Close
  • פתרון לסטרטר "מתקתק" בסמוראי - טיפ טכני

    סולנויד סטרטר מתקתק הוא בעייה אופיינית של סמוראים ישנים. ניתן לפתור בצורה פשוטה ואלגנטית על ידי ממסר נוסף. אלעד מביא את ההסבר המלא. (Photographs: )

    בעיה נפוצה  בסמוראים (ובעוד לא מעט מכוניות ישנות)  היא תופעת "הסטרטר המתקתק". התסריט הולך ככה:  וידאתם שהמצבר תקין וטעון, אפילו חדש,  כל המגעים החשמליים מהודקים ונקיים, הסטרטר עצמו תקין - החלפתם עם חבר...  ובכל זאת, בנסיונות הנעה הסטרטר "מתקתק" ולא מסתובב.  מה קורה פה?

    מי שמתקתק הוא לא הסטרטר, אלא הסולנויד שלו. הסולנויד מקבל פקודה להסגר דרך חוטים ישנים ודקים מהסוויץ'. מפל המתח על החוטים  גדול, עד כדי מצב גבולי שבו ברגע שהסולנויד מפעיל את הסטרטר, וזה מפיל את המתח הכללי עוד יותר, אין מספיק מתח לסולנויד, הוא משתחרר, וחוזר חלילה - זהו התקתוק. 

    הפתרון לתקלה הנפוצה הזאת  המאפיינת כלים ישנים הוא פשוט - מספקים לסולנויד, שהוא צרכן זרם לא קטן, מתח ישירות מהמצבר דרך כבל חדש, עבה וקצר יחסית, ומשתמשים בפיקוד המקורי של הסולנויד כדי לסגור את המעגל החדש בעזרת ממסר - ריליי -  בעל צריכת זרם נמוכה. יזמי אינטרנט מספקים קיט תיקון כבר מספר שנים באתר http://clicky-starter.com .  המחיר לא גבוה ($15) ועם זאת ניתן לבצע אותו דבר גם בעלות נמוכה יותר, החלקים כולם זמינים בחנויות חלפים.

     

     

    רשימת חלקים:

    ממסר סטנדרטי + בית ממסר,  פיוז של  30 אמפר + בית פיוז, נעלי כבל, כמה אזיקונים, ושני מטרים של חוט עבה להעברת זרם גבוה.

          

    ביצוע:

    לפני ההתקנה, הפשוטה מאד,  כדאי לנתק את המצבר. השלב הראשון שלנו יהיה לקבע את הממסר  למקום יציב. רצוי להשתמש בבית ממסר בסגנון המוצג בתמונה שניתן לתפוס על כל בורג  בתא המנוע.


     

     

     

    לאחר מכן, נחבר כבל (-) לרגל מספר 85 של הרילי. את הכבל יש לחבר לכל נקודה נוחה על פח הרכב, או ישירות לקוטר (-) של המצבר. 

    עכשיו נצטרך למצוא את חוט הפיקוד המקורי המגיע מהסוויץ' לסולנויד של הסטרטר.  נביט אל תוך תא המנוע, בצד הנוסע, החוט מתחבר ישר אל הסטרטר כאשר בסופו יש חיבור זכר-נקסה שפשוט מתנתק כאשר מושכים את הכבל. 

          
     

    במידה ונעל הכבל חלודה (סביר להניח שזה המצב בסמוראי ישן)  מומלץ להחליפה בנעל כבל חדשה עם בידוד.  את החוט הזה יש לחבר  לרגל מספר 86 של הרילי - זהו הפיקוד.


     


     

     

    כעת נחבר חוט חדש ועבה מרגל מספר 87 של הרילי אל סולנויד הסטרטר,  לאותו מקום שממנו הוצאנו את הפיקוד המקורי.  יש לשים לב שמדובר ברגל 87 ולא 87a   במידה ומדובר ברילי בעל 5 רגליים. לבסוך נחבר חוט חוט חדש ועבה הכולל פיוז של 30 אמפר מרגל מספר 30 של הרילי אל קוטב (+) של המצבר.

    זה הכל - בעיית התקתוקים נפתרה על ידי מעקף פשוט וחכם.

     

     

    בתמונה האחרונה רואים את כל המעגל החדש בביצוע יפה ונקי המבוסס על הקיט של קליקי-סטרטר.


     

    (תמונות מתוך אתר iZook.com. הכתבה עובדה לעברית ברשות. תודה לiZook!)

    Photos and Info courtesy

     

    Untitled Document