ראס ראמן
"האנשים נפזרים לאורך המדרון לגלגל אבנים שאפשר להסיטן, ליישר הדורים במקום שהדבר ניתן להיעשות, לרכך שיפועים בוטים מדי, למלא פחתות ומדרגות. עקבות מלאכתם הרבה כמעט אינן נראות, המדרון חד ופרוע כשהיה. אך בין הכשלון להצלחה עומדת לפעמים רק אבן אחת בדרך. שני נהגים יושבים אל כל מכונית והמולת מנועיהן עולה ומכסה על הכול. הן מתחילות לנוע במורד, בגישוש, ברתיעה כמו תרות את פני הקרקע בטרם תצבנה גלגל. הן חותרות בשיפוע, כמו נעות זו על גבי זו, כמו נישאות בראשי גלים, גל גבוה ממשנהו. האחת זוחלת באלכסון וצרורות־אבנים ניתזים מתחתיה, האחת קופאת על עוֹמדה ורק נהמתה נמשכת, אחת גלגל מגלגליה סובב באוויר, עד שהנהג בתנועה אטית לאין־חקר, מוצא לו אחיזה. האיש היושב אל ההגה מתנודד עם המכונה לפנים ולאחור, וזה היושב בצדו נועץ אצבעות וצפרניים במסעד המושב. רעש המנועים נהפך לצווחה. אחד הצועד אחורנית לפני המכוניות, מאותת בנפנוף זרועות, כמו למנופי ספינות בהורידן משאות בנמל. קריאות עידוד והתראה ורווחה לסירוגין מתערבות בריטון מאוּפק של נאמני־משק הגונחים על השחתה זו של מכונות יקרות, והקומאנדקארים גולשים־גולשים, בכוח מגושם ועיקש ובדייקנות לטוּשה ומעוּדנה של קבוצת מחול."
בנוהל.
תשובה מוערכת (מאד, ויכולה להיות יחידה) תהיה שם ערבי או נ.צ. ב - 12 ספרות של ראשית האירוע.
“סאהל־אל־האוא – מישור הרוחות – שוטף מסביבנו ואנו מתקרבים אל מעבר־רָמון – נקודת הגובה של הסיור. נקודת־גובה גם כפשוטה וגם כמשמעה, פשוטה: 1004 מטרים, המקום הנישא בארץ, אחרי העצמון. משמעה: מעֲבר תלול, שאחת ממטרות המסע היא לנסות לעברוֹ ברכב, ואולי לעשותו פתח לנתיבה של קבע.”
אתה. בטח חיפשת את קו K?
נתן אלתרמן.
שווה לגגגל ולקרוא את התיאור כולו.
נשלח מהנייד
עוד מעט סופ"ש
האמת שאני מבולבל.
התאור מדבר כאילו על מישור הרוחות והירידה למכתש ( מעלה עצמאות?… לא הגיוני) אבל תאור הגבעות השחורות מתיחס , כך נראה, היטב למה שרואים במכתש עצמו….
מאידך, הגובה ועוד פרטים כמו גם חיבתו של החידונאי לארכיאולוגיה, מתאימה לאזור הר רומם וקו K
שלושה ימים דרומה. נ. אלתרמן
https://benyehuda.org/read/13136
נאקב א-סהלי
איוניק 5 | ג'יפ CJ-7 1979 | היילקס 2015
היו: ג'יפ XJ צ'רוקי 1994| היילקס 2008| היילקס 1997 | ג'יפ CJ-8 1989 | סמוראי 1988
ההגיון אומר שמדובר איפשהו במרכז המכתש, בערך באזור של מיצפה
כי אחרת לא הייתה התלבטות והיו מעדיפים להקיף את המכתש.
גם כשלוקחים בחשבון שהמעבר הכי בולט שנראה בעין בצד השני הוא מפער פיטם.
אם יוצאים מנקודת הנחה שלא הייתה קיימת שום דרך נוחה לרכבים אז ניחוש שלי
(למרות שלא מתאים מבחינת הגובה):
הכי הגיוני היה לרדת באזור שנקרא היום מעלה ברוש.
נ.ב. תודה רבה! לא הכרתי את הקטע המופלא הזה של אלתרמן.
אז זה המקום גם לקשר לשרשור הקודם והמרתק על תוואי מבצע עובדה http://www.jeepolog.com/forums/showt...91%D7%93%D7%94
התוואי אכן עובר ממערב למכתש דרך מעלה (מורד) מאוד של ימינו.
בחידה הנוכחית מדובר על אחד ממסעות ההכנה שכנראה עבר במעלה (מורד) רמון, "המעלה הנח" כפי שכונה ע"י הבדואים נקב א-סהלי (צריך לזכור שבימים ההם עדיין לא היה מעלה-העצמאות, ציר הנפט (מחמל) או מעלה נח של ימינו ולכן כנראה הציר של מעלה רמון היה הברירה הנוחה ביותר לרדת ולעלות מהמכתש (ברגל / עם גמלים)...).
נשלח מהנייד
עוד מעט סופ"ש
אין קשר למבצע עובדה. הרשימה העיתונאית "שלושה ימים דרומה" פורסמה בעתון דבר ב1950, שנתיים אחרי קום המדינה. זה בעצם... טיול ג'יפים! בעבירות קשה, שהזמינו אליו את דני קושמרו של הימים ההם בשביל יחסי ציבור.
אני מכיר אותה מאסופה בשם "ספר הנגב" בעריכת מנחם ואפרים תלמי.
הנה עוד פנינה מאותו מקור. מי מזהה?
איוניק 5 | ג'יפ CJ-7 1979 | היילקס 2015
היו: ג'יפ XJ צ'רוקי 1994| היילקס 2008| היילקס 1997 | ג'יפ CJ-8 1989 | סמוראי 1988
אני מעוניין להבין איך מהרמז אפשר היה להבין שמדובר במעלה רמון?
השאלה מכוונת גם לשואל וגם לפותר…
אגב, מבצע עובדה למיטב ידיעתי עקף את המכתש מדרום ונתקל בקשיי מזג אוויר בהר רמון
איוניק 5 | ג'יפ CJ-7 1979 | היילקס 2015
היו: ג'יפ XJ צ'רוקי 1994| היילקס 2008| היילקס 1997 | ג'יפ CJ-8 1989 | סמוראי 1988
מעלה רמון הייתה האופציה הכמעט מתבקשת לנתיב, הפשוטה אבל הכי פחות מתאימה לתאור לטעמי.
היא לא התאימה כל כך ולנ.ג שתוארו כמטרה למעבר הרי הוא הר רמון נ.ג 1004.
הגבעות השחורות( המנסרה?) לקחו אותי יותר לאזור המרפסת של מצפה טרום מעלה העצמאות. כידוע המעלה נפרץ כמה שנים מאוחר יותר ולא ממש ידעתי אם היה שם איזה נתיב קדום וקשוח.
נסיונות להעלות מפה טופוגרפית של האזור משנות ה 40-50 העלו חרס.
כבוד על הפתרון וגם על החידה.
ממש אהבתי את הכתבה של אלתרמן עם התאורים היפים שמצליחים לעורר בקורא תחושה כאילו נכח במסע.
תודה!
יקירי:
1. במבט בוחן אפשר לזהות בג'יפ השני את השמשוני על הכנף הימנית בתוך ברוס עץ מרופד בנייר עיתון 'דבר' בגיל שלוש.
2. אתה כמובן טועה. יש קשר הדוק (מאד) בין האירוע המתואר בירידת 'נקב א - סהלי' (מעלה רמון של היום) למבצע 'עובדה'. פעם ארחיב עליו, אבל אני כעת אני עייף, עצל ונרגן.
3. אחרי שיזהו את התמונה השווה שצירפת, נא לעבור לאתגר הבא:
בהצלחה!!!
PW
שמרו על קשר