Close
  • החלפת פחמים באלטרנטור של היילקס

    מדריך מצולם לפירוק אלטרנטור לצורך החלפת פחמים, טויוטה היילקס עם ווסת מתח חיצוני. בלאי פחמים הוא תקלה אופיינית בקילומטראז' גבוה, הניתנת לתיקון עצמי ופשוט בעלות אפסית. (Photographs: )

    בכתבה זו נדון באלטרנטור עם ווסת מתח חיצוני שיושב על כנף צד נוסע בתא המנוע (ראו תמונה משמאל) בניגוד לרוב האלטרנטורים שבהם הווסת הוא פנימי. בהיילקסים היו גם כאלה וגם כאלה. נתקלנו בווסתים כאלו במודלים עד וכולל 97.  נתחיל בסיפור המעשה...

    התקלה  התחילה כנורת טעינה שנדלקה פתאום באמצע נסיעה, ביחד עם עוד נורות כגון מים בדלק, נעילת דיפרנציאל, גובה שמן וכו'. בדיקה בתא המנוע העלתה שהרצועות לא נקרעו והכול נראה בסדר. כיבוי והתנעה, והנורה כבתה. לכמה ק"מ ואז שוב חזרה לדלוק. טלפון לאיציק 4X6ZH , ואיציק קובע בפסקנות שהלכו הפחמים. איציק הסביר לי שזה סיפור רציני לפרק אלטרנטור, ועדיף, אם אין צורך בהחלפת מכלולים אחרים, לפרק אותו חלקית, להטות אותו, ולהחליף רק את הפחמים (לא בטוח שאני מצטט במדויק את דבריו של איציק, אז צריך לקחת בעירבון מוגבל את ההסבר הזה) . הסתבר שהעצה הזו נכונה חלקית מכיוון שאצל איציק , היילקס 97 , יש אלטרנטור עם ווסת פנימי, ואצלי זה אלטרנטור עם ווסת חיצוני, וזה דגם שונה עם מבנה שונה. בסופו של דבר, מאוחר מדי, גיליתי שאצלי אין בכלל צורך לפרק את האלטרנטור, וניתן לגשת אל הפחמים מהצד ללא כל בעייה. הדבר היחיד שצריך לעשות קודם זה לפרק את מדחס המזגן, בלי לנתק את צינורות הגז, ולהניח אותו בצד, על מנת לתת גישה נוחה אל הפחמים. זו עבודה פשוטה, והעלות אפסית- עשרות שקלים.

    אני, שעוד לא ממש הכרתי את האלטרנטור, לא ידעתי איך מפרקים את הפחמים, ובנוסף רציתי גם לעבור על כל האלטרנטור כשהוא מפורק, מיסבים, קולקטור וכו' , ולכן פירקתי את האלטרנטור מהרכב, בניגוד לעצתו של איציק. בדיעבד, אני יכול לומר שזו עבודה ארוכה וקשה, ובעיקר, מיותרת. אם המיסבים הלכו, או שהקולקטורים הרוסים וחייבים שיפוץ, אז אין ברירה אלא ללכת עד הסוף. בכל מקרה אני מביא לפניכם את כל התהליך שכולל פירוק של האלטרנטור מהרכב והחלפת הפחמים, לטובת אלו שייאלצו לפרק אלטרנטור מהרכב. בנוסף, בסוף תמונות מפירוק בהיילקס זהה של הפחמים בלבד.


    פירוק האלטרנטור מהרכב לקח לי כשעתיים ברוטו. להחליף את הפחמים, ולהרכיב חזרה את הכול לקח משהו כמו שלוש שעות. זה בפעם ראשונה, וללא ספר, כך שאני מניח שאם תעבדו לפי הכתבה הזו, תוכלו לחסוך חלק ניכר מהזמן הזה.

    התחלתי מניתוק הקוטב השלילי בשני המצברים:

     

     

     

     

     

     

    פתיחת הבורג שמהדק את מותחן רצועת המזגן. כמו כן יש לשחרר את הבורג שמושך את המותחן.

     

     

     

     



    שחרור ארבעת ברגי 12 מ"מ שמחזיקים את מדחס המזגן מהצד לתושבת שלו. שימו לב ששני הברגים התחתונים ארוכים מעט מהשניים העליונים.

     

     

     

     


    לוחצים עם האצבע על הניצרה ומנתקים את הקונקטור מהסולנואיד שאחראי על הגברת הסל"ד. תפקידו של זה הוא לספק וואקום לדיאפרגמה שיושבת ליד משאבת ההזרקה והיא גורמת להגברת הסל"ד כאשר המזגן מופעל.

     

     

     

     

    כנ"ל מנתקים את הקונקטור השני של מצמד מדחס המזגן.

     

     

     

     

     



    מניחים את מדחס המזגן מאחורה, שלא יפריע:

     

     

     

     

     


    מי שרק מחליף את הפחמים, שיברך את עצמו על מזלו הטוב ושיפנה לקראת סוף הכתבה לנושא פירוק והחלפת הפחמים. האחרים לוקחים לגימה מבקבוק בירה קרה, וממשיכים.

    פירוק צינורית הוואקום הדקה מאחורי משאבת הוואקום:

     

     

     

     

     


    מזיזים את הבנד ומנתקים את צינור הוואקום הגדול מאחורי משאבת הוואקום.

     

     

     

     

     


    משחררים את אום 10 מ"מ שיושב על מכסה הפחמים, ומנתקים את כבל הזרם הגבוה מהאלטרנטור.

     

     

     

     



    כנ"ל משחררים את אום ה8 מ"מ על מכסה הפחמים, מרימים את הקונקטור ומשחררים אותו:

     

     

     

     

     


    מפרקים את בורג מתיחת רצועת האלטרנטור:

     

     

     

     

     


    מזיזים את הבנד ומשחררים את צינור ניקוז השמן. כמו כן, לא רואים את זה בצילום, אבל בצד נוסע (צד ימין) של משאבת הוואקום מתחבר צינור אספקת השמן. פותחים את הבורג שמחבר את הצינור אל המשאבה ומקפידים לא לאבד את שתי טבעות הנחושת שמשמשות כאטמים של החיבור הזה, משני צידי הצינור:

     

     

     


    מורידים את מיגון הגחון:

     

     

     

     

     

     


    מקללים את מהנדסי טויוטה על הגישה המחורבנת אל הבורג-פיבוט , התחתון, של האלטרנטור, שמים על הבורג מפתח רינג 14 מ"מ, עם מאריך. לא שוכחים לשים גם מפתח 14 מ"מ על האום של הבורג הזה, בצידו הקדמי, ופותחים. זה הולך קשה. אני מזהיר מראש.

    מושכים את הבורג הזה החוצה, עד הסוף, זה עלול ללכת קצת קשה, ואני נעזרתי בלום שהשחלתי מלמעלה ואיתו משכתי את הבורג.
     

     


    עכשיו מושכים את כל האלטרנטור, אחורה ולמעלה. זה יותר קל לכתוב מאשר לעשות כי הוא נתקל בדרך בצינורות השונים, אבל מעט סבלנות, ועוד קצת קללות, והוא בחוץ.

    בשביל לפרק את משאבת הוואקום פותחים שלושה ברגי 10 מ"מ, ומושכים אותה:

     

     

     

     

     


    פותחים את שלושת הברגים הארוכים שמחזקים את כל האלטרנטור. גם כאן יותר קל לכתוב על זה מלבצע. חשוב להקפיד על ראש מברג פיליפס בגודל המתאים ואם יש לכם מברג אימפקט, כזה שמסתובב כשדופקים לו על הראש עם פטיש, יתכן שזה הזמן להשתמש בו. אני נכשלתי בפתיחת אחד הברגים, ניסרתי אותו עם דיסק, ובהמשך לקחתי מחשמלאי בורג דומה.

     

     





    ממשיכים לפרק את מכסה הפחמים, תוך כדי שמקפידים לזכור היכן יושב כל אום וכל מבודד:

     

     

     

     


    קונים בכל מקום שמתעסק בשיפוץ אלטרנטורים, זוג פחמים. ממני לקחו עליהם 20 ש"ח פלוס מע"מ. יתכן ששווה לכם לבקש מהם גם שילחימו לכם את הפחמים החדשים. זו עבודה קצת מעצבנת ובנוסף צריך כאן מלחם חזק. המלחמים הקטנים שמשמשים לאלקטרוניקה, עם הספק של 30 וואט, לא יעשו את העבודה, גם אם תתעקשו. הפחמים מגיעים עם פתיל נחושת באורך של כמה ס"מ. צריך להמיס את ההלחמה של הפחמים הישנים ובמקביל למשוך אותם החוצה. צריך לנקות את החור שדרכו עובר הפתיל מבדיל על מנת לאפשר הכנסה של הפתיל החדש. שימו את הקפיץ במקום וכווצו אותו עם היד. עכשיו השחילו לתוך הקפיץ את הפתיל של הפחם החדש וקוו שהוא ייכנס לחור. כשהוא נכנס אל החור תפסו אותו מקצהו השני, והלחימו אותו כשאתם מקפידים שהפחם החדש ישב מספר מ"מ בתוך הבית שלו.

    בתמונה רואים שהפחמים שאמורים להיות באורך מינימלי של 5.5 מ"מ, הם קצרים מהמידה הזו. הקצר נשחק עד לאורך של 2 מ"מ בלבד.

     

    מי שרק רוצה להחליף את הפחמים מזלו טוב בהרבה. לאחר הסרת מדחס המזגן הצידה,  נגלה ישירות מכסה הפחמים. הנה התהליך מצולם שוב על היילקס זהה והפעם ללא פירוק האלטרנטור:

     

     

     

     

    לאחר ניתוק זהיר של שני קונקטורים, והסרת הצמה הצידה, נגלים שני ברגים עומדים המחזיקים את מכסה הפחמים. פרקו אותם תוך מתן תשומת לב מרבית לסדר ההרכבה. החלקים הם מבודדים, הרכבה לא נכונה או איבוד של אחת הטבעות - סרט שלא כדאי להיכנס אליו...

     

     

     

     

     

    מחזיק הפחמים המפורק ביד. מדהים לראות מידת שחיקה זהה לחלוטין בשני היילקסים עם קילומטראז' דומה. בלאי זהה הוא עדות לאיכות ההנדסה של טויוטה. כל בעל היילקס שמגיע לאזור ה200-250K ונתקל בבעיית טעינה - סיכוי גבוה מאד שיתקל בתמונה כזו בדיוק.

     

     

     

     

    עם מחזיק הפחמים כאמור ניגשים לכל חשמלאי רכב שיתקין וילחים זוג פחמים חדשים בעלות של עשרות שקלים. בתמונה מחזיק הפחמים המחודש ולהשוואה, זנבות הפחמים הישנים.

     

     

     

     

     

    חשיבות הכתבה הזאת הוא בהסבת תשומת הלב לתקלת הבלאי האופיינית הזאת ולפתרונה הקל והזול - החלפת פחמים נטו תגזול ממכם לא יותר משעת עבודה, לא כולל הנסיעה לחשמלאי קרוב לצורך הלחמת הפחמים החדשים.         

    במידה וכן פירקתם את האלטרנטור כמוני, כי אתם פשוט חייבים לפרק כל דבר עד הסוף... זה המקום לבדוק אם המיסבים של האלטרנטור תקינים, אם יש צורך להחליף מחזיר שמן ו/או גומית אטם למשאבת הוואקום, לבדוק שהקולקטורים (הטבעות שעליהן מחליקים הפחמים) לא הרוסים, וכו' . אני ניצלתי את ההזדמנות והחלפתי את המיסב של מותחן המזגן, שהרגיש לא חלק, והשמיע רעשים, וכן את ארבע הרצועות -

    שתיים, לאלטרנטור, במידה של 1050X13 - אלו הרצועות שקשה יחסית להחליף.

    אחת למזגן, מידה 1200X13

    אחת להגה הכוח מידה 875X13 .

    המיסב של המותחן של רצועת המזגן הוא מספר 6202

    המיסב של המותחן של רצועת הגה הכוח הוא מספר 6203


    הרכבה אגב בסדר הפוך לפירוק... כמו תמיד אלא אם מצוין אחרת.

    תגובות 9 תגובות
    1. ytk's Avatar
      ytk -
      תודה רבה חנן , עזר גם לי. רק נראה לי שנתנו לי מחיר מוגזם כאן באור הצפון קרית שמונה, על החלפת פחמים והלחמה בלבד לקחו 170 ש"ח ...

      יואב
    1. tooshey's Avatar
      tooshey -
      איך התבצעה העבודה ?
      על האוטו או שבאת עם האלטרנטור ביד ?

      בברכה,טושי
    1. איציק - 4X6ZH's Avatar
      איציק - 4X6ZH -
      מה בדיוק מוגזם ב 170 ש"ח
    1. sus's Avatar
      sus -
      בנושא דומה,

      מישהו יכול לתת את מידת המיסב של האלטרנטור?

      האלטרנטור התחיל להרעיש ויש חופש קטן בציר, אני מעדיף לקנות מיסב לפני שאני מפרק את האלטרנטור ומעדיף לא לקנות מקורי (100 ש"ח).
      דוד
    1. ytk's Avatar
      ytk -
      באתי עם התושבת של הפחמים מפורקת מהאלטרנטור רק כדי להחליף הפחמים . מוגזם ע"פ המחירים במאמר אף ע"פ שעברו כמה שנים מאז כתיבתו.

      תודה יואב
    1. s_n_p's Avatar
      s_n_p -
      שילמתי סביב ה 50 ש"ח בחולון לפני שנתיים.
    1. tooshey's Avatar
      tooshey -
      אכן שוד לאור היום.

      בית פחמים חדש קומפלט תחליפי עולה 90 ש"ח.
      רק פחמים אפשר למצא ב 8 ש"ח ליחידה.

      בברכה,טושי
    1. ytk's Avatar
      ytk -
      חבל חבל. חשבתי שכך היה , ככה זה שהם המקום היחיד באזור שיש להם את זה, תופסים לך חזק...
    1. boaz avrahami's Avatar
      boaz avrahami -
      לא רק.
      השוק שלהם יותר קטן
    Untitled Document