ма йегт мтреъ мк абм жд дъдфлеъ ... ма дъдфзеъ ..
(בעיקר למהנדסים מביננו), מה הייתם אומרים אם מישהו היה בא ומספר לכם שהכלוב שמותקן ברכב שלו הוא מצינור עם תפר בעובי 2 מ"מ, כלוב כזה יעמוד בבדיקות בטיחות מחמירות? (הכוונה היא לא לבדיקות FIA או משהו בסגנון, אלא בדיקות שיצרני רכב צריכים לעבור).
вом жд сес щълррд етгд.....
димфеп дзгщ щмй: 0544897064
ма йегт мтреъ мк абм жд дъдфлеъ ... ма дъдфзеъ ..
мфй од щарй йегт цйреш ан ъфш жд ма бъчп щм FIA
бмй чщш мъчрй ойшецйн лп ае ма.
арй ма дййъй офзг йеъш огй оцйрешеъ тн ъфш. ан лмеб брей еоъелрп рлеп, деа йлем мдйеъ вн офзйн олеффйн. дзежч щм добрд зщеб йеъш озежч зеош двмн. еббгйчеъ бегчйн аъ добрд.
ддбгм бйп лмеб щм йцшп мбйп лмеб бдъаод мшлб ае лмеб мойшецйн деа ббгйчеъ оцг азг, ебщйиеъ дбрйд (сгшъйъ, доерйъ афйме) оцг щрй.
асу.
"scars are tattoos with better stories"
айп ълрйъ. зййн. рчегд.
дчофш - VW TYPE 2 1978 | диргш - дйймчс 2008
бдощк мгбшй асу - зеош двмн тцое ма аеош щен гбш. йлемд бдзми мбеа гшйщд оожойп дшлб щъбйа мълреп щм обрд дъдфлеъ оамеойрйен. ае озеошйн фмсиййн, ае ошелбйн, ебеегай щдобрд айре зййб мдйеъ брей офшефймйн осейойн, лое цйрешеъ. лйгет мк, олерйеъ ма брейеъ офшефймйн, едп теогеъ бгшйщеъ еббгйчеъ щдевгше мдп. гшйщд дргсйъ аойъйъ ъойг оевгшъ тм йгй бгйчеъ лмщдп щдоецш дсефй аоеш мтоег бдн.
бъзен дойшецйн дтсч щерд. олйееп щогебш ъойг тм абй ийфес, лмйн беггйн, ема сгшеъ йцеш, ма рйъп мдвгйш бгйчеъ дшсрйеъ. емлп дъчп ма брей блмм бцешд щм гшйщд, ама щм офши огейч щовгйш мк од аъд цшйк мбреъ, айжд зеош ефшефйм, еоощ реъп мк ойгеъ щм длмеб (вебд ойрйомй, жейеъ, айфд зййбйн амлсеп, айфд зебд зйжеч, елп дмад) мотщд ъчп щм лмеб дъдфлеъ мойшецйн, дп щм FIA едп ъчрйн аошйчайн, дн ъелрйеъ дргсйеъ лоти омаеъ щощайшеъ мк оти очен мдъайн аеън мцшлйн щм лм шлб сфцйфй.
лщбегч илрй цшйк мащш шлб лжд, лм од щдеа цшйк мтщеъ жд мбгеч жд аъ ддъаод щм дбйцет мълрйъ, еан дбйцет оъайн - аж афщш мзъен тм длмеб. ъжлеш щбтемн дойшецйн, беегай башх, ма дййцшрйн ема дбезрйн оесолйн бщен оебп щм доймд щочебм бтемн дътщййъй.
дъчп дофеши оаг щлемм ойгд шбд щм "ълреп йъш" (Overdesign, ае "аебшчйм" - йеъш бшжм оод щцшйк бъйаешйд) феъш аъ дбтйеъ даме, еоафщш чйен щм шлбй ойшех биезйн бозйш сбйш.
айерйч 5 | в'йф CJ-7 1979 | дйймчс 2015
дйе: в'йф XJ ц'шечй 1994| дйймчс 2008| дйймчс 1997 | в'йф CJ-8 1989 | соешай 1988
1 ъегд тм ъйчеп дитеъ
2 лъбъй щма огебш тм ъчрй FIA
асу ерошег, дщамд (щрщамд бцешд тймвъ еаефйрйъ мй....), мйцшрй шлб йщ ъчрйн млмебйн(бшлбйн щдлмеб овйт лзмч одшлб)? бшлб догебш йщ лмеб оаег бсйсй оцйреш бтебй 2 о"о тн ъфш, орсйерй жд ма йзжйч дъдфлеъ бодйшеъ вбедд ,отрййп аеъй мгтъ майжд зйщебйн йцшп шлб озеййб еан деа ма озеййб аж айжд сев щм зйщеб обйа аеъе мбреъ лмеб лжд?
вом жд сес щълррд етгд.....
димфеп дзгщ щмй: 0544897064
ארז,
השאלה שלך לא קשורה כלל ועיקר לעולם ההנדסה והתכנון, אלא לעולם הכלכלה.
מה שמענין יצרנים, הם שני דברים בלבד -
האחד, איך לשלם כמה שפחות על המוצר = עלות ייצור נמוכה.
השני, איך לשווק ולמכור מוצר בלי שייתבעו אח"כ על מוצר פגום, רשלנות או הפרות של חובות חוקיות כאלו ואחרות.
במאמר מוסגר, אציין שמי שלומד משפטים, נתקל בתחום הנזיקין בסוגיה שלמה של תכנוני יצרן, המגיעה לעיתים ממש לאבסורד. רואים שם במקרה של רכב סדרתי שנתגלתה בו תקלה, למשל במיכל הדלק, איך יצרנים עושים חשבון מה יותר כדאי - לתקן רכב פגום ולהחליף בו את הפריט הפגום, או לשלם את הפיצויים לנפגעים שיהיו אם הרכב לא יתוקן!!
כלומר, חיי אדם לא מופיעים בכלל במשוואה, ומה שמענין הוא מה יעלה פחות = הפיצויים בגין אבדן חיים ונזקי גוף קשים או העלות של תיקון הפגם ברכב.
לכן, אתה יכול לראות פריטים בכלי רכב, כמו למשל הכלוב הנ"ל, שאתה בתור אחד שכבר בונה כלים ומשפר אותם, לא היית יורק לכיוון שלהם.
זאת, אגב, התמיהה שמובעת בשאלה הראשונה שלך - אתה רואה כלוב מחומר דק ועם תפר, חומר שאתה, כמי שמבין מה מחזיק ומה טוב ומה לא, לא היית נוגע בו בכלל.
את הטרופי טראק שלי ואת החרגול, אתה יכול לזרוק מראש הר ולגלגל אותם מטה, והכל יישאר כמעט ללא פגע למטה. אלא מה? יש לכך מחיר, הן בעלות, והן במשקל(=ביצועים).
אצלי, השיקול של בטיחות בא לפני הכל, ולכן אני בונה ככה, במודע.
אצל אחרים, יש שיקולים שקודמים.
אצל יצרני רכב, בטיחות הוא השיקול הראשון בפרסומות אבל האחרון בתקציב.
אילו לא זה היה המצב, לא היו כל יום הרוגים בתאונות דרכים, וזאת עובדה עצובה.
אפשר למכור לנו אלף סיפורים על איזורי ספיגה, על הולם וכל מיני מילים ומונחים פלצניים, אבל השורה התחתונה היא שכלי הרכב שנעים היום בכבישים, עשויים פחים דקים שמתאימים לתקנים של מי שכתב אותם אבל לא לתקנים הדרושים להצלת חיים.
ברוב המקרים, תאונה קשה, שלא הורגת את הנוסעים רק בשל תאוטה חזקה מאד(כזאת שקורעת איברים פנימיים וגורמת למוות אפילו אם הגוף נראה שלם חיצונית), אלא בשל פגיעה פיזית, לא היתה הורגת את הנוסעים אילו כלי הרכב היו בנויים כמו שרכבי מירוץ בנויים. נ ק ו ד ה.
לכן, אל תתפלא על שום דבר שאתה רואה ברכב מיצור סדרתי - הכל ייתכן, כולל זבל שאתה היית מעיף אותו לעזאזל בשניה בסדנא שלך. מה שבטוח, הוא שמה שאתה רואה, עומד בשני הקריטריונים שציינתי לעיל, של עלות "ראויה" ושל כיסוי תחת.
שבוע טוב.
длм щиейеъ
אני לא מכיר הרבה רכבים שמגיעים עם כלוב התהפכות מקורי. אני מניח שאתה מדבר או על איזשהו רכב צבאי, ואז הדרישות הוגדרו על ידי הלקוח (מהנדסים של חיל חימוש של איזה צבא שלא יהיה), או שאתה מדבר על רנגלר JK שמגיע עם כלוב התהפכות מקורי מתחת לחפוי פיברגלאס.
אם מדובר על ייצרן רציני, אז תהיה בטוח שהכלוב הזה עמד בדיוק בבדיקות שהוגדרו לו. לכל תכנון תמיד יש רשימה של דרישות והבדיקות שמוכיחות אותן, כחלק מתהליך בקרת האיכות הכולל של המפעל.
וכאמור, אל תשווה לתקנים של עולם המירוצים, הם מגדירים כלובים הרבה, הרבה יותר חזקים כאמור.
айерйч 5 | в'йф CJ-7 1979 | дйймчс 2015
дйе: в'йф XJ ц'шечй 1994| дйймчс 2008| дйймчс 1997 | в'йф CJ-8 1989 | соешай 1988
рошег ,арй огбш тм дJK.
вом жд сес щълррд етгд.....
димфеп дзгщ щмй: 0544897064
бшек, лмеб дъдфлеъ щм шлб ойшех бмй чсгд ебмй шйъен ома щм дрест деа чимрй. аъд шеад аъ тцок, аъ ащък, рестйн лм дйен тн чсгд тм дшащ ешъеойн 5 рчегеъ? ма ршад мй.
аъд рзшх огй едаоъ, бмй йеъш огй чщш мгйеп.
айерйч 5 | в'йф CJ-7 1979 | дйймчс 2015
дйе: в'йф XJ ц'шечй 1994| дйймчс 2008| дйймчс 1997 | в'йф CJ-8 1989 | соешай 1988
ניחשתי שאתה מדבר על הרנגלר. אז שוב, אל תשווה את הכלוב בJK לכלוב שנבנה בסדנא. הכלוב הזה הוא לא תחליף לכלוב התהפכות מלא. הוא תחליף לגג פח קשיח של רכב רגיל, הוא נועד לתת את אותה רמת הגנה, פחות או יותר, כמו בכל מכונית פרטית או רכב SUV. קריא, הוא נועד לקרוס והוא לא ישרוד שלם בהתהפכויות! אבל הנוסעים, החגורים בחגורות רגילות וללא קסדות, יצאו בצורה סבירה. בניגוד למה שברוך חושב - תאונות דרכים שבהם נהרגים אנשים, הן לא התהפכויות עצמיות, בוודאי שלא נפילות מצוקים, אלא תאונות שבהן מעורב יותר מכלי רכב אחד, חזיתיות. בכזה רכב, הריתום המלא של רכב מירוץ לא יעזור ואף יזיק. להקצין - אם להתנגש חזיתית בקיר במהירות של 100 קמ"ש פלוס, ברוך אתה לא תצא חי מהטרופי טראק שלך. היא אולי תהיה שלמה יותר מאשר נניח פורד פוקוס, אבל הגוף שלך יהיה מפורק מבפנים, כי כל התאוטה כולה תעבור ישירות לאיברים הפנימיים שלך. (אגב, על פי מחקרים, מה שהורג נהגי מירוצים הוא סוג של דימום בצוואר כתוצאה משבירת מפרקת, בדיוק מה שמוצרים בסגנון HANS device פותרים. אם הייתי מתחרה אישית כיום, זה הדבר שבו הייתי משקיע את כמה אלפי השקלים הראשונים. אבל זה רק אני, שלא אוהב למות). הנהג בפורד פוקוס, ספג הרבה פחות g, בזכות החגורות, כריות האויר, וקריסת הרכב. לא אומר שהוא יחיה, אבל יש לו סיכוי גבוה יותר מאשר ברכב מירוצי מדבר קשיח לחלוטין. מצד שני, טרופי טראק לא ממש צפוי להתנגש חזיתית בסמיטריילרים. בגלל זה חשוב הבידוד של המסלול ומניעת אפשרות של תנועה נגדית (טעויות ניווט).
מכוניות פורמולה1, CART וכולי, אגב, בהחלט כן מתוכננות לקריסה מבוקרת, כי הן כן בסכנה של כניסה במהירות גבוהה לתוך קירות. זה במקביל להסרה של קירות ונטרול מכשולים במסלולים עצמם, שכבר מזמן הבינו שזה הדבר החשוב ביותר להקטין את מספר ההרוגים במרוצים (ובאותה אנלוגיה, שיפור התשתית של הכבישים הכי חשובה לבטיחות בדרכים היומיומיות).
айерйч 5 | в'йф CJ-7 1979 | дйймчс 2015
дйе: в'йф XJ ц'шечй 1994| дйймчс 2008| дйймчс 1997 | в'йф CJ-8 1989 | соешай 1988
цш мй щеб ма мдслйн айък, рошег, абм айп мй зщч мдъзйм ейлез згщ.
аемй арй рзшх, абм жаъ гшк ддъбиаеъ щмй.
дгбшйн щлъбъй оаг шмбриййн мреща, олйееп щдн осбйшйн бфщиеъ огет ашж шеад од щдеа шеад блмй шлб, ереърйн ъщебд мъойдд щме, доецгчъ оаг.
мвеу дтрйп, елсйен дгйеп(обзйръй), арй шецд мцййп щаъд ма йегт тг лод баоъ арй цегч етг
лод арщйн оощйлйн моеъ ойгй йен блбйщйн бщм лмй шлб ма шаеййн, щдн ъемгд
щм "фщшеъ" лбйлем емаойъе щм гбш лъецад оотшк ма шаей щм щйчемйн лмлмййн.
бщешд дъзъерд, зййбйн мдбйп щд"оецш" длй рфех бтемн лйен тг лгй айрфмцйд,
едлй фзеъ зщеб ерсфш, деа..................................брй агн.
йщ одн лое жбм, дшбд йеъш ойгй блм чрд ойгд(мшбеъ бчрд дойгд щм иебъ длелб щмре),
еайп мзйй агн лм тшк аойъй бълреп щм лм гбш бтемн доегшрй, едлм бърай азг - щощмойн аъ ос дщфъййн дшаей тм д"тшк дтмйеп щм зйй агн" ае тм "чгещъ дзййн".
дбм дбмйн.
абм айк аеошйн ацмре? айщ айщ баоеръе йзйд.
длм щиейеъ
бтйрй дъщебд щм бшек оаег шмеерийъ, арй ма шеад щен сйбд азшъ омбг дсйбд длмлмйъ ан мгевод арзре огбшйн тм длмеб щм дJK мбреъ аеъе лое щдеа рбрд, вн ан тм фй дзйщебйн щдзбшд тщъд длмеб аоеш мдзжйч башет сбйш дшй щлмеб лжд йдйд вбемй бйеъш обзйръ дзежч щме еосфйч ръеп чип азг щйщърд бъаерд блгй щлм дтсч йчшес.
бJK арй йегт щйщ фсй зйжеч бъек дбегй бщбйм длмеб ,абм митой жд шзеч омдйеъ осфч.
вом жд сес щълррд етгд.....
димфеп дзгщ щмй: 0544897064
אני חותם בשתי ידיים על מה שברוך כתב.
שיקולים כלכליים נטו מגדירים ליצרני הרכב מה יותקן במכוניות שלנו. סיפור מיכלי הדלק המתפוצצים כתוצאה מפגיעה מאחור אמיתי לגמרי וקרה בארה"ב יותר מפעם אחת, אני יודע על שני מקרים לפחות (פורד ו-GM) בשנות ה-70 בהם העדיפו יצרנים גדולים לשלם פיצויים לנפגעי תאונות ולא להשקיע בשינוי מיכלי הדלק.
מי שטרח להסיר את הריפוד והדיפון שמסביב לכלוב ברנגלר, רואה זה לא בדיוק כלוב צינורות מהסוג שאנחנו מכירים, אלא קרוב הרבה יותר בתפיסתו לקורות הפח המכופף שמחזיקות את גג הפח במכוניות סגורות רגילות.
זה עדיין טוב יותר מסתם קורות פח מכופפות, ובוודאי טוב יותר ממה שמקבלים כציוד מקורי בכל רכב פתוח אחר. כמו כן, במצבו המקורי, הרכב ממילא לא מיועד להתחרות בשום סוג של תחרות - לא עבירות ולא מהירות. הוא אמור לשמור על מינימום של נוחות ואסטטיקה בתא הנוסעים. דלתות צריכות להיסגר ברכות ובקלות, אסור לכלוב לפגוע במרחב הפנימי, נוסעים אמורים לא לחטוף ממנו בומבות בראש ושאר דרישות של פרקטיות יומיומית שכלוב אמיתי שבנוי נכון לא מסתדר איתן.
וכל זה מעבר לעובדה שכל יצרן מעדיף מסיבות מובנות שהמכונית שלו לא רק תשמור על נוסעיה בתאונה, אלא שגם תהיה בלתי ניתנת לתיקון... אבל זו רק דעתי.
ма терд бфешен
мщамеъ, чещйеъ, тцеъ, ъебреъ, ра мфреъ бд"ф
длмеб бJK теог бъчп осеййн, щк SAE щарй ма желш аъ досфш щме, еойетг молерйеъ. ббгйчд отойсйн тм долерйъ ощчм осеййн, аз"л зебийн бд тн оиеимъ, еаж отойсйн дтосд сиийъ тм фйръ добрд. жд аоеш мгоеъ оцбйн щм дъдфлеъ блбйщ (ае бщиз щайп бе смтйн вгемйн, мощм).
деа лршад ма йтоег ббгйчеъ щм дъчп дозойш оаег щойетг млмебйн щм цо"д, щтм фйе бегчйн, мощм, бзймеъ зйоещ щм цбаеъ осеййойн божшз дъйлеп.
ебшек цегч. лщоъвмд гфчи баеие ртщд оййг зйщеб щм од темд йеъш- мтщеъ шйчем (озйш дъйчеп X осфш олерйеъ) ае мщмн фйцеййн (дсъбшеъ млщм X осфш олерйеъ X озйш дфйцей дооецт). абм бшек вн ма цегч, лй дйцшрйн ощъгмйн мълрп рлеп. дбтйд дйа щма ъойг йеца жем осфйч мййцш аъ дълреп дрлеп.
асу.
"scars are tattoos with better stories"
айп ълрйъ. зййн. рчегд.
дчофш - VW TYPE 2 1978 | диргш - дйймчс 2008
бшек ашж егшеш, аън цегчйн лршад - абм дгйеп дфймесефй тм чгещъ дзййн очеое баеу-иефйч. бфешен дберйн, гбше тм бшжмйн.
ашж, аъд йлем бджореъ мцмн емдтмеъ ъоереъ фшийн щм лмеб JK, тн шйфегйн оефщмйн щйдйд афщш мшаеъ ощде?
айерйч 5 | в'йф CJ-7 1979 | дйймчс 2015
дйе: в'йф XJ ц'шечй 1994| дйймчс 2008| дйймчс 1997 | в'йф CJ-8 1989 | соешай 1988
"scars are tattoos with better stories"
айп ълрйъ. зййн. рчегд.
дчофш - VW TYPE 2 1978 | диргш - дйймчс 2008
зйй агн... бшек - еашж - дан аън дййън оелрйн - ае аън зещбйн щаън йлемйн блмм - мзъен тм жд щдщмгд щбрйън теогъ, еме бзмчйн дшмеериййн одъчп дозойш фзеъ одщрййн щасу фшсн?
бшек, ам ътрд айрсийрчийбйъ. ъъйтх чегн тн иемйгаре дтешк гйп.
айерйч 5 | в'йф CJ-7 1979 | дйймчс 2015
дйе: в'йф XJ ц'шечй 1994| дйймчс 2008| дйймчс 1997 | в'йф CJ-8 1989 | соешай 1988
рошег ,арй ощелрт щма, ежд бсгш воеш бтйрй, доишеъ блмйн даме дн щерйн мзмеийп.
мй айп итреъ мйцшп, шцйъй шч мгтъ ан йщ мдн ъчрйн щдн цшйлйн мтоег бдн еайк бегчйн оеегайн щлмеб лжд алп теог бжд, асу дфрд аъ ъщеоъ мбй мъчрйн.
вом жд сес щълррд етгд.....
димфеп дзгщ щмй: 0544897064
щоше тм чщш