χτιυ ςν δϊπβγεϊ ξωϊπδ
δρξεψΰι δϊαβψ εςζα ΰϊ δαιϊ, δβ'ιξπι ξφΰ με ξωτηδ ηγωδ εΰπηπε πωΰψπε ςμ ΰετπιιν :-)
χτιυ ςν δϊπβγεϊ ξωϊπδ
ϊεγδ
εΰν ΰπι ψεφδ μϊψβν ΰϊ ζδ μ"ιεν ιεν":
δχτιφιν δρθπγψθιν αψλα ωμι (β'ιξπι)- δν τψεβψριαιν μγεβξΰ?
εΰν μΰ- ΰζ αξδ παγμιν χτιφιν ΰμε ξχτιφιν "ψβιμιν" (δαπϊι τιζιχμιϊ ωπϊπβγεϊν χαεςδ...), ΰικ ζδ ξεψβω αλαιω εαωθη- εξι αρετε ωμ ιεν δεΰ "χδμ διςγ" ωμδν? (β'ιτεο ξωτηϊι ωπερς τςν α.. μθιεμ ΰε ωπεςγ μψλαι ϊηψειεϊ?)
ηβ ωξη.
δρξεψΰι δϊαβψ εςζα ΰϊ δαιϊ, δβ'ιξπι ξφΰ με ξωτηδ ηγωδ εΰπηπε πωΰψπε ςμ ΰετπιιν :-)
μξωμ χτιυ ωδαψζμ ωμε αϊηϊιϊ δχτιυ ςαδ ιεϊψ ξδημχ δςμιεο
ζ"ΰ ωδημχ "δγχ ιεϊψ" ωμε ξιεςγ μωιλεη ξδξεψεϊ λξε ΰαπιν χθπεϊ ςμ ωαιμι ςτψ
εδημχ δςαδ ξιεςγ μ"ξλεϊ" ξΰριαιεϊ ιεϊψ
ζδ ΰξεψ μςζεψ μδαιο χιιξιν ςεγ ρεβιν-μξωμ ωδϊλπεο ωμ δχτιυ ψκ αημχε εχωδ αημχε αμι χωψ μςεαι δχτιυ (ιω ωωξιν 2 ρεβι χτιφιν εαιπδν ημχ ηψεθ αΰεχεμεο)
ϊψβιωε ηετωιιν μϊχο ΰεϊι
קודם כל- צריך להבין מה זה קפיץ "לא פרוגרסיבי", קפיץ "רגיל", קפיץ לינארי. קפיץ הוא חלק בעל אופי לינארי. זה אומר שלקפיץ יש קבוע קפיץ, והנוסחה היא כוח=קבוע קפיץ X מהלך. זה נכון לכל קפיץ- הקפיצים שמשמשים במתלי רכב (עלה- רגיל או פרבולי, סליל, מוט פיתול) וקפיצים אחרים (ספירלי, בלוויל וכו' ). למשל, עבור קפיץ שקבוע הקפיץ שלו 100 ק"ג/ס"מ, אם תעמיס עליו 100 ק"ג הוא ישקע ס"מ אחד, אם תעמיס עליו 200 ק"ג הוא ישקע 2 ס"מ ואם תעמיס עליו 1000 ק"ג הוא ישקע 10 ס"מ.
הבעיה מתחילה, כשמדובר במתלי רכב, ברכב בו יש הבדל גדול בעומס על הקפיץ בין מצב עמוס למצב ריק (הבדל גדול הוא ביחס למצב ריק, למשל עבור רכב ששוקל 2000 ק"ג ריק ו3500 ק"ג עמוס). אם קבוע הקפיץ יתאים לנשיאת העומס הגדול, הרכב יהיה מאוד לא נוח במצב ריק. אם הקבוע יתאים לנוחות במצב ריק, הרכב יסגור מתלה במצב עמוס. מה עושים? בונים קפיץ בעל קבוע משתנה עם העומס. קפיץ לא לינארי, פרוגרסיבי. למשל, אם נעמיס עליו 100 ק"ג הוא ישקע ס"מ אחד, אם נעמיס עליו 200 הוא ישקע 1.8 ס"מ, ואם נעמיס עליו 1000 ק"ג, הוא ישקע 500 ק"ג.
איך עושים את זה?
בעלים- עלה עומס. יכול להיות עלה בעל רדיוס ערגול גדול משל השאר, מתחת לחבילה הראשית, שכשהחבילה מתחילה לשקוע, הוא נכנס לפעולה ואז קבוע הקפיץ של החבילה כולה עולה. יכול להיות עלה מעל החבילה הראשית, ומעליו תושבות נוסספות לשלדה, וכאשר העומס גדל והמתלה שוקע, העלה הזה מגיע לתושבות ומצטרף לעבודה.
בקפיצי סליל יש שלוש דרכים- הנפוצה ביותר היא סליל בעל פסיעה משתנה, חלק מהכריכות פתוחות יחסית, חלק צפופות. דרך נוספת מקובלת היא קפיץ בעל קוטר ממוצע (קוטר סליל) משתנה, זה קפיץ סליל ספירלי (ג'יפ TJ ) והדרך האיזוטרית (קיימת במעט מאוד ערכות יעודייות כמו ערכת רוד הול להאמר H1 למשל) היא סליל בעל עוי חוט משתנה, הוא סליל פרבולי.
בהערת אגב לכתוב בתגובה קודמת- שני סלילי וביניהם תותב אוקולון, כפי שמקובל על קוילאוברים- הם לא קפיץ פרוגרסיבי. מדובר בשני סלילים בטור, ויש קבוע קפיץ אקוויולנטי, לינארי, לשניהם יחד (והקבוע הזה, אגב, נמוך מהקבוע של כל אחד מהסלילים לחוד).
אסף.
"scars are tattoos with better stories"
ΰιο ϊλπιϊ. ηιιν. πχεγδ.
δχξτψ - VW TYPE 2 1978 | δθπγψ - διιμχρ 2008
אסף- אם אני מבין נכון מתשובתך: בגיפ'ון כמו ג'ימני, שלא ניתן להעמיס עליו ממילא הרבה, לא יהיה הבדל משמעותי במשקל אם הוא עמוס או ריק, ולכן הפרוגרסיביות של הקפיצים לא תבוא לידי ביטוי? (אני לא מדבר על ביטוי "מעבדתי" אלא על תחושה פרקטית מכיסא הנהג)
השאלה שלי היא כי קראתי על קפיצי TJM לג'מני ורשום שהם פרוגרסיבים
ואגב- חברה מוכרת? הקפיצים הללו נוסו על ג'ימני בהצלחה פה? (הרכב בעיקרו על הכביש אצל הגברת)
δρξεψΰι δϊαβψ εςζα ΰϊ δαιϊ, δβ'ιξπι ξφΰ με ξωτηδ ηγωδ εΰπηπε πωΰψπε ςμ ΰετπιιν :-)
בג'ימני, תתפלא, פרוגרסיביות יכולה לבוא לידי ביטוי. העומס (כמה מאות ק"ג?? ) ביחס למשקל הריק הוא לא קטן, בגלל המשקל הנמוך מראש. ויותר גרוע מזה- המשקל הלא מוקפץ של צמד הסרנים הוא גדול ביחס למשקל המוקפץ (של שאר הרכב) וכאן החלק הרך של הקפיץ הפרוגרסיבי עשוי לבוא לידי ביטוי.
אבל בשורה התחתונה יש דברים יותר משמעותיים בבחירת סט קפיצים + בולמים.
אסף.
"scars are tattoos with better stories"
ΰιο ϊλπιϊ. ηιιν. πχεγδ.
δχξτψ - VW TYPE 2 1978 | δθπγψ - διιμχρ 2008
δρξεψΰι δϊαβψ εςζα ΰϊ δαιϊ, δβ'ιξπι ξφΰ με ξωτηδ ηγωδ εΰπηπε πωΰψπε ςμ ΰετπιιν :-)
"scars are tattoos with better stories"
ΰιο ϊλπιϊ. ηιιν. πχεγδ.
δχξτψ - VW TYPE 2 1978 | δθπγψ - διιμχρ 2008
ΰπι ηεωα "ωδτεΰπθδ" διΰ αϊωεαδ δωπιδ ωμ ΰρσ- ξδ ωηωεα ζδ ζδ δωιπει αΰηεζιν, εδϊηϊ ωμκ...
αχιφεψ, γεεχΰ αψλα χμ δωιχεμ ωμ ξϊμιν μΰ χαεςιν δεΰ ιεϊψ ξωξςεϊι ξΰωψ αψλα λαγ.
(500 χ"β ςμ θψετψ ωμ 1600χ"β ξωξςεϊι τηεϊ ξ 350χ"β ςμ 1000 χ"β β'ιξιπι- εζδ μτπι).
απερσ μχτιφιν τψεβψραιν ωδεραψε ς"ι ΰρσ, ΰτωψ μωχεμ αεμξιν ξϊλεεπιν εδερτϊ λψιεϊ ΰεειψ (ωζδ μξςωδ, ηιζεχ δχτιυ, μτι γψιωδ).
αεμξιν ξϊλεεπιν πεϊπιν ϊξεψδ πδγψϊ μξηιψ - ΰζ πλεο, μτπι ωξςξιριν μθιεμ, φψικ μζλεψ μδχωιη, εωτεψχιν μψλκ. ΰαμ αωαιμ τςεμδ ωμ ηφι γχδ ξχαμιν ωιπει ΰγιψ.
ΰαμ ξςμ μλμ - δχτιυ χεας ΰϊ δωχιςδ ωμ δψλα (αζξο δερτϊ ξωχμ), δωιμεα ωμ χτιυ εαεμν χεας ΰϊ "δϊηεωεϊ". ωιμεα μΰ πλεο ιλεμ μδιεϊ χθμπι (βν ΰν δχτιυ εδαεμν ξΰιλεϊ θεαδ).
αβμμ λμ δωιχεμιν δπ"μ, α GV ωμι, ξΰηεψ ιω ProComp MX6.
λψιεϊ ΰειψ - μΰ πτευ αΰψυ, μγςϊι αςιχψ αβμμ ξηιψ. ΰαμ ξι ωξελο μδϊςρχ ςν ζδ, ιβμδ ςεμν ωμν ωμ πεηεϊ.
ωξψε ςμ χωψ