לא יכול להכניס כאן תמונות, אז לפחות הפניה ללינק של ג'יפטריפ :roll:
מה דעתכם?
רוצה לשמוע דיעות, הערות, הארות וסתם כל מיני ח'ארות.... :P
Printable View
לא יכול להכניס כאן תמונות, אז לפחות הפניה ללינק של ג'יפטריפ :roll:
מה דעתכם?
רוצה לשמוע דיעות, הערות, הארות וסתם כל מיני ח'ארות.... :P
סליחה. הנה הלינק
http://www.jeeptrip.com/page.aspx?di...mp;item=533489
מעניין ביותר.
אין לי משהו חכם מדי להגיד, יש הרבה מאד דברים לשאול עליהם - אבל אני חמור שמזהה חצי עבודה כשהוא רואה אותה... :lol: הייתי רוצה לדעת יותר מה שיש לך להגיד, איך זה הולך להראות, מה היתה ההשראה כאן - הכלי היחיד שאני מכיר שבנויי די דומה הוא הRhino RTV, מנוע הונדה נטול טרנספר - אותה תצורה כמו שלך - סרנים פורד 9 אינץ' ו4 לינק סימטרים משני הצדדים:
http://www.rhino-offroad.com
http://www.rhino-offroad.com/files/pics/823708850.JPG
התצורה אכן דומה, אבל הראש הישראלי הלך רחוק יותר:
צמיגים גדולים יותר, מפסק גלגלים רחב יותר משמעותית.
בסיס גלגלים גדול יותר, יותר כוח.., Clearnce יותר גבוה.
אך באיזו תצורת מתלים בחרת הפעם?
קפיץ משולב בולם? או קפיצי עלים לרוחב כמו באבטיפוס הקודם?
ההיגוי בריינו נעשה הידראולית, גם פה נראה את אותה תצורה?
והיכן ימוקם מושב הנהג?
ח"ח על הקצב המהיר!!
ובכן, חוץ מתצורת ה"אין טרנספר" עם מנוע הנעה קדמית המונח לאורך הרכב, אין כאן שום דבר דומה. ראשית, הריינו הזה גבוה בטירוף, והוא נראה כמו אוטובוס קומתיים. הנהג(דרך אגב, איך הוא בכלל נכנס לרכב????) יושב הרבה מעל המנוע וגם כל המתלים נמצאים מתחת לשילדה , כמו גם הסרנים, מה שאמור להוות בעיה רצינית מבחינת מרכז הכובד והיציבות.
ההשראה לרכב שאני בונה באה מהראש החולני שלי, והיא קבלה ביטוי ראשון עם הראשן, ממנו אני מאד מרוצה ככלי נסיוני. את הריינו לא ראיתי עד לאחר שסיימתי את הראשן, ושמחתי לראות שאני לא המטורף היחיד שחשב על הרעיון.
להבדיל מהריינו, מה שאני עושה ניתן להגדרה כשילדת עריסה - הכל יושב בתוך העריסה באותו הגובה, נהג ליד המנוע באותו מישור, עם כל המכלולים בפנים - ברקסים, היגוי(הידראולי מלא כמובן), וכו'.
הדבר היחיד שנמצא בחוץ, ובאותו הגובה של תחתית השילדה, הוא מערכת המתלים וגלי ההינע. לכן, מתקבלת צורה של עריסה שממנה יוצאים מוטות ה 4 לינק והדרייבשפטים, באותו הגובה ובקו ישר, כאשר ניתן להגביה או להנמיך את העריסה באמצעות הבולמים המתכווננים = coil over.
הגישה שונה לגמרי והתכנון אחר. הריינו הוא יותר רכב טיול וכיף ואילו ההונדה שלי(איך נקרא לה?) צריכה להיות אמנם רכב להשתוללות וכיף, אבל חייבת להיות גם מוכשרת להתחרות בראלי, במסלולים מהירים, וגם להצליח בעבירות קשה, שכן גובה הבטן שלה ינוע בין 30 ס"מ
ל - 60 ס"מ בערך, הכל ע"י כוונון בולמי הקפיץ.
ימים יגידו מה יצא מזה, אבל לי זה נראה טוב ואני אופטימי.
באיזה ראלי אתה מתכוון להשתתף ? ראלי רייד ?
דרך אגב, נמרוד, צפיתי בסרטוני הוידיאו של הריינו באתר שלהם.
לדעתי ממש פחד אלוהים לנהוג בו - בנוה מאד עם מרכז כובד בשמיים
ונטיה להתהפכות, קצר מידי, ולטעמי גם מאד מכוער.
מה אתה אומר??
כל ראלי שבו לא תהיה בעיית ניווט קשה - הרכב הוא לנהג בלבד ללא נוסע.ציטוט:
נכתב במקור על ידי אריה פאהן
בסרטים גם ניתן לראות חסרון מאוד ברור של הכלים האלו,
המחסור בהילוך כוח!
חצי לא קשור...
מה עשית עם הסרנים, שלדה וגלגלים של הצפרדע?
ברוך
כדאי שתדבר עם יובל מלמד ותתייחס בבניה לתקנונים החדשים,שלא יווצר מצב שתבנה משהו ותצטרך לשנות אותו כדי להתחרות,
ok
עוד שאלה טיפשית ...
נניח שאתה עוצר את הדריישפט. עכשיו אם אתה בהצלבה ... אז לפי ההבנה שלי אם הסרן לא נעול אין לך בלמים ... לא ?
או שזה תמיד נעול וזאת הנחת בסיס .. ?
מסכים איתך לגבי המכוער, אבל מתי הסתכלת פעם אחרונה במראה, על הצפרדע שלך, שאתה מעיז להעיר הערות כאלו? :lol:ציטוט:
נכתב במקור על ידי הצפרדע
ברצינות --- קודם כל עובדה, הם בונים את הכלים האלו כמה שנים ומוכרים אותם, והכלים גם משתתפים בתחרויות - לא יודע אם בהצלחה, אבל ראיתי תמונות שלהם בסיקורים של תחרויות בP4X4.
מרכז הכובד לא נראה לי גבוה במיוחד. כל המכלולים נמצאים נמוך, בגובה הטבורים+קצת, בדיוק כמו אצלך, נמוך יותר מזה אי אפשר בלי להשאיר מרווח גחון של חצי גלגל. רק הנהג יושב גבוה יחסית (וזה בגלל התעקשות על מתלה קדמי 4 לינק סימטרי. הסטנדרט של באגיז דהיום הם מתלי 4 לינק לא סימטריים, כלומר עם מוט פנהרד ברור) אבל תכלע'ס גובה התחת שלו עדיין יותר נמוך מאשר בג'יפ קונבנציונאלי, שים לב שתחתית המושב בדיוק בגובה קוטר הגלגל. אני מניח שהמיקום הנכון יותר הוא של כל המכלולים וגם כסא הנהג צמוד לרצפה, כשהרצפה בערך בגובה טבורי הגלגלים, בדומה לראשן שלך. ככה זה בכל הmoon-buggies שהשתתלטו על הספורט סופית בשנה האחרונה.
[
למה מכוערים? דווקא די מצא חן בעיני המראה של הכלי.
חוץ מזה, יש באתר שלהם כמה סרטים, כולל אחד על תחרות עבירות.
2 התרשמויות:
1. כנראה שהוא יותר יציב ממה שנראה.
2. כנראה שהוא ממש משקל נוצה, כשהוא נתקע מישהו משך אותו (כמובן עם עזרה מהמנוע).
החסרון שהוא שבתחרות בוץ הנהג/נוסע סופגים את כל הלכלוך כי הם נמצאים בקדמת הרכב.
בסה"כ נראה לי כלי כיפי ביותר.
ברוך, אתה מעורר הרבה סקרנות... מסתבר שיש עוד חברה שמתחרים בצורה רצינית בתצורה נטולת-טרנספר - הנה אחד, Whaley Ebterprises, מון-באגי עם מנוע+גיר של סטורן:
http://whaleyent.com/ipw-web/gallery...0315.sized.jpg
http://whaleyent.com
האם לגיר האוט' שבו תשתמש יש נעילה?
מה הכוונה?
נניח והגלגלים האחורים תקועים חזק והגלגלים הקדמיים חופשיים, זה שיש לך נעילות בסרן הקדמי והאחורי לא יעזור לך מאחר והכוח של המנוע יופנה לגלגלים הקדמיים בלבד.
מה הפתרון לזה?
את הדיפרנציאל שנמצא בתוך מכלול הגיר, שהוא הדיפרנציאל בין הגלגלים הקדמיים ברכב המקורי, מרתכים.ציטוט:
נכתב במקור על ידי lizard
אוקי.
שאלה אחרונה, לבנתיים :-), שלא קשורה באופן הדוק לנושא.
האם בהנעה 2X4 הגלגלים מקבלים, כל גלגל, יוצר כוח מאשר בהנעה 4X4 עם מנוע/גיר/טרנספר דומים?
לדעתי כן אבל אין לי כל סימוכין לעניין.
עדכון תמונות על התקדמות ההונדה 4x4
הערות? הארות? מחשבות? ביקורת? מחמאות.... :P
http://www.jeeptrip.com/page.aspx?di...33489&pg=2
קבל מחמאות והרבה.
נראה מהמם , אהבתי את המתלים ובכלל את כל מה שבנית שם .
כמה זמן זה לקח לך לבינתיים? לבנות דבר כזה?
תודה.ציטוט:
נכתב במקור על ידי UNIX
עד עכשיו כחדשיים - סופ"שים בלבד, בעקר ימי שישי.
אני מקווה שיגמר תוך כחדש עד חודש וחצי.
נראה טוב מאד ברוך. מעניין אותי לראות איך זה מסתדר עד הסוף, בקצב הזה זה באמת לא רחוק.
יש לי לא בדיוק הערות, אלא הרבה מאד שאלות מסקרנות לגבי פרטים ושיקולים, שאני חושב שעדיף לראות בעיניים... אני חושב שהיצירה ראויה לפיצ'ר-שער בג'יפולוג, לא? :D
עניין אחד כללי שכן ראוי לדיון - למה בדיוק אתה מתכוון כשאתה אומר שזה אמור לסוע מהר? זה בכל זאת רוק-באגי, לאיזו מהירות סופית אתה כבר יכול להגיע עם שיטת ההנעה הנוכחית בלי תחום גבוה? ואם זה אמור באמת להיות רכב למהירות, אני חושב שפגושים הם אביזר חיוני, ולו רק כי הם מחויבים אבסולוטית על יד כל תקנון טכני. וכרגע לא ממש השארת מקום לתתי שלדות שיכולות להחזיק פגושים.
תודה רבה :oops:ציטוט:
נכתב במקור על ידי נמרוד
הולך.ציטוט:
נכתב במקור על ידי נמרוד
מתי אתה בא על מנת "לראות בעיניים"???
חישוב קצר:-ציטוט:
נכתב במקור על ידי נמרוד
4.1(יחס העברה בסרן)* 4.1 (יחס העברה בדיפ' של הגיר) * 0.56 (הילוך חמישי)=
=9.4 לאחד.
5000 סל"ד * 60 = 300000 סל"ש.
300000 : 9.4 = 31,915 סיבובים של הגלגל ב - 5000 סל"ד
31,915 * 3.15 מ'(הדרך שעושה גלגל "39.5 בסיבוב אחד) = 100,532 מ' =
= 100.5 קמ"ש.
המנוע הזה עובד עד 7500 סל"ד(ניתוק הצתה) והוא מרגיש נוח גם בעבודה
רצופה של 6000 סל"ד. ב 6000 סל"ד הוא יסע במהירות של -
100.5 קמ"ש : 5000 * 6000 = 120.6 קמ"ש.
זה לא נחשב מהר לנסיעת שטח?? לדעתי מהר מאד.
זה בסה"כ ענין של מסגרות. אני מעריך שאם יהיה צורך בפגושים כאלה או אחרים, אמצא דרך לקמבן את זה.ציטוט:
נכתב במקור על ידי נמרוד
צלצל אלי או שלח ה.פ. ונתאם ביקור והכנת הכתבה(אתה תכתוב.....)
ברוך
אשמח להתלוות לביקור :-)
מלה קטנה על מהירות. אני חושב שנמרוד מתכוון בכלי מהיר לכלי שסוגר 150-200 קמ"ש בשטח.
בדומה לTT/באגים/טארגים של מרוצי הבאחה.
בזמנו שאלתי פה בפורום איזה רכב עדיף למהירויות שטח והתשובה הייתה 2X4.
אני אישית הגעתי למסקנה שתפסתי מרובה לא תפסתי, לכן אני יודע שיש לי כרגע לפחות 2 כלי רכב בתכנון. אחד בנייה מ0, הכוונה לרכב עבירויות בוץ שאני חולם עליו כבר המון זמן. השני, אחרי לבטים קשים, הולך להיות חיפושית CLASS 5.
120 קמ"ש בתור מהירות סופית-סופית, לא נחשב מהר. בתחרויות הניווט בארץ מהירויות שיוט של 140-150 קמ"ש לאורך זמן בקטעים מהירים אופייניות, וגם יותר.
כשאתה מדבר על מהירות, הנתון הגס החשוב ביותר בשביל להעריך את הפוטנציאל של הרכב הוא יחס הספק משקל, ואני חושב שהרכב לא נמצא עם יחס טוב במיוחד. ההספק הוא בטח משהו בסביבות 120 כ"ס, והעסק ישקול בסופו של דבר קרוב לטון וחצי (להערכתי המאד גסה, אתה מוזמן לתקן אותי). זה לא יחס טוב.
זה אם בכלל הבנתי נכון ויש כוונה להתחרות עם הרכב.
מנוע 2000 סמ"ק של הונדה אקורד i-vtech עם קמשפט כפול ובערך 160 כ"ס לפני שיפורים.
המבנה חזק מאד ויחסית קל - ישקוך כאשר השילדה תהיה גמורה כ 150 ק"ג לכל היותר.
אלה הדברים שנכתבו על ידי ברוך בשרשור בג'יפטריפ.
שי.
לעניות דעתי אתה טועה, במספר נקודות:-ציטוט:
נכתב במקור על ידי נמרוד
1. מה שקובע כאן הוא בפירוש לא יחס משקל הספק!!!
הרכב ישקול לכל היותר 1350 ק"ג והספקו הנומינאלי ללא שיפורים(ניטרוס, כנראה), הוא כ-160 כ"ס. כלומר יחס משקל הספק של 8.5:1. זה יחס שלא מתאים אולי למכונית מירוץ במסלולי אספלט, אבל בהחלט טוב מאד למהירות בשטח.
ולדוגמא - פראדו או קינג שוקלים בגדול 2 טון עם כ - 180 כ"ס, דהיינו יחס משקל הספק של 11:1. האם כלים אלה לא מגיעים בקלות למהירות של 180 קמ"ש?!?!?
2. יחס הספק משקל חשוב בעיקר לתאוצה ופחות חשוב למהירות סופית. ככל שהיחס טוב יותר, הרכב יגיע למהירותו הסופית מהר יותר. מהירותו הסופית היא פונקציה של נתונים שונים, כאשר היחס משקל הספק הוא רק אחד מהם.
3. מה שמגביל את המהירות הסופית בהונדה הנ"ל, הוא לא יחס משקל/הספק כזה או אחר, אלא פשוט וחד וחלק - יחסי ההעברה. עם יחסי ההעברה של הרכב, שהם נמוכים בגלל הוספת דיפרנציאל נוסף בסרנים, הרכב איננו יכול להגיע למהירות גבוהה יותר בשל הגבלת הסל"ד, ולא משום כל סיבה אחרת!!
4. לתשומת ליבך - הרכב ישקול אותו הדבר(או קצת פחות) מההונדה אקורד, אשר ממנה נלקחו המרכיבים של מנוע/גיר. המהירות הסופית של ההונדה הזאת היא כ -220 קמ"ש, עם אותם נתוני משקל והספק(!!), אבל עם יחסי העברה הרבה יותר גבוהים.
כלומר, רכב אחד עם אותו יחס משקל/הספק יכול להגיע למהירות של 220 קמ"ש, ואילו רכב אחר עם אותו יחס בדיוק, יגיע רק ל 126 קמ"ש.
למה?? התשובה, כאמור לעיל, נעוצה בענין יחסי ההעברה והגבלת הסל"ד
שהם כופים על המנוע.
אלא מה? תן לאקורד ליסוע בשטח יותר ממטר, והיא תעמוד כמו אבן שאין לה הופכין. אבל, תן להונדה 4x4 ליסוע 126 קמ"ש "בלבד" וגם להשתולל בשטח, ותראה מה זה ביצועים.... הוא שנאמר - אי אפשר לאכול את העוגה ולהשאירה שלמה, או אם תרצה - אי אפשר לאחוז את המקל בשני קצותיו, וכו' :lol: וכו' :D וכו' :P
ברוך, כנראה לא הסברתי את עצמי היטב. העליתי שתי נקודות:
1. הברורה מאליה, שהמגבלה שלך ביא בגלל התצורה היחודית ויחסי ההעברה. אבל לא משנה מה הסיבה, אם המהירות הסופית היא 120 קמ"ש, אין לרכב סיכוי להתמודד מול כלים קונבנציונאליים, שעובדתית משייטים במהירויות גבוהות משמעותית במרוצי השטח שמתקימים כיום בישראל. ברור שאני לא מחדש לך שום דבר.
2. העליתי נקודה שנייה של יחס משקל/הספק, תיקנת אותי עם נתונים טובים יותר ממה ששיערתי, שהם באותו התחום של מתחרים כיום -
160 כ"ס על 1350 ק"ג ברכב שלך
180 כ"ס על 1500 ק"ג בסופה אופינית
180-200-220 כ"ס על משהו כמו 1800 ק"ג ל"פורומולה פאג'רו קינג"
וכן הלאה.
זה לא משנה, אבל החשיבות של היחס הזה למהירות הסופית היא נושא מעניין לדיון, ובכלל נקרא לנושא "מהירות טרמינלית בנסיעת שטח, ולמה המשקל כן חשוב"
מהירות סופית של רכב היא משוואה אחת, מאד פשוטה בעקרון - הספק המנוע המירבי (פחות הפסדים פנימיים של מערכת המכונית) = סך ההתנגדויות.
ההתנגדויות הן משני סוגים - התנגדות אוירודינמית, שאינה תלויה במשקל, והיא פונקציה של הצורה ושל המהירות. והתנגדות לגלגול כמו שזה נקרא, שהיא כן פונקציה של המשקל.
ברכב כביש, שנוסע על משטח ישר וחלק, ככל שהמהירות עולה, הרכיב האוירודינמי הופך לדומיננטי. וברכיב הזה, כאמור, המשקל לא נמצא בכלל. למה האוירודינמיקה קובעת? כי ההתנגדות, הגרר האוירודינמי עולה עם המהירות בחזקה שלישית, בעוד שרכיב ההתנגדות לגלגול, או החיכוך הרגיל, עולה עם המהירות בחזקה ראשונה בלבד (בגדול, אני מניח שהחיכוכים לא משתנים מהותית עם המהירות). בכל מקרה, הדומיננטיות של האוירודינמיקה היא עובדה.
מה שונה ברכב מרוץ בשטח? הקרקע לא חלקה ולא ישרה, היא מורכבת מאינסוף עליות וירידות קטנות וגדולות. הגלגלים והרכב כל הזמן עולים ויורדים, עולים ויורדים. האנרגיה ההזאת משולמת כמובן על ידי המנוע. ההתנגדות הזאת היא פונקציה של המשקל, ויותר מזה, היא פונקציה חזקה יותר של המשקל הבלתי מוקפץ (ופה אתה באמת נופל בגדול ברכב עם סרנים חיים). ברכב שטח זו ההתנגדות הדומיננטית, וזה באמת מה שמגביל את המהירות הסופית.
ככל שהשטח יותר ישר וחלק - שואף לאיכות של אספלט סלול למרוצים - האוירודינמיקה שולטת, הצורה היא החשובה יותר מהמשקל.
ככל שהשטח משובש יותר, המשרעות גדלות והתדרים מתקצרים - התנגדות המכאניות שולטות, הצורה לא משנה הרבה, המשקל קריטי וההתכנון מתרכז בדינמיקה של הרכב - בקיצור, המתלים.
לכן דווקא ברכב שטח, יחס משקל הספק כן דומיננטי בקביעת המהירות הסופית, והדגש בבנייה הוא במתלים, ברכב כמערכת דינמית. תסתכל על מכונית מדבר אופינית, כל המכונית היא מערכת מתלים אחת ענקית, עם גלגלים עצומים. החלק היקר ביותר ברכב הוא בולמי הזעזועים. בולמי הזעזועים והקפיצים הם עצומים ביחס לבולמי האספלט המשוכללים ביותר שתמצא בפורמולה אחד, ולא סתם - חלקים ניכרים ביותר מהספק המנוע, עשרות אחוזים ולהערכתי הרוב במקרים קיצוניים, חייבים להפלט לאטמוספירה דרכם. הדגש כמובן הולך ומחריף ככל שהרכב בנוי לשטח משובש יותר.
תסתכל מהצד השני על מכוניות מרוצי מסלול, פורמולה אחת לדוגמא - רוב ההתקדמות ב30-40 השנים האחרונות היא, חד משמעית, בתחום האוירודינמיקה, והמון כסף מושקע בפיתוח הצורה החיצונית של הרכב, אם זה במומחים, באמצעי מחשב, וכמובן במנהרות רוח.
כל כלי הרכב שמתמודדים היום בארץ מוגבלים במהירותם על ידי מערכות המתלים (לא באשמתם, רובם בנויים לפי תקנות FIA והמגבלות שם על מערכות המתלים ועל גודל הגלגלים חמורות). אתה מנסה להכנס עם רכב שהוא מוגבל עוד יותר, בגלל השימוש בסרנים חיים.
כל זה חוץ מבעיית יחסי ההעברה בתצורה שלך, שהיא מגבלה ברורה.
נמרוד קבל ח"ח עצבני ביותר. כל הכבוד.
מה שכתבת מאוד מעשיר :-)
אגב, זה מסביר גם למה סרני IFS אבל אם כך, למה בכל זאת משתמשים בסרנים חיים מאחור?
הכוונה לטראגי וTT.
בבאגי עד כמה שהבנתי אלו זרועות עוקבות.