Close
  • פורד אקספלורר 2006 במבחן שטח

    פורד אקספלורר הוא רכב השטח הראשון של פורד אמריקה שמגיע לישראל ביבוא מסודר מזה שנים רבות. זה כבר סיבה למסיבה. המבחן סיקרן אותנו מאד - האם האקספלורר שווה משהו מעבר להיות תורם איברים איכותיים למפלצות שטח ישראליות בעשור הקרוב? (Photographs: )

    פורד אקספלורר עולה חדש לישראל.  ביקום המקביל, אמריקה, אקספלורר הוא רכב הכביש-שטח הנמכר ביותר מאז תקופת הקרח האחרונה. אקספלורר, לצד הארכי-מתחרים שלו, ג'יפ צ'רוקי וגראנד צ'רוקי מתגוללים ברחובות הפרבר האמריקאי כמו סובארו DL בישראל של שנות ה80', רכב משפחתי זול ונפוץ, ברירת מחדל.

    התדמית של האקספלורר התדרדרה עם השנים. להמוניות הגסה שלו התווספה שערוריית צמיגי פיירסטון המתפוצצים בשנת 2000 והרכב שהוא קטר מכירות קריטי של פורד העולמית דרש הריסה ובנייה מחדש – של המכונית, ושל המותג.

    בישראל אין לאקספלורר תדמית. רכבי שטח וטנדרים של פורד-אמריקה לא יובאו עד היום באופן סדיר, ואקספלוררים בודדים בלבד מיבוא אישית מקשטים את כבישי ישראל.  פורד F-150? הטנדר הנמכר בעולם? אקספלורר? הכביש-שטח הפופלרי ביותר ביקום? לא אצלנו.  בשנת 2006 פורד הציגה את הדגם החדש והחשוב ביותר שלה, אקספלורר חדש לגמרי, וגם דלק-מוטורס, יבואנית פורד  השכילה להבין שהיא מפקירה סגמנט חשוב של השוק הישראלי למתחרים. לא עוד. פורד אקספלורר החדש נמצא בארץ ומשווק באגרסיביות ובמחיר אטרקטיבי. לקחנו פורד אקספלורר בגרסאת "אדי באואר"  המפוארת לנסיעת מבחן, בלי דעות קדומות – כף רגלנו לא דרכה על דוושת התאוצה של האקספלורר הישן.  

    פורד אקספלורר הוא רכב גדול, אחד מהכביש-שטח המרווחים ביותר על הכביש כיום (במולדתו אגב הוא נחשב ל"בינוני").  תא המטען ענק, וזוג המושבים האחוריים מתוף השבעה – אמיתיים. גם מבוגרים בגובה ממוצע ויותר יכולים לשרוד בהם. הם  גם מתקפלים בצורה חכמה לתוך הרצפה ולא לדפנות כמקובל בקרב רוב המתחרים. גם שורת המושבים המרכזית מתקפלת שטוח, ויוצרת משטח הטענה גדול ושימושי מאד.

    עיצוב הפנים לא פורץ שיאי טעם טוב, והוא עדיין לא ברמה המקובלת ברכב יוקרה אירופאי או באיכות של היפאנים, אבל לפחות לא מדובר בעיצוב האפור והמכוער המאפיין רכב אמריקאי בדרך כלל. הקבינה היא ברמה אחת מעל המתחרים הישירים שברולט טרייל-בלייזר וג'יפ גראנד צ'רוקי.  יש פאקים, הן פונקציונאליים – כמו ידית סגירת הדלת הקדמית שקרובה מדי לציר, והן באיכות - כפתורי בקרת המושבים מתפרקים בקלילות. לגבי הצבעים – ובכן זו שאלה של טעם וריח, אבל גרסאת האדי-באואר האדומה-מוזהבת היא פשוט מצגת של חוסר טעם. הXLT האפורה באולם התצוגה ביצחק שדה נראה הרבה יותר טוב, מבפנים ומבחוץ, והיא גם זולה יותר ב35 אלף שקלים. הXLT כן זהה מכאנית לאדי באואר (אתם יודעים מי זה אדי באואר?) וזה מה שחשוב.

    פורד אקספלורר מכניס את המכאניקה של חטיבת הטנדרים של פורד למיינסטרים בארץ, חדשות טובות מאד. המנוע הוא יהלום מלוטש, V8  בנפח 4.6 ליטר עם גל זיזים עליון ושלושה שסתומים לצילינדר. המנוע, המוכר מהמוסטנג, חלק ומהיר מאד – הקו האדום קצת מעל 6000 סל"ד ומספק המון כוח והמון מומנט המוגשים באופן שאף דיזל לא יכול להתחרות בו.  יחד עם תיבת הילוכים חדשה בת שישה הילוכים, זו רכבת הכוח המוצלחת ביותר שנהגנו בה מזה זמן רב.

    על הכביש פורד אקספלורר מתנהג בסדר. הפלטפורמה חדשה המכונה U2  משותפת עם הדיסקברי 3 של לנדרובר שהוצג ב2005. מדובר על שלדת סולם נפרדת מהמרכב ומתלים נפרדים מודרניים בכל 4 הפינות. נוחות הנסיעה גבוהה מאד, אמנם לא ברמה של הדיסקברי המצויד במערכת כריות אויר אבל בהחלט ביישור קו עם רוב המתחרים האחרים. הרכב מצויד במערכת בקרת גלגול סטנדרטית שאמורה לעשות משהו טוב בסיבובים, אבל אנחנו לא ממש בדקנו אותה. הפורד הזה כבד, גבוה ומפחיד, ואנחנו נותנים לו את הכבוד בכביש. במחלקת הבלימה רשמנו – בסדר, לא מבריק. רדיוס הסיבוב מפתיע מאד לטובה ביחס לאורכו ובכלל – ביצועי החנייה בכניסה לקניון הם ללא ספק נקודה שפורד השקיעו בה הרבה מחשבה. 

    פורד אקספלורר מעולם לא היה רכב בעל תדמית שטח קשוחה. הקלישאה האמריקאית על רכב שנועד לאיסוף ילדים מהחוגים אחרי הצהריים – נכתבה על הפורד אקספלורר הישן.  חלק ניכר מאד מהרכבים האלו נמכר בכלל עם הנעה אחורית בלבד בארץ מולדתם. מתוכנית הפרסום והשיווק של הרכב בישראל, לא נראה שיש מאמץ כלשהו למצב את האקספלורר כרכב מסוקס.  הנמכנו ציפיות מראש בתחום השטח, אבל לא לגמרי – בכל זאת, מה שמשנה הוא המכאניקה, והשלדה היא אותה שלדה של לנדרובר דיסקברי 3 – רכב שטח ראוי.  

    הופתענו לטובה. לפורד כמה מאפיינים שהופכים אותו לרכב שטח בעל יכולת מעל הממוצע. הגחון שלו בנוי היטב, קורות השלדה הגדולות מגינות על המכלולים. רכב המבחן כלל מיגוני גחון תוצרת הארץ שהם תוספת יבואן במחיר 3000 שקלים. המיגונים אפקטיביים והם תוספת ברוכה. זרועות המתלים הנפרדים מסיביות, זוויות הגישה והנטישה סבירות, ורק מדרכי הצד שהם תוספת של הגרסא היקרה מפריעים (עוד סיבה שכדאי להסתפק בגרסת הXLT). מהלכי המתלה צנועים, אבל כמקובל היום, אקספלורר מצויד במערכת בקרת משיכה שעושה את העבודה ומקדמת אותו, עם סחרור צמיגים והתזת חצץ, גם בהצלבות ומעלות דרדרת. הצמיגים הם הצמיגים המקוריים הטובים ביותר בהם נתקלנו ברכב שטח חדש בשנה האחרונה – צמיגי BFGoodrich  במידה סבירה. כנראה שפורד למדו בכל זאת משהו מפרשיית צמיגי פיירסטון המתפוצצים, ולא חוסכים עלינו עוד כמה סנטים על חשבון הגומי.

    בנסיעת שבילים מהירה, המתלים עובדים היטב, וחטיבת הכוח הנהדרת הופכת את הנהיגה למענגת. אבל כאן האקספלורר מראה למי נוצר. כמעט בכל רכב שטח מקביל קיימת היום אפשרות לתפעול ידני נוח של תיבת ההילוכים האוטומטית, ידית טיפטרוניק כזאת או אחרת. בפורד אין, תפעול הגיר הוא אמריקאי קלאסי,1-2-3-D  בשורה אחת. אין גם חיווי מתבקש בלוח המחוונים, באיזה הילוך אני? בתיבה בת שש הילוכים ומנוע שקט כל כך, זה לא ברור מאליו. בסוף יום המבחן לקחנו את האקספלורר לאחד המעלות הארוכים והמפורסמים, מפותל, רצוף דרדרת, ועם מדרגה בקצהו. אתגר לכל רכב שטח לא משופר. הפורד עמד בו בקלות מפתיעה, ללא דרמה וללא מאבק.

    ובכן, עד כאן כתבנו בעיקר דברים טובים. שתי נקודות עומדות לרעת האקספלורר. הראשונה היא צריכת הדלק הגבוהה מאד. נתוני היצרן יפים על הנייר, אך במבחן שלנו שכלל 600 קילומטרים של מדידה צריכת הדלק עמדה על 5 ק"מ לליטר בלבד. זה כלל כמובן את פרק השטח, אבל גם לנהג הרגוע והמתון ביותר לא היינו מציעים לבנות על צריכת דלק ממוצעת טובה יותר מ5.5 ק"מ לליטר. זהו שיקול שנוטים לזלזל בו – מי שעשיר מספיק לקנות רכב שטח מפואר, לא אמור להתרגש מצריכת דלק. אבל  פורד אקספלורר נמכר במחיר תחרותי, שממצב אותו מול כלי השטח היפאנים ואפילו הקוראנים והרבה-הרבה מתחת לליגת היוקרה האמיתית של הכלים הגרמנים והאנגלים. אנשים מן הישוב, לאו דווקא עשירים מופלגים, מביעים בו עניין. עבורם צריכת הדלק היא שיקול. ההסבה להנעה בגז היא מתבקשת, מקום לא חסר בתא המטען – אבל הסבה כזאת דורשת את שיתוף הפעולה של היבואן.

    חסרון שני, הוא הנעלם הגדול ברכב רכב שטח גדול ומפואר – האיכות. מה יישאר ממנו עם הזמן? אין לנו ספק שהמנוע ישרוד, אבל כלים כאלו נופלים על בעיות חשמל ואלקטרוניקה, ועל גימור תא נוסעים מחורבן. כאן רק הזמן מדבר, אבל הבחינה שלנו משאירה אותנו ברגשות מעורבים. החומרים נראים ומרגישים טובים, אבל כפתורים כבר התחילו לנשור, ובתא המנוע סבך מפחיד ולא מסודר של חוטי חשמל מלופפים סרט בידוד חשמלי במה שנדמה כרשלנות.  

    לסיכום, פורד אקספלורר החדש הפתיע אותנו לטובה. לאור המחיר התחרותי של גרסת הXLT, הוא ראוי להישקל ברצינות על ידי כל מי שמחפש רכב כביש-שטח גדול עם 7 מושבים. אנחנו לא נעיז לדרג אותו בלי מבחן השוואתי, אבל נדמה שהוא יכול להשתלב במבחן של מיטב תוצרת יפאן, ולא רק במבחן הנישה הברור מאליו מול שברולט טרייל-בלייזר.

    פורד אקספלורר 2006, נתונים טכניים:

    גרסא::אדי באואר

    תצורה: כביש-שטח, חמש דלתות (שבעה מושבים)

    מידות: אורך 491 ס"מ, רוחב 187 ס"מ, גובה 185 ס"מ, בסיס גלגלים 289 ס"מ, משקל עצמי 2200 ק"ג, צמיגים 245/65R17

    הנעה ותמסורת: לכל הגלגלים, אוטומטית, יחס העברה נמוך, נעילת דיפרנציאל מרכזי, מערכת בקרת משיכה.

    שישה הילוכים: 4.17, 2.34, 1.52, 1.14, 0.86, 0.69, הילוך אחורי 3.4:1. יחס העברה סופי: 3.55:1. יחס העברה נמוך 2.48:1 , גבוה 1:1.

    מנוע: V8 בנזין 3 שסתומים לצילינדר, גל-זיזים עליון, נפח 4601 סמ"ק, הספק מרבי 292 כ"ס ב5750 סל"ד, מומנט מרבי 41.5 קג"מ ב3950 סל"ד

    ביצועים: מהירות מרבית אין נתון, תאוצה ל60 מייל 10.6  ש' (נתוני יצרן).

    נתוני שטח: מרווח גחון כ20 ס"מ, זווית גישה 28 מעלות, זווית נטישה 24 מעלות 

    עזרי נהיגה: RSC (בקרת יציבות גלגול) TCS (בקרת אחיזה) DSC  (מערכת ייצוב דינמית) TPMS (התראה על לחץ אויר נמוך בצמיגים)

    צריכת דלק: נתון מבחן 5 ק"מ לליטר (נתוני ייצרן 6 בנסיעה עירונית ו8.5 בין-עירוני)

    שנת השקה: 2006

    מחיר: 420 אלף שקל

    XLT זהה מכאנית ברמת גימור נמוכה יותר, 285 אלף שקל

     

     

     

    (המבחן נערך על ידי צוות ג'יפולוג עבור מדור הרכב של עיתון הארץ)

    פורד אקספלורר בעיני הג'יפולוג

    הוא קודם כל תורם איברים טריים ואיכותיים. מזמן לא עלה ארצה דם צעיר באיכות כזאת... טפו-טפו לא שאנחנו מעודדים נהיגה פרועה, אבל  אם כמה שיותר מהם יגמרו מהר בתאונות עצמיות ללא נפגעים, (ולא חזית, אם אפשר גלגולים על הצד).  המנוע + הגיר הזה מושלמים להנעת ג'יפים/רוק-באגיז ומכוניות מרוץ, כמו שהם, ואפשר גם להוציא מהם יותר. גיר עם הילוך ראשון4.17:1 והילוך שישי 0.69:1. אוי זה היה יכול להתאים לטראגי הוירטואלית.

     

    Untitled Document