Close
  • התקנת נעילה ARB בדיסקברי

    תיעוד התקנת נעילת דיפרנציאל מסוג ARB בסרן אחורי של לנדרובר דיסקברי. (Photographs: )

    מבוא

    בכתבה זו מתוארת התקנת דיפרנציאל ננעל אויר ARB בלנדרובר דיסקברי שנת 94. דגם הנעילה הוא  56RD. משנת 98 השתנה הדגם של הסרן ובשבילו צריך 57RD. הסרן הקדמי והאחורי זהים בדיסקו, יש גם את אותם סרנים בדיפנדר 90. בדיפנדר 110 הסרן הקדמי זהה והאחורי שונה וגדול יותר. הנעילה מגיעה עם כל האביזרים הדרושים להתקנה מלבד מסבים. ניתן לעשות שימוש חוזר במסבים הקיימים או לקנות חדשים. אני קניתי זוג מסבים חדשים ב 207 שח אצל היבואן (מסבים תוצרת טימקן). ניתן למצוא יותר זול בחנויות המתמחות במסבים.

    הנעילה מגיעה עם הוראות התקנה מפורטות וטובות בסך הכל. הבעיה היא שהן מניחות שימוש חוזר במסבים הקיימים, ואז מודדים את החופש הקיים ומוודאים שלנעילה יש אותו חופש. לדעתי עדיף לבדוק חופש עם משחה ובהחלט כדאי להשתמש במסבים חדשים. עבודה על פי ההוראות בתוספת כתבה זו, ובנוסף לימוד מקדים של נושא כיוון הדיפרנציאל, יאפשרו התקנה מוצלחת באמצעים ביתיים.

    מקורות מידע מומלצים באינטרנט:

    http://www.d-90.com/tech/arb.html כתבה מפורטת מאד על התקנה בדיפנדר 90 .

    http://www.ring-pinion.com/yukon-instructions.pdf הוראות מצוינות על כיווני רינג ופיניון.

    הכנות להתקנה

    להפעלת הנעילה נדרש גם להתקין מדחס (קומפרסור).  אפשר לקנות את המדחס היעודי של ARB או שאפשר לבנות לבד מחלקים. אני בחרתי באופציה השנייה. כמה מילים על התקנת המדחס והחיווט בסוף הכתבה.

    להתקנת הנעילה נדרשים הכלים הבאים:

    1. מקדח 11.5 מילימטר ומברז NPT בכדי לעשות את החור לכניסת האוויר + הברזה.

    2. מיקרומטר עם מעמד מגנטי + משחה ייעודית לבדיקת חופש הדיפרנציאל. רזולוציית המיקרומטר היא 0.01 מילימטר או 0.001 אינץ'. מחיר המיקרומטר + מעמד כ 400 ש"ח. המשחה עולה 40 ש"ח ( באנגלית זה נקרא Prussian blue &nbsp. ניתן לקנות אותה ביצחק שדה 33 תל אביב.

    3. שפיץ פלייר

    4. ידית מומנט

    5. מלחצים גדולים ( לא חיוני).

    6. מפתחות ברגים אינצ'ים ומילימטרים.

    7. ספר טיפולים היינס לדיסקברי.

    ההתקנה אינה מסובכת אבל דורשת ניסיון במכונאות, הרבה סבלנות  ועבודה מדויקת על פי ההוראות.

    פירוק הדיפרנציאל

    הדיפרנציאל של הדיסקברי הוא מסוג Third member . זה אומר שהסרן בנוי משני חלקים. האחד הסרן עצמו, המכונה Banjo והשני הוא בית הדיפרנציאל המחזיק את הדיפרנציאל עצמו. בית הדיפרנציאל נקרא האיבר השלישי ( או באנגלית third member) יש לפרק חלק זה כדי להחליף את הדיפרנציאל בנעילה. ראשית  יש לפרק את גל ההינע ואת הציריות מהסרן:

    1. פרק את שלושת הברגים המחברים את גל ההינע לסרן. הם עוברים דרך בושינג גומי. סמן את האוריאנטציה בין הגל לסרן.

    2. כווץ את הגל כך שהוא יוכל להסתובב בחופשיות (וזאת במידה ומעצור היד לא מורם).

    3. נדרש להוציא את הגל מהמקום כדי לפרק את הדיפרנציאל. כדי לעשות זאת  חייבים לפרק את הגל מתוף מעצור היד. כדי לעשות זאת מפרקים את ארבע הברגים המחברים אותו לתוף. ניתן לעשות זאת על ידי סיבוב המוט לנקודה בה האום ניתן לגישה. אז להרים את מעצור היד ולשחרר את האום.

     

     

     

    פירוק הציריות

    1. השיטה הנוחה ביותר היא להעמיד את הרכב על סטנדים ולפרק את הגלגלים. אם זה לא מסתייע ניתן לפרק גלגל גלגל.

    2. פרק את חמשת הברגים המחברים את הציריה לטבור.

    3. שלוף בזהירות את הציריה. לא כדאי להשאיר אתה בפנים כי זה יכול לפגם במחזיר השמן.

     

     

     

     

     

     

    פירוק האיבר השלישי

    1. פרק את עשרת הברגים המהדקים את האיבר השלישי אל הסרן.

    2. הזז בזהירות את הפחית המחזיקה את צינורות הברקס. שים לב הקידוח לצינור האוויר אמור להיות ליד הבורג העליון שמחזיק את הפחית.

    3. נענע את האיבר השלישי כדי לשבור את האטם לסרן. אצלי זה נפתח מיד אך לפעמים יש צורך במכת פטיש. שים לב בעדינות !!! ופטיש גומי. 

    4. האיבר השלישי כבד. בערך שלושים קילו. אז התכונן למשקל לא קטן כאשר תשלוף אותו החוצה. עזרה של חבר תעזור מאוד כאן.

     

    פירוק הדיפרנציאל מהאיבר השלישי

    לפני שניגש למלאכת הפירוק מעט הסברים. הדיפרנציאל מורכב מבית הדיפרנציאל עליו מורכבת העטרה (קורונה) ומהאיבר השלישי עליו מורכב הסבבת (פיניון). בין הקורונה לפיניון חייב להיות חופש מובנה המוגדר בדיפרנציאל זה בין "0.004 ל "0.008. חופש זה הוא חיוני אחרת הדיפרנציאל לא יפעל כשורה. כדי להשיגו ניתן להזיז את בית הדיפרנציאל בצורה מבוקרת. ישנם שני אומים עם הברגה (בתמונה ניתן לראות אחת מהם) בקוטר של כ 8 סנטימטר שיש בהם חריצים על מנת לאפשר לסובב אותם. באמצעות משחק באומים ניתן להזיז את הבית ימינה או שמאלה וכך לשלוט במידת החופש בין הקורונה והפיניון. את האומים הללו מאבטחים שני קליפסים ממתכת (אחד בכל צד) אותם יש להוציא לפני הפירוק.

     

    שלבי הפירוק

    1. לפני הפירוק יש למדוד את מידת החופש שיש לדיפרנציאל המקורי. צעד זה אינו הכרחי אם משתמשים במשחה הייעודית לבדיקת חופש הדיפרנציאל. המדידה נותנת אינדיקציה כמה הדיפרנציאל צריך להיות חופשי. במקרה שלי לא השתמשתי במסבים הישנים אלא קניתי חדשים. לכן לא יכולתי בכל מקרה להשתמש במדידה זו.

    2. פרק את דסקיות האבטחה מאומי הדיפרנציאל. על מנת לבצע זאת יש לדפוק את הפין המאבטח אותם החוצה.

    3. פרק את אומי הקסבות (בהדרגה !!!). הוצא את הקסבות. תן בעדינות מכה קלה לאומים (בזהירות לא לקלף את ההברגה).

    4. הוצא את הדיפרנציאל ממקמו.

    1. עתה יש לפרק את הקורונה. כדי לבצע זאת הכנס את הדיפרנציאל אל תוך מלחצים כך שאומי הקורונה יהיו כלפי מעלה.

    2. פתח את ברגי הקורונה בהדרגה עד לחילוצם הסופי.

    3. בעדינות באמצעות פטיש גומי או עץ עליו מכים עם הפטיש הכה לאורך היקף הקורונה. לאט לאט הקורונה תרד למטה עד שתצא מהדיפרנציאל.

    4. נקה את הקורונה היטב משמן או חלקיקי מתכת. הקפד במיוחד על החלק שיושב על הדיפרנציאל.

     

     

    הרכבת נעילת ה ARB לתוך האיבר השלישי

    1. ראשית יש להרכיב את המסבים על הנעילה. הכי קל באמצעות פרס. במידה ואין ניתן לדפוק עליה בעדינות באמצעות בוקסה בגודל המתאים עד שהיא נכנסת פנימה. שים לב כדי שלא להתבלבל, הכיוון של המסב הוא כך, שהחלק החיצוני (הטבעת) יכול להתפרק כאשר הוא מורכב.

    2. נקה את הנעילה היטב מכל לכלוך היושב בשטח הנוגע בקורונה.

    3. הרכב את הקורונה על הנעילה. בכדי לבצע זאת יש צורך לחמם את הקורונה למאה מעלות. ניתן לחמם אותה על ידי מים רותחים או באמצעות תנור ביתי. אסור לחמם אותה על ידי ברנר.

    4. לאחר החימום הקורונה נכנסת בקלות על הנעילה. מרח לוקטייט על הברגים, וסגור אותם ביד.

    5. עתה סגור את הברגים בהדרגה למומנט של 60 ליברה-פיט.

     

    1. עתה יש לקדוח את החור של כניסות האוויר. מצא נקודה בחלק העלון של האיבר השלישי שבו צינור האוויר לא יפריע לדיפ להסתובב. הפוך את האיבר השלישי על שולחן. קדח קדח של 11.5 מ"מ. בהוראות ההרכבה של הנעילה כתוב בצורה טובה היכן הוא צריך להיות ממוקם. בצע הברזה של הקדח. נקה היטב את האיבר השלישי מחתיכות מתכת.

    2. הכנס את הנעילה אל תוך האיבר השלשי. הרכב את הקסבות וחזק את הברגים ביד. בחלק מהדגמים אין מספיק חופש בין הקסבה לנעילה. במקרה זה יש להשחיז עם דיסק את המשטח הפנימי של הקסבה. במקרה שלי לא הייתה בעיה כזו.

    3. סובב את אומי הדיפרנציאל אל תוך הקסבות. שים לב האום של הצד המרוחק מהעטרה (להלן צד ימין) מוחלף באום הייעודי של נעילת ה ARB. הוא מורכב משני חלקים. אום ודיסקית היושבת בתוך האום. בדוק היטב שהדיסקית יושבת באום ולא מפריעה לו להסגר על המסבים. אינדקציה טובה היא שהדיסקית תוכל להסתובב בתוך האום.  סגור אותם עד כמה שאפשר בלי להפעיל כוח.

    4. עתה ניגש לביצוע המדידות. אני לא צילמתי את התהליך. כל התמונות של המדידות לקוחות מ - http://www.d-90.com/tech/arb.html. אני ממליץ בחום לקרוא את התיאור שלהם במקביל לשלי. ראשית נמדוד עד כמה אחיד יושבת הקורונה. הרכב את המיקרו מטר כך שיגע בצד האחורי של הקורונה.

    5.  סובב את הדיפ לאט תוך התבוננות במיקרומטר. אם אין הפרשי קריאה של יותר מ " 0.004 הכול בסדר. אם כן או שלא ניקית טוב את המשטחים או שיש בעיה בנעילה\קורונה.

    1. עתה יש למדוד את מידת החופש של הקורונה. ראשית מנע מהפיניון מלהסתובב. סגור את ברגי הקסבות לכ - 15 ליבראות פיט. עתה שחרר את אום הדיפ הימני ( המרוחק מהקורונה ) מעט. סובב את אום הקורונה השמאלי כך שייווצר מעט חופש. מה הכוונה לחופש – שניתן לסובב את הקורונה מעט קדימה ואחורה. עתה סגור את צד שמאל עד כמה שניתן. ועתה את צד ימין. תמיד סיים כיוון קורונה על ידי סגירת צד ימין. המוטיבציה היא שצד ימין תמיד מקבל יותר עומס משמאל ( כי הקורונה תמיד שואפת להתרחק מהפיניון. סגור את אומי הדיפרנציאל חזק כ 30 ליברה-פיט)

    2. מקם את המיקרומטר בצורה הבאה:

    1. בדוק את מידת החופש. אם הוא בגבולות 0.004 עד 0.007 זה תקין. אם לא חזור על סעיף 11 עד שיתקבל החופש המתאים. סגור את אומי הקסבות ל 60 ליברה-פיט.

    2. עתה שחרר את הפיניון. יש למרוח את המשחה על כ 5 שינים מהקורונה, משני צדדים מנוגדים. השתמש במכחול עדין ומרח שכבה עבה. סובב את הפיניון תוך כדי הפעלת התנגדות על הקורונה (באמצעות מפתח לדוגמה).

    3. הסתכל על האזורים מכוסי המשחה. האזורים היותר בהירים הם אילו שהפיניון נוגע בהם. אם הם במרכז השן הכל בסדר (לא משני אם בקצה הקורונה או בחלקה הפנימי). אם הם בחלק החיצוני של השן, הקורונה רחוקה מדי. אם בחלק הפנימי קרובה מדי. התאם את מרחק הקורונה בהתאם.

     

    חיבור כניסות האוויר לנעילה

    על חלק זה לא אתעכב מאחר ויש פירוט רב בהוראות הרכבת הנעילה המגיעות אתה.

    1. הרכב את שתי דיסקיות הגומי על החריצים היעודים בנעילה. שים לב למרוח הרבה שמן דיפרנציאל על הגומיות והחריצים. נזק כאן ימנע מהנעילה לעבוד.

    2. הרכב את כניסת האוויר מעל הגומיות. הרכב את שלוש הברגים המחזקים את הכניסה. וודא באמצעות מד מרווח שהיא יושבת במרחק שווה מכל הכיוונים מהנעילה (אחרת יהיו בריחות אוויר).

    1. הרכב את דיסקיות האבטחה של אומי הדיפ.

    2. כופף את צינור הנחושת לתוך החור שקדחת באיבר השלישי. באמצעות היד כופף את הצינור כך שלא יפריע לסיבוב הנעילה.

    3. הרכב את החלק שתופס את צינור הנחושת לאיבר השלישי. הוא נכנס בהברגה אותה הברזת.

    4. עתה רצוי לנסות את הנעילה לפני ההרכבה. לשם כך חבר את הצינור הכחול אל הכניסה שלו באיבר השלישי.

    5. חבר את הצינור אל הקומפרסור. הפעל לחץ אוויר של 90 psi  . אם תשמע קליק והאוויר לא יברח מהנעילה – היא עובדת כשורה.

    6. הרכב את האיבר השלישי. אל תשכך למרוח סיליקון על המשטחים הנגעים באיבר השלישי ובסרן.

    7. הרכב את הציריות ואת גל ההינע.

    8. לשם בדיקת הנעילה השאר גלגל אחד באוויר ומשוך בלם יד. כאשר הנעילה פתוחה ניתן יהיה לסובב את הגלגל. כאשר הנעילה תופעל לא יהיה ניתן לסובב את הגלגל כלל.

    9. מלא שמן דיפרנציאל, וסע ברכב. אם לא תשמע קולות שריקה או יבבה חדשים סימן שחופש הנעילה הוא תקין.

    התקנת המדחס והחיווט

    נעילת ARB מגיעה עם קומפרסור ייעודי. אולם ניתן גם להשתמש בקומפרסור אחר (כך אני עשיתי). נדרש שמקור האוויר יספק לחץ אוויר של 90PSI. נדרש גם שיהיה לקומפרסור מיכל אוויר שיוכל לספק לחץ לפי דרישה. גודל מיכל מינימלי הוא כ 1 ליטר (וזה גודל המיכל של קומפרסור ה – ARB). אל המיכל מחובר שסתום סולנואיד חשמלי (מסופק יחד עם הנעילה). ברגע שהנהג לוחץ על כפתור ההפעלה השסתום נפתח ולחץ האוויר מגיע אל הנעילה באמצעות צינור, הנעילה מופעלת. כאשר הנהג לוחץ שוב על הכפתור השסתום נסגר וכל הלחץ בצינור משתחרר. הנעילה נפתחת. בתיאור ההתקנה אני אתייחס אל קומפרסור ה ARB (שבו המשאבה אינטגרלית עם מיכל הלחץ), זאת מאחר ורוב ההתקנות מבוצעות עם קומפרסור זה.

    ההתקנה

    1. יש לאתר מקום פנוי בתא המנוע, גדול דיו להכיל את הקומפרסור. במנוע TDI300 יש שלושה מקומות רלוונטים. התא בו מאוכסן הג'ק המקורי, קטן אבל אפשרי. ליד מיכל נוזל ניקוי השמשות. ליד משאבת הבלם הראשית, מאחורי מסנן האוויר. זהו המקום המרווח ביותר, ובו אני בחרתי.

    1. יש לחבר את המשאבה עם כמה ברגים. רצוי להשתמש ביריעת גומי לבידוד בין המשאבה לגוף הרכב. בצורה זו רעידות המשאבה לא יועברו לרכב.

    2. שסתום האוויר מתחבר ישירות לגוף המיכל. יש לשים סרט איטום (טפלון) ולהבריג היטב.

    3. את צינור האוויר של הנעילה יש לנתב אל השסתום. למהדרין ניתן להכניס את הצינור לתוך צינור גומי יותר גדול שישמש להגנה.

    4. אני ניתבתי את הצינור לאורך הצינורות של המזגן האחורי (מגיע מהחלק האחורי של הרכב ועד תא המנוע.

    החיבורים החשמליים

    1. ראשית יש לקבוע היכן להתקין את הכפתורים החשמליים של הנעילה. נדרש מקום לשלושה כפתורים (נעילה קדמית ואחורית ומשאבה). ישנם כאן מספר אפשרויות. יש בעיה להתקין את הכפתורים של הנעילה על הקונסולה. הם פשוט גדולים מדי. ניתן לבצע חיתוך ולהתאים אותם.

    2. אני בחרתי להתקין את הכפתורים על הקונסולה העליונה (מעל הפנס הפנימי). יש שם מכסה פלסטיק שניתן לפתוח אותו בקלות. על ידי חיתוך פתחים בפלסטיק (באמצעות מקדחה) קבעתי את הכפתורים.

    3. העברת חוטים אל הקונסולה היא פשוטה. מעבירים את החוטים בין ריפוד הגג לגג עצמו. מוצאים את כיסוי הפלסטיק לאורך החיבורים של הגג אל הגוף, ומשחלים שם את החוטים.

    4. בהוראות התקנת הנעילה יש תרשים חשמלי של חיבורי הנעילה. כעקרון העניין די פשוט. המשאבה מחוברת באמצעות ממסר חשמלי ישירות אל המצבר (דרך נתיך A30). הפיקוד לממסר הוא באמצעות כפתור הנשלט על ידי הנהג. שסתום האוויר מפוקד על ידי חיבור ל 12 וולט. פיקוד הממסר ופיקוד השסתום מקבלים את המתח שלהם רק אם הרכב מונע.

    5. כאשר מפעילים את הקומפרסור יש לשים לב שלחץ האוויר לא יורד לאחר שהמיכל מלא. אם הקומפרסור נכנס לפעולה כל רבע שעה יש בעיה.

    6. בעת הפעלת הנעילה יש לשים לב שאוויר לא בורח דרך החיבורים לנעילה. אם הנעילה מופעלת במשך מספר דקות והקומפרסור לא מופעל המצב תקין. יש להפעיל ולנתק מספר פעמים את הנעילה. אם אחרי ארבע פעמים הקומפרסור לא הופעל, המצב תקין.

    זהו! יש נעילה אחורית בדיסקברי. עכשיו צריך לחסוך בשביל הקדמית. שאלות והערות ניתן להפנות למוני בפורום לנדרובר הטכני של ג'יפולוג.

     

    Untitled Document