אני שמח להפתיע. הסיבה שהנושא לא מוכר הוא שאנחנו כבר 15 שנה בערך בעידן שבוא אין מכוניות בלי ABS.
דרור מכיר את התופעה כי גם לו יש ג'יפ ישן כמו שלי. בלמי תוף מאחורה, וסת בלימה אחד בלתי מתכוונן. זה מה יש בסיקסים, סופות, וכל ג'יפ וטנדר ישן אחר. לא משנה כמה מדויק יהיה הכוונון של יחס הבלימה בין קדמי לאחורי - הוא אחד וקבוע. והוא עובד טוב רוב הזמן ומונע נעילה של האחוריים לפני הקדמיים. אבל מה לעשות, בשילוב של תנאי קיצון שיכולים לכלול - רכב לא עמוס מאחור, צמיגי שטח שהאחיזה שלהם פחות טובה מצמיגי כביש המקוריים, או פשוט צמיגים בלויים, תנאי אחיזה גרועים בגלל בוץ, קרח, גשם שוטף בכביש מחורבן ולא מנוקז... תוסיפו לכל אלו בלימת חרום - הגלגלים האחוריים ינעלו לפני הקדמיים. תוצאה - מכונית מחליקה.
זה נכון לכל מכונית! אחד היתרונות הגדולים ביותר של 4X4 בתנאים אלו, הוא בכלל לא אחיזה בשביל להתקדם קדימה - אלא העובדה הפשוטה ששני הסרנים מחוברים קשיח אחד לשני, וזה אומר שהבלימה מתחלקת מכאנית על כל ארבע הגלגלים, והגלגלים האחוריים לא ננעלים לפני הקדמיים. זה אומר שאפשר לבלום הרבה יותר חזק לפני הנעילה.
כאמור, מערכת ABS מונעת בצורה אקטיבית את נעילת הגלגלים, ולכן היתרון הזה של רכב 4X4 על הכביש, לא רלוונטי.
זה כן חשוב בשטח בירידות תלולות ודרדרתיות, אבל גם שם רובנו משולבים 4X4 רוב הזמן. מי שצריך לשים לב הם אלו עם נעילות קדמיות אוטומטיות שהרבה פעמים נוסעים רוב הזמן בשטח בהנעה אחורית בלבד, ואז עלולים לרדת בירידה תלולה כשהם לא משולבים "כי לא צריך את ההנעה הקדמית" - מה שנכון . הם עלולים לבלום אפילו קלות כדי להאיט את הירידה, ובהפתעה לנעול סרן אחורי, מה שיכול בקלות לזרוק את הרכב לשיפוע צד.
שמרו על קשר