Close
  • 40 שנה למרוץ הבאחה 1000

    מרוץ השטח החשוב ביותר בעולם מזנק בפעם ה40 היום, 06:30 שעון מקסיקו. 450 כלי רכב ובערך אלפיים רוכבים ונהגים ינסו להוכיח מה הם שווים ב"מרוץ האמיתי האחרון". (Photographs: )

    עובדה מספר אחת: באחה 1000 הוא המרוץ הגדול ביותר בעולם. בכלל. ואני לא מוכן לשמוע אחרת. ובאחה 1000 של שנת 2007, הארבעים במספר, הוא הגדול מכולם. הנה עוד כמה עובדות.

    אורך המסלול: 1,296.4 מייל, שהם 2,074 קילומטרים (לחצו על המפה להגדלה) בסטייג' אחד. בלי הפסקות - זה כמו ארבע-חמישה סטייג'ים ממוצעים של הדקאר - במכה אחת. המרוץ פשוט - מזנקים מחר, יום שלישי בבוקר, מאנסנדה החל משעה 06:30 ועד שעות הצהריים, בהפרשים של 30 שניות בלבד - עם הפסקת-בטיחות ליצירת פער התחלתי בין הטרקטורון האחרון לטרופי טראק הראשון.   מגיעים לקו הסיון בקאבו-סאן-לוקס תוך זמן גג של 53 שעות. מותר להחליף נהגים ונווטים, מותר לתקן את מה שנשבר, מותר לצוות הסיוע לחבור בכל נקודה. אין מרוץ פשוט יותר  - או קשה יותר.

    משתתפים: לא פחות מ450 כלי רכב יזנקו למרוץ, מסווגים ל28 קטגוריות מקצועיות ו6 קטגוריות חובבים (sportsman) של טנדרים, מכוניות, אופנועים וטרקטורונים. סאל פיש, יו"ר ארגון SCORE המיתולוגי התחייב תמיד  לאפשר להתחרות בבאחה עם כל רכב, ושלכל רכב תמצא הקטגוריה המתאימה בה הוא יהיה תחרותי.

    מספר המשתתפים האמיתי גדול הרבה יותר - ישנם בודדים המתמודדים עם מרוץ שלם לבד, במיוחד השנה בה המרוץ ארוך במיוחד. הם נקראים Ironmen - אנשי הברזל. אצל רוב הצוותים לפחות שלושה רוכבים/נהגים מתחלקים במסלול. לפעמים אלו בני משפחה, חברים וותיקים, ובמיוחד השנה בולטים ציוותי כוחות אד-הוק של נהגים ענקים, שמוותרים על האגו למען המטרה - נצחון משותף. ברור לכל שהסיכוי של נהג בודד לנצח את העייפות ואת המרוץ הוא קטן ביותר. טריוויה -  הIronman המיתולוגי הוא איבן סטיוארט, שנהג לבדו (והכוונה לבד לגמרי, ברכב חד מושבי) וניצח בבאחה 1000 בשנים 93 ו98.

    מרשלים של כבוד (Grand Marshals): זהו הכיבוד המוענק לשניים: רוד הול, בן 70,  מזנק למרוץ בפעם ה40, בהאמר H3. רון בישופ, בן 63, מזנק בפעם ה40 על אופנוע. אלו שני האנשים היחידים שהשתתפו בכל 39 מרוצי באחה 1000 והם ממשיכים, טפו-טפו.

    קטגוריות (classes):  יש כאמור לא פחות מ34 השנה, אז לא נעבור על כולם. שתי קטגוריות בלתי-מוגבלות מושכות את מרב תשומת הלב ואת עילית הנהגים.

    טרופי-טראק - Trophy Truck: הקטגוריה הבכירה, היוקרתית והיקרה ביותר. מה זאת אומרת יקרה? זאת אומרת שאם בצוות הסיוע שלך אין הליקופטר, אתה מחוץ לליגה. טנדר TT עולה בין 300,000 למליון $$$ ועלות הכנתו לכל מרוץ כמה עשרות אלפי דולרים כמו כלום. הכללים בTT פשוטים - אסור לגדוש מנוע (משותף לכל הקטגוריות). אה... וזהו. חוץ מזה, אין מגבלות. בכלל. הרכב לעומת זאת חייב להראות כמו טנדר או SUV מייצור סדרתי, המתאים לייצרן המנוע. להראות זה אומר יציקת קרבון פייבר כמובן, אף אחד לא חולם להתחרות עם בורג אחד מקורי... גלגלים 37-39 אינץ', מהלכי מתלה של עד 40 אינץ' בסרן האחורי החי, מנועים של 750-800 כ"ס (ויש גם מנועי ביג-בלוק פסיכיים עם 1000). הנעה אחורית כמעט תמיד.

    ולמרות המליונים שעולה להריץ TT, יש לא פחות מ32 כלים כאלו על קו הזינוק. מי הולך לנצח? אין לדעת. בין הפיבוריטים: רובי גורדון, אלוף השנה שעברה, נהג מרוצים מקצועי מילדות (הבן של "באחה" בוב גורדון, אלוף באחה מספר פעמים בעצמו ומתחרה גם  היום), מתחרה גם במרוצי מכוניות NASCAR ועוד במקביל למרוצי מדבר. ללא ספק מלך יחסי הציבור, אבל גם נהג מדהים עם קבלות. רובי גורדון, שהדהים עם נצחון כללי בבאחה 1989 כשהוא עוד ילד, הוא האבטיפוס של הנהג שהולך על נצחון בכל מחיר - ואכן, ברוב המרוצים הוא פורש. אבל כשהוא לא שובר את הרכב, הוא המהיר ביותר במדבר. לארי רגלנד ובריאן קולינס, מנצחי באחה 500 בשנתיים האחרונות. רגלנד הוא אגדה חיה, עם 5 נצחונות באחה כלליים (מכונית הכי מהירה), משנת 91 עד 99 - שניים מהם סולו, כמו איבן סטיוארט, יחד איתו מלך על שנות ה90 של המאה הקודמת. בריאן קולינס הוא בעל הסדנא האחראי על הטנדר המדהים (ועל עוד כמה שיזנקו מולו). חובר אליהם למרוץ צ'אק הובי, אלוף קלאס 1 אגדי - ביחד זהו אולי הצוות המנוסה ביותר, זה שהכי בטוח לשים עליו את הכסף. עוד צוותים שיכולים בקלות להיות ראשונים - אלן פלוגר וריקי ג'ונסון, האחים טים ואד הרבסט, אנדי מקמילין , ילד הפלא הנוכחי, בשנה שעברה היה שותף לנצחון של רובי גורדון, שהפעם נוהג בTT משלו, תאומה לשל גורדון, בי.ג'י בולדווין, ריאן ארסיארו, רוב מק'קרן ועוד ועוד...

    קלאס 1: באגי בלתי מוגבלת. גם כאן 32 מזנקים. וגם פה אין שום מגבלות טכניות... הכלל היחיד הוא הפוך לTT - אסור שהגלגלים יהיו מחופים, הרכב חייב להראות כמו באגי... הרכבים האלו לרוב קצת זולים וצנועים יותר. לרוב. הפיבוריטים הם הצוות טרוי הרבסט ולארי רוסלר, רכובים על הtruggy המקורית, הLandShark איתו לקחו את התואר הכללי ב2004 ו2005. בין המתחרים בהם מרק מקימילין, אבא של אנדי ואלוף באחה בעצמו פעמים רבות.

     

     

    אחרי הSHOW של המפלצות הבלתי מוגבלות, יזנקו אחד אחרי השני עוד מאות באגים וטנדרים...

    קטגוריות באגים:  קלאס 10 - באגים בלתי מוגבלים בשלדה, אך עם מנוע מוגבל ל1650 סמ"ק מקורר מים. קלאס 5 - באחה-באג'ס, חיפושיות באחה בלתי מוגבלות - אבל חייבות מנוע חיפושית ובודי של חיפושית! קלאס 11 - חיפושית מקורית, בלי שיפורים. מיגונים, ציוד בטיחות - וזהו. האתגר הוא פשוט לעמוד בזמן הגג. 1-2/1600, 5-1600, SCORE Lites ועוד כמה קטגוריות באגים מבוססי חיפושית עם מגבלות כאלו ואחרות - הלחם והחמאה שהופכים את ספורט מרוצי המדבר לעממי, גם היום.

    קטגוריות טנדרים/SUV: קלאס 8, טנדרים משופרים בגודל מלא  - fullsize, וקלאס 7 לטנדרים משופרים midsize. שתי הקטגורית דורשות שלדה, מרכב ומנוע שהם שילוב מקורי מייצרן רכב מוכר, אבל השיפורים והשינויים כמעט לא מוגבלים. בקלאס 7 המנוע מוגבל ל6 צילינדרים ו4000 סמ"ק. קלאס 3 - רכב 4X4 כביש-שטח, בקיצור - ג'יפים במובן הרחב של המילה. Stock Full וStock Mini - כלים סדרתיים "גדולים" ו"קטנים". קטנים במונחים אמריקאים כמובן  - רוד הול הוא הפיבוריט בסטוק מיני באמר H3... פרו-טראק - בארץ השתרש השם בטעות בתור "טנדר מדבר מפלצתי" - ולא היא (אלו כאמור הם הטרופי טראקס). זוהי קטגורית Spec בה כל הטנדרים זהים, בנויים על פי מפרט זהה. פעם זה היה פורד, היום טויוטה. זהו קרש הקפיצה המקובל לבניית קריירה, מי שלוקח אליפות בפרוטראק ממשיך לTT  - אם יש לו כסף...

    אופנועים וטרקטורונים: והרבה מהם. המובילים שבהם לא יראו רכב ארבע גלגלי, וכנראה ינצחו את המרוץ. בכל שנותיו, רק פעם אחת סיים רכב ארבע גלגלי ראשון - ב1993, נצחונו הגדול של איבן סטיוארט בטנדר טויוטה PPI. אבל רובם הגדול של הרוכבים לא יהיו כל כך מהירים ומהר מאד יסגרו עלים הTT ורכבי קלאס 1 - פחד אלוהים... בבאחה מי שלא מפנה את הדרך - מסתכן בדריסה! 

    השם החם הוא סטיב הנגבלד, על הונדה 1X. ניצח (כחלק מצוות כמובן) בחמש המרוצים האחרונים ברצף, שצפוי להמשיך אם לא יקרה משהו מיוחד... סביר להניח שתוך משהו כמו 25-26 שעות בלבד.

    אבל השם שאנחנו מחזיקים לו אצבעות הוא ג'וי בירן ,מוותיקי הג'יפאים והרוכבים הישראלים, שהולך לרכב את כל 2,074 הקילומטרים לבד. ואין הרבה מה להגיד - רק להתפלל שיצליח ויגיע לקאבו סאן-לוקס בזמן הגג. בכל מקרה ג'וי יוצא ענק בעצם התעוזה. וכמובן נאחל שוב בהצלחה לצוות הטרקטורון של יואב רגב,  יובל שרון ותומר וולף, עליהם כתבנו אך אתמול.

     

    היום זה מתחיל: "המרוץ האמיתי האחרון בעולם", כמו שמישהו חכם כינה אותו. בלי חוקים, בלי סיפורים, בלי תרוצים.  הכל מותר. המסלול ידוע שבועות מראש ומקובל לרוץ עליו וללמוד אותו לפני על בוריו - מה שנקרא pre-running.  סיוע - איפה ואיך וכמה שרוצים (האמת שיש מגבלות על סיוע מן האויר, בכל זאת יש גבול ליתרונות שאפשר לתת למיליארדרים). אפשר להתחרות עם מה שרוצים, בכל תקציב, גם באלפי דולרים בודדים על חיפושית וגם עם עשר מליון דולר.   הסיכון הגופני מוחשי ביותר - מקרי מוות אינם נדירים. מי שלא מפנה את הדרך - נדחף הצידה - nerfing. מאות אלפי צופים מפוזרים לכל אורך חצי האי באחה, חלק בלתי נפרד מהמסלול - לטוב ולרע. שלושה ימים מרתקים לפנינו עד שקיעת האבק והתוצאות המלאות.

    קריאה נוספת: באחה 500 , יוני 2007

    (תמונות - אריק קריסטיאנסן לFlat Wheel Productions, אתר SCORE International, אתר הבית של סטיב הנגבלד)

    Untitled Document