1 קבצים מצורפים
סיוע בבחירת קצה מוט לחיבור הסרן האחורי בויטארה
הי,
אני פותח את השרשור הזה פה ולא בסוזוקי משתי סיבות:
א. זוהי שאלה הנדסית בנושא חוזק חומרים, ונראה לי שכאן מסתובבים כל המומחים...
ב. החלק הזה לא קיים בויטארה מקורית. הוא חלק מקיט ההגבהה של קאלמיני ולכן רלוונטי בסה"כ ל 2-3 רכבים פה בארץ, למיטב ידיעתי.
מדובר על קצה מוט "3/4 זכר אשר מחבר את מרכז הסרן האחורי דרך V-Bar לשלדה.
החלק נראה כך:
http://jeepolog.com/forums/attachmen...1&d=1289377090
והוא נמצא פה, בדיוק מימין לכיתוב "מכאן משחררים את המתיחה":
http://www.jeepolog.com/with.php?pic...t_vitara/1.jpg
המהנדס מחברת אביזרי הנעה הציע לי לבחור אחד מתוך הרשימה הבאה (של חברת אורורה):
CAM-12Z
VCAM-12<O:p
(CM-12(SS
(SM-12E(SS<O:p</O:p
RAM-12<O:p</O:p
PRM-12T<O:p</O:p
ASM-12T
אבל לא הסכים להמליץ על אחד ספציפי ...
החלק הזה נשבר לי כבר פעמיים והוא גורר אחריו נזק גדול (דרייב-שאפט/בולמים/צינורות בלם, ופוטנציאל לגזירת תושבות ועיוות הסרן כולו ...)
אנא עזרו לי לבחור את החלק הנכון עבורי מבחינת סוג המתכת וכדומה, אני די אבוד כאן.
האתר לא מאפשר לי להעלות לכאן את הקטלוג המלא של אורורה (הקובץ גדול מדי), אז הנה קישור אליו, קצת איטי אבל זה-מה יש...
בכל מקרה, החלק ממש לא חייב להיות של אורורה וכל חלק טוב שניתן להשיג בצורה סבירה ישמח אותי ...
החלק שנשבר, אגב, היה של חברת IKO מדגם POSB12
תודה,
נדב.
2 קבצים מצורפים
תגובה להודעה: סיוע בבחירת קצה מוט לחיבור הסרן האחורי בויטארה
נדב,
ברשותך אחדד את הבעיה.
המוט מחבר את התושבת שמעל הביצה בסרן האחורי .
ישנם מס' כיווני תנועה לסרן :
א. מעלה מטה (סגירה/פתיחת קפיצים) עם תנועה קדימה ואחורה בהתאם (הקשת של מוטות הרדיוס)
ב. תנועה זוויתית כמו "הפה של סמיילי" כאשר הרכב בהצלבה (גלגל אחד דחוס לכנף לעומת גלגל שני שבפתיחה מלאה)
בתמונות ניתן לראות את מיקום החלק + גזירת התושבת שמתחברת לביצה.
הערכה שלי, גם השבר של המוט וגם גזירת התושבת (שחוויתי) נובעת מאותה סיבה ,
זווית a של העין קטנה מהתנועה הזוויתית (הפה של סמיילי).
אגב, כנראה זה מקום "מועד לפורענות", בעקבות כך קלמיני שלחה יזום לרוכשים תושבת מברזל בעובי 10 ממ' מחוזקת יותר (זאת שמורכבת עכשיו בויטארה) .
רענן
תגובה להודעה: סיוע בבחירת קצה מוט לחיבור הסרן האחורי בויטארה
יש עוד סוגי תנועה וכוחות, למשל הסרן סביב צירו, ויש עומס רציף, רעידות, מכות, והשד יודע באיזה גהינום החלק הזה אמור לעמוד.
ספציפית, החלק שנשבר אצלי (IKO) היה בעל זווית "סמיילי", כמו שאתה קורא לה, ערך a בטבלה, שנראית מצומצמת יחסית לאחרים כמו זה שבתמונה, שהמבנה שלהם דק יותר ולכן מאפשר זווית נדיבה בהרבה.
נדב.
תגובה להודעה: סיוע בבחירת קצה מוט לחיבור הסרן האחורי בויטארה
נדב שלום
החלק שיש לך היום POS12 הוא מייסב כדורי בעל הברגה זכר 12 מ'מ. זהו ראש די חלש (בארץ הוא נקרא תפוח חקלאי) וזול.
המלצתי לך היא לעבור למייסבים כמו JMX12 או JMX14 של חברת FK הם בעלי ציפוי טפלון ועשויים פלדת כרומולי.
נוען שאת הבוקסה שמחברת אותם תצטרך להבריז מחדש או להחליפה בכלל אבל אחרי שתעזה זאת שברים כבר לא יהיה לך פה.
ארנון שושני
052-6991704
תגובה להודעה: סיוע בבחירת קצה מוט לחיבור הסרן האחורי בויטארה
אוקי. החלק שיש לך עכשיו, IKO POSB12 הוא מיסב קצה מאיכות מסחרית נמוכה. לא פלא שהוא לא עונה על הציפיות. זה מה שהגיע עם הקיט או שזה חלק שאתה קנית בארץ? כמה עלה לך אם קנית בארץ?
לגבי תחליפים -
JMX12T, או, יותר חזק, RSMX12T של FK, מחיר אופייני 52$
http://www.polyperformance.com/shop/...hank-p-14.html
בעקרון אין לך הרבה מה לוודא, המידות סטנדרטיות, אני מניח שאתה צריך הברגה רגילה (מיסבי קצה באים בהברגה רגילה או הפוכה), מה כן יכול להיות שגוף של מיסב חזק יותר יהיה פיזית גדול יותר בכמה מ"מ, תן כמה תמונות קלוז-אפ טובות של האזור כשהוא נקי.
מתוך הרשימה של אורורה שהצגת - הASM12T מקביל לסדרת JMX. אני מעריך שיעשה את העבודה היטב. אם הוא עולה בארץ עד 50$, או שזה דחוף לך - לך על זה.
תגובה להודעה: סיוע בבחירת קצה מוט לחיבור הסרן האחורי בויטארה
אוקיי, עוד פיסת מידע שמתחברת לי בעקבות התגובות שלכם וסיוע ידידותי של זוקי-פרו שהם היבואן החדש של קאלמיני בארץ: הם הסתכלו על החלק המקורי של קאלמיני והוא JMX12 (עם עוד אות נוספת שלא ברור אם היא t או 1 או l ). עד כה לא הצלחנו לזהות את היצרן ...
השאלה היא אם "חזק יותר" יהיה יותר עמיד לויברציות ומכות, או שדווקא חלק "גמיש" יותר ישרוד לי יותר טוב ?
יש איפה לקנות FK בארץ, או להזמין מראש מחו"ל ?
תודה,
נדב.
תגובה להודעה: סיוע בבחירת קצה מוט לחיבור הסרן האחורי בויטארה
ציטוט:
נכתב במקור על ידי
raanan
נדב,
ברשותך אחדד את הבעיה.
המוט מחבר את התושבת שמעל הביצה בסרן האחורי .
ישנם מס' כיווני תנועה לסרן :
א. מעלה מטה (סגירה/פתיחת קפיצים) עם תנועה קדימה ואחורה בהתאם (הקשת של מוטות הרדיוס)
ב. תנועה זוויתית כמו "הפה של סמיילי" כאשר הרכב בהצלבה (גלגל אחד דחוס לכנף לעומת גלגל שני שבפתיחה מלאה)
בתמונות ניתן לראות את מיקום החלק + גזירת התושבת שמתחברת לביצה.
הערכה שלי, גם השבר של המוט וגם גזירת התושבת (שחוויתי) נובעת מאותה סיבה ,
זווית a של העין קטנה מהתנועה הזוויתית (הפה של סמיילי).
אגב, כנראה זה מקום "מועד לפורענות", בעקבות כך קלמיני שלחה יזום לרוכשים תושבת מברזל בעובי 10 ממ' מחוזקת יותר (זאת שמורכבת עכשיו בויטארה) .
רענן
הזוית שאתה מדבר עליה נקראת Misalignment angle. יתכן שאתם צריכים מיסבים של High Misalignment (חפשו בקטלוגים). לא יודע, תנו תמונות תקריב שמסתכלות על העסק מאחורה כדי שאוכל להעריך את הזוית.
תגובה להודעה: סיוע בבחירת קצה מוט לחיבור הסרן האחורי בויטארה
ציטוט:
נכתב במקור על ידי
נדב42
אוקיי, עוד פיסת מידע שמתחברת לי בעקבות התגובות שלכם וסיוע ידידותי של זוקי-פרו שהם היבואן החדש של קאלמיני בארץ: הם הסתכלו על החלק המקורי של קאלמיני והוא JMX12 (עם עוד אות נוספת שלא ברור אם היא t או 1 או l )
השאלה היא אם "חזק יותר" יהיה יותר עמיד לויברציות ומכות, או שדווקא חלק "גמיש" יותר ישרוד לי יותר טוב ?
יש איפה לקנות FK בארץ, או להזמין מראש מחו"ל ?
תודה,
נדב.
אוקי, קלמיני מספקים מיסב איכותי - JMX12T. האם גם המיסב הזה נשבר לך?
ואני חוזר שוב על השאלה, מה בדיוק נשבר? תתאר או תן תמונה.
תגובה להודעה: סיוע בבחירת קצה מוט לחיבור הסרן האחורי בויטארה
ציטוט:
נכתב במקור על ידי
נמרוד
אוקי, קלמיני מספקים מיסב איכותי - JMX12T. האם גם המיסב הזה נשבר לך?
ואני חוזר שוב על השאלה, מה בדיוק נשבר? תתאר או תן תמונה.
כאשר קניתי את הרכב (מרענן, אגב ...) היה שם חלק לא מקורי שרענן הרכיב כי החלק של קאלמיני נראה לו חלש מדי. אני לא יודע איזה חלק זה היה בדיוק.
בשני המקרים השבר היה בחלק של ההברגה (כמובן, בחלק שחשוף וקרוב למיסב). בפעם השנייה הגזירה נראתה כמו תוצאה של כוח צדי (החלק הזה דואג גם למרכוז הסרן, בין היתר)
תגובה להודעה: סיוע בבחירת קצה מוט לחיבור הסרן האחורי בויטארה
ציטוט:
נכתב במקור על ידי
נדב42
כאשר קניתי את הרכב (מרענן, אגב ...) היה שם חלק לא מקורי שרענן הרכיב כי החלק של קאלמיני נראה לו חלש מדי. אני לא יודע איזה חלק זה היה בדיוק.
בשני המקרים השבר היה בחלק של ההברגה (כמובן, בחלק שחשוף וקרוב למיסב). בפעם השנייה הגזירה נראתה כמו תוצאה של כוח צדי (החלק הזה דואג גם למרכוז הסרן, בין היתר)
סדר כרונולוגי :
א. המוט המקורי של קלמיני נגזר (איזה סוג לא יודע).
בעקבות כך חיפוש ברחוב סלמה, קניתי את מה שנראה לי בעין הכי חזק ...
ב. קלמיני שלחו (טרם גזירת התושבת) קיט החלפה של תושבת מחוזקת+מוט (נשמרו במחסן).
ג. כמה שנים של שקט ואח"כ נגזרה התושבת (אז זהיתי שזה היה תהליך שקרה לאורך זמן).
ד. התושבת המחוזקת הורכבה ללא המוט (נשאר כספייר) .
ה. הויטארה נמכרה לנדב והמוט שנשאר כספייר אבד אצלי או אצל נדב בהעברת החלקים. .
ו. נדב הוסיף עוד קצת גובה לקפיצים
ז. המוט נשבר לנדב פעם ראשונה .
ח. נדב מרכיב מוט תחליפי תוצרת ??? דגם ???
ט המוט נשבר לנדב פעם שנייה ועל הדרך "סוחב" איתו בולמים, צלבים, צינורות ברקס ...
מסקנה שלי, אזור מועד לפורענות !
קלמיני הוציאו תושבת חליפית מחוזקת , כנראה גם מוט חזק יותר שלא הורכב .
נדב,
המלצה שלי, תגיע לסטאפ סופי מבחינת הגבהה, אח"כ תמדוד את זווית הסמיילי ותבחר מוט עם זווית בעלת יתירות.
כנראה שאתה עם ההגבהה הנוספת עובר את תחום העבודה שקלמיני תכננו לסט.
בהצלחה
רענן
תגובה להודעה: סיוע בבחירת קצה מוט לחיבור הסרן האחורי בויטארה
תראו. JMX12T זה חלק מאיכות טובה מאד. אם הוא נשבר, אני הייתי אומר שיש בעייה בתכנון*. מיסב קצה יותר חזק זה כאמור RSMX12T או HRSMX12T (עם זוית עבודה גדולה יותר) - אבל אלו יותר חזקים בגלל שיש להם הברגה יותר גדולה (7/8 במקום 3/4 שזה הסטנדרט בסדרות 12), וזה אומר שתצטרך להתאים את הזרוע להברגה גדולה יותר - לחתוך, לחרוט, לרתך... אני גם לא יודע אם יש מספיק בשר בשביל להגדיל את ההברגה.
אני ממליץ לרכוש מיסב מסוג JMX12T של FK (המקורי) או, כאמור, ASM12T של אורורה שאמור להיות באותה רמה. אין יותר חזקים מאלו בלי להגדיל מימדים באיזשהו כיוון.
_____________________________
* לעניין התכנון - אתם רואים כאן בשידור חי את הבעייתיות של זרוע A שמרכזת את כל הכוחות על מיסב קצה אחד, והכי גרוע - מעמיסה את ההברגה שלו בכפיפה.
תגובה להודעה: סיוע בבחירת קצה מוט לחיבור הסרן האחורי בויטארה
ציטוט:
נכתב במקור על ידי
נמרוד
* לעניין התכנון - אתם רואים כאן בשידור חי את הבעייתיות של זרוע A שמרכזת את כל הכוחות על מיסב קצה אחד, והכי גרוע - מעמיסה את ההברגה שלו בכפיפה.
יכול להיות שהתכנון מגבלתי. אבל,
"הגויים" בארה"ב נוסעים חזק עם הקיט הזה + יחסי העברה בטרנספר, גלגלי 31 וצפונה ... ואין איזכור לבעיתיות (בפרט אחרי התושבת המחוזקת שסופקה ע"י קלמיני).
מה שמחזק אצלי את ההשערה,
תוספת הגובה (+ מהלך המתלה) שמעבר לתכנון של קלמיני, היא כנראה שורש הצרות.
רענן
תגובה להודעה: סיוע בבחירת קצה מוט לחיבור הסרן האחורי בויטארה
ציטוט:
נכתב במקור על ידי
raanan
מה שמחזק אצלי את ההשערה,
תוספת הגובה (+ מהלך המתלה) שמעבר לתכנון של קלמיני, היא כנראה שורש הצרות.
רענן, אתה שוכח לציין את היוזמה הפרטית שלך לקיצור הקפיצים... הוספת הגובה הראשונית שבצעתי בעצם החזירה את הרכב פחות או יותר לסטאפ המקורי של קאלמיני.
רק עכשיו, בהחלפת הבולמים שבצעתי בשבוע שעבר, ועם החלפת הקפיצים המתוכננת :p:p:p יהיה פער משמעותי בזווית שהחלק הזה יצטרך לתמוך ...
תגובה להודעה: סיוע בבחירת קצה מוט לחיבור הסרן האחורי בויטארה
ציטוט:
נכתב במקור על ידי
raanan
קלמיני הוציאו תושבת חליפית מחוזקת , כנראה גם מוט חזק יותר שלא הורכב .
המוט המחוזק הוא מן הסתם ה- JMX12T שמגיע בקיטים החדשים היום ...
תגובה להודעה: סיוע בבחירת קצה מוט לחיבור הסרן האחורי בויטארה
ציטוט:
נכתב במקור על ידי
נדב42
רענן, אתה שוכח לציין את היוזמה הפרטית שלך לקיצור הקפיצים...
מה פתאום יוזמה פרטית !
קלמיני הנחו לקצר בגלל שהסט מתוכנן לפגושי ברזל + כננת וצמיגים גדולים + ג'אנט אופסט (גדול יותר ממה שהתקנתי).
התכנון שלהם לקח בחשבון גם מטען העמסה קבוע פחות או יותר.
עם הקפיצים ללא הקיצור, פגוש פלסטיק, צמיגים 215 , הרכב היה "ברזל" ללא שיכוך כלל.
רענן
תגובה להודעה: סיוע בבחירת קצה מוט לחיבור הסרן האחורי בויטארה
לא ממשיך את הדיון הזה (ותוריד אוויר בפעם הבאה ... :rolleyes: בטח שעם 30PSI הרכב יהיה אבן ...)
לעניינינו, במבט קדימה:
מהלך הבולם הנוכחי (שהורכב שבוע שעבר) הוא כ- 30 ס"מ, רוחב הויטארה הוא כ- 163 ס"מ, מכאן שהזווית המירבית לסטייה מהמרכז היא כ- 10 מעלות, ובאופן המדידה באיורים, 20 מעלות מקצה לקצה, מכאן שהחזקים ביותר שציינתם לא נותנים טווח תנועה מספק.
מה דעתכם אם כן על ה- CAM12 שנתוניו מופיעים בראש השרשור ? יש הצעה יותר טובה ?
תודה,
נדב.
תגובה להודעה: סיוע בבחירת קצה מוט לחיבור הסרן האחורי בויטארה
ציטוט:
נכתב במקור על ידי
נדב42
יש הצעה יותר טובה ?
כן, ההצעה שלך !
תרכיב את החזק ביותר שאפשרי , תוותר על האום ואל תבריג עד הסוף (שיהיה אפשרות המשך סיבוב של המוט בהברגה).
השאלה האם האום לא מוסיפה חוזק ? בכול מקרה, אין צורך שם בנעילה של המוט (ע"י האום) כי המוט לאחר הרכבתו יכול במכסימום לבצע את זווית הסמיילי בלבד (לא ישתחרר ממקומו).
בוא רק נשמע מהמהנדסים האם מפספסים משהו ברעיון זה .
רענן
תגובה להודעה: סיוע בבחירת קצה מוט לחיבור הסרן האחורי בויטארה
ציטוט:
נכתב במקור על ידי
נדב42
מה דעתכם אם כן על ה- CAM12 שנתוניו מופיעים בראש השרשור ? יש הצעה יותר טובה ?
דעתי עליהם שלילית. הוא נותן זוית גדולה יותר בגלל שהגוף שלו דק יותר (תבדוק מול JMX12T). ולא רק זה - בכותרת של דף הנתונים שלו מופיעה המילה Economy - כלומר סדרת זולה, לשימושים מסחריים.
אם אתה רוצה להגדיל את זוית הפעולה, יש שיטה מקובלת - לוקחים את אותו מיסב ומצרפים אליו זוג ספייסרים שנקראים High Misalignment Spacers. יש ספייסרים שמקטינים את הבורג מ3/4 ל5/8, שזה נראה לי עדיין סביר מבחינת חוזק, ויתנו לך טווח זוית של 30 מעלות. ראה תמונה להמחשה:
http://www.jeepolog.com/forums/attac...4&d=1263495281
http://www.polyperformance.com/shop/...cers-p-19.html
http://www.polyperformance.com/shop/...is%20align.jpg
תגובה להודעה: סיוע בבחירת קצה מוט לחיבור הסרן האחורי בויטארה
ציטוט:
נכתב במקור על ידי
raanan
כן, ההצעה שלך !
תרכיב את החזק ביותר שאפשרי , תוותר על האום ואל תבריג עד הסוף (שיהיה אפשרות המשך סיבוב של המוט בהברגה).
השאלה האם האום לא מוסיפה חוזק ? בכול מקרה, אין צורך שם בנעילה של המוט (ע"י האום) כי המוט לאחר הרכבתו יכול במכסימום לבצע את זווית הסמיילי בלבד (לא ישתחרר ממקומו).
בוא רק נשמע מהמהנדסים האם מפספסים משהו ברעיון זה .
רענן
הברגה היא לא ציר סיבוב. נועלים אותה, נקודה.
תגובה להודעה: סיוע בבחירת קצה מוט לחיבור הסרן האחורי בויטארה
ספייסרים HI-MIS יתנו מה שצריך.
אורורה עושים יופי של מיסבים. אבל הם שונים מהFK בזה שאין להם PRELOAD שאומר למעשה חופש קטן יותר מ0.
וזה בדיוק היתרון של FK. החסרון של כל המיסבים הללו הוא בעובדה שמהר מאוד נוצר בהם חופש כלשהו. זה לא נורא, אבל זה עלול להטריד.
אסף.