חוזר: ביצועים לאחר מעבר spoa
דרך יותר פשוטה לחישוב, ללא צורך במדידה:
אתם הגבהתם את הרכב X ס"מ. אתם יודעים כמה זה וזה בדיוק הגובה שנוסף בין השפור לפיטמן. המרחק האופקי בין השפור לפיטמן לא השתנה, לכן ניצב אחד אתם כבר יודעים. את המרחק האנכי ניתן למדוד על הרכב לאחר ההגבהה או פשוט למדוד לפני ולהוסיף את ההגבהה. עכשיו יש לכם שני ניצבים, תשתמשו בפיתגורס (a^2+b^2=c^2) ותקבלו את אורך הדראגלינק הרצוי. כמובן שהמרחק האנכי והאופקי נמדדים למצב בו הפיטמן בדיוק באמצע.
לגבי היצור: לכו למקום שמכופף צינורות, תזמינו צינור מכופף למידות הרצויות. תמיד יותר חזק מחיתוך וריתוך ויעלה לכם פחות מ50 ש"ח, לא משהו ששווה לריב עליו. בקצוות חברו מה שאתם רוצים, בשביל זה תצטרכו לבחור מוט פלדה שניתן לחריטה ולקחת אותו לחרט או לקמצנים שביננו, אפש להרכיב מוט עבה יותר על הZלינק ולרתך בפנים 2 אומים שמתאימים לבורג הרצוי.
בשביל לחזק את אזור הZ, בנו שני משולשים שם. אפשר להוציא מהמרכז שלהם חומר עם מקדח כוס.
http://www.rocky-road.com/media/zlink.jpg
חוזר: ביצועים לאחר מעבר spoa
למי ששוקל לבנות גם דראגלינק מונמך, וגם להוסיף פנהרד (כמו שמצויין בהודעת הפתיחה של הדיון)- שימו לב שהדראגלינק והפנהרד חייבים להיות מקבילים ושווים בארכם, תמיד!
שאלה/ תהיה- לפי מה שאני זוכר, הסרן הקדמי בסמוראי מתאים לבניית HI-STEER. אם לא, אז לא, אבל אם אני כן זוכר נכון- זה לא יותר פשוט (ובעיקר עבודה של פעם אחת ולתמיד) מכל המשחקים סביב הדראגלינק?
אסף.
חוזר: ביצועים לאחר מעבר spoa
OTT=OverTheTop=Hi Steer.
אותה הגברת בשינוי האדרת.
תגובה להודעה: חוזר: ביצועים לאחר מעבר spoa
ציטוט:
נכתב במקור על ידי
asafk
למי ששוקל לבנות גם דראגלינק מונמך, וגם להוסיף פנהרד (כמו שמצויין בהודעת הפתיחה של הדיון)- שימו לב שהדראגלינק והפנהרד חייבים להיות מקבילים ושווים בארכם, תמיד!
אסף , אתה יכול להסביר את המשפט מבחינה טכנית ? אני בתכנונים של SPOA בימים אלה ואחד הדברים שאני צריך הוא מוט פנהרד, מוט Z מגיע בדרך מארה"ב ולכן עוד אין לי מידות שלו - מה עליי לקחת בחשבון ?
ולאן נעלם קובי קומבינה ? פעם הוא היה כותב פה הרבה...
תגובה להודעה: ביצועים לאחר מעבר spoa
אני חקרתי קצת את הנושא, בעיקר בגלל שאני בונה מתלה 4 לינק + פנהרד אצלי בג'יפ עם היגוי מכני (הידראולי מכני הכוונה) אז לפי מה שהבנתי הפנהרד והדראגלינק חייבים להיות זהים באורכם ובזווית שלהם על מנת למנוע באמפסטיר.
במתלה מהסוג שאני רוצה לבנות, ואני חושב שזה אותו דבר בקפיצי עלים, אם האורך והזווית של המוט פנהרד ושל הדראגלינק לא זהים אז מה שיקרה זה שכשאתקל בבאמפ הגלגל הגה יסתובב לי ביד וזה עלול לשבור את האצבעות. זה נובע מכך שאם האורכים לא זהים אז הדראג לינק עשוי לנסות לפצות על כך שהוא ארוך מידי או קצר מידי ע"י סיבוב הזרוע פיטמן, מה שיגרום להגה להסתובב.
לדעתי קודם תרכיב את הSPOA, אחרי זה תרכיב את הדראגלינק ולבסוף תבדוק אם אתה צריך בכלל פנהרד ואם כן, תבנה אותו ככה שתוכל לשנות לו את האורך. תבדוק אם יש לך באמפסטיר ואם כן, באיזה מצב וככה תדע בדיוק איך להתאים את המוט לרכב.
קראתי המון שירשורים בנושא בפירטים ואחד שיש לו מוט חצי מאורך הדראגלינק נשבע שאין לו באמפסטיר ואילו אחד אחר טוען שיש לו כל הזמן וצריך לתקן, אין פה דברים שחקוקים בסלע, כל רכב לעצמו.
תגובה להודעה: ביצועים לאחר מעבר spoa
בגדול, מיכה הבין את העקרון ואז אנס אותו קצת, אבל הבסיס נכון. האורך חייב להיות שווה והזוויות ביחס לאופק גם שוות כדי למנוע במפ-סטיר. לא להוסיף או לגרוע מהמשפט הפשוט הזה.
במפ-סטיר (Bump steer) היא תופעה גיאומטרית טהורה הקשורה לשני מרכיבים בלבד: מוט הדחיף (הדראג-לינק) והתנועה הצידית של הסרן במבט מלפנים.
מוט הפנהרד מקבע את התנועה הצידית של הסרן במבט מלפנים, אבל משום שיש לו נקודה אחת קבועה (זו שמחוברת לשלדה) הוא מייצר תנועה ברדיוס (ששווה לאורכו של מוט הפנהרד) סביב הנקודה הזו. הווה אומר, בסגירה הוא דוחף את הסרן לצד המרוחק מנק' חיבורו לשלדה ובפתיחה להפך (זה המצב בדר"כ, יש יוצאי דופן אבל לכולם יש תנועה).
המוט הדחיף עושה בדיוק אותו דבר, רק שהוא מחובר לא לשלדה אלא לזרוע הפיטמן. אם אורכו זהה לזה של הפנהרד והם מקבילים אין בעיה, כי באופן יחסי שתי נקודות החיבור על הסרן (זו של הפנהרד וזו של המוט הדחיף) אינן נעות אחת ביחס לשניה; אחרת יש תנועה יחסית ואז קורה אחד משני דברים: או שהגלגלים מסתובבים (למרות שלא סובבתם את ההגה) או שהגלגלים נשארים ישרים וההגה מסתובב (או שילוב בין שניהם).
זו גיאומטריה שאין ממנה מנוס. כמה שינוי במקבילות וכמה שינוי באורך יהפכו לתוצאה מורגשת זו אכן שאלה סובייקטיבית התלויה במשתנים רבים, אבל חשוב להבין שבכל מקרה מדובר על מרווח שגיאה קטן מאוד: ס"מ אחד בהפרש בין האורכים יכול להיות זהה לחצי סיבוב הגה (ויותר! תלוי ברכב), כנ"ל מעלות בודדות. בקיצור: אתה רוצה את זה מקביל ושווה בדיוק הכי גבוה שאתה יכול להגיע אליו, תמיד.
נ.ב: Watt link הוא צורת קיבוע תנועה אופקית של הסרן במבט מפנים באופן שונה ומאוד מעניין. שווה חיפוש, היה דיון פעם. לא ישים לך, אמיר, אבל מעניין.
אלון.
תגובה להודעה: ביצועים לאחר מעבר spoa
אלון , תודה על התשובה המפורטת , לא חידשת לי הרבה , אבל כשאני קורא את דבריך , אני מבין שאני מבין נכון (אני חושב שזה מאורע נדיר בפורום הזה :) )
אעדכן כשהחבילות יגיעו :)
תגובה להודעה: ביצועים לאחר מעבר spoa
ודעתי - אל תכניס לעסק מוט פנהרד. ברכב עם קפיצי עלים, יש על הפנהרד עוד אילוץ גיאומטרי שאין ברכב עם סלילים - הקפיצים עצמם. כלומר צריך עכשיו מערכת שבה גם הדראגלינק והפנהרד מתואמים כדי למזער באמפסטיר (למזער, לא למנוע - זה בלתי אפשרי), והפנהרד צריך להיות מתואם גם עם התנועה של העלים, שהיא מורכבת, כדי שהמערכת בכלל תעבוד. מספיק קשה לתאם את ההיגוי לפנהרד - לתאם גם לעלים - מעבר לפרויקט של חובב ואף חובב מתקדם ביותר.
אין הרבה רכבים עם קפיצי עלים ומוט פנהרד. אחד מיוצאי הדופן הוא הYJ/סופה שאנחנו מכירים היטב אז זה נראה לנו טבעי, אבל זה לא. ג'יפ הכניסו לרנגלר YJ את הפנהרד כשנאלצו, על מנת לשפר את התנהגות הכביש, ודגם אחרי זה, בTJ, הם זנחו את העלים לגמרי.
אמיר, תקפיד אם אפשר על עלים לא מעורגלים מאד, ולדעתי אתה יכול אפילו ישרים. שאקלים קצרים וקשיחים. ויש המון, המון מחשבה בעלים עצמם אבל אני מניח שאין לך יותר מדי ברירה ותשתמש במה שזמין. ההנדסה של קפיצי עלים מורכבת מאד, יותר מאשר של כל סוג מתלים אחר, כדאי ללכת על מערכת פשוטה יחסית ולא לערב בתוכה פנהרד, טוב לא יצא מזה. אפשר להרחיב את הדיון אם תרצו אבל אני חושב שהמקום הוא לא השרשור העתיק הזה.
תגובה להודעה: ביצועים לאחר מעבר spoa
נמרוד, תודה על העצות. אני אנסה להסביר כאן את התכנון שלי ומהיכן הוא נובע, אם תרצה , תעביר את החלקים מהשרשור לדיון חדש - אני יודע שאתה יכול :razz:
סט העלים שלי מצוין (למי שלא יודע/זוכר , הוא מתוצרת חמילבסקי , מוארך בכ-3 ס"מ מהמקור , גמיש מאד ובעל מהלך מתלה משובח והכי חשוב בן שנתיים בלבד על כל חלקיו), אבל כאשר איישר אותו , הוא כנראה יהיה רך מידי. ( עדיין לא ברור אם אצטרך להוריד עלה או להשאר עם ה3 הנוכחים שלי (את ה"קונטרה" לא סופרים , אחרת זה 4 ) ) . אני אשתמש בשאקלים המקוריים הקצרים מהנוכחים שלי בכ-3 ס"מ (מקורי הוא 5 ס"מ בין הברגים , שלי 8 ) כדי למנוע חלק מהשיוט, אבל מכל מה שקראתי בפורומים אמריקאים , מוט פנהרד עוזר באופן מוחלט ויש קיטים מושלמים להזמנה מחו"ל שאפילו לא מצריכים ריתוכים לשלדה אלא חיבורי בולט-און.
לי לא אכפת לרתך לשלדה במקרה הזה ואני לא הזמנתי קיט משם כי את המוט הזה אני מעדיף לייצר בארץ אחרי ייעוץ אצל איש מקצוע (כשאדע מחירים מסדנאות בארצנו, אדע אם לייצר לבד או גם לתת את הייצור לסדנא כמו אוברלנד ואחרים), אני מניח שאצטרך עזרת אחד המהנדסים כאן שיעזרו לי למדוד נכון, אבל חזון למועד.
אני שומע מחברים וקורא בפורומים שהשיוט אינו משהו נסבל, במיוחד כשנוסעים במהירות 70 ומעלה , ומכוון שאני גר בעיר והרכב הזה יצטרך לנסוע במהירות 70 ומעלה בדרכו לשטח , אני לא אקח את הסיכונים. הספיק לי לשייט עם הסבן שהיה לי כדי להבין שהדבר הזה לא ממש עושה נעים, אפילו שהוא שומר על הנהג ער ;)
לגבי צרת הבמפ-סטיר , היא כנראה תיפתר רק עם OTT (שזה אומר היי-סטיר כפי שצוין), אני אמנם הזמנתי מוט Z שמסתבר לא פותר את הצרה באופן מוחלט כמו OTT , אבל לאחר ההרכבה אדע במדויק כי הדעות הולכות לכאן ולכאן בהתאם למערכת המתלים הקיימת. במקרה הכי גרוע, אשים בולם הגה איכותי יותר ואבחן את הנושא. (אני אעלה לכאן לינק שמסביר עם אנימציה על ההבדלים בין הדברים , כך זה יובן לכל הקוראים)
מיום ליום אני לומד עוד ועוד על הנושא ואשתדל לעדכן כאן כשיהיו תגליות מרעישות. כמובן כשהחבילה תגיע מארץ החלומות המתגשמים (סוף דצמבר טפו טפו טפו) , אתעד את המעבר על כל חישוביו ופעולותיו. השד לא כזה נורא כמו שחשבתי.
תגובה להודעה: ביצועים לאחר מעבר spoa
http://www.acksfaq.com/bumpsteer_explained.php
הנה ההסבר , מכיוון שאת התמונות משם אני לא יכול להעתיק במלואן , נאלצתי להפנות לאתר ההוא.
מי שיצטרך עזרה בתרגום , אשמח לעזור , אבל תנסו להבין מהתמונות.
הראשונה היא הדוגמא לבמפ-סטיר , אפילו שיש מוט Z. והשניה היא כאשר יש היי-סטיר ( OTT )
תגובה להודעה: ביצועים לאחר מעבר spoa
מה שרואים בקישור ששמת אמיר זה הדגמה פשטנית מאד, שמדברת על מקרה קיצוני. זה ממש רחוק מלהיות הסבר רציני. "באמפ סטיר" זה לא רק כש"ההגה נמשך לך מהידיים" כמו שכתוב שם, או כמו שמיכה כתבה כאן, "שובר את האצבעות" (האצבעות לא ישברו לך מיכה עם שום מערכת של הגה כוח).
הכנסה של פנהרד ללא ספק מרסנת את התנועה הצידית של הסרן. אבל על חשבון גמישות ומהלך מתלה (שזו כל המטרה שלך, לא?) - אלא אם הפנהרד מותאם בצורה מדוקדקת לתנועה, הלא פשוטה, של מערכת המתלה. ואז כדי למזער באמפסטיר, הפנהרד צריך להיות מתואם באותה מידה למהלך של הדראגלינק. וזה שני אילוצים שלדעתי ומנסיוני יהיה קשה ליישב ברכב שלא תוכנן לכך מראש, וסמוראי עם SPOA רחוק מאד-מאד מההגדרה. אז תהיה לך כאן בחירה בין רע אחד לרע אחד - אם פנהרד תוכל לקבל רכב עם גובה מרשים, מהלך מתלה מוגבל, יציבות כיוונית טובה - ובאמפסטיר מסוים. או רכב עם גובה מרשים, מהלך מתלה טוב יותר, יציבות כיוונית טובה פחות, ובאמפסטיר טוב יותר - בלי פנהרד.
לדעתי, כשכל ההגיון מאחורי המהלך הוא לקדם את הרכב לצמיגים ומהלכי מתלה גדולים = יותר ג'יפ עבירות, פחות רכב כביש - אז אתה צריך להבין על מה אתה הולך לוותר ומה אתה הולך להרוויח. מה חשוב יותר, רכב יומיומי/טיולים נוח ונהיג? או עבירות קיצונית?
תגובה להודעה: ביצועים לאחר מעבר spoa
נמרוד, שוב תודה. הצגת לי זוית חדשה למחשבה. כנראה שאצטרך לחכות להרכבה של הרכב ואז אדע אם יש או אין ברירה אלא להרכיב פנהרד ואפעל בהתאם.
אני לא מבין מדוע יש פגיעה כלשהיא במהלך המתלה, אשמח אם תוכל להדגים בנושא כי לא מצאתי על כך טענות ואו הסברים בארצות ניכר.