אנחנו אוהבים מכוניות, אנחנו אוהבים יותר רכבי שטח, אבל אנחנו הכי אוהבים אותם גדולים ורעים, עם ארגז גדול מאחור, גלגלים רחבים למטה והמון מנוע לפנים. ואם אנחנו אוהבים טנדרים, האמריקאים משוגעים עליהם. טנדרים באמריקה זו תרבות שלמה. הדבר הכי קרוב לסוס בימי המערב הפרוע. אז נכון שטנדר אמריקאי מפלצתי וחזק זה פחות או יותר מה שמקבלים גם אצלנו, אם רוכשים את אחד ממקלטי המס – פורד F350 סופר-דיוטי, שברולט סילברדו 2500/3500 או ראם 3500, אבל עם כל הכבוד (ויש הרבה כבוד) אלה, אם תסלחו לי – משאיות לעבודה, ואנחנו אוהבים להזיל את הריר שלנו על גרסאות משופרות וקרביות שלא נועדו להוביל חציר או לגרור בובקט, אלא לטוס מהר ולקפוץ גבוה. עד לפני שנתיים, אפשר היה להזמין כל מיני "חבילות שטח" עם בולמים קצת פחות סמרטוטיים וצמיגי AT מעט יותר אגרסיביים מסחורת הכביש הסטנדרטית, ומי שרצה לשפר – באמריקה כמובן, הוזמן לפתוח את הארנק ולפנות לשלל יצרני ומתקיני אביזרי האפטרמרקט. אבל בסוף 2008 נפל דבר בעולם הפיקאפים. פורד SVT רפטור פוצץ את כל הכלים ועשה לעולם הפיקאפים בדיוק את מה שעולל הרנגלר רוביקון לג'יפים. תעזבו אותנו רק לרגע מאיכות הסביבה ומחירי הנפט המאמירים, ותנו לתת חזק בגז ולהינות מחלומות מתוקים...SVT רפטור הוא טנדר F150 שמגיע מצויד ומוכן לטרוף את שבילי המדבר, Ready to prerun ישירות מהיצרן, עם כל הממתקים שאנחנו צריכים, ובעיקר רוצים: מנוע בנזין V8 אדיר בנפח 5.4 ליטר בסיסי עם 310 כ"ס, או 6.2 ליטר אופציונלי עם 411 כ"ס, גיר אוטומטי מחוזק עם שישה הילוכים, נעילה אחורית כציוד סטנדרטי, צמיגי שטח בקוטר 35 אינץ', מערכת מתלים משודרגת (קוילאוברים ומשולשים מחוזקים מלפנים) עם בולמי מירוץ אמיתיים, מקצועיים, מתוצרת FOX, בקוטר 3 אינץ' עם מעקפים (בייפאס) כציוד מקורי מהיצרן. זה רבותי, כבר לא משאית קלה לעבודה, אלא פרה-ראנר מהיר אמיתי כמו שרואים במסלולי הבאחה. עם אחריות יצרן!
רוצים כזה? יאמממ..... בארץ אפשר להמשיך לחלום. שם באמריקה לעומת זאת, זה לא בשמיים, גם אם לא בדיוק עממי – כי תצטרכו לחתום על צ'ק צנוע בסך 38,020$, ועוד 3,000$ עבור אופציית המנוע החזק יותר. לנוכח היכולות שמפגין הטורף המדליק זה – האופציה הזו היא לא פחות מאשר הכרחית, וזה עוד כלום - כמה עמיתים בחו"ל טוענים שהרפטור מתנהג כל כך טוב, עד שגם 100 כ"ס נוספים על ה-411 הקיימים לא היו מפריעים לו... הרפטור היכה גלים, ליטרים של ריר דביק נזלו מפיות פעורים על מקלדות שמנוניות, אבל מי שחשב ש-GM וקרייזלר יישארו אדישים לכוכב החדש של פורד, הוא תמים או טיפש. קרייזלר מיהרו לשחרר את ערכת ה- המתלים Stage 2 שמאפשרת לכל בעל דודג' ראם 1500 Quad-Cab 4X4 (ששונה מהראם 3500 המוכר לנו בעל סרן קדמי חי, בעיקר במתלה קדמי נפרד IFS) להפוך אותו ל- Ram-Runner, אצן מדבריות מהיר. מה מקבלים כאן? כמובן הגבהה רצינית, משולשים קדמיים מחוזקים מאלומיניום, ואת אותם בולמי FOX בייפאס 3 אינץ' שמותקנים ברפטור, ובסיומו של השידרוג מערכת המתלים המשופרת של ה- Ram-Runner תעניק לכם מהלך מתלים של 14 אינץ' ותשאב מכיסכם 13,270 $ צנועים.
וזה עוד לא הכל. אל תמהרו להחזיר את פנקס הצ'קים לארנק! רשימת האופציות בתשלום נוסף כוללת תוספות קוסמטיות חביבות כמו פגוש צינורות קדמי מקורי עם מגן גחון, ארבע כנפיים מורחבות מקוריות מפיברגלאס (שיכילו את צמיגי 35 האינץ' שעולים ויורדים בתוכם בקצב היסטרי), מכסה מנוע בעיצוב שונה, אבל גם שיפורים שתפקידם לחלץ ממנוע הראם עוד כמה סוסים כמו מערכת יניקת אוויר קר, ומערכת פליטה משודרגת. כל אלה יביאו את הראם 1500 QUAD-CAB 4X4 שמחירו "רק" 29,075$ לתג מחיר של לא פחות מ-49,554$... בהחלט לא זול, אבל עדיין נראה טוב, וסביר מאוד שגם נוסע ככה. GM הם אולי האחרונים להתעורר, אבל טנדר הקונספט החדש GMC Sierra All-Terrain HD שנחשף לאחרונה בתערוכת דטרויט, לא נראה כמו רכב קונספט אלא כמו מוצר מוגמר שמוכן להתגלגל מפסי הייצור. ומה יש לנו כאן? טנדר GMC סיירה, זהה לשבי סילברדו המוכר לנו, עם הנגיעות הקוסמטיות ההכרחיות בחרטום, במפתנים ובעיקר בבתי הגלגלים המנופחים. אותם חיפויי גלגל בולטים פוערים לועות עמוקים כדי להכיל צמיגי BF-Mud-Terrain KM2 בקוטר 35 אינץ' על חישוקי 20 אינץ' עצומים, וכמובן שבין הגלגלים לשילדה נמצא מערכת מתלים מוגבהת שמגדילה את מרווח הגחון בלא פחות מ-3 אינץ', ומורחבת ב-4 אינץ' ביחס למקור הצנוע, ואיך לא? גם את אותם בולמי FOX המככבים במפרט של המתחרים – כדי לוודא שיכולת הטיסה הנמוכה על שבילים מדבריים תקיים את כל מה שהעיצוב מבטיח. ולמי שדאג מה לגבי כוח - זה מגיע ממנוע הטורבו-דיזל "דורמאקס" בנפח 6.6 ליטר עם 397 כ"ס ועובר לארבעת הגלגלים דרך תיבת ששת ההילוכים האוטומטית המוכרת מתוצרת אליסון. גם תא הנוסעים לא הוזנח, והוא מפנק עם הרבה מאד עור, עיצוב, גימור ואבזרים המגיעים היישר מדגמי ה"דנאלי" המצוייצים, וגם במערכת סאונד/מולטימדיה מתקדמת עם כונן קשיח בקיבולת 80 ג'יגה-בייט מרשימים. מחיר צפוי (לא שזה משנה לנו)? אין עדיין, בכל זאת עדיין קונספט, להזכירנו. אבל כזה שנראה כאילו יכול להיות מיוצר כבר שלשום. האם GM תלך על זה? כרגע אין תוכניות רשמיות כאלה, אבל אם כן, זה יתרחש ככל הנראה דרך סדנה חיצונית, ואנחנו מאוד מקווים שזה יקרה במהרה, גם אם לא יגיע לכאן. יש לנו עוד הרבה ריר להזיל...
|