-
נעילות דיפרנציאל - שאלות נוספות
ערב טוב לכולם
יש לי מספר שאלות נוספות בקשר לנעילות דיפרנציאל :
1) משתמשים במושג נעילה רוחבית (אני מניח שזה בניגוד לנעילה אורכית) מה ההבדלים?
2) כמה דיפרנציאלים יש ב CJ שתים או 3? למה יש רכבים עם 3 ולעומתם רכבים עם 2?
3) מהם היתרונות והחסרונות של אוטומטיים מול ידניים
4) מה טווח המחירים בארץ?
5) איפה אני קונה את זה בארה"ב - האם ישנם אתרים שאתם יכולים להמליץ לי עליהם שאפשר לקנות דרכם להזמין באינטרנט?
תודה
ניר
-
תגובה להודעה: נעילות דיפרנציאל - שאלות נוספות
ציטוט:
נכתב במקור על ידי
מדברי
1) משתמשים במושג נעילה רוחבית (אני מניח שזה בניגוד לנעילה אורכית) מה ההבדלים?
2) כמה דיפרנציאלים יש ב CJ שתים או 3? למה יש רכבים עם 3 ולעומתם רכבים עם 2?
3) מהם היתרונות והחסרונות של אוטומטיים מול ידניים
הי ניר,
התשובות לשתי השאלות הראשונות משולבות. ברכבים בהם יש הנעה לכל הגלגלים כל הזמן (AWD), קיים דיפרנציאל מרכזי (השלישי ...) אשר מחלק את התנועה בין הגלגלים הקדמיים והאחוריים, בדיוק כמו שהדיפרנציאל בסרן אצלך ב- CJ מחלק את התנועה בין ימין לשמאל.
ברכבים אלו, כאשר כל הדיפרנציאלים משוחררים, מספיק גלגל אחד שמסתחרר חופשי כדי ששאר הגלגלים לא יקבלו תנועה. כאשר נועלים את הדיפרנציאל המרכזי, המצב נהיה כמו אצלך בג'יפ במצב 4X4: סכום המהירויות בגלגלים הקדמיים שווה לסכום המהירויות בגלגלים האחוריים - אם רק גלגל אחד מחליק אז זה שלצידו לא יקבל כוח, אבל השניים האחרים ימשיכו להניע את הרכב ...
ב- CJ אין דיפרנציאל מרכזי אלא תיבת העברה בה אתה יכול לבחור בין הנעה אחורית והנעה לכל הגלגלים בלי דיפרנציאל בין הקדמיים לאחוריים (וכן מצב 4X4 LOW שלא רלוונטי לדיון הזה)
לגבי סוגי הנעילות: הנשלטות ידנית טובות יותר, אך יקרות (הרבה) יותר. פרטים נוספים במדריך ג'יפולוג לנעילות דיפרנציאל.
לשאלות הנותרות: אין לי פרטים מדוייקים חוץ מלשלוח אותך לחפש באי-ביי... מי שיודע יותר מוזמן להשלים את החסר ...
להתראות בשטח,
נדב.
-
תגובה להודעה: נעילות דיפרנציאל - שאלות נוספות
ציטוט:
נכתב במקור על ידי
נדב42
הי ניר,
התשובות לשתי השאלות הראשונות משולבות. ברכבים בהם יש הנעה לכל הגלגלים כל הזמן (AWD), קיים דיפרנציאל מרכזי (השלישי ...) אשר מחלק את התנועה בין הגלגלים הקדמיים והאחוריים, בדיוק כמו שהדיפרנציאל בסרן אצלך ב- CJ מחלק את התנועה בין ימין לשמאל.
ברכבים אלו, כאשר כל הדיפרנציאלים משוחררים, מספיק גלגל אחד שמסתחרר חופשי כדי ששאר הגלגלים לא יקבלו תנועה. כאשר נועלים את הדיפרנציאל המרכזי, המצב נהיה כמו אצלך בג'יפ במצב 4X4: סכום המהירויות בגלגלים הקדמיים שווה לסכום המהירויות בגלגלים האחוריים - אם רק גלגל אחד מחליק אז זה שלצידו לא יקבל כוח, אבל השניים האחרים ימשיכו להניע את הרכב ...
ב- CJ אין דיפרנציאל מרכזי אלא תיבת העברה בה אתה יכול לבחור בין הנעה אחורית והנעה לכל הגלגלים בלי דיפרנציאל בין הקדמיים לאחוריים (וכן מצב 4X4 LOW שלא רלוונטי לדיון הזה)
לגבי סוגי הנעילות: הנשלטות ידנית טובות יותר, אך יקרות (הרבה) יותר. פרטים נוספים
במדריך ג'יפולוג לנעילות דיפרנציאל.
לשאלות הנותרות: אין לי פרטים מדוייקים חוץ מלשלוח אותך לחפש באי-ביי... מי שיודע יותר מוזמן להשלים את החסר ...
להתראות בשטח,
נדב.
תודה נדב! הכל ברור.
-
תגובה להודעה: נעילות דיפרנציאל - שאלות נוספות
עוד שאלה קטנה.. או אי הבנה
ידוע לי שבסוברו B4 וכל הרכבים עם ההנעה כפולה קבועה
אמור ליהיות דרפנציאל מרכזי שיחלק את הכח לכל גלגל מה שמגיע לו
ובניגוד לזה בסוברו אומרים שאם הלך צמיג אחד חייב להרכיב 4 חדשים
כי אם לא הגיר יהרס..
אבל אם יש דרפ' מרכזי אז מה הבעיה להחליף רק צמיג אחד?
-
תגובה להודעה: נעילות דיפרנציאל - שאלות נוספות
ציטוט:
נכתב במקור על ידי
סופת המדבר
ידוע לי שבסוברו B4 וכל הרכבים עם ההנעה כפולה קבועה
אמור ליהיות דרפנציאל מרכזי שיחלק את הכח לכל גלגל מה שמגיע לו
ובניגוד לזה בסוברו אומרים שאם הלך צמיג אחד חייב להרכיב 4 חדשים
כי אם לא הגיר יהרס..
אבל אם יש דרפ' מרכזי אז מה הבעיה להחליף רק צמיג אחד?
אני לא מבין מה הקשר בין דיפרנציאל מרכזי או תיבת העברה להחלפת 4 צמיגים. נסה לקבל הסבר מסודר ומנומק ממי שאמר לך את זה. נשמע לי מופרך.
לגבי החלפת צמיגים - בד"כ מומלץ להחליף בזוגות (אלא אם כן קרעת דופן של צמיג חדש ...) כדי לשמור על אחיזה דומה בין 2 צידי הרכב.
נדב.
-
תגובה להודעה: נעילות דיפרנציאל - שאלות נוספות
לפי מה שידוע לי (אני אומר ''ידוע לי'' כי שמעתי את זה מאנשים בעלי סוברו)
אז בחברה אומרים שאם מחליפים צמיג אחד נגיד מאחורה ונגיד שההקיף שלו יותר ארוך כי הוא יותר גבוה אפילו במ'מ אז החלק האחורי יעשה בממוצע פחות סיבובים מהקידמי*ואז העומס של ההפרש
הזה ''יפול'' על הגיר אז אני אומר שאם יש דרפנציאל מרכזי אז הוא סופג את ההפרש
לא יודע ככה אומרים..
-
תגובה להודעה: נעילות דיפרנציאל - שאלות נוספות
ובדיוק בגלל שהוא דיפרנציאל מרכזי נעול קבוע - הוא לא יודע לספוג את ההפרש.
-
תגובה להודעה: נעילות דיפרנציאל - שאלות נוספות
ציטוט:
נכתב במקור על ידי
shmil
ובדיוק בגלל שהוא דיפרנציאל מרכזי נעול קבוע - הוא לא יודע לספוג את ההפרש.
שמיל,
מהיכרות וירטואלית עמך אני יודע שאתה לא כותב סתם ... אבל מה ההגיון ?
איך הרכב מתמודד עם סיבובים ? הרי אז סכום המהירויות מלפנים ומאחור שונה - משהו חייב לספוג את הפרשי המהירויות האלו. זה הרבה יותר משמעותי מעוד סנטימטר בהיקף ...
וחוץ מזה, אם הוא נעול תמיד אז למה בכלל צריך אותו ? יותר אמין וזול לעשות תמסורת פשוטה ...
נדב.
-
תגובה להודעה: נעילות דיפרנציאל - שאלות נוספות
בנוסף, אם דיפרנציאל מרכזי שאינו "קשיח", סוג של ויסקוזי כזה או אחר, מתמודד באופן קבוע עם הפרשי מהירויות, הוא מתחמם, מאבד מיעילותו, ולבסוף קורס בטרם עת.
קובי
-
תגובה להודעה: נעילות דיפרנציאל - שאלות נוספות
בסיבובים סכום מהירויות של כל סרן (או שתקרא לזה ממוצע מהירויות הגלגלים של הסרן) הוא פחות יותר דומה, ואז אין למרכזי בעייה, כי בתוך סרן אין בעיה של צדדים בעלי מהירויות שונות.
הבעייה מתחילה שלסרן אחד מהירות שונה מהשנייה, וזה מה שקורה עם צמיג אחד שקטן יותר מהשני רק על סרן אחד.
לכאורה, אם תדאג שבכל ברן יהיה צמיג אחד קטן (אך זהה לזה שבסרן האחר) ואחד גדול (אך זהה לזה שבסרן האחר) - לא תהיה בעייה.
סיבוב, אגב, הוא נתון רגעי, בעוד נסיעה יש היא כמעט כל הזמן.
עכשיו ברור?
-
תגובה להודעה: נעילות דיפרנציאל - שאלות נוספות
ציטוט:
נכתב במקור על ידי
shmil
בסיבובים סכום מהירויות של כל סרן (או שתקרא לזה ממוצע מהירויות הגלגלים של הסרן) הוא פחות יותר דומה
אני לא יודע למה אתה קורה "דומה", אבל תחשוב מה קורה כשאתה נכנס/יוצא מחנייה במקביל למדרכה - האם באמת המהירויות/מרחקים דומים ? זה הרבה יותר משמעותי מאשר סנטימטר בהיקף ...
לפי מה שאתה אומר, אני יכול לנסוע כל הזמן בכביש במצב 4X4 ...
לא מסתדר לי ...
נדב.
-
תגובה להודעה: נעילות דיפרנציאל - שאלות נוספות
ציטוט:
נכתב במקור על ידי
kobiarava
בנוסף, אם דיפרנציאל מרכזי שאינו "קשיח", סוג של ויסקוזי כזה או אחר, מתמודד באופן קבוע עם הפרשי מהירויות, הוא מתחמם, מאבד מיעילותו, ולבסוף קורס בטרם עת.
קובי
כן, אבל זה לא נעול אלא מוגבל החלקה. אם זה המצב אז הכל ברור ...
-
תגובה להודעה: נעילות דיפרנציאל - שאלות נוספות
ציטוט:
נכתב במקור על ידי
נדב42
אני לא יודע למה אתה קורה "דומה", אבל תחשוב מה קורה כשאתה נכנס/יוצא מחנייה במקביל למדרכה - האם באמת המהירויות/מרחקים דומים ? זה הרבה יותר משמעותי מאשר סנטימטר בהיקף ...
נכנס ויוצא מחנייה. OK. מה מרחק הנסיעה וכמה זמן נמשך התמרון הזה בהנחה שאתה לא (שוביניזם סטראוטיפי) זקנה שלא יודעת לנהוג. ולעומת זאת כמה זמן נמשכת נסיעה.
זה הרבה פחות מסנטימטר בהיקף. תתפלא. גם חצי ס"מ בהיקף הוא הרבה לרכב עם דיפ' נעול.
לפי מה שאתה אומר, אני יכול לנסוע כל הזמן בכביש במצב 4X4 ...
ובאמת יש כלי רכב לא מעטים, גם 4X4 אמיתי, עם דיפרנציאל מרכזי נעול, ולכן גם נסעים כל הזמן בכביש ב-4X4. להזכיר לך? אלו כלים "מוקצים" שלא עושים להם בטסט בדיקת בלמים על הדיינו. וגם אתה מכיר אותם. והסיבה שלא עושים להם את בדיקת הדיינו-ברקס - היא בדיוק הנזק לדיפ' מהפרשי מהירויות.
לא מסתדר לי ...
נדב.
עכשיו יותר מסתדר לך?
לא מסתדר עדיין? תחשוב בכיוון של שני סרנים עם יחסי העברה שונים על אותו רכב. כאן ברור לך למה לא?
אגב, אצלך בויטרה אני כמעט בטוח שהדיפ' המרכזי לא נעול. הסיבה שאתה לא נוסע 4X4 בכביש היא חסכון בדלק ובלאי למכלולים. לא קשור לנושא המדובר.
-
תגובה להודעה: נעילות דיפרנציאל - שאלות נוספות
לאור הדיון המעניין שאלות נוספות לשמיל ונדב:
1) אני הבנתי שהדיפרנציאל המרכזי בסה"כ מחלק שווה בשווה את המומנט ביציאה מהגיר לסרנים. ז"א שהוא לא ממש דיפרנציאל אלא כמו דיפרנציאל "נעול" - זה נכון? אם כן, לאחר מכן תפקידו של כל דיפרנציאל סרן כשמו כן הוא לפצות על ההפרשים במהירויות הקוויות (שיכולות לנבוע מסיבוב או מצמיגים בקוטר שונה וכו' )של הגלגלים ואם הוא מתפקד כמו שצריך אז למה שתחזור אנרגיה לגיר?
2) כיוון שאנחנו לא נוסעים בתנאי מעבדה אפשר להניח שגם אם נרכיב 4 צמיגים שווים אחרי כמה זמן יהיו הבדלים ביניהם. ואם ככה האם באמת הרכב בעל 3 הדיפרנציאלים כ"כ רגיש - לא מסתדר לי. אם יש הפרשי מומנטים כ"כ גבוהים נראה לי יותר שהצמיגים "יתבלו" על הכביש מאשר שהטענה שהגיר יספוג את ההפרש?
אשמח להסברים
תודה
ניר
-
תגובה להודעה: נעילות דיפרנציאל - שאלות נוספות
ציטוט:
נכתב במקור על ידי
מדברי
לאור הדיון המעניין שאלות נוספות לשמיל ונדב:
1) אני הבנתי שהדיפרנציאל המרכזי בסה"כ מחלק שווה בשווה את המומנט ביציאה מהגיר לסרנים. ז"א שהוא לא ממש דיפרנציאל אלא כמו דיפרנציאל "נעול" - זה נכון?
[B]לא ברורה לי כוונתך.[/B]
אם כן, לאחר מכן תפקידו של כל דיפרנציאל סרן כשמו כן הוא לפצות על ההפרשים במהירויות הקוויות (שיכולות לנבוע מסיבוב או מצמיגים בקוטר שונה וכו' )של הגלגלים ואם הוא מתפקד כמו שצריך אז למה שתחזור אנרגיה לגיר? דיברתי על דיפ' מרכזי נעול, קרי - אין יכולת שינוי ופיצוי. בד'יפ לא נעול אין בעייה.
2) כיוון שאנחנו לא נוסעים בתנאי מעבדה אפשר להניח שגם אם נרכיב 4 צמיגים שווים אחרי כמה זמן יהיו הבדלים ביניהם. ואם ככה האם באמת הרכב בעל 3 הדיפרנציאלים כ"כ רגיש - לא מסתדר לי. אם יש הפרשי מומנטים כ"כ גבוהים נראה לי יותר שהצמיגים "יתבלו" על הכביש מאשר שהטענה שהגיר יספוג את ההפרש? [B]לא הגיר, הדיפ'. בסובארו המדוברת כנראה שהדיפ' הוא חלק אינטרגרלי מהגיר.[/B]
אשמח להסברים
תודה
ניר
ואגב, התבלות של צמיג ספציפי מה-4 תהיה רק במקרים של צמיג בלוי, או גלגל בעל פרופורציות או כיווני זוויות לא תקינים. בכל מקרה של זוויות תקינות - כל הרביעייה מתבלה אחיד סטטיסטית.
-
תגובה להודעה: נעילות דיפרנציאל - שאלות נוספות
עדיין לא מסתדר לי.
אם זה באמת נעול קבוע, אז זה בכלל לא דיפרנציאל ... לדעתי אתה מדבר על רכבי 4X4 שאפשר לנעול להם את הדיפרנציאל המרכזי (אפילו בטריוס ...), אבל לא על נעול קבוע.
שמיל לדעתי אתה טועה גם לגבי פער המהירויות, אבל כדי לא לזבל את השרשור הזה, תנו לי דגם ספציפי (של סובארו או אחר) ואקרא על זה קצת באינטרנט.
נדב.
-
תגובה להודעה: נעילות דיפרנציאל - שאלות נוספות
שמיל, אתה ממש לא בכיוון אלא 180 מעלות מהאמת.
על מנת שרכב יהיה מסוגל לנסוע ב4X4 על הכביש, חייב להיות לו דיפרנציאל אורכי, לא נעול בעת הנסיעה בכביש, וזה בדיוק מה שיש בפראדו/פאג'רו/לנד-רובר/סובארו.
בכל סיבוב, הסרן הקדמי עושה דרך ארוכה יותר מהסרן האחורי. חובה לפצות על כך כשנוסעים על משטח עם אחיזה טובה, כגון אספלט.
-
תגובה להודעה: נעילות דיפרנציאל - שאלות נוספות
ציטוט:
נכתב במקור על ידי
סופת המדבר
עוד שאלה קטנה.. או אי הבנה
ידוע לי שבסוברו B4 וכל הרכבים עם ההנעה כפולה קבועה
אמור ליהיות דרפנציאל מרכזי שיחלק את הכח לכל גלגל מה שמגיע לו
ובניגוד לזה בסוברו אומרים שאם הלך צמיג אחד חייב להרכיב 4 חדשים
כי אם לא הגיר יהרס..
אבל אם יש דרפ' מרכזי אז מה הבעיה להחליף רק צמיג אחד?
על זה אני מדבר, חנן.
ואם טעיתי, מה שיכול לקרות, אז מה כן?
-
תגובה להודעה: נעילות דיפרנציאל - שאלות נוספות
יש שם דיפ' מרכזי. הוא לא נעול. אין בעיה שהוא יפעל לקטעי זמן קצרים, כמו בסיבוב, אבל כשמדובר בהפרשי מהירות קבועים, כמו במקרה של גלגל עם היקף שונה מהאחרים, זה ישחוק בטווח הארוך את המנגנון נגד החלקה שקיים בדיפ'.
-
תגובה להודעה: נעילות דיפרנציאל - שאלות נוספות
אני משתדל לא להגרר לדיון הזה .
מה שחלק מהכותבים חושבים שזה דפרנציאל או שלדעתם חייב להיות חלק כזה .
בתאוריה הם צודקים .
מעשית ברוב כלי הרכב כבר אין דפרנציאל מרכזי ( בחלק מעולם לא היה )
יש כאלה שגם דפרנציאל אחורי כבר לא קיים . ( למרות שהרכב הוא 4X4 )
אין אפשרות להכנס לעומק בהסברים מסובכים כי כל רכב זה עובד אחרת .
הצורך בהחלפת 4 צמיגים מתחייב בגלל שכל צמיג בקוטר שונה ( אחורי קידמי ימני או שמאלי )
יסתובב במהירות שונה . ( אפילו חוסר אויר בגלגל נלקח בחשבון ) .
מהירות שונה גורמת לעבודה של מערכת כל שהיא ( וזה יכול להיות גם דפרנציאל כמו שכולם מכירים ) עבודה מיותרת המשבשת את עבודת מחשב ניהול המערכת או גורמת לבלאי בדפרנציאל .
לכן ההמלצה היא על החלפת 4 צמיגים בו זמנית !!
-
תגובה להודעה: נעילות דיפרנציאל - שאלות נוספות
ציטוט:
נכתב במקור על ידי
איציק - 4X6ZH
מעשית ברוב כלי הרכב כבר אין דפרנציאל מרכזי ( בחלק מעולם לא היה )
יש כאלה שגם דפרנציאל אחורי כבר לא קיים . ( למרות שהרכב הוא 4X4 )
אין אפשרות להכנס לעומק בהסברים מסובכים כי כל רכב זה עובד אחרת .
זרקת (עוד) פצצה...
-
תגובה להודעה: נעילות דיפרנציאל - שאלות נוספות
בויטארה דור ראשון אין בכלל דיפ' מרכזי. יש תיבת העברה רגילה ופשוטה שעובדת בדיוק באותו עיקרון כמו CJ/סופה. הנעה אחורית בכביש, 4X4 "גבוה" או "נמוך" בשטח. אפשר לנסוע ב-4X4 על כביש רטוב/חלקלק, אבל לא מומלץ על כביש יבש.
נדב - תואיל נא להסביר ולהאיר את עינינו למה אתה כל כך בטוח שנעילה נשלטת טובה יותר מאוטומטית, למעט עניין הנוחות בכביש?...
(אני יודע את התשובות, והן לכאן ולכאן. אני נסעתי כמעט 10 שנים עם שתי נעילות אוטומטיות והיום עם נעילה אחורית אוטומטית וקדמית נשלטת-פניאומטית מתוצרת בולסטר שמאד דומה ל-ARB, את התובנות שלי אעלה בקרוב בכתבה מפורטת...)
מדברי - ב-CJ שלך שני דיפרנציאלים בלבד. רוחביים (בסרנים). מומלץ לנעול לפחות את האחורי, ומכיוון שברכב די פשוט וגסמ דובר, אתה יכול בשקט להתקין נעילה אוטומטית "קטנה" פשוטה כמו איזי-לוקר, לוקרייט או נו-סליפ (מעט יקרה יותר). אפשר גם נעילה "גדולה" (שמחליפה את כל הקייס) כמו דטרויט-לוקר, אבל זה כבר יקר עוד יותר, כמעט כמו נעילה נשלטת. נעילה אוטומטית זה מכלול מכני די פשוט שעובד בשיטת "שגר ושכח" - היא עובדת תמיד ואתה לא מוטרד האם ומתי לשלב/לנתק. בנעילה נשלטת יש מלבד מכלול הנעילה גם את מכלול מערכת השליטה בנעילה : מדחס אוויר + צנרת + טבעת אטימה (בנעילה פניאומטית כמו ARB ובולסטר), חיווט חשמלי, מתגים וכו'. יותר מורכבות = סיכוי תיאורטי גדול יותר לתקלות/כשלים.
-
תגובה להודעה: נעילות דיפרנציאל - שאלות נוספות
תודה דרור
כן, אני יודע שאצלי יש רק 2 דיפרנציאלים ותיבת העברה. השאלה שלי מראש הייתה תיאורטית להבנה.
לא ברור לי עדיין אבל למה להחליף 4 גלגלים (לא ב CJ) בסובארו ולא ברורה לי הטענה של שמיל של בלאי אחיד של הגלגלים סטטיסטית. אם בן אדם נוסע לעבודה מדי יום ביומו ויש בדרך יותר פניות ימינה מאשר שמאלה (רוב המחלפים הם ככה) אז בלאי הצמיגים בטוח לא יתפלג בצורה אחידה - דבר שיכול להזיק לדיפרנציאל המרכזי? או הגיר לאורך זמן? זה לא כ"כ ברור לי.
בכל אופן תודה
ניר
-
תגובה להודעה: נעילות דיפרנציאל - שאלות נוספות
ציטוט:
נכתב במקור על ידי
דרור ברלי
בויטארה דור ראשון אין בכלל דיפ' מרכזי. יש תיבת העברה רגילה ופשוטה שעובדת בדיוק באותו עיקרון כמו CJ/סופה. הנעה אחורית בכביש, 4X4 "גבוה" או "נמוך" בשטח. אפשר לנסוע ב-4X4 על כביש רטוב/חלקלק, אבל לא מומלץ על כביש יבש.
נדב - תואיל נא להסביר ולהאיר את עינינו למה אתה כל כך בטוח שנעילה נשלטת טובה יותר מאוטומטית, למעט עניין הנוחות בכביש?...
דרור,
לא אתה כתבת פעם שכמעט התהפכת באיזה מורד טכני כי התקשית בהיגוי בגלל הנעילה הקדמית האוטומטית ?
הבעיה העקרונית עם נעילה אוטומטית (מאלו הנפוצות במחוזותינו לפחות, לא מכיר בהכרח את כל המוצרים), היא שהיא נעולה באופן קבוע, ומשתחררת תחת עומס פיתול - הרי אלו התקתוקים שאנחנו מכירים.
למה בשטח יש פחות תיקתוקים ? כי אחיזת הצמיגים פחותה ולעיתים צמיג יחליק לפני שהנעילה תתקתק.
עכשיו תחשוב כביש רטוב/חלקלק כפי שכתבת: מה יקרה בסיבוב ? מכיוון שיש הפרשי מהירויות בין צידי הדיפרנציאל משהו חייב להחליק. מכיוון שהכביש חלקלק, הרי שההחלקה תהיה בין הצמיג לכביש ואז אתה מאבד אחיזה בצמיג - מסוכן מאוד !!! את בתיאוריה הזו בחנתי הלכה למעשה לפני יותר מ- 20 שנה על הג'יפ הראשון שלי - CJ כאשר עוד הייתי צעיר ולא הכרתי מספיק כיצד עובדות המערכות. הייתי בדרך לים המלח דרך ערד והתחיל לרדת גשם. פחדתי להחליק אז עצרתי ושילבתי לוקרים ו- 4X4 והמשכתי בנסיעה איטית ביותר - פחות מ- 30 קמ"ש. בפיתול החד הראשון מצאתי את עצמי ללא שליטה מחליק באיטיות אל מעקה הבטיחות (למזלי). כאן מדובר כמובן על הפער בין הסרן הקדמי לאחורי אך הדבר דומה גם בין ימין לשמאל. נקודת המפתח היא שמרגע שגלגל איבד אחיזה בכביש חלק יקשה עליו ליצור אחיזה מחודשת והסיכוי להחלקה של כל הרכב גבוה. בתנאים כאלו נעילה אוטומטית יוצרת הרבה החלקות צמיג "קטנות" (במקום התקתוקים שקיימים כשיש אחיזה טובה), ואחת מהן יכולה להפוך להחלקה מסוכנת של כל הרכב ...
לכן, אני מעדיף לנסוע בכביש בלי שום נעילה עם דיפרנציאל שעושה מה שהוא צריך לעשות בכביש, ולהפעיל 4X4 ונעילות ע"פ שיקול דעתי בלבד. (הייתי שמח לדיפרנציאל מרכזי עם נעילה נשלטת כדי לקבל התנהגות כביש טובה יותר, אבל בשביל זה לא אחליף את הויטארה בטרנספורטר סינכרו :rolleyes:)
יש 3 חסרונות לנעילות הנשלטות:
1. מחיר
2. צריך להפעיל אותן ידנית, ועדיף בעמידה (אפשר לדון אם זה יתרון או חסרון - לא נכנס לשם)
3. בנעילה אוטומטית אם גלגל באוויר והשני מקבל את כל המומנט, החל מסף מומנט מסויים הנעילה תחליק ותמנע שבר של רכיבים אחרים במערכת ההנעה (גם כאן - ייתרון או חסרון ? תלוי בכיול כנראה ...)
בעיקר משיקולי הבטיחות, אני בעד הנשלטות.
נדב.
-
תגובה להודעה: נעילות דיפרנציאל - שאלות נוספות
ציטוט:
נכתב במקור על ידי
מדברי
תודה דרור
כן, אני יודע שאצלי יש רק 2 דיפרנציאלים ותיבת העברה. השאלה שלי מראש הייתה תיאורטית להבנה.
לא ברור לי עדיין אבל למה להחליף 4 גלגלים (לא ב CJ) בסובארו ולא ברורה לי הטענה של שמיל של בלאי אחיד של הגלגלים סטטיסטית. אם בן אדם נוסע לעבודה מדי יום ביומו ויש בדרך יותר פניות ימינה מאשר שמאלה (רוב המחלפים הם ככה) אז בלאי הצמיגים בטוח לא יתפלג בצורה אחידה - דבר שיכול להזיק לדיפרנציאל המרכזי? או הגיר לאורך זמן? זה לא כ"כ ברור לי.
שום בעיה. כעיקרון - במכונית כביש בעלת הנעה 4WD שננהגת בצורה נורמלית ולחץ האוויר בכל הצמיגים תקין, הבלאי של כל ארבעת הצמיגים יהיה אחיד פחות או יותר. אני לא רואה סיבה לבלאי חריג של צמיג אחד בלבד למעט מקרים של פגם כלשהו בצמיג או נסיעה בלחץ אוויר גבוה/נמוך מדי באותו צמיג או כל סוג אחר של שימוש שגוי שאני קורא לו הזנחה. בדיוק כמו שחנן הסביר - שלושת הדיפ'ים יודעים לספוג את ההפרשים הקלים האלה בזמן פניה. שים לב שגם בפנייה הדוקה יחסית בכביש, זוויות הגלגלים והפרשי המהירויות ביניהם אינם כה משמעותיים, בוודאי משמעותיים הרבה פחות מאשר נסיעה רצופה בקו ישר עם צמיגים בקוטר שונה בגלל בלאי חריג באחד מהם... כי בינינו - גם בכביש מאוד מפותל, 99.9% מהזמן הרכב נוסע בעיקר ישר.
בשטח המציאות שונה כמובן - בשל שכיחות התרחיש של גלגל מחליק, קל מאוד לגרום לנזק רציני מאוד לדיפ' מרכזי. שים לב שרוב יצרני רכבי השטח שמציידים את הכלים שלהם בדיפ' מרכזי ננעל, דורשים מהנהג לנעול את הדיפ' המרכזי בכל ירידה מהאספלט. בכלים שאין להם נעילה לדיפ' המרכזי כמו דיסקברי TD5 בחלק מדגמיו, יש בדרך כלל מערכת בקרת אחיזה שמדמה "נעילה" של הדיפ'ים הרוחביים שבסרנים, ומקטינה למינימום את סחרור הגלגלים.
בכל אופן תודה
ניר
...
-
תגובה להודעה: נעילות דיפרנציאל - שאלות נוספות
-
תגובה להודעה: נעילות דיפרנציאל - שאלות נוספות
מלבד מחיר גבוה יותר - אני מוצא בנעילות נשלטות עוד חסרונות.
1. מורכבות טכנית: ריבוי חלקים ומכלולים = סיכוי תיאורטי גדול יותר לתקלות. נעילה נשלטת יכולה לרבוץ בתוך הסרן במשך חודשים ארוכים ללא שימוש, וברגע האמת תגלה שקצר חשמלי/דליפת אוויר/פגם או פגיעה כלשהי בצנרת האוויר/נתק כלשהו בחיווטים לא מאפשרים לה לפעול כיאות או לפעול בכלל. הפיתרון - להפעיל את הנעילה מדי פעם. פעם בשבוע זה טוב. מי עושה זאת?
2. מתי לנעול? מתי לנתק? נעילה אוטומטית חוסכת לך התלבטויות. היא תמיד שם ותמיד עובדת, ואפילו מאפשרת לך היגוי. נעילה נשלטת - שכחת לשלב? אתה עלול למצוא את עצמך במצב לא נעים. שכחת לנתק בזמן? כנ"ל. אתה אפילו עלול לשבור ציריה או צלב.
3. אמינות ותחזוקה. נעילה אוטומטית לא דורשת כל סוג של תחזוקה. נעילה נשלטת תדרוש לפחות החלפת טבעת אטימה פעם בתקופה.
בטיחות - כעיקרון אתה צודק, אם כי בדגמי רכבי שטח מסוימים, במיוחד אלה שנחשבים ל"טהורים" כמו CJ, סופה, סמוראי, טנדרים מסוימים וכו', התנהגות הכביש כה גרועה בבסיסה, שאפילו מטורלל כמוני לא רוצה להיכנס במהירות לסיבוב רטוב גם עם דיפ'ים פתוחים למהדרין... שים לב שאנחנו מדברים רק על נעילה אחורית, כי לנעילה קדמית אוטומטית, אין שום השפעה על ההיגוי בנסיעה על כביש במצב 4X2, על אחת כמה וכמה בכלים עם נועלי טבור ידניים שממילא מנותקים בכביש.
אני עומד על דעתי שבנהיגה ממש לא איטית בהכרח אבל מאוד "מתוכננת" וזורמת, אין בשום מצב שום בעיה עם נעילה אוטומטית וגם עם שתיים. גם ברטוב, וזה מנסיון אישי שלי. אבל אני בפירוש לא ממליץ לאף אחד להתייחס לזה כתורה מסיני, כי כל אחד נוהג אחרת. התרחיש ה"כבישי" היחיד שבו אני מוצא את הנעילות האוטומטיות כמסוכנות באמת - כביש מכוסה בקרח. כמה יש לנו מזה?.....
בטיחות בשטח - תופעת ה"סרטן" שאני תיארתי אינה בעייה של היגוי, אלא נטייתו של רכב בעל דיפ'ים נעולים לנסוע לא רק קדימה/אחורה אלא גם קצת הצידה במצב של שפ"צ. אבל כדי שזה יקרה בפועל אתה צריך להיקלע לשפ"צ בזוית חדה מאוד ולאורך מטרים רבים של נסיעה. אפילו בשפ"צים חריפים אך נקודתיים כמו במרזבה או בחמרן לדוגמה - לא תרגיש שום בעיה. באותו קטע ספציפי שאני נסעתי בו בבקעת הירדן, של שפ"צ חריף לאורך מעל 100 מטרים? אכן בעיה, וגם היא ניתנל פיתרון בצורת בחירת קו התקדמות מעט שונה - חריגה מהשביל ובחירת נתיב תלול יותר אך לפחות ישר קדימה ולא באלכסון. עם נעילה נשלטת אין לך בעיה - אתה מנתק. אם זכרת לנתק... כי אם לא, אתה בבעייה קשה יותר מאשר עם נעילה אוטומטית שיודעת לרצ'ט קצת בזמן היגוי... לא לחינם אני ממליץ לאלה שמעדיפים נשלטת, להתקין סוג של התראה קולית כמו זמזם שיזכיר לנהג שהנעילה הנשלטת שלו נעולה. ולא - התאורה המצחיקה של המתגים ממש לא מספיקה, בטח לא באור יום חזק כמו אצלנו.
נוחות - תקתוקים/צרצורים/רעשים למיניהם הם חלק מהרפרטואר של CJ/סופה וכו' גם עם דיפ'ים פתוחים, והתיקתוק שמשמיעה הנעילה לא באמת מפריע. ב-SUV שקט ומעודן התקתוקים של לוקרייט או ה"בום" התקופתי בדטרויט-לוקר מהדגם הישן אחת לשבועיים שלושה הם באמת לא תמיד לעניין. בעיה אחרת של נעילה אוטומטית היא במעלות/מורדות מפותלים מאוד, היכן שתמצא שקוטר הסיבוב גדל משמעותית ומחייב אותך לעיתים לתמרוני קדימה/אחורה. זה קורה בדרך כלל עם נעילה קדמית אוטומטית, אין בזה סכנה, סתם מטרד קל שמחייב אותך לתכנן מראש רדיוס פנייה רחב ככל שתוכל.
ברכב זול כמו CJ סופה או סמוראי, אפילו ויטארה ישנה, נראה לי קצת מיותר להשקיע 50% מערך הרכב בנעילות נשלטות + פוטנציאל התקלות התיאורטי, אם אפשר לקבל את אותו אפקט תמורת 500$-1000$ שעולות שתי נעילות אוטומטיות.
-
תגובה להודעה: נעילות דיפרנציאל - שאלות נוספות
ציטוט:
נכתב במקור על ידי
נדב42
אני לא יודע למה אתה קורה "דומה", אבל תחשוב מה קורה כשאתה נכנס/יוצא מחנייה במקביל למדרכה - האם באמת המהירויות/מרחקים דומים ? זה הרבה יותר משמעותי מאשר סנטימטר בהיקף ...
לפי מה שאתה אומר, אני יכול לנסוע כל הזמן בכביש במצב 4X4 ...
לא מסתדר לי ...
נדב.
במצב של 4X4 (דיפרנציאל מרכזי נעול או לא קיים) בסיבובים הגלגל האחורי פנימי שעושה את הדרך הקצרה ביותר יפרפר, גם האחורי חיצוני יפרפר אבל פחות, כאשר אתה נמצא בשטח או על אספלט רטוב אין עם זה שום בעיה כי אין הרבה אחיזה וזה לא גורם לנזק, לעומת זאת על אספלט יבש זה לא בריא...
-
תגובה להודעה: נעילות דיפרנציאל - שאלות נוספות
דרור,
אנחנו מגיעים בגישות שונות וכנראה שלא נסכים, וזה לגיטימי.
תופעת ה"סרטן" בהחלט נגרמת כתוצאה מבעייה בהיגוי - הרי מה הקשר בין הנעילה להחלקה הצידה ? - התשובה היא שההחלקה הצידה מתרחשת בכל מקרה אלא שהנהג מפצה ומתקן אותה ע"י תיקון ההיגוי. כשיש נעילה אוטומטית מקדימה התיקון הזה לא עובד טוב ולכן ההחלקה הצידה הולכת וגדלה וקשה יותר להתגבר עליה ...
אני חוויתי החלקה במהירות נמוכה ביותר שברור לי ביותר שנגרמה בגלל החלקה שנגרמה עקב נסיעה במצב 4X4 על כביש רטוב (חזרתי לבדוק אם היה שמן על הכביש או משהו כזה - נאדה). זה שקול לסרן נעול - משהו חייב להחליק ... לכן אין מצב שאני אתקין נעילה אוטומטית
אני מפעיל את הנעילה האחורית פעם בשבועיים-שלושה פשוט כי אני מטייל ואוהב אתגרים. זה מזכיר לי גם לנעול לרגע את הקדמית כדי לשמן את האטם שלה - מנסיון של רענן - הבעלים הקודם של הרכב.
לגבי העלויות, שוב, מאחר ואני רואה בנעילות האוטומטיות סיכון בטיחותי בכביש אז הן לא אופציה עבורי. השאלה (מבחינתי) היא לא כמה שוות לך הנעילות אלא כמה שווים לך החיים שלך ...
בכל מקרה, אני קניתי את הרכב עם הנעילות, כך שלא שילמתי עבורן מחיר מלא של נעילות חדשות (כמובן ששילמתי הרבה מעל מחיר המחירון - היו תוספות נוספות ויקרות).
חוצמזה, הרבה פעמים (כשזה לא מסוכן) אני מעדיף לנסות לעבור מכשולים בלי נעילה, לשיפור המיומנות הנהיגה וההנאה ממנה.
דרך אגב, תיבת ההילוכים אצלך בסופה ידנית או אוטומטית ?
נדב.
-
תגובה להודעה: נעילות דיפרנציאל - שאלות נוספות
ציטוט:
נכתב במקור על ידי
mik_l86
במצב של 4X4 (דיפרנציאל מרכזי נעול או לא קיים) בסיבובים הגלגל האחורי פנימי שעושה את הדרך הקצרה ביותר יפרפר, גם האחורי חיצוני יפרפר אבל פחות, כאשר אתה נמצא בשטח או על אספלט רטוב אין עם זה שום בעיה כי אין הרבה אחיזה וזה לא גורם לנזק, לעומת זאת על אספלט יבש זה לא בריא...
זה לא גורם נזק כל עוד אתה לא עף על מעקה הבטיחות (במקרה הטוב), או במורד התהום (במקרה הרע מאוד).
חשוב לזכור שחוץ מהבלאי לאוטו יש גם אספקט בטיחותי. זה לא צחוק. גלגל "מפרפר" זו החלקה לכל דבר. תוסיף לזה סיבוב בכביש רטוב ו... לי היה מזל לפני 20 שנה שהיה מעקה בטיחות אחרת הייתי צונח לתהום בסמוך לכביש ערד-ים המלח, מנסיעה זהירה במהירות 30 קמ"ש. רוצה לנסות ?