חשבתי היום על בעיית ההיגויי בסופה, ובייתר דיוק החוסר במירוכז העצמי של ההגה, והנטייה לשוטטות שיכורים חסרת אחריות.
יש מצב שהגלגלים המוגדלים בקוטר, ברוחב ובמשקל מקצינים את התופעה ?
נ.ב
בכל מקרה אני חושב שמדובר ברכב גרוע.
Printable View
חשבתי היום על בעיית ההיגויי בסופה, ובייתר דיוק החוסר במירוכז העצמי של ההגה, והנטייה לשוטטות שיכורים חסרת אחריות.
יש מצב שהגלגלים המוגדלים בקוטר, ברוחב ובמשקל מקצינים את התופעה ?
נ.ב
בכל מקרה אני חושב שמדובר ברכב גרוע.
אין בסופה בעיות היגוי.
בסופה סטנדרטית, קרי לא מוגבהת וצמגים סטנדרטים, אין בעית היגוי.
זה לא פריווט, נכון\ אבל ההגוי בהחלט סביר.
ברגע שמגדלים צמיגים, מגביהים ללא שום מחשבה, הופכים את הסופה ל"חיה" על ידי ספיסרים,
מבטלים מוט פנהרד ועוד ועוד.. מתחילה חגיגה שלמה.
ואז נפתחים כל מיני שרשורים על איזה היגוי זוועתי יש לסופה..
מנסיון, ניתן להגביה, וניתן לנסוע על צמיגים גדולים, אבל זה דורש ידע ונסיון איך לעשות זאת.
ולא ללכת לערגל קפיצים ללא הכרה להרכיב חזרה ולא להבין למה הסופה נכנסת לנתיב השני כל הזמן!
למה ההגבהה משפיעה על ההיגויי ? הסופה שנהגתי עליה היתה אכן די מוגבהת.
כל מה שטוב לשטח לא טוב לכביש וההפך.יותר דינמיקת פיתול,מרכז כובד,משוב גרוע מהכביש להגה,ועוד ועוד ועוד.
ואתה נהגת בסופה שיחסית למשופרות אחרות היא צייתנית למדיי. הייתי מדבר גם על מוט מייצב-אבל זה לא המקום המתאים.
היגוי נורמלי בסופה?
זה מתחיל להישמע כמו ההדחקה של בעלי לנדרובר..
נסעתי הרבה מאד על סופות סטנדרטיות, עם צמיגי 235 וגם כאלו שהגיעו עם 31 מהמפעל.
אף אחת לא התקרבה למה שאפשר לענות ״הגה מתקשר״ ברמה של suv/טנדר יפני ממוצע.
זה גם לא אמור להיות ככה, במיוחד לאור ההגברה הגדולה מאד של ההגה הזה.
כשמתרגלים אפשר לנהוג בצורה די שקופה וכבר לא שמים לב כמה זה מעאפן, ונוהגים ישר למדי, עד שעוברים לרכב אחר..
ההגה בסופה אכן לא מתקשר משהו עם הכביש.
אבל כניראה זה עניין של תאום ציפיות בינך לרכב- זה לא רכב ספורט, זה רכב שטח ספרטני ופרימיטיבי.
חייב להודות שמעולם זה לא הפריע לי.
כמובן שאם מישהו "שיחק" עם הסטאפ ולא דאג לתשומת לב להיגוי- התופעה יכולה להיות בעייתית כמו בכל רכב.
דווקא ההגה של הסמוראי היה תקשורתי, רק ששבר לי את הידיים לסובב אותו :)
אני כבר לא מדבר על תקשורת, גם לא היו ציפיות לכזו.
אני מדבר על תופעה של חוסר מירכוז עצמי, ברמה של אי שמירה על קו-ישר, הגלגלים נוטים בזוית ששולחת את הרכב לטייל מחוץ לנתיב.
כך שנכפה עלי לבצע תיקוני הגה באופן קבוע.
רגע...מה מדחיקים בעלי לנדרובר, דורון ? http://www.city-data.com/forum/membe...nds-smiley.gif
שימי, זוכר את התוכנית לימוד אנגלית עם דר' half-baked? שהיו מצלמים אותו כאילו נוסע ברכב כשברקע מקרינים סרט של תנועה? וכדי להמחיש את התנועה הוא היה משחק עם ההגה ימינה-ושמאלה בתנועות מוגזמות. זאת היתה ההרגשה שלי בפעם הראשונה על סופה- אתה מכוון ימינה והרכב פונה שמאלה.. וההיפך, עיסוק בלתי פוסק להחזיק אותו ישר על הכביש. נראה לי דומה לחוויה שאתה מתאר. כשמתרגלים זה באמת אחרת.
אכן ההגה של הסופה לא בדיוק יציב, וזאת אחרי הגבהה, התאמות, מייצבים, מירכוז ההגה... עדיין קיים חופש של בערך רבע סיבוב
עד לתגובת הגלגלים. שלא לדבר על זה שאחרי 4-5 סיבובים עם הרכב ההגה חוזר להיות לא במרכז ...
ובקיצור, כמו שקודמי אמרו, מתרגלים, לומדים את תגובת ההגה והרכב שלך ומתחילים להינות..
התופעה הזאת מוכרת לי מהסמוראי ,
אחרי הרכבת SPOA הזווית של הדרייבשאפט השנתנה , ניסיון תיקון זווית ע"י המוצר הבא רק בבניה עצמית :
http://lghttp.14077.nexcesscdn.net/8...titled_1_1.png
זה פתר את הבעיה של הדרייבשאפט כמו חלום .
ועכשיו אני מגיע לנושא , זה שינה את הזווית של הKINGPIN וכל ההיגוי התחרבש ... (רכב גבוה , צמיגים גדולים)
בדיוק מה שתיארת שקורה לך בזמן נסיעה זה מה שקרה לי .
סידור זוויות של הKINGPIN פתרו את ההיגוי וההגה חזר להיות מדהים!
אולי ואני מדגיש אולי , זה מה שקורה בסופות אחרי הגבהה וצמיגים גדולים ?
סמי
מה לגבי כיוון פרונט ?
האם מישהוא עושה כזה דבר בסופה ?
אחרי שהוא מטייל איתה גם בשטח טכני קשה עשרות טיולים . אני בטוח שהזוויות משתנות בעקבות המאמצים שפועלים על הצמיגים ועל מערכת ההיגוי .
בדיקה של הבושינגים ?
בדיקה של התפוחים , בולגויינטים ?
בדיקה של האומים שמחזקים את הסקידפלייט ?
צלבי מוט גלגל ההגה ?
מייסבי גלגל ההגה ?
שכחתי משהוא ?
וואלה מצאת חתיכת אנימציה קצרה.. בזיכרון שלי אני זוכר חלק שבו מופיע השחקן עצמו. ניחא, את התופעה הרגשת בעצמך.
עיניין של הרגל
אם אשב היום ליד הגה של אלפא רומיאו יהיה לי מוזר
כשהייתי לאחרונה בפלמה דה מיורקה "השאלתי"ליום אחד את הרכב של בת דודי ונסענו כמה רכבים לטיול באי
לפני הנסיעה קיבלתי שיעור רענון מבעלה
להגיד לךכם משהו?
כבר לא מדבר אלי-צפוף ,לא נוח,נוסע מהר מידי,
אחת מההנאות הגדולות שלי-נהיגה בסופה במהירות של 85 קמ"ש,הרוח מלטפת,הכסאות החדשים ספוגים כל קמט בכביש
לנהוג בסופה ולהרגיש ביואיק
ואין לא בעיות היגוי ולא בטיח
וכן סופי הירוקה לא נמוכה ועם צמיגי 31 על ג'נטים 8-לא אהבתי את ההגה עם בקודמים שהיו מידה 10
והסופה זה הרכב הכי טוב בעולם,למה?
מפני שהיא שלי
דורון,אתה מתבלבל עם זה אולי ?
http://www.youtube.com/watch?v=7w0N-...1&feature=fvwp
מצאתי גם את הגירסא המלאה של נעימת הפתיחה
http://www.youtube.com/watch?v=39gOCSEPLoQ
אולי שכחת פיטמן מונמך. בכלים מוגבהים צריך לתקן את זוית הדראג-לינק.
רק המקטרגים (וגם חלק מבעלי הסופות, על תקן "אם אני לא יודע, אז הכל בסדר. מתרגלים") לעולם לא רוצים לבדוק שכל אלה תקינים.
כשהכל תקין, ההגה של הסופה בסדר גמור (אפילו מעולה בהשוואה להיגוי של CJ), לא משייט, אין לו חופש.
אנשים מגבהים ומאריכים שקלים וקפיצים ללא הכרה ואחר כך מצפים שהכול יהיה כמו המקורי...
בהיגוי סופה (או CJ) יש מספר תופעות שנגרמות על ידי מספר גורמים.
1. אי מירכוז ההגה (ההגה לא חוזר למרכז) נובע מזווית קמבר לא נכונה. בדרך כלל היא משתנה בעקבות הגבהה שלא בוצעה נכון
פתרון, אנסרטים בין העלים לסרן להחזיר את הזווית לקדמותה.
ישנה סיבה נוספת של בולגוינטים תפוסים חזק מדי ולא מאפשרים חזרה של ההגה (התקנה לא נכונה).
גירוז או במקרה קיצון פירוק הבולגוינט והתקנה לפי הספצפקציות.
2. חופש זוותי בהגה. כדי שההגה יגיב צריך להזיז אותו מספר מעלות עד שיש תגובה.
יכול לנבוע מכמה סיבות:
א. עלים ארוכים וגמישים מדי. גורם לכך שכל הסרן יזוז בזמן הזזת הסרן.
ב. שקלים של הקפצים ארוכים מדי ן\או חופש בתותבים של השקלים.
ב. זרוע יצוב של הסרן (דראג לינק) לא קימת או בעלת חופשים גדולים או שבעיקבות הגבהה מוגזמת היא לא אפקטיבית
נדרש הנמכת הזרוע
3. bump steer נובע מכך שזרוע הפיטמן לא מונמכת מספיק.
4 death wobble יכול לנבוע מבולם הגה לא תקין, זרוע לא מספיק מונמכת, קפיצים ארוכים וגמישים מדי ועוד..
אילו ארבעת התופעות המרכזיות.
המסקנה היא שכאשר מגבהים חיבים לדעת את המשמעויות ואיך להתגבר עליהן.
מקרה קלאסי של פוסט טראומה.
מי שגרם לטראומה שיממן את הטיפול בבקשה :)
וכמו בהרבה מקרים של פוסט טראומה, הזכרון מהארוע הטראומטי מוקצן יותר ויותר עד שהאירוע נחקק בזכרון כחמור בהרבה מהתרחיש במציאות.
מילא, מי שטוב לו סופה, או בכלל ג'יפ כלשהו, יסתדר עם המצב או יטרח ויתקן או ישפר לצמצום התופעות שבעינינו הן שוליות. מי שלא טוב לו-ממילא יימנע מנהיגה על כלים כאלה, ובטח שיימנע מלהחזיק אחד, ושום טיפול בחרדה לא יתקן את זה.
קובי
מוני, הכל נכון, רק לקית במעט בילבול במושגים...
מאפייני ההתנהגות של ג'יפ YJ/סופה בתצורה הסטנדרטית מהיצרן הם טובים מאוד. יחסית לרכב שטח בתצורה הזו של שני סרנים חיים וארבעה קפיצי עלים. ה"בעיות" מתחילות כשמתחילים עם השיפורים - הגבהות, גלגלים גדולים וכו', והן הולכות ומחריפות ככל שהג'יפ גבוה יותר ו/או מתגלגל על צמיגים גדולים יותר. רוב בעלי הסופות אוהבים שיפורים, אבל לא ששים להשקיע כסף בכיווני פרונט, שיחזור גיאומטריית ההיגוי המקורית ככל שניתן וכו'. והתוצאה ידועה - רכב לא יציב, משייט, בעל היגוי גרוע.
בכל מקרה, כשאתם משפרים משהו ברכב, כל רכב אגב - זה תמיד יבוא על חשבון משהו אחר. הגדלה משמעותית בהספק מנוע תגרע מאמינותו לאורך זמן. שיפור יכולות השטח פוגם בהתנהגות הכביש. צמיגים גדולים מאוד, הגבהה משמעותית, ריכוך המתלים, ניתוק מוטות מייצבים, ויתור על מוט פנהרד - הג'יפ הופך לגמיש מאוד, בעל מהלך מתלים גדול והנוחות שלו משתפרת מאוד, אבל זה בא על חשבון העלאת מרכז הכובד, פגיעה ביציבות במהירות גבוהה, הארכת מרחקי בלימה, זויות גילגול קיצוניות וכו'. אנחנו כמובן בעד שיפורים, אבל צריכים להיות מודעים להשלכות של כל זה ולנהוג באוטו בהתאם.7
ושימי, זה אליך - מי שרגיל לנהוג כל היום בפרייבטים, במיוחד בעלי מאפייני התנהגות כביש טובים במיוחד כמו הצרפתיות שאתה אוהב, ועולה פתאום על ג'יפ בסגנון הזה ועוד אחד שמשופר מאוד לשטח, צריך להחליף דיסקט במוח. זו נהיגה אחרת. סטנדרטים אחרים. ייעוד שונה.
אם אתם חושבים שההיגוי בסופה משופרת בעייתי, תעשו סיבוב על TJ משופר.
מצורפת סריקה של פיסקה חשובה מאוד מתוך הקטלוג של יצרן שיפורים לג'יפים מפורסם מאוד ובעל מוניטין, מהשורה הראשונה של יצרני ציוד אפטרמרקט לג'יפים.
אפשר לשפוט את זה ככסת"ח, אבל כל מי שנהג קצת בג'יפים משופרים יודע כמה כל זה נכון.
לגבי השורה הראשונה, לא מדוייק.
הגדלה משמעותית בהספק לא תפגע בהכרח באמינות, פשוט כדי להגיע לאמינות בהספק מוגדל יש להשקיע יותר,
אז מי שמודע (הרוב לא) מחליט להמר או להסתפק באמינות מופחתת שהוא עדיין מסוגל לחיות איתה,
ומי שרוצה, יקבל אמינות טובה, אפילו יותר מהמקור במחיר פגיעה בכיס.
שכחת להכניס את משתנה העלות במשוואה הקושרת : הספק, אמינות ומחיר.
לגבי החלק השני,
כמו שכתבתי קודם, נהגתי בטראנו ונהניתי מאוד מהזמן הקצר שהיה ברשותי, אמנם מעבר הנתיב שביצעתי במהירות מעל 100 קמ"ש באיילון הפתיע אותי
לרעה עם זוית גלגול שלא הורגלתי אליה גם בצרפתיה הרכה ביותר, אבל זה היה נסבל ומרגע שהפנמתי שמדובר בחיה אחרת, נהגתי בתוך המגבלות הצרות יותר
בנהיגת כביש אבל עדיין רחבות מספיק לנהיגה חלקה.
בסופה של צביקי, לא נדרשה החלפת דיסקט אלא פירמוט, הפער בינה לבין רכב מודרני שקול לפער בין "עמוק כחול" לחשבונייה.
נהגתי ברכבים גרועים או לא נוחים כמו היילקס ישן, דאצ'יה דלתה, מיצובישי קולט (כנראה ההגה הגרוע ביותר בתולדות המכונית) טלבוט סימקה,
סוסיתא סטיישן שבכל מהמורה בכביש הייתי צריך להמר לאיזה צד האוטו יזרק, אף אחת לא הפחידה אותי כמו הסופה המשוטטת.
זה פשוט כי אתה לא מכיר ולא רגיל לג'יפים.
מעבר נתיב ב-100 קמ"ש זה משהו שאני עושה עם הסופה כעניין של מה בכך ולא מבין על איזה זויות גילגול אתה מדבר? מצד שני, מעברי נתיב כאלה צריכים להיות מתוכננים. לא בהפתעה. פשוט כי עם ג'יפים לא עושים חיתוכי נתיבים מהירים כמ ובפרייבטים. זו נהיגה אחרת, הרבה יותר מתוכננת. בג'יפים וב-SUV על כביש אתה מחשב הרבה מראש מה תעשה, מתי ואיך. שומר מרחקים גדולים יותר, מתאפק הרבה יותר.
זה לא ZX16V שדבוקה לכביש... למרכבים גבוהים וכבדים יש אפקט מטוטלת, הם לא אוהבים העברות משקל חדות. אתה מתייחס לג'יפ כמו לפרייבט וזה יכול להיות מסוכן! נראה לי שצביקי סומך עליך יותר מדי כשהוא נותן לך לנהוג בג'יפ שלו...
ואל תשווה טראנו, כי זה SUV ולא ג'יפ (יסלחו לי כל בעלי הטראנו, יש לכם אחלה SUV שנותן תמורה מצויינת למחירו הזול. אבל עם יד על הלב, לא קניתם את זה כי באמת זה מה שרציתם וחלמתם אלא כי זה מה שהתאים לתקציב ולאילוצים, נכון? אני יודע שנכון). ברור שטראנו מתנהג על הכביש טוב יותר מסופה (או CJ, או TJ, או היילקס, או דיפנדר, או סמוראי, או טויוטה 73, או כל רכב שטח קשוח אחר בעולם עם 2 סרנים חיים) כי הוא רכב כביש-שטח ולא ג'יפ. הוא הרבה יותר מעודן ומרוכך ו"מבויית" מרכב שטח קשוח וטהור.
מצד שני כשמגיעים לשטח קשה באמת, אין לו מה לחפש מול הכלים הקשוחים שמניתי. פשוט לא. לא שאי אפשר, אבל יותר קשה. לפעמים הרבה יותר קשה. הכלי מגיע למעטפת היכולות/מגבלות הרבה יותר מוקדם ומהר, הרבה-הרבה לפני שבהיילקס/סופה/73/CJ/דיפנדר/סמוראי הנהג בכלל מתחיל להיות "עסוק", מוטרד ומרוכז.
לא מכיר את האוטו של צביקי. אני כן יודע שהוא על צמיג גדול מהמקובל וזה משהו שבהחלט משפיע לרעה על ההתנהגות וההיגוי. לא יודע אם הפרונט שלו עבר כיוון ומתי ומה מצב כל החלקים במערכת ההגה שלו (ושוב - המאסה של צמיגי 33 ומעלה פשוט מפרקת את האוטו. צביקי, תבדוק את המוט שבין גלגל ההגה לתיבת ההגה. יש מצב לחופש באחד הצלבים ומכאן לתחושת השיוט שאתה בטח כבר התרגלת אליה ושימי שמגיע מפרייבט נחרד ממנה... )
צביקי יכול לסמוך עלי, נהגתי בקצב איטי יותר משמעותית ממנו,
אני אחראי, כשאני עולה לאוטו שאני לא מכיר ואין לי נסיון, אני נוהג בקצב איטי עד שאני לומד אותו ומתחבר אליו,
לסופה הזו פשוט לא הצלחתי להתחבר, אולי אני צריך סיבוב בסופה סטנדרטית מכויילת נכון כדי להחליט אם זה משהו יוצא דופן או שכולן כאלו.
אם אתה עושה מעברי נתיב פתאומיים ב-100 קמ"ש בג'יפ/SUV, זה אומר שאתה לא בדיוק אחראי גם אם "למדת אותו" במשך חצי שעה או שעה. כנראה יש לך בטחון מאוד מופרז שמקורו ברזומה שלך עם מכוניות כביש מהירות (ואני יודע איך אתה נוהג בסיטרואן ZX ובאיזה מהירויות כי סיפרת לי) אני מאמין שאין לך מספיק נסיון עם בהמות כמו סופה משופרת מאוד ואז תעלולים כאלה כבר באמת יכולים להיות מסוכנים.
כל התאונות המטופשות של ג'יפים בצבא כל שני וחמישי שנגמרות בהרוגים ופצועים מגיעות בדיוק מהמקום הזה - חוסר נסיון עם כלים כאלה, שמתנהגים אחרת לגמרי מפרייבט.
או.קיי, הבנתי שלא הייתי מספיק ברור.
כשאני כותב ביחיד אז אני מתכוון לזה.
כתבתי שביצעתי מעבר נתיב, לא 2 ולא 3, פשוט אחד.
אמנם הזוית גלגול הפתיעה אותי, אבל הפתיעה אותי פעם אחת שלאחרי כבר הבנתי עם מה יש לי עסק.
אני לומד לקח, מפנים ומיישם, אם טעיתי פעם אחת, לא תהיה פעם שניה.
בוולקן שהייתה לי ב 96 נהגתי פעם במהירות גבוהה באיילון עד שהגעתי לקטע שהיה בו שקע בכביש, זה הספיק להרים את החלק האחורי
קצת באוויר, ולהפחיד אותי כהוגן.
במשך שנה שלמה מאז לא העזתי לעבור את ה 120 קמ"ש (ברכב שמטפס ל 200 )
עד שקוששתי מספיק כסף להחלפת הבולמים, הקפיצים והצמיגים בחדשים, קשיחים ונמוכים יותר.