי.
איך קובעים זמן טעינה טוב? שעתיים ביום? 10 דקות כל שעה?
ושוב אני מדגיש את השאלה, אצלי בראש נראה הגיוני שהצטברות הגזים היא תוצאה של טעינת יתר (בצירוף עם סתימה של חורי הניקוז בפקקים), אבל האם באמת כך?
איציק - 4X6ZH
23-08-15, 22:21
לצורך טעינה למערכות חרום יש מטעני ציפה מיוחדים ( מהמילה לצוף )
הם מחזיקים את המצבר במצב של רמת מתח צפה בגבול שכל התהליך הכימי של המצבר נמצא בשליטה .
אלה ממש לא המטענים שאנחנו משתמשים בהם .
מטענים אלה יודעים לפרוק את המצבר לפי תוכנית מראש בהתאם להוראות יצרן המצבר
פריקה וטעינה במחזור קבוע
או שמירה קבועה על רמת מתח
כמובן שגם המצבר יהיה מצבר המתאים לאיחסון במצב טעון מלא או טעון חלקי הכל לפי הדרישה
לא כל רכב / מנוע חרום חייב מצבר טעון מלא על מנת להתניעה
בקיצור עולם שלם
מי שרוצה להתעמק יחפש חומר במערכות חרום גנראטורים / מערכות קשר
איציק
מה זה אומר על מי שמשתמש במטעני ctek למיניהן כדי לשמור על מצברים טעונים ברכב לטיולים.?
Sent from my SM-G900F using Tapatalk
חנן-ג'יפולוג
23-08-15, 23:20
איך קובעים זמן טעינה טוב? שעתיים ביום? 10 דקות כל שעה?
המינימום שהשעון נותן.
גם רבע שעה ביום מספיקה לגמרי.
למרות ההנחייה המקובלת אני לא מוצא טעם לפתוח פקקים בטעינת אחזקה. הרי הטעינה הנורמלית ברכב היא חזקה בהרבה מטעינה על ידי מטען ואף אחד לא נוסע עם פקקים פתוחים.
אם מדובר במצבר ריק שטוענים עם מטען אימתני אז אני מבין. בטעינת אחזקה של אמפרים בודדים? לא מבין מה הצורך.
אם למישהו יש תובנה שונה אשמח להסבר.
אני מניח שההנחיה נועדה ליצור סוג של "אוורור". למרות שאם אתה מבצע את חיבור וניתוק
המטען למצבר כשהוא כבוי, ממילא אין חשש לניצוץ. בטעינה ברכב, תיאורטית, אתה לא מתעסק ומייצר ניצוצות.
מה זה אומר על מי שמשתמש במטעני ctek למיניהן כדי לשמור על מצברים טעונים ברכב לטיולים.?
Sent from my SM-G900F using Tapatalk
המטענים ה"חכמים" שומרים על הטעינה ויודעים להפסיק לטעון .
בניגוד למטען רגיל שכל הזמן טוען ,ולכן מוסיפים לו שעון שבת .
Sent from my SM-G7105 using Tapatalk
חנן, תוכל לתת לנו סדפ חיבור וניתוק מצברים?
חנן-ג'יפולוג
24-08-15, 10:49
https://www.google.co.il/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=3&cad=rja&uact=8&ved=0CCwQFjACahUKEwjBksexm8HHAhXCPBQKHZO lC0U&url=https%3A%2F%2Fwww.lanl.gov%2Fsafety% 2Felectrical%2Fdocs%2Fbattery_safety.ppt&ei=F8raVYGrMcL5UJPLrqgE&usg=AFQjCNEq5xw1LI03PoswVrcBQWaeQ3mMMw&sig2=nEpDieZ2ELiVMf7B_gbNeg
עמוד 20.
http://www.varta-automotive.com/en-gb/support/battery-safety-maintenance/jumping-a-battery/
http://d26maze4pb6to3.cloudfront.net/varta-automotive/7013/5160/3581/Automotive_Operating_Instructions.pdf
boaz avrahami
24-08-15, 12:50
לצורך טעינה למערכות חרום יש מטעני ציפה מיוחדים ( מהמילה לצוף )
הם מחזיקים את המצבר במצב של רמת מתח צפה בגבול שכל התהליך הכימי של המצבר נמצא בשליטה .
אלה ממש לא המטענים שאנחנו משתמשים בהם .
מטענים אלה יודעים לפרוק את המצבר לפי תוכנית מראש בהתאם להוראות יצרן המצבר
פריקה וטעינה במחזור קבוע
או שמירה קבועה על רמת מתח
כמובן שגם המצבר יהיה מצבר המתאים לאיחסון במצב טעון מלא או טעון חלקי הכל לפי הדרישה
לא כל רכב / מנוע חרום חייב מצבר טעון מלא על מנת להתניעה
בקיצור עולם שלם
מי שרוצה להתעמק יחפש חומר במערכות חרום גנראטורים / מערכות קשר
איציק
במטענים המתקדמים דוגמת ה CTEK יש תוכניות טעינה ותחזוקה הכוללות גם תוכנית טעינת ציפה.
התוכנית הזו היא זו שאחראית לטעון את המצבר מחדש בקצב ההתרוקנות בשלב התחזוקה.
לא בטוח שזה נמצא גם בדגמים של ה 0.8 או ה 3.6 אמפר שלהם אבל בדגמים מעל לדעתי זה נמצא בכולם.
זהו שלב 7 בתוכנית הטעינה - לפי הוראות המשתמש.
http://www.ctek.com/Archive/ProductManualPdf/MXS%205.0_EN.pdf
כמו כן, בעקבות המידע שאיציק נתן חפרתי קצת ברשת ועולה שיש רכיבים מוכנים לבניית מטענים חכמים בעלות די נמוכה.
מי שמתעניין שיחפש גם ביוטיוב וגם ברשת לפי Float Charger
<iframe width="854" height="480" src="https://www.youtube.com/embed/ujMasWSsC90" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>
-->
vBulletin® v4.2.4, זכויות יוצרים ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd, תורגם על ידי vBHeb.