עוד נקודת מבט על שיפורי מכוניות:
חפשו ברשת את Tune it! safe. יש המון חומר על תוכנית ההסברה הזו של ממשלת גרמניה, ואני לא רואה צורך לצרף את כל הקישורים. תעשו חיפוש.
לפני שבוע וחצי ביקרתי בסדנת BRABUS הגרמנית שנמצאת ליד העיר אסן. בראבוס זה אחד השמות הגדולים ביותר בענף הטיונינג - לא "סדנא" מחתרתית של מטר על מטר בקצה איזור תעשיה מאובק כמו אצלנו... אלא מפעל ענקי. כל דבר עם גלגלים ומנוע יכול לעבור שם (כמובן תמורת חופן של אלפי אירו רבים עד מאוד) טרנספורמציה וקאסטומיזציה למשהו מלהיב לחלוטין... שם בגרמניה, טיונינג זה עסק חוקי ולא מחתרתי, ושם התוודעתי לראשונה לסיפור המעניין של התוכנית הזו.
שיפורי רכב הם חוקיים, ואין קטסטרופת תאונות מטומטמות היסטרית כמו אצלנו (יחסית), אבל למרות זאת, מכיוון שכל תאונה היא מיותרת וחבל על כל מי שנפגע - הרשויות מצאו לנכון לפתוח במבצע הסברה המכוון לקהל היעד העיקרי של טיונינג לסוגיו, שבאופן טבעי הוא גם קהל צעיר - איך לעשות זאת נכון, עם דגש מיוחד על בטיחות. אז פצחו במסע הסברה גדול ורציני, בשיתוף פעולה מלא מצד המשטרה.
אתם מבינים את זה? הולכים איתך ולא נגדך. האמצעי - חינוך והסברה, לא ענישה והטלת טרור.
מה יש להוסיף? לקנא, רק לקנא. לא עושים לך מארבים בכבישים כדי למדוד לך את הצמיגים... לא באים אליך הביתה באישון לילה רק כי יש לך מכונית משופרת ועוד בעקבות הלשנה מלוכלכת, כמו במשטרים אפלים... לא מורידים לך את הרכב מהכביש בגלל צמיג בחתך נמוך או פילטר פתוח או גלגל הגה ספורטיבי או סופית של אגזוז.
מצד שני למען ההגינות יש לציין ששם "ציות לחוק" זה לא מושג אמורפי ובטח לא פחיתות כבוד כמו אצלנו. אתה לא נחשב שם לחנון ופראייר אם אתה שומר על חוקים ומכבד את זולתך. הם לא מקמבנים, ולא מרעישים, ולא זורקים ליכלוך, ולא צועקים ולא משתוללים, כי זה חלק מהאופי ובעיקר תוצאה של החינוך. וכשבנאדם מחונך, מכבד את החוק ומכבד את זולתו, אין שום בעיה כשהוא מסב את המשפחתית התמימה עם 110 כ"ס שלו למפלצת עם 500 כ"ס. כי הכל-הכל-הכל, מה לעשות, מתחיל בחינוך. וכמובן, יש תנאים שמסייעים - שם אפשר להוציא את העצבים והאגרסיות ולמצוץ מהמכונית המשופרת את כל מה שהיא יודעת לתת - על מסלול מסודר, ולא על כביש ציבורי. חושב שאתה שווה משהו מאחורי ההגה? נראה אותך גבר מול השעון בנירבורגרינג, לא ברייסים של ליל שישי על האיילון.
אני מנסה לדמיין את מוחו המוגבל והחלוד של פקידון מושחת במשרד התחבורע שלנו, מנסה להבין איך זה ששם נוסעים יותר מהר, (ובגרמניה גם אין הגבלת מהירות בכביש מהיר), ובכל זאת יש פחות תאונות ופחות הרוגים?... (כאמור, יחסית - ביחס למספר תושבים, ביחס למספר מכוניות, ביחס לקילומטראז' ממוצע, ביחס לכל דבר שתרצו) ואיך זה שאצלנו כל הזמן מגבירים את האכיפה, ורמת הענישה שוברת כל שיא הגיוני, ובכל זאת כל הזמן יש יותר תאונות... וככל שאוכפים יותר, ומענישים יותר, ומטילים יותר טרור וקנסות והגבלות ואיסורים, ככה עמישראל דורס יותר ומפקיר יותר ומתנגש יותר ומתהפך יותר, ובעיקר - הורג ונהרג יותר.... טוב נו, כי פה זה לבאנט, ושם זה אירופה, שם יש ספורט מוטורי לגיטימי ומפותח עוד מסוף המאה ה-19, ללא שום צורך ב"חוק" מיוחד ש"יסדיר אותו" כמו אצלנו... ושם מנהלים את העניינים אנשים שקצת יותר מבינים, והעיקר - הם לא יהודים. הראש שלהם פתוח, והם לא חוטאים בחטא היוהרה כמונו - "העם הנבחר" עאלק, שבאמת ובתמים מאמין בגניוס היהודי ומשוכנע מעבר לכל ספק שהוא החכם שבעמים...
נגיד מה שנגיד. עם נבחר אנחנו בטח לא. אנחנו טובים בעסקנות ובפוליטיקה, אנחנו נהדרים בתככים ובקומבינות, אנחנו מושחתים לעילא ולעילא - אבל אבוי, את הגלגל לא אנחנו המצאנו. לרשויות שלנו באמת אין שום מושג ירוק בתחום הזה. מה שיש להן זה רק כוח להשחית כמעט בלתי מוגבל, והרבה רוע, ואינסוף מוטיבציה להתעלל באזרחים. ובגלל שאנחנו שותקים לנבלות האלה, זה גם מה שיהיה בהמשך. מגיע לנו.
щоше тм чщш