הדיון מעניין.
...
בדו"ח ניסוי, כל ניסוי אמיתי, יש, אחרי ההקדמה וההסברים ופירוט שיטת הניסוי, פרטי הניסוי והציוד, שני פרקים מהותיים נפרדים. אחד נקרא "תוצאות" results ואחד נקרא "מסקנות" conclusions, או פרשנות discussion.
עבור איש השיווק, עבור העיתונאי, וכתוצאה מכך עבור הלקוח ההדיוט, הפרק החשוב הוא המסקנות - "השורה התחתונה".
עבור בעל המקצוע - המהנדס - הפרק החשוב הוא התוצאות, ולעולם לא במנותק מהפרוטוקול - מהפרטים של שיטת הניסוי.
פה יש דוגמא קלאסית של ההבדל בין השניים.
בלי להגיד דבר על פרוטוקול הניסוי והאם הוא נכון או תקין, והאם הוא בוצע נאמנה, התוצאות הן טבלה שאומרת - רכב מרים גלגל ב (בערך, לא מצאתי פירוט מלא וזה מה שדליתי מהסרטון)
טויוטה 37 מייל בשעה
איסוזו 41 מייל בשעה
דודג' 40 מייל בשעה
וכן הלאה....
המסקנות הן הכותרת הצעקנית - "טויוטה היילקס נכשל!!!"
יש דבר שנקרא קריטריון מעבר. הוא זה שמבדיל בין התוצאות, למסקנות. אם הקריטריון היה 36 מייל בשעה, כולם היו עוברים ולא היה סיפור. אם הוא היה 42 מייל בשעה, הכותרת היתה יכולה להיות "כל הטנדרים שנמכרים בשוודיה נכשלים במוס טסט!!!" במגזין בחרו - כן, בחרו - בקריטריון מעבר שהוא לצורך העניין 38 מייל בשעה.
אני מבין את זה לגמרי, אני עוסק יום יום, בניסויים, המון מהם, מורכבים פי כמה, כשהתוצאות הרבה פחות ברורות, כדי להוכיח שהמוצר החדשני שלי בטוח וראוי לשימוש. בחירת קריטריון המעבר הוא עניין כבד ביותר, שמתחבטים בו רבות. בניגוד למה שההדיוטות חושבים, תקנים בדרך כלל לא מגדירים את קריטריוני המעבר, מה נחשב לעובר ולנחשל, אלא את שיטות הניסוי. כל גוף שמבצע ניסוי עושה זאת לצרכיו הוא, וגם אם הניסוי דומה, וגם אם התוצאות המספריות דומות כי הניסויים בוצעו באותה שיטה, המסקנות יכולות להיות שונות לגמרי. למשל:
- היצרן מבצע את הניסוי כדי להוכיח את התכן של טנדר חדש ולהראות שהוא לא מתהפך במהירות מינימלית שהחברה הגדירה עבור המכונית הספציפית או בצורה גלובלית - נניח 35 מייל בשעה.
- יצרן שיפורים מבצע ניסויים כאלו עבור מערכות ההגבהה שלהם וקובעים קריטריון אחר - מן הסתם נמוך יותר - נגיד 30 מייל בשעה, וכל מערכת מתלים שעוברת את הקריטריון הזה מאושרת למכירה. מערכת מתלים שלא תעבור, תהונדס מחדש - הקפיץ או הבולם יוקשחו, למשל, עד שהרכב יעבור, וזה בעצם תהליך הפיתוח.
- מגזין הרכב לא קובע קריטריון בכלל אלא מבצע ניסויים השוואתיים בין הרבה מכוניות כדי לדרג את המכוניות הבולטות לרעה, או לטובה, בקטגוריה שלהם, כשירות לציבור הקוראים שלו.
הלקוח הלא הדיוט, אם אתם בוחרים להיות כזה, צריך להסתכל על המבחן, להגיד תודה למגזין השוודי, ולהגיד לעצמו - אוקי, אני מבין שהטנדר הזה, של טויוטה, כנראה בעל יציבות דינמית פחותה משל האחרים. הוא מרים גלגל ב37 מייל בשעה לעומת 40-42 של המתחרים השונים. עד כמה זה קריטי עבורי? זה בסך הכל עוד שיקול בבחירות הרכב.
שמרו על קשר