אחלה שיהיה בהצלחה, ספר לנו בסוף כמה זה עלה.
Printable View
אהלן חן!
אתה הולך בדרך הבדוקה ויש רגעים שאני מבין את היופי שבה.
בונה לך את המכונית עם ה-Donor car שעליה מבוסס הספר של גיבס, החיים הטובים ;)...
יש רגעים שאני מקלל את הנטיה הטבעית שלי ללכת לכיוון היותר מהונדס (כי קיבינימאט, זה כ"כ הרבה יותר קשה לבנות!) אבל האמת היא שאחרי כל החפירה המסיבית שלי אחרי כל פרט ופרט בכמה שנים האחרונות, אני מוכן להשקיע בזה את המאמץ.
סתם כדי לקבל תמונה לגבי העלות בארץ, כמה אתה מושקע כרגע ומה להערכתך יהיה הסכום הכולל?
היום השקעתי עוד כמה שעות במתלה קדמי.
דיסק 4.5 עושה עבודה מצויינת בלהוריד משקל מה-Upright של המיאטה ;)...
מוטי
פרוייקט מדהים..
ראיתי בתמונות של הרכב שכבר סיימו שיש לו סרן אחרוי רגיל ....איך זה הולך להיות אצלך עם המנוע של האופנוע? זה הולך להיות מחובר על ידי מערכת שרשראות? או שהולך להיות גם סרן כזה?
קצת לא הגיוני אבל סיקרן אותי
גיא
אני בחרתי ללכת "לפי הספר" בגלל שזו הבנייה הראשונה שלי. אם הייתי מתחיל היום משהו זה היה נראה אחרת - הרבה יותר קרוב למקור של לוטוס דווקא.
העלויות הן באמת מגוכחות - עד היום הגעתי ל 8000 ש"ח, וזה כולל את הסיירה (יד שניה 130000 ק"מ במצב מושלם - 1600 ש"ח- ממש היה חבל לפרק אותה...) וכולל גם כלי עבודה ואפילו רתכת מיג.
כמובן שעלויות קפיצים/בולמים עוד לפני, וכך גם אף, כנפיים ועוד כל מיני פיציפקעס כמו תפוחים, בושינגס וכד', אבל לא נראה לי שבקצב הנוכחי אני אחצה את ה- 20 אלף ש"ח.
המחיר הגדול באמת הוא כמות שעות העבודה...
שאלה בעקבות תמונת המתלה הקדמי שלך ומחשבות שלי בנוגע שימוש במחברים כדוריים: באיזה מידות של rosejoint אתה משתמש בחיבורי הזרועות, ולמה עדיף לשים את המחבר דווקא אופקי?
גם אצלי יהיה סרן אחורי נורמלי שמשתמש במכלולים של מיאטה.
זה דווקא הרבה יותר הגיוני ממה שאתה חושב, בעיקר כי המנוע מקדימה.
אם הייתי בונה משהו עם מנוע מרכזי \ אחורי היה על מה לדבר.
חן -
האמת היא שלמרות שזו בניה ראשונה גם שלי, הרגשתי שהשלדה הסטנדרטית של הלוקוסט לוקה בכל מיני אזורים.
יש הרבה אזורים שהיא אשכרה נראית כמו מחשבה לאחר מעשה, "אה וואלה, צריך לחבר גם מתלים? טוב נשים אותם כאן...".
השלדות מבית לוטוס וקייטרהאם הן קודם כל יותר קטנות, וזה דבר טוב בעיניי.
אם הייתי מתחיל מחדש הייתי מקצר את האוטו שלי בחלק של תא הנוסעים באיזה 8 ס"מ..
גיבס בכלל הלך בכיוון ההפוך והגדיל את האוטו לכל הכיוונים, לפחות הוא בנה עם IRS.
לגבי המחברים, רק למכונית מירוץ.
לכל מטרה אחרת, בושינגס נורמליים יספיקו בהחלט ויצמצמו את העלויות במידה ניכרת.
אני משתמש במחברים עם חור של "1/2 והברגה של "5/8, וזאת כי ההברגה היא החלק השביר יותר מבין השניים (מאותה הסיבה שמסמר תמיד יותר חזק מבורג באותו העובי - לבורג חסר חומר).
ל-Pushrods של המתלים הקדמיים אני מסתפק בחצי וחצי, כי ההברגה לא רואה עומסי צד.
לגבי המחברים האופקיים, שאלה מצוינת.
לדעתי המחבר שיראה הכי הרבה עומס הוא האחורי של הזרוע התחתונה של המתלה הקדמי (בבלימה) ולכן המחבר יושב אופקית כי בכיוון הזה הוא יותר חזק - בחיבור אנכי קיים סיכוי לפרק את הכדור מהמחבר.
כמובן שכדי להפוך את ההתקנה והכיוונון ליותר קלים, גם המחברים הקדמיים של הזרועות התחתונות הוצבו בצורה אופקית.
בזרועות העליונות זה כבר עניין אחר.
אם תעיף מבט על נקודות העיגון העליונות תראה שהן יותר גבוהות מהתחתונות וזאת כדי שאפשר יהיה לשנות לא רק את הקאמבר והקאסטר (כמו בכל תכנון סביר) אלא גם את ה-Camber curve במידה והתכנון המקורי שלי לא עובד כמו שאני חושב שהוא יעבוד ויש צורך בתוספת של קאמבר לאורך פעולת המתלה.
את זה ניתן להשיג רק בהצבה אופקית של המחברים.
הזרועות העליונות יצאו לדרך אתמול וכנראה שיושלמו היום :cool:.
מוטי
ואיך את יוצר את ההעברת כוח מהמצב של האופנוע שזה בשרשרת למצב של הסרן?
אמרתה שאתה מסובב את המנוע ב90 מעלות אז אתה מתכוון ליצור ציר עם גלגלי שיניים שיתחבר למוט שמסובב את הסרן והמוט הזה ישב בעצם מתחת למנוע פחות או יותר?
השאלה נשאלה לפני כן ונענתה בתוספת תמונה שמראה בדיוק את התשובה.
מוטי
בדיוק מה שהתכוונתי! אני הבנתי שההבדל הזה הקיים רק כשכמעט סיימתי את השלדה (ההבדל באורך). זה כ"כ הרגיז אותי שהתחלתי לחפש איפה לנסר ולקצר...
לפני שהתחלתי לבנות בברזלים בניתי את השלדה ב-Sketchup, וגם מצאתי תוכניות של המקור. ככה נראים ההבדלים כששמים את שניהם אחד על השני - השלדה של גיבס ממש לובשת את הלוטוס...
דרך אגב, פחות מפריע לי ההבדל בין השלדה של גיבס לזו של רון. 221+ זה לא נורא, מה גם שתוספת האורך היא כולה מאחורי הסרן האחורי ובסיס הגלגלים לדעתי זהה. הבעייה היא שהשלדה של רון היא בערך 480+(!) מהמקור. (ואני מניח שאתה התכוונת לקצר "8 ולא ס"מ...)
אני אקח את העצה שלך בעניין ה ROSEJOINTS, למרות שאם אני לא שם כאלה מאחור, אין לי שם יכולת לכוון TOE.
כן סבבה לא הצלחתי לקלוט את זה בהתחלה אבל הבנתי תודה
האמת היא שלא, התכוונתי לקיצור של 8 ס"מ שכולו בתא הנוסעים, ואני בטוח שאפשר לקצר יותר אבל מכיר כמה אנשים שיירצו לפחות ליסוע איתי וחלקם ממש גבוהים.. בשביל הבטיחות שלהם לא הייתי מקצר יותר.
גם את הקשת הראשית של הכלוב עשיתי יותר גבוהה ממה שאני צריך בדיוק מאותה הסיבה - בטיחות של אדם גבוה ממני.
אני יותר בכיוון של השלדות המודרניות של קייטרהאם מאשר המקור של לוטוס.
המקור נראה לי אוורירי מדי ;)... מבט אחד על שלד של CSR ואתה מבין איזו מלאכת מחשבת הושקעה בתכנון.
להבדיל מהשלדים של צ'מפיון וגיבס יש מגוון של מוטות חיזוק בגדלים שונים ובמיקומים שונים, וכמעט כולם דקים יותר כדי שלא להוסיף משקל שלא לצורך.
אני לא כ"כ זור את תכנון המתלים של גיבס, לא פתחתי את הספר שלו כבר הרבה זמן...
איך המתלים מתכווננים אצלו?
אם אין כיוונון בכלל, הייתי הולך מקדימה על פשרה של זרועות תחתונות לא מתכווננות (בושינגס) ועליונות שכן מתכווננות עם מחברים כדוריים.
אני גם בטוח שתרצה לכוון TOE מאחורה, אז בהתאם למה שצריך לעשות...
אם אתה יכול לעשות את זה רק מהזרוע העליונה או במחבר נפרד לגמרי, עדיף לדעתי.
מוטי
יש רק כוונון קמבר קדימה ואחורה.(חיבור זרוע עליונה לנאבה מתברג)
ומה ה-Alignment specs של התוכנית המקורית?
אני אישית לא משוגע על כיוונון כמו שתיארת ומעדיף לעשות אותו בצד הפנימי של הזרוע כדי לחלק את העומס על שתי הברגות במקום אחת.
מוטי
הוא ממליץ על מעלה אחת קמבר קדימה ואחורה, ו-TOE מלפנים 0-0.5 IN. לא נראה לי משהו יותר מידי מדעי.
דרך אגב - קבל תיקון לגבי ההפרש בבסיס גלגלים בין המקור ל-LOCOST - אני מדדתי את ההפרש בין תחתיות המשענת האחורית, וכמובן שבטעות מדדתי את רוחב הקורה פעמיים כך שזה 7 ולא "8. חוצמזה, יש הבדל גדול מאוד בזוית המשענת (אצל רון יותר אנכית) שגם משפיע כנראה על מיקום הסרן האחורי, כך שבסה"כ ההפרש בבסיס הגלגלים הוא כנראה חצי מזה - סביב "3 - "4. גם לא מעט.
ההפרש בבסיס הגלגלים הוא "4, המקורי 88, הלוקוסט 92, שלי 91.
חלק אחד חשוב חסר בתשובה שלך - קאסטר.
בלוקוסט הנורמלית יש רק 3 מעלות או משהו כזה (ממש לא מספיק), לא יודע מה הולך אצל גיבס.
אצלי הסט-אפ קרוב ל-8.
מוטי
אצלי קאסטר 6 מעלות.
6 מעלות נשמע סביר, גם אם קצת קל.
כשאתה בונה את נקודות העיגון של המתלים אתה יכול לעשות אותן רחבות יותר ולהשתמש בשייבות כדי לכוון את הקאסטר ע"י שינוי המיקום של הזרועות על ציר האורך.
במקרה שלך נשמע לי שווה לעשות את הזרועות העליונות מתכווננות עם מיסבים כדוריים כדי שיהיה קצת יותר משחק עם קאמבר, בעיקר מקדימה.
מוטי
לא שוכח, אני מקווה ש-7.8 מעלות שתכננתי לתוך המתלה שלי יספיקו כי הקאסטר אצלי מתכוונן לטווח די צר.
עריכה -למרות שאני תמיד יכול להחליף את הזרוע העליונה לאחרת שיש בתוכה כיוונון עצמאי...
מוטי
כל הזרועות מרותכות.
שמתי את הגלגל והאף על האוטו רק כדי לקבל את ההרגשה :)... איזו הרגשה, ממש ניצחון קטן!
מוטי
מוטי אין מילים זה נראה מקצועי ביותר. אני בא לעשות סיבוב ;)
טוב, כל הדיון על בסיס גלגלים גרם לי לבדוק שוב את העניין אצלי, ומתברר שהנתונים שקיימים ברשת פשוט לא נכונים, ובפועל בספר של גיבס זה צמח ל-"94.
הצמיחה הזאת היא מתוך רשלנות תכנונית לטעמי של כל החלק האחורי של הרכב. למזלי אני בשלב בו אני עוד יכול לעשות שינויים מאחורה, והצלחתי להזיז את קו הסרן האחורי 52מ"מ קדימה. להלן הפרטים: http://www.haynes.co.uk/forums/showthread.php?t=1399
בספר של גיבס יש לפחות את אותה הכמות של טעויות כמו בספר של רון צ'מפיון, העניין ידוע.
בינתיים מצאתי אצלי טעות בגאומטריה של ההיגוי ואני כרגע עובד על התיקון שלה... :(
מוטי
הלוואי וזאת הייתה טעות. זה סתם תכנון מרושל. השלדה של גיבס דומה מאוד לזאת של רון עד למשענת המושבים, ושונה מאוד מאחור (מן הסתם).
העניין הוא שבעוד התכנון המקורי הוא יחסית פשוט וחכם, החלק האחורי של גיבס פשוט תוכנן ברישול. נראה כאילו דחפו תיבה מרובעת מקורות כפולות במרכז בשביל תושבות המתלים וזרקו מסביב ברזלים. לא נראה כאילו מישהו חשב על איך לעשות את זה יותר קל או עם פחות קורות/חיבורים למרות שזה אפשרי. אין לי ספק שמה שעשו הוא חזק, אבל הוא רחוק מאוד מלהיות אופטמאלי ביחס למשקל ומורכבות.
ההזזה שלו של קו הסרן אחורה היא דוגמה קלאסית לרישול הזה. אין שום סיבה לכך, אבל הוא פשוט לא טרח לעשות את זה כמו שצריך.
למה אתה מתכוון "תכנון"? הספרים מכילים תוכניות מפורטות לבנייה... אתה מתכוון לניתוח הנדסי?
נכון שזה נשמע רע?
אבל כן, יש בשני הספרים טעויות, גם במספרים נטו (יש מידה וזוית אבל הן פשוט לא נכונות) וגם שגיאות תכנוניות של דברים שהם פשוט טעות מבחינה הנדסית או גיאומטרית.
בספר של רון לדוגמא, התכנון של המתלה הקדמי שווה לתחת כי חסר בו המון קאסטר, בניה לפי התכנית מביאה אותך למשהו כמו 3 מעלות.
זה מ-מ-ש לא קרוב למה שהאוטו הזה צריך, שזה בערך 7 מעלות.
זה לא איזה סוד כמוס או מסקנה של כמה אהבלים מישראל, הטעויות ידועות ושני הכותבים הכירו בהן.
ידוע לי שגיבס שלח אימיילים עם תיקונים לתכניות לכמה אנשים ואני מניח שדובר על כך גם בפורום האינטרנט של הספר שלו.
את התיקונים לתכניות של רון צ'מפיון ניתן למצוא גם באינטרנט.
מוטי
עוד קצת התקדמות.
סיימתי את ההתקנה של הרדיאטור.
המנוע יושב על השולחן ואני בונה מסביבו את כל המוטות המחזקים ומתקרב מאוד לבניה של תושבות (תוך יומיים שלושה).
כרגע הכל חתוך ו"מחובר" למקום עם מגנטים, אבל היום בטח כבר ייצא לי לשלוף את המנוע חוצה כדי לרתך את המוטות.
מוטות החיזוק של המתלה הקדמי הושלמו והשלב הבא יהיה הרכש של הבולמים הקדמיים כדי להשלים את השאר - מוטות דחיפים, נדנדים, תושבות בולמים תחתונות ומוט מייצב קדמי.
המוט המייצב אגב, ייתחבר לנדנדים ולא לזרועות התחתונות כמקובל.
מוטי
תן מבט נוסף בתמונות, כל הדברים האדומים האלו הם מגנטים שפשוט מחזיקים את הכל ביחד.
יעיל ביותר כשאתה רוצה לחתוך ולעצב כמה חתיכות ביחד כמו המוטות Y, בלי שתצטרך לרתך כל אחת בנפרד ואז להתאים את הבאה בתור.
ככה אני מרביץ יום או יומיים שלמים של חיתוכים, מנקה את הכל ואז מרתך את הכל בנאגלה אחת בסוף.
היום סיימתי לחתוך את מוטות החיזוק הצידיים ואז שלפתי את הכל, ניקיתי והתחלתי לרתך את כל תא המנוע.
מוטי