Close
Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 20 of 35
  1. #1
    מנהל אמנון's Avatar
    Join Date
    Mar 2004
    Location
    תחת צל עלי בננה
    Posts
    1,745

    Default מתלה אחורי ונאבות אחוריות לבאגי חד מושבי

    שלום.

    אני נחוש להתחיל את פרוייקט הבאגי שלי הקיץ הזה (חופש הגדול והכל..) ויש לי בעיה עם תכנון החלק האחורי של הבאגי.

    קצת רקע:
    התכנון הכללי של הבאגי עבר שינויים לאין ספור, וכיום הוא עומד כך:
    באגי חד מושבי, שלדה תחתונה מפרופיל RHS מרובע 4 ס"מ צלע, עובי דופן 4 מ"מ. שלדה עליונה (רק הפלטפורמה תבנה מה-RHS, כל השאר שלדת צינורות)
    מצינורות סקדיול 40, 1.25" קוטר, 3.8 מ"מ עובי דופן.
    מתלים קדמיים Double A arm, מתלים אחוריים זרוע עוקבת למחצה. מנוע של אופנוע (עדיין לא ברור איזה), הנעת שרשרת לגל הינע (כמובן ללא דיפרנציאלים)
    כמו שנפוץ ברוב הבאגים החד מושביים בעלי מנוע של אופנוע. גלגלים אחוריים 24" של טרקטורון, קדמיים לא רלוונטי כרגע (כנראה גם של טרקטורון).

    אם יש הערות\הארות לגבי משהו בתכנון הכללי, אשמח לשמוע.

    הבעיה העכשווית שלי היא בחלק האחורי של הבאגי, קרי, נאבות שיתאימו למתלה של הזרוע עוקבת חלקית.
    אני מצרף תמונה (תסלחו לי על האיכות, פשוט אין לי סורק..):


    בצד ימין (סקיצה מסומנת ב-( I הנאבה היא ללא תפוחים למיניהם, אלא חלק מוצק (Solid Object), והזרוע בזווית 15° עם קורת הרוחב של הבאגי.

    בצד שמאל (סקיצה מסומנת ב-II) הנאבה היא בעלת תפוחים כמו נאבה של מתלה קדמי Double A arm, והזרוע בזווית 15° עם קורת האורך של הבאגי.

    ברור שהאפשרות השניה, II, הרבה יותר עדיפה כאן מבחינת השלדה התחתונה, אבל.. (הדילמה בהמשך ההודעה).


    הבעיה עלתה לי לראש, מכיוון שכשתכננתי לראשונה את המתלה חשבתי על מצב II כאשר הנאבה ללא תפוחים. זה מקרה שלא יתכן מפני שבעת עליה\ירידה של הזרוע,
    הגלגל ינוע ברדיוס של מעגל, לא אנכי לקרקע.
    כאמור מצב II יכול להתרחש רק כאשר הנאבה בעלת תפוחים, ויש זרוע עליונה ותחתונה, כמו כאן (יש ללחוץ על התמונה להגדלה):


    הבעיה שלי היא על איזה תצורה ללכת, כפונקציה של זמינות הנאבה שתתאים לתצורה והאפשרות להתאים לנאבה זו ג'אנט של גלגל 24".
    כאמור הבלם של הציר האחורי ישב ליד הגג"ש, כמו בצורה הנפוצה.
    מה טיבה של מע' המתלים האחורית המוצדת באופציה II?
    אבקש מהמגיבים להתייחס לבעיה המתוארת כאן.

    תודה על העזרה,
    Jeep CJ8 ארוך, צמיגי 33' MT, נעול קדימה-אחורה, דאבלר UnderDrive, הידרובוסט, מוטוקראפט והצתת TFI. נבנה מחדש.
    Honda XL250 שנת 1974, האופנוע הראשון.



  2. #2
    מנהל נמרוד's Avatar
    Join Date
    Dec 2002
    Location
    עמק יזרעאל
    Posts
    34,771

    Default

    תצורה I שלך היא זרוע עוקבת-חלקית קלאסית, ולכן המקור הראשון לחלקים הוא כמובן, חיפושית עם מתלה אחורי IRS. קח את המתלה האחורי של החיפושית קומפלט, כמו שהוא. תחזק את הזרועות, ותבטל את מוטות הפיתול - אותם אם אני מבין נכון אתה מתכוון להחליף בקפיצי סליל על בולמים? אם אתה תראה שאתה צריך זרועות ארוכות יותר, תבנה שמתבססות על הגאומטריה של מתלה החיפושית. יש על זה מידע ודוגמאות בספר BB&B.

    תצורה II , מתלה עצמות עצה כפולות, הרבה פחות נפוץ בתור מתלה אחורי לבאגי. הוא מורכב הרבה יותר - יש שתי זרועות במקום אחת, נאבה נפרדת ומורכבת יותר, ולא פחות חשוב - הוא דורש שלדה מורכבת יותר. בשביל לחבר זרועות כפולות כמו שציירת, אתה צריך תת שלדה שתעטוף את הגיר, בלי להפריע לו, בלי להפריע להרכיב ולפרק אותו, והיא צריכה להיות חזקה ולהעביר את הכוחות מהזרועות בצור נכונה. אתגר תכנוני וביצועי.

    יש יתרונות רבים לעצמות עצה כפולות על פני זרוע עוקבת, היא מאפשרת שליטה מוחלטת ויכולת כיוונון לכל הפרמטרים של המתלה, וכשזה מבוצע ברמה גבוהה, זה המתלה החזק והקל ביותר. אבל כאמור, זה הרבה יותר מורכב וקשה, ובבאגים, עובדה בשטח, זה מתלה אחורי מאד נדיר גם ברמות הגבוהות ביותר (class 1).

  3. #3
    מנהל אמנון's Avatar
    Join Date
    Mar 2004
    Location
    תחת צל עלי בננה
    Posts
    1,745

    Default

    נמרוד, אני כנראה מראש אקח רק את הנאבה של החיפושית ולא את כל המתלה.
    הבעיה היא הנאבה עצמה. היא תתאים לג'אנט של צמיג 24"?
    אני גם רוצה להפתר מהבלם תוף כי אין לי צורך בו. אין לי צורך בבלם התוף בכדי להרכיב על הנאבה את הג'אנט?
    כמו שאפשר להבין אין לי ניסיון כל שהוא עם נאבות של חיפושית.


    אם תעיף מבט נוסף בתצורה I בתמונה שלי, תראה שיש בעיה תכנונית עם השלדה התחתונה, בעיקר מפני שהבאגי הוא חד מושבי. מה אתה אומר?
    Jeep CJ8 ארוך, צמיגי 33' MT, נעול קדימה-אחורה, דאבלר UnderDrive, הידרובוסט, מוטוקראפט והצתת TFI. נבנה מחדש.
    Honda XL250 שנת 1974, האופנוע הראשון.



  4. #4
    מנהל נמרוד's Avatar
    Join Date
    Dec 2002
    Location
    עמק יזרעאל
    Posts
    34,771

    Default

    Quote Originally Posted by Rallyer
    נמרוד, אני כנראה מראש אקח רק את הנאבה של החיפושית ולא את כל המתלה.
    הבעיה היא הנאבה עצמה. היא תתאים לג'אנט של צמיג 24"?
    אני גם רוצה להפתר מהבלם תוף כי אין לי צורך בו. אין לי צורך בבלם התוף בכדי להרכיב על הנאבה את הג'אנט?
    כמו שאפשר להבין אין לי ניסיון כל שהוא עם נאבות של חיפושית.
    גש למגרשי גרוטאות, ותבדוק. אני לא יודע כלום על גלגלי טרקטורון.

    אם תעיף מבט נוסף בתצורה I בתמונה שלי, תראה שיש בעיה תכנונית עם השלדה התחתונה, בעיקר מפני שהבאגי הוא חד מושבי. מה אתה אומר
    עדיין לא תכננת כלום. אין שום בעייה תכנונית, אל תנסה להמציא, תעתיק - יש מליון אתרי אינטרנט שאתה יכול לקבל מהם השראה ורעיונות.

  5. #5
    מנהל אמנון's Avatar
    Join Date
    Mar 2004
    Location
    תחת צל עלי בננה
    Posts
    1,745

    Default

    עדיין לא נתקלתי בבאגי חד-מושבי עם זרועות עוקבות חלקית. יש לך אוליי הכוונה לאיזה אתר שאתה מכיר?
    Jeep CJ8 ארוך, צמיגי 33' MT, נעול קדימה-אחורה, דאבלר UnderDrive, הידרובוסט, מוטוקראפט והצתת TFI. נבנה מחדש.
    Honda XL250 שנת 1974, האופנוע הראשון.



  6. #6
    מנהל נמרוד's Avatar
    Join Date
    Dec 2002
    Location
    עמק יזרעאל
    Posts
    34,771

    Default

    Quote Originally Posted by Rallyer
    עדיין לא נתקלתי בבאגי חד-מושבי עם זרועות עוקבות חלקית. יש לך אוליי הכוונה לאיזה אתר שאתה מכיר?
    טומקאר, כל באגי שאי פעם ראית שמבוסס על חיפושית, כמעט כל באגי למרוצי מדבר בארה"ב - החל מקלאס 9 הזולים והפשוטים ועד קלאס 1 הבלתי מוגבלים - לכולם יש זרועות עוקבות או עוקבות חלקית. להיפך, מתלה אחורי של double A-ARM הוא הנדיר יותר ברכב שטח.

  7. #7
    חבר רשום lizard's Avatar
    Join Date
    Jan 2005
    Location
    כפר טרומן
    Posts
    11,714

    Default

    אמנון, אני אשמח להלוות לך את הספר BB@B. יש בו המון מידע.
    כולל שרטוט של שלדה לבאגי (שיתן לך רעיונות).

    כמו שאמרתי לך, לדעתי כדאי להתבסס על התוכניות של הST2 NEXT GENERATION של BADLAND BUGGY.

    אמנם זה לא בדיוק כמו מה שאתה רוצה, אבל אפשר לשנות דברים. בייחוד עם כל המהנדסים שיש פה.

    מיכה

  8. #8
    מנהל אמנון's Avatar
    Join Date
    Mar 2004
    Location
    תחת צל עלי בננה
    Posts
    1,745

    Default

    תודה, יש לי את ה-BB&B, כרגע אני מתחיל להשתמש בו לגבי ה-IRS.
    Jeep CJ8 ארוך, צמיגי 33' MT, נעול קדימה-אחורה, דאבלר UnderDrive, הידרובוסט, מוטוקראפט והצתת TFI. נבנה מחדש.
    Honda XL250 שנת 1974, האופנוע הראשון.



  9. #9
    מנהל אמנון's Avatar
    Join Date
    Mar 2004
    Location
    תחת צל עלי בננה
    Posts
    1,745

    Default

    עוד משהו, בהנחה שברגי הנאבה לא מתאימים לג'אנט שאבחר, מה הקושי בייצור מתאם ביניהם?
    Jeep CJ8 ארוך, צמיגי 33' MT, נעול קדימה-אחורה, דאבלר UnderDrive, הידרובוסט, מוטוקראפט והצתת TFI. נבנה מחדש.
    Honda XL250 שנת 1974, האופנוע הראשון.



  10. #10
    חבר רשום lizard's Avatar
    Join Date
    Jan 2005
    Location
    כפר טרומן
    Posts
    11,714

    Default

    תחפש בפירוקיות נאבות של סוברית. עד כמה שאני זוכר הגודל והמיקום של ההברגות מתאים.
    אם אתה לא מוצא, אז תצטרך לארגן מתאם או לחילופין להשתמש בגלגלי רכב.
    תנסה לחפש נאבות של כלי רכב קטנים.

    מאחר ואתה בכל מקרה מוריד את הבלמים אז ספייסר/מתאם לא יעמיס מידי על הנאבה (זו כמובן דעתי).

    בקשר לסוגי שלדות, זה יותר פשוט ממה שאתה חושב וממה שנמרוד חושב (לדעתי).
    החלק האחורי ביותר יהיה, בגדול, קופסאת צינורות שבתוכה יש את הבלם והגג"ש.
    הכוונה שלי היא שלא צריך לשבור את הראש על בניית שלדה (תת שלדה) כזו שמאפשרת הוצאה של המנוע, מאחר והמנוע יהיה מקדימה.
    ומאחר ומדובר במנוע של אופנוע אז המנוע כולל בתוכו את הגיר.

    אם אתה הולך על הDOUBLE A ARM אז אפשר בהחלט להשתמש בתוכניות של ה ST2 NG. רק לשנות את השלדה האחורית במקצת.

  11. #11
    מנהל אמנון's Avatar
    Join Date
    Mar 2004
    Location
    תחת צל עלי בננה
    Posts
    1,745

    Default

    בדקתי קצת, אין אפשרות להשתמש בנאבה של החיפושית.



    חלק 15 הוא בסיס הנאבה, עליו מולבש תוף הבלימה שעליו מעגל החלוקה של הברגים.
    כך שגם חייבים את התוף, וגם מעגל חלוקה של חמישה ברגים.

    יש אפשרות להשתמש בקיט הזה:



    אבל זה כבר לא פרקטי.

    לא קיימת נאבה שתתאים לתכנון הזה, בזצורה הזו, כך זה נראה. גם ריתוך זרוע לנאבה עצמה נראה לי לא אמין.
    אולי כדאי כן לשקול מתלה בתצורה השניה (II) ?
    אני קצת תקוע ומיואש.
    Jeep CJ8 ארוך, צמיגי 33' MT, נעול קדימה-אחורה, דאבלר UnderDrive, הידרובוסט, מוטוקראפט והצתת TFI. נבנה מחדש.
    Honda XL250 שנת 1974, האופנוע הראשון.



  12. #12
    חבר רשום lizard's Avatar
    Join Date
    Jan 2005
    Location
    כפר טרומן
    Posts
    11,714

    Default

    אל תהיה נעול על גלגלי טרקטורון.
    בסה"כ הם גלגלים יחסית קטנים.

    תשתמש במתלה אחורי של חיפושית (עם שינויים כמובן) או במתלה אחורי של סובארית (עד כמה שהבנתי מדובר על אותו סוג מתלה. מקווה שאני לא טועה).

    אם אתה הולך לשים מנוע חזק, גם אם הוא זה מנוע של אופנוע, אז אתה יכול להרשות לעצמך גלגלים גדולים יותר.

  13. #13
    מנהל אמנון's Avatar
    Join Date
    Mar 2004
    Location
    תחת צל עלי בננה
    Posts
    1,745

    Default

    אני לא מעוניין להרכיב שום מתלה בנוי כבר משום רכב.
    ואני לא "נעול" על גלגלי טרקטורון, ניסוח אחר: גלגלי שטח 24". נפוצים יותר כגלגלי טרקטורון.

    נמרוד, אסף, עוד מהנדסים:
    אני באמת שוקל בניה של מתלה תצורה II, מהסיבות הבאות:
    אני קונה נאבות מתאימות עם חיבורי תפוחים וגם עם בלם דיסק. כך אני חוסך כסף על ייצור סידק בלימה שישב ליד גלגל השיניים של ציר ההינע שממנו יוצאות הציריות.

    תצורה II , מתלה עצמות עצה כפולות, הרבה פחות נפוץ בתור מתלה אחורי לבאגי. הוא מורכב הרבה יותר - יש שתי זרועות במקום אחת, נאבה נפרדת ומורכבת יותר, ולא פחות חשוב - הוא דורש שלדה מורכבת יותר. בשביל לחבר זרועות כפולות כמו שציירת, אתה צריך תת שלדה שתעטוף את הגיר, בלי להפריע לו, בלי להפריע להרכיב ולפרק אותו, והיא צריכה להיות חזקה ולהעביר את הכוחות מהזרועות בצור נכונה. אתגר תכנוני וביצועי.
    כל הקשור לגיר, לא רלוונטי מכיוון והגיר נמצא ביחידה של המנוע.
    הגיר מעביר את הכוח לציר שעליו מורכב גלגל שיניים. לציר מתחברות הציריות. כמו כאן:



    תכנון לשלדה שתתמוך בחלק העליון של המתלה, קרי הזרוע העליונה, כבר יש לי משהו בראש.
    המורכבות של המתלה הזה ברורה לי, אך אולי היא עדיפה על שימוש בחלקי חיפושית וחבריו, דבר שאני רוצה להמנע ממנו.
    Jeep CJ8 ארוך, צמיגי 33' MT, נעול קדימה-אחורה, דאבלר UnderDrive, הידרובוסט, מוטוקראפט והצתת TFI. נבנה מחדש.
    Honda XL250 שנת 1974, האופנוע הראשון.



  14. #14
    מנהל נמרוד's Avatar
    Join Date
    Dec 2002
    Location
    עמק יזרעאל
    Posts
    34,771

    Default

    בסדר, אם נראה לך יותר לבנות מתלה A-arm אחורי, שיהיה. יש לזה יתרונות שאת חלקם מנית. אתה יכול להשתמש באותם נאבות קדימה ואחורה, אותם בלמים, אותם חלקים. הנבות האלו יהיו די זמינות - הן יכולות לבוא מהמתלה הקדמי של כל טנדר 4X4 או SUV מודרני.

    יש כאן נקודה חשובה שאני לא יודע אם חשבת עליה - אתה חייב לקבע את הנבות האלו, שנועדו במקור להיגוי, עם מוטות קישור קבועים. אתה חייב לעשות את זה בצורה מדוייקת, אחרת תקבל Bump steer בגלגלים האחוריים - צרה מיותרת.

  15. #15
    מנהל אמנון's Avatar
    Join Date
    Mar 2004
    Location
    תחת צל עלי בננה
    Posts
    1,745

    Default

    אפשר לראות את עניין יכולת ההיגוי כיתרון - לקבע ציר זה ע"י Tie Rods מתכוונים (הברגה רגילה) וכך למנוע את האפשרות של Toe in\out, שיכולה להווצר כאשר מרכיבים נאבה לא יעודית (קצת מעורפל..).

    בכל מקרה הייתי מודע לבעיה זו, אבל לא קיימת נאבה של מתלה אחורי שיכולה להתאים?


    אני לא סגור עדיין על שום דבר, צריך להחליט סופית..
    Jeep CJ8 ארוך, צמיגי 33' MT, נעול קדימה-אחורה, דאבלר UnderDrive, הידרובוסט, מוטוקראפט והצתת TFI. נבנה מחדש.
    Honda XL250 שנת 1974, האופנוע הראשון.



  16. #16
    מנהל נמרוד's Avatar
    Join Date
    Dec 2002
    Location
    עמק יזרעאל
    Posts
    34,771

    Default

    Quote Originally Posted by Rallyer
    בכל מקרה הייתי מודע לבעיה זו, אבל לא קיימת נאבה של מתלה אחורי שיכולה להתאים?

    אני לא סגור עדיין על שום דבר, צריך להחליט סופית..
    קיימת - פאג'רו קינג.

    אגב, אתה לא צריך להחליט סופית. אתה יכול לתכנן, להמשיך כמיטב יכולתך בכיוון אחד, וכשתיתקל במכשול בלתי עביר - באמת בלתי עביר... - אז תמיד אתה יכול ללכת בכיוון אחר. הלימוד שאתה יכול להפיק מהדרך הרבה יותר חשוב מהתוצאה.

  17. #17
    מנהל אמנון's Avatar
    Join Date
    Mar 2004
    Location
    תחת צל עלי בננה
    Posts
    1,745

    Default

    אני אצטרך למכור כליה בשביל זוג נאבות אחוריות של פאג'רו..
    ובמחשבה שניה, קיבוע של הנאבה הוא לא פשוט כ"כ.. אי אפשר לקבע לשלדה עצמה, צריך לקבע לזרוע המתלה.. וזה גם לא פשוט כי היא בתנועה..

    נמרוד, העניין הוא שאני ממש, ממש, ממש רוצה להתחיל לעבוד כבר. התכנון של הבאגי קיים כבר יותר משנה והרצון לבנות קיים עוד המון לפני. אני בטוח שההרגשה מוכרת (אלון? :wink: )
    אז אני צריך להיות סגור על סוג מתלה אחורי.. אי אפשר לבנות בלעדי זה... מכיוון שהמתלה האחורי משפיע על תכנון התת שלדה כמובן.

    ייאוש..
    Jeep CJ8 ארוך, צמיגי 33' MT, נעול קדימה-אחורה, דאבלר UnderDrive, הידרובוסט, מוטוקראפט והצתת TFI. נבנה מחדש.
    Honda XL250 שנת 1974, האופנוע הראשון.



  18. #18
    חבר רשום lizard's Avatar
    Join Date
    Jan 2005
    Location
    כפר טרומן
    Posts
    11,714

    Default

    נמרוד, חלקים של SUV או טנדר 4X4 הם לא כבדים/חזקים מידי?

    בסה"כ מדובר על באגי די קלה ועם מנוע יחסית חלש.
    נאבות של רכב כביש קטן לא יתאימו יותר?

  19. #19
    חבר רשום הצפרדע's Avatar
    Join Date
    Dec 2002
    Location
    תל אביב
    Posts
    2,208

    Default

    כבדים, כבדים מאד אפילו, ונראים לי בכלל לא מעשיים לבאגי קטנה כזאת.
    מי שהרים נאבה שלמה כזאת עם הברקס, ולא נתפס לו הגב, שיקום..... :lol:
    לא רוצה לתת עצות בענין שבו אני לא מי יודע מה מבין, אבל אין ספק שמתלה אחורי
    עם זרוע עדיף על דאבל A, אם אתה יכול למצוא כזה.
    לתומקארים יש מתלה מסוג זה, אלא שעבור זרוע אחת שלהם,
    תצטרך למכור את הכבד...... הוא עשוי מפלדת קרוזה-ברו גרמנית ואתה
    יכול לדפוק בו מהבוקר עד הערב ולא יקרה לו כלום.
    אני יכול רק לומר לך שלפני שאתה מחליט סופית, מן הראוי שתמצא לך תומקאר
    חד מושבי ישן ותלמד אותו טוב טוב. יש הרבה מה ללמוד אם אתה הולך בכוון
    של באגי חד מושבית, קטנה, קלה עם מנוע של אופנוע.

  20. #20

    Default

    יש נאבות כאלה על מתלה IFS של כל טרקטורון ARCTIC-CAT בנפח 400CC ומעלה.
    על נאבה ימין יש גם דיסק בעל שני קליפרים. אחד הידראולי שרות, והשני מכני חנייה.
    קיד.
    עדיף לפחד מאשר להיבהל

Page 1 of 2 12 LastLast

Similar Threads

  1. התייעצות - מידות לבאגי דו-מושבי.
    By IRONMAN in forum פרויקטים
    Replies: 9
    Last Post: 21-06-11, 20:55
  2. תכניות בנייה לבאגי דו מושבי
    By אבי60 in forum פורום הבונים + הנדסת ג'יפים
    Replies: 6
    Last Post: 19-12-09, 18:27
  3. מנוע ונאבות קדמיות לבאגי
    By lioresi in forum לוח מודעות חלקים וציוד שטח משומש למכירה
    Replies: 0
    Last Post: 09-11-09, 11:12
  4. הוספת מתלה אחורי לבאגי של הילד.
    By חנן גולומבק in forum פורום הבונים + הנדסת ג'יפים
    Replies: 6
    Last Post: 10-10-06, 20:16
  5. חישוקים וצמיגים לבאגי חד מושבי
    By אמנון in forum פורום הבונים + הנדסת ג'יפים
    Replies: 5
    Last Post: 18-09-05, 21:23

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •