הרבה בעלי סמוראי נתקלים בתחילת דרכם בתסריט הבא: הרכב עומד בלי יכולת תנועה בגלל שידית הטרנספר שלו נעצרת בניוטרל (N) ומסרבת לזוז. הנהג בטוח שהטרנספר שבק חיים... אבל לא. "הידית הנתקעת" ידועה כנקודת תורפה של הסמוראי מאז ומתמיד. לי זה קרה באמצע שום מקום בנחל נקרות, ולשמחתי לשותפי לטיול דניאל הייתה טבעת אוקולון בדיוק למקרה זה - שוב תודה! אז מה הבעיה, ומה היא טבעת האוקולון המדוברת? ישנה טבעת פלסטיק, או בשמה העממי אוקולון (באנגלית, Shifter sheet) שעוטפת את ידית תיבת ההעברה. במשך השנים שהיא נמצאת בטרנספר היא נשחקת ומגיע היום שבו היא מתפוררת. או אז אין מה שיתפוס את ידית שילוב הטרנספר, עד כדי תקיעתה בלי יכולת לשנות מצב. בשביל לקבל זווית צילום טובה ולהקל על ההבנה, התמונות שמוצגות כאן הן מטרנספר שפורק מהרכב – אין צורך לפרק אותו בשביל להחליף את האוקלון כמובן. התמונות באדיבות וברשות האתר zuwharrie וצולמו על ידי NC Zuk. הכלים הדרושים: פטיש סדר עבודה: 1. הסר את גולת הגומי שבראש הידית. היא פשוט מתברגת החוצה. 5. לאחר שהסרנו את הטבעת, ניתן להסיר גם את מגן האבק ("מגף הגומי") ולשמור בצד. 6. עכשיו ניגלית לפנינו טבעת ברזל אשר מהווה מעין מכסה. שימו לב שיש לה 2 מגרעות אחת מול השנייה. 7. ניקח את המברג השטוח, ונשים אותו במגרעת כך שחציו בתוך המגרעת וחציו על החלק העליון של המכסה (ראה תמונה מצורפת). נפעיל לחץ על המברג והמכסה אמור להכנס פנימה. 8. ניתן מכה חלשה עם המברג בכיוון השעון, המכסה יסתובב בערך רבע סיבוב ויקפוץ כלפי מעלה.
9. נמשוך את המכסה ואת הקפיץ שמתחתיו ונשמור אותם בצד. 10. נמשוך ונשלוף את ידית תיבת ההעברה.
11. ננקה את שאריות האוקולון שנשארו בתוך צוואר הטרנספר. ייתכן שלא נשאר יותר מדי מה לנקות, אך לפעמים נשאר חלק בתחתית שעדיין במצב טוב, הסר גם אותו. בתמונות הטבעת נראית שלמה למדי.
12. עכשיו נשתמש בפנס ונסתכל לתוך הצוואר. ניתן לראות שני מוטות עם שקע ריבועי בכל אחד מהם. רוב הסיכויים שהם לא מסודרים אחד מול השני וזה מה שגורם לטרנספר שלכם להיתקע. השתמשו במברג בעדינות כדי להזיז אותם כך שיהיו מקבילים וישלימו ריבוע. אם המוטות לא זזים, נסו לדחוף את הרכב מטר קדימה ומטר אחורה, על מנת לשחרר לחצים בין גלגלי השיניים. העיקר לא להתייאש! בתמונה הימנית נראים המוטות כאשר השקעים לא מסודרים, בתמונה השמאלית ניתן להבחין במצב התקין - השקעים משלימים ריבוע: 13. נכניס את טבעת האוקולון החדשה. זו הזדמנות טובה להזכיר שניתן לרכוש בארה"ב טבעת פוליאסטר מיוחדת שאמורה להחזיק "כל החיים" ולא להתפורר כמו המקורית - אבל גם מקורית חדשה תיתן לכם שנים ארוכות של שקט. 14. הכניסו את ידית העברת ההילוכים בחזרה לצוואר הטרנספר, היא אמורה להיכנס בצורה חלקה. 15. נחזיר את מכסה המתכת בדיוק כמו שהסרנו אותו. בעזרת מברג נלחץ ונסובב נגד כיוון השעון עד שיתיישב במקומו. לא לשכוח כמובן את הקפיץ שיושב מתחתיו. 16. נחזיר את מגן האבק שיושב על מכסה הטרנספר, ונסגור עליו את טבעת הברזל שמהדקת אותו על מנת שלא ייפול. 17. לבסוף נחזיר את מגף הגומי, נבריג אותה לרצפה ונבריג חזרה את גולת ידית תיבת ההעברה. זה הכל, אתם שוב בתנועה ממש קל, לוקח 10 דקות לכל היותר. בחירום, בשטח, מה שחשוב הוא לסדר את המגרעות שבמוטות אחת מול השנייה. אם אתם כבר קונים טבעת חדשה, הדבר החכם הוא לא להחזיק אותה כספייר, אלא להחליף אותה באופן יזום בבית, וכך למנוע מראש את התקלה הנפוצה הזאת. את הטבעת הישנה, במידה והיא שמישה, שמרו בתיבת החלפים... יום אחד אולי אתם תהיו אלו שתעזרו לבעל סמוראי טרי שנתקע בפעם הראשונה באמצע המדבר. |
הודעת מערכת