אני פחות בקטע של חפירות טכניות אבל מוכן להעיד על עצמי - בכביש בגשום שוטף אני משלב 4X4. בשטח - תמיד 4X4 דיפ מרכזי נעול.
דרור,
אשמח להבהרה:
כל מי שמתחיל לקרוא קצת על דיפרנציאלים מכיר בנקודת המוצא שהמסלול של כל גלגל שונה מהאחרים.
מהסיבה הזאת דיפרנציאל מרכזי נעול יוצר יותר לחץ על כל המכלול (פיתול של השאפט וכו' בגלל הפרש מסלול בין הגלגלים הקדמיים והאחוריים)
עד היום כשאני יורד מהאספלט אני עובר ל- 4X4 אבל אלה עדיין אל מקומות שמצדיקים נעילה.
אם בהמשך ניראה ל שהדרך "מאתגרת" או מורכבת יותר אני נועל את המרכזי. (דרך אגב, כשהוא נעול ואני על "שביל קקל" שומעים לא פעם נקישות ברזל. כאילו משהו שמנסה לשחרר כוח....)
אני טועה בגישה ? בתיאוריה ?
אני פחות בקטע של חפירות טכניות אבל מוכן להעיד על עצמי - בכביש בגשום שוטף אני משלב 4X4. בשטח - תמיד 4X4 דיפ מרכזי נעול.
המכלול הכי חלש בשרשרת הזו הוא הדיפ המרכזי שלך.
הוא קטן ולא מיועד לשטח.
הוא מיועד לווסת מהירויות בין הסרנים בכביש כשאין הבדלי אחיזה חלקה בין הגלגלים/סרנים.
(בכביש המשטח אחיד ומפולס).
בשטח זה שונה, יש כל הזמן החלקות קטנות.
יש חשיבה מוטעית ש״דרך קק״ל״ זו דרך עם אחיזה גבוהה, והמציאות הפוכה.
החצץ המשוחרר על הדרך הכבושה מתנהג כמו גולות.
כשדיפ המרכזי פתוח הוא עובד כל הזמן וחוטף הלמים כמו שדרור תיאר.
כשהוא נעול הוא מבוטל ולא ״מתאמץ״.
כנ״ל בכל הצלבונת קטנה שאתה בכלל לא מרגיש שיש החלקה קצרצרה.
הדיפ המרכזי מרגיש.
לכן,
המצב הכי טוב בשבילו בנסיעה בשטח הוא נעול.
לא צריך להיות קיצוניים ולנעול בשביל נסיעה של 500מ מהכביש לעלאש ביער בדרך מהודקת, אבל אם נכנסת לטיול, נועלים מרכזי.
ההנאה שבאיטיות..
"The view of the Hilux from the back, often seen by others on the trail, rarely seen by anyone on the freeway."
Hary Wagner
כאן אתה כותב שבמצב דיפ' מרכזי נעול משהו אחד.
וכאן כתבת שגם במצב נעול אתה שומע רעש.
קודם כל +1 לדרור, וההמלצה לנעול מרכזי בכל ירידה מאספלט לא רק לטויוטה, אלא לכל רכב עם דיפ' מרכזי שניתן לנעול.
מצב של 4x4 משולב עם דיפ' מרכזי פתוח נועד לכל מיני מצבים כולל נסיעה על אספלט וכו', מאפשר הפרש מהירות בין הסרן הקידמי לסרן האחורי, הוא בעצם דיפרנציאל(הרבה יותר עדין מהדיפ' שנימצא בסרנים), רק שהוא נמצע בתיבת ההעברה במרכז הרכב.
*נסיעה עם דיפ' מרכזי פתוח בשטח גורמת לו לעבוד קשה מאוד
ושוחקת אותו עד כדי גרימת נזק, דיפ' מרכזי לא נעול גורם למערכות הבקרה ברכב כמו TC גם כן לעבוד באופן יותר תכוף ממה שצריך ולשחיקה מוגברת של דיפרנציאלים בסרנים עד כדי שחיקה/טחינה.
הנעילה בעצם מבטלת את הדיפ' המרכזי ומחלקת את הכוח שווה בין הסרנים בעצם כמו ברכב שבלי דיפ' מרכזי כלל כשהוא משולב.
אני ממליץ לך להגיע למי שמבין ויודע לאבחן מה קורה אצלך ברכב, מקווה בשבילך שלא טחנת משהו...
RAM 3500 on "35
דורון, נדב, OPL ודרור,
קודם כל - תודה על ההבהרה לגבי הדיפ' המרכזי.
אף פעם לא חשבתי על המאמץ שלו כשהוא פתוח בשטח. הרבה יותר ברור עכשיו (שבעצם, יותר קל לו להיות נעול...)
לגבי הרכב - אם נטחן משהו ... הוא יתוקן
לא מתרגש. זה מחיר התחביב הזה .......
תודה לכולם וחג שמח![]()
לגבי פג'רו באופן ספציפי. לא לנסוע מהר עם מרכזי נעול. כך הסבירו לי בעלי הנסיון אחרי שכבר קיבלתי את ההוכחה בדמות bk אחד טוטאל לוס.
אסף.
Sent from my Redmi 4X using Tapatalk
"scars are tattoos with better stories"
אין תכנית. חיים. נקודה.
הקמפר - VW TYPE 2 1978 | הטנדר - היילקס 2008
מה ההסבר?
ההנאה שבאיטיות..
"The view of the Hilux from the back, often seen by others on the trail, rarely seen by anyone on the freeway."
Hary Wagner
איבוד אחיזה, החלקה/התהפכות.
במה זה שונה מרכבי שטח אחרים?
ההנאה שבאיטיות..
"The view of the Hilux from the back, often seen by others on the trail, rarely seen by anyone on the freeway."
Hary Wagner
אני יכול להמציא הסבר תיאורטי עם ארבעה מתלים נפרדים, מהלך קצר ומייצבים.
אבל כמו שכתבתי ההסבר הוא מבעלי הנסיון. כלומר אמפירי ולא תיאורטי.
אסף.
Sent from my Redmi 4X using Tapatalk
"scars are tattoos with better stories"
אין תכנית. חיים. נקודה.
הקמפר - VW TYPE 2 1978 | הטנדר - היילקס 2008
שני המקרים שאני מכיר נובעים מנהגים צעירים שעברו השתלמות כזאת או אחרת של נהיגה מתקדמת, וקיבלו לידיים פג'רו. גיל+משהו מדליק שלמדו+רכב עם מרכז גובה גבוה = מקרה לא נעים ע"ח משלם המסים.
אני דווקא לא מתכוון לבעיה הרגילה של נהגים לא מנוסים, כי כאמור את הכיתה קיבלתי מהמנוסים יותר - ואחרי שאני בלי להתנהג בחוליגניות נפלתי.
מאז נוסע בשבילים טובים ומהירים - ספציפית רק בפג'רו - עם מרכזי פתוח.
ושכל אחד יבין מה שהוא רוצה. אגב, רוב ההתהפכויות בשטח קורות מעל מהירות מסויימת. אפשר פשוט לנהוג יותר לאט ואז אין באמת דיון.
אסף.
Sent from my Redmi 4X using Tapatalk
"scars are tattoos with better stories"
אין תכנית. חיים. נקודה.
הקמפר - VW TYPE 2 1978 | הטנדר - היילקס 2008
88 מייל לשעה, כמובן
https://youtu.be/HWoW-vX4HT8
איוניק 5 | ג'יפ CJ-7 1979 | היילקס 2015
היו: ג'יפ XJ צ'רוקי 1994| היילקס 2008| היילקס 1997 | ג'יפ CJ-8 1989 | סמוראי 1988
אין ספק. כשנוסעים לאט בשטח אז רק עם דיפרנציאל מרכזי נעול. אם שביל קק"ל קליל ומהודק ובתנועה מהירה אז ללא נעילת המרכזי. אבל אם אוהבים את הרכב הנוף והשטח אז למה למהר?
בגלל הראש כל הגוף סובל !
ואם כבר נוסעים מהר בשבילים מהירים, אז ברור שרק בהנעה אחורית![]()
שמרו על קשר