Close
  • ארבעה ימים דרומה - פסח 2006

    יומן מסע של אילן הדר, טיול פסח הקלאסי משדה בוקר לאילת, עם גיוון מפתיע מכיוון מזג האויר. (Photographs: )

    פסח הוא חגם של הג'יפאים. כולנו מחכים לאותו מסע של מספר ימים בחול המועד ברחבי הנגב שיסתיים באילת. בשביל זה מחזיקים רכב שטח, לא? כמו כל טיול טוב, הזרע נזרע במהלך חודש מרץ,  התחיל לצמוח, מי מצטרף - דרור, חנן...  מה המסלול, התארגנות וכל הדברים האלה התרחשו לבד, שום דבר לא נסגר סופית עד הרגע האחרון, אבל היה ברור שיוצאים. הכוונה הייתה להיכנס בשטח דרומית לאזורים שמטיילים בהם בסופי שבוע רגילים, לתור חלקי ארץ שרובנו לא מגיעים אליהם בטיולים "רגילים" ולהימנע ממקומות מפוצצים במטיילים (בפסח זה קשה לכאורה, אבל הנגב גדול מספיק כמו שמגלים כל פעם מחדש)

    משום מה אף אחד לא דיבר יותר מדי על מסלול מדויק. כיוון שאני לא אוהב להשאיר דברים פתוחים התחלתי לתכנן מסלול שבוע לפני היציאה, ביקשתי עצות בפורום, וגם קיבלתי.... דיון מס' 1, דיון מס' 2 , וגם למקלחת דאגתי.  היומן הזה מסכם את הטיול שביצענו בפועל, שהשתנה - והשתפר - עקב מזג האוויר יוצא הדופן, לתת למטיילים שירצו לצאת למסע דומה, מסלול מוכן המכיל את כל המידע הנחוץ.  בהמשך יובאו המסלולים לפי ימים (לחצו להורדת קובץ    טורבו להורדת קובץ טורבו של המסלול), נקודות שכדאי לעצור בהן ורשימת ציוד לטיול כזה.

    כיוון שהמסלול היה מתוכנן כמסלול משפחות, המסלול תוכנן כך שכמות השעות של נסיעת  שטח תרד מיום ליום, כדי להקל על הילדים והנהגים, כך היה. בדיעבד זו הייתה ההחלטה הנבונה ביותר. בטיול עצמו היה ילדים מגיל שנתיים עד 14. בנוסף התכנון היה כך שהמסלול יתאים לכל רכב שטח, מהסורנטו שלי, ועד ההילקס המוגבה של חנן. טיול רציני בנגב כן  מחייב רכבי שטח בעלי הילוך נמוך, ורצוי מאד גחון ממוגן. את רוב המעלות שעלולים להיות בעיתיים, תכננו בכיוון הירידה על מנת לא לבזבז זמן ולהסתכן בנזקים.

    זהירות שטחי אש - המסלול רובו בשטחי אש פעילים! גם בחול המועד פסח וסוכות, רצוי לתאם עם פיקוד דרום. הטלפון של  מתא"ם פד"ם -9902926/7/8 08 . בפסח התיאום מהיר ופשוט כי שטחי האש לרוב פתוחים לקהל, בימי חול רגילים - רוב המסלול המתואר סגור לחלוטין.

    בטיול השתתפו, לא כולם בכל הימים, חנן וטלי , ערי וקרן הדר, נמרוד, ניר, זאביק, אריק אורלוב, דרור ובילי הראל, אורי טל, שחר ואורית (אם שכחתי מישהו, מתנצל).

    היום הראשון - שדה בוקר למכתש רמון

    • שביל שחור, מדרשת בין גוריון לכיוון נחל צנים ונחל חוה,

    • הפסקת צהריים בגשר הרכבת בנחל צין.

    • טיול רגלי קצר לעין ארחות, מים לא היו אבל הטיול היה כדאי.

    • המשך לשמורת מצוק הצינים

    • בקעת אבו טריפה

     

    • נחל טרף - נמשך לאורך הבקעה מזרחה כ-2 ק"מ (תחילה באפיק עצמו, ובהמשך על הגדה הימנית, במקביל ומדרום לאפיק), עד לאותה גבעת אבן חול צבעונית, נ.ג. 490, המזדקרת בלב בקעה חולית יפה, בקעת טרף - תופעה גיאולוגית ייחודית בנוף הר הנגב המזרחי. החול הצבעוני המכסה שטח נרחב סביב נחל טרף, וחלוקי הצור היפים והגדולים הפזורים בשטח, מלמדים כי אנו נמצאים בעמק נחל קדום שהגיע לכאן מהרי אדום לפני שהבקע הסורי-אפריקני החל להיווצר. החולות הם יבוא ממחשופי אבן החול של הרי אדום, וחלוקי הצור עברו דרך של עשרות קילומטרים עד שעוצבו לצורה כה עגולה. הנחל המקורי זרם בכלל לים התיכון, ורק הבקע, שנוצר לפני מיליוני שנה, שיבש את הניקוז באזור.

     

    • עין אום צאלח -  בריכה הדומה לעין עקב, כאשר לאחר גשמים הבריכה מליאה וניתן לשחות בה. הנסיעה לאם צלח היא 5 ק"מ לכל כיוון והליכה רגלית של מאות מטרים, יש לשקול את העניין לפי מצב המים באזור והשעה בה נכנסתם לשטח.

     

     

    • נחל טריפה

    • מעלה נח  הנו מעלה אשר כשמו כן הוא, נוח בדרך כלל לירידה (בכל זאת הוא עלול להכשיל את הנהג ויש לנהוג בו בזהירות). בפעם הזאת תפס אותנו גשם במדבר והמעלה היה בלתי עביר, בוץ מרגרינה חלק, שתקע קבוצת מטיילים לפנינו עד החושך, ונאלצנו בהוראת הפקחים לנסוע לאורך קיר המכתש עד למצפה רמון.

     

    • בקעת מחמל ציר הנפט

    • יציאה לכביש וחניון לילה ליד מתקן מקורות בנחל פארן.

    אתגרי שטח ביום זה

    1. הדרך לעין אם צלח

    2. הסלע החלק ביציאה מנחל טרף למעלה נח.

    3. מעלה נח.

    במזג אוויר נוח יתכן ולא יהיו כלל בעיות עבירות בנקודות אלה 2 ו- 3.

    הגשם במדבר

    ביום הטיול הזה הייתה לנו חוויה ייחודית ונדירה של גשם שוטף במדבר במשך רוב שעות היום. לכל אורך המסלול שמענו על שיטפונות וגשמים בדרום. נראה היה שאנו נמצאים דרומה לגשם והוא רודף אחרינו, היה פחות או יותר יבש עד אחרי הצהריים, הגשם השיג אותנו ואז נפתחו עלינו ארובות השמים והמדבר נרטב!החוויה לראות את הגבים והמדבר זורם הנה מיוחדת במינה, והתמונות מדברות בעד עצמן.

       

      

     

    ויש גם וידאו של תחילת הזרימה בפארן:

    http://video.google.com/videoplay?docid=4300469889777308905&q=ph aran

    היום השני - הנחלים הגדולים, הר צניפים

    הכוונה ביום זה הייתה להיכנס  לחלקו המערבי של נחל פארן, אזור באר עדה ומשם דרומה לנחלים הגדולים. כאשר הגענו לנחל, עיד הפקח חסם את הדרך בשל שיטפון שהתקדם בפארן. "נאלצנו" להדרים לנחל ציחור, בדיעבד ההחלטה התבררה כעדיפה כיוון שזהו נחל ששווה טיול. פקח נוסף שפגשנו המליץ לנו לנסוע לנחל פארן לראות אותו זורם וכך עשינו בהמשך. השמיים אמנם היו בהירים לגמרי והיום חם, אך גשמים שירדו בסיני העניקו לנו חוויה ייחודית - ראינו ממש את חזית גל השיטפון מתקדמת לאיטה...

       

    • מחוץ למתקן מקורות שליד חניון הלילה, בחציית הפארן את כביש 40,  יש צינורות שניתן לקחת מהם מים ולהישטף, מומלץ.

    • נחל ציחור - נחל ציחור זרוע בעצים מושלמים להפסקת בוקר או צהריים.

    • שטחי האש בנחל ציחור די משעממים  לנהיגה, אבל החוויה היא לילדים שרואים משאיות, מטוסים ושאר גרוטאות מחוררות (הרי בשבילם באנו).

    • נחל פארן הוא נחל האכזב הגדול ביותר בישראל, והשני בגודלו בכלל אחרי נהר הירדן. אורכו כ150 ק"מ ממקורותיו בחצי האי סיני ועד לשפך בנחל ערבה, אך אפילו בחלקיו התחתונים זורמים מים רק בזמן שטפונות. אגן הניקוז האדיר של הנחל, ששטחו אלפי קמ"רים, יוצר מישורים עצומים שמפרידים בין הרי הנגב הגבוהים שבצפון, לבין הרי אילת שבדרום.  

    • פסגת הר צניפים. דרך זו, "שוברת" מעט את הנסיעה במישורים וכאן מעלה צניפים יספק קצת אתגר בירידה מההר. הר צניפים (596 מ'), נמצא בקצהו הדרום מערבי של קמר צניפים - מנוחה - עשת, שתחילתו בסמוך לכביש הערבה, ליד מושב פארן ושיאו בהר צניפים. מפסגת ההר תצפית יפה מזרחה אל אגני נחל צניפים, חיון' ועד הרי אדום. דרומה לשער צניפים, מצפה סיירים ושדה אברהם, וצפונה לאזור הר כרכום ומצוקי עריף. בימי הקיץ החמים כיף לעשות הפסקה על הפסגה, אבל תצטרכו לדאוג לצל בעצמכם באמצעות רשתות.

    • שער צניפים. שער צניפים הוא המקום בו נחל צניפים פורץ את הקמר. במקום עצי שיטת נגב רבים, ושכבות הצור יוצרות כמעין כרבולות

    • גב צניפים - כשאנחנו הגענו השנה כבר  לא היו מים בגב. מקום מומלץ ביותר לטיפוס מלמטה למעלה  הילדים ייהנו ביותר, שימו לב לכתובת בערבית.

     

     

     

     

     

     

    • בשלב זה של הטיול כבר רוב הרכבים יצטרכו דלק, הילדים ירצו לראות את האנושות ומגיע להם גלידה, לכן נרד על הכביש בנסיעה ליוטבתה להצטיידות.

    • לאחר לגימת השוקו והדלק ניסע לכיוון קיבוץ יהל לחניון לילה –בנחל יעלון. לאחר הכניסה לנחל ונסיעה לא ארוכה, לאחר הסכר, נגיע למשטח עם מצוק מצדו המזרחי (נקודה 152 במסלול), שם נעצור לחניון לילה.

     אתגר שטח ביום זה

    1. מורד צניפים - הירידה מהר צניפים, מדרגות סלע.

     

    היום השלישי - נחל יעלון למעלה שחרות

    ·         נמשיך מחניון הלילה בנחל יעלון לצפות בשדה הבולבוסים בנקודה 160 , תופעת טבע מיוחדת  שאין לה הסבר (או, יותר נכון, יש לה יותר מדי הסברים...)

     

     

     

    ·         יציאה לכביש ונסיעה לכיוון מצפור הסדקים - תצפית מיוחדת במינה הכוללת מבט לערבה והרי אדום בנוסף לסדקים אשר ניתן לצפות בהם לכל אורך המדרון.

     ·         נחל איה - אם סיימתם את נחל איה לקראת שעה 12:00 כדאי להתקדם לגשר מתחת לכביש בנקודה 186 במסלול להפסקת צהריים, אין הרבה צל אחר באזור.

     

     

     

     

      • שעשועים לילדים בנחל כסוי. דיונות חול נדירות מסתתרות הרחק בדרום הנגב, בשולי נחל מדברי קטן ויבש, אשר חב לחולות האלו את פרסומו: נחל כסוי. דיונה זהובה גדולה ומיוחדת במינה שקוראת לילדים ולמבוגרים לחלוץ את הנעליים ולהתגלגל בהנאה על פני החול הרך שוב ושוב.

     

     

     

    • מקדש הנמרים - המקום מסומן במפה כנקודת עתיקות (נקודה 194 במסלול), ללא ציון, על הרצפה ניתן לראות אבנים מסודרות בצורה של נמרים. אין לגעת באבנים ויש לשמור על המקום למטיילים הבאים.

     

     

     

    • מעלה שחרות - במשטחי הבטון בדרך כדאי לעצור לתצפית, מהיפות ביותר על הערבה לכיוון מזרח, לאחר מכאן נרד את המעלה (למעלה יש שם מיתולוגי, אך הוא אינו קשה לא לעלייה ולא לירידה - כיום. בזמן הירידה, הסתכלו ימינה ותראו את המעלה הישן, ושרשראות הטנק שנשתלו בו פעם כדי לייצבו. המעלה הזה קשה באמת).

     

     

    • נסיעה כביש ושטח קצרה לאגם הנסתר -  אגם מעשה ידי אדם שנוצר על ידי חציבה ומפגש עם מקור מים מליחים שיצר את האגם, האגם מומלץ לשחיה להתרעננות, למרות עזובת המקום.

     

     ביום זה אין אתגרי שטח מיוחדים, רכבים רכים עלולים להתקשות במדרגות

    הסלע בנחל איה.

     

    בשלב זה כבר ירד הערב ויגיע הזמן לחניון הלילה, אנחנו בחרנו לחזור לחניון הלילה בסוף מורד שחרות, על מנת לחסוך זמן נסיעה אני ממליץ לישון בחניון הלילה בעמודי עמרם, גם נותן אפשרות לטייל אליהם רגלית וגם מקצר את הנסיעה לנחל שלמה למחרת.  עמודי עמרם הם אחד מאתרי הנוף היפים של הערבה. עמודים שפוסלו מתוך אבן החול האדומה בעזרתם של המים, הטל ותמורות מזג האוויר. צבעי אבן החול באזור הוא אדום, וורדרד וסגול והם משמשים מסגרת מרשימה לעמודי עמרם המתנשאים אל על.

    היום הרביעי, בואך אילת

    הכוונה היום להגיע לים אילת (שוב הילדים, אל תשכחו לקחת משקפות ושנורקלים), אבל לפני זה אי אפשר ללא טיול שטח קצר באזור (כשעה וחצי עד שעתיים).

    • מחניון הלילה נרד לכיוון אילת.

    • נעקוף את אילת ונעלה בכביש המוביל מאילת למצפה רמון עד לכניסה לנחל שלמה.

    • נחל שלמה

    • הר יהושפט

    • התצפית בנקודה 245

    • הר רחבעם

    וסוף -סוף, חוף הים באילת. של אילת. לאחר רחצה בים ומנוחת צהריים על החוף מחכה הנסיעה הארוכה חזרה צפונה.

    Untitled Document